Vi Bilägares forum

Elbilar tappar marknadsandelar – bensinbilar ökar

Elbilar tappar marknadsandelar – bensinbilar ökar

Elbilarnas marknadsandel sjunker kraftigt, enligt nya siffror. Samtidigt ökar marknadsandelen för både bensinbilar och laddhybrider.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-02 11:42

Kommentarer

Mr Snoid skrev:

Mercadoktorn skrev:
gmogmo skrev:
Mercadoktorn skrev:
Brand Brand Brand - Elbilsbrand 🔥
Man får inte prata om säkerhetsriskerna med elbilar menar du ? Ytterligare en anledning till varför detta är ett skepp som sjunker.
Moget. Dag att sova nu lille vän.

Brand brand Dieselbilsbrand, du har tydligen bommat att ICE-bilar är de som oftast tar eld, faktiskt 20 gånger oftare
https://carup.se/ny-svensk-statistik-brander-i-elbilar-20-ganger-ovanligare/

Skillnaden stavas väteflourid.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/polisen-efter-branden-i-norrkoping-elfordon-trolig-orsak

...vad avser frekvens får du nog lägga 6-8 år på dessa Kina batterier för att få mer statistiskt material.

Uppdaterat: 2024-04-03 22:58
Mercadoktorn skrev:

Mr Snoid skrev:
Mercadoktorn skrev:
gmogmo skrev:
Mercadoktorn skrev:
Brand Brand Brand - Elbilsbrand 🔥
Man får inte prata om säkerhetsriskerna med elbilar menar du ? Ytterligare en anledning till varför detta är ett skepp som sjunker.
Moget. Dag att sova nu lille vän.
Brand brand Dieselbilsbrand, du har tydligen bommat att ICE-bilar är de som oftast tar eld, faktiskt 20 gånger oftare
https://carup.se/ny-svensk-statistik-brander-i-elbilar-20-ganger-ovanligare/

Skillnaden stavas väteflourid.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/polisen-efter-branden-i-norrkoping-elfordon-trolig-orsak
...vad avser frekvens får du nog lägga 6-8 år på dessa Kina batterier för att få mer statistiskt material.

Du sitter bara och gissar och sprider påhittade fakta du inte har några belägg för.
Lite kul att det står ”trolig orsak” i länken.
Men som info, för några år sedan tog det eld i en bil i ett parkeringshus på Sola, Stavanger flygplats. 1300 bilar brann upp. Inte ett endaste elbilsbatteri tog fyr och det var inte en elbil som startade branden. Det var faktiskt Opel som fixade detta, en dieseldriven Zafira.

Uppdaterat: 2024-04-03 23:06
Mr Snoid skrev:

Mercadoktorn skrev:
Mr Snoid skrev:
Mercadoktorn skrev:
gmogmo skrev:
Mercadoktorn skrev:
Brand Brand Brand - Elbilsbrand 🔥
Man får inte prata om säkerhetsriskerna med elbilar menar du ? Ytterligare en anledning till varför detta är ett skepp som sjunker.
Moget. Dag att sova nu lille vän.
Brand brand Dieselbilsbrand, du har tydligen bommat att ICE-bilar är de som oftast tar eld, faktiskt 20 gånger oftare
https://carup.se/ny-svensk-statistik-brander-i-elbilar-20-ganger-ovanligare/
Skillnaden stavas väteflourid.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/polisen-efter-branden-i-norrkoping-elfordon-trolig-orsak
...vad avser frekvens får du nog lägga 6-8 år på dessa Kina batterier för att få mer statistiskt material.

Du sitter bara och gissar och sprider påhittade fakta du inte har några belägg för.
Lite kul att det står ”trolig orsak” i länken.
Men som info, för några år sedan tog det eld i en bil i ett parkeringshus på Sola, Stavanger flygplats. 1300 bilar brann upp. Inte ett endaste elbilsbatteri tog fyr och det var inte en elbil som startade branden. Det var faktiskt Opel som fixade detta, en dieseldriven Zafira.

Verkligen inte. När en elbil brinner sprids en av de fem farligaste gaserna en människa kan komma i kontakt med väteflourid. Ett andetag och dina lungor fräts sönder. Brinner en bil i ett garage och du får ut väteflourid från batteriet (sker inte alltid) behöver sannolikt byggnaden rivas. Finns en känd byggnad i Jönköping som rivits efter elbrand samt en straxt utanför Stockholm, det kommer mer. Brandförsvaret vill ju inte att du parkerar elbilar i garage överhuvudtaget..

Laddningsstationer bör

i första hand placeras utomhus
inte placeras nära en husfasad
inte placeras nära en byggnads ventilationsintag.

Läs mer från Brandförsvaret här
https://www.uppsalabrandforsvar.se/foretag/tillstand-regler-och-tillsyn/laddning-och-forvaring-av-el--och-hybridfordon/

2580 bilar brann ju på skeppet i somras pga Elbilsbrand
https://www.reuters.com/world/europe/one-dead-cargo-ship-fire-electric-car-suspected-source-dutch-coastguard-2023-07-26/

Dra nu fram klockan 6-8år och alla Kina bilar och annat som gått i konkurs. Detta är försäkringsbolagens mardröm!

Uppdaterat: 2024-04-03 23:26
Mercadoktorn skrev:

Mr Snoid skrev:
Mercadoktorn skrev:
Mr Snoid skrev:
Mercadoktorn skrev:
gmogmo skrev:
Mercadoktorn skrev:
Brand Brand Brand - Elbilsbrand 🔥
Man får inte prata om säkerhetsriskerna med elbilar menar du ? Ytterligare en anledning till varför detta är ett skepp som sjunker.
Moget. Dag att sova nu lille vän.
Brand brand Dieselbilsbrand, du har tydligen bommat att ICE-bilar är de som oftast tar eld, faktiskt 20 gånger oftare
https://carup.se/ny-svensk-statistik-brander-i-elbilar-20-ganger-ovanligare/
Skillnaden stavas väteflourid.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/polisen-efter-branden-i-norrkoping-elfordon-trolig-orsak
...vad avser frekvens får du nog lägga 6-8 år på dessa Kina batterier för att få mer statistiskt material.
Du sitter bara och gissar och sprider påhittade fakta du inte har några belägg för.
Lite kul att det står ”trolig orsak” i länken.
Men som info, för några år sedan tog det eld i en bil i ett parkeringshus på Sola, Stavanger flygplats. 1300 bilar brann upp. Inte ett endaste elbilsbatteri tog fyr och det var inte en elbil som startade branden. Det var faktiskt Opel som fixade detta, en dieseldriven Zafira.

Verkligen inte. När en elbil brinner sprids en av de fem farligaste gaserna en människa kan komma i kontakt med väteflourid. Ett andetag och dina lungor fräts sönder. Brinner en bil i ett garage och du får ut väteflourid från batteriet (sker inte alltid) behöver sannolikt byggnaden rivas. Finns en känd byggnad i Jönköping som rivits efter elbrand samt en straxt utanför Stockholm, det kommer mer. Brandförsvaret vill ju inte att du parkerar elbilar i garage överhuvudtaget..
Laddningsstationer bör
i första hand placeras utomhus
inte placeras nära en husfasad
inte placeras nära en byggnads ventilationsintag.
Läs mer från Brandförsvaret här
https://www.uppsalabrandforsvar.se/foretag/tillstand-regler-och-tillsyn/laddning-och-forvaring-av-el--och-hybridfordon/
2580 bilar brann ju på skeppet i somras pga Elbilsbrand
https://www.reuters.com/world/europe/one-dead-cargo-ship-fire-electric-car-suspected-source-dutch-coastguard-2023-07-26/
Dra nu fram klockan 6-8år och alla Kina bilar och annat som gått i konkurs. Detta är försäkringsbolagens mardröm!

Eller troligen inte, men kul för skeptiker att länka.
https://www.vibilagare.se/nyheter/formodligen-ingen-elbil-som-startade-fartygsbranden

Uppdaterat: 2024-04-03 23:31
Mr Snoid skrev:

Mercadoktorn skrev:
Mr Snoid skrev:
Mercadoktorn skrev:
Mr Snoid skrev:
Mercadoktorn skrev:
gmogmo skrev:
Mercadoktorn skrev:
Brand Brand Brand - Elbilsbrand 🔥
Man får inte prata om säkerhetsriskerna med elbilar menar du ? Ytterligare en anledning till varför detta är ett skepp som sjunker.
Moget. Dag att sova nu lille vän.
Brand brand Dieselbilsbrand, du har tydligen bommat att ICE-bilar är de som oftast tar eld, faktiskt 20 gånger oftare
https://carup.se/ny-svensk-statistik-brander-i-elbilar-20-ganger-ovanligare/
Skillnaden stavas väteflourid.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/polisen-efter-branden-i-norrkoping-elfordon-trolig-orsak
...vad avser frekvens får du nog lägga 6-8 år på dessa Kina batterier för att få mer statistiskt material.
Du sitter bara och gissar och sprider påhittade fakta du inte har några belägg för.
Lite kul att det står ”trolig orsak” i länken.
Men som info, för några år sedan tog det eld i en bil i ett parkeringshus på Sola, Stavanger flygplats. 1300 bilar brann upp. Inte ett endaste elbilsbatteri tog fyr och det var inte en elbil som startade branden. Det var faktiskt Opel som fixade detta, en dieseldriven Zafira.
Verkligen inte. När en elbil brinner sprids en av de fem farligaste gaserna en människa kan komma i kontakt med väteflourid. Ett andetag och dina lungor fräts sönder. Brinner en bil i ett garage och du får ut väteflourid från batteriet (sker inte alltid) behöver sannolikt byggnaden rivas. Finns en känd byggnad i Jönköping som rivits efter elbrand samt en straxt utanför Stockholm, det kommer mer. Brandförsvaret vill ju inte att du parkerar elbilar i garage överhuvudtaget..
Laddningsstationer bör
i första hand placeras utomhus
inte placeras nära en husfasad
inte placeras nära en byggnads ventilationsintag.
Läs mer från Brandförsvaret här
https://www.uppsalabrandforsvar.se/foretag/tillstand-regler-och-tillsyn/laddning-och-forvaring-av-el--och-hybridfordon/
2580 bilar brann ju på skeppet i somras pga Elbilsbrand
https://www.reuters.com/world/europe/one-dead-cargo-ship-fire-electric-car-suspected-source-dutch-coastguard-2023-07-26/
Dra nu fram klockan 6-8år och alla Kina bilar och annat som gått i konkurs. Detta är försäkringsbolagens mardröm!

Eller troligen inte, men kul för skeptiker att länka.
https://www.vibilagare.se/nyheter/formodligen-ingen-elbil-som-startade-fartygsbranden

Om det vore en elbil gäller ju inte försäkringen för fartyget, så kanske en bidragande faktor ?

Har själv +30års erfarenhet av batterier speciellt inom lithium ion teknik.

Det finns mängder, och jag menar mängder med artiklar på ämnet. Att en elbil likväl en bensinbil kan brinna är i sig inget unikt. Problemet är just gaserna elbilen avger vid en termisk rusning.

Själv är jag realist du som försöker få det till att elbilar inte brinner är ju den som skulle behöva rannsaka sig alt läsa på litet på ämnet.

Här är en ganska bra sammanfattning:
https://www.tjugofyra7.se/amnesomraden/raddningstjanst/2021/litiumjon/

En elbil som laddar är upp till 100ggr så stor risk till brand som en elbil som ej laddas. Ladda aldrig bilar inomhus eller i garage. Ha alltid en skyddszon General Motors rekommenderade 7 meter kring bilen Bolt som fick återkallas pga risken av att fatta Brand 🔥

Uppdaterat: 2024-04-04 00:13

Mercadoktorn har missat en hel del uppenbarligen kring elbilar och framför allt driftsäkerheten på dem. Precis som för fossilbilar varierar driftsäkerheten och buggarna för batteribilar. Tekniskt visar Norge tydligt att det fungerar ypperligt bra med elbilar och intresset för att gå tillbaka är lågt. Att dyra bilar minskar mer i värde i absoluta tal gäller alla slags bilar, vilket visar att bilar är en form av kapitalförstörning.

Uppdaterat: 2024-04-04 06:18

Nåja, lite kunskap om Li-baserade batterier har trots allt Mercadoktorn visat så allt är inte trams. Troligen betydligt mycket mera kunskaper än vad de flesta elbilsägare har. Sen kan det finnas överdrifter men det brukar de flesta skribenter prestera emellanåt. Och visst är det så att laddnings-fasen är den farligaste och att vi ännu inte vet vad som kommer att ske när batterierna blir gamla och speciellt i kombination med laddning.

Uppdaterat: 2024-04-04 09:00

Att elbilar sprider giftig gas vid brand är inget nytt. Att de skulle brinna mer frekvent än fossilbilar är dock ett påstående jag klassar som ogrundat.

Uppdaterat: 2024-04-04 09:06

Pi, när anser du att ett elbilsbatteri är gammalt?

Uppdaterat: 2024-04-04 09:07
Axa skrev:

Att elbilar sprider giftig gas vid brand är inget nytt. Att de skulle brinna mer frekvent än fossilbilar är dock ett påstående jag klassar som ogrundat.

Hade du läst länken jag la in tidigare så skulle du kunnat läsa att ICE-bilar brinner 20 gånger oftare.

Uppdaterat: 2024-04-04 09:08

Snoid
Ehm. Ja. Och det är en anledning till att jag menar att sådana påstående är ogrundade. Det har ju funnits flera artiklar än den.

Uppdaterat: 2024-04-04 09:10

Guran - finns nog inget exakt svar utan det beror också på hur batteriet används och inte minst kvaliteten på de celler som används. Men att ålder är av betydelse är helt klart för batterier i största allmänhet. Det är nog bara tiden som kan ge oss ett bättre svar. Men åldrade batterier i kombination med laddning och inte minst laddning med höga effekter - det kan vi nog vara rätt övertygade om att det är ett riskmoment. Även om bilarnas batteri-övervakningssystem förhoppningsvis klarar av att avstyra de flesta presumtiva katastrofer. Sen kan man ju hoppas att de flesta av dessa "risk-batterier" tagits ur trafik innan de nått detta riskfyllda tillstånd. Men vi kan ju se att det förekommer en del bränder vid t ex laddning av elspark-cyklar och det är ju samma typ av batterier. Trots relativt låg laddeffekt Men elbils-batterier borde rimligen ha betydligt mycket bättre säkerhets-system.

Uppdaterat: 2024-04-04 09:24

Pi
Men när det gäller elspark och andra mindre fordon med batterier, även mobiltelefoner, är det batteriet som börjar brinna?
Brukar det inte vara laddsladden som är av undermålig kvalitet/underdimensionerad?

Uppdaterat: 2024-04-04 09:36
Axa skrev:

Pi
Men när det gäller elspark och andra mindre fordon med batterier, även mobiltelefoner, är det batteriet som börjar brinna?
Brukar det inte vara laddsladden som är av undermålig kvalitet/underdimensionerad?

Är väl ganska ofta man läser om att batteriet börjat brinna i sådana där kinesiska sparkcyklar, elcyklar och sådana där bräden man står på.

Uppdaterat: 2024-04-04 09:41
Pi skrev:

Guran - finns nog inget exakt svar utan det beror också på hur batteriet används och inte minst kvaliteten på de celler som används. Men att ålder är av betydelse är helt klart för batterier i största allmänhet. Det är nog bara tiden som kan ge oss ett bättre svar. Men åldrade batterier i kombination med laddning och inte minst laddning med höga effekter - det kan vi nog vara rätt övertygade om att det är ett riskmoment. Även om bilarnas batteri-övervakningssystem förhoppningsvis klarar av att avstyra de flesta presumtiva katastrofer. Sen kan man ju hoppas att de flesta av dessa "risk-batterier" tagits ur trafik innan de nått detta riskfyllda tillstånd. Men vi kan ju se att det förekommer en del bränder vid t ex laddning av elspark-cyklar och det är ju samma typ av batterier. Trots relativt låg laddeffekt Men elbils-batterier borde rimligen ha betydligt mycket bättre säkerhets-system.

Bra inlägg med sans. Vi kan lägga till att elbilar brinner och dessa skapar långt mycket mer förödelse än en bensinbil. Det är enkel fakta.

Vi kommer att se försäkringsbolag ändra sina policys samt krav på kraftfulla åtgärder i garage där elbilar laddas. Detta efter att man tvingats jämna byggnader med marken för batteriet brunnit och väteflourid läckt vid termisk rusning. Att låtsas som det regnar i denna fråga är ju bara larv.

5-10åt gamla elbilar som laddas i publika garage är som att fråga efter problem. Vid laddtillfället är risken som absolut störst.

Stoppa all laddning av elbilar i garage, det finns stora fria ytor (fotbollsfält, öppna parkeringar) där man kan ladda.

Uppdaterat: 2024-04-04 09:47

Axa - blir det en brand så är det nog mestadels själva batteriet som börjar brinna i elsparkarna. Vilket kan ha olika orsaker men kul är det inte med en batteribrand inomhus. Oftast, misstänker jag, orsakat av obalans bland cellerna orsakat av ett otillräckligt BMS med dåliga säkerhets-funktioner.

Uppdaterat: 2024-04-04 10:36
Pi skrev:

Axa - blir det en brand så är det nog mestadels själva batteriet som börjar brinna i elsparkarna. Vilket kan ha olika orsaker men kul är det inte med en batteribrand inomhus. Oftast, misstänker jag, orsakat av obalans bland cellerna orsakat av ett otillräckligt BMS med dåliga säkerhets-funktioner.

Ja det brinner alltjämt i garagen här en elbil i Eskilstuna i ett garage. Termisk rusning är ostoppbar. Hela garaget behöver rivas eller saneras genom total renovering då livsfarliga partiklar sitter i alla väggar, tak och ventilation. Ett andetag räcker för att lungorna skall fräta sönder.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/garagebrand-i-nyfors-i-eskilstuna-laddhybrid-fattade-eld

Uppdaterat: 2024-04-04 10:57
Mercadoktorn skrev:

Ja det brinner alltjämt i garagen här en elbil i Eskilstuna i ett garage. Termisk rusning är ostoppbar. Hela garaget behöver rivas eller saneras genom total renovering då livsfarliga partiklar sitter i alla väggar, tak och ventilation. Ett andetag räcker för att lungorna skall fräta sönder.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/garagebrand-i-nyfors-i-eskilstuna-laddhybrid-fattade-eld

1. Det var ingen elbil, det var en elhybrid.
2. De flesta elhybrider har NiMH-batterier.
3. Om "Hela garaget behöver rivas eller saneras genom total renovering då livsfarliga partiklar sitter i alla väggar, tak och ventilation. Ett andetag räcker för att lungorna skall fräta sönder." Varför skulle då räddningstjänsten hävt avspärrningen.

Sluta hitta på!

Uppdaterat: 2024-04-04 11:17

Man kanske får kill-gisssa att det var en plugin-hybrid som brann i E-tuna. Sällan man hör talas om att batterierna i s k full-hybrider brinner. Och det är väl i stort sett bara Toyotas full-hybrider som under lång tid använt NiMh-batterier även om dom väl numera också övergått till Li-batterier. Och visst kan även NiMh-batterier brinna även om det är ovanligare och konsekvenserna ofta blir lite mindre allvarliga.
Men "ren" elbil eller inte - det är väl drivbatterier i bilar vi talar om och som utgör presumtiva brandkällor.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:24
Pi skrev:

Man kanske får kill-gisssa att det var en plugin-hybrid som brann i E-tuna. Sällan man hör talas om att batterierna i s k full-hybrider brinner. Och det är väl i stort sett bara Toyotas full-hybrider som under lång tid använt NiMh-batterier även om dom väl numera också övergått till Li-batterier. Och visst kan även NiMh-batterier brinna även om det är ovanligare och konsekvenserna ofta blir lite mindre allvarliga.
Men "ren" elbil eller inte - det är väl drivbatterier i bilar vi talar om och som utgör presumtiva brandkällor.

Det finns ingenting i reportaget som anger att det skulle ha varit batteriet som varit brandorsaken, det står att det var en elhybrid och baserat på Mercadoktorns utsaga så lär det knappast laddats om inte motorn var igång, vilket är osannolikt. Således var sannolikheten att det skulle varit batteriet bara 1% av den redan innan mycket lägre risken än för vilken bränslebil som helst. Alltså är den troliga killgissningen att det var en bränsleläcka som var brandorsaken.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:34

gmogmo - OK, i så fall är det ju en vanlig ICE-bils brand och har inget med drivbatteriet att göra.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:34

Pi
Ok. Så är det nog.
Tänkte på att det kom varningar för några år sedan kring laddaladdar. Att risken för brand ökade pga undermåliga, trasiga eller utslitna laddsladdar.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:35
Pi skrev:

gmogmo - OK, i så fall är det ju en vanlig ICE-bils brand och har inget med drivbatteriet att göra.

Exakt!

Uppdaterat: 2024-04-04 11:35

Axa - absolut att dåliga laddare kan vara ett stort säkerhetsproblem men i dessa fall är väl det man kallar laddare mera att betrakta som ett "power supply" för troligen sitter själva laddnings-funktionen inbyggd i batteri-höljet och som en del av batteriets s k BMS-funktion.
Men skall man ladda "rena" Li-batterier utan inbyggd elektronisk övervakning så måste laddaren klara detta och då är den en kritisk komponent där kvalitetsnivån är viktig.

Uppdaterat: 2024-04-04 11:45

Man märker tydligt att detta är ett känsligt ämne.

Alla världens fraktbolag har infört hårda restriktioner på hur leveranser av bilar med li-on och andra produkter med batterier får skeppas.

Det anses synnerligen farligt att skeppa dessa och man har special åtgärder för att hantera detta.

Som sagt, allt kommer förändras, speciellt nu när elbilar faller i intresse så kommer bla brandförsvaret och försäkringsbolag göra sig påminda kring hårdare regelverk.

Att ladda batterierna inomhus är livsfarligt.

https://byggteknikforlaget.se/litiumjonbatterier-i-byggnader-en-ny-risk-inom-byggnader/

Uppdaterat: 2024-04-04 11:51
Mercadoktorn skrev:

Man märker tydligt att detta är ett känsligt ämne.
Alla världens fraktbolag har infört hårda restriktioner på hur leveranser av bilar med li-on och andra produkter med batterier får skeppas.
Det anses synnerligen farligt att skeppa dessa och man har special åtgärder för att hantera detta.
Som sagt, allt kommer förändras, speciellt nu när elbilar faller i intresse så kommer bla brandförsvaret och försäkringsbolag göra sig påminda kring hårdare regelverk.
Att ladda batterierna inomhus är livsfarligt.
https://byggteknikforlaget.se/litiumjonbatterier-i-byggnader-en-ny-risk-inom-byggnader/

Du är rolig. När du blir motbevisad gräver du fram något mer likaledes irrelevant.

Uppdaterat: 2024-04-04 13:12
gmogmo skrev:

Du är rolig. När du blir motbevisad gräver du fram något mer likaledes irrelevant.

Vad skulle vara motbevisat att elbilar inte brinner eller att elbilar inte är långt mycket farligare än bensinbilar när de brinner, eller att fraktfartyg inte längre tillåtet elbilar på sina vanliga fraktfartyg ?

Det som är tröttsamt är ju när människor som kan googla fortsätter påstår att problemet inte existerar, detta är dessutom bara ett av de problem som elbilar har.

Stellantis VD, du vet de som tillverkar Opel, Fiat, Peugeot mfl gick i veckan ut och berättade att han inte tror elbilar är lösningen och att dessa aldrig kommer ta över marknaden. Notera att detta är en av de ledande tillverkarna som säger detta. Dessutom inte länge sedan Mercedes VD sade något likadant.

Ypperlig intervju måste ses:
https://youtu.be/t4nHICEeoSo?si=9vl68vY9YtuqUzjt

Uppdaterat: 2024-04-04 23:04

Antingen är man för eller så är man emot. Varför lägger man inte restriktioner på fossilbilar som brinner mycket mer relativt än elbilar enligt Mercadoktorns resonemang? ICE bilar är ju livsfarliga som kan ta eld under färd, som tex BMW, vissa Volvomodeller mfl.

Uppdaterat: 2024-04-05 06:22
Mercadoktorn skrev:

gmogmo skrev:
Du är rolig. När du blir motbevisad gräver du fram något mer likaledes irrelevant.

Vad skulle vara motbevisat att elbilar inte brinner eller att elbilar inte är långt mycket farligare än bensinbilar när de brinner, eller att fraktfartyg inte längre tillåtet elbilar på sina vanliga fraktfartyg ?
Det som är tröttsamt är ju när människor som kan googla fortsätter påstår att problemet inte existerar, detta är dessutom bara ett av de problem som elbilar har.
Stellantis VD, du vet de som tillverkar Opel, Fiat, Peugeot mfl gick i veckan ut och berättade att han inte tror elbilar är lösningen och att dessa aldrig kommer ta över marknaden. Notera att detta är en av de ledande tillverkarna som säger detta. Dessutom inte länge sedan Mercedes VD sade något likadant.
Ypperlig intervju måste ses:
https://youtu.be/t4nHICEeoSo?si=9vl68vY9YtuqUzjt

Problemet är med dig att du kombinerar cherry-picking med anekdotisk bevisföring och larviga kamprop vilket leder till att du blir ett internettroll. Kanske inte din mening, men jag tänker inte ägna mer tid att mata trollet.

Uppdaterat: 2024-04-05 10:07
J.L skrev:

Antingen är man för eller så är man emot. Varför lägger man inte restriktioner på fossilbilar som brinner mycket mer relativt än elbilar enligt Mercadoktorns resonemang? ICE bilar är ju livsfarliga som kan ta eld under färd, som tex BMW, vissa Volvomodeller mfl.

Jag hävdar att båda bilar brinner, det är tom möjligt att bensinbilar totalt är mer lättantänt. Detta i sig är naturligtvis trist, men svårt att eliminera helt. Det som är poängen här är väl att Elbilar när de brinner är omöjliga att släcka samt sprider dödlig gas. Detta gör det ytterst svår sanerat efter att väteflourid spridit sig i ventilation etc. Säkerhetsåtgärder har inte hunnit med tekniken, en teknik som dessutom visar sig vara sämre i denna fråga än historiska bensin eller dieselbilar. Dödligt mycket sämre.

Flera byggnar i Sverige har tvingats rivas efter dessa bränder. Ni finner inte detta "annorlunda" från en reguljär brand som exempelvis Brandförsvaret konstaterar. Är detta kamp-rop ?

Det Ni i elbilskulten vill ha är JA sägare som låtsas som bilarna inte är livsfarliga när de brinner.

Selektivt minne kallar vissa detta.

Uppdaterat: 2024-04-05 10:59
gmogmo skrev:

Mercadoktorn skrev:
gmogmo skrev:
Du är rolig. När du blir motbevisad gräver du fram något mer likaledes irrelevant.
Vad skulle vara motbevisat att elbilar inte brinner eller att elbilar inte är långt mycket farligare än bensinbilar när de brinner, eller att fraktfartyg inte längre tillåtet elbilar på sina vanliga fraktfartyg ?
Det som är tröttsamt är ju när människor som kan googla fortsätter påstår att problemet inte existerar, detta är dessutom bara ett av de problem som elbilar har.
Stellantis VD, du vet de som tillverkar Opel, Fiat, Peugeot mfl gick i veckan ut och berättade att han inte tror elbilar är lösningen och att dessa aldrig kommer ta över marknaden. Notera att detta är en av de ledande tillverkarna som säger detta. Dessutom inte länge sedan Mercedes VD sade något likadant.
Ypperlig intervju måste ses:
https://youtu.be/t4nHICEeoSo?si=9vl68vY9YtuqUzjt

Problemet är med dig att du kombinerar cherry-picking med anekdotisk bevisföring och larviga kamprop vilket leder till att du blir ett internettroll. Kanske inte din mening, men jag tänker inte ägna mer tid att mata trollet.

Att presentera uppenbara fakta är inte cherry picking. En elbil som har termisk rusning är livsfarlig för de som visats kring denna bil. Är detta inomhus sprids denna dödligt frätande gas och kan döda människor som befinner sig i byggnaden, på båten eller i tunneln. Är det något av detta du inte förstår ?

MSB´s rekommendationer
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/skydd-mot-olyckor-och-farliga-amnen/raddningstjanst-och-raddningsinsatser/batterier---hantering-brand-och-olyckor/elfordon-och-litiumjonbatterier/

Uppdaterat: 2024-04-05 11:01
Mr Snoid skrev:

Mercadoktorn skrev:
gmogmo skrev:
Mercadoktorn skrev:
Brand Brand Brand - Elbilsbrand 🔥
Man får inte prata om säkerhetsriskerna med elbilar menar du ? Ytterligare en anledning till varför detta är ett skepp som sjunker.
Moget. Dag att sova nu lille vän.

Brand brand Dieselbilsbrand, du har tydligen bommat att ICE-bilar är de som oftast tar eld, faktiskt 20 gånger oftare
https://carup.se/ny-svensk-statistik-brander-i-elbilar-20-ganger-ovanligare/

Mata inte trollen.

Uppdaterat: 2024-04-05 11:29

När man tror att en brinnande fossilbil inte sprider giftiga gaser…

Uppdaterat: 2024-04-05 12:33

Axa - men det finns en avgörande skillnad på hur farliga gaserna kan vara så i det avseendet kan jag absolut ge Merca rätt. Sen hur vanligt det kommer att bli är en annan sak.

Uppdaterat: 2024-04-05 15:09

Pi
Som jag förstår det är gaserna vid bägge typen av bränder livsfarligt giftiga. Att man sedan rent kemiskt kan påvisa att batteribranden är giftigare är en annan sak.
Även brand i byggnad avger rök som är farlig eller till och med livsfarlig.

Av nyfikenhet skummade jag igenom MSBs rapport Rökgasexponering vid Li-jonbatteribrand.
Effekterna av väteflourid har inte noterats speciellt.

Med andra ord överdrivet av Merca.

Uppdaterat: 2024-04-05 15:22

Oavsett så har jag varit med om ett par bränder i mindre Li-batterier och det är inte kul. Dock under hyfsat säkra omständigheter. Men man kan i praktiken glömma att branden går att släcka - den får helt enkelt brinna ut. Och sen är den springande frågan vad som händer med typ +10 år gamla batterier som fått battericeller i obalans och man sen försöker ladda... Hoppas verkligen att bilens BMS t ex kan koppla förbi dåliga moduler.

Uppdaterat: 2024-04-05 15:27

Pi
Ja, branden kan mycket väl vara svårsläkt. Men läs MSB rapporten så inser du att Merca överdriver.
De tar även upp antal bränder. Väldigt ovanligt med brand i elbil. Än mer ovanligt att exponering av brandröken leder till några allvarliga konsekvenser.

Uppdaterat: 2024-04-05 15:35
Axa skrev:

Pi
Som jag förstår det är gaserna vid bägge typen av bränder livsfarligt giftiga. Att man sedan rent kemiskt kan påvisa att batteribranden är giftigare är en annan sak.
Även brand i byggnad avger rök som är farlig eller till och med livsfarlig.
Av nyfikenhet skummade jag igenom MSBs rapport Rökgasexponering vid Li-jonbatteribrand.
Effekterna av väteflourid har inte noterats speciellt.
Med andra ord överdrivet av Merca.

Låt mig hjälpa dig till MSBs sid kring Väteflourid

H330 Dödligt vid inandning.
https://rib.msb.se/fa/Substance/Index?id=4445

Uppdaterat: 2024-04-05 21:40

Merca
En skillnad är att sidan du hänvisar till är väteflouriden som vätska. Brandrök är något annat. Det betyder inte att väteflouriden är ofarlig men MSB sammanställning (den jag hänvisar till) visar ju på att de som exponerats av brandrök vid batteribrand har inte avlidit och har klarat sig utan men.

Uppdaterat: 2024-04-05 21:57
Axa skrev:

Merca
En skillnad är att sidan du hänvisar till är väteflouriden som vätska. Brandrök är något annat. Det betyder inte att väteflouriden är ofarlig men MSB sammanställning (den jag hänvisar till) visar ju på att de som exponerats av brandrök vid batteribrand har inte avlidit och har klarat sig utan men.

Då tar vi gasformen:

Is hydrogen fluoride gas deadly?
Breathing in hydrogen fluoride at high levels or in combination with skin contact can cause death from an irregular heartbeat or from fluid buildup in the lungs.

Vätska: Even small splashes of high-concentration hydrogen fluoride products on the skin can be fatal.

Uppdaterat: 2024-04-05 22:20

Att elbilar brinner sällan verkar alla överens om. Hur ofta brinner batteriet när elbilar väl brinner? Jag har sett bilder på brunna elbilar där batteriet varit intakt, men resten varit sopor.

Uppdaterat: 2024-04-05 22:26

Gasformig HF vid brand i trånga utrymmen – risker för hudupptag vid insatser
"Denna rapport tar fram data som visar att riskerna för allvarliga konsekvenser är låga vid släckinsats inkluderande gasformig HF där andningsvägarna är skyddade och full rökdykarutrustning används. Det är dock fortfarande viktigt att fullt ut tillämpa rutinerna framtagna för att minska exponering för brandpartiklar i likhet med Friska Brandmän, Skellefteåmodellen och/eller Ren arbetsplats. All brandrök innehåller en blandning av toxiska och frätande gaser och partiklar vilka har visats binda in och ansamlas i klädlager. Därför ska alla kläder inklusive underställ tas av efter insats och dusch genomföras så fort det är möjligt för att minska tiden för potentiell hudkontakt."

https://rib.msb.se/filer/pdf/29507.pdf

Uppdaterat: 2024-04-05 22:28
Power to the people
L. Mäkinen skrev:

Att elbilar brinner sällan verkar alla överens om. Hur ofta brinner batteriet när elbilar väl brinner? Jag har sett bilder på brunna elbilar där batteriet varit intakt, men resten varit sopor.

Elbilar är en ny företeelse. Antalet elbilar som brinner har ökat i volym och kommer sannolikt öka över tid. Tekniken är till 80% kinesisk och bör ej anses säker eller ens vältestad. Det som sker nu är testet. Elbilar är exempelvis mycket känsliga vid endast en lättare påkörning. Där kan batterier skadas för att senare brinna vid en laddning.

Anser själv att min hållning är den rätta och det dmflera här sysselsätter sig med att spela ned detta är livsfarligt.

Uppdaterat: 2024-04-05 22:42
Grosser skrev:

Gasformig HF vid brand i trånga utrymmen – risker för hudupptag vid insatser
"Denna rapport tar fram data som visar att riskerna för allvarliga konsekvenser är låga vid släckinsats inkluderande gasformig HF där andningsvägarna är skyddade och full rökdykarutrustning används. Det är dock fortfarande viktigt att fullt ut tillämpa rutinerna framtagna för att minska exponering för brandpartiklar i likhet med Friska Brandmän, Skellefteåmodellen och/eller Ren arbetsplats. All brandrök innehåller en blandning av toxiska och frätande gaser och partiklar vilka har visats binda in och ansamlas i klädlager. Därför ska alla kläder inklusive underställ tas av efter insats och dusch genomföras så fort det är möjligt för att minska tiden för potentiell hudkontakt."
https://rib.msb.se/filer/pdf/29507.pdf

Skellefteå modellen i all ära (är det inte där Northvolt bygger sin låtsas fabrik) CDC Center of Disease Control, US, är världens ledande auktoritet inom området.

"Hydrogen fluoride gas, even at low levels, can irritate the eyes, nose, and respiratory tract. Breathing in hydrogen fluoride at high levels or in combination with skin contact can cause death from an irregular heartbeat or from fluid buildup in the lungs."

https://emergency.cdc.gov/agent/hydrofluoricacid/basics/facts.asp

Uppdaterat: 2024-04-05 22:45

” Vid mätningar i rökplymen från brinnande Li-jonbatterier av olika storlekar har man uppmätt HF-koncentrationer på 150–450 ppm under kortvariga toppar, medan nivåerna under större delen av brandförloppet ligger runt eller under 50 ppm.17,18 Vid en batteribrand i slutet utrymme skulle högre koncentrationer kunna tänkas upp komma, men publicerade empiriska studier tyder dock inte på att detta sker i praktiken. I en studie utförd för MSB visade det sig omöjligt att uppnå detekterbara nivåer av gasformig HF i en testcontainer som fyllts med röken från två Li-jonbatterier försatta i termisk rusning.19 En förklaring till detta fynd skulle kunna vara att den kemiska reaktiviteten hos gasformig HF gör att gasen snabbt binder sig till olika ytor som den exponeras för och därmed försvinner ur atmosfären.”
” Sammanfattning • De mycket låga koncentrationer av HF som i praktiken verkar uppstå vid bränder i Li-jonbatterier gör att det är osannolikt att gasformig HF på ett betydelsefullt vis gör röken från dessa bränder giftigare än annan brandrök.”

https://rib.msb.se/Filer/pdf/30070.pdf

Jag har inget mer att tillägga i den här tråden. Merca verkar ha svårt med förståelse.

Uppdaterat: 2024-04-05 22:49

Det är knappast något nytt med elbilar även om det förstås är vanligare nu än för 10-15 år sen. Batteriskador vid kollisioner är extremt ovanliga och även när de skadas är det inte så att de brinner av minsta skada.

Varför envisas vissa med att sprida felaktig information?

Uppdaterat: 2024-04-05 22:59

Vem har pratat batteribrand vid kollisionen, batterierna skadas för att därefter enklare antända vid laddning.

"Batteries that have been or are suspected of damage or otherwise compromised, but have not caught fire, need to be monitored for thermal runaway."
(Har du stött på någon som testat sina batterier efter en kantstötning?)

Detta är bekräftat och fakta. Är du helt resistent mot vilka negativa aspekter denna "nya" teknik har. Ställ dig en elementär fråga, brukar ny teknik ha barnsjukdomar? Brukar ny kinesisk teknik ha barnsjukdomar?

Borde vara tillräckligt för att ge dig ett svar. Men jag får känslan av att du kommer fortsätta din förnekelse.

4 döda i NY av Lion batterier
Kavanagh called lithium-ion batteries “incredibly deadly” because so much fire is created when they ignite. “It can often be too late, as soon as the fire has begun,” she said.
https://www.google.com/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2023/06/20/us/nyc-ebike-store-fire-lithium-ion-batteries

3 dussin skadade av röken av Lion batterier
https://www.usnews.com/news/us/articles/2022-11-06/nyc-probes-battery-linked-fire-that-injured-over-3-dozen

Hel matbutik brinner ned Lion batterier
https://www.nbcnews.com/news/us-news/lithium-ion-battery-blamed-yet-another-fast-moving-fire-nyc-officials-rcna73566

Uppdaterat: 2024-04-05 23:33

150.000 liter vatten krävs för att släcka en Elbilsbrand
https://www.ctif.org/news/150-000-liters-water-needed-put-out-fire-electric-car

Uppdaterat: 2024-04-05 23:32

Brandförsvaret kämpar med säkerhet och risker vid Elbilsbrand.

“Vehicle fires do not necessarily occur more often in electric or hybrid vehicles as compared to conventionally powered vehicles. However, if the lithium-ion battery of such a vehicle is burning, this can currently present the fire departments with major challenges,” says DEKRA accident researcher Markus Engelhaaf,

https://www.dekra-roadsafety.com/en/what-to-do-if-an-electric-car-catches-fire/

Uppdaterat: 2024-04-05 23:35

Forskarnas varning: Elbilsmetaller hotar 180 000 apor
https://www.vibilagare.se/nyheter/forskarnas-varning-elbilsmetaller-hotar-180-000-apor

Uppdaterat: 2024-04-06 00:05