Vi Bilägares forum

Test: Kia Niro EV, Volkswagen ID.3 och Volvo EX30 (2024)

Test: Kia Niro EV, Volkswagen ID.3 och Volvo EX30 (2024)

En ny modell från Volvo är förstås en stor sak i Sverige, även när bilen är ganska liten och kommer från Kina. Vi låter EX30 gå en match mot storsäljaren Kia Niro och den uppdaterade testvinnaren Volkswagen ID.3.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-19 13:30

Kommentarer

Med mina erfarenheter av alla bilmärkena hade jag valt KIAN då mina års mil bara är 1500 mil och andelen långa landsvägskörningar i mil inte så stor Den långsamma snabbladdningen har ingen betydelse för mig då sådan laddning sker så sällan med min krörprofil, Jag vill ha en kula för lättare transporter, Det gör inget att bilen är tråkig för jag är van att köra snålt och kommer lika fort fram med alla tre .KIA Niro bilarna är kända för att ha lite fel och betydligt bättre än Volvobilar är men erfarenhet nu, 4 år med Nniro utan ett enda fel Mina tidigare Volvo 60 bilar hade alltid något fel varje årr. Volvon alldeles för liten och primitivt infotainmentsystem skulle nog bli irriterad på att den är så liten. Samma med id3 lite för liten bil den också jag har inte samma goda erfarenhet av VW som med KIA och Volvo.

Uppdaterat: 2024-03-19 19:25
bengt39

Ingen av dem är prisvärd. Mest prisvärd är Renault Scenic E-Tech som ger 62 mils räckvidd för 549 000 kr, och har väldigt bra utrymmen för både folk och bagage, plus en del kluriga familjefinesser. Bästa familjebilen i klassen och längst räckvidd för pengarna.
VW kommer nära men har alldeles för litet bagageutrymme och trång kupé jämfört med Scenic.
Scenic har dessutom belysta reglage och en utmärkt förarmiljö.

Uppdaterat: 2024-03-19 21:05

Raphael
Är inte Scenic en storlek större och konkurrerar med ID4?

Uppdaterat: 2024-03-19 21:46

Scenic (447 cm) är 11 cm kortare än ID.4 samt 5 cm längre än Niro EV.

Uppdaterat: 2024-03-19 21:52
Power to the people

Hualigen, bakom ratten i Volvon vill man inte sitta, gräsligt vad ful och omysig den var.

Uppdaterat: 2024-03-19 22:22
Raphael skrev:

Ingen av dem är prisvärd. Mest prisvärd är Renault Scenic E-Tech som ger 62 mils räckvidd för 549 000 kr, och har väldigt bra utrymmen för både folk och bagage, plus en del kluriga familjefinesser. Bästa familjebilen i klassen och längst räckvidd för pengarna.
VW kommer nära men har alldeles för litet bagageutrymme och trång kupé jämfört med Scenic.
Scenic har dessutom belysta reglage och en utmärkt förarmiljö.

Snarare borde EX30 ha testats mot Stellantisbilar som Mokka-e eller Jeep Avenger. De är också små, högbyggda och osedvanligt trånga.

Uppdaterat: 2024-03-20 08:46

Haha, rolig kommentar. Men jag undrar vem är kundgruppen här? Varför vill man ha en kort och hög bil??? Jag ogillar starkt alla dessa nya bilmodeller som ligger i intervallet 4.2 - 4.4 meter, korta och trånga och "bulliga" på utsidan, är det verkligen en bra trend?

Uppdaterat: 2024-03-20 09:34

hx30 - för oss 2-personers hushåll så räcker ofta den storleken om man inte har specifika behov av t ex bagageutrymme. Flera av dessa bilar är trots allt hyggligt rymliga inne i kupén - det är oftast bagageutrymmet som fått stryka på foten.

Uppdaterat: 2024-03-20 09:53
Pi skrev:

hx30 - för oss 2-personers hushåll så räcker ofta den storleken om man inte har specifika behov av t ex bagageutrymme. Flera av dessa bilar är trots allt hyggligt rymliga inne i kupén - det är oftast bagageutrymmet som fått stryka på foten.

Fäller man baksätet, så räcker bagageutrymmet mer än väl till, även i småbilar. Baksätet har man ändå nästan aldrig användning för till passagerare.

Uppdaterat: 2024-03-20 09:58
Raphael skrev:

Ingen av dem är prisvärd. Mest prisvärd är Renault Scenic E-Tech som ger 62 mils räckvidd för 549 000 kr, och har väldigt bra utrymmen för både folk och bagage, plus en del kluriga familjefinesser. Bästa familjebilen i klassen och längst räckvidd för pengarna.
VW kommer nära men har alldeles för litet bagageutrymme och trång kupé jämfört med Scenic.
Scenic har dessutom belysta reglage och en utmärkt förarmiljö.

Har du suttit i en ID3? Bagaget håller standardstorlek i golf-klassen men interiört tyckte jag den var gigantisk för sin storlek. Tror inte Megane är större.

Uppdaterat: 2024-03-20 09:58
hx30 skrev:

Haha, rolig kommentar. Men jag undrar vem är kundgruppen här? Varför vill man ha en kort och hög bil??? Jag ogillar starkt alla dessa nya bilmodeller som ligger i intervallet 4.2 - 4.4 meter, korta och trånga och "bulliga" på utsidan, är det verkligen en bra trend?

För 300:e gången. Elbilar är ofta högre eftersom baksätet annars blir väldigt obekvämt pga batterierna.

Uppdaterat: 2024-03-20 10:01
Grosser skrev:

Scenic (447 cm) är 11 cm kortare än ID.4 samt 5 cm längre än Niro EV.

Kolla även resten av måtten och lastkapacitet. Scenic ligger betydligt närmare ID4 än ID3.

Uppdaterat: 2024-03-20 10:31
Pi skrev:

hx30 - för oss 2-personers hushåll så räcker ofta den storleken om man inte har specifika behov av t ex bagageutrymme. Flera av dessa bilar är trots allt hyggligt rymliga inne i kupén - det är oftast bagageutrymmet som fått stryka på foten.

Exakt Pi. Men Vargen reagerar på allt, och så kör han en stor tung onödigt lång och hög SUV 🤣😂

Uppdaterat: 2024-03-20 10:56

Teknikens Värld. Nr:8. 4 April 2024.
Sidan: 86 Vilken Elbil är du?
Sidan: 87 Från bensin Audi A3 till elbil Volkswagen ID.3
Fördelar: Modernare hållning.
Nackdelar: tråkigare att köra.

Men vad fan är tråkigt att köra Volkswagen ID.3 och rolig att köra Audi A3.

Nästa gång köper Jag inte ID.3 är för jävligt dyrt, ingen dragvikt 750 kg och tråkig att köra och titta på.

Uppdaterat: 2024-04-05 07:12
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Är det inte bättre du provkör en iD3 i stället för att bara läsa tester som bortskämda journalister gjort.
Fabian är väl inte på något vis rolig att köra, så det mesta nya lär vara mycket roligare att köra för din del.

Uppdaterat: 2024-04-05 08:41

GF: Vad var det du tyckte gjorde ID.3 så trist att köra när du provkörde den?
Jag tror personligen att ID.3 GTX kan vara riktigt kul. :)

Uppdaterat: 2024-04-05 09:24
Gaston skrev:

GF: Vad var det du tyckte gjorde ID.3 så trist att köra när du provkörde den?
Jag tror personligen att ID.3 GTX kan vara riktigt kul. :)

Det kostar 615.000 kr för ID.3 GTX och dragkrok möjlig: Nej.
Vanlig ID.3, dragkrok möjlg: Ja (cykel) max 75 kg.

Uppdaterat: 2024-04-05 19:52
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Raphael skrev:

Ingen av dem är prisvärd. Mest prisvärd är Renault Scenic E-Tech som ger 62 mils räckvidd för 549 000 kr,

Prisvärd trots kass andrahandsvärde? Nope, de rasar beggade som en gråsten i värde.
Otroligt dåligt köp nya.

Uppdaterat: 2024-04-07 00:08
Gillar kurvor och rondeller

MCentusiasten/Raphael "Kass andrahandsvärde.." Gäller nog generellt för alla renodlade elbilar idag som nu blivit betydligt dyrare att äga då de tappar värdena mera normalt som andra bilar. Halva värdet försvinner på 3-4 år om man byter eller cashar in bilen. Att köra längre minskar milkostnaden något men nya modeller framöver får bättre teknik och kommer att vara billigare relativt i inköp och pressar andrahandsvärdena på äldre elbilar. Dyra läropengar för många bra affär för andra som krånglat sig ur i tid.

Uppdaterat: 2024-04-07 11:56
bengt39

Att andrahandsvärdet för elbilar var konstlat högt i början var ett förutsägbart fenomen som skulle försvinna och bli mer likt fossilbilars andrahandsvärde. I och med att bilar tappar mycket värde relativt sett de 3 första åren blir en dyr bil dyrare, helt logiskt.

Uppdaterat: 2024-04-07 09:07

Ben
Så illa behöver det inte vara med vissa elbilsmodeller.
https://alltomelbil.se/sa-haller-10-vanliga-elbilar-vardet-tyskt-i-botten-och-toppen/

Uppdaterat: 2024-04-07 12:34

Axa
'Artikeln Beskriver vad elbilen påstås vara värd på marknaden ( hos bilhandlare). Det är inte samma sak som "värdefallet" som uppstår först då du byter in eller säljer ( cashar ut) elbilen .Dra av 15% "försäljningsprovision" på marknadsvärdet så blir det ett ungefärligt mått på vad bilen är värd om man byter in den eller säljer den själv i tider som dessa . Det är nog värre än så då bilhandlare betalar betydligt sämre för begagnade bilar i inbyte till elbilar just nu . Jag tycker den artikeln förvränger verkligheten då den som skriver inte tolkar verkligheten särskilt bra eftersom nästan inga privatpersoner köper elbilar längre.

Uppdaterat: 2024-04-07 13:38
bengt39

Ben
Koll igen. Första tabellen är ju inga gissningar utan faktiska marknadsvärdet efter tre år.
Sedan vet jag inte varför du drar upp försäljningsprovision. Om det nu används är det väl lika för fossilbilar.

Uppdaterat: 2024-04-07 16:16

AXA Marknadsvärdet kan du glädja dig åt om du behåller bilen .. Det är det pris andra måste betala för att köpa den bilen hos bilhandlarn som gör allt vad de kan för att hålla priserna uppe på begagnatde elbilar.Du tror väl inte att man kan få ut det priset som privatperson som säljer en tre år gammal bil?
Idag är det ännu sämre inbytesvärden än 85% av marknadvärdet på bilen då så få vill ha elbilar. som är alldeles för dyra.
De som har elbilar gör bäst i att behålla dem lite längre än man planerat för att få ned kostnaden per körda mil man äger bilen-
Värderingssiffrorna i din referens är dessutom ett halvt år gamla det har gått mer utför för värdena sen dess.
KVDs värden stämmer dessutom dåligt just nu sen en tid och inte att lita på ..Det hänger säkert ihop med liten omsättning av bilar och att privatpersoner köper så få elbilar just nu. för att de är för dyra Marknaden för begagnade elbilar i Sverige är ju dessutom dopad då ca 2/3 av begagnade elbilar ju går på export pga vår usla valuta.

Uppdaterat: 2024-04-07 18:38
bengt39

Ben, kolla hur stor andel av begagnade bilar, framförallt leasingbilar, som exporteras.
Handlarna har dåligt utbud av begagnade att sälja.

Uppdaterat: 2024-04-07 17:52

Tack Snoid Jag komplettetrade just med med det

Uppdaterat: 2024-04-07 18:04
bengt39

Ben
Börja googla. ViB hade väl en mer färsk artikel om andrahandsvärdet för inte så länge sedan.
Men ja, det låter som du fabulerar en del för att få ihop siffrorna.

Uppdaterat: 2024-04-07 19:10

Köp inte Volvo EX30 innan du sett detta.
https://www.youtube.com/watch?v=92E5FtqKhns&t=1s

Uppdaterat: 2024-04-09 20:55
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF Intressant genomgång tack för den.
Verkar vara en verkligt bra bil mekaniskt i sin storleksklass men infotainment systemet verkar väldigt opraktiskt. Merlätt-tillgängliga knappar och display " rakt fram" med det väsentliga ett måste för de flesta! -Den bilen blir inte nån volymsucce i Sverige men kan säkert ge stora volymer i ett litet segment globalt om den klarar konkurrensen med systerbilen. Fortfarande alldeles för dyr med rätt utrustning i Sverige men framför allt för liten och trång där bak.

Uppdaterat: 2024-04-10 08:12
bengt39

Såg att någon bil var bakhjulsdriven. Är vikten så hög att drivhjulen får grepp även i halka? Känns som att vara tillbaka på 1970-talet.

Uppdaterat: Igår 20:23
50-talisten

50
Samtliga är ju elbilar så gissningsvis är viktfördelningen nära 50/50. Till skillnad från gamla 240.

Uppdaterat: Igår 21:35