Vi Bilägares forum

Snikmodellerna du ska se upp med – felköp kan stå bilägaren dyrt

Snikmodellerna du ska se upp med – felköp kan stå bilägaren dyrt

Stolsvärme, aluminiumfälgar och elhissar runt om är inte längre någon självklarhet i nya bilar som säljs i Sverige. Att råka välja ”fel” version kan stå bilägaren dyrt i längden.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-02 19:00

Kommentarer

Elhissar bak, klimatanläggning, aluminiumfälgar har jag inte i min bil, och det är inget jag ligger sömnlös över och längtar efter. Stolsvärmen på förarsitsen har lagt av, men huvudsaken är att frugan bredvid har det varmt om rygg och rumpa.

Uppdaterat: 2024-04-02 19:19

Jag skulle inte kalla detta för ”knep”. I övriga Europa har instegsmodeller varit populära under många år, men svenskar har inte varit så intresserade av dem och därför har de inte tagits in tidigare. Bortskämda svenskar har helt enkelt vant sig vid mer utrustning.

Uppdaterat: 2024-04-03 07:33

Krav på uppvärmda säten, bakrutetorkare och en väl fungerande AC har inget med bortskämdhet att göra.
Det handlar om i vilket land fordonet ska användas.

Uppdaterat: 2024-04-03 08:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu har ju även instegsmodeller AC, om än manuell AC istället för automatisk klimatanläggning. Även om automatisk klimatanläggning är bekvämt så skulle jag inte säga att det är något essentiellt. Inte ens för konsumenter i det varma Norden måste ha automatiskt styrd AC för den tropiska sommarhetta vi har här.

Bakrutetorkare har inget med instegs- vs lyxmodeller att göra. Flera nya bilar har inte bakrutetorkare för designers räknar med att bilens formgivning gör att det inte behövs. Det beror på bil om det behövs eller inte.

Uppdaterat: 2024-04-03 09:03

Jag tycker ändå vi ska hålla en högre standard på bilarna i Sverige än så här.
Stolsvärme har funnits även i instegsmodeller i bilarna så länge jag kan minnas. Även när jag var liten på 80-talet så hade morsans gamla bilar det. Och som saabnisse skriver så tycker jag att bakrutetorkare är ett måste. Tycker också att OM bilen har backkamera så bör den vara inkapslad bakom en logga och bara komma fram när man backar för att hålla sig ren. Alternativt spolningsmöjlighet av backkameran.

Problemet annars med vissa tillverkare är att det finns för många paket som medvetet är sammansatta så man känner sig tvingad att ta det största eller näst största. T.ex. du får mycket fint i paket2, men då får man inte bra stereo som kräver paket 4 osv.

Uppdaterat: 2024-04-03 09:06
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje har helt rätt, paketlösningar är smart sammansatta för att ge största möjliga ekonomiska avkastning, det är därför man måste betala ockerpriser för nödvändiga basala funktioner som ingår i ett eller flera paket med krimskrams som man varken vill ha eller behöver.

Sedan är det en annan sak att vissa bilar som tillverkas i sydligare nejder och som säljs i avsevärt antal där, borde förses med importförbud i vårt land, de är helt enkelt olämpliga för vårt klimat i sin grundkonstruktion.
De kan bli bättre, men de blir inte bra hur de än rustas.

Uppdaterat: 2024-04-03 09:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Väldigt mycket tyckande är det.
Är väl bara bra att det erbjuds billigmodeller utan sådant som vissa, men inte alla, tycker skall vara standard. Valfrihet ger möjligheter.
Vill man frakta röven från A till B så billigt som möjligt så skall väl den valfriheten finnas.

Uppdaterat: 2024-04-03 09:23

Bejje, då minns du inte så länge. Min mors VW 1300 hade inte stolsvärme, inte heller Ford Fiesta 1.1 S (och det var inte ens instegsmodellen, L var instegsmodellen) eller Fiat 126 hade stolsvärme. Min fars Alfa GTV (han hade 3 st) hade inte stolsvärme. Första bilen med stolsvärme i min familj var Saab-Lancia 600 GLS/Lancia Delta men den var närmast att betrakta som en lyxmodell för sin tid.

Min fars Alfa GTV 1978 hade inte bakrutetorkare och saknade det inte. Det fanns ingen diskussion på 70- eller 80-talet att alla bilar måste ha en bakrutetorkare. Bakrutetorkare fanns på vissa kombibilar och halvkombis som pga. formen blev smutsiga på bakrutan då smutssprut från bakdäcken nådde bakrutan. Men det fanns inte på andra bilar.

Min fars Alfa 33 hade inte bakrutetorkare, det var en instegsmodell men dem behövde det inte pga. formen heller. Min morbror hade en Ford Escort GL, med ”anknäbb” bak - hade inte heller bakrutetorkare.

Min mors Ford Mustang 1966 i ”Nordic green” hade inte bakrutetorkare. Min fars Ford Cortina 2-dörrars 1972 hade inte bakrutetorkare.
Det var nu inte bara instegsmodeller som inte hade bakrutetorkare. Min far provkörde en BMW 318 och den hade inte bakrutetorkare, det hade inte konkurrenten Mercedes 190 heller.

Inte ens Volvo 244 eller 740 hade bakrutetorkare. Och heller inte den Volvo 360 som jag körde upp i.

Varken Saab 99 eller 900 hade bakrutetorkare.

Och cabrioletmodeller hade definitivt inte bakrutetorkare. Varken Ford Escort XR3 eller Mazda Miata hade bakrutetorkare på sin tid.

Och nu ska det plötsligt vars ett krav att alla bilar ska ha bakrutetorkare för annars går de inte att köra i Sverige…

Min Peugeot 309 -89 hade visserligen bakrutetorkare, men användes inte för det behövdes inte. Regn och slask sprutade inte upp från bakdäcken till bakrutan.

Uppdaterat: 2024-04-03 09:33
Mr Snoid skrev:

Väldigt mycket tyckande är det.
Är väl bara bra att det erbjuds billigmodeller utan sådant som vissa, men inte alla, tycker skall vara standard. Valfrihet ger möjligheter.
Vill man frakta röven från A till B så billigt som möjligt så skall väl den valfriheten finnas.

Ja men det blir ju skevt när man hör att vissa ägare av moderna elbilar klagat i vinter på att det inte går att se ett piss bakåt för hela rutan kloggat igen eftersom det varken finns torkare eller spolning bak. Samtidigt fanns det i betydligt enklare och billigare bilar för 10-20-40 år sedan.

Måste ju finnas bättre saker att spara in på. Någon skrev att dessa bilars utformning ska vara gjorda så att det inte behövs. Kanske i länder utan vinter och salt på vägarna, men i Sverige behövs det oavsett formen på bilen.

Stolsvärme kanske går att leva utan, men har man inte varmgarage eller inget garage alls eller parkerar utomhus på jobbet så är det ganska viktigt. Varför ta bort något som funnits i alla år.
Var det BMW eller Audi som tog bort stolsvärme och la det som tillval? Jag skulle nästan vilja gå till en sådan handlare, låtsas vara intresserad för att sedan skratta eller bli häpnad när jag hör att stolsvärme är tillägg på en bil som kostar över 500 000 kr för att sedan påtala att jag en gång i tiden hade en skruttig Volvo 240 som hade det inbyggt utan extra månadskostnad :)

Uppdaterat: 2024-04-03 09:39
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Mr Snoid skrev:
Väldigt mycket tyckande är det.
Är väl bara bra att det erbjuds billigmodeller utan sådant som vissa, men inte alla, tycker skall vara standard. Valfrihet ger möjligheter.
Vill man frakta röven från A till B så billigt som möjligt så skall väl den valfriheten finnas.

Ja men det blir ju skevt när man hör att vissa ägare av moderna elbilar klagat i vinter på att det inte går att se ett piss bakåt för hela rutan kloggat igen eftersom det varken finns torkare eller spolning bak. Samtidigt fanns det i betydligt enklare och billigare bilar för 10-20-40 år sedan.
Måste ju finnas bättre saker att spara in på. Någon skrev att dessa bilars utformning ska vara gjorda så att det inte behövs. Kanske i länder utan vinter och salt på vägarna, men i Sverige behövs det oavsett formen på bilen.
Stolsvärme kanske går att leva utan, men har man inte varmgarage eller inget garage alls eller parkerar utomhus på jobbet så är det ganska viktigt. Varför ta bort något som funnits i alla år.
Var det BMW eller Audi som tog bort stolsvärme och la det som tillval? Jag skulle nästan vilja gå till en sådan handlare, låtsas vara intresserad för att sedan skratta eller bli häpnad när jag hör att stolsvärme är tillägg på en bil som kostar över 500 000 kr för att sedan påtala att jag en gång i tiden hade en skruttig Volvo 240 som hade det inbyggt utan extra månadskostnad :)

Blir väl inget skevt bara för att du hört några klaga?
Dom som klagar får väl köpa en bil som har det dom saknar och inte en som saknar det dom vill ha.
Hur svårt kan det vara?

Uppdaterat: 2024-04-03 09:54

Man kan försvara dumheter hur mycket som helst men det är fortfarande dumheter - t ex att inte leverera alla utföranden av bilar i Norden med stolsvärme. Likaså bakrutetorkare på i vart fall s k halvkombi-bilar och kombi-bilar som alltid smutsar ner bakrutan mera än mera sedan-liknande bilar. Sådana modell-varianter som saknar dessa basala saker är inte skapade för att säljas utan bara för att kunna annonseras som låga från-priser när vi talar om vårt land.

Uppdaterat: 2024-04-03 10:01

Jag håller inte med om att bakrutetorkare behövs på alla bilar oavsett formen på bilen.

Volvo 760, BMV 318/320/323 osv. hade inte bakrutetorkare. Hur mycket slask eller snö det än sprutade från bakhjulen så nådde det inte bakrutan.

Förklaringen är enkel:
Detta var sedan-modeller.
Sedaner behöver inte bakrutetorkare.

På 80-talet fanns det även en trend med halvkombis som hade vad motorjournalister kallade för ”anknäbb”. Dvs där bakrutan slutade fanns en utbyggnad, lite som en sedan men kortare utbyggnad än en sedan.

Alfa 33, Ford Escort, Peugeot 309, Ford Sierra - alla hade sådan konstruktion. Sprut från bakhjulen nådde inte bakrutan.

Idag har Citroën C4 och Peugeot 408 en tydlig och kraftig ”anknäbb” samt hög akter, detta hindrar sprut från bakhjulen att nå bakrutan, plus det ger aerodynamiska fördelar.

Saknar bilen detta och bakrutan är närmare bakänden, då behövs det - t.ex. Ioniq 5 eller Ora 300/400.

Men ha bakrutetorkare på bilar vars form gör att det inte behövs, är rätt onödigt.

Nu vet jag att Honda Prelude hade bakrutetorkare fast det inte behövdes, även Peugeot 405 sedan hade det som tillbehör, men det behövdes inte egentligen.

Uppdaterat: 2024-04-03 10:03
Mr Snoid skrev:

Blir väl inget skevt bara för att du hört några klaga?
Dom som klagar får väl köpa en bil som har det dom saknar och inte en som saknar det dom vill ha.
Hur svårt kan det vara?

De bör så klart ha tänkt på det, men kanske de hämtade bilen under vår/sommar/höst och inte tänkte på det behovet förrän det uppenbarade sig. Kanske har försäljaren sagt att bilen är byggd för att inte behöva det, men att det visade sig vara en lögn?

Minns inte vad det vara för märke eller modell av elbil som först kom ut utan bakre torkare, men klagomålen blev stora och i en uppdaterad version så finns det nu. Kan det varit ID3, Cupra eller något liknande? Nej, efter lite Googling så verkar det som att även äldre modeller av dessa hade det. Kanske var nån Kines då som BYD?

I vilket fall, det behövs i Sverige. Visst, vissa bilar klarar sig bättre än andra utan det p.g.a. formen på bilen, men ingen bil är immun. De kanske kan köra några mil extra, men förr eller senare blir det för mycket skit på rutan och man måste stanna och göra rent den.

Uppdaterat: 2024-04-03 10:05
- Peugeot e-208 GT 2022

När jag körde mc på Autobahn 1971 i regn, såg jag för första gången en bil med bakrutetorkaren aktiv. Den satt på en Porsche 911, och det såg väldigt ovanligt och lyxigt ut. Då...

Uppdaterat: 2024-04-03 10:06

Nu är du en trams-gubbe Raphael. Jag skrev att bakrute-torkare borde vara standard på s k halvkombi- och kombi-bilar - inte sedan-bilar. Även om det skulle vara trevligt även på dessa för att få bort regn på bakrutan på samma sätt som att vi har torkare på vindrutan för att bl a få bort regn.
Bejje - jag tror du syftar på den bil som Guran har - nämligen Hyundai Ioniq 5. Den saknade i alla fall torkare i sitt första utförande vilket den fick stark kritik för.

Uppdaterat: 2024-04-03 10:10
bejje skrev:

Mr Snoid skrev:
Blir väl inget skevt bara för att du hört några klaga?
Dom som klagar får väl köpa en bil som har det dom saknar och inte en som saknar det dom vill ha.
Hur svårt kan det vara?

De bör så klart ha tänkt på det, men kanske de hämtade bilen under vår/sommar/höst och inte tänkte på det behovet förrän det uppenbarade sig. Kanske har försäljaren sagt att bilen är byggd för att inte behöva det, men att det visade sig vara en lögn?
Minns inte vad det vara för märke eller modell av elbil som först kom ut utan bakre torkare, men klagomålen blev stora och i en uppdaterad version så finns det nu. Kan det varit ID3, Cupra eller något liknande? Nej, efter lite Googling så verkar det som att även äldre modeller av dessa hade det. Kanske var nån Kines då som BYD?
I vilket fall, det behövs i Sverige. Visst, vissa bilar klarar sig bättre än andra utan det p.g.a. formen på bilen, men ingen bil är immun. De kanske kan köra några mil extra, men förr eller senare blir det för mycket skit på rutan och man måste stanna och göra rent den.

Ioniq 5. Har ingen torkare på min, men kommer med facelift 2025.
Men ser man på FB gruppen så finns det även flera som absolut inte vill ha torkare bak så är ingen ”stark kritik” mot att den saknar det.
Själv har jag kört 7100 mil med min, är egalt för egen del om den har torkare eller inte.
Inget som heller kommer styra mitt kommande val av bil.

Uppdaterat: 2024-04-03 10:25
Pi skrev:

Nu är du en trams-gubbe Raphael. Jag skrev att bakrute-torkare borde vara standard på s k halvkombi- och kombi-bilar - inte sedan-bilar. Även om det skulle vara trevligt även på dessa för att få bort regn på bakrutan på samma sätt som att vi har torkare på vindrutan för att bl a få bort regn.
Bejje - jag tror du syftar på den bil som Guran har - nämligen Hyundai Ioniq 5. Den saknade i alla fall torkare i sitt första utförande vilket den fick stark kritik för.

Torkare bak kommer på faceliften, 2025.
Men var ingen ”stark kritik” i alla fall inte från användare. Mer ett konstaterande och önskan om att ha detta, men även flera som absolut inte vill ha torkare bak.

Uppdaterat: 2024-04-03 10:27

Jag startade en tråd 2016 om bastarder till bilar. Alltså fel utrustade bilar, bilar med udda färg m,m. Bilar som blir iskalla i andra hand. Då kunde man veta vilka bilar det handlade om.
Att det skulle bli så många ytterligare märken (kinesiska) gör det svårare. Vi får se vilka märken som sorteras ut med tiden och vem som står med Svarte Petter.
Själv håller jag hårt i min 2016 Mercedes E klass diesel, en del menar på att den är död i framtiden, vi får se.

Uppdaterat: 2024-04-03 10:43
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare
Mr Snoid skrev:

Ioniq 5. Har ingen torkare på min, men kommer med facelift 2025.
Men ser man på FB gruppen så finns det även flera som absolut inte vill ha torkare bak så är ingen ”stark kritik” mot att den saknar det.
Själv har jag kört 7100 mil med min, är egalt för egen del om den har torkare eller inte.
Inget som heller kommer styra mitt kommande val av bil.

Ja! Precis, det var den jag tänkte på. Ioniq 5 är en bil jag absolut skulle kunna tänka mig att ha i det stora hela och kommer dessutom bakrutetorkare så blir det intressant, men hade önskat aningen lägre pris.

Uppdaterat: 2024-04-03 10:46
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Mr Snoid skrev:
Ioniq 5. Har ingen torkare på min, men kommer med facelift 2025.
Men ser man på FB gruppen så finns det även flera som absolut inte vill ha torkare bak så är ingen ”stark kritik” mot att den saknar det.
Själv har jag kört 7100 mil med min, är egalt för egen del om den har torkare eller inte.
Inget som heller kommer styra mitt kommande val av bil.

Ja! Precis, det var den jag tänkte på. Ioniq 5 är en bil jag absolut skulle kunna tänka mig att ha i det stora hela och kommer dessutom bakrutetorkare så blir det intressant, men hade önskat aningen lägre pris.

Ioniq 5 ser mindre ut än den är och den lär inte bli billigare. Förvisso kan du i dag köpa I5 med 10% rabatt (på listpriset) och vinterdäck
Men den passerar oavsett 600kkr.

Uppdaterat: 2024-04-03 11:07

Vad gäller c3 är där väl då vevar för bakrutorna antar jag? Eller går de inte alls att öppna?

Stolsvärme finns att köpa för 199 kr hos Biltema och manuell ac fungerar det med.

Uppdaterat: 2024-04-07 16:33

Bo99 - men fortfarande får man slanta upp minst typ 320.000 kr för en småbil med däck för att kunna köra året runt. Det är detta jag tycker är dåligt med att snåla in på stolsvärme som varit standard på i stort sett alla bilar under årtionden.

Uppdaterat: 2024-04-07 18:51

Är det OK att man för 300 000 kr på en bil 2024 inte får vanliga saker som automatiska rutor bak? Plåtfälgar eller annats skräp som var OK på 80-talet? Vissa kanske säger Ja för att få ner priset, men själv tycker jag ändå att en bil för 300 000 kr ska ha allt det vanliga man förväntar sig av en bil i den klassen.

T.ex. elrutor både bak och fram, stolsvärme, aluminiumfälgar, ja sånt som är standard nu för tiden.

Uppdaterat: 2024-04-07 22:48
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Är det OK att man för 300 000 kr på en bil 2024 inte får vanliga saker som automatiska rutor bak? Plåtfälgar eller annats skräp som var OK på 80-talet? Vissa kanske säger Ja för att få ner priset, men själv tycker jag ändå att en bil för 300 000 kr ska ha allt det vanliga man förväntar sig av en bil i den klassen.
T.ex. elrutor både bak och fram, stolsvärme, aluminiumfälgar, ja sånt som är standard nu för tiden.

Då köper du en bilmodell för 300.000kr där allt detta ingår. Svårare är det inte.

Uppdaterat: 2024-04-07 22:55
Mr Snoid skrev:

bejje skrev:
Är det OK att man för 300 000 kr på en bil 2024 inte får vanliga saker som automatiska rutor bak? Plåtfälgar eller annats skräp som var OK på 80-talet? Vissa kanske säger Ja för att få ner priset, men själv tycker jag ändå att en bil för 300 000 kr ska ha allt det vanliga man förväntar sig av en bil i den klassen.
T.ex. elrutor både bak och fram, stolsvärme, aluminiumfälgar, ja sånt som är standard nu för tiden.

Då köper du en bilmodell för 300.000kr där allt detta ingår. Svårare är det inte.

Problemet är ju så klart att de inte kan göra det på EL-bilar, andra bilar går bra, men de försöker komma ner i pris på elbilar, men gör det då på bekostad av allt vi är vana med som standard och plockar bort standardsaker tyvärr.

Uppdaterat: 2024-04-07 23:01
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Mr Snoid skrev:
bejje skrev:
Är det OK att man för 300 000 kr på en bil 2024 inte får vanliga saker som automatiska rutor bak? Plåtfälgar eller annats skräp som var OK på 80-talet? Vissa kanske säger Ja för att få ner priset, men själv tycker jag ändå att en bil för 300 000 kr ska ha allt det vanliga man förväntar sig av en bil i den klassen.
T.ex. elrutor både bak och fram, stolsvärme, aluminiumfälgar, ja sånt som är standard nu för tiden.
Då köper du en bilmodell för 300.000kr där allt detta ingår. Svårare är det inte.

Problemet är ju så klart att de inte kan göra det på EL-bilar, andra bilar går bra, men de försöker komma ner i pris på elbilar, men gör det då på bekostad av allt vi är vana med som standard och plockar bort standardsaker tyvärr.

Kan du köpa en ny elbil för 300.000kr ?
Är väl bättre du köper en nästan ny e208 GT av 2023 års modell, den får du för under 300kkr och då får du all utrustning du vill ha.

Uppdaterat: 2024-04-07 23:14
Mr Snoid skrev:

bejje skrev:
Mr Snoid skrev:
bejje skrev:
Är det OK att man för 300 000 kr på en bil 2024 inte får vanliga saker som automatiska rutor bak? Plåtfälgar eller annats skräp som var OK på 80-talet? Vissa kanske säger Ja för att få ner priset, men själv tycker jag ändå att en bil för 300 000 kr ska ha allt det vanliga man förväntar sig av en bil i den klassen.
T.ex. elrutor både bak och fram, stolsvärme, aluminiumfälgar, ja sånt som är standard nu för tiden.
Då köper du en bilmodell för 300.000kr där allt detta ingår. Svårare är det inte.
Problemet är ju så klart att de inte kan göra det på EL-bilar, andra bilar går bra, men de försöker komma ner i pris på elbilar, men gör det då på bekostad av allt vi är vana med som standard och plockar bort standardsaker tyvärr.

Kan du köpa en ny elbil för 300.000kr ?
Är väl bättre du köper en nästan ny e208 GT av 2023 års modell, den får du för under 300kkr och då får du all utrustning du vill ha.

Haha nej, jag har en e208 GT idag och fick den till lågt pris, men idag är den ju på samma löljliga nivå som många undra, typ 500 000 kr med den mesta utrustningen. Totalt oacceptabelt.

Uppdaterat: 2024-04-07 23:19
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Mr Snoid skrev:
bejje skrev:
Mr Snoid skrev:
bejje skrev:
Är det OK att man för 300 000 kr på en bil 2024 inte får vanliga saker som automatiska rutor bak? Plåtfälgar eller annats skräp som var OK på 80-talet? Vissa kanske säger Ja för att få ner priset, men själv tycker jag ändå att en bil för 300 000 kr ska ha allt det vanliga man förväntar sig av en bil i den klassen.
T.ex. elrutor både bak och fram, stolsvärme, aluminiumfälgar, ja sånt som är standard nu för tiden.
Då köper du en bilmodell för 300.000kr där allt detta ingår. Svårare är det inte.
Problemet är ju så klart att de inte kan göra det på EL-bilar, andra bilar går bra, men de försöker komma ner i pris på elbilar, men gör det då på bekostad av allt vi är vana med som standard och plockar bort standardsaker tyvärr.
Kan du köpa en ny elbil för 300.000kr ?
Är väl bättre du köper en nästan ny e208 GT av 2023 års modell, den får du för under 300kkr och då får du all utrustning du vill ha.

Haha nej, jag har en e208 GT idag och fick den till lågt pris, men idag är den ju på samma löljliga nivå som många undra, typ 500 000 kr med den mesta utrustningen. Totalt oacceptabelt.

357 mil, 299.000kr
Fullt acceptabelt pris för en trevlig liten bil.
https://www.blocket.se/annons/1001181845

Uppdaterat: 2024-04-07 23:21

Jag tycker det är trist att det inte går att köpa en ny enkel billig bil till ett hyfsat pris, alltså en en bil i basutförande utan krimskrams och onödiga finesser, alltså bara för att kunna ta sig mellan A och B.

Jag tror att de flesta bilägare idag är väldigt bortskämda med en massa finesser som de egentligen inte behöver men som är bekvämt att ha och eftersom ekonomin har tillåtit det och så har det blivit mer och mer.
Naturligtvis har utvecklingen gett oss säkrare fordon och där ska man inte pruta på tekniken även om vissa krav kan verka något överdrivna och felaktiga.

Jag kan jämföra mina tidigare fordon och deras utrustning med mina senaste och då förvånas jag över att man klarade sig.
Men det gjorde man!
T.ex. motor på 25hk, osynkad växellåda, rejäl värme, men endast sommartid, på vintern gälld dubbla långkalsingar och isskrapa även invändigt eller fotogenkök på golvet.
Långsamtgående vindrutetorkare, men de var ändå elektriska, värre var de vacuumdrivna eller de kamdrivna som på Opel. Ingen spolare, fönstervevar, utom på några engelska som hade en limmad glasbit på rutan som handtag.
Men man klarade sig, det kostade inte mycket och det var väl förutsättningen då för bilinnehavet.

Uppdaterat: 2024-04-08 10:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det går val Nisse.
ViB testar ju en i årets långtest. Eller får du inte köpa en sådan?
Förvisso kostar den 155.000kr men det är i sammanhanget billigt för en ny bil. Och ofantligt mycket bättre än en gammal bubbla.

Uppdaterat: 2024-04-08 11:00

Nåja, 165000:- är det väl, men det är ju ändå en bil med en mängd onödigt krimskrams som kostar.
Rena lyxen jämfört med vad som behövs.
Nu menar jag inte att det inte är onödigt och många vill säkert ha den utrustningen, men vill man ha något enklare borde det ändå gå att få.

Och tro inte att jag längtar tillbaka till allt skräp jag haft, moderna bilar har ju medfört en betydligt bekvämare tillvaro.
Och dyrare!

Uppdaterat: 2024-04-08 11:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Nåja, 165000:- är det väl, men det är ju ändå en bil med en mängd onödigt krimskrams som kostar.
Rena lyxen jämfört med vad som behövs.
Nu menar jag inte att det inte är onödigt och många vill säkert ha den utrustningen, men vill man ha något enklare borde det ändå gå att få.
Och tro inte att jag längtar tillbaka till allt skräp jag haft, moderna bilar har ju medfört en betydligt bekvämare tillvaro.
Och dyrare!

Nej Nisse.
Nu kan du köpa den med 15.000kr rabatt
Bara du slår till

Uppdaterat: 2024-04-08 12:00

"Onödigt krims-krams" är ju en väldigt personlig åsikt när det gäller utrustning men vill du ha nåt enkelt så är det väl en i10 som gäller. För Kia's motsvarande modell Picanto är ju mera utrustad och dyrare. Sen går det säkert att hitta nån lätt beg Sandero till acceptabelt pris för dom nya har ju dragit iväg i pris även dom.

Uppdaterat: 2024-04-08 12:21

Hur konservativ behöver man bli? Är de även onödigt med krimskrams som blinkers och elrutor?

Uppdaterat: 2024-04-08 13:38

Startmotor är väl också onödigt. Karlaktigt att kunna veva igång sin bil!

Uppdaterat: 2024-04-08 13:45

Ja, att veva igång motorn fick man verkligen uppleva, men om ni läser vad jag skrev tidigare längtar jag inte alls tillbaka till den gamla tiden.

Men nu är det inte mig det gäller, det handlar om att det finns de som inte vill ha alla dessa finesser som kommit de senaste tio åren.
Man vill inte ha skärmar, AC, automatiska torkare m.m.
Jag träffade en man nyligen som svor över farthållaren, han använde den aldrig och nu hade den slutat att fungera!
Jag frågade hur han visste det och han svarade att en sensor till ABS hade gått sönder och bilen gick bara i ”limpmode”.
”Jag vill inte ha en massa skit som bara går sönder!”

Uppdaterat: 2024-04-08 15:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag skulle säga att har man bara en bil så vill nog många ha en hel del nyttiga funktioner som underlättar på så väl korta som långa avstånd, men är det andra eller tredje bilen i hushållet och den bara ska användas till daglig pendling ett par mil till jobbet så kan man nog vara utan det mesta som skärmar, automatiska torkare och kanske AC, men det sista vill nog de flesta ha, speciellt om den korta pendlingen tar 3 gånger så långt tid på grund av trängsel och köbildning.

Uppdaterat: 2024-04-08 15:48
- Peugeot e-208 GT 2022

Läste om en äldre kvinna, som beställde en ny Audi av lyxigare modell. Bilen skulle inte ha AC, det var hon bestämd med. AC gjorde att hon fick besvär med luftrören, eller om det var nackspärr. Säljaren förklarade att bilen då var i praktiken osäljbar som begagnad. Hon behövde ju inte ha AC:n på ,den kunde vara permanent avstängd, tills näst ägare tog över bilen. Nä, den kunde nog gå igång själv på något lömskt sätt, så någon AC i bilen var otänkbart.

Ett bidrag till saabnisses menageri av udda bilistindivider han verkar ha i sin omgivning...

Uppdaterat: 2024-04-08 16:51