Vi Bilägares forum

Efter trafikkaoset: Nu ska däckbrott bli dyrare

Efter trafikkaoset: Nu ska däckbrott bli dyrare

Hårdare böter för körning med fel däck – och ändrade regler för dubbdäck. Det är två åtgärder som regeringen föreslår efter tisdagens snökaos.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-03 21:02

Kommentarer

Behövs inga nya regler för vinterdäck. Ministern vet inte vad han pratar om, inget ovanligt med den här regeringen iofs…

Lagen säger:
Vinterdäck *ska* användas vid vinterväglag 1 dec - 31 mars.
Dubbdäck *får* användas t.o.m 15 april även vid sommarväglag.
Dubbfria får användas året om.
Är det eller förväntas bli vinterväglag, så får dubbdäck användas även efter 15 april.

Dessutom har vi en lag om vårdslöshet i trafik, den säger att om fel däck är monterade - t.ex. sommardäck vid vinterväglag - och om man orsakar en skada på en annan bil, så kan man bötfällas. Detta gäller året om.
Dvs. säg att det snöar i juni, du har sommardäck, du kör in i en annan bil och därmed orsakar en skada, så får du böta. Du blir dömd för vårdslöshet i trafik.

Det är inte lagarna det är fel på. Det är människors omdöme som det är fel på, som ger sig ut och kör trots orange varning.

Nästa grej:
Många klagar på Trafikverket.
Nu kan man inte ploga innan snön har lagt sig. Det är dessutom meningslöst att ploga när det blåser. Det bara täpps igen precis efter det har plogats.

Men bilister vill att det ska börja plogas kontinuerligt innan det ens har kommit någon snö…

Sen så finns det ett begränsat antal plogbilar. Den tjänsten är upphandlad. Trafikverket har inget lager med plogbilar och personal som står standby. Det lades ner på 90-talet och såldes ut.
Det har upphandlats hos privata entreprenörer som konkurrerar med lägsta pris. Med lågt pris blir det låg kvalitet och färre plogbilar och personal.
Det är marknadsekonomi. Lägst pris vinner.

Det finns önskemål om att Trafikverket stänger av vägar. Men de har inget mandat för att stänga av vägar pga. snö.
Däremot kan polisen stänga av trafik, pga. olyckor eller andra händelser. De har sådant mandat. Trafikpolisen.

En ytterligare grej:
Klimatförändringarna ger mer extremväder. Vi är inte förberedda på dem. Och det kommer bli allt värre eftersom vi inte gör något för att minska klimatutsläpp. Vi har en regering som fullt medvetet ökar dem och därmed gör allt för att förvärra situationen.

Uppdaterat: 2024-04-03 22:12

Så nu skyller du aprilväder på klimatförändringar? Har du vart med några år vet du att aprilväder är just aprilväder.

Aprilväder är ett omväxlande väder, där det kan vara solsken och sommartemperaturer ena stunden, och snö, regn, hagel och kyla nästa. Denna typ av osäkert väder förknippas med månaden april i delar av norra halvklotet, den månad då temperaturerna ofta ökar snabbast. Solen värmer upp marken, den uppvärmda luften stiger och bildar stackmoln. I luften är det fortfarande kallt och övre delen av stackmolnen blir isiga och blir bymoln, som ger ifrån sig regn, snö eller snöhagel/trindsnö, som är mjukare än vanligt hagel, men hårdare än snöflingor.

Uppdaterat: 2024-04-03 22:28

De intervjuade Trygg Hansa på radio.
Försäkringen gäller även om du har sommardäck och det är halt/snö.

Uppdaterat: 2024-04-03 22:28

Ja du Raphael. Inte många rätt där rörande Trafikverket.

”Nästa grej:
Många klagar på Trafikverket.
Nu kan man inte ploga innan snön har lagt sig. ”

Det har du helt rätt i, men man skall salta för att förebygga att inte snön fryser fast på vägen

”Det är dessutom meningslöst att ploga när det blåser. Det bara täpps igen precis efter det har plogats.”

Inte alls meningslöst utan även då nödvändigt för att trafiken skall ta sig fram, men man får köra i skytteltrafik med plogbilen.

”Men bilister vill att det ska börja plogas kontinuerligt innan det ens har kommit någon snö…”

Nej så dumma är inte ens bilister

”Sen så finns det ett begränsat antal plogbilar. Den tjänsten är upphandlad. Trafikverket har inget lager med plogbilar och personal som står standby. Det lades ner på 90-talet och såldes ut.
Det har upphandlats hos privata entreprenörer som konkurrerar med lägsta pris. Med lågt pris blir det låg kvalitet och färre plogbilar och personal.
Det är marknadsekonomi. Lägst pris vinner.”

Du låter som en sann grön kommunist.
Men nej vägverkets driftsverksamhet lades inte ner och såldes ut på 90-talet.
Det blev en resultatenhet inom myndigheten Vägverket, Vägverket Produktion, i dag Svevia som blev ett statligt ägt bolag 2009.
Så inget såldes ut.

Ibland så skarvar du ganska rejält inom områden du inte har ett specilaintresse.
Om du är intresserad så kan jag förtälja dig hela historien med Vägverkets uppdelning 1992.
Och beträffande låg kvalitet och pris så är det Trafikverket som ställer alla funktionskrav rörande drift och underhåll av våra vägar.
Dessa krav ligger till grund i avtalen för driftskontrakten.
Är upp till Trafikverket att ställa rätt krav och följa upp att de efterlevs. Det köper som konsulter till.

Uppdaterat: 2024-04-03 22:39

"Klimatförändringar ger mer extremväder".
Den vinter vi nyss klarat av och känner efterbörden av nu i april, vill jag säga är en helt normal väderlekssituation på våra breddgrader. Det kanske är dags att vänja sig med det normala, framför allt vad gäller vintermånaderna.

Uppdaterat: 2024-04-03 23:36
Elake Måns

"För att driva hem budskapet meddelar Andreas Carlson att högre böter är att vänta för bilister som gör sig skyldiga till att köra på vintervägar med fel däck, utan att nämna några exakta belopp."

Men för helvete: Högre böter hjälper ju inte när det ändå finns de som kommer att chansa med fel däck - trafikstockningen sker ändå. Sedan ska vi skilja på bilister och yrkesförare! Till syvende och sist är det yrkesförarna med dåliga däck som nästan alltid ställer till det.

"Han föreslår också att ändra reglerna för dubbdäck, så att bilister tillåts ha dem på bilen ett par veckor längre in på våren."

Varför inte lagstadga att bilister MÅSTE ha vinterdäcken på en längre tid?

"Andra åtgärder från regeringens sida inkluderar att man har gett Trafikverket i uppdrag att reda ut hur vinterväghållningen kan förbättras, något som Andreas Carlson menar uppenbart behövs."

Det löser man med fler plogbilar som oftare trafikerar vägarna under snöoväder! Det är som en företrädare för transportindustrin sa på tv: "Om plog-/bärgningsbilen fastnar bakom redan "fastnade" långtradare, kommer plog-/bärgningsbilen för sent!

"Han utesluter inte heller att ge myndigheterna större befogenheter att helt enkelt stänga av vägar vid behov."

Varför stänga av vägar? Varför inte förbjuda tung trafik inklusive bussar att köra om?

Raphael har som vanligt totalfel i allt han skriver. En väg yrar inte igen efter bara 30 minuter efter det att plogbilen senast plogade. Problemet ligger i att plogbilarna kommer för sent - och för sällan!

Uppdaterat: 2024-04-04 01:44
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Får man bort långtradarna vid svåra väderförhållanden blir möjligheterna större att trafiken sakta kan köra på. Om en långtradare med olämpliga däck påträffas under dylika förhållanden ska dryga böter ställas ut, 50 000 kr +. Samhället har ett stort "perceptionsproblem" kring att även vid svåra väderförhållanden ska allt rulla på som vanligt på grund av att det är "så viktigt". Vad händer ? Varor och människor kommer inte fram fortare för det ändå, utan försätter sig och andra för onödiga risker, ett dygns planerad försening är inte en katastrof.

Uppdaterat: 2024-04-04 06:11

Nja, fenomenet "deja vu" innebär en falsk känsla av igenkännande. För alla som i vinter varit fast i snön är det mer än en känsla, det är ett minne av en bister verklighet!

Uppdaterat: 2024-04-04 06:49

Kan grundproblemet vara att alltför många tunga lastbilar numera trafikerar våra vägar ? Därmed ökar också risken att sådana fordon med undermålig däcksutrustning trafikera våra vägar. Dessa transporter borde istället ske på våra järnvägar. Det skulle nog dessutom minska antalet allvarliga trafikolyckor.

Uppdaterat: 2024-04-04 09:09

Jag får dock uppfattningen av att det är mest privatbilister som gapar högst. Jag undrar varför de ger sig ut när det är orange varning och med E22:an i minnet.

Uppdaterat: 2024-04-04 09:14

Jag tror problemet är bland annat den nivå på vinterväghållning som Trafikverket upphandlar.
Den är helt enkelt inte dimensionerad för extremfall. Det är för få plogbilar och för långa plogsträckor för att hinna med.
Hög beredskap kostar pengar och det ligger inte med i upphandlingarna.
Enorm skillnad på mängden maskiner jämfört med när Vägverket själva genomförde allt drift och underhållsarbete.
Men även mängden semi-trailers på vägarna. Det är oftast de som kör fast då de kan ha lågt tryck på drivaxeln och till det dåliga däck.
Du ser t.ex aldrig en fullastad timmerbil som kört fast.

Uppdaterat: 2024-04-04 09:26

Jag kör på sommardäck sen nån vecka tillbaka. När det kom vädervarningar höll jag koll på dem och avvek tidigare från jobbet för att slippa köer. Precis som prognoserna visade så nådde inte snön bortanför Kungsängen/Upplands-Väsby sett från Stockholm så halkan var inget problem.
Igår åkte jag in till centrala Stockholm och upplevde det värsta väglag jag sett på länge. Valhallavägen hade ett tjockt islager som var långt ifrån slätt. Självfallet fick jag slå av på tempot för att inte få onödigtvis lång bromssträcka.

Uppdaterat: 2024-04-04 09:27
Raphael skrev:

Behövs inga nya regler för vinterdäck. Ministern vet inte vad han pratar om, inget ovanligt med den här regeringen iofs…
Lagen säger:
Vinterdäck *ska* användas vid vinterväglag 1 dec - 31 mars.
Dubbdäck *får* användas t.o.m 15 april även vid sommarväglag.
Dubbfria får användas året om.
Är det eller förväntas bli vinterväglag, så får dubbdäck användas även efter 15 april.
Dessutom har vi en lag om vårdslöshet i trafik, den säger att om fel däck är monterade - t.ex. sommardäck vid vinterväglag - och om man orsakar en skada på en annan bil, så kan man bötfällas. Detta gäller året om.
Dvs. säg att det snöar i juni, du har sommardäck, du kör in i en annan bil och därmed orsakar en skada, så får du böta. Du blir dömd för vårdslöshet i trafik.
Det är inte lagarna det är fel på. Det är människors omdöme som det är fel på, som ger sig ut och kör trots orange varning.
Nästa grej:
Många klagar på Trafikverket.
Nu kan man inte ploga innan snön har lagt sig. Det är dessutom meningslöst att ploga när det blåser. Det bara täpps igen precis efter det har plogats.
Men bilister vill att det ska börja plogas kontinuerligt innan det ens har kommit någon snö…
Sen så finns det ett begränsat antal plogbilar. Den tjänsten är upphandlad. Trafikverket har inget lager med plogbilar och personal som står standby. Det lades ner på 90-talet och såldes ut.
Det har upphandlats hos privata entreprenörer som konkurrerar med lägsta pris. Med lågt pris blir det låg kvalitet och färre plogbilar och personal.
Det är marknadsekonomi. Lägst pris vinner.
Det finns önskemål om att Trafikverket stänger av vägar. Men de har inget mandat för att stänga av vägar pga. snö.
Däremot kan polisen stänga av trafik, pga. olyckor eller andra händelser. De har sådant mandat. Trafikpolisen.
En ytterligare grej:
Klimatförändringarna ger mer extremväder. Vi är inte förberedda på dem. Och det kommer bli allt värre eftersom vi inte gör något för att minska klimatutsläpp. Vi har en regering som fullt medvetet ökar dem och därmed gör allt för att förvärra situationen.

Ja men så många tycker ju här och på flashback och flera andra forum att Elbilar är skit, vi ska köra bensin och diesel. Det hjälper inte direkt att nuvarande regering hatar elbilar. Hur annars ska man tolka det at de närmast samtidigt tar bort elbilsbonusen över en natt och sen kort efter det sänker bensin och dieselpriset kraft genom att ta bort reduktionsplikten? Jo de hatar elbilar.
Vad de skulle ha gjort är att dels behålla reduktionsplikten, kanske gjort det ännu dyrare att ha fossilbil och behålla eller höja elbilsbonusen.

Men det motsäger ju sig de flesta här på forumet för man får absolut inte subventionera något slag av bilar. UInte sns om det hjälper klimatet eller luftkvaliten i våra städer. Nej vi ska låta marknaden styra och vad händer då? Jo elbilar stannar av och vi vänder åt andra hållet. Allt mindre elbilar säljs och bland privata bilister knappt några. Pengar finns inte för att de är för dyra.

Så är det ändå rätt att vi inte ska motivera elbilar med bonus eller straff för fossila bränslen?
Ni som är emot subventionering. När ni intagit siffrorna som visar att elbilar går bakåt och att vi går mer åt bensinbilar igen. Vad är erat svar till det? Är det helt rätt? "Låt oss fortsätta bränna och förstöra klimatet"?

- Ja men vad vi i Sverige gör med våra bilar gör knappt någonting för klimatet på hela jorden!
Ja korrekt, men vi försöker få till en trend här där hela jorden ska byta och vad vi gör i Sverige och vad Norge redan har gjort kanske inte gör så enormt mycket i det stora hela, men trender skapas och när allt fler länder börjar ställe om så sprider det sig och målet är väl att inga länder ska köra skitiga äckliga fossilbilar?
Det kommer gå fortare ju fler länder som ställer om snabbt.

Det innebär att fler biltillverkare ställer mer budget till elbilar och det gör bilarna billigare och på sikt bensinbilarna dyrare vilket också accelererar omställningen.
De som är sist ut kommer ställa om snabbt eftersom det blir för dyrt att köpa bensinbilar.

Uppdaterat: 2024-04-04 10:04
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - vi har fortfarande malus-delen kvar som kraftigt påverkar den årliga bilskatten för nya ICE-bilar så nog finns det bromsklossar även för denna biltyp. Och 360 kr i årlig skatt för en elbils-koloss på uppåt 3 ton - är det rimligt ? Medan en liten småbil med ICE-motor, typ Kia Picanto som är bland de minsta nya bilarna på marknaden, får betala runt 4.500 kr/år de första 3 åren ? Och B-segmentare i många fall runt 6000 kr/år... Det är nog dags att återgå till bilens vikt som en parameter när man bestämmer den årliga skatten.

Uppdaterat: 2024-04-04 10:49

Pi, du kan ju köpa en hybrid så slipper du så enorm malus. Är liksom hela tanken bakom systemet.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:07

I min mening är klimatet och utsläpp av äckliga saker i vår stadsmiljö viktigare än vikt.
Jag är helt med på att folk köper för stora bilar, många klarar sig fint utan en stor SUV, men det är inte den stora saken. Folk måste sluta köpa bensinbil och köpa elbil och just nu verkar regeringen för motsatsen. Vi ska ha fortsatt dålig miljö i våra städer och vi ska fortsatt försämra klimatet. Det är vad regeringen har bestämt.
Vill man annorlunda än det så gör man som föregående regering och som Norge gjort länge. Man subventionerar.

Norge hade kunnat slutat med subventionering för länge sedan, men de håller fortfarande kvar det även om de sänkt gränsen till 500 000 kr, men ändå.
Sverige gör inte ett piss och alla i detta forum hejjar på det och säger att marknaden ska styra, men marknaden styr åt fel håll om du frågar mig.
Vill man inte ha avgaser i städerna och vill göra något åt klimatet så måste man subventionera ett tag i alla fall. Det handlar inte om för evigt utan några år tills vi mer eller mindre bara säljer elbilar och det går fort om man subventionerar, men vissa tycker det är viktigare med att marknaden ska styra och då går vi åt fel håll.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:12
- Peugeot e-208 GT 2022

Guran - det kallades bonus-malus men den stora bonus-delen är ju (lyckligtvis) borttagen. Personligen köper jag den bil som passar mig men man kan väl ändå tillåtas påpeka det man anser lite orimligt...

Uppdaterat: 2024-04-04 11:14
bejje skrev:

I min mening är klimatet och utsläpp av äckliga saker i vår stadsmiljö viktigare än vikt.
Jag är helt med på att folk köper för stora bilar, många klarar sig fint utan en stor SUV, men det är inte den stora saken. Folk måste sluta köpa bensinbil och köpa elbil och just nu verkar regeringen för motsatsen. Vi ska ha fortsatt dålig miljö i våra städer och vi ska fortsatt försämra klimatet. Det är vad regeringen har bestämt.
Vill man annorlunda än det så gör man som föregående regering och som Norge gjort länge. Man subventionerar.
Norge hade kunnat slutat med subventionering för länge sedan, men de håller fortfarande kvar det även om de sänkt gränsen till 500 000 kr, men ändå.
Sverige gör inte ett piss och alla i detta forum hejjar på det och säger att marknaden ska styra, men marknaden styr åt fel håll om du frågar mig.
Vill man inte ha avgaser i städerna och vill göra något åt klimatet så måste man subventionera ett tag i alla fall. Det handlar inte om för evigt utan några år tills vi mer eller mindre bara säljer elbilar och det går fort om man subventionerar, men vissa tycker det är viktigare med att marknaden ska styra och då går vi åt fel håll.

Något annat Norge fortsätter med är att sälja enorma mängder råolja :)

Lite roligt att nästan alla som köper elbil plötsligt tror att de är miljövänner.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:25

Pi: Fast vad är orimligt? Att det införs styrmedel för att få folk att välja rätt? Det är väl högst rimligt. Sen är det ju valfritt såklart för dig att skaffa vilken bil du vill, men vill du fortsätta tvinga i folk gifter får du acceptera spelreglerna som är satta med styrmedel.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:24
Apex skrev:

bejje skrev:
I min mening är klimatet och utsläpp av äckliga saker i vår stadsmiljö viktigare än vikt.
Jag är helt med på att folk köper för stora bilar, många klarar sig fint utan en stor SUV, men det är inte den stora saken. Folk måste sluta köpa bensinbil och köpa elbil och just nu verkar regeringen för motsatsen. Vi ska ha fortsatt dålig miljö i våra städer och vi ska fortsatt försämra klimatet. Det är vad regeringen har bestämt.
Vill man annorlunda än det så gör man som föregående regering och som Norge gjort länge. Man subventionerar.
Norge hade kunnat slutat med subventionering för länge sedan, men de håller fortfarande kvar det även om de sänkt gränsen till 500 000 kr, men ändå.
Sverige gör inte ett piss och alla i detta forum hejjar på det och säger att marknaden ska styra, men marknaden styr åt fel håll om du frågar mig.
Vill man inte ha avgaser i städerna och vill göra något åt klimatet så måste man subventionera ett tag i alla fall. Det handlar inte om för evigt utan några år tills vi mer eller mindre bara säljer elbilar och det går fort om man subventionerar, men vissa tycker det är viktigare med att marknaden ska styra och då går vi åt fel håll.

Något annat Norge fortsätter med är att sälja enorma mängder råolja :)
Lite roligt att nästan alla som köper elbil plötsligt tror att de är miljövänner.

Det förstår jag dock. Oljan är en stor inkomst för Norge och att stoppa den i någon slags symbol för att de står upp för klimatet förstör bara landers ekonomi så det vill de ju inte göra.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:29
- Peugeot e-208 GT 2022

Henrik - varför inte köpa din elbil privat av dina egna beskattade pengar - då skulle du få lite högre trovärdighet. I det fallet är ju helt klart t ex Guran och Axa mera trovärdiga. Och inte minst aktivt jobba för att kraftigt sänka din årliga körsträcka. Men tack för att jag i alla fall får ta mina egna beslut vid valet av bil.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:29
Pi skrev:

Henrik - varför inte köpa din elbil privat av dina egna beskattade pengar - då skulle du få lite högre trovärdighet. I det fallet är ju helt klart t ex Guran och Axa mera trovärdiga. Och inte minst aktivt jobba för att kraftigt sänka din årliga körsträcka. Men tack för att jag i alla fall får ta mina egna beslut vid valet av bil.

Om ditt beslut är att köpa en ny bensinbil så är det fel beslut. Jag är mycket för fritt val och fria åsikter likt Elon Musk och Twitter/X att man ska få säga precis vad man vill trots att väntermedia tycker annorlunda, men när det gäller klimat och miljö så tycker jag inte att folk ska få välja fritt, för folk kommer välja det som är mest ekonomiskt och bättre passar dom vilket inte hjälper klimat och miljö, så då måste i min mening politik till för att styra det åt rätt håll.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:33
- Peugeot e-208 GT 2022

Se där bejje - återigen skall andra (du i detta fall) blanda sig i mina krav och preferenser. Dock har jag inget sagt om vad jag personligen har valt eller skall välja.
Och läs gärna sista meningen i Apex inlägg ovan..:)

Uppdaterat: 2024-04-04 11:38

Bejje
Om du öppnar dina ögon så kanske du märker att X censureras hårt av Elon. Särskilt när det handlar om kritik mot honom. Det finns en hel del rapporter om hur även vänsterliberala skribenters sidor begränsas i spridning. Därtill sprids högerextrema åsikter fritt och får hjälp av algoritmerna för större spridning.
Nej du. Elon är en bluff och X har blivit ett sophål för högerextrem propaganda.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:40
Pi skrev:

Se där bejje - återigen skall andra (du i detta fall) blanda sig i mina krav och preferenser. Dock har jag inget sagt om vad jag personligen har valt eller skall välja.

Ja men det behövs i vissa fall. Om det handlar om att man vill minska trafiken i en stadsdel så tycker jag det är rätt då det är den så liten sak, men om det handlar om riktigt stora saker som klimat och miljö som faktiskt förstör världen så måste man i min mening in och styra för annars väljer sm sagt folk det som är billigast vilket är sämst för klimat och miljö.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:41
- Peugeot e-208 GT 2022
Axa skrev:

Bejje
Om du öppnar dina ögon så kanske du märker att X censureras hårt av Elon. Särskilt när det handlar om kritik mot honom. Det finns en hel del rapporter om hur även vänsterliberala skribenters sidor begränsas i spridning. Därtill sprids högerextrema åsikter fritt och får hjälp av algoritmerna för större spridning.
Nej du. Elon är en bluff och X har blivit ett sophål för högerextrem propaganda.

Inget jag har hört om, tvärt om menar Elon att alla åsikter ska få spridning. Har du annan information så får du gärna dela den, annars är det skitsnack. Men tänk tillbaka till hur det vara på twitter. Där var det så att all vänsterskit fick all publicitet, men det mesta som var högerpolitik blev blockat eller censurerat. Vill vi ha det så? Om du är kraftigt åt vänster så säger du säkert ja, men för mig som varken är åt häger eller vänster, aningen mer åt höger så vill jag att alla röster ska få höras. Man skapar inte demokrati genom att dämpa röster och censurera innehåll på plattformar.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:46
- Peugeot e-208 GT 2022

Om folk ändå kunde ta gula och röda varningar från SMHI på allvar, så hade det nog blivit lugnare vid den typen av väderlekar. Kompletterat med att lastbilar, oavsett vilket land de kommer från, avkrävs riktiga vinterdäck när de ska köras genom vårt land så hade det också förbättrat läget.
Att sedan "svenssons" tar bilen ut i trafiken i sådan väderlek med nyligen pålagda sommardäck är ju ren idioti. De ska få en stor böteslapp i brevlådan, inget snack om saken. Det är konstigt, men det heter alltid att någon annan ska ta ansvar. Nej, du ska ta eget ansvar, punkt.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:48

Jösses så mycket synpunkter, det här var ett kärt ämne att diskutera.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:49

+100, Optimus !

Uppdaterat: 2024-04-04 11:50
Optimus skrev:

Om folk ändå kunde ta gula och röda varningar från SMHI på allvar, så hade det nog blivit lugnare vid den tyupen av väderlekar. Kompletterat med att lastbilar, oavsett vilket land de kommer från, avkrävs riktiga vinterdäck när de ska köras genom vårt land så hade det också förbättrat läget.
Att sedan "svenssons" tar bilen ut i trafiken i sådan väderlek med nyligen pålagda sommardäck är ju ren idioti. De ska få en stor böteslapp i brevlådan, inget snack om saken. Det är konstigt, men det heter alltid att någon annan ska ta ansvar. Nej, du ska ta eget ansvar, punkt.

Självklart ska Svenssons ta rätt däck osv, men det som varit den stora grejen både nu och förra gången på E22 är att lastbilar kör fast och blockerar vägen. Om en enskild bil kör fast så är det ganska snabbt fixat, men när en lastbil med släp kör fast så innebär det att andra lastbilar fastnar och även andra vanliga bilar och sen är det kört.

Det viktiga är att lastbilarna inte kör fast, för det är dom som orsakar det mesta av problemen. ÄR det lastbilarnas problem eller de som ska röja vägen, alltså trafikverket? Det kan debatteras, men att lastbilar kör fast och orsakar detta problem är ganska fastställt.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:51
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje
Nu pratar jag inte om sedvanliga högerskribenter. Extremerna har ökat, särskilt högerextrem propaganda. Vissa rent nazistiska budskap får spridning.
Jag är på X dagligen och märker skillnaden mot Twitter vilket var mer neutralt än idag.

https://scrippsnews.com/amp/stories/x-has-more-fake-news-than-other-social-media-platforms-eu-reports/

https://www.theatlantic.com/technology/archive/2023/05/elon-musk-ron-desantis-2024-twitter/674149/

https://amp.cnn.com/cnn/2023/12/12/media/elon-musk-x-conspiratorial-rabbit-hole

Uppdaterat: 2024-04-04 12:04
Pi skrev:

Guran - det kallades bonus-malus men den stora bonus-delen är ju (lyckligtvis) borttagen. Personligen köper jag den bil som passar mig men man kan väl ändå tillåtas påpeka det man anser lite orimligt...

Systemet var ju tänkt att vara självfinansierat. Men Malusen räckte inte till ett helt års bonus. Det blev för populärt.
Man kunde ju istället höjt Malusen rejält så det fortsatt räckt till bonusen.
Var ju de rödgröna styret som beslutade om systemet, så då måste det så klart varit bra 😉

Uppdaterat: 2024-04-04 12:10

Axa, Elon har varit tydlig att allt so inte är olagligt ska få skrivas. Det är säkert du och andra märkt en stor skillnad för innan Elon så förbjöds även högeråsikter som inte bröt mot lagen, alltså ren censur, han är emot censur och så är jag också, så jag är glad över att det stoppats. Nu kan både vänsterextrema så som högerextrema åsikter komma fram. Alla gillar det inte, men det är så det ska vara.

Uppdaterat: 2024-04-04 12:11
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Pi skrev:
Henrik - varför inte köpa din elbil privat av dina egna beskattade pengar - då skulle du få lite högre trovärdighet. I det fallet är ju helt klart t ex Guran och Axa mera trovärdiga. Och inte minst aktivt jobba för att kraftigt sänka din årliga körsträcka. Men tack för att jag i alla fall får ta mina egna beslut vid valet av bil.

Om ditt beslut är att köpa en ny bensinbil så är det fel beslut. Jag är mycket för fritt val och fria åsikter likt Elon Musk och Twitter/X att man ska få säga precis vad man vill trots att väntermedia tycker annorlunda, men när det gäller klimat och miljö så tycker jag inte att folk ska få välja fritt, för folk kommer välja det som är mest ekonomiskt och bättre passar dom vilket inte hjälper klimat och miljö, så då måste i min mening politik till för att styra det åt rätt håll.

Hade du velat vara miljövänlig hade fortsatt köra din förra bil tills den blir skrot istället för att köpa en ny när den bara var något år gammal.

Uppdaterat: 2024-04-04 12:17
Apex skrev:

Hade du velat vara miljövänlig hade fortsatt köra din förra bil tills den blir skrot istället för att köpa en ny när den bara var något år gammal.

När man leasar blir det svårt, man måste lämna in den.

Uppdaterat: 2024-04-04 12:21
- Peugeot e-208 GT 2022

Varför leasar du då, bejje ? Om du vill värna om miljön så köp din elbil istället och använd den +5 år istället för att byta vart 3:e år till en nytillverkad med all miljöpåverkan detta har...
För det är väl av ideologiska orsaker du kör elbil och inte av ekonomiska...
Men för mig får du köra vad du vill och av vilken orsak du vill - men klaga då inte heller på andra.

Uppdaterat: 2024-04-04 12:43
Pi skrev:

Varför leasar du då, bejje ? Om du vill värna om miljön så köp din elbil istället och använd den +5 år istället för att byta vart 3:e år till en nytillverkad med all miljöpåverkan detta har...
För det är väl av ideologiska orsaker du kör elbil och inte av ekonomiska...
Men för mig får du köra vad du vill och av vilken orsak du vill - men klaga då inte heller på andra.

+1

Uppdaterat: 2024-04-04 12:44
bejje skrev:

Apex skrev:
Hade du velat vara miljövänlig hade fortsatt köra din förra bil tills den blir skrot istället för att köpa en ny när den bara var något år gammal.

När man leasar blir det svårt, man måste lämna in den.

Det gick inte att köpa loss den?

Uppdaterat: 2024-04-04 12:44
Pi skrev:

Varför leasar du då, bejje ? Om du vill värna om miljön så köp din elbil istället och använd den +5 år istället för att byta vart 3:e år till en nytillverkad med all miljöpåverkan detta har...
För det är väl av ideologiska orsaker du kör elbil och inte av ekonomiska...
Men för mig får du köra vad du vill och av vilken orsak du vill - men klaga då inte heller på andra.

Av ekonomiska skäl.
Har råd att leasea men skulle jag köpa så tömmer det mitt sparande och det vill jag inte.

Uppdaterat: 2024-04-04 13:06
- Peugeot e-208 GT 2022

OK - så det var inte av ideologiska skäl som du åker elbil, bejje.

Uppdaterat: 2024-04-04 15:55

Nu för tiden är bilisternas omdöme rent åt helvete. Upplever varje dag bilister som inte blinkar ligger för nära bak kör mycket fort på 30-50-70 sträckor även har aggressivt beteende och nu detta köra med sommardäck i sådant väder ack ja nu vill jag ha betydligt fler poliser på vägarna som bötfäller ordentligt. Skylla på andra gör alltid bilisterna i detta fall på trafikverket. Alltid andras fel......

Uppdaterat: 2024-04-04 17:37
Förnuftig.

I ämnet. Nu när vi vet om klimatförändringarna och kommande extremväder, varför bygger vi då inte vägar med tanke på det ??
Inne i städerna ska vi inte prata om, tanken att det kan komma snö kan omöjligt finnas med alls när de planerar.
1+2 vägarna har ju nu tydligt visat att det är ett stort problem, folk blir inlåsta. Problemet är inte vajerräcket mellan körbanorna, det ska vi givetvis ha och räddar ju många liv. Med det mot vägkanten, varför i hela värden ska det vara där ?? OK, befogat där nått farligt finns som inte går att ta bort, tex berg nära vägen, men varför när det typ inte finns nått mer än ett dike och en åker ??

Uppdaterat: 2024-04-04 17:45

Rikard, det finns inget sidoräcke om det är dike eller åker.
Endera en hög slänt eller oeftergivliga föremål inom säkerhetszonen.
Inga kostbara räcken sätts upp i onödan.

Uppdaterat: 2024-04-04 17:48

Rikard med klimatförändringarna försvinner bilismen och jordens befolkning avtar kraftigt.....

Uppdaterat: 2024-04-04 18:07
Förnuftig.

Ingen nämner 2+1 vägarna som är det största problemet när det är snö.

Uppdaterat: 2024-04-04 18:51
keoh skrev:

Ingen nämner 2+1 vägarna som är det största problemet när det är snö.

Är väl inte vägarna som är problemet. Snarare bilförare som ger sig ut i trafiken med för dåliga däck eller för dålig bil. Borde vara förbjudet att framföra bilar utan fyrhjulsdrift när det snöar 😜

Uppdaterat: 2024-04-04 18:57
Mr Snoid skrev:

keoh skrev:
Ingen nämner 2+1 vägarna som är det största problemet när det är snö.

Är väl inte vägarna som är problemet. Snarare bilförare som ger sig ut i trafiken med för dåliga däck eller för dålig bil. Borde vara förbjudet att framföra bilar utan fyrhjulsdrift när det snöar 😜

Fyrhjulsdrigt? Nej jag borde vara förbjudet att framföra fordon med mindre än fyra hjul. Tror det kanske var det du menade med fyrhjulsdrift? :D

Uppdaterat: 2024-04-04 21:17
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Mr Snoid skrev:
keoh skrev:
Ingen nämner 2+1 vägarna som är det största problemet när det är snö.
Är väl inte vägarna som är problemet. Snarare bilförare som ger sig ut i trafiken med för dåliga däck eller för dålig bil. Borde vara förbjudet att framföra bilar utan fyrhjulsdrift när det snöar 😜

Fyrhjulsdrift? Nej jag borde vara förbjudet att framföra fordon med mindre än fyra hjul. Tror det kanske var det du menade med fyrhjulsdrift? :D

Uppdaterat: 2024-04-04 21:17
- Peugeot e-208 GT 2022

Det är väghållningen som är problemet. Det är ju sedan gammalt kända vägsträckor där det blir totalstopp.
Nu när industrins lager ligger på långtradarna kan man ju inte börja med att stänga av vägar som någon minister sagt.
De allt tyngre lastbilarna kräver uppenbart barmarksväg. Bara att fixa fram det i backarna. Har vägsaltningen helt upphört där?

Uppdaterat: 2024-04-05 18:59
Villevalle
Villevalle skrev:

Det är väghållningen som är problemet. Det är ju sedan gammalt kända vägsträckor där det blir totalstopp.
Nu när industrins lager ligger på långtradarna kan man ju inte börja med att stänga av vägar som någon minister sagt.
De allt tyngre lastbilarna kräver uppenbart barmarksväg. Bara att fixa fram det i backarna. Har vägsaltningen helt upphört där?
Jamen, ta en bil från andra hållet då.

Nej det är inte de tyngre ekipagen som stoppar trafiken. Är framförallt dom lätta semitrailerekipagen.
Östeuropeiska trailerdragare med en drivande axel och dåliga däck.

Uppdaterat: 2024-04-05 19:01