Vi Bilägares forum

Regeringen föreslår en miljard till skadad väg

Regeringen föreslår en miljard till skadad väg

Skredet i Stenungsund blir dyrt för skattebetalarna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-05 11:01

Kommentarer

Hur lyckas man i Japan fixa liknande ras på någon månad?

Uppdaterat: 2024-04-05 12:02
Apex skrev:

Hur lyckas man i Japan fixa liknande ras på någon månad?

Tvivlar att ens japanerna skulle kunna återställa en rasad väg som är bygd på kvicklera på en månad.
Mig veterligen finns det inte ens kvicklera i Japan

Uppdaterat: 2024-04-05 12:20
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
Hur lyckas man i Japan fixa liknande ras på någon månad?

Tvivlar att ens japanerna skulle kunna återställa en rasad väg som är bygd på kvicklera på en månad.
Mig veterligen finns det inte ens kvicklera i Japan

Hade vi fixat detta på 6 dagar eller 6 månader?

https://www.sundaytimes.lk/110327/Timestwo/t2_06.html

Uppdaterat: 2024-04-05 13:59
Apex skrev:

Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
Hur lyckas man i Japan fixa liknande ras på någon månad?
Tvivlar att ens japanerna skulle kunna återställa en rasad väg som är bygd på kvicklera på en månad.
Mig veterligen finns det inte ens kvicklera i Japan

Hade vi fixat detta på 6 dagar eller 6 månader?
https://www.sundaytimes.lk/110327/Timestwo/t2_06.html

Om det på bilden var allt, så är det en otrolig skillnad mot rasen på E6:an. Går inte att jämföra. Halva vägen är ju kvar! Ser mer ut som ett större slukhål.

Uppdaterat: 2024-04-05 14:25
Apex skrev:

Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
Hur lyckas man i Japan fixa liknande ras på någon månad?
Tvivlar att ens japanerna skulle kunna återställa en rasad väg som är bygd på kvicklera på en månad.
Mig veterligen finns det inte ens kvicklera i Japan

Hade vi fixat detta på 6 dagar eller 6 månader?
https://www.sundaytimes.lk/110327/Timestwo/t2_06.html

Ja men det är ju bara en liten lagning efter ett jordskalv.
Märks att du har noll koll på geoteknik och proportioner av en skada.
Det krävs rätt rejäla geotekniska förstärkningsåtgärder som skall utföras först innan man kan bygga en ny väg i Stenungsund.
Du kan börja med att lösa på lite vad kvicklera är och hur den ”fungerar”’

Uppdaterat: 2024-04-05 17:54
Mr Snoid skrev:

Apex skrev:
Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
Hur lyckas man i Japan fixa liknande ras på någon månad?
Tvivlar att ens japanerna skulle kunna återställa en rasad väg som är bygd på kvicklera på en månad.
Mig veterligen finns det inte ens kvicklera i Japan
Hade vi fixat detta på 6 dagar eller 6 månader?
https://www.sundaytimes.lk/110327/Timestwo/t2_06.html

Ja men det är ju bara en liten lagning efter ett jordskalv.
Märks att du har noll koll på geoteknik och proportioner av en skada.
Det krävs rätt rejäla geotekniska förstärkningsåtgärder som skall utföras först innan man kan bygga en ny väg i Stenungsund.
Du kan börja med att lösa på lite vad kvicklera är och hur den ”fungerar”’

Märks att du inte läser vad jag skriver. Jag jämförde inte lagningen i Japan med den i Stenungsund. Min fråga var om motsvarande lagning hade gjorts på 6 dagar i Sverige. Väldigt tveksam till det.

Nä, står nog över. Så mycket fritid har jag inte.

Uppdaterat: 2024-04-05 18:51

Många tror nog att det räcker att ösa ner grus i hålet, och rulla ut asfalt ovanpå.

Uppdaterat: 2024-04-05 18:56

Regeringen föreslår?? Naturligtvis måste regeringen skaffa fram de pengarna som behövs.
Vägen måste ju återställas om det så kostar två miljarder. Eller blir det tvåfiligt då?

Uppdaterat: 2024-04-06 00:02
Villevalle
Apex skrev:

Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
Hur lyckas man i Japan fixa liknande ras på någon månad?
Tvivlar att ens japanerna skulle kunna återställa en rasad väg som är bygd på kvicklera på en månad.
Mig veterligen finns det inte ens kvicklera i Japan
Hade vi fixat detta på 6 dagar eller 6 månader?
https://www.sundaytimes.lk/110327/Timestwo/t2_06.html
Ja men det är ju bara en liten lagning efter ett jordskalv.
Märks att du har noll koll på geoteknik och proportioner av en skada.
Det krävs rätt rejäla geotekniska förstärkningsåtgärder som skall utföras först innan man kan bygga en ny väg i Stenungsund.
Du kan börja med att lösa på lite vad kvicklera är och hur den ”fungerar”’

Märks att du inte läser vad jag skriver. Jag jämförde inte lagningen i Japan med den i Stenungsund. Min fråga var om motsvarande lagning hade gjorts på 6 dagar i Sverige. Väldigt tveksam till det.
Nä, står nog över. Så mycket fritid har jag inte.

Förstår inte vad en hypotetisk lagning i Sverige efter ett jordskalv hör i diskussionen att göra. Är ju inte alls relaterat till Stenungsund. Plus att vi inte har jordskalv i Sverige riktigt. Det var inget jordskalv i Stenungsund. Det var ett jordras, och finns tecken på att det skedde pga. mänsklig påverkan. Tre personer har delgivits misstanke om brott, utredning pågår.
Om personer åtalas och sedan fälls, hoppas jag att det blir ett saftigt skadestånd till skattebetalarna. Det känns orimligt att staten ska stå för hela kostnaden för reparationen om det visar sig att det finns personer som har orsakat katastrofen.

Uppdaterat: 2024-04-08 10:59

Ja det kan stå dom där utbyggarna dyrt.
Dom har helt klart belastat marken så högt att det utlöst ett stort lerskred.
Kvicklera funkar så, det är vattnet i leran som ger det bärighet, men när portrycket i den överskrids, genom belastning eller högt grundvattentryck som följd av stor nederbördsmängd, så blir leran flytande.

Uppdaterat: 2024-04-08 11:32
Apex skrev:

Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
Mr Snoid skrev:
Apex skrev:
Hur lyckas man i Japan fixa liknande ras på någon månad?
Tvivlar att ens japanerna skulle kunna återställa en rasad väg som är bygd på kvicklera på en månad.
Mig veterligen finns det inte ens kvicklera i Japan
Hade vi fixat detta på 6 dagar eller 6 månader?
https://www.sundaytimes.lk/110327/Timestwo/t2_06.html
Ja men det är ju bara en liten lagning efter ett jordskalv.
Märks att du har noll koll på geoteknik och proportioner av en skada.
Det krävs rätt rejäla geotekniska förstärkningsåtgärder som skall utföras först innan man kan bygga en ny väg i Stenungsund.
Du kan börja med att lösa på lite vad kvicklera är och hur den ”fungerar”’

Märks att du inte läser vad jag skriver. Jag jämförde inte lagningen i Japan med den i Stenungsund. Min fråga var om motsvarande lagning hade gjorts på 6 dagar i Sverige. Väldigt tveksam till det.
Nä, står nog över. Så mycket fritid har jag inte.

Så klart skulle man kunnat laga en sådan skada som i Japan på sex dagar även i Sverige.
Handlar bara om att få dit maskiner och transportera material.
Är stabilisering av undergrunden som tar tid.
Och i områden med kvicklera är det extra komplicerat.
Nu vet jag inte vilken åtgärd man planerat vid Stenungsund. Men kan bli så att man måste bygga ett påldäck på hela sträckan, alternativt schakta bort all lera ner till berg och återfylla.

Uppdaterat: 2024-04-08 11:36

En video på ämnet, man förstår verkligen att det inte är "bara att...".
https://www.youtube.com/watch?v=rKtpLXNc1Rc

Uppdaterat: 2024-04-09 13:22
Power to the people

Förra sommaren trodde nån att man kunde lägga oljegrus på asfalt, de gick inte, det har lossnat och man hoppar fram i 3 km.
Den andra halvan av vägen fIck vanlig asfalt året innan, och den är fin fortfarande.
Kanske sparade man några kronor ?? Men nu måste jobbet göras om, och då blev det ju ännu dyrare än om man gjort rätt från början.

Uppdaterat: 2024-04-09 14:14
Rikard skrev:

Förra sommaren trodde nån att man kunde lägga oljegrus på asfalt, de gick inte, det har lossnat och man hoppar fram i 3 km.
Den andra halvan av vägen fIck vanlig asfalt året innan, och den är fin fortfarande.
Kanske sparade man några kronor ?? Men nu måste jobbet göras om, och då blev det ju ännu dyrare än om man gjort rätt från början.

Oljegrus slutade man med i slutet av 80-talet.
Så det har dom garanterat inte lagt på vägen.

Uppdaterat: 2024-04-09 14:31

Snoid
Vad är det dom lägger ut för massa som de sedan strösslar med grus på mindre vägar?

Uppdaterat: 2024-04-09 19:11
Axa skrev:

Snoid
Vad är det dom lägger ut för massa som de sedan strösslar med grus på mindre vägar?

Det heter Y1B och är en sk Tankbeläggning.
Man sprider ut bitumenemulsion (asfalt uppvispat i vatten kan man väl enkelt beskriva det som)
Och strösslar på singel.
Här kan du läsa en enkel beskrivning som Peab har för denna beläggning
https://peabasfalt.se/tjanster-asfalt/tankbelaggningar/tankbelaggningar-olika-metoder/y1b---ytbehandling-i-ett-lager-pa-belagt-underlag/

Dessa kan misslyckas i bland med följd att de endera blöder i sommarvärmen (för
Mycket bitumen) eller stenen släpper (man har haft på lite för lite bitumen)
Så det Rickard kallar oljegrus är helt säkert en tankbeläggning som inte blev 100% och som troligen blir omgjord på garanti i år.

Uppdaterat: 2024-04-09 20:13

Såna där lagningar blir aldrig bra. Det är som att kasta spackel på en reva i plåten på bilen.
Jag åkte 1,5 mil på "nylagad" väg med mc idag. Det var obehagligt och jag trodde inte de hade börjat med eländet än i år.

Uppdaterat: 2024-04-09 20:28

Snoid
Ok. Tack.

Uppdaterat: 2024-04-09 20:58

Principen är ju det samma som oljegrus, även om det nu heter nått annat.
Hur som, bra blev det inte, jag har aldrig sett nått liknande, det är inte en skada här o där, utan typ allt har lossnat från den tidigare asfalten.
Liten smal väg, men det går 2 busslinjer på den.

Uppdaterat: 2024-04-09 23:32
Rikard skrev:

Principen är ju det samma som oljegrus, även om det nu heter nått annat.
Hur som, bra blev det inte, jag har aldrig sett nått liknande, det är inte en skada här o där, utan typ allt har lossnat från den tidigare asfalten.
Liten smal väg, men det går 2 busslinjer på den.

Nej principen är inte alls den samma.
Oljegrus var en blandning av grus och vägolja och spreds ut i tjocka lager med hjälp av väghyvel.
Vägoljan innehöll bla stenkolstjära och var cancerogen, så den förbjöds.
Y1B är snarare att man limmar fast sten på vägen med ”asfaltklister”, bitumen emulsion.
Så det är inte på något vis lika.
Det närmaste Oljegrus är det som kallas halvvarm massa. Man blandar återvunnen asfalt, fräst eller krossad, med en väldigt mjuk bitumentyp vid lägre temperaturer i en blandare som värmer massorna med ånga.
Det blir också en ganska mjuk beläggning som används på lågtrafikerade vägar.
Du kan läsa mer här:
https://www.asfaltboken.se/wp-content/uploads/kap16/aterv08.pdf

Uppdaterat: 2024-04-10 07:39

Då har vi förklaringen.
Det som vi alltid kallat oljegrus är inte oljegrus, jag har aldrig hört nått annat och metoden har varit samma.
På med ett bindemedel och sen grus på det, och det är det fått lära oss är oljegrus.

Uppdaterat: 2024-04-10 15:11
Rikard skrev:

Då har vi förklaringen.
Det som vi alltid kallat oljegrus är inte oljegrus, jag har aldrig hört nått annat och metoden har varit samma.
På med ett bindemedel och sen grus på det, och det är det fått lära oss är oljegrus.

Nu kan du lära de olärde att det är en tankbeläggning som heter Y1B när man lägger då en gammal asfaltväg och Y1G när man lägger det på en grusväg.
Sen kan man lägga det i två lager, ett först med singel och sedan mer bitumen och ett lager med finare stenmaterial.
Då heter det plötsligt Y2B/G 😉

Uppdaterat: 2024-04-10 15:53

Jag har också hört att folk använder sig av begreppet oljegrus. Men det kanske handlar mer av normaliserat språkbruk utan hänsyn till hur det faktiskt ligger till.

Uppdaterat: 2024-04-10 17:26

Tror att du är nåt på spåret där, Axa. Alla är ju inte utexaminerade vägbyggare med 100 % koll på terminologin...:)

Uppdaterat: 2024-04-10 17:37

Ja men då kan ni lära er och föregå med gott exempel.
Kalla det åtminstone för tankbeläggning 😉

Uppdaterat: 2024-04-10 17:45

Säger man "oljegrus" förstår de flesta att det är en billighets-version av "riktig" asfaltering...:) Andra namn kan vi nog t v glömma bland oss okunniga.

Uppdaterat: 2024-04-10 18:45

Förbannat usel lösning tänker jag kalla det.

Uppdaterat: 2024-04-10 19:15

Tankbehandling är ordet, sa Bull. 😊

Uppdaterat: 2024-04-10 19:19
Power to the people
L. Mäkinen skrev:

Förbannat usel lösning tänker jag kalla det.

För lite skatt på bilismen gör att Trafikverket är fattigt och inte har råd till annat än att lappa och laga.
Är inget annat än ett plåster.

Uppdaterat: 2024-04-10 19:50

Jag tror inte att vi betalar in för lite skatt totalt i Sverige. Det är ganska många områden som inte bär sina kostnader så då borde vägar kunna få tillbaka mer.

Uppdaterat: 2024-04-10 21:46
Mr Snoid skrev:

L. Mäkinen skrev:
Förbannat usel lösning tänker jag kalla det.

För lite skatt på bilismen gör att Trafikverket är fattigt och inte har råd till annat än att lappa och laga.
Är inget annat än ett plåster.

Nä, de får ta del av för lite skatt från bilismen.

Uppdaterat: 2024-04-11 10:38
L. Mäkinen skrev:

Jag tror inte att vi betalar in för lite skatt totalt i Sverige. Det är ganska många områden som inte bär sina kostnader så då borde vägar kunna få tillbaka mer.

Över 100mdr/år. Inte ens hälften återinvesteras.

Uppdaterat: 2024-04-10 21:58