Vi Bilägares forum

Provkörning: Tesla Model 3 (2024)

Provkörning: Tesla Model 3 (2024)

Tesla fortsätter att blanda högt och lågt med nya versionen av storsäljaren Model 3, en bil som trots att den syns i varje gathörn fortfarande väcker känslor.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-05 12:30

Kommentarer

"Baksätets låga dyna gör dock att takhöjden räcker även för längre personer och det finns värme på alla tre platser."
Stämmer det? Jag fick intrycket från en youtube-video att de snålat in på värmen på mittplatsen.

Uppdaterat: 2024-04-05 14:33

Har nyligen sett den nya modellen i trafik. Hade en förhoppning om att den nya designen skulle skilja sig mer. Så fortfarande för Kalle Ankig ut.

Uppdaterat: 2024-04-05 15:38

Tesla var spännande när de var nästan ensamma på elbils-marknaden. Men idag är det inget man vänder sig om för när man ser dom. Och än mindre nåt man drömmer om n är drömmen är en elbil.

Uppdaterat: 2024-04-05 15:49
Axa skrev:

Har nyligen sett den nya modellen i trafik. Hade en förhoppning om att den nya designen skulle skilja sig mer. Så fortfarande för Kalle Ankig ut.

Nej, de var lika försiktiga med sin facelift som när VAG presenterar en ny generation typ.....
Jag tycker dock att fronten ser mindre "blobbig" ut nu och tycker baken blev mycket snyggare.

Uppdaterat: 2024-04-05 16:00
gmogmo skrev:

"Baksätets låga dyna gör dock att takhöjden räcker även för längre personer och det finns värme på alla tre platser."
Stämmer det? Jag fick intrycket från en youtube-video att de snålat in på värmen på mittplatsen.

Baksätet är värdelöst för vuxna. Klarar inte av att sitta där mer än väldigt korta turer. Där har högbyggda elbilar en stor fördel.

Uppdaterat: 2024-04-05 16:08
Axa skrev:

Har nyligen sett den nya modellen i trafik. Hade en förhoppning om att den nya designen skulle skilja sig mer. Så fortfarande för Kalle Ankig ut.

Och jag tycker att dom där designförändringarna gjort stor skillnad på bilen.
Klart mycket bättre utseende. Står en svart här på vintercampingen. Jag skulle inte ha något emot en sådan baserat på dess yttre.

Uppdaterat: 2024-04-05 16:15

Gaston och Snoid
Jag har bara hunnit se fronten. Jo visst är det en förbättring, särskilt framlyktorna ser vassare ut. Men tyvärr har de behållit lite för mycket av det som jag ogillade med förra.
S är fortfarande deras snyggaste.

Uppdaterat: 2024-04-05 16:32

Skapar man en strömlinjeformad bil med hög energieffektivitet blir utseendet på ett visst sätt. Smaken är som baken och personligen håller jag med om att S är snygg men en trea är snyggare än flertalet boxiga elsuvar. Gillar man minimalistisk design dessutom är det en fullträff.

Uppdaterat: 2024-04-05 17:05

Visst är den nya versionen lite snyggare - det kan jag hålla med om. Men som jag sagt många gånger - synd att inte Tesla valde att göra också Model 3 med en s k halvkombi-baklucka. Dom hade ju liksom grundförutsättningarna för detta i storebror Model S. Som dessutom är snyggare som flera redan konstaterat.

Uppdaterat: 2024-04-05 17:16

Snygg färg på bilden.
Lite OT kanske, men finns det nått märke som jobbar lika mycket med aerodynamiken som Tesla ??
Nu finns det många parametrar som spelar in, men 3an ser ut att smita fint fram i luften, inte helt olik min gamla Lexus i profil.
Tänkte på det när jag gick till postlådan, grannen hade backat in sin Opel Mokka bredvid min bil på parkeringen. Det känns spontant som Lexusen skulle komma dubbelt så långt om man släppte de med fri rullning från samma fart på plan väg med lite motvind.
Nu är Opeln en suv, men den liknar en stående plywoodskiva framifrån, frontarean känns dubbelt så stor.

Uppdaterat: 2024-04-05 18:31

Tesla-formen ger längre räckvidd, SUV-formen ger mer plats invändigt. Bara att välja vad man behöver mest...

Uppdaterat: 2024-04-05 18:50
40-talisten skrev:

Tesla-formen ger längre räckvidd, SUV-formen ger mer plats invändigt. Bara att välja vad man behöver mest...

+100

Uppdaterat: 2024-04-05 19:06

Det borde bli bättre luftflöde över bilen om plåtkanten närmst framrutan var fem-tio cm högre och det skulle inte vara lika likt Jetsons fordon. Även ett tak som inte är lika brett som bilen skulle kunna göra gott för energiförbrukning och utseende. Ett tak med samma färg som bilen hade jag föredragit.

För mig hade det kunnat göra bilen 150 kg lättare genom att inte ha så stort batteri och ett tak i kompositmaterial.
Med lättare bil kan man ha smalare däck och spara energi...

Uppdaterat: 2024-04-05 19:36
40-talisten skrev:

Tesla-formen ger längre räckvidd, SUV-formen ger mer plats invändigt. Bara att välja vad man behöver mest...

Jo, men ändå. Elbilen behöver ingen stor låda för motorn, ändå har flera en jättekloss framför passagerarutrymmet. Nu är grannens Opel ingen elbil, men den har en pyttepluttmotor i jämförelse med min V6a, ändå är fronten bara hälften så hög.

Uppdaterat: 2024-04-05 19:43
L. Mäkinen skrev:

Det borde bli bättre luftflöde över bilen om plåtkanten närmst framrutan var fem-tio cm högre och det skulle inte vara lika likt Jetsons fordon. Även ett tak som inte är lika brett som bilen skulle kunna göra gott för energiförbrukning och utseende. Ett tak med samma färg som bilen hade jag föredragit.
För mig hade det kunnat göra bilen 150 kg lättare genom att inte ha så stort batteri och ett tak i kompositmaterial.
Med lättare bil kan man ha smalare däck och spara energi...

Många, framförallt kvinnor, skulle inte gilla en högre kant där, då ser de inte vägen. Där jag bor är det nog fler kvinnor än män som åker Tesla, utsikten är nog en faktor.

Uppdaterat: 2024-04-05 19:53

Rikard, det räcker om det blir lika högt som på andra bilar. Jag har inget behov av att se skrevet på Teslaförare.

Uppdaterat: 2024-04-05 19:56
Apex skrev:

gmogmo skrev:
"Baksätets låga dyna gör dock att takhöjden räcker även för längre personer och det finns värme på alla tre platser."
Stämmer det? Jag fick intrycket från en youtube-video att de snålat in på värmen på mittplatsen.

Baksätet är värdelöst för vuxna. Klarar inte av att sitta där mer än väldigt korta turer. Där har högbyggda elbilar en stor fördel.

Vi är en familj som kört vår model 3 i över 7000 mil. Jag har åkt många av dessa i baksätet, ofta med två andra och visst, det är lite lågt, men det går absolut att åka mer än korta sträckor och mittplatsen värme används ofta vintertid.

Uppdaterat: 2024-04-05 21:27

I sedaner blir sittpositionen likt att "sitta på pottan" position. Är 1,85 och kan sitta hyffsat i baksätet på min M3 även på längre turer och mycket tack vare att golvet är slätt, ingen kardantunnel. Mig veterligen har jag en normal vindruta som inte förvränger insynen så att skrevet syns :-) utifrån. För sikten är det bra med en neddragen vindruta och uppenbarligen för aerodynamikens skull också.

Uppdaterat: 2024-04-06 08:59

Problemet med sedaner i elbils-utförande är väl just att inner-golvet blir högre vilket brukar resultera i sämre sittkomfort i baksätet, tyvärr.
Det är nog inget specifikt för M3 skulle jag gissa. Men enklare att åtgärda för ICE-bilar utan batteripaket under golvet.

Uppdaterat: 2024-04-06 10:11

Å andra sidan var ju inte 945 o 965 speciellt bekväma i baksätet, lite "pottstolsvarning" även på den tiden.

Uppdaterat: 2024-04-06 14:01

Frugan blev förskräckt när hon såg "infotainment" - paden. Hon vet bara vad hälften av knapparna i vår gamla bil är till. Blir knappast en sådan här bil, för stor risk att trycka fel och inte komma hem.

Uppdaterat: 2024-04-15 20:45
50-talisten

Stackars människa 50-talisten. Frugan din kan säkert trycka in högra knappen på ratten och be navigationen "kör hem" så lotsar bilen henne hem.

Uppdaterat: 2024-04-16 06:09
J.L skrev:

Stackars människa 50-talisten. Frugan din kan säkert trycka in högra knappen på ratten och be navigationen "kör hem" så lotsar bilen henne hem.

Jamen J.L du får ju tänka på att det är så genant att tala med sin bil och dessutom "så svårt".

Uppdaterat: 2024-04-16 08:01
J.L skrev:

Stackars människa 50-talisten. Frugan din kan säkert trycka in högra knappen på ratten och be navigationen "kör hem" så lotsar bilen henne hem.

Troligen finns det massor av knappar som man kan trycka fel på. Lägga in regeneringen så att man sladdar av vägen på vintern t.ex.
Det här är teknik för folk som växt upp med PlayStation, inte för människor som behöver en säker transport.

Uppdaterat: 2024-04-16 10:37
50-talisten

Faktum är att man väldigt sällan behöver röra skärmen eller prata med bilen i Teslan, men ja, det är lite klassisk Citroën-varning på en del lösningar.

Uppdaterat: 2024-04-16 12:20
50-talisten skrev:

J.L skrev:
Stackars människa 50-talisten. Frugan din kan säkert trycka in högra knappen på ratten och be navigationen "kör hem" så lotsar bilen henne hem.

Troligen finns det massor av knappar som man kan trycka fel på. Lägga in regeneringen så att man sladdar av vägen på vintern t.ex.
Det här är teknik för folk som växt upp med PlayStation, inte för människor som behöver en säker transport.

jamen är man rädd för ny teknik eller har svårt att förstå ny teknik p.g.a. ointresse, så köper man väl inte en Tesla 3.

Uppdaterat: Igår 15:14
Christer skrev:

50-talisten skrev:
J.L skrev:
Stackars människa 50-talisten. Frugan din kan säkert trycka in högra knappen på ratten och be navigationen "kör hem" så lotsar bilen henne hem.
Troligen finns det massor av knappar som man kan trycka fel på. Lägga in regeneringen så att man sladdar av vägen på vintern t.ex.
Det här är teknik för folk som växt upp med PlayStation, inte för människor som behöver en säker transport.

jamen är man rädd för ny teknik eller har svårt att förstå ny teknik p.g.a. ointresse, så köper man väl inte en Tesla 3.

Rädd för teknik, nej. Funktioner som Ride by wire gör att säkerhetssystem kan ingripa vid behov. Men för många "knappar" och menyer är ingen bra lösning för enkel kommunikation och säker körning. Så det blir ingen bil av den typen.

Uppdaterat: 2024-04-16 15:42
50-talisten

I Tesla användargränssnitt är strukturen grund, det vill säga få undermenyer. Vågar påstå att 50-talistens fru med enkelhet skulle kunna köra Tesla i och med att bilen sköter det mesta, värme, ljus, helljus (matrix), att hitta hem eller bort med mera. Detta betyder att fokus kan ligga på att framföra fordonet säkert.

Uppdaterat: Igår 6:18

Det låter ju bra. Annars blev jag lite orolig när jag såg Hertz ansträngningar för att få sina kunder att hyra EV. De hade praktisk utbildning och online-kurser men det skedde många olyckor och reparationskostnaderna blev höga samt sjunkande intresse för att hyra EV.
Tror VD fick sparken till sist.

Uppdaterat: Igår 18:40
50-talisten