Vi Bilägares forum

Bilfrågan: Hur laddas 12-voltsbatteriet?

Bilfrågan: Hur laddas 12-voltsbatteriet?

"Det finns ju ingen generator, bara en omvandlare i högspänningsbatteriet. Hur går det till?" Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-09 07:00

Kommentarer

Jag skulle vilja veta lite mer om hur olika elbilars 12V batterier laddas.

En elbil har väl ingen generator så då tar jag för givet att 12V batteriet laddas från det stora batteripacket?
Därför står jag ibland funderande när jag läser i olika forumtrådar om elbilar som får sitt 12V batteri urladdat. Verkar gälla flera bilmärken.

Hur går det till. Om nu 12V batteriet laddas från stora batteriet, hur kan det då vara så vanligt att man läser om sådana problem?

Om inte, var tusan annars får batteriet sin laddning från?

Uppdaterat: 2021-12-09 09:32
- Peugeot e-208 GT 2022

Där kan jag hålla med dig bejje - alltså i frågan hur 12V-batteriet kan vara urladdat trots ett fungerande drivbatteri. Och med tanke på att laddningen av 12V-batteriet trots allt tar en väldigt liten del av hela energi-innehållet i drivbatteriet så borde det rimligen alltid kunna vara full-laddat.

Uppdaterat: 2021-12-09 11:14

Nej Pi
Högvoltsbatteriet måste vara frånkopplat då bilen är avslagen.
Så 12V batteriet laddas då du laddar bilen eller kör med den. Därför som du inte skall stäng av bilen då du står i en kö eller fastnar i en snödriva

Uppdaterat: 2021-12-09 12:21

Många har problem med sitt tolvvoltsbatteri i elbilen och en orsak kan vara att DC-DC omvandlaren ger för låg spänning vid kallt väder. I Hyundai Kona visar inte CTEK battriövervakare mer än 26 % laddningsgrad av blybatteriet och meddelande om att ladda snarast.
Och varför har inte hybridbilar och elbilar en knapp där du kan sätta på DC-DC omvandlaren tillfälligt en kort stund då du kan stå där med fulladdat högspäningsbatteri men kan ändå inte köra bilen när tolvvoltsbatteriet laddats ur av olika orsaker.

Uppdaterat: 2021-12-09 15:20
Elbil2

Om jag får gissa så är det snarare för låg ström ut ur DC-DC-omvandlaren/12V -laddaren. Men håller med PREVIA - det borde finnas en "nödknapp" som man kan aktivera för laddning vid akut behov. F ö borde väl laddningen kunna fungera lika bra som med konventionella bilar - även dom laddar ju bara när förbränningsmotorn går. Nåt feltänk verkar det vara...

Uppdaterat: 2021-12-09 16:37

Prius som inte heller har någon tolvvoltsgenerator förlitar sig på sin DC-DC omvandlare som lämnar ca: 1400 Watt som tas från högspäningsbatteriet.
Så effektresurser finns men styrningen av spänningen är satt för låg speciellt på vintern där blybatteriet kan behöva komma upp i 15 Volt för att bli fulladdat.

Uppdaterat: 2021-12-10 19:40
Elbil2

Dålig laddare (DC-DC-omvandlare/laddare) om den inte temperatur-kompenserar.

Uppdaterat: 2021-12-10 20:25
Citat:

"Det finns ju ingen generator, bara en omvandlare i högspänningsbatteriet. Hur går det till?" Vi Bilägare svarar.

ER, Hybridsystemet är INTE skiljt från 12V-systemet under laddning!
12V batteriet laddas med DC/DC-omvandlare vid laddning av högvoltsbatteriet samt vid körning, det är dessutom inte startbatteri, förbränningsmotorn startas via transmissionen med högvoltsbatteriet.

Uppdaterat: 2021-12-27 15:09
Anan

Tidigare inlägg helt korrekt. Systemet är sammankopplat och fungerar normalt utmärkt, dvs underhållsladda vid övrig laddning. Dock har 2020 års modell andra halvåret haft en återkallelse i Danmark m över tretusen bilar, en bugg har funnits i systemet som kan få bilen att skippa underhållsladdning till och från. Ford Sverige har inte en aning om detta. Fick själv problem efter knappt tre år felfritt, de ville byta batteri efter tre täta driftstopp. Efter egen googling så hittade jag en uppdate via Ford Danmark som verkstäderna här inte hade ngn aning om. Kunde kostat mig över femtusen .... otroligt uselt hanterat. Allt blev såklart gratis i slutänden och de var tacksamma om nya kunskaper....de hade bytt batteri till flera kunder som ngn mån senare var strömlösa igen....de har betalt i onödan. Dessutom omfattas urladdat batteri ej av nybilsgaranti, snopet va...

Uppdaterat: 2024-04-04 12:42

12V batteriet laddas när man kör, genom en spänningsomvandlare.
Det finns elbilar som underhållsladdar 12V batteriet även när bilen står still, t.ex. Renault och BMW gör så. Men inte alla.

Hyundai-Kia hävdar att de gör det, men de gör nu en återkallelse eftersom deras lösning inte har fungerat i praktiken.

När NAF gjorde ett test där de lät elbilar stå några timmar i ett kylrum, så hade Renault Mégane E-Tech högre spänning i 12V batteriet när den kördes ut, än när den kördes in i kylrummet. För högvoltsbatteriet laddade 12V batteriet.

Hyundai däremot hade lägre spänning i 12V och hade svårigheter med att köra. Bilen dog rätt snabbt efter att de fått igång den efter kylrummet. Där hade underhållsladdningen vid stillastående inte fungerat.

Uppdaterat: 2024-04-04 16:06

Ja du Raphael, du tror då väldigt mycket. Och inte alltid helt rätt.
Hade det gått att lägga in bilder här så kunde jag lagt in som visar när min Hyundai Ioniq 5
laddar 12V batteriet gör det. Den allt som ofta i och det syns tydligt då den öppnar luftspjällen i fronten.
Men du kan fortsätta googla och läsa och köra om i din koldioxidutsläppande bensinbil, rimmar dåligt med dina föreläsningar😉

Uppdaterat: 2024-04-04 18:08