Vi Bilägares forum

Bilägarna som fått betala för fabriksfel ur egen ficka

Bilägarna som fått betala för fabriksfel ur egen ficka

Här är tre bilägare som råkat ut för olika fel. Alla tycker att de borde få goodwill – men alla blir nekade. Vi reder ut vad som skiljer goodwill, garanti, kampanj, återkallelse och fabriksfel.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-04 15:00

Kommentarer

Fruktansvärt detta är så jävla glad över att ha min gamla Saab 9-3 kombi 07:a som jag fixar småfelen själv.
Kablaget på Seaten kan ju för helskottas skarvas istället för att byta både kablage och motor. Verkstäderna är urusla idag.....

Uppdaterat: 2024-04-04 17:32
Förnuftig.
Ronneby-Benny skrev:

Fruktansvärt detta är så jävla glad över att ha min gamla Saab 9-3 kombi 07:a som jag fixar småfelen själv.
Kablaget på Seaten kan ju för helskottas skarvas istället för att byta både kablage och motor. Verkstäderna är urusla idag.....

Jo, det kan skarvas, lödkolv och krympslang så är det fixat. Men kunskapen saknas idag, man måste hitta en "Hemmafixare", verkstäder kan inte sånt idag.

Uppdaterat: 2024-04-04 17:50
Ronneby-Benny skrev:

Fruktansvärt detta är så jävla glad över att ha min gamla Saab 9-3 kombi 07:a som jag fixar småfelen själv.
Kablaget på Seaten kan ju för helskottas skarvas istället för att byta både kablage och motor. Verkstäderna är urusla idag.....

Väldigt glad att jag inte fortfarande har kvar min 9-3 kombi av 2006 års modell. Tveksam till om den skulle vara så roliga att åka runt i i dag.

Uppdaterat: 2024-04-04 17:51

If you want faults to be covered for a long time, then buy a car with a long warranty.

Uppdaterat: 2024-04-04 18:35
Dogman

Fast även med en lång garanti så kommer det att vara tillverkaren som bestämmer om det är ett garanti-jobb eller inte. Och dessa garantier är dels frivilliga åtaganden, dels förknippade med många krav och kan om oturen är framme vara förbrukad redan efter typ 1:a servicetillfället - om det skett bara aningen för sent. Talade med "min" mångårige kontakt på en lokal Kia-verkstad och Kia har tydligen skärpt kraven hårt under senare år - det är inte alls som när vi för många år sedan köpte vår lilla Kia. Då fanns det vissa marginaler men tydligen inte nu längre.

Uppdaterat: 2024-04-04 18:45

Vi hade 2013, en Toyota Avensis -08 (knappt 5 år gammal) med drygt 13.000 mil på mätaren. Med xenonstrålkastare med extremt svagt ljus. Vi hade köpt bilen begagnad hos en Honda handlare i Uppsala. Toyota rekommenderade byte av xenonlamporna, vilket inte förbättrade saken (jag hade inte fått nedslag på besiktning). Men det var någon form av hinna, när man tittade på projektorerna. Jag bad om goodwill för nya strålkastare på båda sidor. Europeiska motor i Rissne skickade in en sådan till Toyota Sweden, på samma adress :D Och den gick igenom. Så nya xenonstrålkastare till ett värde av 16.000kr (2013) monterades. Dom rekommenderade även nya xenonlampor trots att dom nyss var bytta, men dessa fick vi betala själva (dyra D4S, tror jag dom hette) för 900kr styck. Vi bytte dessa enl rekommendation, men det var ju valfritt.

Bilen var fullservad på Toyota, annars hade dom naturligtvis inte gått med på detta.

Uppdaterat: 2024-04-04 19:29

Rille, det där är väl ett gott exempel på varför Toyota alltid hamnar i topp på ägarundersökningar.
Inte så exalterande bilar men god kundvård.

Uppdaterat: 2024-04-04 19:37
Mr Snoid skrev:

Rille, det där är väl ett gott exempel på varför Toyota alltid hamnar i topp på ägarundersökningar.
Inte så exalterande bilar men god kundvård.

Var så då i allafall :D. 16K var inklusive arbete, men ändå. Sen var det en dum konstruktion på strålkastarna, med inbyggda ballaster som drev upp priset på dessa. Men det slapp ju vi betala.

Blev mycket bättre ljus i alla fall, om än inte bra. Men så bra ljus den bilmodellen kunde leverera från fabrik, med xenon. Vågar inte ens tänka på halogenbilarnas ljus, på lägre utrustningsnivåer.

Uppdaterat: 2024-04-04 20:33

Kompis åkte till Toyota med sin Corolla med skramlande motor (Servad privat med delar köpta på Toyota)
De bytte kolvar/ringar på motorn utan kostnad, det var ett känt problem på några årgångar, bilen hade gått 10.000 mil.
Huvudproblemet var kolvringarna som en underleverantör tagit fram för lägre friktion, dabbade även andra tillverkare.

Uppdaterat: 2024-04-04 20:41
Mr Snoid skrev:

Rille, det där är väl ett gott exempel på varför Toyota alltid hamnar i topp på ägarundersökningar.
Inte så exalterande bilar men god kundvård.

Så är det: Toyota är det tryggaste köpet. Och visst är Toyota inte alltid så exalterande, men ett mer problemfritt bilägande finns inte!

Uppdaterat: 2024-04-04 23:57
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Jag hade en Skoda Karoq 2018 där kablaget till högra bakluckselmotorn var av (jaja, jag sprättade upp höger först, lite tur ska man ha) en kabelsnutt, lödkolv och lite vulktejp så var det fixat på 45min. Skoda skulle ha 9000kr styck för bara grejer utan arbete, å de e mycket plastpaneler innan man kommer åt kablarnas innerända. Å vad säger att dom nya håller längre än de gamla?

Uppdaterat: 2024-04-06 12:22
lellemars skrev:

Jag hade en Skoda Karoq 2018 där kablaget till högra elmotorn var av (jaja, jag sprättade upp höger först, lite tur ska man ha) en kabelsnutt, lödkolv och lite vulktejp så var det fixat på 45min. Skoda skulle ha 9000kr styck för bara grejer utan arbete, å de e mycket plastpaneler innan man kommer å kablarnas innerända. Å vad säger att dom nya håller längre än de gamla?

Nä, oftast är det precis samma grejer som sätts dit igen och man kanske får 1 års garanti.

Uppdaterat: 2024-04-06 12:14

Men det finns solskenshistorier om utbytta delar.
En kompis frus Opel Corsa gick inte att växla efter några år/ 10" mil, länkaget var helt utslitet och gick inte att laga.
Det nya länkaget som köptes från Opel var uppdaterat och mycket kraftigare. Det här var 15 år sen, de har fortfarande bilen kvar och växellådan funkar fint.

Uppdaterat: 2024-04-06 12:32

200 000 för ett motorbyte och det var inte ens elmotor, inte ens ett batteri till en elbil… BMW!
Det blir hög milkostnad på den BMWn.

Uppdaterat: 2024-04-15 13:22