Vi Bilägares forum

Nya siffror: Så mycket mer drar bilen i verklig trafik

Nya siffror: Så mycket mer drar bilen i verklig trafik

Bensin- och dieselbilar har omkring 20 procent högre förbrukning i verkligheten än i testlabbet. För laddhybrider är läget betydligt värre.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-26 08:40

Kommentarer

Snoid
Jag skulle gissa någon ynka procent mer än med manuell. Givet samma motor och körstil.

Uppdaterat: 2024-04-01 15:00
Axa skrev:

AL
Din hjärnas konstruktion verkar inte kunna greppa det faktum att det finns en grupp som kör DSG utan att det medför ryckningar. Case closed.

Eftersom lådan kalibrerar sig direkt efter start, vilket resulterar i vibrationer, så har du antingen inte märkt av dessa - eller lever i en verklighetsförnekelse. Båda sakerna är lika olämpliga på vägarna.

Jorden är inte platt Axa.😅
Lär dig det en gång för alla nu.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-01 15:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Mr Snoid skrev:

Men frågan är hur mycket den där ”ryckomaten” påverkar den verkliga förbrukningen av drivmedel?
Det var väl hela upprinnelsen till denna oändliga historia.

En ryckomat (bra ord!) adderar lite vikt och innehåller fler rörliga delar vilket skapar både värme och förluster. Samtidigt växlar den optimalt och kan optimeras med en högre utväxling vilket borde vara gynnsamt i jämn hastighet.

Hur mycket förbrukningen ökar borde därför vara avhänget den körmiljö man vistas i.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-01 16:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Mer bränsle på brasan Hjälp av AI ChatBOT ChatGPS
Fråga till AI boten :Vilka för- och nackdelar har växellådor av typ DSG ?
ChatGPT
Direktväxellådor med dubbelkoppling (DSG) har både fördelar och nackdelar jämfört med traditionella manuella eller automatiska växellådor. Här är en översikt över några av dem:
Fördelar:
Snabba växlingar: DSG-lådor växlar väldigt snabbt och smidigt tack vare dess dubbelkopplingsmekanism. Detta gör att bilen kan bibehålla sin acceleration utan avbrott.
Bränsleeffektivitet: DSG-lådor kan vara mer bränsleeffektiva än traditionella automatiska växellådor på grund av deras förmåga att växla vid optimala varvtal.
Körupplevelse: För de flesta förare ger DSG-lådor en mer dynamisk och sportig körupplevelse tack vare deras snabba och smidiga växlingar.
Anpassningsbarhet: Vissa DSG-lådor har olika körlägen, såsom sportläge eller ekoläge, vilket ger föraren möjlighet att anpassa växellådans beteende efter sina preferenser eller körbehov.
Nackdelar:
Komplexitet: DSG-lådor är tekniskt avancerade och har fler rörliga delar än traditionella manuella eller automatiska växellådor. Detta kan göra underhåll och reparationer dyrare och mer komplicerade.
Kostnad: DSG-lådor tenderar att vara dyrare än traditionella manuella eller automatiska växellådor, både att tillverka och att reparera eller underhålla.
Körning vid låga hastigheter: Ibland kan DSG-lådor upplevas som något skakiga eller ryckiga vid låga hastigheter eller vid start-stopp-körning, särskilt i äldre modeller eller om de inte är korrekt inställda.
Känsla av koppling: Vissa förare föredrar känslan av att manuellt växla med en kopplingspedal och tycker att DSG-lådor tar bort den direkta kopplingen mellan föraren och växellådan.

Sammanfattningsvis har DSG-lådor många fördelar när det gäller prestanda och bränsleeffektivitet, men de kan vara mer komplexa och dyrare att underhålla än traditionella växellådor. Valet mellan en DSG-låda och andra växellådor beror på förarens preferenser och körbehov.

Uppdaterat: 2024-04-01 16:29
bengt39

AL
Det är inte mitt fel att du upplever ryckningar. Jag och med flera gör det inte.
Kanske dags för ett besök hos doktorn?

Uppdaterat: 2024-04-01 16:27

Dubbelkopplingslådor rycker i vissa situationer på grund av att det är två manuella lådor som sköter halva arbetet var. Beroende på driftsfall kan ett ryck kännas vid växling. En hydraulisk automat har mjukare växlingar men till priset av högre slirningsförluster, vilket hanteras vid jämn körning med lock up. Jämfört med en förare som växlar manuellt är dubbelkopplingslådan överlägsen. Bussar och lastbilar har robotiserade automater med en koppling, vilket gör växlingarna långsammare men även i en turistbuss kan växlingen rycka till i vissa lägen. Som alltid har programmeringen av lådan gjorts med kompromisser av de olika egenskaperna där vissa är motstridiga.

Uppdaterat: 2024-04-01 18:39

Tycker nog hela diskussionen om DSG-lådor är lite larvig om man skall tro vad ni skriver. Har väldigt liten erfarenhet av DSG-lådor men vet däremot att min "vanliga" hydraliska växellåda också rycker till i vissa situationer, som t.ex vid körning med adaptivfarthållare och man kommer till en uppförsbacke och varvtalet sjunker och lådan lägger i en lägre växel. Det känns i min bil i alla fall, men det är inget som stör mig, så jag måste försvara mitt val av växellåda.

Uppdaterat: 2024-04-01 19:14
Axa skrev:

AL
Det är inte mitt fel att du upplever ryckningar. Jag och med flera gör det inte.
Kanske dags för ett besök hos doktorn?

Ja verklighetsförnekelsen slår alla rekord.😅

Axa märker inte ryckningarna och därför existerar de inte är det senaste genidraget från Axa.😆. Det Axa inte märker - det finns helt enkelt inte. Alla rapporter, tekniska beskrivningar och bil- och växellådsproducenters uppgifter är fel. Axa har ju inte märkt av det! Bagdad Bob nästa? 😅

Alla andra märker dock av dem, och de är en del av lådans funktion när man startar bilen.

Men Axa är nog inte så van vid att köra olika bilar att han upplever det som alla andra känner direkt - och det är ok med mig. Alla har vi ju olika förmågor…😝

Jorden är platt som sagt,.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-01 19:41
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Du kanske må uppleva både ena och andra ryckningar. Jag gör inte det. Det finns fler som inte gör det. Har du svårt att ta till dig den informationen?

Uppdaterat: 2024-04-01 19:46

Ja Axa, det är uppenbart att du missar vissa grundläggande funktioner hos dubbelkopplingslådan.
Det är inte mycket att göra åt den saken. Vi har alla olika krav på perfektion och som sagt olika förmågor.

För en konstruktör rycker lådan, och så även bland såpass stor del av köparna att bilproducenterna lagt upp det som ett konstruktionsmål att minska problemet.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-01 22:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Du får fortsätta med dina vanföreställningar. Jag betvivlar starkt dina förmågor överhuvudtaget.

Uppdaterat: 2024-04-01 22:49

Ja du Axa, det är uppenbart att du inte läst in dig på hur lådtypen fungerar eller de omfattande underlag som finns inom området.

Bara en snabb sökning på Google (multi clutch transmission vibrations+research) ger mig tusentals träffar på problemen. En del av dessa är utförda i universitetsmiljö medan andra härstammar från konsultbolag och leverantörerna själva.

Givetvis har alla dessa fel eftersom Axa inte märker av det som alla andra märker - d.v.s att lådan (med kopplingar) medför ryckningar och vibrationer vilket yttrar sig extra mycket i låg hastighet.
Här är ett exempel (fjärde träffen ovanifrån på Google). Där finns ytterligare ett tiotal källor med som man kan läsa in sig på framför att förneka det som alla utom just Axa märker av😅

”Recently, the vibration and noise problem of the car during the engine starting process is one of the hot issues. This problem may be caused by the existence of nonlinear dry friction in the drive train, which causes the sliding state-slimy state-viscous state of the clutch friction plate to engage with the engine flywheel. Especially in the slow acceleration process, it will cause the car to appear jitter or abnormal noise [1-2]. In the research [3], a detailed excitation analysis is performed for the chattering phenomenon during clutch motion. The study [4] optimizes the internal structure of the transmission and the transmission path structure in two directions to alleviate the transmission gear knocking problem caused by engine torque fluctuation. Researches [5-6] study the clutch damping characteristics based on solving the abnormal acceleration characteristics of the vehicle, which mainly analyze the torsional rigidity and friction damping of the clutch against the torsional vibration attenuation rate of the clutch. In another research [7], deriving from solving the problem of gear slap of automobile transmission, a four-freedom-degree torsional vibration model is established, and the role of system parameters in reducing gear slamming vibration is discussed.
Many domestic and foreign studies have suggested that, the system will have complex nonlinear dynamics character when the relative velocity is low in systems with nonlinear dry friction. The studies [8-9] point out that when the car starts at low gear, the motion of the dry double-clutch system exhibits complex nonlinear dynamics character as the engine excitation increases, especially when the engine excitation increases at a low speed. This performance is more obvious. This paper uses a dry double-clutch car as the prototype, the three-freedom-degree dynamic model of the drive train is established. Based on the HOPF bifurcation theory, the influence of the change of clutch rigidity on the stability of the system is studied in detail. The stability of the system is determined by the largest Lyapunov index method”

https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/439/3/032013/pdf

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-02 07:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

I teorin skulle alltså min bil rycka nåt fruktansvärt. I praktiken rycker den vid normal körning knappt alls och inget jag reflekterar över eller lider av.

Uppdaterat: 2024-04-02 08:07

Det beror på vad man menar med fruktansvärt. Rycken blir ju värre när lådan är varm och vid extra kall väderlek.

De tycks också vara mer frekventa vid torr-kopplingen än hos den ”våta” varianten.

Något jag själv också kan intyga.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-02 08:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Så bra om DSG rycker för dig och du även kan bekräfta det med akademisk rapport.
Den ryckte inte för mig. Inte i Octavian jag hade. Har du läsförståelse?

Uppdaterat: 2024-04-02 11:40

Axa Låt den fortsätta rycka för AL han verkar nöjd med det .
VI andra som har samma lådor är uppenbarligen mer pragmatiska då vi inget märker eller tycker det är helt försumbart då det kanhända inte stör.

Uppdaterat: 2024-04-02 11:54
bengt39

Ben
Jag vet inte. När jag hade Octavian och samma diskussion om ryckighet fördes så försökte jag verkligen känna efter ifall det ryckte på något sätt. Det gjorde det inte.
Däremot kunde man i fart känna av automatens växlingar ibland, ungefär som med en traditionell automat.

Uppdaterat: 2024-04-02 12:26
Axa skrev:

AL
Så bra om DSG rycker för dig och du även kan bekräfta det med akademisk rapport.
Den ryckte inte för mig. Inte i Octavian jag hade. Har du läsförståelse?

Det är en av många rapporter, avhandlingar och utredningar inom området. Sedan är det inte bara Volkswagen som säljer lådtypen, de var inte ens först med den heller då den är 85 år gammal).

Men det är hos Volkswagens olika bilar som många kommer i kontakt med den och då framförallt den versionen som härstammar från Borgwarner. Och de rycker och vibrerar i jämförelse med en konventionell automatlåda.

Att Axa sedan misslyckas med att hitta den egenskapen hänger nog ihop med att han inte förstår eller har förmåga att förstå hur den är uppbyggd.

Alla andra som kör lådtypen märker av det - därav att bilproducenterna försökt att åtgärda det.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-02 12:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Alla andra som kör lådtypen märker av det - därav att bilproducenterna försökt att åtgärda det.
MVH AL

Det påståendet är ju en uppenbar lögn - vi är ju rätt många som inte upplever detta. Men för A.L är det kartan och inte verkligheten som gäller.

Uppdaterat: 2024-04-02 13:11

Ja ni kan säkert räknas på ena handens fingrar. Oklart varför ni inte märker av det.

Resten märker av det.

Och märker man det inte finns det ju mätningar som påvisar problemet.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-02 13:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Nu är du ju löjlig. Vilka mätningar är det du menar?
Du har hänvisat till tekniska beskrivningar, inte mätningar.
Lite som hifi-nördar om tekniska skillnader mellan stärkare A och B men i praktiken ingen som märker skillnad.

Uppdaterat: 2024-04-02 14:48

Du har fortfarande inte läst på Axa.

Lägg lite tid på det så blir diskussionen enklare

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-02 15:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ser att det går att kryssa av mail när nån skriver nåt mer i tråden och slipper då påminnelser om att någon svarat i tråden.
De sen en tid meningslösa dialogerna med AL har inte tillfört nåt på länge utan urartar till är en strid om påvens skägg .

Uppdaterat: 2024-04-02 15:38
bengt39

Ja förnekades av fakta brukar resultera i pajkastning, ofta med en eller ett par stycken i respektive ringhörna.

Det är därför som jag ber Axa att sätta sig in i lådans konstruktion

Men han vägrar som vanligt.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-02 16:08
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Man måste tydligen skriva en ny kommentar för att kunna avmarkera "Meddela mig när nya kommentarer läggs in".

Uppdaterat: 2024-04-02 16:15

AL
Du hänvisar till en artikel från 2018. Vilken bilmodell och låda har använts?
Förmodligen inte den Octavian jag körde och som inte var ryckig. Det är fakta. Du får ta det som du vill. Jag lägger ner så att du alltid får rätt. Även ifråga om andras upplevelser och erfarenheter.

Uppdaterat: 2024-04-02 16:51

Nu hänvisade jag inte till en artikel utan ett tjugotal. De beskriver lådans konstruktion.

Hos Volkswagen- som är Axa;s erfarenhet var det först Borgwarner som levererade. På senare år har även LUC blivit en upphandlad leverantör och då främst till prestandavagnarna. Dock finns det fler producenter förutom ovan nämnda som utvecklar och producerar motsvarande lösningar till både exempelvis Volvo, Hyundai/Kia och Ford.

När du hänvisar till din Octavia tar du alltså ett väldigt smalt grepp om dubbelkopplingslådan som lösning.

Rycker en Skoda? Ja i alla fall i fallet Superb och laddhybrid.

Rycker en Volvo? Ja absolut.

Rycker en Kia? Ja den är bland de sämre skulle jag vilja påstå.

Rycker Volkswagen? Ja- torr varianten är värst.

Varför rycker då lådan? Jo det är en del av dess konstruktion vid start. Man märker det i form av vibrationer när lådan kalibrerar sig.

Att lådan sedan hackar lite nere i fart och inte blir lika mjuk som en konventionell automat hänger ihop med att den saknar momentomvandlare. Förstår Axa varför det blir så?

Det är ok med mig om du är nöjd med din DSG. Jag gillar den också på många andra vis. Men krypfart får man betala priset för reptilsnabba växlingar och låg förbrukning. Det mesta är ju en kompromiss.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-02 17:07
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”