Vi Bilägares forum

”Omställningen till elbilar tar längre tid än vi trodde”

”Omställningen till elbilar tar längre tid än vi trodde”

Trots motvind för elbilsförsäljningen och borttagen bonus vill inte Volkswagens koncernchef ”kasta in handduken”.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-09 11:30

Kommentarer

Gör man bilar som får folk irriterade vid användning så får man räkna med sämre försäljningsnivåer.
Riktiga knappar och ett antal snäpp snabbare processorer till internelektroniken kunde vara på sin plats.

Uppdaterat: 2024-04-09 11:33

Det är nog snarare prisnivå jfr vad man gav för sin nya ICE-bil förra gången man köpte nytt. Och köpte man då t ex en Polo eller Golf så förstår man varför det finns ett motstånd till att köpa en ny elbil.

Uppdaterat: 2024-04-09 11:38

Det behövs förmåner och subventioner för att få människor att ta till sig ny teknik, om man vill att omställningen ska gå snabbt - vilket man vill för det behövs för klimatet och miljön. Lämnar man det bara till marknaden så kommer det ta för lång tid. Plus det finns en massa desinformationskampanjer på sociala medier om elbilar från fossilindustrin, även från Ryssland, som vill låsa in människor i fossila drivmedel.

Uppdaterat: 2024-04-09 11:58

"Enligt Oliver Blume är elbilar ”tekniskt överlägsna” förbränningsbilar"

De är så pass överlägsna så att bara ett fåtal vill ha dem?

Hade de varit överlägsna så hade det kompenserat det högre priset och inga subventioner hade behövts.

Uppdaterat: 2024-04-09 12:25

Ett rike Ett folk...Sa here Blumes farfar 1939..
Det gick precis som det kommer gå för dagens elbilar .Vem köper när de är typ 10 år gamla? Gissar på att det är den mest idiotiska affären i ens liv
Tacka vet jag Rudolf Diesel.
Visst kostar en tank 1500 men vilken glädje man får tillbaka och batteribyte kostar max 3500:-😛

Uppdaterat: 2024-04-09 12:36
Support Israel

Glädje med att höra slamret från en traktormotor?
Tänk det är jag fullständigt klar med.

Uppdaterat: 2024-04-09 13:05

Gillar att man trycker på för subventioner i lågprissegmentet. Någon gång i framtiden kanske även en enkel pensionär kan köpa en elbil.
Men då får man så klart oroa sig för batteriet som kan ta slut och kostar som en hel bil. Obehagligt.

Uppdaterat: 2024-04-09 14:03
50-talisten

Problemet är ju själva produkten dom säljer som ID 3an. Det är ju i praktiken en överprisad Golf Plus
( Golf Plus som var en "sista bil" för pensionärer som prioriterar lätt i och ur steg) Dom skulle behållit det gamla designspråket och bara byggd en vanlig eldriven Golf med notmalt utseende.

Uppdaterat: 2024-04-09 14:14
50-talisten skrev:

Gillar att man trycker på för subventioner i lågprissegmentet. Någon gång i framtiden kanske även en enkel pensionär kan köpa en elbil.
Men då får man så klart oroa sig för batteriet som kan ta slut och kostar som en hel bil. Obehagligt.

Varför skall du oroa dig för att batteriet tar slut?
Förövrigt kan du redan i dag köpa en fullt fungerande elbil för en inte allt för stor hög med pengar.

Uppdaterat: 2024-04-09 14:16

Dana - men den "sista" var faktiskt Golf SV - alltså en "Plus" i Golf 7-skrud.
Men du har helt rätt i att det var en föredömligt enkel bil att ta sig i och ur. Och med lite mera omsorg i vissa detaljer än den vanliga Golf-modellen. Hos VAG får man väl se deras små-SUV:ar som ersättning till den modellen.

Uppdaterat: 2024-04-09 14:32

Om man (politikerna) brydde sig om #CO2 utsläppen från personbilarna i drift, och att nå målen 2030, skulle de satsa stenhårt på att subventionera laddhybrider & självladdande hybrider.

För EN elbils batteri, får man 6 laddhybrider eller 90 självladdande enligt Lexus beräkningsmodell.

Hur många kör dagligen mer än:
4 mil?
8 mil?
10 mil?
12 mil?

Givetvis får man då inte göra som "Gröna" 🇩🇪 precis har beslutat.

Satsa på fossilkraft i form av gaskraft & gasturbiner, för att producera energi......

Då spricker liksom modellen, oavsett vilken typ av eldrift fordonet har.

Mycket intressant fråga är, varför satsade 🇩🇪 plötsligt på fossilkraft istället för vind/sol?

https://twitter.com/EnaTyden/status/1772239348164886562?t=NirRdymjkDnNvsGBWgC7qQ&s=19

https://www.tn.se/utrikes/35534/efter-stangning-av-karnkraft-tyskland-storsatsar-pa-fossilgas/

https://www.energinyheter.se/20230324/28836/tyskland-ska-bygga-mer-30-nya-gaskraftverk

Uppdaterat: 2024-04-09 14:50
Dana skrev:

Problemet är ju själva produkten dom säljer som ID 3an. Det är ju i praktiken en överprisad Golf Plus
( Golf Plus som var en "sista bil" för pensionärer som prioriterar lätt i och ur steg) Dom skulle behållit det gamla designspråket och bara byggd en vanlig eldriven Golf med notmalt utseende.

Men det hade dom redan gjort e-Golf. En riktig succé.

Uppdaterat: 2024-04-09 15:29

Så länge europeiska marknaden med rejäla överpriser måste subventionera VW's prisdumpningar i Kina så lär det gå trögt för VW... -inte svårt att se att något är fel när elbilen som kostar halvmiljonen här ligger under motsv Usd 20.000 i Kina.

Uppdaterat: 2024-04-09 15:41
Raphael skrev:

Det behövs förmåner och subventioner för att få människor att ta till sig ny teknik, om man vill att omställningen ska gå snabbt - vilket man vill för det behövs för klimatet och miljön. Lämnar man det bara till marknaden så kommer det ta för lång tid. Plus det finns en massa desinformationskampanjer på sociala medier om elbilar från fossilindustrin, även från Ryssland, som vill låsa in människor i fossila drivmedel.

Subventioner och förmåner fungerade inte -det är testat och bevisat.

Bilhandlarna höjde priset med subventionens värde, utan den minsta tanke på något annat än egna plånboken. Att stimulera försäljning fanns aldrig i tankarna.

Uppdaterat: 2024-04-09 15:44
LeifX skrev:

Subventioner och förmåner fungerade inte -det är testat och bevisat.
Bilhandlarna höjde priset med subventionens värde, utan den minsta tanke på något annat än egna plånboken. Att stimulera försäljning fanns aldrig i tankarna.

Samma visa återigen. Många har upplevelsen av att det fungerar, inklusive mig själv. Priserna är inte lite dyrare nu utan rejält mycket dyrare utan subventioner.
Visst, vi har inflationen, men skulle vi ta en bil som kostar 500 000 idag och imorn så sätts 70 000 i bonus igång, så är jag helt övertygad om att jag en vecka senare kan köpa samma bil för långt under 500 000. Det kanske inte exakt är 70 000 kr billigare, säg att det bara är 60 000 eller 50 000 billigare. Det gör ändå mycket för bilköpandet och speciellt privatleasing.

Uppdaterat: 2024-04-09 16:00
- Peugeot e-208 GT 2022

Vill folk köpa en elbil kan dem i mitt tycke göra det helt utan några stöd, förmåner, subventioner osv. Står vem som helst fritt att glida runt i en elbil men det kommer i nuläget med annat pris många gånger. Är försäljningen för låg pga priset får väl tillverkarna börja tänka och pressa så priset kommer ner till vad köparen är villig att betala.

Uppdaterat: 2024-04-09 17:21
Dunderkommentatorn skrev:

"Enligt Oliver Blume är elbilar ”tekniskt överlägsna” förbränningsbilar"
De är så pass överlägsna så att bara ett fåtal vill ha dem?
Hade de varit överlägsna så hade det kompenserat det högre priset och inga subventioner hade behövts.

Människor har svårt att ta till sig ny teknik som innebär omställning i hur man lever. Ja elbilar är tekniskt överlägsna. Men uppenbart har konsumenter en emotionell koppling till avgasmotorer som låter och bullrar, och charmen i att byta olja är onekligen svårt att släppa.
Plus desinformationskampanjer från ryska trollkonton om att elbilar inte fungerar på vintern, att det alltid är laddkö, att man måste ha 100 mils räckvidd, att batteriet måste bytas efter 5 år och varje byte kostar 250 000 kr osv osv. - påverkar människor.
Spelar ingen roll att desinformationskampanjerna är falska, folk tar dem som ursäkt för att inte köpa elbil.

Uppdaterat: 2024-04-09 17:33
bejje skrev:

LeifX skrev:
Subventioner och förmåner fungerade inte -det är testat och bevisat.
Bilhandlarna höjde priset med subventionens värde, utan den minsta tanke på något annat än egna plånboken. Att stimulera försäljning fanns aldrig i tankarna.

Samma visa återigen. Många har upplevelsen av att det fungerar, inklusive mig själv. Priserna är inte lite dyrare nu utan rejält mycket dyrare utan subventioner.
Visst, vi har inflationen, men skulle vi ta en bil som kostar 500 000 idag och imorn så sätts 70 000 i bonus igång, så är jag helt övertygad om att jag en vecka senare kan köpa samma bil för långt under 500 000. Det kanske inte exakt är 70 000 kr billigare, säg att det bara är 60 000 eller 50 000 billigare. Det gör ändå mycket för bilköpandet och speciellt privatleasing.

Om subventioner funnits så hade en VW e-Up en gång kostat 170.000 kr... Den kostade 220.000 överallt utom i Sverige, där man i hopp om att sälja färre, eller inga, prissatte den till 220.000 kr + 50.000 kr = 270.000 kr. Sen fortsatte man på det spåret...

Uppdaterat: 2024-04-09 17:41
50-talisten skrev:

Gillar att man trycker på för subventioner i lågprissegmentet. Någon gång i framtiden kanske även en enkel pensionär kan köpa en elbil.
Men då får man så klart oroa sig för batteriet som kan ta slut och kostar som en hel bil. Obehagligt.

Batteriet kan man räkna med håller i 30 år. Det var bara i början som det fanns kvalitetsproblem i tillverkningen. Det gäller inte längre.
Sen har elbilar inte ett gigantiskt stort batteri, de har flera stycken mindre batterier, eller battericeller, som är ihopkopplade. Och faller en så det behöver bytas, så byter man bara den battericellen. Inte hela batteripaketet.

Tänk även att med elbil blir det inga oljebyten, inget byte av ljuddämpare, avgassystem, katalysator, partikelfilter och kamrem…

Så en elbil har lägre driftskostnader, så låga att verkstäder är emot elbilar för de tjänar inte pengar på dem.

I Norge går elbilsverkstäder med förlust och betalas av bilförsäljningen. Det är helt enkelt för få elbilar som behöver repareras och verkstäderna tjänar inte längre pengar på byte av avgassystem, ljuddämpare, katalysatorer, kamremmar, vattenpumpar, kopplingar, byte av växellådor och oljebyte i automatlådan.

Uppdaterat: 2024-04-09 17:40
tallbo_1 skrev:

Om man (politikerna) brydde sig om #CO2 utsläppen från personbilarna i drift, och att nå målen 2030, skulle de satsa stenhårt på att subventionera laddhybrider & självladdande hybrider.
För EN elbils batteri, får man 6 laddhybrider eller 90 självladdande enligt Lexus beräkningsmodell.

Laddhybrider och fullhybrider har fortfarande utsläpp och släpper ut koldioxid.
Det har ju visats att ägarna inte laddar dem. Därför överförbrukar de jämfört med WLTP.

Dessutom har de dyrare service, vilket ViB tagit upp i flera artiklar.

Och dessutom har de batterier som behöver bytas oftare eftersom de batterierna går igenom betydligt fler laddcykler än elbilsbatteri. De går ju igenom en laddcykel efter bara några mils körning. Vilket sliter på batteriet och ger kortare hållbarhet.
Självfallet talar inte Toyota/Lexus om detta.

Så innan du bytt ett elbilsbatteri kan du behöva byta 5-6 hybridbatterier.

Hybrider är bara konstgjord andning för fossilindustrin för att fortsätta släppa ut koldioxid. Toyota gör propaganda för dem för Toyota ligger långt efter i elbilsracet. Men det är propaganda från en desperat aktör som är rädd att förlora marknad och intäkter. Det har inget med verkligheten att göra.

Tanken med kraftverken i Tyskland är reservkraft som ska drivas av fossilfri vätgas.

Uppdaterat: 2024-04-09 17:53
Raphael skrev:

Plus desinformationskampanjer från ryska trollkonton om att elbilar inte fungerar på vintern, att det alltid är laddkö, att man måste ha 100 mils räckvidd, att batteriet måste bytas efter 5 år och varje byte kostar 250 000 kr osv osv. - påverkar människor.
Spelar ingen roll att desinformationskampanjerna är falska, folk tar dem som ursäkt för att inte köpa elbil.

Ok. Jag förstår.

Uppdaterat: 2024-04-09 17:56
LeifX skrev:

Så länge europeiska marknaden med rejäla överpriser måste subventionera VW's prisdumpningar i Kina så lär det gå trögt för VW... -inte svårt att se att något är fel när elbilen som kostar halvmiljonen här ligger under motsv Usd 20.000 i Kina.

Du förnekar alltså fortfarande faktan som är att de bilar VW säljer i Europa tillverkas i Europa och de bilar som VW säljer i Kina tillverkas i Kina. Det är billigare att tillverka bilar i Kina bl.a. pga. av att Kinas industriarbetare har lägre löner och sämre anställningsvillkor än europeiska industriarbetare.
Men du vill alltså sänka lönerna och villkoren hos industriarbetare i Europa för att VW ska kunna sänka priserna på sina elbilar.
Du är motståndare till att europeiska industriarbetare har anständiga löner och arbetsförhållanden.
Bra då vet vi att du är fiende till sjyssta löner och villkor för industriarbetare.

Uppdaterat: 2024-04-09 17:58

Jaså Raphael - du påstår att dagens elbilsbatterier kommer att fungera under 30 år... Var har du hittat den informationen ?

Uppdaterat: 2024-04-09 18:03
LeifX skrev:

Subventioner och förmåner fungerade inte -det är testat och bevisat.
Bilhandlarna höjde priset med subventionens värde, utan den minsta tanke på något annat än egna plånboken. Att stimulera försäljning fanns aldrig i tankarna.

Du har inte hört talas om Norge, det är helt okänt för dig att de har mer elbilar per capita än något annat land och de har det pga. att elbilar är subventionerade, de är momsfria och tullfria.
Vi vet att subventioner fungerar. Norge är ett utmärkt bevis och evidens.

Sen har du alltid jämfört äpplen och ägg.
I dina jämförelser av svenska priser med t.ex. Finland och andra, så har du helt missat att i de svenska priserna ingår ett garantipaket som inte finns i andra länder och som höjer priserna på svenska bilar. T.ex. att i svenska priser ingår vagnskadegaranti. I andra länder får kunderna betala helförsäkring.

På 90-talet gjorde några importörer experiment med att ta bort vagnskadegarantin för att sänka priserna. Det blev ingen framgång hos kunderna, så då återinförde man det. Även fast kunderna i Sverige betalar ett högre pris på sina bilar jämfört med andra i Europa pga. bättre och mer omfattande garantipaket, så är det vad svenska kunder vill.
Som sagt, när man provade med att ta bort det för att sänka priserna så förlorade man i försäljning.
Svenska kunder vill ha det i priset på bilen, även fast det innebär ett högre pris.

Uppdaterat: 2024-04-09 18:06
LeifX skrev:

bejje skrev:
LeifX skrev:
Subventioner och förmåner fungerade inte -det är testat och bevisat.
Bilhandlarna höjde priset med subventionens värde, utan den minsta tanke på något annat än egna plånboken. Att stimulera försäljning fanns aldrig i tankarna.
Samma visa återigen. Många har upplevelsen av att det fungerar, inklusive mig själv. Priserna är inte lite dyrare nu utan rejält mycket dyrare utan subventioner.
Visst, vi har inflationen, men skulle vi ta en bil som kostar 500 000 idag och imorn så sätts 70 000 i bonus igång, så är jag helt övertygad om att jag en vecka senare kan köpa samma bil för långt under 500 000. Det kanske inte exakt är 70 000 kr billigare, säg att det bara är 60 000 eller 50 000 billigare. Det gör ändå mycket för bilköpandet och speciellt privatleasing.

Om subventioner funnits så hade en VW e-Up en gång kostat 170.000 kr... Den kostade 220.000 överallt utom i Sverige, där man i hopp om att sälja färre, eller inga, prissatte den till 220.000 kr + 50.000 kr = 270.000 kr. Sen fortsatte man på det spåret...

Tänk på vår moms också.

Uppdaterat: 2024-04-09 18:44
- Peugeot e-208 GT 2022

Elbilar behöver vara bättre o billigare, innan den stora massan köper. Early adopters köper det senaste trots att det är dyrt.
Nu behöver man attrahera den stora massan. Den köper inte bil för 500k.
Tror ca 300k för en familjebil kommer behövas innan elbils-boomen slår till på allvar.

Uppdaterat: 2024-04-09 18:45
Gillar kurvor och rondeller
Pi skrev:

Jaså Raphael - du påstår att dagens elbilsbatterier kommer att fungera under 30 år... Var har du hittat den informationen ?

Recurrent publicerade 2023 en undersökning av de 15 000 elbilar de har registrerade i sitt system, där de har följt upp bilar och sett degradering osv. Utifrån deras data så ser vi att om vi bortser från återkallningar pga tillverkningsfel t.ex Chevrolet Bolt, så är det extremt ovanligt att batterier byts.
Första årsmodellerna av Nissan Leaf hade en kemi som inte fungerade i varmt klimat. Nissan ändrade kemin och bytte batterier, och utifrån data om degradering så är den beräknade livslängden 22 år - och vi pratar första generationen Nissan Leaf utan modern konditionering och styrsystem för att förlänga batteriets livslängd, som nya elbilar har.

Recurrents data från 15 000 elbilar visar att nästan alla av de som gått över 100 000 miles (160 000 km = 16 000 mil) har över 90% av batterikapaciteten kvar.

Compare Green har fått fram att vid 125 000 miles (motsvarar 200 000 km = 20 000 mil) har elbilsbatterier i genomsnitt kvar 80% av sin kapacitet.

Detta gäller NMC batterier. LFP batterier har längre livslängd då de klarar fler laddcykler.

Ett batteri på 500 laddcykler beräknas ge ca 20 - 25 000 mil, men batterier klarar fler laddcykler än så. Ett LFP batteri som klarar 10 000 cykler och sitter i en bil med 50 mils räckvidd, ger 500 000 mil.
LFP klarar i regel fler laddcykler än NMC.

För NMC i bilar brukar det vara upp till 2000 laddcykler. Det ger då en livslängd på 48 000 - 96 000 mil, under ideala förhållanden.

Sen beror det på hur man kör och hur mycket man snabbladdar. Snabbladdning tär mer på batteriet än långsamladdning, men LFP klarar snabbladdning bättre.

Uppdaterat: 2024-04-09 19:12
Raphael skrev:

LeifX skrev:
Subventioner och förmåner fungerade inte -det är testat och bevisat.
Bilhandlarna höjde priset med subventionens värde, utan den minsta tanke på något annat än egna plånboken. Att stimulera försäljning fanns aldrig i tankarna.

Du har inte hört talas om Norge, det är helt okänt för dig att de har mer elbilar per capita än något annat land och de har det pga. att elbilar är subventionerade, de är momsfria och tullfria.
Vi vet att subventioner fungerar. Norge är ett utmärkt bevis och evidens.
Sen har du alltid jämfört äpplen och ägg.
I dina jämförelser av svenska priser med t.ex. Finland och andra, så har du helt missat att i de svenska priserna ingår ett garantipaket som inte finns i andra länder och som höjer priserna på svenska bilar. T.ex. att i svenska priser ingår vagnskadegaranti. I andra länder får kunderna betala helförsäkring.
På 90-talet gjorde några importörer experiment med att ta bort vagnskadegarantin för att sänka priserna. Det blev ingen framgång hos kunderna, så då återinförde man det. Även fast kunderna i Sverige betalar ett högre pris på sina bilar jämfört med andra i Europa pga. bättre och mer omfattande garantipaket, så är det vad svenska kunder vill.
Som sagt, när man provade med att ta bort det för att sänka priserna så förlorade man i försäljning.
Svenska kunder vill ha det i priset på bilen, även fast det innebär ett högre pris.

Exakt, det fungerar! Tror knappast norrmännen nästan bara köper elbilar för att alla är Greta Thunbergare. Nej det är en kombination av att fossila bilar under långt tid skattats hårt och haft höga priser. Minns reda för 15-20 år sedan när man jämförde vad en Volvo bensin kostade i Norge jämfört med Sverige. Norge verkade otroligt dyrt!

Men när de bestämde sig för att subventionera elbilarna med momsfritt så blev dessutom skillnaden så stort att man mer eller mindre kunde köpa två elbilar för priset av en bensinbil. Vem vill det? Nej då har man ju hål i huvudet.

Har länge följt elbilspriserna i norge och de har alltid varit mycket mycket lägre än svenska priser. Enligt vissa här i forumet så skulle de lika gärna kunna vara lika dyra som Sverige eftersom bilhandlare och tillverkare skulle ta mer. Konstigt nog har de ändå varit väldigt billiga och därför är Norge där dom är idag.

Uppdaterat: 2024-04-09 18:53
- Peugeot e-208 GT 2022
motorcykelentusiasten skrev:

Elbilar behöver vara bättre o billigare, innan den stora massan köper. Early adopters köper det senaste trots att det är dyrt.
Nu behöver man attrahera den stora massan. Den köper inte bil för 500k.
Tror ca 300k för en familjebil kommer behövas innan elbils-boomen slår till på allvar.

Men det går bra att köpa en fossil Volvo för en halv miljon?

Uppdaterat: 2024-04-09 19:07

Raphael - när det gäller bilarnas garantier så är jag rätt övertygad om att man lämnar längre fabriks-garantier i många andra länder - däribland Norge om det inte ändrats till det sämre.
Den s k Vagnskadegarantin hade jag gärna varit utan om detta skulle resultera i ett antal tusenlappars prisreduktion. En nackdel med Vagnskade-garantin är att självriskerna numera nått nästan astronomiska höjder jämfört med vad jag skulle ha i en vanlig helförsäkring.

Uppdaterat: 2024-04-09 19:34
Pi skrev:

Raphael - när det gäller bilarnas garantier så är jag rätt övertygad om att man lämnar längre fabriks-garantier i många andra länder - däribland Norge om det inte ändrats till det sämre.
Den s k Vagnskadegarantin hade jag gärna varit utan om detta skulle resultera i ett antal tusenlappars prisreduktion. En nackdel med Vagnskade-garantin är att självriskerna numera nått nästan astronomiska höjder jämfört med vad jag skulle ha i en vanlig helförsäkring.

Det är krav på fem års garanti i Norge.
Här kan du läsa vad som gäller, märk att endast Hyundai har obegränsad körsträcka (samma som Sverige)
Importören måste stå för garanti utber det som fabrikanten ger.
https://www.smartepenger.no/bilokonomi/1854-bilgaranti

Uppdaterat: 2024-04-09 20:07
Mr Snoid skrev:

50-talisten skrev:
Gillar att man trycker på för subventioner i lågprissegmentet. Någon gång i framtiden kanske även en enkel pensionär kan köpa en elbil.
Men då får man så klart oroa sig för batteriet som kan ta slut och kostar som en hel bil. Obehagligt.

Varför skall du oroa dig för att batteriet tar slut?
Förövrigt kan du redan i dag köpa en fullt fungerande elbil för en inte allt för stor hög med pengar.

Senast köpte vi en bil som var fem år och den är nu sexton och går bra. Men allt har ju en ände, så om man då köper en fem år gammal elbil, hur länge varar batteriet? Knappast till den är sexton i alla fall. Och priset för byte är enligt alla tillgängliga uppgifter horribelt.

Uppdaterat: 2024-04-09 20:55
50-talisten
Raphael skrev:

50-talisten skrev:
Gillar att man trycker på för subventioner i lågprissegmentet. Någon gång i framtiden kanske även en enkel pensionär kan köpa en elbil.
Men då får man så klart oroa sig för batteriet som kan ta slut och kostar som en hel bil. Obehagligt.

Batteriet kan man räkna med håller i 30 år. Det var bara i början som det fanns kvalitetsproblem i tillverkningen. Det gäller inte längre.
Sen har elbilar inte ett gigantiskt stort batteri, de har flera stycken mindre batterier, eller battericeller, som är ihopkopplade. Och faller en så det behöver bytas, så byter man bara den battericellen. Inte hela batteripaketet.
Tänk även att med elbil blir det inga oljebyten, inget byte av ljuddämpare, avgassystem, katalysator, partikelfilter och kamrem…
Så en elbil har lägre driftskostnader, så låga att verkstäder är emot elbilar för de tjänar inte pengar på dem.
I Norge går elbilsverkstäder med förlust och betalas av bilförsäljningen. Det är helt enkelt för få elbilar som behöver repareras och verkstäderna tjänar inte längre pengar på byte av avgassystem, ljuddämpare, katalysatorer, kamremmar, vattenpumpar, kopplingar, byte av växellådor och oljebyte i automatlådan.

Jag skulle tippa att batteriet är användbart i 10-15 år därefter byte. Naturligtvis är det en massiv propaganda för att sälja batteribilar men det finns också seriös forskning på området:
https://youtu.be/CRuyklQ9ZCI?si=eIRHOzPW5SmQxA93

Uppdaterat: 2024-04-09 21:07
50-talisten
50-talisten skrev:

Mr Snoid skrev:
50-talisten skrev:
Gillar att man trycker på för subventioner i lågprissegmentet. Någon gång i framtiden kanske även en enkel pensionär kan köpa en elbil.
Men då får man så klart oroa sig för batteriet som kan ta slut och kostar som en hel bil. Obehagligt.
Varför skall du oroa dig för att batteriet tar slut?
Förövrigt kan du redan i dag köpa en fullt fungerande elbil för en inte allt för stor hög med pengar.

Senast köpte vi en bil som var fem år och den är nu sexton och går bra. Men allt har ju en ände, så om man då köper en fem år gammal elbil, hur länge varar batteriet? Knappast till den är sexton i alla fall. Och priset för byte är enligt alla tillgängliga uppgifter horribelt.

Vad säger dig att den inte skulle funka efter 16 år?
Batterier reparerar man i första hand. Börjar dyka upp företag som är specialiserade på det.
Du kan i dag köpa dig en 12 år gammal Nissan Leaf för en spottstyver. Dom verkar ha kvar 60-70% av batterikapaciteten. Och det var en väldigt tidig elbil utan den avancerade batteriövervakning och konditionering som dagens bilar har.
Så du kan nog ganska lugnt köpa en fem år gammal elbil och förutsätta att den fortfarande fungerar då den blir 16år.

Uppdaterat: 2024-04-09 21:15

Har en IPhone 3GS som fortfarande idag fungerar finfint och batteriet har fortfarande gott om kräm.

Uppdaterat: 2024-04-09 22:50
Raphael skrev:

Det behövs förmåner och subventioner för att få människor att ta till sig ny teknik, om man vill att omställningen ska gå snabbt - vilket man vill för det behövs för klimatet och miljön. Lämnar man det bara till marknaden så kommer det ta för lång tid. Plus det finns en massa desinformationskampanjer på sociala medier om elbilar från fossilindustrin, även från Ryssland, som vill låsa in människor i fossila drivmedel.

Herregud vilken smörja du pratar. En bensinbil är varken mer miljöfarlig eller mindre teknisk än en elbil. Det du får i en elbil är ju problem med räckvidden, laddning på storhelger samt ca 80% mer service, för dubble priset (typ).

Att ryssar skulle stå för desinformation faller ju på sin egen rimlighet då vi inte köper olja från dem 🤡

Uppdaterat: 2024-04-09 23:07
Mr Snoid skrev:

50-talisten skrev:
Mr Snoid skrev:
50-talisten skrev:
Gillar att man trycker på för subventioner i lågprissegmentet. Någon gång i framtiden kanske även en enkel pensionär kan köpa en elbil.
Men då får man så klart oroa sig för batteriet som kan ta slut och kostar som en hel bil. Obehagligt.
Varför skall du oroa dig för att batteriet tar slut?
Förövrigt kan du redan i dag köpa en fullt fungerande elbil för en inte allt för stor hög med pengar.
Senast köpte vi en bil som var fem år och den är nu sexton och går bra. Men allt har ju en ände, så om man då köper en fem år gammal elbil, hur länge varar batteriet? Knappast till den är sexton i alla fall. Och priset för byte är enligt alla tillgängliga uppgifter horribelt.

Vad säger dig att den inte skulle funka efter 16 år?
Batterier reparerar man i första hand. Börjar dyka upp företag som är specialiserade på det.
Du kan i dag köpa dig en 12 år gammal Nissan Leaf för en spottstyver. Dom verkar ha kvar 60-70% av batterikapaciteten. Och det var en väldigt tidig elbil utan den avancerade batteriövervakning och konditionering som dagens bilar har.
Så du kan nog ganska lugnt köpa en fem år gammal elbil och förutsätta att den fortfarande fungerar då den blir 16år.

Sluta snacka. Skicka länkar på gratis batteribyte istället. Vi är många som väntar med andakt.

PS Ser du många Nissan Leaf på vägarna?

Uppdaterat: 2024-04-09 23:09

Finns ca 15 000 registrerade Leaf. Men ja, det händer att jag ser Leaf. Oftare än vissa andra modeller.

Uppdaterat: 2024-04-09 23:22
L. Mäkinen skrev:

Gör man bilar som får folk irriterade vid användning så får man räkna med sämre försäljningsnivåer.
Riktiga knappar och ett antal snäpp snabbare processorer till internelektroniken kunde vara på sin plats.

Tror du verkligen att folk väljer bort elbilar eftersom de vill ha riktiga knappar och snabbare processorer? Att biltillverkarna har börjat optimera bort allt de tycker är onödigt är förvisso ingen rolig utveckling men knappast kopplat till drivlinan. Nej, det är priset som är för högt samt att folk som bor i lägenhet har svårt att ladda bilen till vardags.

Uppdaterat: 2024-04-10 06:49
Julius Cesar2 skrev:

Ett rike Ett folk...Sa here Blumes farfar 1939..
Det gick precis som det kommer gå för dagens elbilar .Vem köper när de är typ 10 år gamla? Gissar på att det är den mest idiotiska affären i ens liv
Tacka vet jag Rudolf Diesel.
Visst kostar en tank 1500 men vilken glädje man får tillbaka och batteribyte kostar max 3500:-😛

Att en dieselbil kan vara extremt praktisk i sin användning kan jag absolut hålla med om. Om man behöver räckvidden. Men glädje? Jag har kört dieselbil sedan sent 80-tal. Jag kan inte påstå att jag upplevde nån större glädje när jag stod och tankade. En bensinmack är ju inget ställe där man vill vistas längre än nödvändigt. Man känner den stinkande soppan, efteråt luktar det äckligt om händerna. Och även om dieselmotorerna idag är roligare än de tidiga turbolösa slödieslarna så är de ingenting mot elmotorer när det gäller vrid och respons. Jag får spader när jag kör dieselbil idag. Varje gång man trycker på gasen och det händer ingenting, det bara låter, tror man man att det är nåt fel.
Jag har många gånger funderat på om jag skulle byta tillbaka till dieselbil, men enbart på grund av det lägre priset. Men när jag sen kör en sådan bil blir beslutet att behålla elbilen plötsligt väldigt enkelt.

Uppdaterat: 2024-04-10 07:02
mati skrev:

Tror du verkligen att folk väljer bort elbilar eftersom de vill ha riktiga knappar och snabbare processorer? Att biltillverkarna har börjat optimera bort allt de tycker är onödigt är förvisso ingen rolig utveckling men knappast kopplat till drivlinan. Nej, det är priset som är för högt samt att folk som bor i lägenhet har svårt att ladda bilen till vardags.

Jag tror att folk väljer bort Volkswagens elbilar för att de är sämre än många andra.
För många som bor i lägenhet räcker det att ladda på Lidl en gång i veckan, men givetvis inte för alla.

Uppdaterat: 2024-04-10 08:44
L. Mäkinen skrev:

mati skrev:
Tror du verkligen att folk väljer bort elbilar eftersom de vill ha riktiga knappar och snabbare processorer? Att biltillverkarna har börjat optimera bort allt de tycker är onödigt är förvisso ingen rolig utveckling men knappast kopplat till drivlinan. Nej, det är priset som är för högt samt att folk som bor i lägenhet har svårt att ladda bilen till vardags.

Jag tror att folk väljer bort Volkswagens elbilar för att de är sämre än många andra.
För många som bor i lägenhet räcker det att ladda på Lidl en gång i veckan, men givetvis inte för alla.

Du tror att folk väljer bort bara Volkswagen eller Seat och Skoda då?
Vad är problem Volkswagen än någonsin annan märken?

Uppdaterat: 2024-04-10 09:06
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Mr Snoid skrev:

50-talisten skrev:
Mr Snoid skrev:
50-talisten skrev:
Gillar att man trycker på för subventioner i lågprissegmentet. Någon gång i framtiden kanske även en enkel pensionär kan köpa en elbil.
Men då får man så klart oroa sig för batteriet som kan ta slut och kostar som en hel bil. Obehagligt.
Varför skall du oroa dig för att batteriet tar slut?
Förövrigt kan du redan i dag köpa en fullt fungerande elbil för en inte allt för stor hög med pengar.
Senast köpte vi en bil som var fem år och den är nu sexton och går bra. Men allt har ju en ände, så om man då köper en fem år gammal elbil, hur länge varar batteriet? Knappast till den är sexton i alla fall. Och priset för byte är enligt alla tillgängliga uppgifter horribelt.

Vad säger dig att den inte skulle funka efter 16 år?
Batterier reparerar man i första hand. Börjar dyka upp företag som är specialiserade på det.
Du kan i dag köpa dig en 12 år gammal Nissan Leaf för en spottstyver. Dom verkar ha kvar 60-70% av batterikapaciteten. Och det var en väldigt tidig elbil utan den avancerade batteriövervakning och konditionering som dagens bilar har.
Så du kan nog ganska lugnt köpa en fem år gammal elbil och förutsätta att den fortfarande fungerar då den blir 16år.

Finns otroligt mycket filmklipp gällande Prius och dess kusiner som var några av de första med batteri. Det byts väldigt många batterier på dessa i staterna och kostnaden ligger kring 5000$. Se t.ex. The car care nut som jag bedömer som seriös. Och ja man kan byta celler men det tar tid och håller inte länge. Jmf med en ficklampa, byt ett av batterierna och den lyser en litet tag.
Batterierna måste bli bättre eller billigare då kan elbilen bli en framgång hos "vanligt folk".

Uppdaterat: 2024-04-10 09:28
50-talisten
GF skrev:

Du tror att folk väljer bort bara Volkswagen eller Seat och Skoda då?
Vad är problem Volkswagen än någonsin annan märken?

Jag tror att Volkswagen inbillade sig att de skulle kunna sälja elbilar till gamla trogna kunder av bara farten och att de tillät sig att snåla på elektroniken. Sen fick de extremt dålig publicitet när ID3 inte kunde levereras på grund av mjukvaran. Det ryktet håller i sig.
Jag tror också att tveksamheten från kunder har gjort att man valt andra fabrikat. VW kunde inte leverera så snabbt som de sagt så kunder provkörde andra märken.

Dessutom finns det fortfarande folk som tror att VW skulle sälja ID3 för 25 kEUR fast det inte var det VW sa.

Jag har själv funderat på att köpa en begagnad ID3, men blir varnad av människor som aldrig har haft en för att de har hört att bilen är dålig.

Uppdaterat: 2024-04-10 09:28
50-talisten skrev:

Finns otroligt mycket filmklipp gällande Prius och dess kusiner som var några av de första med batteri. Det byts väldigt många batterier på dessa i staterna och kostnaden ligger kring 5000$. Se t.ex. The car care nut som jag bedömer som seriös. Och ja man kan byta celler men det tar tid och håller inte länge. Jmf med en ficklampa, byt ett av batterierna och den lyser en litet tag.
Batterierna måste bli bättre eller billigare då kan elbilen bli en framgång hos "vanligt folk".

Du kan ju inte jämföra Prius med elbilar bara för att det sitter ett batteri i den. I Prius satt det länge NiMH-batteri så där kanske likhet med ficklampsbatterier är relevant.

Uppdaterat: 2024-04-10 09:31
L. Mäkinen skrev:

Jag tror att folk väljer bort Volkswagens elbilar för att de är sämre än många andra.
För många som bor i lägenhet räcker det att ladda på Lidl en gång i veckan, men givetvis inte för alla.

Ja, Volkswagen har en bit kvar. Vi har en ID3 och en Ioniq5. ID3:an är jättefin som pendlarbil, den är krångelfri och den fungerar bra så som vi använder den. Men just som elbil vinner Hyundai. Lägre förbrukning, mer räckvidd, mer prestanda, bättre laddning. Och dessutom är den billigare.

Uppdaterat: 2024-04-10 09:56

Vad gäller tidigare kunders märkestrohet inför elbils-köpet så kommer säkert en det att ta några steg i bilanläggningen in till Skoda-delen och då upptäcka att det märket av elbilen fortfarande har knappar kvar så den vägen kan nog VAG behålla en hel del köpare.
Sen låter det enkelt att "bara byta ut dåliga celler" i ett bedagat elbils-batteri men i många fall är det verkligen inte en enkel operation och ju mera tillverkarna prioriterar snabb och enkel produktion - desto svårare blir den uppgiften. Sen är det ju inte heller optimalt att sätta in nya celler i ett äldre batteripaket utan det bör helst vara celler i ungefär samma skick som de som fungerar i det gamla paketet. Dyrt blir det - det kan vi nog vara tämligen säkra på.

Uppdaterat: 2024-04-10 10:05
mati skrev:

L. Mäkinen skrev:

Ja, Volkswagen har en bit kvar. Vi har en ID3 och en Ioniq5. ID3:an är jättefin som pendlarbil, den är krångelfri och den fungerar bra så som vi använder den. Men just som elbil vinner Hyundai. Lägre förbrukning, mer räckvidd, mer prestanda, bättre laddning. Och dessutom är den billigare.

Billigare i drift möjligen, men i inköp kostar en Ionic 5, 125 000 kr mer än ID3.

Uppdaterat: 2024-04-10 10:22
- Peugeot e-208 GT 2022
Pi skrev:

Vad gäller tidigare kunders märkestrohet inför elbils-köpet så kommer säkert en det att ta några steg i bilanläggningen in till Skoda-delen och då upptäcka att det märket av elbilen fortfarande har knappar kvar så den vägen kan nog VAG behålla en hel del köpare.
Sen låter det enkelt att "bara byta ut dåliga celler" i ett bedagat elbils-batteri men i många fall är det verkligen inte en enkel operation och ju mera tillverkarna prioriterar snabb och enkel produktion - desto svårare blir den uppgiften. Sen är det ju inte heller optimalt att sätta in nya celler i ett äldre batteripaket utan det bör helst vara celler i ungefär samma skick som de som fungerar i det gamla paketet. Dyrt blir det - det kan vi nog vara tämligen säkra på.

Just nu är det så, men jag tror inte det är någon idé att börja göra batteripack nu som troligen blir dyrare och gör bilen i sig dyrare att köpa genom att försöka göra det enkelt att byta enskilda celler. Samtidigt blir det nog svårare att då hålla nere storleken och få till bra kylning. Med tiden kommer batteripack ändå bli allt billigare, så jag tror det är rätt väg framåt att istället få till så effektiv produktion på batteripacken som möjligt och driva ner priserna.

Uppdaterat: 2024-04-10 10:27
- Peugeot e-208 GT 2022
50-talisten skrev:

Mr Snoid skrev:
50-talisten skrev:
Mr Snoid skrev:
50-talisten skrev:
Gillar att man trycker på för subventioner i lågprissegmentet. Någon gång i framtiden kanske även en enkel pensionär kan köpa en elbil.
Men då får man så klart oroa sig för batteriet som kan ta slut och kostar som en hel bil. Obehagligt.
Varför skall du oroa dig för att batteriet tar slut?
Förövrigt kan du redan i dag köpa en fullt fungerande elbil för en inte allt för stor hög med pengar.
Senast köpte vi en bil som var fem år och den är nu sexton och går bra. Men allt har ju en ände, så om man då köper en fem år gammal elbil, hur länge varar batteriet? Knappast till den är sexton i alla fall. Och priset för byte är enligt alla tillgängliga uppgifter horribelt.
Vad säger dig att den inte skulle funka efter 16 år?
Batterier reparerar man i första hand. Börjar dyka upp företag som är specialiserade på det.
Du kan i dag köpa dig en 12 år gammal Nissan Leaf för en spottstyver. Dom verkar ha kvar 60-70% av batterikapaciteten. Och det var en väldigt tidig elbil utan den avancerade batteriövervakning och konditionering som dagens bilar har.
Så du kan nog ganska lugnt köpa en fem år gammal elbil och förutsätta att den fortfarande fungerar då den blir 16år.

Finns otroligt mycket filmklipp gällande Prius och dess kusiner som var några av de första med batteri. Det byts väldigt många batterier på dessa i staterna och kostnaden ligger kring 5000$. Se t.ex. The car care nut som jag bedömer som seriös. Och ja man kan byta celler men det tar tid och håller inte länge. Jmf med en ficklampa, byt ett av batterierna och den lyser en litet tag.
Batterierna måste bli bättre eller billigare då kan elbilen bli en framgång hos "vanligt folk".

Prius har inget alls gemensamt med dagens elbilar.
Det är en hybrid med ett litet nickel metallhydrid batteri.
Har inte något gemensamt med en modern elbil, förutom att den har lite elassistans i framdrivningen.
Så om du baserar din tro på det så bör du läsa på betydligt mycket mer.

Uppdaterat: 2024-04-10 14:54