Vi Bilägares forum

Forskare: Elbilar gör att trängselskatten behöver höjas

Forskare: Elbilar gör att trängselskatten behöver höjas

Flera platser runt Stockholm och Uppsala kommer få kraftig trängsel fram till år 2040, enligt en ny trafiksimulering från VTI.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-08 10:32

Kommentarer

Lösningen för vissa verkar alltid vara ökad skatt. Är inte bilister redan beskattade extremt hårt?

Tycker det mer verkar handla om att begränsa fri rörlighet genom att göra det för dyrt för stora massan av folk.

Man har säkert inte ens räknat med Förbifart Stockholm eller Tvärförbindelse Södertörn i sina trafiksimuleringar. Givetvis med undertonen om att vi inte har kilometerskatt, borde dessa införas, vilket verkar vara det man vill komma fram till som resultat.

Kilometerskatt bör man bara ha på yrkesmässigt trafik, om ens där.

Uppdaterat: 2024-04-08 11:01

Självklart tar man med planerade trafikleder när man simulerar ett framtida scenario.

Uppdaterat: 2024-04-08 11:39

Jag förstår inte riktigt vitsen med trängselskatt. Jo i grund och botten förstår jag ju vad den är till för, men hjälper den överhuvudtaget? Tar jag mig själv som exempel så antingen MÅSTE jag köra där och då spelar det ju ingen större roll om det kostar 15kr, 50kr eller 100kr att passera. Måste man så måste man.

Sen finns det fall då jag kan ta en omväg och undvika dessa vägar, men oftast kör jag som GPS föreslår och då blir det ibland trängselskatt. Sen är det ju också en tidsfråga. Vad går snabbast? Att ta vägen med trängselskatt eller en alternativ väg. Går det snabbare så tar jag ju ändå vägen med trängselskatt.

Vet inte hur andra tänker, men så länge det inte är asdyrt eller väldigt långsamt att åka på en viss väg, så tar jag den. Hatar dock långsamma köer, men det brukar navigeringen i bilarna ofta ha koll på och även Google's navigering så klart.

Uppdaterat: 2024-04-08 11:48
- Peugeot e-208 GT 2022

Dessa forskare som lever i en fantasivärld ...

Men så här är det: Om det nu skulle bli så att trängseln skulle öka kraftigt till följd av allt fler elbilar, är det så att då ska ENDAST elbilarna (!) få kraftigt höjda trängselskatter!

Uppdaterat: 2024-04-08 13:06
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker
Bara för att elbilar ökar så innebär det inte att fossilbilar upphör att existera. Således inverkar samtliga fordon på trängseln och samtliga ska beskattas. Om man nu väljer trängselskatt som väg.

Uppdaterat: 2024-04-08 13:34
Axa skrev:

Snooker
Bara för att elbilar ökar så innebär det inte att fossilbilar upphör att existera. Således inverkar samtliga fordon på trängseln och samtliga ska beskattas. Om man nu väljer trängselskatt som väg.

Då borde, enligt samma resonemang, rimligen politiker och tjänstemän som beslutar att vägnätet inte ska byggas ut också beskattas - personligen :-)

Uppdaterat: 2024-04-08 14:52
bejje skrev:

Jag förstår inte riktigt vitsen med trängselskatt. Jo i grund och botten förstår jag ju vad den är till för, men hjälper den överhuvudtaget? Tar jag mig själv som exempel så antingen MÅSTE jag köra där och då spelar det ju ingen större roll om det kostar 15kr, 50kr eller 100kr att passera. Måste man så måste man.

Många har subventionerad parkeringsmöjlighet i centrala Gbg och Stockholm. Får man då betala 50-100 kr extra per dag för att ta bilen gör det ganska stor påverkan i kalkylen för restid och kostnad i avvägningen mellan bil och kollektivtrafik. Själv skulle jag definitivt ta bilen oftare till city om trängselskatten inte fanns.

Uppdaterat: 2024-04-08 15:50
Axa skrev:

Snooker
Bara för att elbilar ökar så innebär det inte att fossilbilar upphör att existera. Således inverkar samtliga fordon på trängseln och samtliga ska beskattas. Om man nu väljer trängselskatt som väg.

Men nu menade ju forskaren att elbilar gör att trängselskatten behöver höjas. Då ska elbilarna ta den höjningen. I övrigt måste det bli slutdaltat med elbilarna. De ska betala samma skatter som alla andra.

Uppdaterat: 2024-04-09 01:01
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Axa skrev:
Snooker
Bara för att elbilar ökar så innebär det inte att fossilbilar upphör att existera. Således inverkar samtliga fordon på trängseln och samtliga ska beskattas. Om man nu väljer trängselskatt som väg.

Men nu menade ju forskaren att elbilar gör att trängselskatten behöver höjas. Då ska elbilarna ta den höjningen. I övrigt måste det bli slutdaltat med elbilarna. De ska betala samma skatter som alla andra.

Elbilar betalar trängselskatt som alla andra redan idag.
Den koldioxidbaserade årsskatten beräknas på samma sätt oavsett drivmedel. Förr fanns bensinbilar i lägsta skatteklass, men tillverkarna av bensinmotorer har inte utvecklat dem i samma takt som utsläppskraven höjs.
En elbilsägare betalar skatt på elen, och får förstås betala bensinskatt också om han skulle få för sig att köpa det.

Uppdaterat: 2024-04-09 07:01

Blå höger regering bestämmer elbil höja avgift och bensin avgift behåller som vanlig kanske båda samma trängselskatt?

Uppdaterat: 2024-04-09 07:11
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Masterplanner skrev:

bejje skrev:
Jag förstår inte riktigt vitsen med trängselskatt. Jo i grund och botten förstår jag ju vad den är till för, men hjälper den överhuvudtaget? Tar jag mig själv som exempel så antingen MÅSTE jag köra där och då spelar det ju ingen större roll om det kostar 15kr, 50kr eller 100kr att passera. Måste man så måste man.

Många har subventionerad parkeringsmöjlighet i centrala Gbg och Stockholm. Får man då betala 50-100 kr extra per dag för att ta bilen gör det ganska stor påverkan i kalkylen för restid och kostnad i avvägningen mellan bil och kollektivtrafik. Själv skulle jag definitivt ta bilen oftare till city om trängselskatten inte fanns.

Är få i Stockholm som tar bilen in till stan om man absolut inte måste. Göteborg är ju uppbyggt på ett annat sätt, men flera tunga industrier i centrala stadskärnan vilket gör att folk i större utsträckning kör bil in till Göteborg.

Uppdaterat: 2024-04-09 08:11
GF skrev:

Blå höger regering bestämmer elbil höja avgift och bensin avgift behåller som vanlig kanske båda samma trängselskatt?

Vad vill du få fram? Går inte att läsa din mening alls...

Uppdaterat: 2024-04-09 08:13
lsoderlund skrev:

GF skrev:
Blå höger regering bestämmer elbil höja avgift och bensin avgift behåller som vanlig kanske båda samma trängselskatt?

Vad vill du få fram? Går inte att läsa din mening alls...

Trängselavgift elbilar låg avgift medan bensin hög avgift då blir ny förslag båda el och bensin med samma avgift, vet inte mer om detaljer?

Uppdaterat: 2024-04-09 08:34
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Isoderlund@
GF är dyslektiker, men skriver ändå, vilket hedrar honom. Det går lätt att förstå honom, om den egna viljan finns...

Uppdaterat: 2024-04-09 09:08
Masterplanner skrev:

bejje skrev:
Jag förstår inte riktigt vitsen med trängselskatt. Jo i grund och botten förstår jag ju vad den är till för, men hjälper den överhuvudtaget? Tar jag mig själv som exempel så antingen MÅSTE jag köra där och då spelar det ju ingen större roll om det kostar 15kr, 50kr eller 100kr att passera. Måste man så måste man.

Många har subventionerad parkeringsmöjlighet i centrala Gbg och Stockholm. Får man då betala 50-100 kr extra per dag för att ta bilen gör det ganska stor påverkan i kalkylen för restid och kostnad i avvägningen mellan bil och kollektivtrafik. Själv skulle jag definitivt ta bilen oftare till city om trängselskatten inte fanns.

Skönt att man alltid ska få till en förändring genom att göra något dyrare, aldrig tvärtom. Räknar man med alla inkomster från bilister så är inget subventionerat. Inte ens i närheten.

Uppdaterat: 2024-04-09 09:20
Masterplanner skrev:

SnookerPro skrev:
Axa skrev:
Snooker
Bara för att elbilar ökar så innebär det inte att fossilbilar upphör att existera. Således inverkar samtliga fordon på trängseln och samtliga ska beskattas. Om man nu väljer trängselskatt som väg.
Men nu menade ju forskaren att elbilar gör att trängselskatten behöver höjas. Då ska elbilarna ta den höjningen. I övrigt måste det bli slutdaltat med elbilarna. De ska betala samma skatter som alla andra.

Elbilar betalar trängselskatt som alla andra redan idag.
Den koldioxidbaserade årsskatten beräknas på samma sätt oavsett drivmedel. Förr fanns bensinbilar i lägsta skatteklass, men tillverkarna av bensinmotorer har inte utvecklat dem i samma takt som utsläppskraven höjs.
En elbilsägare betalar skatt på elen, och får förstås betala bensinskatt också om han skulle få för sig att köpa det.

Den koldioxidbaserade skatten bör revideras så att man inte kan köra en tre ton tung bil för 360kr/år i vägskatt bara för att den går på el.

Uppdaterat: 2024-04-09 09:24
Apex skrev:

Masterplanner skrev:
SnookerPro skrev:
Axa skrev:
Snooker
Bara för att elbilar ökar så innebär det inte att fossilbilar upphör att existera. Således inverkar samtliga fordon på trängseln och samtliga ska beskattas. Om man nu väljer trängselskatt som väg.
Men nu menade ju forskaren att elbilar gör att trängselskatten behöver höjas. Då ska elbilarna ta den höjningen. I övrigt måste det bli slutdaltat med elbilarna. De ska betala samma skatter som alla andra.
Elbilar betalar trängselskatt som alla andra redan idag.
Den koldioxidbaserade årsskatten beräknas på samma sätt oavsett drivmedel. Förr fanns bensinbilar i lägsta skatteklass, men tillverkarna av bensinmotorer har inte utvecklat dem i samma takt som utsläppskraven höjs.
En elbilsägare betalar skatt på elen, och får förstås betala bensinskatt också om han skulle få för sig att köpa det.

Den koldioxidbaserade skatten bör revideras så att man inte kan köra en tre ton tung bil för 360kr/år i vägskatt bara för att den går på el.

Är ju bara att lägga in en viktfaktor i beräkningen.
Det har man gjort på engangsavgiften (Malusen) i Norge:

Ny vektkomponent for personbiler i avgiftsgruppe A
Fra 1. januar 2023 innføres det en ny delavgift i engangsavgiften basert på vekt. Den nye vektkomponenten vil gjelde for alle personbiler som registreres i avgiftsgruppe A.

For vekten over 500 kg skal det beregnes engangsavgift med kr 12,98 per kg.

Det vil si at personbiler med forbrenningsmotor omfattes av ny vektkomponent og den generelle engangsavgiften (Co2, NOx og egenvekt), mens elektriske personbiler bare omfattes av den nye vektkomponenten (grunnavgift egenvekt).

Elektriske kjøretøy omfattes i denne sammenheng både batteri - og brenselcellebaserte kjøretøy (hydrogenbiler).

Förövrigt kan den som förfasas över den svenska Malusen roa sig med att räkna på vad mycket man sparar mot om man skulle köpa bilen i Norge och behöva betala deras Malus. Märk även hur stor den blir för tunga elektriska SUV.

https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/

Uppdaterat: 2024-04-09 10:02

Man måste ju inte alltid jämföra med det värsta landet när det gäller beskattning av ICE-bilar, Guran.

Uppdaterat: 2024-04-09 10:58

Snooker
Jag kan hålla med om som vissa här föreslår att man bör införa även faktorn vikt vid beräkning av fordonsskatt.
Men jag förstår inte hur du tänker kring trängselskatten. Tunga transporter har ökat men ska även dessa diversifieras vid uttag av trängselskatter? Eller husbilar med turistande sommartid?

Trängseln skapas av att fordonsbeståndet ökar totalt. Att det råkar vara elbilar istället för fossilbilar har mindre betydelse. Sedan är det ju otroligt märkligt att just elbilar kommer öka när debatten på forumet är att de är för dyra, har för kort räckvidd och det finns ingen framtid för elbilen.

Uppdaterat: 2024-04-09 11:22
SnookerPro skrev:

Axa skrev:
Snooker
Bara för att elbilar ökar så innebär det inte att fossilbilar upphör att existera. Således inverkar samtliga fordon på trängseln och samtliga ska beskattas. Om man nu väljer trängselskatt som väg.

Men nu menade ju forskaren att elbilar gör att trängselskatten behöver höjas. Då ska elbilarna ta den höjningen. I övrigt måste det bli slutdaltat med elbilarna. De ska betala samma skatter som alla andra.

Dalta med elbilarna (eller deras ägare)? Det låter som att klimatkrisen inte finns. Det är väl coolt att inte bry sig antar jag.......

Uppdaterat: 2024-04-09 11:34
Pi skrev:

Man måste ju inte alltid jämföra med det värsta landet när det gäller beskattning av ICE-bilar, Guran.

Hur vet du att de är värst?
Dom har en medveten strategi att ställa om till fossilfritt.
Så vad fungerar bättre än det som känns i plånboken?

Uppdaterat: 2024-04-09 12:31
Mr Snoid skrev:

Pi skrev:
Man måste ju inte alltid jämföra med det värsta landet när det gäller beskattning av ICE-bilar, Guran.

Hur vet du att de är värst?
Dom har en medveten strategi att ställa om till fossilfritt.
Så vad fungerar bättre än det som känns i plånboken?

Samtidigt gör dom rekordinvesteringar i utvinning av olja och gas :) skön strategi.

Jag föredrar teknisk utveckling och konkurrens på lika villkor i den fria marknaden. Jag gick inte över till en smartphone för att en Nokia 3310 blev för dyr.

Uppdaterat: 2024-04-09 13:17

Även en fri marknad behöver regler som förbjuder miljöfarlig verksamhet, om den ska fungera.

Uppdaterat: 2024-04-09 13:26

Dessa regler finns redan. Tycker bara det är komiskt att se Norge som en förebild när dom tjänar enorma summor pengar på samma miljöfarliga verksamhet utanför landets gränser.

Uppdaterat: 2024-04-09 13:31
Apex skrev:

Dessa regler finns redan. Tycker bara det är komiskt att se Norge som en förebild när dom tjänar enorma summor pengar på samma miljöfarliga verksamhet utanför landets gränser.

Dom tjänar ju pengarna inom landets gränser. All oljeutvinning sker på Norsk kontinentalsockel.
Finns så klart även starka krafter som vill stoppa all prospektering och utvinning.

Uppdaterat: 2024-04-09 13:54

Olja behövs för att tillverka plastdetaljer och annat. Man behöver inte elda upp det man tar ur marken.

Uppdaterat: 2024-04-09 14:34