Vi Bilägares forum

”Elbilar måste bli mycket billigare”

”Elbilar måste bli mycket billigare”

För bara tre år sedan låg priserna på kombibilar i Golfklassen runt 300 000 kronor. Det räcker inte långt i dag, skriver Erik Rönnblom.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-06 06:30

Kommentarer

Elpriserna skenar ju inte, utan de sjunker. Elpriset i år är mycket lägre än för t.ex. två år sedan då elpriserna skenade pga. höga elpriser i EU som vi exporterar till. Elpriser som skenade för marknaden fick panik pga. Rysslands krig mot Ukraina.
Även om kriget tyvärr fortsätter så har elmarknaden stabiliserats och elpriserna har sjunkit. Sverige har fortfarande de lägsta elpriserna inom EU.

Ett orosmoln är dock höjda nätavgifter, det svenska elnätet är gammalt och har låg kapacitet. För att bekosta underhåll och uppgradering så har flera nätbolag höjt nätavgiften.

Priset på bensin och diesel ökar, det är en effekt av att Ukraina i sitt försvar av sig själva har attackerat ryska oljedepåer, och följden är att råoljepriset stiger. Det är även nya EU regler på gång för utsläppsrätter vilket kommer höja priserna på bensin och diesel kraftigt. Så trenden för priset på bensin/diesel är att det bara kommer bli dyrare.

När elpriset sjunker och bensin/diesel blir dyrare så sjunker efterfrågan på bensin/dieselbilar så deras andrahandsvärde sjunker. När bensin/diesel blir billigare så sjunker andrahandsvärdet på elbilar istället.
Köparna tänker kortsiktigt trots att en bil är något man behåller i flera år.

Kalkylen för elbilar ser bättre ut för större elbilar vs större bensin/diesel. Större bensin/diesel drabbas hårt av malus-skatten. Hög förbrukning, stigande bränslepriser och hög malus-skatt ger höga driftskostnader. Där kan man räkna hem en investering i elbil snabbare.

När det gäller mindre elbilar är det svårare att hämta hem.
Mindre bensin/dieselbilar drabbas inte lika hårt av malusskatten plus att de har högre andrahandsvärde = lägre värdetapp.

Det behövs statliga subventioner för elbilar under 500 000 kr, för att hjälpa marknaden på traven och för minskade utsläpp och klimatet vore det en god affär. I Norge är elbilar momsbefriade, det har gjort att de har högst andel elbilar i Europa.

Det är de mindre elbilarna vi ska styra mot, med hjälp av morötter från staten.

Uppdaterat: 2024-04-06 08:52

Det behövs absolut inte några subventioner för att få folk att välja elbilar framöver. Det kommer inte finnas annat att köpa.

Elpriset nu är inte lågt. Det kunde ha varit betydligt lägre om kärnkraften inte hade varit motarbetad de senaste 45 åren. Då hade vi hållit reaktorerna i tillräckligt bra skick för att inte skrota dem utan att ha alternativ.

Uppdaterat: 2024-04-06 09:13

300000:- för fem år sedan motsvarar i runda slängar 400000 idag och än finns inte många elbilar för dem pengarna men det närmar sig, inom 1-2 år tror jag vi hamnar på den siffran.
Det finns ju ett antal mellan 300000-400000 redan men inte som en Golfkombi i storlek.

Uppdaterat: 2024-04-06 09:44
Raphael skrev:

Elpriserna skenar ju inte, utan de sjunker. Elpriset i år är mycket lägre än för t.ex. två år sedan då elpriserna skenade pga. höga elpriser i EU som vi exporterar till. Elpriser som skenade för marknaden fick panik pga. Rysslands krig mot Ukraina.

Vi har fortfarande höga elpriser, och de höga elpriserna är INTE krigets fel. Nedlagd kärnkraft är orsaken.
Otroligt att folk går på vissa politikers lögner!

Uppdaterat: 2024-04-06 09:52
Gillar kurvor och rondeller

V8 - nu slirade du lite för artikeln jämförde med 3 år sedan - inte 5 år sedan. En viss skillnad.

Uppdaterat: 2024-04-06 10:17

Kommer elbilen att röna samma öde som Årets Julklapp 1988 - bakmaskinen?
När nyhetens behag lagt sig blev den förpassad till återvinningsstationerna. Ingen succé direkt…

Uppdaterat: 2024-04-06 10:33
Togga
motorcykelentusiasten skrev:

Raphael skrev:
Elpriserna skenar ju inte, utan de sjunker. Elpriset i år är mycket lägre än för t.ex. två år sedan då elpriserna skenade pga. höga elpriser i EU som vi exporterar till. Elpriser som skenade för marknaden fick panik pga. Rysslands krig mot Ukraina.

Vi har fortfarande höga elpriser, och de höga elpriserna är INTE krigets fel. Nedlagd kärnkraft är orsaken.
Otroligt att folk går på vissa politikers lögner!

Ökad exportkapacitet från framförallt Norge hat haft en prispåverkan i Sverige - nu kan nordbaggarna säga strömmen dyrt mot England och Nederländerna istället. Detta driver upp priset i det nordiska elsystemet med.

Tänk också på att det tillförts 1600 MW ny kärnkraft i det nordiska elsystemet genom OL3.

Men därmed sagt, så saknas det produktionsanläggningar i SE3/4.

Uppdaterat: 2024-04-06 11:00
Power to the people
Pi skrev:

V8 - nu slirade du lite för artikeln jämförde med 3 år sedan - inte 5 år sedan. En viss skillnad.

Nja 335000:- för tre år sedan är ca 400000:- idag så ja marginellt.
Men det finns nya elbilar från 299000.- till 380000:- som är i Golfklassen men inte kombi. Faktsikt 7-8 olika att välja på så helt fel kan du inte säga att jag har

Uppdaterat: 2024-04-06 11:01

Vi Bilägares jämförelse i all ära, men de använde ju Kia Niro som jämförelseobjekt och då kostade den eldrivna 589 000 kr. Idag kostar den 100 000 kr mindre, och den är fortfarande dyr jämfört med konkurrenterna... Sen är ju Kia väldigt dyra på servicen av elbilen jämfört med konkurrenterna så det är inte konstigt att jämförelsen föll ut som den gjorde.

Man kan lätt få det resulterat man vi genom hur man väljer sina jämförelseobjekt.

Uppdaterat: 2024-04-06 11:18

Fast för typ 3 år sedan så kunde man säkert köpa både en Golf Kombi eller t ex Octavia för runt 300.000 kr.
Och i denna artikel kan jag inte se att man talar om Kia Niro som jämförelseobjekt utan kombi-bilar i den s k Golf-klassen. Visst - man relaterar också till en tidigare jämförelsetest men samtidigt säger man kombibilar i Golf-klassen som det man jämför med.

Uppdaterat: 2024-04-06 11:48

Priset för ett batterifordon måste ner till max 350000 och riktig snabbladdning längs vägarna måste uppfinnas.
Med riktig snabbladdning så blir räckvidden mindre intressant och mänskligheten slipper fika sönder sina kroppar.
Riktig snabbladdning är 3-4 minuter till FULL laddning. Även på vintern. Som det är nu har vi ju bara klistrat ihop ett gäng mobilbatterier och sen petat in dessa i en miljö de inte är lämpliga för.
De enorma prisökningarna för bensin/diesel som EU vill införa tror jag inte heller på. När det väl närmar sig så kommer EU att inse att det inte fungerar och att det kolliderar med verkligheten. Ungefär som Euro7.

Uppdaterat: 2024-04-06 12:12

Dunder. Köp dig en Nio så får du fullt batteri på fem minuter.

Uppdaterat: 2024-04-06 12:19
Pi skrev:

Fast för typ 3 år sedan så kunde man säkert köpa både en Golf Kombi eller t ex Octavia för runt 300.000 kr.
Och i denna artikel kan jag inte se att man talar om Kia Niro som jämförelseobjekt utan kombi-bilar i den s k Golf-klassen. Visst - man relaterar också till en tidigare jämförelsetest men samtidigt säger man kombibilar i Golf-klassen som det man jämför med.

Han skrev om att vi Bilägare gjorde en jämförelse där det visade sig att elbil var dyrare. Då användes den löjligt dyra Niro ev.

Uppdaterat: 2024-04-06 12:26

Skulle kunna vara Dunder.
”Mobiltelefoner är alldeles för dyra och behöver laddas för att fungera. Enda lösningen är att gå tillbaka till bakelittelefoner med fast lina…”

Uppdaterat: 2024-04-06 12:33

gmogmo - jo, jag vet det men det var ändå Golfklass-kombi som var jämförelsebilarna prismässigt artikeln.

Uppdaterat: 2024-04-06 13:37

Tyvärr kommer Kina att konkurrera ut Europa så det bara visslar om det. Medans Europa käbblar och agerar mot utveckling kommer kineserna leverera miljontals elbilar och infrastruktur till dem och vi européer funderar på vad som hände. När det kommer till miljontals förlorade arbetstillfällen kommer regeringarna agera med fötterna och ge bidrag till Eu-biltillverkarna med deras hopplösa fossilteknik några år ytterligare till dess att det är kört. Gör det enda rätta satsa på utveckling av billigare elbilar och implementera till folket. Norge har fattat galoppen och passerat "the point of no return", fungerar ypperligt.

Uppdaterat: 2024-04-06 13:55

Mycket märkliga jämförelser som görs av människor i elbilskulten, biltillverkaren förlorar ju idag i runda slängar 200-400.000kr per såld elbil. Det pris Ni ser i butik är därmed fabricerat och hållet inte för en stor roll out. Biltillverkaren vill inte sälja fler bilar än de tvingats till av sina regeringar. Biltillverkaren tvingas därmed att höja priserna på sina ICE bilar för att kompensera förlusten på elbilar!!!

Nu har även de som köpt elbil tröttnat. Undersökningar från JD Powers, Edmunds mfl noterar att hälften av de som köpt elbil antingen går tillbaka till en bensin/diesel/hybrid eller skaffar en sådan som andra bil.

Elbilen är en fullständig scam. För dyr för tillverkaren att tillverka, med försluts om hundratals kronor per bil, ändå för dyr för konsumenten att köpa, samt mängder med problem. De stora testinstitutioner som finns noterar 80% fler problem med elbilar än traditionella bilar.

Se testen från Edmunds/JD Powers fullständiga sågning av elbilar här:
https://youtu.be/4KEWR9WsVzQ?si=uRqV4oST5OB8Rc6t

Uppdaterat: 2024-04-06 14:39
J.L skrev:

Tyvärr kommer Kina att konkurrera ut Europa så det bara visslar om det. Medans Europa käbblar och agerar mot utveckling kommer kineserna leverera miljontals elbilar och infrastruktur till dem och vi européer funderar på vad som hände. När det kommer till miljontals förlorade arbetstillfällen kommer regeringarna agera med fötterna och ge bidrag till Eu-biltillverkarna med deras hopplösa fossilteknik några år ytterligare till dess att det är kört. Gör det enda rätta satsa på utveckling av billigare elbilar och implementera till folket. Norge har fattat galoppen och passerat "the point of no return", fungerar ypperligt.

Du tror inte detta beror på att Kina äger all teknik, utveckling och alla ädelmetaller som går in i dessa bilar ? 80% av tekniken är kinesisk att tro att Europa skall ta emot Kina delar och sedan göra ett bättre jobb än de som uppfinner dessa delar är ju närmast infantilt.

Iden med elbilar från Kina är att få europeiska tillverkare att gå över till teknologin för att sen bli utkonkurrerade. Man vill försätta BMW, Mercedes, Audi mfl i konkurs.

Lyckligtvis har konsumenten börjat förstå att detta är ytterligare en scam för att sänka Europa. Vi ser trendbrott mot elbilar och försöken att konkursa Europeisk industri.

Uppdaterat: 2024-04-06 14:44
Mr Snoid skrev:

Dunder. Köp dig en Nio så får du fullt batteri på fem minuter.

Då får jag köra fem mil enkel resa för att "tanka". Låter rimligt.
Batterifordon är fortfarande vilda västern och en politisk lekstuga.

Uppdaterat: 2024-04-06 16:14
Axa skrev:

Skulle kunna vara Dunder.
”Mobiltelefoner är alldeles för dyra och behöver laddas för att fungera. Enda lösningen är att gå tillbaka till bakelittelefoner med fast lina…”

Skulle kunna vara :-) Bakelittelefoner fungerar när man lyfter luren.
Dock sant att jag är ganska anti mot "smarta" telefoner också. Främst för att de då inte är smarta någonstans i grunden. Men också för att varje gång det utvecklas bättre batterier som kan hålla mer energi så nog fan ska tillverkaren hysta in mer krävande elektronik för att hålla nere batteritiden.

Uppdaterat: 2024-04-06 16:13

Dunder
En sak har du rätt i. Batteritiden för gamla Nokia-telefonerna var betydligt bättre än mot dagens.

Uppdaterat: 2024-04-06 16:18

Merca
Har du varit skribent på En Ding Ding Värld?

Uppdaterat: 2024-04-06 16:20
Axa skrev:

Dunder
En sak har du rätt i. Batteritiden för gamla Nokia-telefonerna var betydligt bättre än mot dagens.

Och det förstår väl till och med du vad det berodde på?!

Uppdaterat: 2024-04-06 18:38
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker
Ehm, ja. Förstår du?

Uppdaterat: 2024-04-06 18:40

"Det är inte kostnaderna för en bensinbil som är för låga. Det är elbilen som är för dyr. Det dröjer innan man går plus. Frågan är när miljöinvesteringen lönar sig. Det är lite luddigt där. Precis som när det gäller elbilarnas förbrukning, det vill säga räckvidd vintertid. Tydligare information behövs! Och motivation. När når min elbil brytpunkten och blir helt grön?"

Så är det. Elbilarna är sjukt dyra, andrahandsvärdet är uselt - precis som det är för en en (1) dag gammal mobiltelefon. Elen är dyr. Laddningskaoset är just ett kaos med fantasipriser. När lönar sig köpet för klimatet globalt sett? Någonsin? Knappast.
Med ett tapp i räckvidden på vintern på i värsta fall 50 procent fördubblas "bränslepriset". Överföringsavgiften stiger. Många måste också betala dyrt för en laddningsbox - som till råga på allt kan vara livsfarlig!

Det finns ingenting som ekonomiskt försvarar ett köp av en elbil. Det finns ingenting som klimatmässigt försvarar ett köp av en elbil, eftersom det "läcker i den andra globala änden". Det är möjligen i fråga om luften precis där som elbilen rullar fram som kan motivera ett köp, men med tanke på den högre vikten ökar främst däckslitaget så mycket att de lägre utsläppen genast äts upp.

Kaos och vilda västern, det är vad elbilsvärlden är!

Uppdaterat: 2024-04-06 18:54
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Axa skrev:

Snooker
Ehm, ja. Förstår du?

Då börjar du med att svara.

Uppdaterat: 2024-04-06 18:45
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

"Det är inte kostnaderna för en bensinbil som är för låga. Det är elbilen som är för dyr. Det dröjer innan man går plus. Frågan är när miljöinvesteringen lönar sig. Det är lite luddigt där. Precis som när det gäller elbilarnas förbrukning, det vill säga räckvidd vintertid. Tydligare information behövs! Och motivation. När når min elbil brytpunkten och blir helt grön?"
Så är det. Elbilarna är sjukt dyra, andrahandsvärdet är uselt - precis som det är för en en (1) dag gammal mobiltelefon. Elen är dyr. Laddningskaoset är just ett kaos med fantasipriser. När lönar sig köpet för klimatet globalt sett? Någonsin? Knappast.
Med ett tapp i räckvidden på vintern på i värsta fall 50 procent fördubblas "bränslepriset". Överföringsavgiften stiger. Många måste också betala dyrt för en laddningsbox - som till råga på allt kan vara livsfarlig!
Det finns ingenting som ekonomiskt försvarar ett köp av en elbil. Det finns ingenting som klimatmässigt försvarar ett köp av en elbil, eftersom det "läcker i den andra globala änden". Det är möjligen i fråga om luften precis där som elbilen rullar fram som kan motivera ett köp, men med tanke på den högre vikten ökar främst däckslitaget så mycket att de lägre utsläppen genast äts upp.
Kaos och vilda västern, det är vad elbilsvärlden är!

Jag kan köpa en begagnad Pegga e-208 eller e-Golf för drygt 200 000, och deras räckvidd duger gott för mina behov. Kan dessutom ladda allt hemma för 2,25 kWh. Tycker att ditt sluggande mot elbilen har svagheter...

Uppdaterat: 2024-04-06 19:07

Billigaste ID4 kostar idag 524.000:- för en golf. På tok för dyrt

Uppdaterat: 2024-04-06 19:11
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Billigaste ID4 kostar idag 524.000:- för en golf. På tok för dyrt

Finns bilar av andra fabrikat och till lägre pris.

Uppdaterat: 2024-04-06 19:15

Cupra Born är en Golf och finns under 400000:-

Uppdaterat: 2024-04-06 19:21

Snooker
Vad ska jag svara på? Jag har redan svarat Dunder.
Så, nu kan du fortsätta med ditt svingande mot elbilar…

Uppdaterat: 2024-04-06 19:30

Ni kan vara lugna, så fort all regnskog ersatts av dagbrott som bryter viktiga mineraler i Västafrika kommer bilarna bli billigare.

Uppdaterat: 2024-04-06 20:04

Elon kommer fixa en billig och väl fungerande elbil, som kommer tillverkas i Berlin. Att kämpa emot ny teknik/tekniksprång är meningslöst och kostar bara energi. Med en modern konstruktion och produktionsteknik går det att få lönsamhet dessutom. Hur gick det för de som kämpade mot datorer och datoriseringen ? Trötta arbetslösa förlorare.

Uppdaterat: 2024-04-06 20:05

Den billiga småbilen från Tesla ska tydligen inte bli av.

Uppdaterat: 2024-04-06 20:19
Axa skrev:

Den billiga småbilen från Tesla ska tydligen inte bli av.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-scraps-low-cost-car-plans-amid-fierce-chinese-ev-competition-2024-04-05/

Uppdaterat: 2024-04-06 20:25
J.L skrev:

Elon kommer fixa en billig och väl fungerande elbil, som kommer tillverkas i Berlin. Att kämpa emot ny teknik/tekniksprång är meningslöst och kostar bara energi. Med en modern konstruktion och produktionsteknik går det att få lönsamhet dessutom. Hur gick det för de som kämpade mot datorer och datoriseringen ? Trötta arbetslösa förlorare.

OT: Ett tragikomiskt exempel är införandet av "desktop publishing" på tidningsredaktionerna på 80-talet. Då kunde journalistena skriva sina artiklar på dator, utan att typograferna manuellt gjorde tidningssidorna innan tryckning. Det mäktiga typograf-facket krävde att de datoriserade artiklarna först skulle gå till dem som tidigare. Hur länge tror ni att denna bromskloss i ekonomin fick fortgå? Numera finns knappast yrket typograf ens kvar...

Uppdaterat: 2024-04-06 20:30

Du ser 40-talisten.

Uppdaterat: 2024-04-06 20:34

Det var ett STORT misstag att koppla ihop utvecklingen av den elektriska drivlinan med digitaliseringen av bilen.

Istället för att ta en utveckling i taget så fick man samtidigt 2 stycken initialt mycket kostsamma (läs initialt extremt dyra elbilar). Med tiden normaliseras det naturligtvis, priser sjunker, men det tar just tid.

Den dubbla kostnadsbelastningen gör omställningen betydligt långsammare, helt i onödan.

Uppdaterat: 2024-04-06 22:07

En begagnad fossilbil räcker flera år för normalanvändaren .. Kostar dig typ 70.000 kr rullande i fem år med ett par oljebyten .. Vad vill du egentligen med en Tesla😉
.
Ponerar att elbilen är det "normala" .. Att vi kört elbil sedan 1912. Dyra, tunga bilar som behöver laddas i tid och otid. Vid längre resor omöjligt. Bilproduktion som dessutom utarmar sällsynta metaller ..och som dessutom utvinns genom slavarbete🫣 (skäms på er elbilsägare)
Tänk då om någon först nu uppfann förbränningsmotorn ..
Revolution 🤠

Uppdaterat: 2024-04-06 22:27
Zyn skrev:

En begagnad fossilbil räcker flera år för normalanvändaren .. Kostar dig typ 70.000 kr rullande i fem år med ett par oljebyten .. Vad vill du egentligen med en Tesla😉
.
Ponerar att elbilen är det "normala" .. Att vi kört elbil sedan 1912. Dyra, tunga bilar som behöver laddas i tid och otid. Vid längre resor omöjligt. Bilproduktion som dessutom utarmar sällsynta metaller ..och som dessutom utvinns genom slavarbete🫣 (skäms på er elbilsägare)
Tänk då om någon först nu uppfann förbränningsmotorn ..
Revolution 🤠

Du har helt rätt: Om förbränningsmotorn skulle ha uppfunnits först nu, skulle den ha blivit en revolution!

Uppdaterat: 2024-04-06 23:43
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Styrbjörn skrev:

Ni kan vara lugna, så fort all regnskog ersatts av dagbrott som bryter viktiga mineraler i Västafrika kommer bilarna bli billigare.

Låter som A.L bakom det här användarnamnet ...

Men så är det: Regnskogen avverkas i en rasande takt för någon liten procent inblandning á la reduktionsplikten. Att världens ekosystem samtidigt kollapsar verkar ingen begripa. När regnskogen är borta, hotas nästa ekosystem. Vakna!

Uppdaterat: 2024-04-06 23:46
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
J.L skrev:

Elon kommer fixa en billig och väl fungerande elbil, som kommer tillverkas i Berlin. Att kämpa emot ny teknik/tekniksprång är meningslöst och kostar bara energi. Med en modern konstruktion och produktionsteknik går det att få lönsamhet dessutom. Hur gick det för de som kämpade mot datorer och datoriseringen ? Trötta arbetslösa förlorare.

Herrejösses vilken infantil jämförelse. Bensinbilar kan istället jämföras med VHS bandspelaren och Elbilar vid Sonys Betamax, vi vet alla hur det gick för Betamax. Båda tar en från A till B. En gör det mycket dyrare och behäftad med nya tidskrävande rutiner som inte många vill ha.

Om vi istället skall försöka rada upp de fördelar en elbil har jämfört med en bensinbil så kommer jag bara på en enda. Låga utsläpp i stadsmiljö. Detta kan man enkelt lösa med hybrid teknik, som Toyota varit duktiga på långt innan vänstern tog till sig elbilar och kraftfulla elsubventioner kom igång. Alla andra inklusive vad som är bäst för planeten vinner bensinbilen på Knockout.

Vi summerar:
Elbil är en dålig lösning på en kris som inte finns.

Uppdaterat: 2024-04-07 14:40

Elbilar begagnade priser har gått ner rejält senaste tiden och detta gör så flera har råd att köpa en begagnad elbil.

Volkswagen Id 3 2021 från 230 000 sek på bilfirma med mellersta batteri och nypris idag från 470 000 sek så halva nypris efter 3 år och detta många konsumenter som efterfråga tidigare.

Nissan Leaf 40 kWh 2019 från 150 000 kr på bilfirma dock inte ccs men funkar för många som vardagsbil om man kan ladda hemma med 270 km wltp räckvidd.

Uppdaterat: 2024-04-07 14:47
Elbilar

Mercadoktorn
”Bensinbilar kan istället jämföras med VHS bandspelaren och Elbilar vid Sonys Betamax”
Är väl snarare bensin och dieselmotorer du beskriver.
Du vet väl vad som skedde med VHs och Betamax då DVD:n (elbilen) tog över fullständigt.

Uppdaterat: 2024-04-07 15:07
Elbil_Vw skrev:

Elbilar begagnade priser har gått ner rejält senaste tiden och detta gör så flera har råd att köpa en begagnad elbil.
Volkswagen Id 3 2021 från 230 000 sek på bilfirma med mellersta batteri och nypris idag från 470 000 sek så halva nypris efter 3 år och detta många konsumenter som efterfråga tidigare.
Nissan Leaf 40 kWh 2019 från 150 000 kr på bilfirma dock inte ccs men funkar för många som vardagsbil om man kan ladda hemma med 270 km wltp räckvidd.

Vad kostade ID3 ny ?
Vilken subvention gav VW för att tillverka sin ID3 då ?
Hur mycket har köparen av ID3 2021 betalat för att sälja den för detta pris idag ?

Vi kommer kunna konstatera att det finns många förlorare. Sannolikt hoppar denna ID3 ägare över till något de inte förlorar så mycket pengar på framåt.

Uppdaterat: 2024-04-07 16:05
Mercadoktorn skrev:

Elbil_Vw skrev:
Elbilar begagnade priser har gått ner rejält senaste tiden och detta gör så flera har råd att köpa en begagnad elbil.
Volkswagen Id 3 2021 från 230 000 sek på bilfirma med mellersta batteri och nypris idag från 470 000 sek så halva nypris efter 3 år och detta många konsumenter som efterfråga tidigare.
Nissan Leaf 40 kWh 2019 från 150 000 kr på bilfirma dock inte ccs men funkar för många som vardagsbil om man kan ladda hemma med 270 km wltp räckvidd.

Vad kostade ID3 ny ?
Vilken subvention gav VW för att tillverka sin ID3 då ?
Hur mycket har köparen av ID3 2021 betalat för att sälja den för detta pris idag ?
Vi kommer kunna konstatera att det finns många förlorare. Sannolikt hoppar denna ID3 ägare över till något de inte förlorar så mycket pengar på framåt.

Vad nypris är vid inköpet kollar jag sällan på utan dagens nypris som är intressant för mig som köpare.

Volkswagen Id 3 first edition var billigare vid inköp och dessutom mer utrustning och vi hade 70 000 Sek som Miljöpremie men inget av detta är kvar idag eller relevant utan vi måste kolla på dagens förutsättningar.

Säg att dom betala 3295:-/mån i leasing på 3 år och bilfirma har tagit tillbaka och säljer dessa.

Hur förlorar köparen på denna som ägt denna bilen för ett bra pris.

Dom kommer såklart inte hitta en liknande bil för denna månadskostnad idag.

Även du måste se fördelarna med att priset på begagnade elbilar börjar bli mer prisvärt så flera har råd med en elbil.

Detta beror helt på att efterfrågan minskar markant pga regeringens politik som sänkt priset på fossila drivmedel och samtidigt tagit bort miljö premien på elbilar.

Då ökar efterfrågan på diesel bilar istället och då ökar priset på dessa bilar medan priset på elbilar har rasat i värde.

Jag som länge kollat efter begagnat på elbilar då nya är för dyra tycker detta är bra iallafall och kan inte vara ensam om detta .

Äger du dessutom en diesel bil får du bättre betalt för denna om du byter till elbil och mindre mellan skillnad.

Uppdaterat: 2024-04-07 17:26
Elbilar

Vilka jämförelser Mercadoktorn, bensin o diesel är mer jämförbart med facits mekaniska räknemaskin som behärskade de fyra räknesätten, elbilen snarare en dator som kan lite mer än så. Det är framtiden förstår du, som du kommer bli varse inom sinom tid.

Uppdaterat: 2024-04-07 17:46
Mr Snoid skrev:

Mercadoktorn
”Bensinbilar kan istället jämföras med VHS bandspelaren och Elbilar vid Sonys Betamax”
Är väl snarare bensin och dieselmotorer du beskriver.
Du vet väl vad som skedde med VHs och Betamax då DVD:n (elbilen) tog över fullständigt.

Band är fortfarande oslagbart inom datorvärlden om man önskar arkivbeständighet och tillförlitlighet vad det gäller backup av datacenter.
Alla senare tekniker såsom snapshots och onlinelagring har gång efter annan visat sig för opålitliga. Var det inte Tieto som förlorade alla sina kunders e-post vid en felaktig mjukvaruuppgradering av sitt SAN?
Så nej, bara för att det är nytt, coolt och ballt så är det inte nödvändigtvis bra. Vi får väl se vad som faktiskt händer när de batterier som är i drift börjar ta slut eller fallera på bred front. det ska bli spännande.

Uppdaterat: 2024-04-07 20:44

Dunder, när tror du dom där batterierna börjar ta slut och fallera?
Och visst är en ångmaskin fortfarande oöverträffad. Vatten och ved är allt du behöver för att få fart på den.

Uppdaterat: 2024-04-07 20:53

Dunder
Fast band är knappast en konsumentprodukt. Ingen konsument köper band lika lite som man köper ångmaskin idag.
Detsamma gäller framtiden med fordon. Ingen konsument kommer vilja ha fossilbil om det finns ”bättre” alternativ. Vi kan redan se det på cykelbanorna. Fler elsparkar än vanliga cyklar nuförtiden.

Uppdaterat: 2024-04-07 21:32