Vi Bilägares forum

Hyundai och Kia återkallar för 12-voltsproblem

Hyundai och Kia återkallar för 12-voltsproblem

Ett problem med bilens så kallade ICCU-enhet kan göra elbilar från Hyundai och Kia strömlösa. Nu kallas bilarna tillbaka till verkstaden.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-04 08:54

Kommentarer

Jag har en årsmodell 2022, och fick en mjukvaru-uppdatering för ICCU-problematiken vid senaste servicetillfället. Så får väl se om det kommer en formell återkallelse eller ej.

Jag har dock inte (peppar, peppar..) haft något problem med 12V-batteriet eller dess laddning.

Uppdaterat: 2024-04-04 10:05
Power to the people

Man läser mycket om 12V problem på elbilar, men jag har inte haft något problem alls. Första året av min elbil körde jag ovanligt lite bil, så man var ju rädd att det skulle orsaka 12V problem, men icke.
Nu har andra året gått och jag kör ovanligt mycket bil. Kanske gått från 500 mil per år till närmare 2000 mil per år och har inte heller nu några problem. Peugeot e-208.

Uppdaterat: 2024-04-04 10:08
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag har inte heller haft några 12V-problem på mina elbilar, men väl på bensin och dieselbilar och brorsan har haft en del problem med sin V60 laddhybrid.

Uppdaterat: 2024-04-04 10:12

Jag har en Ioniq5 2021 och min bil har frekventa problem med 12V batteriet. Trots alla löften om att senaste uppdatering ska lösa problemet. Ibland klarar den flera veckor utan strul, men i regel tömmer den batteriet ett antal gånger per månad. Det finns ingen uppenbar orsak, det spelar ingen roll om man har kört bilen dagen innan, långfärd eller inte, varmt eller kallt, stora batteriet laddat eller inte. Rätt vad det är så är bilen plötsligt död på morgonen. Det går inte att lita på den. Utan 12V-boostern i frunken hade jag blivit skogstokig. Nu är det bara ta ett djupt andetag, öppna huven, tjuvstarta bilen. Och så funkar den några dagar. Verkstaden hittar naturligtvis inte mer än att de kan bekräfta att batteriet laddas ur. Detta är verkligen irriterande, bilen är ju väldigt bra för övrigt. Annars hade jag sålt den för länge sedan. Jag har dumpat bilar för betydligt mindre strul än så.

Uppdaterat: 2024-04-04 21:20

Fruns ID3 -21 blev kallad för något med 12V batteriet trots att den aldrig krånglat trots att den rullat snart 30 000 mil.

ID3:an är den i särklass mest problemfria bil vi har ägt.

Uppdaterat: 2024-04-05 00:07

Jag har inte haft några problem med tomt 12V batteri i min Ioniq 5. Däremot startproblem beroende på immobilizer funktionen. Bilen känner inte igen nyckeln och det går inte att lägga i D eller R.
Pål Skodjevåg har en YT video där han analyserar problemet. https://www.youtube.com/watch?v=UmjZ6scC3Jg.
Han fick sitt 12V batteri urladdat och efter det flera problem, t.ex att DC laddning inte startade pga för låg spänning i 12V batteriet. Han fick 12V batteriet utbytt på garantin.
Just nu är bilen parkerad så att jag ser öppen laddlucka med ansluten laddkabel. Jag ser då att lamporna i laddluckan tänds då och då även fast bilen är inställd på att ladda under natten.
När man startar Bluelink tänds också lamporna och är tända i ett par minuter.
När bilen tänt lamporna själv med ansluten laddkabel utan att börja ladda, då den är inställd för att ladda under natten, är de tända under längre tid.

Uppdaterat: 2024-04-07 10:11
P-I H
P-I H skrev:

Just nu är bilen parkerad så att jag ser öppen laddlucka med ansluten laddkabel. Jag ser då att lamporna i laddluckan tänds då och då även fast bilen är inställd på att ladda under natten.

Bilen gör så när den är inställd på ladd-timer. Den startar laddning med jämna mellanrum, fast den drar i princip ingen ström då. Det varar i några sekunder och så stängs laddningen av igen. Jag har jobbat med att utveckla laddboxar, och då har jag använt mina bilar som försökskaniner. Jag har då upptäckt att Ioniq 5 beter sig annorlunda än andra elbilar när det gäller laddning. Jag trodde först att felet låg i min mjukvara för laddboxen, men det var alltså bilen som höll på och joxade med strömmen hela tiden. Det är inte riktigt så som man vill att det ska fungera, jag har inte sett det hos någon annan bil. Vi testade Model 3 och Y, VW-eGolf, ID-Buzz och ID3. Och Ioniq 5 då. Och det var bara den som gjorde så.

Uppdaterat: 2024-04-07 11:11

Intressant. Lite fler iaktagelser. När bilen är laddad fullt enligt spec. I mitt fall till 80%, verkar inte lamporna tändas.
Jag har också Enegic sensor, som är inställd på att ge ström bara under natten, men jag har sett indikatorlamporna för laddning att börja blinka, när laddkabeln är ansluten, även fast det inte finns tillgång till ström. Jag antar att det beror på att bilen upptäckt att 12V batteriet behöver laddas. Jag har sett på YT att lamporna blinkar när man använder V2L.

Uppdaterat: 2024-04-07 11:59
P-I H

Tur att man inte har en bil med sådana design flaws.
Förstår inte hur man kan designa en så modern bil och inte lyckas fixa ett så enkelt problem soma tt 12V ska få laddning från huvudbatteriet?
Ren dumhet? Inkompetens eller något annat?
Andra lyckas ju.

Uppdaterat: 2024-04-07 22:44
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Tur att man inte har en bil med sådana design flaws.
Förstår inte hur man kan designa en så modern bil och inte lyckas fixa ett så enkelt problem soma tt 12V ska få laddning från huvudbatteriet?
Ren dumhet? Inkompetens eller något annat?
Andra lyckas ju.

Jo då den laddar 12V batteriet med jämna mellanrum. Skulle gissa på varannan timme så underhållsladdar den 12V batteriet med ström från drivbatteriet (förutsatt att det är >20% laddnivå på det)
Så det är varken dumt eller inkompetent.

Efter 28 månader och 7100 mil har min bil aldrig trilskats, varesig tomt batteri eller ghost mode.
Men då har jag inga konstiga laddcheman eller tibber.
Bara pluggar i och laddar, oftast till 100%.

Uppdaterat: 2024-04-07 22:52
Mr Snoid skrev:

bejje skrev:
Tur att man inte har en bil med sådana design flaws.
Förstår inte hur man kan designa en så modern bil och inte lyckas fixa ett så enkelt problem soma tt 12V ska få laddning från huvudbatteriet?
Ren dumhet? Inkompetens eller något annat?
Andra lyckas ju.

Jo då den laddar 12V batteriet med jämna mellanrum. Skulle gissa på varannan timme så underhållsladdar den 12V batteriet med ström från drivbatteriet (förutsatt att det är >20% laddnivå på det)
Så det är varken dumt eller inkompetent.
Efter 28 månader och 7100 mil har min bil aldrig trilskats, varesig tomt batteri eller ghost mode.
Men då har jag inga konstiga laddcheman eller tibber.
Bara pluggar i och laddar, oftast till 100%.

varför händer det då på både denna bil men ett antal andra märken och modeller trots att det finns gott om laddning i "stora" batteriet?
Jag är ingen ingengör, men hade jag varit ledande för ett projekt som elbilar för ett bilföretag så hade jag varit mycket tydlig med att man ska se till att 12V alltid får laddning så länge det finns typ minst 5% kvar av huvudbatteriet.

Det är väl bara att se till att få det fixat, hur svårt ska det vara? Lägga in en funktion som känner av 12V batteriets laddning och sedan ladda upp det om det går under en viss nivå? Detta är ju teknik som kunde gjorts för 50 år sedan, så varför är det ett problem idag?

Uppdaterat: 2024-04-07 22:58
- Peugeot e-208 GT 2022

Ja men det är så det funkar Bejje. Jag vet så klart hur min bil funkar.
Sedan verkar Kia ha ännu mer problem med EV6.
Verkar vara batteriet som är av dålig kvalitet och inte klarar kylan. Byts på garanti efter en del krångel.
Varför Ioniq 5 laddar ur finns massa infon om och vad man bör göra.
Bla, inte stå med med laddkabeln ansluten flera dygn. Låsa bilen. Inte stå med bakluckan öppen länge.
Men får bilen stå i sin dvala utan att störas så funkar allt bra.
Finns även ett knep att ställa ljusomställaren på halvljus istället för auto. Då laddar bilen med högre laddström när den stödladdar.
Men du kanske har bättre koll på hur bilen funkar 😉
Konstiga egenheter har den men all info går att få fatt på, bara man är lite intresserad.

Uppdaterat: 2024-04-07 23:10

Snoid, nej jag har inga tips alls, och bryr mig inte om märket. Tycker bara i allmänhet att detta borde vara något som är solklart fixat år 2024.

Kanske ännu mer enkelt fixat på just elbilar för att de kan dra laddning när som helst från huvudbatteriet, men ippenbarligen är det ännu större problem på just elbilar, troligen för att det är gamla fossilbilsingergörer som försöker göra jobbet för kunniga elbilsingengörer.
Det borde vara självklart att på en elbil, så ska 12V kunna dra laddning från huvudbatteriet nära nog när som helst, så länge det behövs. Trots detta har man tydligen inte lagt in någon sådan programmering.

Uppdaterat: 2024-04-07 23:16
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Snoid, nej jag har inga tips alls, och bryr mig inte om märket. Tycker bara i allmänhet att detta borde vara något som är solklart fixat år 2024.
Kanske ännu mer enkelt fixat på just elbilar för att de kan dra laddning när som helst från huvudbatteriet, men ippenbarligen är det ännu större problem på just elbilar, troligen för att det är gamla fossilbilsingergörer som försöker göra jobbet för kunniga elbilsingengörer.
Det borde vara självklart att på en elbil, så ska 12V kunna dra laddning från huvudbatteriet nära nog när som helst, så länge det behövs. Trots detta har man tydligen inte lagt in någon sådan programmering.

Jo det har den. Får den stå i lugn och ro så funkar det. Men snålvargarna som skall ladda nån timme då och då har appar som väcker bilen så den förbrukar massa ström. Sedan så gnäller dom över att bilen inte är laddad på morgonen, tänkte inte på att det var kallt ute så huset förbrukade det mesta av den tillgängliga effekten och bilen stod där tom på ström då dom fem timmarna med billig ström inte på något vis räckte för att ladda batteriet.

Uppdaterat: 2024-04-07 23:27
Mr Snoid skrev:

bejje skrev:
Snoid, nej jag har inga tips alls, och bryr mig inte om märket. Tycker bara i allmänhet att detta borde vara något som är solklart fixat år 2024.
Kanske ännu mer enkelt fixat på just elbilar för att de kan dra laddning när som helst från huvudbatteriet, men ippenbarligen är det ännu större problem på just elbilar, troligen för att det är gamla fossilbilsingergörer som försöker göra jobbet för kunniga elbilsingengörer.
Det borde vara självklart att på en elbil, så ska 12V kunna dra laddning från huvudbatteriet nära nog när som helst, så länge det behövs. Trots detta har man tydligen inte lagt in någon sådan programmering.

Jo det har den. Får den stå i lugn och ro så funkar det. Men snålvargarna som skall ladda nån timme då och då har appar som väcker bilen så den förbrukar massa ström. Sedan så gnäller dom över att bilen inte är laddad på morgonen, tänkte inte på att det var kallt ute så huset förbrukade det mesta av den tillgängliga effekten och bilen stod där tom på ström då dom fem timmarna med billig ström inte på något vis räckte för att ladda batteriet.

Tänkt om man som utvecklare la in en programmering som sa att om 12V batteriet går under 11,5V eller nåt sånt så ska det laddas. Tänk om någon annan än jag hade kommit på det geniala.

Uppdaterat: 2024-04-07 23:30
- Peugeot e-208 GT 2022
Mr Snoid skrev:

bejje skrev:
Snoid, nej jag har inga tips alls, och bryr mig inte om märket. Tycker bara i allmänhet att detta borde vara något som är solklart fixat år 2024.
Kanske ännu mer enkelt fixat på just elbilar för att de kan dra laddning när som helst från huvudbatteriet, men ippenbarligen är det ännu större problem på just elbilar, troligen för att det är gamla fossilbilsingergörer som försöker göra jobbet för kunniga elbilsingengörer.
Det borde vara självklart att på en elbil, så ska 12V kunna dra laddning från huvudbatteriet nära nog när som helst, så länge det behövs. Trots detta har man tydligen inte lagt in någon sådan programmering.

Jo det har den. Får den stå i lugn och ro så funkar det. Men snålvargarna som skall ladda nån timme då och då har appar som väcker bilen så den förbrukar massa ström. Sedan så gnäller dom över att bilen inte är laddad på morgonen, tänkte inte på att det var kallt ute så huset förbrukade det mesta av den tillgängliga effekten och bilen stod där tom på ström då dom fem timmarna med billig ström inte på något vis räckte för att ladda batteriet.

Det stämmer ju inte riktigt. Jag har inga appar som väcker bilen, ingen smart laddning, ingen schemaläggning, inga konstigheter. Min bil börjar ladda så fort jag kopplar in den, vilket sker varje dag. Den är alltid inkopplad i laddboxen. Ändå så tömmer den 12V batteriet med skrämmande regelbundenhet. Det verkar som att den helt enkelt "glömmer" att underhållsladda batteriet. Jag skulle tro att det är en rejäl mjukvarubugg och total oförmåga hos Hyundai att fixa den. Jag ha t.ex. flera gånger sett bilen stå med tända ljus utan att jag var i närheten. Ibland tänder den bara bakljusen. Det roliga är att den till och med kan skicka en push-notis via appen att bakljusen är tända. En spännande "feature" med tanke på att det för föraren är omöjligt att bara tända bakljusen. Ändå har de implementerat en varningstext för det. Kul eller? Istället för att lösa problemet. I sådana lägen kan jag vara säker på att 12V batteriet redan är så urladdat att bilen inte längre går att öppna med fjärrnyckeln.

Uppdaterat: 2024-04-08 07:08
bejje skrev:

Tänkt om man som utvecklare la in en programmering som sa att om 12V batteriet går under 11,5V eller nåt sånt så ska det laddas. Tänk om någon annan än jag hade kommit på det geniala.

Det är så bilen är programmerad, med ett villkor till att huvudbatteriet har minst 20% laddning.
Känner man sin bil startar man alltid laddning om huvudbatteriet har låg laddning. Om man kopplar in bilen för laddning med under 20% och har bilen inställd för att ladda med lågt elpris finns risken att 12V batteriet får för låg spänning.
Jag köpte min I5 2021 och hämtade den i dec 2021. Den bästa bil jag haft och den tickar i det mesta, som "biltestarna" bedömmer: OTA, Förvärmning, Bekväm, Tyst, fantastisk hantering av Regenerering, Autocharge, Effektiv drivlina(i alla fall för mig, som kör försiktigt , bilen säger nu 1,7 kWh/10 mil, vilket är under spec.

Uppdaterat: 2024-04-08 08:04
P-I H

Ja det där med att bilen tänt ljusen har jag läst om. Var tidigt uppe till diskussion i FB gruppen när bilarna började levereras för över två år sedan.
Du verkar ha fått ett sådant exemplar som lever sitt eget liv.
Inte kul på något vis.
Har du fått bytt ICCU? Är den som skall hålla koll på allt vad som har att göra med laddning?

Uppdaterat: 2024-04-08 08:10
Mr Snoid skrev:

Har du fått bytt ICCU? Är den som skall hålla koll på allt vad som har att göra med laddning?

Nej, de gjorde bara nån uppdatering vid senaste service, som hade nånting med ICCU att göra. Då lovade de också att 12V problematiken skulle upphöra. Men det blev snarare värre.
Det är ju ett synnerligen tråkigt problem, också med tanke på att bilen är väldigt bra för övrigt. Jag håller med P-I H. Det är en riktigt kompetent elbil, stor, tyst, bekväm och ganska snål. Den slår vår ID3 ordentligt på fingrarna när det kommer till förbrukning. Men att mjukvaran spökar så mycket är ett irritationsmoment.

Uppdaterat: 2024-04-08 08:21

Det är inte så att du har ett defekt 12V batteri?
Dom kan självurladda pga defekt. Verkar som den låga spänningen ger de mystiska problemen med att lampor tänds mm.
Men batteriet har dom väl testat eller bytt?
Verkar som om verkstäderna inte kan så jäkla mycket utan gissar.

Jag var in och påpekade att min värmepump var trasig, fick tillbaka bilen efter felsökning med att jag skulle prova nu, efter uppgradering av programvara och så misstänkte dom att utetempgivaren var trasig.
Var bara att slå på bilen och konstatera att värmepumpen inte gick. Fick boka ny tid för felsökning där det självklara konstaterade, AC-kompressor paj.
Så blev ett extra besök för felsökning för att konstatera det jag visste och som enkelt kunde konstateras. Men sedan tog det en dryg vecka innan en ny AC-kompressor blev monterad.

Uppdaterat: 2024-04-08 08:35

Snoid
Jag har Tibber och möjligen konstiga laddtider. Brukar även gå in med appen för att start förvärmning eller kolla status. Har inte haft problem med 12V. Men så är det en Skoda. 😉

Uppdaterat: 2024-04-08 13:41
Axa skrev:

Snoid
Jag har Tibber och möjligen konstiga laddtider. Brukar även gå in med appen för att start förvärmning eller kolla status. Har inte haft problem med 12V. Men så är det en Skoda. 😉

Bra att den i alla fall är bra på något 😂

Uppdaterat: 2024-04-08 13:55
Axa skrev:

Snoid
Jag har Tibber och möjligen konstiga laddtider. Brukar även gå in med appen för att start förvärmning eller kolla status. Har inte haft problem med 12V. Men så är det en Skoda. 😉

Vad jag har läst är det just Tibber och liknande tjänster som dödar 12V. I alla fall om man ska tro vissa biltillverkare. De hävdar att tjänsten väcker bilen från "sparläge" till ett mer aktivt läge många gånger per dygn och att det är det som drar ur 12V.

Uppdaterat: 2024-04-08 14:02
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag tror Tibber har fixat till sin tjänst.
Läst om fler som har tibber och Ioniq 5 som inte drabbats av batteridöden.
Men jag kör med fastprisavtal, mycket enklare.

Uppdaterat: 2024-04-08 14:10
Mr Snoid skrev:

Det är inte så att du har ett defekt 12V batteri?

Det tror jag också. Framförallt nu efter femtioelva djupurladdningar. Men inte enligt verkstaden. De säger att det inte är nåt fel på batteriet.
Nu när du säger det så är A/Cn i min bil också skum. Men det har varit så hela tiden, så jag tänker inte på det längre. Värmen fungerar, men så fort det blir varmare ute, och man vill ha A/C, ballar den ur fullständigt. Då får man gå över till manuellt läge, annars blir det antingen för kallt eller för varmt i bilen. Jag har när bilen var ny försökt att få verkstaden att förstå att jag tror att nån givare är paj, för det är så jag tycker att den beter sig. Det känns som att bilen tar utetemperaturen och tror att det är inne i bilen. På sommarn kör jag alltid med manuell fläkt på läge 2, och då blir det oftast lagom. Automatiskt läge blir bara kaos. Det konstiga är att den inte spökar på vintern när man behöver värme. Tack o lov är det ju 95% av året som man inte behöver A/C. Hade jag bott i ett varmare land så hade jag fått tokfnatt.
Verkstaden har mätt effekten på A/C:n och säger att den kyler bra. Inget fel. De ville till och med ha betalt för felsökningen, eftersom det enligt dem inte är nåt fel. Ja, den kyler, när den vill. Eller så kyler den för mycket. Men det blir sällan rätt temperatur i bilen. Men det förstår de inte.

Uppdaterat: 2024-04-08 14:39

Se till att ventilerna i instrumentpanelen är öppna.
Har läst nån stans om att det sitter givare där som mäter tempen.
Är ju en sådan där billig lösning som stänger dom helt om man vinklar för mycket. Vill minnas att den på förarsidan vid fönstret är den ”magiska”’ ventilen.
Kör alltid min på auto två pluppar. Men får justera tempen upp/ned nån grad.

Uppdaterat: 2024-04-08 16:02
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Snoid
Jag har Tibber och möjligen konstiga laddtider. Brukar även gå in med appen för att start förvärmning eller kolla status. Har inte haft problem med 12V. Men så är det en Skoda. 😉

Bra att den i alla fall är bra på något 😂

Inte bara något. Den är bra på fler sätt än så. 😉

Uppdaterat: 2024-04-08 17:52
Mr Snoid skrev:

Se till att ventilerna i instrumentpanelen är öppna.
Har läst nån stans om att det sitter givare där som mäter tempen.
Är ju en sådan där billig lösning som stänger dom helt om man vinklar för mycket. Vill minnas att den på förarsidan vid fönstret är den ”magiska”’ ventilen.
Kör alltid min på auto två pluppar. Men får justera tempen upp/ned nån grad.

Ja, det vet jag. De är öppna.

Uppdaterat: 2024-04-08 19:32

Börjar inse varför Tesla skördar sådana framgångar inom elbilssegmentet....

Uppdaterat: 2024-04-09 05:57
J.L skrev:

Börjar inse varför Tesla skördar sådana framgångar inom elbilssegmentet....

Jag körde Tesla tidigare. Gjorde två försök. Har aldrig haft en bil som strulat så mycket som mina Teslor. De små problem jag har med Ioniq ter sig som en bagatell i sammanhanget. Bortsett från att Tesla också har/hade problem med 12V batteriet.

Uppdaterat: 2024-04-09 08:01
J.L skrev:

Börjar inse varför Tesla skördar sådana framgångar inom elbilssegmentet....

Turligt nog följer jag även Tesla FB grupper, verkar som om även solen har rejält med fläckar😉

Uppdaterat: 2024-04-09 08:23
mati skrev:

J.L skrev:
Börjar inse varför Tesla skördar sådana framgångar inom elbilssegmentet....

Jag körde Tesla tidigare. Gjorde två försök. Har aldrig haft en bil som strulat så mycket som mina Teslor. De små problem jag har med Ioniq ter sig som en bagatell i sammanhanget. Bortsett från att Tesla också har/hade problem med 12V batteriet.

Testa på de nyare årens bilar kör ju med Lithiumbatteri som "12V batteri" Dock är det inte på 12V utan på 14,8V.
Väger också 1,8 KG istället för tidigare batteri som vägde 12 KG.

Uppdaterat: 2024-04-09 08:55
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - varken batteritypen eller vikten lär påverka funktionen om man haft problem med denna tidigare. Det är nog i så fall bara nån form av konstruktions-ändring som kan åtgärda sådant.

Uppdaterat: 2024-04-09 09:19

För dagligt körande kanske det inte påverkar, men om det står oanvänt en längre tid så är det till fördel för Lithium. När jag hade elmoppe för några år sedan som hade lithiumbatteri så stod det i manualen att om man ska ställa den över vintern så bör man stänga av en huvudbrytare för att undvika urladdning. Detta gjorde jag inte, men höll istället koll på nivån ett par gånger under vintern.

På våren när jag tog fram den igen så tror jag mer eller mindre att den hade precis lika många procent laddning kvar som på hösten.

Uppdaterat: 2024-04-09 09:31
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

På våren när jag tog fram den igen så tror jag mer eller mindre att den hade precis lika många procent laddning kvar som på hösten.

Så är det för mig också. Jag ställde in moppen i höstas och tog fram den förra veckan. Samma SoC, det var bara köra. Så himla gott. Inte så konstigt egentligen, alla batteriverktyg man har hemma beter sig ju på samma sätt. De håller laddningen över vintern när man inte använder dem, oavsett om de ligger ute eller inte.

Uppdaterat: 2024-04-09 09:42

Nu tror jag inte att de flesta problem som diskuterats med halvdött 12V-batteri i elbilar är orsakade av att bilen stått oanvänd många veckor. Om så vore fallet så kanske ett Li-batteri skulle vara en bättre lösning men om orsaken är att bilen drar lite ström trots att den inte används så innebär ju inte ett Li-batteri nån förbättring.

Uppdaterat: 2024-04-09 10:55
Mr Snoid skrev:

J.L skrev:
Börjar inse varför Tesla skördar sådana framgångar inom elbilssegmentet....

Turligt nog följer jag även Tesla FB grupper, verkar som om även solen har rejält med fläckar😉

Personligen har jag inte haft några problem med mina TM3:or enklare bilägande har jag aldrig haft. Visst har även solen fläckar men med tanke på volymen bilar som defacto rullar är bilarna hyffsat problemfria samt 12v problemet sällsynt.

Uppdaterat: 2024-04-10 06:14

J.L då kan jag dra samma slutsats om Ioniq5. Det finns inga 12V problem och bilen fungerar klanderfritt.
Men bevisligen är så inte fallet, varesig för Tesla eller Hyundai.
Tesla har minst lika många egenheter och problem som andra, kanske inte som de värsta. Men absolut inget unikum

Uppdaterat: 2024-04-10 08:23
Mr Snoid skrev:

J.L då kan jag dra samma slutsats om Ioniq5. Det finns inga 12V problem och bilen fungerar klanderfritt.
Men bevisligen är så inte fallet, varesig för Tesla eller Hyundai.
Tesla har minst lika många egenheter och problem som andra, kanske inte som de värsta. Men absolut inget unikum

+100

Uppdaterat: 2024-04-10 08:42
mati skrev:

Jag körde Tesla tidigare. Gjorde två försök. Har aldrig haft en bil som strulat så mycket som mina Teslor. De små problem jag har med Ioniq ter sig som en bagatell i sammanhanget. Bortsett från att Tesla också har/hade problem med 12V batteriet.

Jag är inne på min tredje Tesla och ingen av dem har strulat med 12-volt.
Tror faktiskt det mer har med hur man sköter och använder bilen än vilken bil det är....
De jag läser om som har strul med 12-volt har haft det med flera olika märken och de som inte har strul har inte haft det oavsett märke heller....

Uppdaterat: 2024-04-10 15:38
Gaston skrev:

Tror faktiskt det mer har med hur man sköter och använder bilen än vilken bil det är....
De jag läser om som har strul med 12-volt har haft det med flera olika märken och de som inte har strul har inte haft det oavsett märke heller....

Och på vilket sätt tror du att jag missköter mitt batteri? Jag har kört bil i över 30 år och har aldrig haft problem med 12V-batteriet, bortsett från en Opel Kadett -87 som drog krypström på nåt skumt sätt. Men det räknas väl knappast. Jag har faktiskt varit tvungen att skaffa en 12V-booster för min Ioniq. Jag har aldrig tidigare använt en sådan, och nu när det egentligen borde vara ett icke-problem, behövs den hela tiden.
Nej. Att det är mitt fel är bara BS. Det är ett designfel och inget annat.

Uppdaterat: 2024-04-10 19:55

Mati, jag tror du har ett defekt batteri.

Uppdaterat: 2024-04-10 20:18