Vi Bilägares forum

Så många kör för fort – 40-vägar är svårast

Så många kör för fort – 40-vägar är svårast

40 km/tim verkar vara en svår hastighetsgräns att hålla för svenska bilister. Det visar en observationsstudie från VTI.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-08 11:06

Kommentarer

Skulle tro att det är folkets antingen medvetna eller undermedvetna sätt att säga att sänkningen från 50 till 40 var en miss. Visst det var länge sedan, men det sitter säkert kvar i många ändå.

Uppdaterat: 2024-04-08 11:50
- Peugeot e-208 GT 2022

Ja, är det som i infarten till Uppsala att det är 2+2-filig väg med 40-begränsning och inga påfarter som inte är ljus-reglerade - ja. då har jag viss förståelse för detta resultat. Men rent generellt ser jag ingen skillnad på att hålla 40 eller 50 - bara att rätta sig efter skyltarna.

Uppdaterat: 2024-04-08 12:16

Ja du är verkligen duktig Pi!

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-08 12:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Hastighetsregler brukar skapa långa trådar i forumet. Alla har en åsikt...

Uppdaterat: 2024-04-08 12:26

Enda chansen att klara att köra 40 på de breda gamla genomfartslederna som i många tätorter blivit sänkta till 40 km/tim är att köra med farthållaren. Annars kör då jag betydligt fortare.

Uppdaterat: 2024-04-08 12:27

A.L - är inte meningen med dessa olika begränsningar att vi skall förhålla oss till dom och inte köra fortare än vad de stipulerar ? Och numera får man ju varningar på instrument-displayen så det är ju inte speciellt svårt heller. Du klarar nog detta du också om du försöker på allvar, A.L.
Och som Guran säger är det farthållaren som gäller.

Uppdaterat: 2024-04-08 12:30

Lättaste sättet att råda bot på 40-problemet är att höja hastigheten till 50. Då ökar laglydigheten samtidigt som klimatet mår bättre. Som det är nu går motorerna på för höga varvtal i 40. (Ja, fortfarande och länge än finns det några miljoner fossilt drivna personbilar i Sverige.)

Uppdaterat: 2024-04-08 13:02
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Problemet med alla dessa hastighetssänkningar är att det inte finns förankrade i speciellt mycket. Tex är inte olycksstatstiken på sträckan en parameter. Ej heller det grundande att vägen skall återspegla hastighetsgränsen och vice versa. Du skall kunna se på gatan du kör, om det borde vara 30, 40, 50, 60 70, 80 eller 90.

Nu är jag absolut för att hastigheten skall vara korrekt utformad. Det skall vara 30 vid skolor, och det skall absolut följas, och jag köper till 100% att krockvåldet minskar i takt med hastigheten. Men det finns även en gräns för vad som är ok.
Införandet av 40 är enbart en skyltförändring, inget annat är gjort, trafiksäkerheten har således inte ökat alls, 0% fysiskt, det enda man gjort är att sänka hastigheten och därigenom, teoretiskt vunnit trafiksäkerhet på papperet, men inte i teorin. Att det sedan aldrig varit en olycka, incident eller tillbud på många av de sträckorna som väghållaren, Trafikverket, sänkt struntar de i.

Finns flera fall där man även fått backa, tex Riksväg 70. Där man sänkte till 40 km/h från 60km/h och fick mängder mer överträdelser. Vägen är 16 meter bred, en riksväg och sikten är dryga kilometern, detta i höjd med Solbacka i Borlänge. Den som kört sträckan vet att 40/km/h är för lite för den vägen.

Blir ju även lite tokigt när den kommunala landsvägen, i rejält sämre beskaffenhet och med bredd om 6-7 meter har 70km/h

https://www.google.com/maps/@60.5411574,15.2811913,3a,60y,355.53h,88.99t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7xnlqYwXnRrIbfj1dRCmJA!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

Uppdaterat: 2024-04-08 13:30

Precis som mycket annat var detta till stor del en politisk sänkning.

"Vi i Grönköpings kommun har minsann sänkt snitthastigheten så vi är jättejättebra."

Uppdaterat: 2024-04-08 14:45
Mr Snoid skrev:

Enda chansen att klara att köra 40 på de breda gamla genomfartslederna som i många tätorter blivit sänkta till 40 km/tim är att köra med farthållaren. Annars kör då jag betydligt fortare.

+100 Ja så enkelt är det. Det är bara att köra med farthållare, men det är det många som inte gör, för de tycker det är sååå besvärligt att lära sig det.

Uppdaterat: 2024-04-08 14:51

Drömmen för många fortfarande: 50 i stan, och fri fart utanför...

Uppdaterat: 2024-04-08 14:57
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:
Enda chansen att klara att köra 40 på de breda gamla genomfartslederna som i många tätorter blivit sänkta till 40 km/tim är att köra med farthållaren. Annars kör då jag betydligt fortare.

+100 Ja så enkelt är det. Det är bara att köra med farthållare, men det är det många som inte gör, för de tycker det är sååå besvärligt att lära sig det.

Funkar inte för de som har Toyota. 40 på mätaren där är väl 30-32 i verkligheten eller nåt sånt. har ju hört att många, om inte alla, Toyota visar kraft för mycket. Det skulle ju förklara också varför så många Toyotaförare kör märkbart för långsamt.

Uppdaterat: 2024-04-08 14:57
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Christer skrev:
Mr Snoid skrev:
Enda chansen att klara att köra 40 på de breda gamla genomfartslederna som i många tätorter blivit sänkta till 40 km/tim är att köra med farthållaren. Annars kör då jag betydligt fortare.
+100 Ja så enkelt är det. Det är bara att köra med farthållare, men det är det många som inte gör, för de tycker det är sååå besvärligt att lära sig det.

Funkar inte för de som har Toyota. 40 på mätaren där är väl 30-32 i verkligheten eller nåt sånt. har ju hört att många, om inte alla, Toyota visar kraft för mycket. Det skulle ju förklara också varför så många Toyotaförare kör märkbart för långsamt.

Ja det är ju inte svårt att kolla vilken verklig hastighet är, även på en Toyota, med en hastighetsapp och plussa på inställd hastighet på farthållaren.

Uppdaterat: 2024-04-08 15:04
40-talisten skrev:

Drömmen för många fortfarande: 50 i stan, och fri fart utanför...

Och återgång till tusentals döda, och tiotusentals svårt skadade, i trafiken varje år. Något att drömma om, eller?

Uppdaterat: 2024-04-08 15:52

Givetvis kan vi inte ha fri fart. Att Tyskland har det på vissa sträckor är ju bara för att de haft det länge. Det skulle aldrig införts idag om de inte hade haft det innan.

Dock tycker jag gott att vi hade kunnat behålla 90 eller 100 (och kanske 110?) där det tidigare fanns, men som blivit ersatt med 80 bara för att det inte finns mitträcke. Tycker också att fler vägar kan bli 120 och gärna 130 också.
Och som sagts redan, gärna 50 på många ställen som haft det men blivit sänkt till 40.
Sen kan så klart 40 vara helt rimligt på vissa ställen, men bara för att det är tätbebyggt område så tycker jag inte att det alltid ska vara 40.

Uppdaterat: 2024-04-08 16:04
- Peugeot e-208 GT 2022

En person har goda chanser att överleva en kollision vid 30km/h motsvarande 50km/h.
Därför är det 30km/h utanför skolor. När 40km/h infördes för många år sedan ändrades hastigheten utanför väldigt många skolor till 40km/h från 30km/h är det för att fler barn ska stryka med eller?

Uppdaterat: 2024-04-08 16:51
Pi skrev:

A.L - är inte meningen med dessa olika begränsningar att vi skall förhålla oss till dom och inte köra fortare än vad de stipulerar ? Och numera får man ju varningar på instrument-displayen så det är ju inte speciellt svårt heller. Du klarar nog detta du också om du försöker på allvar, A.L.
Och som Guran säger är det farthållaren som gäller.

Ber att få korrigera mig, du är inte bara duktig utan också förutsägbar.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-08 17:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tänk om folk lärde sig att använda farthållaren.
Likadant med handsfree på telefonen.

Det är helt jäkla otroligt att så många inte ens försöker använda dessa finesser.

Helt sjukt hur folk resonerar.

JAG KÖR bil och det har JAG gjort i 30 år och det ska ingen ha synpunkter på🙄
Och handsfree har jag aldrig ens provat säger folk i fikarummet. 🙄

Jävla idioti men hämta en ny bil för 700 tusen går bra.

Förjäkligt sjukt.

Uppdaterat: 2024-04-08 17:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Inga problem med vare sig hålla rätta hastigheter i stan eller vägen med adaptiv farthållare och avståndshållaren Ju mer trafik desto större nytta och enklare att köra. Nu på 7e året i mina bilar innan dess farthållare sen 70talet i aktiv körning men då mer on/off beroende på att den bara passade i sån körning vid lite trafik.
Den tekniken tillsammans med automatisk filhållning blir obligatorisk i alla nya bilar från 2025 års modell enl EUdirektiv har jag för mig. Borde vara obligatorisk i körkortsutbildningen framöverdå det ger säkrare och lugnare körning i trafiken om man lär sig hantera tekniken som förare..

Uppdaterat: 2024-04-08 18:43
bengt39

Här har flera genomfartsleder som haft 70 i 50 år eller mera fått 60 och 40 långt före rondeller och övervakade korsningar.
De flesta kör som förut vilket ger ett bra flyt, en del anammar skyltarna slaviskt och gör trafiken ryckig.
Fattar inte folk längre om det är 70 och det kommer en rondell, att man måste sakta ner per automatik ??

Uppdaterat: 2024-04-08 19:32

För fanns 50, 70, 90 och 110. Varenda bilist kunde själv se på hur vägen såg ut vilken hastighet som gällde. Allt var enkelt, alla förstod - och nästan alla följde skyltningen. Men säg något som får vara enkelt och orört ... Varför detta myller av hastigheter?

Sedan är jag väldigt glad för att jag aldrig vistas i något fikarum och slipper höra på den ene dummare än den andre.

Uppdaterat: 2024-04-08 21:19
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
mso 1000 skrev:

Tänk om folk lärde sig att använda farthållaren.
Likadant med handsfree på telefonen.
Det är helt jäkla otroligt att så många inte ens försöker använda dessa finesser.
Helt sjukt hur folk resonerar.
JAG KÖR bil och det har JAG gjort i 30 år och det ska ingen ha synpunkter på🙄
Och handsfree har jag aldrig ens provat säger folk i fikarummet. 🙄
Jävla idioti men hämta en ny bil för 700 tusen går bra.
Förjäkligt sjukt.

+100

Uppdaterat: 2024-04-08 20:26
SnookerPro skrev:

För fanns 50, 70, 90 och 110. Varenda bilist kunde själv se på hur vägen såg ut vilken hastighet som gällde. Allt var enkelt, alla förstod - och nästan alla följde skyltningen. Men säg något som får vara enkelt och orört ... Varför detta myller av hastigheter?
Sedan är jag väldigt glad för att jag aldrig vistas i något fikarum och slipper höra på den ene dummare än den andre.

Nja nu är du ute och cyklar i fablernas värld och jag skulle nog säga att förr körde man lika mycket för fort över 50 som man gör på 40 sträckorna.
Likadant på dom övriga hastigheterna.
Och så vidare och resonemanget är bara svepskäl och dumheter.

Och jag vidhåller att det är så många surgubbar som vägrar anamma farthållare och därför ser man så ofta idioter som pendlar mellan 75 till 92 på 90 vägen och ofta tvärnitar ner till 60 vid 70 fartkameran.

Ja det fenomenet ser man me massa gånger dagligen och det är tammetusan inte kul.

Uppdaterat: 2024-04-09 06:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Alltid tråkigt när enbart trafiksäkerheten lyfts ner det gäller hastighetsbegränsningar och det enbart blir diskuterat utifrån det. Det är såklart jätteviktigt, men andra viktiga delar är ju bullernivå, partikelhalter och koldioxidutsläpp – vilka alla är hälsovådliga och minskar med hastigheten (ja, en lägre hastighet kommer i de allra flesta fall leda till lägre utsläpp i.o.m. minskat accelererande, speciellt i tätort, minskat luftmotstånd och minskat slitage på däckar, bromsar och väg). Jag håller dock helt med många andra som säger att breda vägar bjuder in till högre hastigheter!

Uppdaterat: 2024-04-09 12:08