Folkhumorn döpte den snabbt till Fiskbilen. Med drygt 8 000 tillverkade exemplar blev den ingen succé. Spännande design och robust teknik gjorde dock sista versionen av Volvos sextiotalssportis till den mest användbara.
Folkhumorn döpte den snabbt till Fiskbilen. Med drygt 8 000 tillverkade exemplar blev den ingen succé. Spännande design och robust teknik gjorde dock sista versionen av Volvos sextiotalssportis till den mest användbara.
Kommentarer
Tycker jag är en av Volvos fulaste bilar.
Håller med saabnisse, en vanlig P1800 är snygg men denna ser helt puckad ut i mina ögon.
Varför kallades den egentligen för "fiskbilen"?
Har hört något med att bilen passade att köra fisklådor i till och från fiskauktionen. Hur som helst så njuter jag av att vara ägare av en 72:a med samma kulör.
Men Orange, färgkod 113, som bilen i artikeln kom först på 1973 års modell. Är din bil omlackerad?
Vi som är födda på 50-talet fick lära oss att färgen heter brandgul, som senare försvenskades till engelskans orange.
Jag är född på 70-talet och säger brandgul om brandgula saker.
Jag säger också brandgul allt som oftast, men Volvo kallade färgen för "Orange 113" när den kom på årsmodell 1973.
Roligt ang brandgul som kulör, den kanske kommer tillbaka som mycket annat.
SKF- Nej den är inte omlackad. Den är en "provvagn" från 1971. Kulören verkade passa i tiden och den kom ju ut sedan i senare Volvo modeller.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.