Vi Bilägares forum

Bilarna på svenska vägar blir allt äldre

Bilarna på svenska vägar blir allt äldre

Andelen bilar som är högst 15 år gamla minskar. Det beror på rekordhög export och svag nybilsförsäljning.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-28 06:40

Kommentarer

"– Fordonstillverkarna gör bättre bilar som lever längre, samtidigt som tröskeln till att byta till ny bil är extra hög när räntor och utgifter är högre än på länge. Det påverkar de mest priskänsliga ägarna av äldre bilar, säger Johan Asplund, analytiker på Vroom."

Tycker nog han missar den brännande punkten. Du kan åka riktigt bra i en 15 år gammal bil idag. Vi partar Saab, Volvo och flertalet andra bilar från 2009. Du åker exakt lika bekvämt i en V70 från 2009, som i en från 2017. Så frågan är varför man skall byta upp till något som drar lika mycket, är lika bekvämt men kostar massor med mer pengar. Bara för bytet? En v70 från 2009, förutsatt bra skick, är inte mindre säker än en V70 från 2017, sett till själva passiva säkerheten, dvs den reela krocksäkerheten.

Smäller nog hellre med en Älg i en Saab 9-5 från tidigt 2000-tal än i en VW T-cross. Vidare sitter man föredömligt i en 9-5, det gör man inte i en T-cross.

Uppdaterat: 2024-03-28 08:56

Är väl inte konstigt när gamla bilar är så mycket mer praktiska än nya. Stora invändigt, låg tjänstevikt, bra dragvikt och lastförmåga samt billiga att underhålla. Att det bara är strul med gamla bilar beror mer på ägaren än bilen, allt går sönder om inte underhållet sköts även nya bilar.

Uppdaterat: 2024-03-28 09:01

"Fordonstillverkarna gör bättre bilar som lever längre" -källa på det?

Är det, på fullt allvar, någon som tror dagens digitaliserade bilar ens kommer ges en chans att uppnå 20-årsåldern, vilket är det helt normala för "gårdagens" bilar. Vilka 20-åriga uppdateringsgarantier har biltillverkarna utfäst för den digitala bilen, främst när det gäller säkerhetsmässiga uppdateringar vilka självklart skall vara obligatoriska?

Tesla har stora förutsättningar att klara sig till 20 år, medan övriga bilmärken lär få ytterst stora svårigheter att överleva efter 10-årsgränsen passerats.

Den digitala ättestupan lär bli framtidens största problem, och även kraftfullt öka bilens klimatbelastning då fler nya bilar måste produceras.

Uppdaterat: 2024-03-28 10:32

Nya bilar, inklusive batterier, kan återvinnas. Återvinningsgraden är över 90% på elbilsbatterier och kommer även bli bättre.
Jag är inte övertygad om att Tesla kommer klara sig.
Även om det går bra för dem nu är de en förhållandevis liten tillverkare. Och den elektriska revolutionen har helt kommit av sig på Teslas hemmamarknad, plus de ligger illa till i Kina. I Europa kommer allt fler konkurrerande modeller från välkända och etablerade varumärken.
Jag tror Tesla kommer tappa i försäljningen. När det knappt fanns andra än Tesla så var man mer eller mindre tvungen att skaffa en Tesla om man ville ha en elbil. Idag behövs inte det.

Äldre bilar har höga utsläpp av koldioxid och annat. Dessutom blir fossila bränslen allt dyrare.

Uppdaterat: 2024-03-28 10:47
Raphael skrev:

Nya bilar, inklusive batterier, kan återvinnas. Återvinningsgraden är över 90% på elbilsbatterier och kommer även bli bättre.
Jag är inte övertygad om att Tesla kommer klara sig.
Även om det går bra för dem nu är de en förhållandevis liten tillverkare. Och den elektriska revolutionen har helt kommit av sig på Teslas hemmamarknad, plus de ligger illa till i Kina. I Europa kommer allt fler konkurrerande modeller från välkända och etablerade varumärken.
Jag tror Tesla kommer tappa i försäljningen. När det knappt fanns andra än Tesla så var man mer eller mindre tvungen att skaffa en Tesla om man ville ha en elbil. Idag behövs inte det.
Äldre bilar har höga utsläpp av koldioxid och annat. Dessutom blir fossila bränslen allt dyrare.

Det ligger en mycket hög klimatbelastning i produktionen av en ny bil, därav det "bakvända" i att det kan vara bättre för klimatet att behålla en gammal rishög än att köpa en ny bil. Att så nu sker i Sverige bör snarast ses som en fördel, ingen nackdel.

Tesla har erbjudit uppgradering av sitt digitala system, vilket förlänger bilens livslängd. Hur många av de traditionella bilmärkena har agerat likadant, och hur många har aktiva planer på att göra detta?

ps. återvinning är sällan bra för klimatet, bruk och återbruk är det enda rätta.

Uppdaterat: 2024-03-28 11:37

@Raphael, jag vet att du inte gillar Tesla, men det Leifx påpekar är att en Tesla från 2015 fortfarande uppdateras utan extra kostnad av Tesla, säkerhetsuppdateringar, kartor osv. En Renault eller VW från 2015 får inte samma service.

Ja, Elon är en rövhatt, bilarna har mekaniska problem osv, men så länge de är digitalt up to date så kommer folk att vara beredda att reparera dem, precis som att en gammal iPhone är betydligt mer värd än en lika gammal Sony.

Uppdaterat: 2024-03-28 11:38

Det är ju så här att i samma takt som staten gör det allt dyrare att köra bil, så tvingas folk att spara in i "andra änden", så att säga. Dessutom gör dagens ekonomiska läge inte situationen bättre - plus att rådande ekonomiska läge kommer att ha en avsvalkande effekt i flera år framåt ("trögheten i systemet").

"Fordonstillverkarna gör bättre bilar som lever längre."

Va? Det var bland det dummaste jag har hört i sammanhanget. Dagens elektronikspäckade bilar med obligatorisk avläsning av felkoder på besiktningen kommer att leda till att dagens bilar kommer att skrotas mycket tidigare än förr eftersom kostnaderna att reparera felkoder kommer att ruinera folk.

Och då kommer jag osökt in på nästa punkt: Folk vill inte ha all denna elektronik i bilarna. Folk vet att det blir svindyrt när det krånglar - plus att de känner sig övervakade av all data som bilen sänder och tar emot. Jag har ju själv varit inne på det, att man borde köpa en fin Volvo 940 och ha i stället. Det som kan krångla är i stort sett bara mekanik, som dessutom är enkel och billig att laga på en sådan bil. Lite sladdrig bakvagn på vintern, men annars så!

Uppdaterat: 2024-03-28 12:45
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Största problemet med nya bilar är att de bara blir sämre och sämre med åren, dvs. de förvandlas från produkter som kan underhållas och repareras till rena slit och släng produkter. De flesta nya bilar börjar vara så fullproppade med allehanda elektronik och all världens finesser så att de blir oreparerbara. Efter ca 15-tusen mil börjar många nya bilar bli skrotfärdiga (utom Toyota) för då börjar reparationskostnaderna bli vansinnigt höga. T.ex. vad kostar det att byta ut bildskärmen som behövs för alla funktioner i bilen? Typ 100-tusen. "Gammaldags" mätare och knappar höll bilen ut. För att inte nämna andra delar som kostar tiotusentals kronor att byta som t.ex. strålkastare som förut kostade från någon hundring. Eller elektronikfel som ingen kan lösa. Har själv en Saab 95 årsmodell 1999 som går helt perfekt, och ser även modernt tidlös ut. Kör ca 700-1000 mil/år, varför ska jag köpa en slit och släng bil för halva miljonen som gör samma sak som min 20-tusen kronors bil ??

Uppdaterat: 2024-03-28 12:52
Svenne60

Jag är också tveksam till att 2024 års bilar kommer att leva kvar år 2044.

Som ingress till denna artikel visar ViB en mörkblåmetallic Volvo V70 från 2007 som än idag, 2024, fortfarande är en riktigt snygg, säker och praktisk bil.

Uppdaterat: 2024-03-28 15:18

Svenne, jag skulle gissa på att det är betydligt billigare att byta ut en trasig bildskärm jämfört med en analog mätare.

Uppdaterat: 2024-03-28 15:29

Svenne 60 " Mitt i Prick" Det kommer inte säljas många elbilar förrän man kan köpa en ny (icke kinesisk) elbil från 300 000 i dagens penningvärde -bara att dra ner på teknikambitionsnivån då mervärdet är så himla lite för alla dyra finesser på en vanlig bruksbil i vardagen som bilen är för 80% av användarna. De som köper elbil idag bryr sig lite om bilekonomin men många vill ändå göra nåt för miljön trots att stora värden får skrivas ned de närmaste åren. Vi ska vara tacksamma för dessa både välbärgade och ibland aningslösa pijonjärer som hjälper till att bryta ny mark så att den tillämpade teknologin hamnar på vettiga nivåer. Elbilen kommer och gammelbilen är under nedräkning det är ett som är säkert

Uppdaterat: 2024-03-28 16:08
bengt39

Ben39, vilka vettiga ICE-bilar kan du köpa i dag för 300kkr?
Dom är ganska lätträknade.

Uppdaterat: 2024-03-28 16:09

Jag köpte ny begagnad bil förrförra veckan. Jag bytte från en Golf 8a -2021 till en ja hör och häpna en Hyundai i10 från 2022. Prisskillnaden var enorm till i10ans fördel och en slant tillbaka in på kontot och jag valde en i10 för att slippa digital hastighetsmätare som bara klyddade på min Golf 8. Den kunde lägga av mitt under en körning. Flertalet problem med det tekniska i min Golf 8.

Alla sa välj japanskt eller koreanskt. Sagt och gjort. Hyundai i10 är perfekt numera då jag inte längre behöver bil till och från jobb som jag tidigare behövde eftersom jag numera har 15 min promenad till jobb i samma stad jämfört med förut när jag behövde pendla 30 min enkel väg med bil på motorväg till mitt förra jobb och där Golfen perfekt med sin säkerhet, komfort och förbrukning.

Nu när man fick gångavstånd till nya jobbet så behövs bara bilen till enklare saker och en och annan utflykt. Vi är bara 2st vuxna och 8 åring.

Hyundai i10 saknar följande: Elhissar bak, backkamera, digital hastighetsmätare, kamrem, stora onödiga fälgar osv osv... Däremot har den vanlig hederlig farthållare, kamkedja, skottsäker 1.0l snål motor, vanlig AC. vanlig nyckel man stoppar in i tändningslåset och vrider om. Ja det som kan klydda på den är såklart vissa av säkerhetsfinesserna som finns som laneassist och autobromsen och skärmen där man har radio/media/applecarplay/Android Auto. Men går den i sönder är det inget som påverkar bilens funktion och säkerhet hos Bilprovningen. Utmärkt liten krabat i stan som är lätt att fickparkera trots avsaknaden av P-sensorer (ytterligare en sak till som kan gå sönder och kosta pengar)

ViBilägare testar ju just nu också i10 som Sveriges billigaste bil. Därför jag sneglade på den själv nu och vi är väldigt nöjda. Fick betala 117000kr för en vit liten gullig Hyundai i10 Essential med 1300 mil på mätaren från 2022. 3 år nybilsgaranti kvar. Men visst vi kunde också ha köpt en gammal Saab men vi ville ändå ha lite enkel modernitet och smidighet i stan.

Uppdaterat: 2024-03-28 16:34

Snoid inga vettiga ICE bilar att köpa idag.till lågt pris. Säkertär det så idag. Jag pratar om villkoren i morgon och elbilar bliravsevärt billigare att bygga framöver det vet vi av historien för all teknik.TESLA visar det med tydlighet med lyxbilar så elbilen är inget undantag. Vänta till batterierna kostar en tiondel av idag det är nog inte alltför många år bort.

Uppdaterat: 2024-03-28 16:30
bengt39
lsoderlund skrev:

"– Fordonstillverkarna gör bättre bilar som lever längre, samtidigt som tröskeln till att byta till ny bil är extra hög när räntor och utgifter är högre än på länge. Det påverkar de mest priskänsliga ägarna av äldre bilar, säger Johan Asplund, analytiker på Vroom."
Tycker nog han missar den brännande punkten. Du kan åka riktigt bra i en 15 år gammal bil idag. Vi partar Saab, Volvo och flertalet andra bilar från 2009. Du åker exakt lika bekvämt i en V70 från 2009, som i en från 2017. Så frågan är varför man skall byta upp till något som drar lika mycket, är lika bekvämt men kostar massor med mer pengar. Bara för bytet? En v70 från 2009, förutsatt bra skick, är inte mindre säker än en V70 från 2017, sett till själva passiva säkerheten, dvs den reela krocksäkerheten.
Smäller nog hellre med en Älg i en Saab 9-5 från tidigt 2000-tal än i en VW T-cross. Vidare sitter man föredömligt i en 9-5, det gör man inte i en T-cross.

Du kan väl inte jämföra en så stor bil som Saab 9-5 med en småbil som VW T-cross? Lika fånigt som att jämföra äpplen med päron. Du vet väl skillnaden hoppas jag.

Uppdaterat: 2024-03-28 16:31
Togga
Ben39 skrev:

Snoid inga vettiga ICE bilar att köpa idag.till lågt pris. Säkertär det så idag. Jag pratar om villkoren i morgon och elbilar bliravsevärt billigare att bygga framöver det vet vi av historien för all teknik.TESLA visar det med tydlighet med lyxbilar så elbilen är inget undantag. Vänta till batterierna kostar en tiondel av idag det är nog inte alltför många år bort.

Teslas lyxbilar kostar över en million
Deras folkvagnar 3 och Y långt över halvmiljonen.
Så nej Tesla visar inget mer än att det fortfarande är dyrt att bygga elbilar trots rationella byggmetoder.

Uppdaterat: 2024-03-28 16:40

Jag har absolut inget emot att köpa skräp. Jag har köpt lite lattjo saker av tveksam kvalitet från Wish och det har som sig bör knappt kostat något heller.

Nu när biltillverkarna börjat leverera "lattjo saker av tveksam kvalitet" så ja, min betalningsvilja hamnar naturligtvis i samma proportion. För en skitbil betalar jag bara skitpengar, och det är betydligt mindre (i bästa fall tiondelen) av vad man skriver på prislappen i bilhallen i dagsläget.

Skulle det däremot dyka upp en gammal Volvo 940 i gott skick, så blir naturligtvis både tankar och betalningsvilja något helt annat.

Uppdaterat: 2024-03-28 17:39

Snoid Teslas lyxbilar :-) just det då kan man oxå ta betalt och det gör man och gnäller som bönder att skörden blir dålig i år.. Jag bedömer bara produktionsteknologi och mantimmar per bil då är det verkligt stora kliv Tesla har tagit .Batteriet ineffektiv konstruktion med gammeldags teknologi och koppla ihop småceller a la AA i mängder primitivt som fan .Kommer helt säkert att utvecklas lika enormt som transistorteknologin gjorde mot kiselplattor till hela sammankopplade system i en ny struktur av tillverkning och material. Det är så stora volymer det handlar om så det kan bli en ny Moors lag för batterier snart. Jag är helt övertygad med min gedigna breda teknologiska erfarenhet och följt många teknologier i detalj ett halvt sekel i yrket.Övertygad att batterierna kommer att rasa i pris de närmaste 5-10 åren 10% av av vad de kostar idag.
Att montera 4 kullager och en el motor 150 hk det väsentliga som behövs är inte hightech sen en enklel bottenplatta med det väsentliga och skippa morgondagens rymdteknik och självkörning bara dyrt trams just nu.
Se på en golfbil så enkelt det är att bygga elektrifierat.Bara att skala upp och anpassa till krafterna . Bilteknikerna lever i sin egen värld och gjort det alldeles för komplext= dyrt att tillverka pga ett föråldrat produktionstänk. Man behöver inte så sofistikerade bottenplattor som man har nu . Det är samma feltänk på flexibilitet som man hade på 70 talet när man byggde i industrin komplexa processanläggningar som skulle kunna göra allt i framtiden Kostar bara pengar det är kunden som ska betala och kunna köpa en elbil Make it simple for faen som dansken säger!

Uppdaterat: 2024-03-28 18:40
bengt39

Ben39, du glömmer alla mantimmar som krävs för att utveckla programvaran som skall styra bileeländet så det inte löper amok.
Senast i raden med icke färdiga bilar som lanserats är
Volvo EX30, hårdvaran är färdig men inte på något vis mjukvaran. Exakt samma som med VW iD3, och det var inte så lysande utan ett lotteri om bilen funkade.

Uppdaterat: 2024-03-28 18:10

Snoid Du kan vara manipulerad av hur det ser ut nu har du tänkt den tanken?Har du kört en golfbil nån gång den har inga komplicerade infotainmentsystem det behövs inte för uppgiften. Det har gått helt över styr i bilindustrin där alla dj-a onödiga tillval har gjort elbilen för komplicerad i infotainmentsystemet och därmed alldeles för dyr. Det går absolut att bygga elbilar med bara bruksbilskrav och skippa lyxvarianterna som ju komplicerar systemen i progressiv takt. En bruksbilsprodukt som säkert majoriteten av bilägarna vill ha. När sådan sans kommer in i bilbyggarvärlden kommer en riktigt bra elbil att kosta från 300 000 och även du skulle bli intresserad av någon modell är jag övertygad om :-)

Uppdaterat: 2024-03-28 18:35
bengt39
Mr Snoid skrev:

Teslas lyxbilar kostar över en million
Deras folkvagnar 3 och Y långt över halvmiljonen.
Så nej Tesla visar inget mer än att det fortfarande är dyrt att bygga elbilar trots rationella byggmetoder.

Långt över halvmiljonen är alltså knappt 20000 kr...
🤣

Uppdaterat: 2024-03-28 18:38

Ska man vara petig är Teslabatterierna 18650 lite större än ett AA ;)

Uppdaterat: 2024-03-28 18:55

Jag har nog ofta tyckt att en cirka 10 år gammal (svenskbyggd) Volvo är bland det bästa man kan ha som bruksbil. Bilen har fallit rejält i pris, men brukar ha bra komfort och mekaniskt fortfarande mycket kvar att ge. Man behöver inte vara fullt så noga med tvätt och vaxning eller rädd för att få bulor och repor som med en ny bil.

Uppdaterat: 2024-03-28 19:08

Rikard petigheten är en dygd den läralla sig av Modulerna är uppbyggda från väldigt små element så det blir väldigt många småelement storlekstyp "AA" i Teslan inte särskilt rationellt batteribygge men man kan ju inte bättre idag. Man kunde inte heller bygga förstärkare med massor av transistorer i början. Det blir garanterat ett paragdimskifte i batteribyggtekniken som avsevärt förbilligar framledes

Uppdaterat: 2024-03-28 19:08
bengt39
gmogmo skrev:

Mr Snoid skrev:
Teslas lyxbilar kostar över en million
Deras folkvagnar 3 och Y långt över halvmiljonen.
Så nej Tesla visar inget mer än att det fortfarande är dyrt att bygga elbilar trots rationella byggmetoder.

Långt över halvmiljonen är alltså knappt 20000 kr...
🤣

Beträffande Teslas priser så vet man inte från dag till dag.
Men visst billigaste 3 kostar tydligen 4 % över halvmiljonen. Det är som du säger inte så fasligt mycket mer och troligen ett bra köp om man accepterar bilens egenheter.
Men Teslas lyxbilar, dom börjar på 1,2 millioner.

Uppdaterat: 2024-03-28 19:09

SKF gammal hederlig Volvo. Jag samtycker sen betraktade man den inte inkörd förrän den passerat 20000 mil

Uppdaterat: 2024-03-28 19:11
bengt39

Fast Tesla har väl numera dels olika cell-storlekar i sina LiIon-paket samt även LFP-batterier som jag inte vet vilken fysisk storlek dom har. Samt högre energidensitet vilket innebär färre celler för samma kapacitet. Ursprungligen körde man med s k 18650-celler men utan att veta säkert så gissar jag att man använder annan cellstorlek numera.

Uppdaterat: 2024-03-28 19:21

ggmo snoid Man kan aldrig bedöma tillverkningskostnader baserat på bilpriser.
Tillverkningskostnader bedöms säkrast från produktionsteknologin och volymerna i fabrikerna. Tesla har gjort banbrytande produktionstekniska framsteg som kommer att spilla överrtill andra tillverkare med nya mer effektiva bilkoncept och mindre av sofistikerade lullull som dra med sig ökande kostnader som är obehövligt för många.
Just nu styrs elbilsindudtrin av marknadsförarna som vill sälja lull lull och trissar bilpriserna . Skulle inte förvåna mig om de bilföretag som kommer att klara sig bäst kommer att styras mer av tekniker de närmaste åren.

Uppdaterat: 2024-03-28 19:27
bengt39

Ben - du får väl byta ut din Niro mot en elektrisk C3 i basutförande - den har ju tydligen inte ens en multimedia-skärm så det passar väl i så fall. Annat elektroniskt finns ju och bl a beroende på de krav Euro Ncap ställer.

Uppdaterat: 2024-03-28 19:24

Pi Hade en tanke på det den är tyvärr lite för liten då jag är 192 cm lång Men då hade jag nog velat köpa värstingen men hustrun hade nog lagt in sitt veto ... Bara att blåsa i från en KIAEV6 GT från rödljusen - inte att köra snålt men häftigt!!! Ibland kommer den uppkäftige pojken i en .... ett hälsotecken?
GLAD PÅSK ALLA KUNNIGA DEBATÖRER PÅ DETTA FORUM

Uppdaterat: 2024-03-28 19:32
bengt39
Ben39 skrev:

ggmo snoid Man kan aldrig bedöma tillverkningskostnader baserat på bilpriser.
Tillverkningskostnader bedöms säkrast från produktionsteknologin och volymerna i fabrikerna. Tesla har gjort banbrytande produktionstekniska framsteg som kommer att spilla överrtill andra tillverkare med nya mer effektiva bilkoncept och mindre av sofistikerade lullull som är obehövligt för många.

Ja Teslas megacast kanske är en banbrytande tillverkningsmetod för serietillverkade elbilar större än Matchboxbilar.
Men återstår att se hur försäkringsbolagen kommer hantera detta. Kan bli enormt dyrt att försäkra en bil som snabbt blir irreparabel.
Själv vill jag gärna ha sofistikerade körhjälpmedel, ytterst vilsamt. En bra stereo och säten med bra inställningsmöjligheter.
Vad är det du tycker är onödigt på en bil, t.ex din E-Niro ?
Den har ju massor av sofistikerat lullull.

Uppdaterat: 2024-03-28 19:30
Ben39 skrev:

Pi Hade en tanke på det den är tyvärr lite för liten då jag är 192 cm lång Men då hade jag nog velat köpa värstingen men hustrun hade nog lagt in sitt veto ... Bara att blåsa i från en KIAEV6 GT från rödljusen - inte att köra snålt men häftigt!!!

Vem vet, kanske blir en rymlig bil trotts sin litenhet.
Finns mindre bilar som även rymmer färdigväxta. T.ex ryms jag fint i senaste Hyundai I20 och är av samma längd som dig.

Uppdaterat: 2024-03-28 19:34

Snoid Megacasr som gammal mekanist fattar att det är framtiden försäkringsbolagen anpassar sig no problems. Kör inte eniro den kan ju inte dra släp Jag kör laddhybriden som du säkert kommer ihåg.
GLAD PÅSK

Uppdaterat: 2024-03-28 19:37
bengt39

Dagens bilar kommer nog inte att leva så länge men bilarna som idag är 15 år och lite äldre kan vara en av de mest långlivade generationerna. Tillverkade när simulering och optimering av komponenter var för dyrt och innan elektroniken i bilarna blev absurd.

LeifX skrev:

"Fordonstillverkarna gör bättre bilar som lever längre" -källa på det?
Är det, på fullt allvar, någon som tror dagens digitaliserade bilar ens kommer ges en chans att uppnå 20-årsåldern, vilket är det helt normala för "gårdagens" bilar. Vilka 20-åriga uppdateringsgarantier har biltillverkarna utfäst för den digitala bilen, främst när det gäller säkerhetsmässiga uppdateringar vilka självklart skall vara obligatoriska?
Tesla har stora förutsättningar att klara sig till 20 år, medan övriga bilmärken lär få ytterst stora svårigheter att överleva efter 10-årsgränsen passerats.
Den digitala ättestupan lär bli framtidens största problem, och även kraftfullt öka bilens klimatbelastning då fler nya bilar måste produceras.

Uppdaterat: 2024-04-01 22:10

Johnkommentar o Leif X Bilars livslängd mm
Rosten bestämmer livslängden på bilar så har det alltid varit så kommer det vara framåt också. Tesla har inget som gör att den skulle få längre livslängd, Ålder 10 år på en modern bil 2024 innebär inte sämre än bil än det var för 50 år sen 1974 snarare tvärtom då rostskyddet bättre. Ett elektroniksystem (infotainment) i en modern bil i kan inte jämföras med en mobiltelefon eller dator . I mobilen eller datorn sitter prestandan i elektroniken och skärmen och måste förnyas efter 4-6 år för att hänga med En bil har prestandan i motorn och 300 hk 2024 är fortfarande 300 hk efter 10 år om den servas och underhålles- Däremot kan en bil från 2024 bli dyrare att underhålla efter 10 år i jämförelse med äldre bilar om man har lite otur då man måste byta mer "kluster av delar " där det mesta ändå funkar istället för enskild mindre del som är trasig. Mer elektronik är ingen nackdel då komponentfel från tillverkningen visar sig de första åren ofta under garantitiden. Buggar i styrsystemen visar sig också de första åren som barnsjukdomar och hinner rättas til.

Uppdaterat: 2024-04-02 10:08
bengt39

Ben39,
Det går fortfarande att från ett museum hämta ut en bil från 1924 och efter ett par timmars arbete få den att fungera i trafik.
Tror du att det skulle gå med någon av dagen bilar om hundra år?

Man gjorde det här experimentet med en drygt hundra år gammal Detroit Electric för några år sedan, laddade originalbatterierna, Ni/Fe, och körde 100miles.

Kommer det att gå att upprepa med dagens elbilar om hundra år?

Uppdaterat: 2024-04-02 10:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse Går säkert att starta en modern bil från 2024 om hundra år även om det kanhända inte är lika enkelt att få allt att fungera på bara ett par timmar. Elbilen är kanhända lättare och några mil får man säkert ut av dagens batterier också

Uppdaterat: 2024-04-02 11:06
bengt39

Nää. Komponenter i elektroniken kommer ha gett upp, det börjar hända idag med äldre elektronik, framförallt är det kondensatorer som ruttnar, läcker ut vätskta på kretskortet så även andra komponenter skadas.
Fukt kommer även skada vid lång förvaring om farkosten inte förvaras i en klimatiserad miljö.
Gissningsvis kommer även batteriet att ruttna.
Hitta en elbil i en lada och dra igång den om 100 år är en utopi.

Uppdaterat: 2024-04-02 11:17

Rikard Ja en 50 år gammal Volvo är säkert lättare att starta
Har inte tänkt på den del av elektroniken du nämner men 2024 finns väl sånt mest i gamla köksmaskiner.
Nu är det Chips från Taiwan som gäller för all teknik vare sig det gäller köksmaskiner , bilar eller kryssningsrobotar elektroniken ruttnar kan hända inte i samma omfattning där och mycket i kisel och nanostrukturer -? Eftersom det mesta numera bygger på mer eller mindre standardiserade moduler får man väl i värsta fall byta nån modul på samma sätt som man får byta fördelardosan på en gammal Volvo man vill återstarta. Min uppfattning står fortfarande kvar att det visst går att starta gamla bilar från 2024 om 100 år åtminstone om man tar den från ett museum som Saabnisse började med .

Uppdaterat: 2024-04-02 11:44
bengt39

Ben - batteriet kommer inte att fungera ens om 25 år i en elbil - i alla fall inte om den stått undanställd utan underhållsladdning. Det finns alltid en viss självurladdning, även i Li-batterier och när batteriet är tomt och sen dessutom stått tomt under några år så kan man glömma att det fungerar. Ett exempel var väl de tidiga Tesla Roadster som hittades för nåt år sen och inte ens dessa hade ju tydligen fungerande batterier.

Uppdaterat: 2024-04-02 11:58

PI Jaså det är så illa du får man modifiera sin uppfattning och ha ett batteri med sig om det ska funka.

Uppdaterat: 2024-04-02 13:02
bengt39

Och batterierna går inte att renovera som de Nisse pratar om.
Bekanta till mig hittade en väldigt gammal traktor, batterierna är gjorda i trä !!
De sköljde ur, hällde i ny syra och laddade...viola så fungerade startmotorn.
Kostnaden var nån hundring för syra.
Man får väl inte ens en cell till ett elbilsbatteri för en hundring.
Och arbetstiden i jämförelse ska vi inte prata om, det går att få igång många gamla träbatterier på den tiden det bara tar att få isär ett elbilsbatteri.
Bara sätta i ett nytt batteri då ?? Då är vi inne igen på att den inte gick att få fart på, det kommer inte att gå utan att byta komponenter.
Elbilen Nisse skrev om behövde inga nya komponenter, bara lite service så gick den.

Uppdaterat: 2024-04-02 13:08

Rikard Du har nog rätt där

Uppdaterat: 2024-04-02 14:06
bengt39