Vi Bilägares forum

Citroën återuppstår i Ryssland: ”Vi har tappat kontrollen”

Citroën återuppstår i Ryssland: ”Vi har tappat kontrollen”

Citroëns suv-modell C5 Aircross tillverkas nu i Ryssland – mot Citroëns vilja.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-02 10:11

Kommentarer

BMW - EMW redux.

Uppdaterat: 2024-04-02 10:27

Bara nästa steg på vägen mot sammanbrott för alla de former av patent, mönsterskydd osv som har sina rötter i Västeuropa!

Uppdaterat: 2024-04-02 10:54

De får väl avbryta samarbetet med den kinesiska partnern om de inte gör det som är överenskommet.

Uppdaterat: 2024-04-02 10:58
bgl skrev:

Bara nästa steg på vägen mot sammanbrott för alla de former av patent, mönsterskydd osv som har sina rötter i Västeuropa!

Mer troligt ett hack i kurvan, därav min referens till de BMW-bilar som tillverkades i Östtyskland utan licens fram till 1952 då de tvingades byta namn till EMW. Så om några år kan du kanske sponsra det ryska ekonomin och kriget i Ukraina genom att köpa en Zitroën Zircross Z5...

🤮

Uppdaterat: 2024-04-02 11:26

Situationen i Kina är att Stellantis, precis som andra europeiska tillverkare, har haft fabriker i Kina som var samägd tillsammans med en partner, en partner som i sin tur ägs av den kinesiska staten. I Stellantis fall är partnern Dongfeng. Kina har strafftullar på bilimport, och för att sälja bilar i Kina så behöver man ha tillverkning i Kina. Kina hade kravet att sådana fabriker var samägd av en kinesisk partner om minst 50%.

Förra året sålde Stellantis sin ägarandel till Dongfeng, men Dongfeng har ett 10 årigt avtal med Stellantis om att tillverka och sälja Stellantis bilar i Kina. Om Stellantis skulle bryta detta avtal och "bara lämnar samarbetet" så begår Stellantis kontraktsbrott och kan bli stämda av Dongfeng. En förutsättning för att Dongfeng köpte upp Stellantis del av verksamheten i Kina var just för att Stellantis gav Dongfeng tillåtelse att fortsätta producera Stellantis-bilar 10 år framåt. Utan den tillverkningslicensen så är det troligt att Dongfeng inte hade köpt upp Stellantis del.

Dongfeng säljer nu alltså reservdelar till Ryssland, som Ryssland sedan sätter ihop till en fullständig bil, i den fabrik i Ryssland som Stellantis övergav och lämnade i samband med den ryska invasionen av Ukraina.
Dongfengs fabrik i Kina har även underleverantörer av delar, som i sin tur säljer delar till fabriken i Ryssland. Dessa underleverantörer har Stellantis inget ägarskap över och kan inte styra över till vilka länder som underleverantörerna exporterar till.

Här handlar det om att kinesiska staten godkänner sådan här export. Det är problemet.

Uppdaterat: 2024-04-02 12:47