Vi Bilägares forum

Trafikforskaren: ”Vi har ingen inbyggd rädsla för hastigheter”

Trafikforskaren: ”Vi har ingen inbyggd rädsla för hastigheter”

Människan har ingen inbyggd rädsla för hastigheter till skillnad från exempelvis höjder. Det säger trafikforskaren Henriette Wallén Warner i en intervju med Vi Bilägare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-01 06:30

Kommentarer

"Det är antagligen rent evolutionärt. Vi är inte byggda eller utvecklade för att färdas så fort som vi gör i dag. Vi har ingen inbyggd rädsla för hastigheter utan man sitter i bilen och känner att man tar det lugnt. Folk somnar till och med vid ratten – då upplever man ju uppenbarligen ingen rädsla för hastigheten."

Jo när jag för några år sedan skrev att bilen börjar accelererar alldeles för fort när man når 160 och jag då inte vågar fortsätta utan släpper gasen, hånades jag med att det var en ynklig hastighet och att det är en väldigt slö bil.

Den personen lider alldeles uppenbart av problem med "evolutionen".

Likadant med en släkting som tre gånger de senaste 20 åren kört cykel ner för en backe i våldsam hastighet och fått tvärstopp, av olika orsaker, resulterande i 6 månader på plastik kirurgen varje gång, jag vågar inte köra fortare ner för en backe än max 10 km/t när jag cyklar och går hellre av och leder den.

Ingen förmåga att göra en verklighetsbaserad riskbedömning där.

Uppdaterat: 2024-04-01 09:26

Lite som när man i ett annat sammanhang skrävlar om att man utan problem åker ifrån bakomvarande trafik genom en kurvformation.

Då var man tydligen inte lika rädd längre…

De absolut farligaste förarna är de som har en grandios självuppfattning.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-01 12:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

"forskare inom trafikpsyokologi" Aprilskämt? Kan ju omöjligen vara ett riktigt jobb.

Uppdaterat: 2024-04-01 12:27
A.L skrev:

Lite som när man i ett annat sammanhang skrävlar om att man utan problem åker ifrån bakomvarande trafik genom en kurvformation.
Då var man tydligen inte lika rädd längre…
De absolut farligaste förarna är de som har en grandios självuppfattning.
MVH AL

Så sant AL

Uppdaterat: 2024-04-01 18:40

The speed isn’t the problem, it’s the sudden stop that does you in.

Uppdaterat: 2024-04-01 19:11
Dogman

Its not the fart that kills its the smell/smäll

Uppdaterat: 2024-04-01 19:37
A.L skrev:

Lite som när man i ett annat sammanhang skrävlar om att man utan problem åker ifrån bakomvarande trafik genom en kurvformation.
Då var man tydligen inte lika rädd längre…
De absolut farligaste förarna är de som har en grandios självuppfattning.
MVH AL

Det är ju inget problem eftersom det inte kräver hög hastighet, bara att du kör snabbare än de andra som flitigt bromsar ner.

Om du kör i 70 och de övriga bromsar ner till 50, kör du plötsligt 20 km/t snabbare utan att ha gjort någon ändring, DET är knappast ett problem med fartblindhet, utan att de andra har dåligt förtroende för sina bilars förmåga eller ogillar att känna G-krafter i sidled, vilket är mindre komfortabelt.

Inte fullt så underligt som demagogin... vill hävda.

Uppdaterat: 2024-04-01 21:14

Med andra ord kör alltså vissa snabbare än vad medtrafikanterna tycker är lämpligt - dessutom med hänvisning till att de inte vill uppleva högre G-krafter.

Och redan där kan vi konstatera att N-kilas uppenbarligen kör utanför systembegränsningarna och utsätter sig själv som andra för högre risker (rättare sagt 3,8 gånger högre risk för dödsolycka och 2,7 gånger högre risk för invalidiserande skada).

Lämna tillbaka körkortet innan det händer något.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-01 22:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Undra vilka "Vi" är ??
Jag har förmånen att känna några kvinnor som gillar fart, men 99% av de har absolut rädsla för fart.
Har även pratat med några kvinnor som säger samma sak "Det var inget problem tills jag födde barn, sen kom farträdslan, höjdskräcken, sjösjukan mm"

Uppdaterat: 2024-04-01 23:08

Efter 100 000 år på savannen skapade evolutionen rädsla i oss för ormar, höjder osv. Men inte rädsla för fart, sprang man för fort, så blev man trött och stannade. Vi är exakt samma människor nu som då, men farträdsla i bilkörning har inte evolutionen hunnit med än.

Uppdaterat: 2024-04-02 07:09
Rikard skrev:

Undra vilka "Vi" är ??
Jag har förmånen att känna några kvinnor som gillar fart, men 99% av de har absolut rädsla för fart.
Har även pratat med några kvinnor som säger samma sak "Det var inget problem tills jag födde barn, sen kom farträdslan, höjdskräcken, sjösjukan mm"

Får mig att tänka på F1 där förarna enligt ryktet sägs tappa en sekund per varv när de fått tillökning.

Vet inte om detta stämmer.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-02 08:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag minns en användare med tre tecken i användarnamnet som för ett par månader sedan hävdade att fyrhjulsdriften var så bra för med den kunde man ta kurvorna snabbare =)

Uppdaterat: 2024-04-02 10:57
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
A.L skrev:

Rikard skrev:
Undra vilka "Vi" är ??
Jag har förmånen att känna några kvinnor som gillar fart, men 99% av de har absolut rädsla för fart.
Har även pratat med några kvinnor som säger samma sak "Det var inget problem tills jag födde barn, sen kom farträdslan, höjdskräcken, sjösjukan mm"

Får mig att tänka på F1 där förarna enligt ryktet sägs tappa en sekund per varv när de fått tillökning.
Vet inte om detta stämmer.
MVH AL

Låter ju inte omöjligt, då har man ju mer än sig själv att tänka på.

Uppdaterat: 2024-04-02 11:06

I övrigt tycker jag att den här debatten är väldigt konstig. Människor både förstår hastigheter och har en inbyggd rädsla för dem. Redan för början förstod människan att det gick att hoppa ner 1,5 meter från en klippavsats och landa utan problem, men att det inte gick att hoppa ner tio meter. Javisst var höjden ett problem, men faktum är att människan redan från början visste att de slog i marken med en mycket högre hastighet. Människan visste redan från början att de kunde gå sakta mot ett träd utan att slå sig, men den visste också att det sannerligen inte gick att springa in i ett träd i full fart - därför att den höga farten skulle få sammanstötningen med trädet att göra ordentligt ont. Jag hävdar att trafikforskaren Henriette Wallén Warner inte vet vad hon pratar om.

Att vi sedan kanske inte är lika rädda för hastigheten just när vi sitter i en bil beror ju INTE på att vi inte förstår vad hastighet är och vad den kan göra, utan på att vi genom åren har blivit itutade av biltillverkarna att vi är säkra i "kraftiga säkerhetsburar av stål", "effektiva deformationszoner", "krockkuddar med uppblåsning i två steg" och så vidare - samt att vi förlitar oss på alla elektroniska hjälpsystem. Men utanför bilen - som oskyddade trafikanter - är vi i allra högsta grad medvetna om vad hastighet är.

Uppdaterat: 2024-04-02 13:55
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Rikard skrev:

A.L skrev:
Rikard skrev:
Undra vilka "Vi" är ??
Jag har förmånen att känna några kvinnor som gillar fart, men 99% av de har absolut rädsla för fart.
Har även pratat med några kvinnor som säger samma sak "Det var inget problem tills jag födde barn, sen kom farträdslan, höjdskräcken, sjösjukan mm"
Får mig att tänka på F1 där förarna enligt ryktet sägs tappa en sekund per varv när de fått tillökning.
Vet inte om detta stämmer.
MVH AL

Låter ju inte omöjligt, då har man ju mer än sig själv att tänka på.

Jag tvivlar på att det stämmer, men om det nu skulle göra det är jag säker på att det gäller bara under den första tiden efter tillökningen när tankarna är lite upp i det blå. Jag är övertygad om att den där påstått tappade sekunden snart är inkörd igen.

Uppdaterat: 2024-04-02 11:25
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker
Du har inga barn va?

Uppdaterat: 2024-04-02 11:33
Axa skrev:

Snooker
Du har inga barn va?

Jaha, då återfaller du i dina sedvanligt dumma och barnsliga inlägg. Jag svarar en gång, sedan lämnar jag dig därhän.

Jo, jag har barn (välutbildade med internationella karriärer), men jag är inte F1-förare. Om du läser mitt inlägg igen och bara för en gångs skull försöker att tänka lite (!), inser du att jag skrev att OM det av A.L nämnda ryktet skulle stämma, så är jag säker på att den påstått tappade sekunden gäller endast under den första tiden efter tillökningen när tankarna är lite upp i det blå.

Det är ett knepigt jobb att vara F1-förare: De får många miljoner bara i lön för varje kört lopp, stallen kräver att förarna levererar, sponsorerna kräver att förarna levererar och så vidare. F1-förarna är sällsynt professionella. Det säger sig självt att om Max Verstappen skulle bli pappa och tappa en sekund per varv OCH att det tappet skulle permanentas, skulle Verstappen inte hamna på pallen en enda gång! Vem som helst förstår det orimliga i det här. Och hur skulle vi förklara Michael Schumachers framgångar om "ryktet" skulle stämma? Han fick sina två barn mitt i karriären, men behöll fokuset och vann, och vann - och vann.

Så: Att det kan ske ett visst tapp i varvtiderna direkt efter en tillökning kan för all del inte uteslutas, men verkligheten knackar genast på dörren och kräver "back to business ASAP".

Uppdaterat: 2024-04-02 12:06
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker
Ok. Men om vi lämnar F1-diskussionen så är det fullt normalt att människor blir försiktigare med åldern, samt att även föräldraskapet innebär ett mindre risktagande. Om jag minns rätt finns det en del sådan studier på området.
Så även om människan genetiskt saknar farträdsla finns det andra orsaker till att man blir försiktigare i trafiken. Och därmed inte kör som man gjorde i ungdomen.

När det kommer till professionella inom F1 så är det inget som säger att de blir räddare efter att ha blivit förälder. Men de lär få lära sig hantera rädslan ifall de ska kunna prestera. Men rädslan kanske ändå finns där.

Uppdaterat: 2024-04-02 12:20
SnookerPro skrev:

Jag minns en användare med tre tecken i användarnamnet som för ett par månader sedan hävdade att fyrhjulsdriften var så bra för med den kunde man ta kurvorna snabbare =)

Då har nog minnet spelat er ett rejält spratt

Korrekt är att fyrhjulsdrift påverkar sidostabiliteten - eftersom det blir mer friktion ”över” via att den fördelas på fyra istället för två hjul.

Att det sedan förekommer riskkompensation hos flertalet system oavsett vi pratar antisladd, farthållare, dubbade däck eller fyrhjulsdrift har inget med den tekniska prestandan att göra - utan speglar snarare respektive förares riskmedvetande.

Och det är detta bristfälliga medvetande som åskådliggörs så tydligt hos vår Opel-fantast ovan.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-02 14:39
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

SnookerPro skrev:
Jag minns en användare med tre tecken i användarnamnet som för ett par månader sedan hävdade att fyrhjulsdriften var så bra för med den kunde man ta kurvorna snabbare =)

Då har nog minnet spelat er ett rejält spratt
Korrekt är att fyrhjulsdrift påverkar sidostabiliteten - eftersom det blir mer friktion ”över” via att den fördelas på fyra istället för två hjul.
Att det sedan förekommer riskkompensation hos flertalet system oavsett vi pratar antisladd, farthållare, dubbade däck eller fyrhjulsdrift har inget med den tekniska prestandan att göra - utan speglar snarare respektive förares riskmedvetande.
Och det är detta bristfälliga medvetande som åskådliggörs så tydligt hos vår Opel-fantast ovan.
MVH AL

Så funkar inte fyrhjulsdrift. I de flesta bilar så sitter det en diff mellan framhjulen sedan är det en kopplingspacke till bakhjulen och en diff mellan bakhjulen. Finns ingen diff mellan bakaxeln och framaxeln, du fattar nog själv hur galet det skulle bli.

Det är ett fåtal fyrhjulsdriftsbilar som kan koppla ur framhjulen (de har ofta en transferlåda och finns i rent bakhjulsdrivna versioner). För att ge dig ökad sidostabilitet.

När du behöver all friktion på dina framhjul så kommer antisladdsystemet slå av motorn kopplingen kommer också att börja låsa men den kommer ju aldrig låsa helt eftersom du då spektakulärt skulle lämna vägen.

Lite inte på fyrhjulsdriften i detta fall utan lär dig att sluta gasa när du är på väg ner i diket. Ifall du tror att du kan ta en kurva i högre fart när du har fyrhjulsdriven bil så vill jag nog helst inte möte dig på en vanlig väg.

Uppdaterat: 2024-04-02 17:07

Nu glider tråden över till fyrhjulsdriftens fördelar och nackdelar, och tråden kommer att bli lång, mycket lång...

Uppdaterat: 2024-04-02 17:10

Vänta nu? A.L vet allt om fyrhjulsdrift...detta börjar bli väldigt intressant. Kanske Karlsson har samma uppfattning om fyrhjulsdrift...som mig, eller skall man säga verklighetsuppfattning?

Uppdaterat: 2024-04-02 19:51

Jag förstår dina synpunkter herr Karlsson. Mitt resonemang utgick från däckens tillgängliga friktion och vilka konsekvenser det får på sidostabiliteten. Det du är inne på är i sak korrekt- men det är inte riktigt det resonemanget vi för avseende fyrhjulsdrift.

Fyrhjulsdriften möjliggör en högre sidostabilitet (eller kraft) då drivkraften fördelas på fyra hjul istället för två.

Däcken har ungefär 1-1,1 g att spela med. Och det gäller i alla riktningar men med påverkan av deformation och en del andra faktorer som gör saker lite mer komplicerade. Men om du använder 0,15g (som ett exempel) och sedan får 0,80-0,85 ”över” till att manövrera bilen så är det ett högre värde än om fram- eller bakdäcken istället ”bara” har 0,7 g innan det släpper.

Därför är fyrhjulsdriften stabilare.

Med stöd från vår käre Newton kan man Beräkningsmässigt sätta upp en formel för hur snabbt man klarar kurvan -
Givet dess radie och tillgängliga friktion. Och då blir det skillnader med högre än lägre friktion - allt annat lika.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-03 07:08
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Jag förstår dina synpunkter herr Karlsson. Mitt resonemang utgick från däckens tillgängliga friktion och vilka konsekvenser det får på sidostabiliteten. Det du är inne på är i sak korrekt- men det är inte riktigt det resonemanget vi för avseende fyrhjulsdrift.
Fyrhjulsdriften möjliggör en högre sidostabilitet (eller kraft) då drivkraften fördelas på fyra hjul istället för två.
Däcken har ungefär 1-1,1 g att spela med. Och det gäller i alla riktningar men med påverkan av deformation och en del andra faktorer som gör saker lite mer komplicerade. Men om du använder 0,15g (som ett exempel) och sedan får 0,80-0,85 ”över” till att manövrera bilen så är det ett högre värde än om fram- eller bakdäcken istället ”bara” har 0,7 g innan det släpper.
Därför är fyrhjulsdriften stabilare.
Med stöd från vår käre Newton kan man Beräkningsmässigt sätta upp en formel för hur snabbt man klarar kurvan -
Givet dess radie och tillgängliga friktion. Och då blir det skillnader med högre än lägre friktion - allt annat lika.
MVH AL

Du struntar i 3 viktiga faktorer som gör hela ditt resonemang poänglöst.
1) Vid en kurva är det framdäcken som kommer släppa först ifall du inte planerar att ta kurvan i bredställ med en RWD. Generellt har jag träffat väldigt få personer som blivit pålurade fyrhjulsdrift p.g.a. säkerhet som kan det.
2) En modern fyrhjulsdrift kan inte koppla ur huvuddrivaxeln, finns ingen diff mellan fram och bak utan bara en kopplingspacke. Vissa tillverkare brukar lite fluffigt säga att den kan skicka 50% vridmoment till bakaxeln inte 100%.
3) Antisladdsystemet kommer att ha bromsat ner och kapat motoreffekt långt innan kopplingspacken lyckats skicka några större mängd med moment till bakhjulen.

"Det du är inne på är i sak korrekt- men det är inte riktigt det resonemanget vi för avseende fyrhjulsdrift."

Menar du att ditt resonemang enbart gäller fyrhjulsdrivna bilar utan antisladd och jämförelse mellan transferlåda AWD och framhjulsdrivna? Har det någonsin funnits en sådan bil. Teoretisk skulle ju audis längs monterade modeller ha denna konstruktion men i verkligheten så har de inte det. Mig veterligen så har väl alla andra längsmonterade bakhjulsdrift.

"Fyrhjulsdriften möjliggör en högre sidostabilitet (eller kraft) då drivkraften fördelas på fyra hjul istället för två." Vilken fyrhjulsdrifts konstruktion menar du har denna egenskap, gammal hederlig med difflås? Det finns ju ett fåtal system med LSD mellan fram och bakaxel men LSD är ju långsammare än antisladden så det är ju otroligt att du får någon högre kurvhastighet.

Inget av detta gäller för elektriska bilar med en motor per axel.

Uppdaterat: 2024-04-03 09:11

Nu är fyrhjulsdriftfantasterna igång igen. I fel tråd... Mera popcorn!

Uppdaterat: 2024-04-03 12:18

Ja, en intressant match verkar det som.

Uppdaterat: 2024-04-03 12:55
Herr Karlsson skrev:

A.L skrev:
Jag förstår dina synpunkter herr Karlsson. Mitt resonemang utgick från däckens tillgängliga friktion och vilka konsekvenser det får på sidostabiliteten. Det du är inne på är i sak korrekt- men det är inte riktigt det resonemanget vi för avseende fyrhjulsdrift.
Fyrhjulsdriften möjliggör en högre sidostabilitet (eller kraft) då drivkraften fördelas på fyra hjul istället för två.
Däcken har ungefär 1-1,1 g att spela med. Och det gäller i alla riktningar men med påverkan av deformation och en del andra faktorer som gör saker lite mer komplicerade. Men om du använder 0,15g (som ett exempel) och sedan får 0,80-0,85 ”över” till att manövrera bilen så är det ett högre värde än om fram- eller bakdäcken istället ”bara” har 0,7 g innan det släpper.
Därför är fyrhjulsdriften stabilare.
Med stöd från vår käre Newton kan man Beräkningsmässigt sätta upp en formel för hur snabbt man klarar kurvan -
Givet dess radie och tillgängliga friktion. Och då blir det skillnader med högre än lägre friktion - allt annat lika.
MVH AL

Du struntar i 3 viktiga faktorer som gör hela ditt resonemang poänglöst.
1) Vid en kurva är det framdäcken som kommer släppa först ifall du inte planerar att ta kurvan i bredställ med en RWD. Generellt har jag träffat väldigt få personer som blivit pålurade fyrhjulsdrift p.g.a. säkerhet som kan det.
2) En modern fyrhjulsdrift kan inte koppla ur huvuddrivaxeln, finns ingen diff mellan fram och bak utan bara en kopplingspacke. Vissa tillverkare brukar lite fluffigt säga att den kan skicka 50% vridmoment till bakaxeln inte 100%.
3) Antisladdsystemet kommer att ha bromsat ner och kapat motoreffekt långt innan kopplingspacken lyckats skicka några större mängd med moment till bakhjulen.
"Det du är inne på är i sak korrekt- men det är inte riktigt det resonemanget vi för avseende fyrhjulsdrift."
Menar du att ditt resonemang enbart gäller fyrhjulsdrivna bilar utan antisladd och jämförelse mellan transferlåda AWD och framhjulsdrivna? Har det någonsin funnits en sådan bil. Teoretisk skulle ju audis längs monterade modeller ha denna konstruktion men i verkligheten så har de inte det. Mig veterligen så har väl alla andra längsmonterade bakhjulsdrift.
"Fyrhjulsdriften möjliggör en högre sidostabilitet (eller kraft) då drivkraften fördelas på fyra hjul istället för två." Vilken fyrhjulsdrifts konstruktion menar du har denna egenskap, gammal hederlig med difflås? Det finns ju ett fåtal system med LSD mellan fram och bakaxel men LSD är ju långsammare än antisladden så det är ju otroligt att du får någon högre kurvhastighet.
Inget av detta gäller för elektriska bilar med en motor per axel.

Jag vet inte riktigt hur du menar med att friktionen inte är en storhet att ta hänsyn till? Mig veterligen är den central både för att styra, gasa och bromsa.

Förekomst av antisladd spelar heller inte så stor roll för grundresonemanget. Antisladd arbetar bara vid en viss avdrift. Förvisso ser den olika ut beroende på bilmodell men generellt sett är fyrhjulsdriften inkopplad (i de fall vi pratar om sådana lösningar) före antisladden - även om det säkert förekommer system och situationer (exempelvis väldigt låg friktion) där så inte är fallet.

Men som jag skrev tidigare. Det finns ganska simpla fysiska beräkningar där man med hjälp av kurvradien och friktionen kan beräkna den maximala kurvhastigheten. De tar dock inte hänsyn till en del andra krafter som förekommer, men de är ändock såpass tydliga att de visar på skillnader givet friktionen.

Jag får väl leta upp dessa och dela vid tillfälle.

Säkerhet är sedan ett resonemang som innehåller många olika variabler och med en stor samvariation. En del av variablerna korsar och integrerar med varandra på ett sätt som ännu inte är helt utrett. Därför kan man - beroende på vad man tycker är relevant - landa i olika slutsatser om säkerhetsvinster hos både ABS,ESP, vinterdäck eller fyrhjulsdrift. Givet antagandet att det är den vetenskapliga ansatsen vi skall utgå från.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-05 07:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Herr Karlsson skrev:
A.L skrev:
Jag förstår dina synpunkter herr Karlsson. Mitt resonemang utgick från däckens tillgängliga friktion och vilka konsekvenser det får på sidostabiliteten. Det du är inne på är i sak korrekt- men det är inte riktigt det resonemanget vi för avseende fyrhjulsdrift.
Fyrhjulsdriften möjliggör en högre sidostabilitet (eller kraft) då drivkraften fördelas på fyra hjul istället för två.
Däcken har ungefär 1-1,1 g att spela med. Och det gäller i alla riktningar men med påverkan av deformation och en del andra faktorer som gör saker lite mer komplicerade. Men om du använder 0,15g (som ett exempel) och sedan får 0,80-0,85 ”över” till att manövrera bilen så är det ett högre värde än om fram- eller bakdäcken istället ”bara” har 0,7 g innan det släpper.
Därför är fyrhjulsdriften stabilare.
Med stöd från vår käre Newton kan man Beräkningsmässigt sätta upp en formel för hur snabbt man klarar kurvan -
Givet dess radie och tillgängliga friktion. Och då blir det skillnader med högre än lägre friktion - allt annat lika.
MVH AL
Du struntar i 3 viktiga faktorer som gör hela ditt resonemang poänglöst.
1) Vid en kurva är det framdäcken som kommer släppa först ifall du inte planerar att ta kurvan i bredställ med en RWD. Generellt har jag träffat väldigt få personer som blivit pålurade fyrhjulsdrift p.g.a. säkerhet som kan det.
2) En modern fyrhjulsdrift kan inte koppla ur huvuddrivaxeln, finns ingen diff mellan fram och bak utan bara en kopplingspacke. Vissa tillverkare brukar lite fluffigt säga att den kan skicka 50% vridmoment till bakaxeln inte 100%.
3) Antisladdsystemet kommer att ha bromsat ner och kapat motoreffekt långt innan kopplingspacken lyckats skicka några större mängd med moment till bakhjulen.
"Det du är inne på är i sak korrekt- men det är inte riktigt det resonemanget vi för avseende fyrhjulsdrift."
Menar du att ditt resonemang enbart gäller fyrhjulsdrivna bilar utan antisladd och jämförelse mellan transferlåda AWD och framhjulsdrivna? Har det någonsin funnits en sådan bil. Teoretisk skulle ju audis längs monterade modeller ha denna konstruktion men i verkligheten så har de inte det. Mig veterligen så har väl alla andra längsmonterade bakhjulsdrift.
"Fyrhjulsdriften möjliggör en högre sidostabilitet (eller kraft) då drivkraften fördelas på fyra hjul istället för två." Vilken fyrhjulsdrifts konstruktion menar du har denna egenskap, gammal hederlig med difflås? Det finns ju ett fåtal system med LSD mellan fram och bakaxel men LSD är ju långsammare än antisladden så det är ju otroligt att du får någon högre kurvhastighet.
Inget av detta gäller för elektriska bilar med en motor per axel.

Jag vet inte riktigt hur du menar med att friktionen inte är en storhet att ta hänsyn till? Mig veterligen är den central både för att styra, gasa och bromsa.
Förekomst av antisladd spelar heller inte så stor roll för grundresonemanget. Antisladd arbetar bara vid en viss avdrift. Förvisso ser den olika ut beroende på bilmodell men generellt sett är fyrhjulsdriften inkopplad (i de fall vi pratar om sådana lösningar) före antisladden - även om det säkert förekommer system och situationer (exempelvis väldigt låg friktion) där så inte är fallet.
Men som jag skrev tidigare. Det finns ganska simpla fysiska beräkningar där man med hjälp av kurvradien och friktionen kan beräkna den maximala kurvhastigheten. De tar dock inte hänsyn till en del andra krafter som förekommer, men de är ändock såpass tydliga att de visar på skillnader givet friktionen.
Jag får väl leta upp dessa och dela vid tillfälle.
Säkerhet är sedan ett resonemang som innehåller många olika variabler och med en stor samvariation. En del av variablerna korsar och integrerar med varandra på ett sätt som ännu inte är helt utrett. Därför kan man - beroende på vad man tycker är relevant - landa i olika slutsatser om säkerhetsvinster hos både ABS,ESP, vinterdäck eller fyrhjulsdrift. Givet antagandet att det är den vetenskapliga ansatsen vi skall utgå från.
MVH AL

Menar du att fyrhjulsdriften är en låda som du köper för typ 10 000:- extra som helt utan problem på kortare tid än antisladdsystemet kopplar ur framhjulsdriften (finns inget sätt att koppla ur framhjulen helt) och skickar kraften till bakaxel som sedan kommer att skicka ut all vridmoment på det bakhjulet med mest grepp.

Lustigt nog så finns det ett sådant AWD och det är Saab(GM) XWD som hade två kopplingar en för framaxel och en för bakaxel. Vissa versioner hade även en ELSD både på framaxel och bakaxel. Då klarade den av att skicka 92% till bak och 97% fram. Detta är då ett system som är dubbelt så dyrt och komplicerat. Det spelade heller ingen roll eftersom normala bilister inte fortsätter gasa efter att vi ha börjat tappa fästet. Antisladd kommer och att slå till.

Varför spelar detta ingen roll? Detta bygger enbart på att du gasar dig igenom kurvor även efter att du tappat greppet med de drivande hjulen, sluta med det!

Du kommer att ha högst fart ifall du inte spenderar någon form av friktion på att öka fart oavsett ifall du har AWD eller inte. Det är också framhjulen som behöver denna friktion och alla bilar med tvärställda motorer kan inte koppla ur framhjulen (ignorera ett fåtal Saab och opel).

Uppdaterat: 2024-04-05 10:13

Debatthästarna tuggar sin havre... Orkar någon annan läsa deras epistlar?

Uppdaterat: 2024-04-05 10:38

Bilar med seriöst konstruerad fyrhjulsdrift har frihjulsnav som gör att man kan koppla bort drivning på styrande hjul när man inte kör bredvid vägen.

Uppdaterat: 2024-04-05 19:51