Vi Bilägares forum

Elbilar tappar marknadsandelar – bensinbilar ökar

Elbilar tappar marknadsandelar – bensinbilar ökar

Elbilarnas marknadsandel sjunker kraftigt, enligt nya siffror. Samtidigt ökar marknadsandelen för både bensinbilar och laddhybrider.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-02 11:42

Kommentarer

VW's elbilar tycks ha försvunnit från topplistan -självförvållat, man kan inte lura folk hur länge som helst. Till sist så lär de sig. Varför betala +700k för en ID.7 när priset i Kina ligger på Usd 30.000 ??

Uppdaterat: 2024-04-02 11:36

Fascinerade att Volvo lyckas kränga så många XC60. Bilen känns ju gammal idag, och den är rejält dyr därtill.
Oavsett, så tappar nog elbilen marknadsandelar sett till det reella skrala utbudet.
Finns inte många elbilar som lockar just nu, och priserna för de som finns är ju rejält höga därtill. EX30 hade kunnat vara en kandidat, om den kostat som i Norge. Men för 429k vill jag ha mer än än snikutrustad Volvo utan hastighetsmätare. När jag bygger en själv, om än med minsta motorn landar den över 500k. Billigt är det inte.
Renault har väl R5:an på G, och Tesla lockar med mest pang för pengarna.

Vad har de andra? MG som begagnad kanske? Audi för dyra, BMW anskrämliga och rent av fula, VW, ja det är VW. Vad finns kvar? Peugeot och Renault? Vem i sina sinnes fulla bruk köper en Megane? Lika stor bil som EX30 och lika dyr.

Det är här skon klämmer, det finns inga riktigt vettiga bilar som erbjuder bra räckvidd, om man skall köpa nytt. Du kan ju köpa en nästan ny, med likvärdig räckvidd för typ halva priset, nu bromsar väl räntor, inflation och andra skenande övriga kostnader även nyförsäljning.

Vet flera bekanta som har förmånsbilar, och där har företagen de arbetar åt slutat erbjuda sådana, utan ger ett lönepåslag om 5000kr istället. Allt snack om billigare TCO är ute med badvattnet.

Uppdaterat: 2024-04-02 11:36

Leif
Listan i artikeln avser personbilar oavsett drivmedel. Men ja, VAG har bilar på tio-i-topp på elbilsförsäljning.

Uppdaterat: 2024-04-02 11:46

Vad gäller elbilar. Man kan ju tycka att VW tappar men jag noterar att de kinesiska märkena går sämre. Med undantag för Polestar. Men det är väl för man tror det är en Volvo i Sverige.

Uppdaterat: 2024-04-02 11:50

Oj, verkar som LeifX har hittat en billig Folkvagn i Kina som han tänker köpa sig. Hurra vilket kap han kommer göra

Uppdaterat: 2024-04-02 11:52
Axa skrev:

Vad gäller elbilar. Man kan ju tycka att VW tappar men jag noterar att de kinesiska märkena går sämre. Med undantag för Polestar. Men det är väl för man tror det är en Volvo i Sverige.

Och inte att förglömma Kina Volvon. Men det är väl så med märkesfanatiker 😉

Uppdaterat: 2024-04-02 11:54
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Vad gäller elbilar. Man kan ju tycka att VW tappar men jag noterar att de kinesiska märkena går sämre. Med undantag för Polestar. Men det är väl för man tror det är en Volvo i Sverige.

Och inte att förglömma Kina Volvon. Men det är väl så med märkesfanatiker 😉

Det är klurigt med Volvo. Å ena sidan de kinesiska ägarna, å andra sidan en himla massa svenska jobb. De flesta som väljer Volvo gör det för marknadsposition och de svenska arbetstillfällena. De flest svenskar känner någon, eller känner någon som känner någon som jobbar på Volvo.

Uppdaterat: 2024-04-02 12:14

Jag tror inte för en sekund på att de flesta väljer Volvo för de svenska arbetstillfällena.
Det går av slentrian för att man alltid kört Vovo.
Sedan är väl tjänste/förmånsbils segmentet jätteviktigt för Volvo. Många stora företag har avtal, avtal med stora rabatter. En bekant till mig kör Vovo, enda anledningen att företaget har 20% rabatt på förmånsbilarna från Volvo.

Uppdaterat: 2024-04-02 12:36

"Elbilarnas marknadsandel sjunker kraftigt, enligt nya siffror. Samtidigt ökar marknadsandelen för både bensinbilar och laddhybrider."

Någon som är förvånad? 10 kronor billigare vid pump ska det ju bli.. :)

Uppdaterat: 2024-04-02 12:41
Villevalle
LeifX skrev:

VW's elbilar tycks ha försvunnit från topplistan -självförvållat, man kan inte lura folk hur länge som helst. Till sist så lär de sig. Varför betala +700k för en ID.7 när priset i Kina ligger på Usd 30.000 ??

Då får du importera en ID.7 från Kina eftersom du hellre väljer en Kina-tillverkad ID.7 istället för en Europeisk ID.7.

Uppdaterat: 2024-04-02 13:59

Skönt att vi i denna tråd nu förhoppningsvis kan slippa tjatet om att elbilarna påverkar framtidens klimat.

Det har nämligen ingen betydelse om bilarna går på el eller inte.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-02 14:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
lsoderlundOavsett, så tappar nog elbilen marknadsandelar sett till det reella skrala utbudet.[/quote]

Jag tycker inte att utbudet är skralt, faktiskt tvärtom skulle jag säga.

[quote skrev:

EX30 hade kunnat vara en kandidat, om den kostat som i Norge. Men för 429k vill jag ha mer än än snikutrustad Volvo utan hastighetsmätare.

Även den snikutrustade Volvon är utrustad med en hastighetsmätare. Det är lagkrav på hastighetsmätare, så en sådan finns. Man får inte sälja en bil utan hastighetsmätare i Sverige och inte heller i Europa.
När det gäller priser så är elbilar under 500 000 NOK momsbefriade. Det sänker givetvis priset när det inte läggs moms på.

Citat:

Renault har väl R5:an på G, och Tesla lockar med mest pang för pengarna.

R5 har visats, men även R4 och Twingo är på gång.
Tesla må möjligen ge mest pang och skrammel för pengarna, men vill man ha en tyst elbil utan pang och konstiga ljud, så Renault Scenic. Scenic 87 kWh ger längst räckvidd per krona, för 549 000 kr.

Citat:

Vem i sina sinnes fulla bruk köper en Megane? Lika stor bil som EX30 och lika dyr.

Mégane är 4,2 lång och det är EX30 med, men Mégane har paketerat utrymmena mer effektivt. Mégane rymmer 440 liter i bagageutrymmet, där Volvon bara rymmer 318 liter. Fäller vi baksätet så rymmer Mégane 1 334 liter och Volvon bara 904 liter (inklusive ett utrymme under golvet om 61 liter).

Så även fast de har samma längd, så är Mégane betydligt rymligare. Mégane kostar från 399 000 kr, så den är lite billigare än Volvon. Med det största batteriet - 60 kWh - kostar Mégane från 439 000 kr.

Mégane är en utmärkt bil som har hyllats av journalister både i Sverige och i övriga Europa.
Den är tyst, komfortabel - man sitter bra och fjädringen är väl avvägd, den har bra kraft i motorn.
Dessutom har den en väldigt trevlig förarmiljö, med fina material och ett mycket bra Infotainment-system med bra navigator som visar laddare på vägen. Den har flera fysiska knappar och reglage, så den känns dyrare och mer ergonomisk invändigt än lilla Volvon.
Den har inbyggd underhållsladdning av 12V batteriet så man riskerar inte att det laddar ur på vintern (till skillnad från en del andra elbilar... ).
Det är en bil som fungerar väldigt bra i vardagen, med högre interiörkvalitet och finare inredning och komfort än kineserna. Att den inte säljer bättre än den gör i Sverige är helt obegripligt.

Nu finns det ett intressant alternativ från Renault.
Scenic E-Tech. 60 kWh kostar från 464 900 kr.
Scenic är en större bil, den konkurrerar storleksmässigt med Tesla Y men kostar som en Volvo EX30 som alltså är en betydligt mindre bil.
Scenic har ett bagageutrymme på 545 liter och även gott om utrymme för baksätespassagerarna. Just utrymmet i baksätet och speciella finesser för baksätespassagerarna (som utfällbara iPad/iPhone hållare i armstödet m.m) har hyllats av journalister.

Vill man ha längre räckvidd än 60 kWh ger så finns Scenic även med 87 kWh och ger 62 mil för 549 000 kr. Det är lägst pris per räckvidd mil på marknaden idag.

Det kommer ut spännande elbilar hela tiden. Peugeot e-3008 är på ingång, börjar leveras till sommaren i Sverige. e-5008 har visats. Snart kommer även e-408. Jeep Avenger är en storsäljare i Europa, märkligt nog inte i Sverige. Trevligt utanpå och inuti, hög komfort, bra fjädring, roliga finesser och stil.
Citroën ë-C5 visas snart.
ë-C3 är redan visad och börjar leveras i Sverige till sommaren. Snart kommer ë-C3 Aircross.
Opel har en ny Grandland på gång och sin version av ë-C3 Aircross.
Alfa Romeo visar nya Milano den 10 april.
Nya Fiat Panda får premiär till sommaren.
DS 4 E-tense elektrisk (ej laddhybriden nu) visas snart.
DS 5 kommer sen (får eventuellt en annan siffra, det spekuleras just nu, men den är efterföljaren till DS 5 så jag kallar den för det).

Nissan Ariya är en utmärkt bil i storlek som Scenic och samma bottenplatta, ligger lite i högre i pris än Scenic - men den har en annan stil för den som vill ha lite mjukare och mer flödande formgivning.
Ford Explorer lanseras nu. Även denna i samma storleksklass som Scenic och Ariya.

Volvos framgångar kan främst förklaras med företagsköp/företagsleasing där Volvo sedan länge dominerar och har en upparbetad kundkrets.

Jag säger igen: Ska vi lyckas med en omställning till eldrift, för att ge klimatet möjlighet till återhämtning, så behövs det ekonomiska incitament från regeringen. Det har Norge, det är därför som det är så många elbilar som säljs i Norge. Det behöver tydligt vara mer lönsamt att inte bara köpa utan även äga, en elbil än en bil med förbränningsmotor. För människor tänker med "plånboken" bara utifrån sin dagssituation, inte flera år framåt, inte på miljön, klimatet, barnbarnen osv.

Uppdaterat: 2024-04-02 14:33

@Raphael... -franska elbilar har visat sig värdelösa på 2:a-handsmarknaden. Med all rätt?

Det verkar bli sanslöst dyrt att stå som 1:e ägare för en fransk elbil, vilket även inkluderar Nissans Ariya. +500k som ny, och sedan går den som beg för under 200k efter något år och något 1000-tal mil.

Uppdaterat: 2024-04-02 14:41
A.L skrev:

Skönt att vi i denna tråd nu förhoppningsvis kan slippa tjatet om att elbilarna påverkar framtidens klimat.
Det har nämligen ingen betydelse om bilarna går på el eller inte.

Det har givetvis betydelse för klimatet om bilarna går på el eller inte.
Transporter har stor påverkan på klimatet. Förbränning av fossila bränslen står för det största bidraget till klimatförändringarna både i Sverige och i övriga världen.
Inrikestransporter svarar för nästan en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser, och domineras av utsläpp från vägtrafiken. För att minska transporternas klimatpåverkan behövs förändring inom huvudsak följande tre områden:
- trafikens storlek
- hur mycket drivmedel som fordonen eller farkosterna förbrukar per transporterad enhet (per personkilometer eller per tonkilometer)
- hur stor andel av drivmedelsförbrukningen som utgörs av hållbart fossilfritt drivmedel
Klimatpåverkan påverkas därutöver av bland annat hur drivmedel, fordon och infrastruktur tillverkats, och för flyget tillkommer den så kallade höghöjdseffekten.

Växthusgasutsläppen från trafik på land domineras helt av vägtrafiken. Vägtrafikens växthusgasutsläpp i Sverige ökade fram till omkring år 2007. Därefter har utsläppen minskat, vilket beror på bränslesnålare fordon, ökad användning av biobränslen och under de senaste åren även genom elektrifiering av bilar.

Klimatpåverkan från transporter kan minska genom:
- energieffektiva fordon och farkoster
- hållbara fossilfria drivmedel
- begränsade trafikvolymer

Elektrifiering och en ökad användning av fossilfria drivmedel minskar växthusgasutsläppen påtagligt från fordonet men ger ur ett livscykelperspektiv både utsläpp och en resursanvändning som även den behöver begränsas. Det är ett av skälen till att det även behövs andra åtgärder än byte av drivmedel.

Vi ska dock vara ärliga med att tack vare effektiv produktion av själva bilen och elbilsbatteriet, användningen av grön energi, i både produktion och drift av elbilen, blir elbilen bättre och bättre jämfört med en fossilbil.
Enligt en livscykelanalys från 2022 kan elbilen minska utsläppen med upp till 89 procent.
Siffrorna visar att elbilar är klart mer hållbara (ur klimat- och miljöperspektiv) än fossilbilar.

Drivmedel, fordon/farkoster och infrastruktur behöver framställas och användas så energi- och resurseffektivt som möjligt så att miljöpåverkan från resor och transporter kan minimeras.

En artikel jag rekommenderar för AL:
"– Under sin totala livslängd är elbilen överlägsen fossilbilen ur klimathänseende. Det säger Mats-Ola Larsson som arbetar med transportfrågor vid IVL Svenska Miljöinstitutet"
https://unt.se/nyheter/miljo/artikel/hur-klimatsmart-ar-egentligen-elbilen/lywdw69j

Fler källor:
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/klimatomstallningen/omraden/klimatet-och-transporterna/

Uppdaterat: 2024-04-02 14:45
LeifX skrev:

@Raphael... -franska elbilar har visat sig värdelösa på 2:a-handsmarknaden. Med all rätt?
Det verkar bli sanslöst dyrt att stå som 1:e ägare för en fransk elbil, vilket även inkluderar Nissans Ariya. +500k som ny, och sedan går den som beg för under 200k efter något år och något 1000-tal mil.

Begagnatmarknaden är överlag svag för elbilar och andrahandsvärdena för elbilar sjunker, medan efterfrågan på bensin- och dieselbilar ökar och andrahandsvärdena på fossilbilar stiger.
Det har flera förklaringar.
- Kunderna ser inga fördelar med elbilar. Detta beror dels på desinformationskampanjer mot elbilar från ryska trollkonton som även har plockats upp av en del svenska politiker. Ryssland vill ju fortsätta sälja fossila bränslen och därför låsa in västvärlden i ett oljeberoende. Dels beror det också på att kunderna inte ser att elbilar har lägre driftskostnader.
- Kunderna är rädda för ny teknik och har idéer om räckvidd och krångel vid laddning som inte riktigt stämmer överens med verkligheten (till stor del pga. desinformationskampanjer från ryska trollkonton).
- Kunderna avvaktar nya elbilar, då teknikutvecklingen sker snabbt.
- Kunderna tror inte på klimatkrisen och har gått på ryska trollkontons desinformationskampanjer om att klimatkrisen är en bluff.

Uppdaterat: 2024-04-02 14:54

@Raphael... -de franska elbilarna sticker ut och rasar betydligt mer än övriga. Den som köper en något år gammal fransk elbil som rullat 1000-talet mil för strax under 200k gör sannolikt en riktigt bra affär, medan den som köpte den som ny gör sin antagligen sämsta bilaffär någonsin.

Andra elbilar har också fallit i pris, men inte i närheten av de franska.

Uppdaterat: 2024-04-02 15:02

@Raphael... för övrigt är klimatkrisen en bluff. Hade det varit på riktigt så hade man tagit sig an den i särklass störst klimatbelastande faktorn: befolkningstillväxten. Men på den fronten råder total tystnad, så det är inget större bekymmer med klimatet, än.

Uppdaterat: 2024-04-02 17:16

Artikeln presenterar endast att verkligheten börjar komma ikapp oss.

Elbilar fungerar inte på något plan. I UK har man konstaterat att man för att klara av att hantera 30% elbilar måste bygga en halv miljon laddstationer till en kostnad om 350 miljarder kronor.

Man utför nu genomgång av bygg konstruktion av parkeringshus då de tunga elbilarna riskerar rasera hela hus.

Porsche Taycan konstateras sjunka med 500.000 /år i pris...

Detta är en sanslös scam. Framtagen för att biltillverkare skall kunna både två och tredubbla sina snittpriser. Den som nu efter att rapporterna börjat hagla in vill köpa en bil byggd av afrikanska barn får sannerligen skylla sig själv.

Uppdaterat: 2024-04-02 18:10

Mercadoktorn
Härligt. Om några år kommer de betala mig för att ta en Taycan.

Uppdaterat: 2024-04-02 18:28

Kan väl peta in en pinne i brasan. En från vårt västra grannland där 2% av nyregistreringarna i mars var dieseldrivna och 0,8% bensin. Resterande hade någon form av eldrift varav totalt 89% elbilar.
Resultatet, trotts rejält utbygd laddinfrastruktur, blev detta:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQPr7m/lange-ladekoeer-for-elbiler-i-paasken

Uppdaterat: 2024-04-02 18:46
LeifX skrev:

@Raphael... -franska elbilar har visat sig värdelösa på 2:a-handsmarknaden. Med all rätt?

Jag vill gärna ha en beggad värdelös Megane E-Tech. Länka var jag kan hämta den, tack.

Uppdaterat: 2024-04-02 18:47
40-talisten skrev:

LeifX skrev:
@Raphael... -franska elbilar har visat sig värdelösa på 2:a-handsmarknaden. Med all rätt?

Jag vill gärna ha en beggad värdelös Megane E-Tech. Länka var jag kan hämta den, tack.

289kkr för en 2023 som gått 577mil är väl ganska billigt.
110kkr under det priserbjudanden som finns på nya.
Men så klart, inte gratis och bara att hämta 😉

Uppdaterat: 2024-04-02 18:55
Mr Snoid skrev:

40-talisten skrev:
LeifX skrev:
@Raphael... -franska elbilar har visat sig värdelösa på 2:a-handsmarknaden. Med all rätt?
Jag vill gärna ha en beggad värdelös Megane E-Tech. Länka var jag kan hämta den, tack.

289kkr för en 2023 som gått 577mil är väl ganska billigt.
110kkr under det priserbjudanden som finns på nya.
Men så klart, inte gratis och bara att hämta 😉

Jo jag vet, är bara trött på LeifX och hans svepande formuleringar. Megane E-tech är annars en intressant elbil, mycket för dess mjukvara Android Auto, marknadens bästa. Andra elbilar envisas med egna system, med inbyggda buggar, laggande och med svåra handhavande. Det är väl bara Volvo/Polestar som också kör Googles system?

Uppdaterat: 2024-04-02 19:10
Axa skrev:

Mercadoktorn
Härligt. Om några år kommer de betala mig för att ta en Taycan.

...Inte helt osannolikt då den sista ägaren skall stå för kostnaden att destrueras och återvinna batterierna ~ 100tusentals pengar.

Som sagt vi har inte börjat nysta i detta träsk av obekväma händelser som är direkt kopplat till viljan för några få grifters vilja att förstöra vår planet för några $$.

Uppdaterat: 2024-04-02 19:36

Merca
Är du på riktigt?

Uppdaterat: 2024-04-02 20:18

Billigaste Taycan jag sett på annons var 43985 GBP. Om jag räknat rätt hade den gått 11000 mil på knappt fyra år. Det är i runda slängar halva nypriset, dvs cirka 550000:- ner på fyra år.

Det är fullt jämförbart med motsvarande Panamera.
Fast det där med fakta är inte alla intresserade av.

Uppdaterat: 2024-04-02 21:41
Mr Snoid skrev:

Kan väl peta in en pinne i brasan. En från vårt västra grannland där 2% av nyregistreringarna i mars var dieseldrivna och 0,8% bensin. Resterande hade någon form av eldrift varav totalt 89% elbilar.
Resultatet, trotts rejält utbygd laddinfrastruktur, blev detta:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQPr7m/lange-ladekoeer-for-elbiler-i-paasken

Norrmännen är kloka och har en tydlig strategi jämfört med det fragmenterade Sverige. Mycket illa att bensin o dieselstånkor som kommer leva till mitten av 2030 talet.

Uppdaterat: 2024-04-02 21:55
L. Mäkinen skrev:

Billigaste Taycan jag sett på annons var 43985 GBP. Om jag räknat rätt hade den gått 11000 mil på knappt fyra år. Det är i runda slängar halva nypriset, dvs cirka 550000:- ner på fyra år.
Det är fullt jämförbart med motsvarande Panamera.
Fast det där med fakta är inte alla intresserade av.

Vilken Fabriksny Taycan med lite extras kostar 1.100.000kr ? Finns det någon som köper denna utdaterade hyllvärmare till bil till det pris du specar ? Jag får det istället till att bilen startade på ca 1.450.000kr och nu kostar 550.000kr men det jag pratar om är ju om du köper en Taycan idag, till nypris. Vi lever i nuet.

Porsche har idag enorma problem med denna modell där allt de producerar står osålt.

Man har trots obefintlig nyförsäljning höjt priserna på Taycan med faceliften till närmare 2 miljoner. När du rullar ut bilen från handlaren har bilen sjunkit 500.000kr notera att Porsche annars är kända för att bilarna behåller sitt värde och om du är skicklig i ditt modellval ÖKAR i pris (!) Taycan bevisar motsatsen och är nu ett varumärkes problem för Porsche som kommer växa i takt med att uppfarterna till handlare fylls med ännu fler osålda Taycans.

Men du istället för att du hävdar att jag är faktaresistent kan du väl se denna video för alla detaljer, vassegod:

https://youtu.be/UbofunQTMbM?si=IkcqLlEOOylOFlYN

Uppdaterat: 2024-04-02 23:00

Många ”debattörer” jämför bara bilpriser. De verkar kunna tänka sig vad som helst, ungefär som att välja elleverantör. Där är det samma ström, oavsett, men att välja bil är en helt annan sak. Går ni bara på priset när det gäller vin också? Billigast är bäst?

Uppdaterat: 2024-04-03 10:48
Togga
Mercadoktorn skrev:

L. Mäkinen skrev:
Billigaste Taycan jag sett på annons var 43985 GBP. Om jag räknat rätt hade den gått 11000 mil på knappt fyra år. Det är i runda slängar halva nypriset, dvs cirka 550000:- ner på fyra år.
Det är fullt jämförbart med motsvarande Panamera.
Fast det där med fakta är inte alla intresserade av.

Vilken Fabriksny Taycan med lite extras kostar 1.100.000kr ?

Vem skrev att den var utrustad med lite extra? Är det inte rimligt att anta att den billigaste man kan hitta på nätet i eller utanför Sverige är just basutrustad?
Listpriset för en ny Trashcan är från 1.2 Mkr, vilket är I RUNDA SLÄNGAR dubbelt upp från 550 000 kr.

Bara citroner till frukost?

Uppdaterat: 2024-04-03 11:00
gmogmo skrev:

Mercadoktorn skrev:
L. Mäkinen skrev:
Billigaste Taycan jag sett på annons var 43985 GBP. Om jag räknat rätt hade den gått 11000 mil på knappt fyra år. Det är i runda slängar halva nypriset, dvs cirka 550000:- ner på fyra år.
Det är fullt jämförbart med motsvarande Panamera.
Fast det där med fakta är inte alla intresserade av.
Vilken Fabriksny Taycan med lite extras kostar 1.100.000kr ?

Vem skrev att den var utrustad med lite extra? Är det inte rimligt att anta att den billigaste man kan hitta på nätet i eller utanför Sverige är just basutrustad?
Listpriset för en ny Trashcan är från 1.2 Mkr, vilket är I RUNDA SLÄNGAR dubbelt upp från 550 000 kr.
Bara citroner till frukost?

Det är en Taycan 4s med en tidigare ägare. Vet inte exakt all extrautrustning men det jag ser är:
- fälgar
- läderklädsel
- skärm på passagerarsidan
- färgen

Konfigurerade en likadan, kostar 1,42 mkr i UK.

Uppdaterat: 2024-04-03 12:50

Och nu kostar den 550.000kr och ingen vill köpa den ?

Motsvarar ett prisfall på 62% med din spec, sannolikt dock rejält dyrare då Porsche tar stora pengar för allt. Få Taycans på den prislappen utan det är nån form av entry level.

Tack, tycker detta visar min poäng.

Uppdaterat: 2024-04-03 13:48

Ni kan ju inte jämföra dagens nypris för att få värdefallet. Det är ju vad den kostade ny när den togs ut ni får gå på.
Men ja, dyra bilar rasar mer i kronor. Det gäller oavsett el eller fossilt.

Uppdaterat: 2024-04-03 14:23
Gaston skrev:

Ni kan ju inte jämföra dagens nypris för att få värdefallet. Det är ju vad den kostade ny när den togs ut ni får gå på.
Men ja, dyra bilar rasar mer i kronor. Det gäller oavsett el eller fossilt.

Givetvis, det jag hävdar är att elbilar faller mer och fortsätter falla. Taycans nypris efter facelift har visserligen ökat i pris tvärtom från de allra flesta elbilar som tillverkas med rejäl förlust (sannolikt även Taycan, Ford räknar ca 350-400K per tillverkad bil). Så det finns ingen vinnare här. Tillverkaren förlorar på att tillverka bilen, köparen förlorar (mer än vanligt prisfall) på att köpa bilen. Världen förlorar pga dess vidriga tillverkning av batterier och landet den säljs i förlorar då laddinfrastruktur måste byggas och belasta medborgarna med många tusentals kronor per medborgare och år om funktion skall nås. Lägg därtill möjligheten för staten att kontrollera medborgarnas rörlighet och du har en soppa utan Guds like. Vem villa ha detta?

Fattar man inte nu att detta är århundradets scam skall man inte få ha körkort alls.

Uppdaterat: 2024-04-03 14:33
Gaston skrev:

Ni kan ju inte jämföra dagens nypris för att få värdefallet. Det är ju vad den kostade ny när den togs ut ni får gå på.
Men ja, dyra bilar rasar mer i kronor. Det gäller oavsett el eller fossilt.

£2000 dyrare idag än 2021(äldsta provkörningen jag hittade).

Uppdaterat: 2024-04-03 14:33

Det man bör komma ihåg är att marknaden för bilar som kostar kring en miljon och uppåt är väldigt liten.
Något som alltför många bildirektörer missat oavsett om de är chefer på Honqi eller Porsche.

Andrahandsvärdet blir därefter.

Uppdaterat: 2024-04-03 16:14

Och den marknad som drabbas hårdast vid en lågkonjuktur är väl lyxmarknaden. Dvs dyra bilar över miljonen.

Uppdaterat: 2024-04-03 17:31
Axa skrev:

Och den marknad som drabbas hårdast vid en lågkonjuktur är väl lyxmarknaden. Dvs dyra bilar över miljonen.

Min uppfattning är att det är precis tvärt om.

Uppdaterat: 2024-04-03 17:59

Apex
Jag vet inte hur det är i fallet med bilar men jag vet att tillverkare av lyxklockor brukar gå extra dåligt i lågkonjunktur. Tänker att det lär väl vara detsamma med andra typer av produkter som ligger i ytterkant av konsumtionsmönster. Även rika människor känner av höga räntor och inflation.

Uppdaterat: 2024-04-03 19:19
Axa skrev:

Apex
Jag vet inte hur det är i fallet med bilar men jag vet att tillverkare av lyxklockor brukar gå extra dåligt i lågkonjunktur. Tänker att det lär väl vara detsamma med andra typer av produkter som ligger i ytterkant av konsumtionsmönster. Även rika människor känner av höga räntor och inflation.

Du menar att alla elbilar räknas som dyra och därmed faller försäljningen rakt över ?

Alla argument för varför försäljningen sjunker är legitima för beprövad teknik och marknader med lång historia.

Här pratar vi ny teknik, dyr teknik och icke fungerande teknik (infrastruktur, bilfel, osv).

Orsak nr 1= elefanten i rummet, intresset för elbilar sjunker häftigt för varje månad som går.

Uppdaterat: 2024-04-03 21:36
Mercadoktorn skrev:

Axa skrev:
Apex
Jag vet inte hur det är i fallet med bilar men jag vet att tillverkare av lyxklockor brukar gå extra dåligt i lågkonjunktur. Tänker att det lär väl vara detsamma med andra typer av produkter som ligger i ytterkant av konsumtionsmönster. Även rika människor känner av höga räntor och inflation.

Du menar att alla elbilar räknas som dyra och därmed faller försäljningen rakt över ?
Alla argument för varför försäljningen sjunker är legitima för beprövad teknik och marknader med lång historia.
Här pratar vi ny teknik, dyr teknik och icke fungerande teknik (infrastruktur, bilfel, osv).
Orsak nr 1= elefanten i rummet, intresset för elbilar sjunker häftigt för varje månad som går.

Du kan väl för enkelhets skull studera Norges försäljningsstatistik, apropå elefanten i rummet.
Återkom efter den studien.
Rörande Sverige är det enkom ett resultat av det höga ränteläget och slopade bonusen.

Uppdaterat: 2024-04-03 21:41

Merca
Du är såååå fel ute.

Uppdaterat: 2024-04-03 21:46
Mr Snoid skrev:

Mercadoktorn skrev:
Axa skrev:
Apex
Jag vet inte hur det är i fallet med bilar men jag vet att tillverkare av lyxklockor brukar gå extra dåligt i lågkonjunktur. Tänker att det lär väl vara detsamma med andra typer av produkter som ligger i ytterkant av konsumtionsmönster. Även rika människor känner av höga räntor och inflation.
Du menar att alla elbilar räknas som dyra och därmed faller försäljningen rakt över ?
Alla argument för varför försäljningen sjunker är legitima för beprövad teknik och marknader med lång historia.
Här pratar vi ny teknik, dyr teknik och icke fungerande teknik (infrastruktur, bilfel, osv).
Orsak nr 1= elefanten i rummet, intresset för elbilar sjunker häftigt för varje månad som går.

Du kan väl för enkelhets skull studera Norges försäljningsstatistik, apropå elefanten i rummet.
Återkom efter den studien.
Rörande Sverige är det enkom ett resultat av det höga ränteläget och slopade bonusen.

Norge? Detta får väl ändå anses ytterligheterna vad avser maximal subvention även för någon som är "ansluten" till kulten ?

De flesta länder anser sig inte ha råd att subventionera sina medborgares bilköp för en klimatvinst som inte existerar. Norge den sista sovjetstaten resonerar annorlunda och har råd att göra det.

I takt med att konsumenterna får reda på att deras bilar tappar dubbelt så snabbt som vanliga bilar i värde, Kina står för 80% av komponenter och batteri samt biltillverkare i Europa får säga upp personal samt att dessa elbilar är grundläggande för att gangsters i Afrika skall ha barnslavar i grottor kommer intresset avta ytterligare. Ser inga ekonomiska prognoser på himlen som skulle ge västvärldens statsfinanser influx av kapital för att fortsatt subventionera.

Skulle marknaden få bestämma är dessa elbilar DOA. Vi är på väg dit.

Brand Brand Brand - Elbilsbrand 🔥

Uppdaterat: 2024-04-03 21:50

Mercadoktorn, jag tänkte mer på allt som inte fungerar enligt dig. Bilar och laddinfrastruktur nämner du som något som inte fungerar har väl inget med de subventioner som du nu hasplar ur dig som motargument.

Uppdaterat: 2024-04-03 21:50
Axa skrev:

Apex
Jag vet inte hur det är i fallet med bilar men jag vet att tillverkare av lyxklockor brukar gå extra dåligt i lågkonjunktur. Tänker att det lär väl vara detsamma med andra typer av produkter som ligger i ytterkant av konsumtionsmönster. Även rika människor känner av höga räntor och inflation.

Rena lyxbilsmärken som Ferrari, Bentley, RR osv påverkas inte ett dugg av lågkonjukturer.
Begmarknaden för Rolex klockor tex har svalnat men nya är dom lika otillgängliga och svåra att få tag på som alltid.

Vet inte om just Taycan tillhör den kategorin. Har en granne som kör en Turbo S, hans företag omsätter inte mycket mer än mitt och jag ser mig absolut inte som rik. Det (av många uppfattade) extrema värdefallet tror inte jag har så mycket att göra med att det är en elbil. Även normalt sett väldigt eftertraktade bilar som 911 GT3:or har rasat i pris. Beror nog mer på att vi jämför med fantasipriserna som rådde på begmarknaden under/efter pandemin.

Uppdaterat: 2024-04-03 22:04
Apex skrev:

Axa skrev:
Apex
Jag vet inte hur det är i fallet med bilar men jag vet att tillverkare av lyxklockor brukar gå extra dåligt i lågkonjunktur. Tänker att det lär väl vara detsamma med andra typer av produkter som ligger i ytterkant av konsumtionsmönster. Även rika människor känner av höga räntor och inflation.

Rena lyxbilsmärken som Ferrari, Bentley, RR osv påverkas inte ett dugg av lågkonjukturer.
Begmarknaden för Rolex klockor tex har svalnat men nya är dom lika otillgängliga och svåra att få tag på som alltid.
Vet inte om just Taycan tillhör den kategorin. Det (av många uppfattade) extrema värdefallet tror inte jag har så mycket att göra med att det är en elbil. Även normalt sett väldigt eftertraktade bilar som 911 GT3:or har rasat i pris. Beror nog mer på att vi jämför med fantasipriserna som rådde på begmarknaden under/efter pandemin.

Stämmer inte alls GT3:or har sjunkit till nivåer som ligger kring nypris och straxt därunder. Dom håller mao värdet extremt bra, kolla blocket, vill man behålla värdet på en bil är det just en sån man skall skaffa samt känna nån på Porsche för en liten rabatt. En Taycan däremot faller med hela 25% per år, eller ca 50.000kr i månaden (!) under minst tre-fyra år som det ser ut just nu. Enorm skillnad.

Uppdaterat: 2024-04-03 22:08
Mercadoktorn skrev:

Brand Brand Brand - Elbilsbrand 🔥

Moget. Dag att sova nu lille vän.

Uppdaterat: 2024-04-03 22:13
Mercadoktorn skrev:

Apex skrev:
Axa skrev:
Apex
Jag vet inte hur det är i fallet med bilar men jag vet att tillverkare av lyxklockor brukar gå extra dåligt i lågkonjunktur. Tänker att det lär väl vara detsamma med andra typer av produkter som ligger i ytterkant av konsumtionsmönster. Även rika människor känner av höga räntor och inflation.
Rena lyxbilsmärken som Ferrari, Bentley, RR osv påverkas inte ett dugg av lågkonjukturer.
Begmarknaden för Rolex klockor tex har svalnat men nya är dom lika otillgängliga och svåra att få tag på som alltid.
Vet inte om just Taycan tillhör den kategorin. Det (av många uppfattade) extrema värdefallet tror inte jag har så mycket att göra med att det är en elbil. Även normalt sett väldigt eftertraktade bilar som 911 GT3:or har rasat i pris. Beror nog mer på att vi jämför med fantasipriserna som rådde på begmarknaden under/efter pandemin.

Stämmer inte alls GT3:or har sjunkit till nivåer som ligger kring nypris och straxt därunder. Dom håller mao värdet extremt bra, kolla blocket, vill man behålla värdet på en bil är det just en sån man skall skaffa samt känna nån på Porsche för en liten rabatt. En Taycan däremot faller med hela 25% per år, eller ca 50.000kr i månaden (!) under minst tre-fyra år som det ser ut just nu. Enorm skillnad.

För ett år sedan låg begagnade GT3:or 100% över nypriset.

Uppdaterat: 2024-04-03 22:16
gmogmo skrev:

Mercadoktorn skrev:
Brand Brand Brand - Elbilsbrand 🔥

Man får inte prata om säkerhetsriskerna med elbilar menar du ? Ytterligare en anledning till varför detta är ett skepp som sjunker.

Moget. Dag att sova nu lille vän.

Uppdaterat: 2024-04-03 22:17
Mercadoktorn skrev:

gmogmo skrev:
Mercadoktorn skrev:
Brand Brand Brand - Elbilsbrand 🔥
Man får inte prata om säkerhetsriskerna med elbilar menar du ? Ytterligare en anledning till varför detta är ett skepp som sjunker.
Moget. Dag att sova nu lille vän.

Brand brand Dieselbilsbrand, du har tydligen bommat att ICE-bilar är de som oftast tar eld, faktiskt 20 gånger oftare

https://carup.se/ny-svensk-statistik-brander-i-elbilar-20-ganger-ovanligare/

Uppdaterat: 2024-04-03 22:51