Vi Bilägares forum

Elbilar tappar marknadsandelar – bensinbilar ökar

Elbilar tappar marknadsandelar – bensinbilar ökar

Elbilarnas marknadsandel sjunker kraftigt, enligt nya siffror. Samtidigt ökar marknadsandelen för både bensinbilar och laddhybrider.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-02 11:42

Kommentarer

Merca
Seriöst? Tror du oljeindustrin är ren?
Här är en av otaliga artiklar om miljöskador oljeindustrin orsakar.
https://www.svd.se/a/afa0528d-1e32-34b4-b2b7-48e9b8829daf/ny-olja-smutsigare-an-den-gamla

Med det sagt så ska man naturligtvis eftersträva att göra batteriproduktion så miljövänligt som möjligt. Något jag tror man har bättre möjlighet för än vad gäller oljeproduktion.

Uppdaterat: 2024-04-06 12:04
Axa skrev:

Merca
Seriöst? Tror du oljeindustrin är ren?
Här är en av otaliga artiklar om miljöskador oljeindustrin orsakar.
https://www.svd.se/a/afa0528d-1e32-34b4-b2b7-48e9b8829daf/ny-olja-smutsigare-an-den-gamla
Med det sagt så ska man naturligtvis eftersträva att göra batteriproduktion så miljövänligt som möjligt. Något jag tror man har bättre möjlighet för än vad gäller oljeproduktion.

Vad snackar du om ?

All batteriproduktion drivs av olja. Ju mer batteri desto mer olja.

Olja står för nästan all energi i världen och smutsar ned väsentligt mindre än batteriproduktion. Du häller helt enkelt oljan du får från jorden in i bilen, så minimal hantering av energi som sprutar ur jorden.

All annan energi livnär sig på oljans existens.

Uppdaterat: 2024-04-06 12:24

Merca
Du måste vara trög på riktigt eller hämta din kunskap från tvivelaktiga sajter som FB.
Du länkar stolt till en artikel om hur elbilsmetaller kan hota apor men missar det faktum att oljeindustrin har påverkat djurlivet betydligt mer.

Uppdaterat: 2024-04-06 12:38
Axa skrev:

Merca
Du måste vara trög på riktigt eller hämta din kunskap från tvivelaktiga sajter som FB.
Du länkar stolt till en artikel om hur elbilsmetaller kan hota apor men missar det faktum att oljeindustrin har påverkat djurlivet betydligt mer.

Som sagt, mata inte trollet.

Uppdaterat: 2024-04-06 13:35
Axa skrev:

Merca
Du måste vara trög på riktigt eller hämta din kunskap från tvivelaktiga sajter som FB.
Du länkar stolt till en artikel om hur elbilsmetaller kan hota apor men missar det faktum att oljeindustrin har påverkat djurlivet betydligt mer.

Försök istället förklara hur ett hål i marken med fri energi kan vara mer miljöfarligt än grävskopor och gruvor som bokstavligen får gräva upp hela planeten för att hitta ytterst litet metaller per ton uppgrävd jord som skall skiktas, separeras och sorteras med maskiner som går på olja för att sedan skickas med lastbil som går på olja till fabriker sen skall processa för att skapa en produkt (all denna produktion sker givetvis med olja) för att dessa sedan skall skickas till exempelvis Europa (med olja) för att monteras i en bil.

Om vi inte kan vara överens om att batteriframställningen är ytterst miljöfarlig samt nyttjar barn som arbetskraft i fattiga länder, ja då tror jag Ni i elbilskulten får börja med att göra Er hemläxa först.

Uppdaterat: 2024-04-06 15:02
Axa skrev:

Merca
Har du en hjärna? Börja använd den.

Exakt vad jag gör. Vill veta hur Ni får en mycket oljeintensiv gruvdrift som därefter skall förädlas och processas i olika kinesiska fabriker helt drivna av kol för att sedan transporteras till Europa och därmed konkurrera ut vår industri att bli miljövänlig och smart.

Föreslår att du själv slår på ett par till av dina gråa och inser att vi blivit grundlurade.

Uppdaterat: 2024-04-06 16:30

Merca
Fast var har jag påstått att tillverkning av elbilar skulle vara miljövänligt?
Ärligt talat kan du lägga ner. Du försöker hitta nya argument för att klanka ner på elbilar utan att lyckas.

Uppdaterat: 2024-04-06 18:43
Axa skrev:

Merca
Fast var har jag påstått att tillverkning av elbilar skulle vara miljövänligt?
Ärligt talat kan du lägga ner. Du försöker hitta nya argument för att klanka ner på elbilar utan att lyckas.

Insikten att elbilar ger oss ingenting som är bättre för planeten eller konsumenterna börjar bli uppenbart för många, därav den ökade skepsis kring dessa miljö och energibovar.

Flera tunga i industrin räknar med att elbilar har en plats men att denna är väsentligt mycket mindre än vad många tidigare hävdat, det är inget paradigmskifte. Nivån vissa nämner är 10%. Varför är det så kan du fråga dig, jo när du som konsument jämför får du inget speciellt för pengarna, sämre räckvidd, längre stopp, fler problem, möjligheten för någon att kontrollera dig osv. Listan på negativa effekter på en elbil alldeles utan att gå in på att de är fruktansvärda för planeten och vår miljö kan göras lång.

Lägg därtill de massiva förluster som tillverkarna gör för att tillverka dem, detta är inget flera av dem bill de tillverkar dem under tvång. Dom vill inte och marknaden vill inte ha dem, men politikerna vill det för tillfället.. detta är sällan något bra för att skapa en succe. Den skall drivas av efterfrågan.

Nu hoppas jag att du tar till dig ovan och inte slår bakut, argument som talar emot det jag hävdar ovan tas tacksamt emot, detta är verkligheten som konsumenten står inför.

Uppdaterat: 2024-04-06 19:05

Merca
Vad snackar du om?

Försäljningen av elbilar globalt har ökat stadigt över tid. Därtill kommer etableras allt fler fordonstyper med eldrift.
Men snälla, fortsätt med ditt hittepå så man har något att skratta åt.

https://www.virta.global/en/global-electric-vehicle-market

Uppdaterat: 2024-04-06 19:36

Dags för lite trollmat. 5G orsakade Corona, elbilar skapar fanbois, fossilmotorer har 90 % verkningsgrad, elbilar är livsfarliga och brinner när de laddas.

Uppdaterat: 2024-04-06 20:12
Axa skrev:

Merca
Vad snackar du om?
Försäljningen av elbilar globalt har ökat stadigt över tid. Därtill kommer etableras allt fler fordonstyper med eldrift.
Men snälla, fortsätt med ditt hittepå så man har något att skratta åt.
https://www.virta.global/en/global-electric-vehicle-market

Läs rubriken på artikeln som vi diskuterar under :-)

Är det verkligen på det viset att du tror att elbilar ökat pga deras förträfflighet eller är det pga subventioner och trycket från världens Regeringar att man skall köpa elbil..

Frågar du konsumenten idag och ber dem köpa en bil där tillverkaren har samma marginal som en ICE och utan subventioner skulle ju en vanlig Ford Mustang E kosta närmare 1.5 miljoner, inte en människa skulle köpa den.

Marknaden är riggad. Allt är bluff.

Uppdaterat: 2024-04-06 20:49

Merca
Ok. Du är dum i huvudet. Du behöver inte bekräfta det med fler inlägg.

Uppdaterat: 2024-04-06 20:52
Axa skrev:

Merca
Ok. Du är dum i huvudet. Du behöver inte bekräfta det med fler inlägg.

Alltid intressant att de som inte kan argumentera går på person. Alltid.

Jag har varit hyvens mot dig, men du beter dig dåligt. Kan bara tyda på två saker, A. du har inga argument B. Du har fel.

Bara välja kompis.

Uppdaterat: 2024-04-06 20:54
Mercadoktorn skrev:

En Taycan däremot faller med hela 25% per år, eller ca 50.000kr i månaden (!) under minst tre-fyra år som det ser ut just nu.

Rasar 600k/år, under 3år (tot 1.8milj) eller 4år (tot 2.4 milj)???
Dumheter!

Länka till en av dessa jag kan få närmare gratis. Jag vill köpa!

Uppdaterat: 2024-04-07 00:31
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mercadoktorn skrev:
En Taycan däremot faller med hela 25% per år, eller ca 50.000kr i månaden (!) under minst tre-fyra år som det ser ut just nu.

Rasar 600k/år, under 3år (tot 1.8milj) eller 4år (tot 2.4 milj)???
Dumheter!
Länka till en av dessa jag kan få närmare gratis. Jag vill köpa!

Du kan uppenbarligen inte räkna.

En Taycan kostar 2 miljoner
År 1 värd 1,5K
År 2 värd 1,125K
År 3 värd 844K

Något i denna väg.

Uppdaterat: 2024-04-07 18:45

Taycan kostar ju inte 2 mille. En ny kostar ju typ 1,4. Så ifall den halverar värdet på tre år är det ju normalt.

Uppdaterat: 2024-04-07 19:08
Axa skrev:

Taycan kostar ju inte 2 mille. En ny kostar ju typ 1,4. Så ifall den halverar värdet på tre år är det ju normalt.

Tittade nu på Blocket.

En Taycan 4S startpris hos Porsche är 1.420.000 med viss extra utrustning som bättre stolar, tonade rutor etc ~1.700.000

En liknande 2021 på Blocket 4000 mil
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/porsche_taycan_4s_kampanjranta_5_95_/1000754665

Betyder ett värdetapp om över 50% på mindre än tre år, 795.000kr
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/porsche_taycan_4s_kampanjranta_5_95_/1000754665

Uppdaterat: 2024-04-07 19:24

Var då ett jävla tjatande om Porsche Taycan.
Vad tusan spelar det för gemene man för roll att en lyxbil har stor värdeminskning?
Blir bara patetiskt.

Uppdaterat: 2024-04-07 19:50

Dem som har råd att köpa lyxbilar är oftast inte intresserade av att köpa begagnat och marknaden för begagnade lyxbilar blir därefter.

Uppdaterat: 2024-04-07 19:58
Mr Snoid skrev:

Var då ett jävla tjatande om Porsche Taycan.
Vad tusan spelar det för gemene man för roll att en lyxbil har stor värdeminskning?
Blir bara patetiskt.

Gissar att försäkringskostnaden för Taycan får Teslas dito att verka billig...

Uppdaterat: 2024-04-07 20:05
Mr Snoid skrev:

Var då ett jävla tjatande om Porsche Taycan.
Vad tusan spelar det för gemene man för roll att en lyxbil har stor värdeminskning?
Blir bara patetiskt.

Förmodligen försöker doktorn hitta någon udda modell som bekräftar hans påståenden om värdetapp på 1000%.

Uppdaterat: 2024-04-07 20:10
Axa skrev:

Mr Snoid skrev:
Var då ett jävla tjatande om Porsche Taycan.
Vad tusan spelar det för gemene man för roll att en lyxbil har stor värdeminskning?
Blir bara patetiskt.

Förmodligen försöker doktorn hitta någon udda modell som bekräftar hans påståenden om värdetapp på 1000%.

AXA kan inte räkna ?

Gjorde samma räkneexempel på en Panamera 4S, bensin.

Nypris 1220.000kr
Med lite lull lull 1350.000kr

En liknande på blocket från 2018, kostar 680.000kr

Det tar alltså nära 6-år för en bensinare att tappa som en elbil gör på mindre än 3-år

I rest my case.

Uppdaterat: 2024-04-07 20:18

Varför inte ta en mer ”normal” modell
Jämför en MB EQC, en inte helt ovanlig modell.
Kostade ca 1milj som ny.
Tre år gammal har den tappat ca 45%
Gör samma jämförelse med ICE syskonmodellenen GLC.
Den har ungefär samma värdeminskning

Uppdaterat: 2024-04-07 20:42
Mr Snoid skrev:

Varför inte ta en mer ”normal” modell
Jämför en MB EQC, en inte helt ovanlig modell.
Kostade ca 1milj som ny.
Tre år gammal har den tappat ca 45%
Gör samma jämförelse med ICE syskonmodellenen GLC.
Den har ungefär samma värdeminskning

Får inte till din jämförelse.
En Mercedes GLC 300 kostar ny ca 671.000kr en 3,5-år gammal kostar 459.000kr detta betyder ca 30% värdeminskning på en längre tid än din icke länkgivna jämförelsebil med eldrift.

Begagnad 300 GLC
https://www.blocket.se/annons/goteborg/mercedes_benz_glc_300_e_4matic_suv_amg_panelbelysning_/1001229336

Ny 300 GLC
https://www.mercedes-benz.se/passengercars/mercedes-benz-cars/car-configurator.html/motorization/CCci/SE/sv/GLC-KLASSE/OFFROADER

Uppdaterat: 2024-04-07 21:15
Mercadoktorn skrev:

Mr Snoid skrev:
Varför inte ta en mer ”normal” modell
Jämför en MB EQC, en inte helt ovanlig modell.
Kostade ca 1milj som ny.
Tre år gammal har den tappat ca 45%
Gör samma jämförelse med ICE syskonmodellenen GLC.
Den har ungefär samma värdeminskning

Får inte till din jämförelse.
En Mercedes GLC 300 kostar ny ca 671.000kr en 3,5-år gammal kostar 459.000kr detta betyder ca 30% värdeminskning på en längre tid än din icke länkgivna jämförelsebil med eldrift.
Begagnad 300 GLC
https://www.blocket.se/annons/goteborg/mercedes_benz_glc_300_e_4matic_suv_amg_panelbelysning_/1001229336
Ny 300 GLC
https://www.mercedes-benz.se/passengercars/mercedes-benz-cars/car-configurator.html/motorization/CCci/SE/sv/GLC-KLASSE/OFFROADER

Ja men du får väl ändå jämföra med en AMG utrustad och inte en basutrustad.
Bilen på blocket som du länkade kostar ca 820.000kr ny. Förövrigt är det en laddhybrid.
Eller gillar du jämför Åsnor med Dromedarer?

Uppdaterat: 2024-04-07 21:26

Merca
Nej, det klart du får inte till det när du inte fattar.

Uppdaterat: 2024-04-07 21:25
Mr Snoid skrev:

Mercadoktorn skrev:
Mr Snoid skrev:
Varför inte ta en mer ”normal” modell
Jämför en MB EQC, en inte helt ovanlig modell.
Kostade ca 1milj som ny.
Tre år gammal har den tappat ca 45%
Gör samma jämförelse med ICE syskonmodellenen GLC.
Den har ungefär samma värdeminskning
Får inte till din jämförelse.
En Mercedes GLC 300 kostar ny ca 671.000kr en 3,5-år gammal kostar 459.000kr detta betyder ca 30% värdeminskning på en längre tid än din icke länkgivna jämförelsebil med eldrift.
Begagnad 300 GLC
https://www.blocket.se/annons/goteborg/mercedes_benz_glc_300_e_4matic_suv_amg_panelbelysning_/1001229336
Ny 300 GLC
https://www.mercedes-benz.se/passengercars/mercedes-benz-cars/car-configurator.html/motorization/CCci/SE/sv/GLC-KLASSE/OFFROADER

Ja men du får väl ändå jämföra med en AMG utrustad och inte en basutrustad.
Bilen på blocket som du länkade kostar ca 820.000kr ny. Förövrigt är det en laddhybrid.
Eller gillar du jämför Åsnor med Dromedarer?

OK, är inte så bra på dessa modeller. Vi tar då denna som utan e. Är snart 3-år för 539.000kr...

Föreslå annars själv två tydliga jämförelser.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercedes_benz_glc_300_coup_4matic_9g_tronic_amg_taklucka/1000906555

Uppdaterat: 2024-04-07 21:35
Mercadoktorn skrev:

Mr Snoid skrev:
Mercadoktorn skrev:
Mr Snoid skrev:
Varför inte ta en mer ”normal” modell
Jämför en MB EQC, en inte helt ovanlig modell.
Kostade ca 1milj som ny.
Tre år gammal har den tappat ca 45%
Gör samma jämförelse med ICE syskonmodellenen GLC.
Den har ungefär samma värdeminskning
Får inte till din jämförelse.
En Mercedes GLC 300 kostar ny ca 671.000kr en 3,5-år gammal kostar 459.000kr detta betyder ca 30% värdeminskning på en längre tid än din icke länkgivna jämförelsebil med eldrift.
Begagnad 300 GLC
https://www.blocket.se/annons/goteborg/mercedes_benz_glc_300_e_4matic_suv_amg_panelbelysning_/1001229336
Ny 300 GLC
https://www.mercedes-benz.se/passengercars/mercedes-benz-cars/car-configurator.html/motorization/CCci/SE/sv/GLC-KLASSE/OFFROADER
Ja men du får väl ändå jämföra med en AMG utrustad och inte en basutrustad.
Bilen på blocket som du länkade kostar ca 820.000kr ny. Förövrigt är det en laddhybrid.
Eller gillar du jämför Åsnor med Dromedarer?

OK, är inte så bra på dessa modeller. Vi tar då denna som utan e. Är snart 3-år för 539.000kr...
Föreslå annars själv två tydliga jämförelser.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercedes_benz_glc_300_coup_4matic_9g_tronic_amg_taklucka/1000906555

Här kan du se vad en betydlig sämre utrustad ny GLC Coupé kostar, dvs 800kkr. Lägg på minst 50kkr för ytterligare utrustning som ditt länkade exempel har, bla Burmester ljudsystem mm.

https://www.mercedes-benz.se/passengercars/buy/new-car/product.html/GLC-300-4MATIC-AMG-Line-Coupe_0356959642_SE_354ae2f5

Dvs ungefär samma värdeminskning som EQC.
Ligger på mellan 60-65% både för el och ICE.

Verkar som om du, trotts ditt nick, har ganska dålig koll på Mercedes.

Uppdaterat: 2024-04-07 21:55
Mercadoktorn skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Mercadoktorn skrev:
En Taycan däremot faller med hela 25% per år, eller ca 50.000kr i månaden (!) under minst tre-fyra år som det ser ut just nu.
Rasar 600k/år, under 3år (tot 1.8milj) eller 4år (tot 2.4 milj)???
Dumheter!
Länka till en av dessa jag kan få närmare gratis. Jag vill köpa!

Du kan uppenbarligen inte räkna.
En Taycan kostar 2 miljoner
År 1 värd 1,5K
År 2 värd 1,125K
År 3 värd 844K
Något i denna väg.

Du skrev 50k/månad, det blir 600k/år.
Förövrigt ska du ta nypriset för 3-4år sedan, minus miljöbonusen 70k. INTE dagens pris!

Uppdaterat: 2024-04-07 22:38
Gillar kurvor och rondeller