Vi Bilägares forum

Tesla redovisar kraftigt minskad försäljning

Tesla redovisar kraftigt minskad försäljning

Leveranserna har minskat med över åtta procent.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-02 17:49

Kommentarer

Får väl se nästa kvartal om det var tillfälligheter eller inte.

Uppdaterat: 2024-04-02 21:04

Kan ju definitivt även vara tuffare konkurrens på den kinesiska marknaden.

Uppdaterat: 2024-04-02 21:35

Konkurrensen är stenhård men produkterna är top performers och jämfört med flertalet kinesiska överlägsna. Problemet för elbilsbranschen är att bilarna är för dyra och billiga väl fungerande alternativ är lätträknade.

Uppdaterat: 2024-04-02 21:49

JL
Verkar som att kineserna allt mer överger Tesla och utländska tillverkare till förmån för inhemska märken. Främst BYD.

Uppdaterat: 2024-04-02 22:30

BYD och andra asiatiska bilar avstår iaf jag lätt ifrån! Tesla = kvalitet och hög tekniskt innehåll.

I släkten har vi sedan i förra veckan fått ännu en Teslaägare.

Uppdaterat: 2024-04-02 22:52

Ytterligare en som gått på hypen Swensson.
En Tesla är nog inget jag skulle köpa för kvalitetens skull.

Uppdaterat: 2024-04-03 08:19
Mr Snoid skrev:

Ytterligare en som gått på hypen Swensson.
En Tesla är nog inget jag skulle köpa för kvalitetens skull.

Vad bra tur du inte ska köpa Tesla.
Dom dumma många människor fortfarande har köpt Tesla Y fick hög försäljningstatistik i Mars månad

Uppdaterat: 2024-04-03 10:40
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Vad bra tur du inte ska köpa Tesla.
Dom dumma många människor fortfarande har köpt Tesla Y fick hög försäljningstatistik i Mars månad

Varför är människor dumma för att de köper en Model Y?
Det är en av de mest kompetenta elbilarna på marknaden just nu och troligtvis en av de som ger absolut mest för pengarna.
Vad var det du tyckte var så hemskt när du provkört den?

Uppdaterat: 2024-04-03 10:51

Model Y har 12 m svängradie, och är 190 cm bred. Omöjlig bil för mig...

Uppdaterat: 2024-04-03 12:13

Har du så tajt infart?
Jag upplever inte att svängradien är några problem i vanlig körning eller i parkeringsgarage.
Vad gäller bredden är det väl inte mycket bredare än övriga bilar i samma segment?
Men tur för dig det finns massa bilar som är mindre och mer snävare svängradie. Du behöver inte köpa nån Y. :)

Uppdaterat: 2024-04-03 12:25

Sen om vi ska vara petiga är svängradien 6 m. En radie är bara halva måtten på en cirkel. Det du pratar om är diametern som blir 12 m om man hade kört ett helt varv.

Uppdaterat: 2024-04-03 12:27

Svängdiametern blir viktig i vårt trånga parkeringsgarage. Finns inte plats på bredden heller (många felplacerade pelare). Jag kikar numera på bakhjulsdrivna mindre elbilar, just för manöverbarhetens skull.

Uppdaterat: 2024-04-03 12:38

Ja vill man ha en liten elbil är Model Y väldigt fel. Men knappast bilens fel att den är för stor för nån som vill ha en liten bil. :)

Uppdaterat: 2024-04-03 12:40

Enyaq har väldigt bra svängradie. En bra bit under 10 m.

Uppdaterat: 2024-04-03 17:38

Amerikanskt forum:
"Elon Musk är ett avskum så ingen i hela världen kan tänka sig att köpa en Tesla"
Svenskt forum:
"Model Y har 12 m svängradie, och är 190 cm bred. Omöjlig bil för mig..."

🤣

Uppdaterat: 2024-04-03 17:53
Axa skrev:

Enyaq har väldigt bra svängradie. En bra bit under 10 m.

Vändcirkeln är enligt ViB:s test 10,2 m. Testen var med R21-hjul, standard är R19.

Uppdaterat: 2024-04-03 17:57

40
Nu har jag inte testat på min men har för mig att det är 9,3 m. Är det inte så att ViB testade en fyrhjulsdriven?

Uppdaterat: 2024-04-03 19:26
Axa skrev:

40
Nu har jag inte testat på min men har för mig att det är 9,3 m. Är det inte så att ViB testade en fyrhjulsdriven?

Nybilstest 6 juli 2021:

Skoda Enyaq iV 80
Tillverkningsland: Tjeckien.
Motor och batteri: Synkron permanentmagnet elmotor. Litiumjonbatteri 82 kWh.
Effekt/vridmoment: Max effekt 204 hk (150 kW). Max vridmoment 310 Nm.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. Enväxlad reduktionslåda.
Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben. Bak multilänk.
Hjul: Fram 235/45 R21 på 8,5 tum breda fälgar. Bak 255/40 R21 på 9,0 tum breda fälgar. Standard: 235/55 R19 fram och 255/50 R19 bak.
Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,2 m. Rattvarv 2,8.
Bromsar: Skivor fram. Trummor bak. Elektrisk p-broms.
Prestanda: Toppfart 160 km/h. Acceleration 0–100 km/tim 8,5 s. (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: iV 60 med 62 kWh från 479 800 kr. iV 80x 4x4 med 82 kWh från 590 000 kr.

Uppdaterat: 2024-04-03 20:33
40-talisten skrev:

Svängdiametern blir viktig i vårt trånga parkeringsgarage. Finns inte plats på bredden heller (många felplacerade pelare). Jag kikar numera på bakhjulsdrivna mindre elbilar, just för manöverbarhetens skull.

Jag manövrerar min Ioniq 5 som har samma bredd och svängdiameter i det trånga garaget i Oslo. Är det för trångt så går det fint att köra bilen med fjärrkontrollen i nyckeln. Men man måste så klart backa in så att som styrande hjulen hamnar rätt i trånga lägen.

Uppdaterat: 2024-04-03 21:36

40
Konstigt?
Hittar denna.
https://elbilista.se/skoda/enyaq-iv-60/

En av många sidor som anger 9,3. Ärligt talat tror jag mer på 9,3. Man kan vända riktigt snävt.

Uppdaterat: 2024-04-03 21:49
Axa skrev:

40
Konstigt?
Hittar denna.
https://elbilista.se/skoda/enyaq-iv-60/
En av många sidor som anger 9,3. Ärligt talat tror jag mer på 9,3. Man kan vända riktigt snävt.

Ja det är ju superviktigt 🤣
Är ju bara att ta omtag, eller saknar bilen backväxel ?

Men jag tror som du, det skiljer ett par meter mellan AWD och RWD.

Uppdaterat: 2024-04-03 21:55

Ser att Tesla dålig vändradie.
https://msverige.se/allt-om-bilen/motor-provkor/tesla-model-y-performance/

Uppdaterat: 2024-04-03 22:00
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Snoid
Nja, superviktigt är det inte. Men den snäva radien har gjort det enklare att manövrera i många fall. Kan vända på smalare småvägar i farten och utan att behöva trixa fram och tillbaka.

Uppdaterat: 2024-04-03 22:05
Axa skrev:

Snoid
Nja, superviktigt är det inte. Men den snäva radien har gjort det enklare att manövrera i många fall. Kan vända på smalare småvägar i farten och utan att behöva trixa fram och tillbaka.

Vilka småvägar är drygt 9m breda ? 🤣😂
Nog för att Enyaq säkert är en helt ok bil, men du vänder oavsett inte på en 6m bred väg. Så skillnaden är marginell vill jag påstå.
Otroligt så många påhittade fördelar man kan hitta på för sitt eget bilval.

Uppdaterat: 2024-04-03 22:56
Gaston skrev:

GF skrev:
Vad bra tur du inte ska köpa Tesla.
Dom dumma många människor fortfarande har köpt Tesla Y fick hög försäljningstatistik i Mars månad

Varför är människor dumma för att de köper en Model Y?
Det är en av de mest kompetenta elbilarna på marknaden just nu och troligtvis en av de som ger absolut mest för pengarna.
Vad var det du tyckte var så hemskt när du provkört den?

Läste nyligen att Tesla är på väg sjunka att köpa.
Därför vill kollektivavtal men ingenting att skriva på. Stopp regskylt från Postnord. Autopilot barnsjukdom haft trafikfarlig. Rost problem. Byggkvalitet. Inredning felaktig rattknappar som saknar blinkersspaken. Elon Musk valde ovanligt inredning som vi tycker är att inte rätt på olika placering hans typiska val. Köpa samma bil Tesla igen säger NEJ av Peter Esse, Byggföretag Skanska, Taxi, privat och juridisk.

Uppdaterat: 2024-04-04 07:17
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Snoid
Ja du. Det finns en hel del småvägar och gator som jag kunnat vända på utan att lägga i backen och därmed riskera hindra annan trafik. Andra skulle behöva trixa längre stund.
Att det är snäv vändradie är inte bara bekvämt men även säkert. Du får tycka vad du vill om det.

Uppdaterat: 2024-04-04 09:09

Ja, för oss som inte bara kör på stora vägar så är det absolut en fördel med snävare vändradie även om det kanske inte är helt utslags-givande vid bilköp. Men klart trevligt när behovet uppkommer.

Uppdaterat: 2024-04-04 09:29

Är det inte bättre att köra rätt väg från start så man slipper vända på massa vägar?! 🤣
Eller är det Skodas navi som är så kass?

Uppdaterat: 2024-04-04 09:30

Nej, det är ju definitivt inte lika avgörande som blinkersspak och bakrutetorkare. 😉

Uppdaterat: 2024-04-04 09:30

Gaston
Varför ska jag använda navi i hemstaden? Har du aldrig behövt vända? Oavsett om det rör sig på en gata, garage eller parkering?
Förstår att det är jobbigt med en Tesla. Både dålig vändradie och man ska kladda på skärmen för D/R.

Uppdaterat: 2024-04-04 09:33
Axa skrev:

Snoid
Ja du. Det finns en hel del småvägar och gator som jag kunnat vända på utan att lägga i backen och därmed riskera hindra annan trafik. Andra skulle behöva trixa längre stund.
Att det är snäv vändradie är inte bara bekvämt men även säkert. Du får tycka vad du vill om det.

Det betyder att dom där ”småvägarna” i alla fall är 9,5m breda. Annars kan du omöjligt ha svängt runt med bilen utan att göra ett omtag.
Och ja, det tar faktiskt Max fem sekunder att göra ett litet omtag om det skulle behövas 😉

Men det känns smidigt när jag provkört bilar som kan svänga mer.

Uppdaterat: 2024-04-04 09:33

Problemet när ni pratar vändradie är att en del tillverkare anger vändradie utefter hjulen medan andra efter karossen, vilket gör att ert databladsbitande inte leder till något. Testa bilen och se om det funkar för er istället!

Uppdaterat: 2024-04-04 09:58
Axa skrev:

Gaston
Varför ska jag använda navi i hemstaden? Har du aldrig behövt vända? Oavsett om det rör sig på en gata, garage eller parkering?
Förstår att det är jobbigt med en Tesla. Både dålig vändradie och man ska kladda på skärmen för D/R.

Nej i min hemstad där jag hittar tror jag inte jag kan komma på att jag kört fel så jag behövt vända....
Och nej, Tesla har inte dålig vändradie även om den råkar ha lite större än en enbart tvåhjulsdriven Skoda.
Och Model Y har "vanlig" växelväljare så inga problem där heller även om jag inte riktigt ser varför ett svepande på vänsterkanten av skärmen precis invid ratten skulle vara så mycket jobbigare än att röra spaken.
På den Highland jag provade var det inga problem alls.

Uppdaterat: 2024-04-04 10:04

Om man vill ha en rymlig "elbil" med bra svängradie är det väl en LEVC TX man ska köpa?

Uppdaterat: 2024-04-04 10:07
L. Mäkinen skrev:

Om man vill ha en rymlig "elbil" med bra svängradie är det väl en LEVC TX man ska köpa?

haha, jo det är sant. Är det enbart svängradien som är intressant är det nog bästa valet. :)

Uppdaterat: 2024-04-04 10:09

Det är ju lite märkligt att man inte kan redovisa önskemål på sin bil i detta forum utan att dessa skall ifrågasättas utan t o m närmast dum-förklaras. Ett önskemål är nåt man gärna strävar efter och vem är jag att döma andras önskemål ?

Uppdaterat: 2024-04-04 10:59

Gaston
Att man vänder på vägen handlar inte alltid om att man kört fel. Varje vecka och senast igår hämtar jag barn från aktivitet och kan från en p-ficka svänga ut direkt och ut i motsatt riktning. Övriga behöver köra bort till en vändplats. Visst går det och tar inte särskilt mycket mer tid men betydligt smidigare att bara svänga runt från p-fickan. De Teslor som försökt på det har fått sicksacka en stund.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:14
Axa skrev:

Gaston
Att man vänder på vägen handlar inte alltid om att man kört fel. Varje vecka och senast igår hämtar jag barn från aktivitet och kan från en p-ficka svänga ut direkt och ut i motsatt riktning. Övriga behöver köra bort till en vändplats. Visst går det och tar inte särskilt mycket mer tid men betydligt smidigare att bara svänga runt från p-fickan. De Teslor som försökt på det har fått sicksacka en stund.

Sicksacka en stund?! Det där tror jag verkligen var dagens överdrift.....som Snoid skrev, tar max 5 sekunder att göra ett omtag! Jag vet att du hatar Tesla på en sjuklig nivå, men det där blir bara löjligt som du håller på.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:19

Gaston
Haha. Du får tro vad du vill men vissa kör sina Teslor som om det vore tankfartyg. Det enda som saknas är en Tesla som fastnar i Suezkanalen.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:42

Som sagt, enbart löjligt från din sida att överdriva så bara för att du råkar hata Tesla.
Jag har kört Enyaqen vi har här på företaget, jag anser den sämre än Model Y på istort sett alla punkter men inte ser du mig trycka ner den i varje tillfälle jag kan se?

Uppdaterat: 2024-04-04 11:51

Gaston
Det enda jag påpekade var att en Enyaq hade snäv vändradie som uppskattas när det kom på tal. Jag nämnde inte ens Tesla förrän du kom med påpekanden om Skodas navi. Men jag antar att det är tufft för sektmedlemmar att få höra kritik om Tesla.

Gå tillbaka och läs hela tråden.

Uppdaterat: 2024-04-04 12:10