För bara tre år sedan låg priserna på kombibilar i Golfklassen runt 300 000 kronor. Det räcker inte långt i dag, skriver Erik Rönnblom.
För bara tre år sedan låg priserna på kombibilar i Golfklassen runt 300 000 kronor. Det räcker inte långt i dag, skriver Erik Rönnblom.
Kommentarer
Sen brukar det finnas en procedur med att ta hand om banden och bl a spola om dom med jämna mellanrum - vill jag minnas även om det var länge sen jag såg bandstationer i datahallarna. Dock användes en form av "band-kasetter" med magnetiskt media lite längre - i alla fall inom IBM-världen.
Jag vet inte när, men jag vet att det kommer att inträffa. Frågan är om beredskapen finns att ta hand om detta.
Vi får se.
Enskilda bandstationer är nog ganska ovanliga, men jag syftade mer på bandrobotar.
Band har värdefulla egenskaper som diskkabinett saknar helt och det är analogt med att riktiga bilar har värdefulla egenskaper som batterifordon inte kan stava till.
Och det är därför det redan nu finns företag som specialiserat sig på att reparera defekta batteripack.
Men det har du kanske också missat.
Här ett exempel på företag som specialiserat sig på att reparera Tesla. Som du vet har dom funnits över tio år nu och många har rullat åtskilliga tusentals mil.
https://evrepair.se/tjanster/hv-batteri-och-drive-unit.html#Drive-Unit
Finns väl i stort sett bara en egenskap som skiljer, det är hur långt du kan köra på en ”tank” och hur lång tid det tar att fylla på ny energi.
Sedan har elbilen många positiva egenskaper en ICE-bil saknar.
Men det vägrar du så klart erkänna.
Prissättningen på laddstationerna sätt utifrån bensin/diesel priset och vad bilarna förbrukar. Det är inte så att elen kostar 7 kr/kwh.. utan snarare 70 öre per kwh (i snitt). Kan den fossila bilägaren betala ca 15 kr/mil.. så lär den som kör elbil få betala samma pris per mil. All vinsten hamnar på aktörerna som tillhandahåller laddstations infrastrukturen.
Inte undra på att vi har inflation när priserna sätts utifrån vad kunderna förväntats kunna betala. Vi måste tillbaka till en ekonomi där vi betalar de faktiska kostnaderna plus en liten marginal till företaget som säljer tjänsten.
Raphael har rätt. Elnätsavgifterna måste bli lägre. Kollade i helgen, lagt 16000 kr/år till elnäts leverantören.. under samma period har jag betalt ca 10000 kr för elen jag använde. Nu har jag solceller, så jag förbrukar lite mindre men ändå.. den stora kostnaden som kunden har betalas till nätägaren.
Och hur mycket tror du det kostar att bygga en laddstation?
Den investeringen skall självklart tjänas in via priset per kWh.
Men återkom när du kalkylerat på detta och kan visa tal istället för att gnälla och yla.
Samma fråga här, vad tror det kostar att bygga och underhålla elnätet som levererar strömmen hem till dig?
Elnätet byggdes med statens pengar. När det väl uppe och snurrar handlar det om mindre pengar för underhåll och reparationer. Elnätets ägare tjänar massor och när det sedan skall göras ny inventeringar så skall kunderna betala för detta!? Samma tankesätt har smugit sig in överallt... kunden skall betala hela kalaset!? Rimligtvis borde vinsterna gå till att lägga undan pengar som behövs senare och då också användas eller? Tid nog så går de plus på sina investeringar, tex för laddstationer... men man kan väl vänta några år eller? Du verkar tycka att man skall gå med vinst dag ett på sin investering.Mr Snoid
Vargen
Börja med att svara på min fråga. Vad det kostar att bygga en snabbladdare
Kolla sedan på ”beläggningen” på stationen och antal såld kWh.
Sedan förväntar jag ett svar på när denna investering är betald.
Men jag gissar på att du mest gnäller, detbskall vara nästan gratis och stor tillgänglighet och ”nån annan” skall betala kalaset.
Elnätsägaren har statens uppgift att ta in energiskatt, så då antar jag att du tar hänsyn till den i ditt utlåtande?
Generellt gäller kostnadsfördelningen elnät (35%), skatt (25%) och elhandel (40%).
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.