Vi Bilägares forum

Nya siffror: Så mycket mer drar bilen i verklig trafik

Nya siffror: Så mycket mer drar bilen i verklig trafik

Bensin- och dieselbilar har omkring 20 procent högre förbrukning i verkligheten än i testlabbet. För laddhybrider är läget betydligt värre.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-26 08:40

Kommentarer

Beror på olika utförande motor typ och dubbelkoppling är olika tryck och beteckning. CVT remjohan som DAF bil rycker men Toyota känns mjukare olika utförande. BMW och Mini är momentomvandlare är underbart drivlina men lite mer bränsleförbrukning.
Jag kört även E-DSG på Enyaq IV 60 lånebil vid service och den är 100% ryckfritt på alla körförhållande.

Uppdaterat: 2024-03-28 09:06
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Så klart att Enyaq är ryckfri, den har en inte ens en växellåda.

Uppdaterat: 2024-03-28 09:17

Ja vi får konstatera att Pi vet bättre än tillverkaren.😅

Mina erfarenheter kvarstår. Det rycker i lådan och då framförallt i krypfart. I alla fall hos Skoda Superb. Vid högre last märkte jag aldrig några ryck vare sig med Skoda eller Volkswagen.

Övriga påståenden om min eller andras körstil bokför vi på skenmanöverkontot - det ligger som en undergrupp till fanatikerkontot. Påståenden om att dubbelkopplingslådan är ryckfri stämmer nämligen inte med verkligheten. Och skärskådar man argumentet är det ju ännu dummare. Man får alltså inte - enligt Pi- använda för mycket effekt då lådan i så fall börjar rycka… En sak som jag kan nämna hade fastnat i komplettbilsutprovningen och resulterat i ny programvara.

Vi avslutar diskussionen här med att konstatera att Vi inte är överens och att Pi behöver lära sig acceptera att andra har andra erfarenheter än honom.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-28 09:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nä, står man i kö länge så lamellerna blir varma rycker det extra mycket.
Kompis som kör väldigt lugnt men köar en del här i stan fick byta lameller (stora lådan med torrkoppling) det var inte billigt.

Uppdaterat: 2024-03-28 10:21

Nej just värmen är en sådan där sak som är ett bekymmer. Man märker det tydligt om man har en bil som har tempmätare kopplad till lådan.

Då räcker det med en bilkö för att värmen snabbt skall stiga och snart nå den nivå som krävs för att man måste stanna och lägga i läge P och låta den kylas av.

Och visst bli rycken kraftigare när lådan är varm.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-28 10:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

För många år sen hade en kompis en bil som visade temperaturen i differentialen. Den steg ganska snabbt vid aktiv körning.

Uppdaterat: 2024-03-28 11:22
AL skrev:

Axa gör tydligen inte det, han är kanske inte van vid att känna efter hur bilen rör sig och hur saker och ting fungerar, vad vet jag?
Men öppna instruktionsboken och läs. Där står samma sak.
MVH AL

Nej AL. Det står inte i instruktionsboken. Har kikat i den som jag hade till Octavian.

Uppdaterat: 2024-03-28 11:37

Det var A.L som började dra in bristande körskicklighet hos de som inte tyckte som honom så då får han nog finna sig i att drabbas av samma mynt. Men mitt råd kvarstår - funderar ni på en bil med DSG-låda så provkör själv och bilda er en egen uppfattning i st f att tro blint på bl a ViB och A.L. Sen finns det givetvis olika generationer av lådorna och olika lådor för olika motortyper men jag har mest kört DQ200 av senare modeller och den har fungerat som jag beskrivit.

Uppdaterat: 2024-03-28 12:49
Axa skrev:

AL skrev:
Axa gör tydligen inte det, han är kanske inte van vid att känna efter hur bilen rör sig och hur saker och ting fungerar, vad vet jag?
Men öppna instruktionsboken och läs. Där står samma sak.
MVH AL

Nej AL. Det står inte i instruktionsboken. Har kikat i den som jag hade till Octavian.

Det står i både Skoda Superb som hos Kia:s motsvarighet.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-28 14:07
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

Det var A.L som började dra in bristande körskicklighet hos de som inte tyckte som honom så då får han nog finna sig i att drabbas av samma mynt. Men mitt råd kvarstår - funderar ni på en bil med DSG-låda så provkör själv och bilda er en egen uppfattning i st f att tro blint på bl a ViB och A.L. Sen finns det givetvis olika generationer av lådorna och olika lådor för olika motortyper men jag har mest kört DQ200 av senare modeller och den har fungerat som jag beskrivit.

Jag har inte pratat om bristande körskicklighet utan om att vi nog upplever saker och ting olika beroende på erfarenhetsnivå.

Missar man rycken hos DSG så antingen blundar man eller så hr man inte sensorerna ute.

Och som jag skrev från första början så rycker det lådorna som jag kört, ägt eller haft till förfogande.

Det rör sig i alla fall om en tio bilar totalt - med allt från hybrid till diesel och bensinmotorer. Och det bara från Volkswagen. Allt från LT28, till Caddy till Golf, Audi och Superb. Samtliga ryckte i köerna i GBG. Några hade torrlameller och några av dem var ”blötlagda”. Årsmodeller från mitten av 2000-talet till 2023. Ingen havererade dock, vilket många påstod skulle bli fallet.

Hos Kia har jag haft en Optima och en Ceed, båda med DCT. Den sista årsmodellen var 2020 och den ryckte rejält - faktiskt värre än hos Volkswagen om det underlättar för Pi:s förmåga att acceptera.

Även Volvo har motsvarande lösning. Där har jag kört V60 och V90 med samma elände - och även där rycker det - om än inte som hos Kia.

Det finns också en mekanisk orsak till att bilen rycker - men det tycks ingen vilja diskutera.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-28 14:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tilläggas skall att det också tycks skilja sig åt mellan olika exemplar.

Hade en Golf på firman med 150 Hkr bensinare och DSG årsmodell runt 2016(eller 17 - minns inte exakt). Den ryckte mindre än vad Skoda Superb år 2023 gör.

Så förmodligen är det inte bara lådans fel att det rycker utan det tycks finnas andra orsaker också.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-28 14:35
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Kan ju vara begynnande Parkinson som påverkar din högra fot. Du kanske behöver kolla detta 🤣

Uppdaterat: 2024-03-28 14:40

Snoid
+1
Tänker oxå att man inte har tillräckligt finkänslig högerfot för att kunna reglera hastighet och krypkörning på ett vettigt sätt mht DSG.

Uppdaterat: 2024-03-28 14:43

Ha ha jo då har jag haft det sedan 2003….

Inte omöjligt måhända men lite svårt att dölja hemmavid då min fru är läkare ….😀

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-28 14:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ändå ganska kul att ingen är intresserad av tekniken och orsaken till att lådan rycker…

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-28 14:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Känns lite avlägsetatt vara intresserad av varför det rycker när man inte upplever några ryck. Har precis kört några helt ryckfris mil... 😀

Uppdaterat: 2024-03-28 15:07
A.L skrev:

Ändå ganska kul att ingen är intresserad av tekniken och orsaken till att lådan rycker…
MVH AL

Så klart att tekniken med två robotiserade lamellkopplingar ger lite ryckningar vid krypkörning eller finmanövrering.
Ligger självklart i mekatroniken i lådan. Alternativet till ett ”litet skutt” är kortare livslängd pga slirande lameller. Så det blir en kompromiss.
Audi använder ZF lådor i sina dyrare mer effektstinna bilar.
Har haft en Audi med Multitronic, den skuttade också lite då lamellen lade an. Blev extra intressant att finmanövrera en tung husvagn med den

Uppdaterat: 2024-03-28 15:26

Jag som nästan mest bara kört med Volvo och SAAB lådor och nu några år med KIA Niro vad den nu har för låda? Har aldrig haft några såna problem och vet inte vad ni snackar om. Har egentligen aldrig brytt mig om teknologin bakom på växellådan och det har aldrig påverkat mitt bilval. Jag ägnar mig åt snålkörning numera och då behandlar man bilen mjukt som PI verkar göra och andra kanhända borde läras sig ? Kanske då problemen försvinner??

Uppdaterat: 2024-03-28 15:44
bengt39

Ben - såvitt jag kan läsa mig till så har din bil samma typ av växellåda som min.

Uppdaterat: 2024-03-28 16:30
Mr Snoid skrev:

A.L skrev:
Ändå ganska kul att ingen är intresserad av tekniken och orsaken till att lådan rycker…
MVH AL

Så klart att tekniken med två robotiserade lamellkopplingar ger lite ryckningar vid krypkörning eller finmanövrering.
Ligger självklart i mekatroniken i lådan. Alternativet till ett ”litet skutt” är kortare livslängd pga slirande lameller. Så det blir en kompromiss.
Audi använder ZF lådor i sina dyrare mer effektstinna bilar.
Har haft en Audi med Multitronic, den skuttade också lite då lamellen lade an. Blev extra intressant att finmanövrera en tung husvagn med den

Ja huvudet på spiken.👍

Läs och lär nu Axa och Pi.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-28 17:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Ben39 skrev:

Jag som nästan mest bara kört med Volvo och SAAB lådor och nu några år med KIA Niro vad den nu har för låda? Har aldrig haft några såna problem och vet inte vad ni snackar om. Har egentligen aldrig brytt mig om teknologin bakom på växellådan och det har aldrig påverkat mitt bilval. Jag ägnar mig åt snålkörning numera och då behandlar man bilen mjukt som PI verkar göra och andra kanhända borde läras sig ? Kanske då problemen försvinner??

Din låda går ryckigt direkt vid start, eller hur?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-28 17:23
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det är fortfarande väldigt märkligt att man som jag kan köra +10.000 mil utan att märka av dessa ryckningar som A.L hävdar är så vanliga.
Och mitt garage kräver verkligen "fin-manövrering" men inte det minsta problem med ryck. Motorn får gå på tomgång när jag smyger in och ut. När jag sen åker iväg så är det med konventionell körteknik men jag är ingen som trampar gasen i botten direkt. Så lär dig A.L - det går utan vidare att köra en bil med DSG-låda ryckfritt.

Uppdaterat: 2024-03-28 17:48

Precis. De som upplever ryckighet har inte lärt sig att köra mjukt.

Uppdaterat: 2024-03-28 17:50

Ingen av herrarna läste tydligen Snoids utmärkta inlägg. Var det något som var svårt att förstå där?

Det är möjligt att det krävs mer gas för att slippa ryck - då slirar ju inte kopplingen på samma sätt. Men om ni inbillar er att bilen rycker på grund av högre effekt så har ni inte förstått lådans konstruktion.

Det är när man krypkör långsamt som rycken blir som tydligast.

Samt med varm låda så klart.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-28 18:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL ryckighet vid start Nej AL iag känner inte av problemet efter 6000 mil med KIA Niro .Jag kan köra mjukt och snålt och kommer fram lika snabbt och effektivt som med XC60 bilarna jag hade tidigare men nu med 40% av bensinförbrukningen i laddhybriden som årsmedelvärde.

Uppdaterat: 2024-03-28 18:52
bengt39

Som jag redan tjatat om - jag får verkligen smyga när jag skall ut och in i mitt trånga garage. Helt utan ryckningar. Men det är väl fel på min bil antar jag.
Om man har elektrisk handbroms och använder Autohold kan jag tänka mig att det blir ett litet ryck när bromsen skall släppa. Men undviker man Autohold så fungerar det hur bra som helst. Jag fin-manövrerar på tomgång och behöver jag lägre fart så får det regleras med en lätt bromsning.

Uppdaterat: 2024-03-28 19:12
Ben39 skrev:

AL ryckighet vid start Nej AL iag känner inte av problemet efter 6000 mil med KIA Niro .Jag kan köra mjukt och snålt och kommer fram lika snabbt och effektivt som med XC60 bilarna jag hade tidigare men nu med 40% av bensinförbrukningen i laddhybriden som årsmedelvärde.

Jag citerar direkt ut Kia:s egen instruktionsboken och beskrivning av deras 7-stegade dubbelkopplingslåda;

”Till skillnad ifrån den traditionella automatiska växellådan kan dock växlingarna kännas och köras när ställdonen aktiverar kopplingarna och växlarna väljs.

• Växellåda med dubbelkoppling använder torrväxling, vilken skiljer sig ifrån momentomvandlingen i en automatisk växellåda. Den visar bättre accelerationsprestation och ökad bränsle-effektivitet under körning, men den första uppstarten kan vara lite långsammare än den automatiska växellådan.
Som ett resultat så blir växlingarna ibland med märkbara än i en vanlig automatisk växellåda, och en lätt vibration vid uppstarten kan kännas eftersom växlingshastigheten matchas med motorhastigheten. Det är ett normaltillstånd för dubbelkopplingen.

• Kopplingen med torrlameller överför vridmomentet mer direkt och det kan upplevas annorlunda än den auto- matiska växlingen med momentom- vandlare. Det här kan vara med märkbart vid uppstart av fordonet efter ett stopp, eller när man färdats i låg hastighet, stop-and-go-fordonshastighet.

Vid hög temperatur;
”Du kan uppleva abrupta växlingar, frekventa växlingar eller ryckighet. För att återgå till normala körförhållanden, stanna fordonet och bromsa med fotbromsen, eller växla till P (parkering).”

Kan vara bra att läsa instruktionsboken till sin bil ifall man nu inte själv märker av sådana här saker.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-30 15:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Ben39 skrev:
AL ryckighet vid start Nej AL iag känner inte av problemet efter 6000 mil med KIA Niro .Jag kan köra mjukt och snålt och kommer fram lika snabbt och effektivt som med XC60 bilarna jag hade tidigare men nu med 40% av bensinförbrukningen i laddhybriden som årsmedelvärde.

Jag citerar direkt ut Kia:s egen instruktionsboken och beskrivning av deras 7-stegade dubbelkopplingslåda;
”Till skillnad ifrån den traditionella automatiska växellådan kan dock växlingarna kännas och köras när ställdonen aktiverar kopplingarna och växlarna väljs.
• Växellåda med dubbelkoppling använder torrväxling, vilken skiljer sig ifrån momentomvandlingen i en automatisk växellåda. Den visar bättre accelerationsprestation och ökad bränsle-effektivitet under körning, men den första uppstarten kan vara lite långsammare än den automatiska växellådan.
Som ett resultat så blir växlingarna ibland med märkbara än i en vanlig automatisk växellåda, och en lätt vibration vid uppstarten kan kännas eftersom växlingshastigheten matchas med motorhastigheten. Det är ett normaltillstånd för dubbelkopplingen.
• Kopplingen med torrlameller överför vridmomentet mer direkt och det kan upplevas annorlunda än den auto- matiska växlingen med momentom- vandlare. Det här kan vara med märkbart vid uppstart av fordonet efter ett stopp, eller när man färdats i låg hastighet, stop-and-go-fordonshastighet.
Vid hög temperatur;
”Du kan uppleva abrupta växlingar, frekventa växlingar eller ryckighet. För att återgå till normala körförhållanden, stanna fordonet och bromsa med fotbromsen, eller växla till P (parkering).”
Kan vara bra att läsa instruktionsboken till sin bil ifall man nu inte själv märker av sådana här saker.
MVH AL

Kanske ViB då inte har fel i testerna, när de ofta nämner DSG-lådornas tendens att rycka i lågfart och vid parkeringsmanövrar?

Uppdaterat: 2024-03-30 17:09

Då kanske Kias DSG är sämre än hos Skoda där det varken märks av några ryckigheten och nämns inte i instruktionsboken.

Uppdaterat: 2024-03-30 17:28

Några ändringar VW har gjort i den nyare DQ200 DSG:

1. Växlarna är optimerade för en mindre aggressiv körstil. Om du är bekant med tidigare DQ200, kommer du genast att märka detta.

2. Oljan har bytts. Nyare olja är mindre trögflytande än tidigare och gör det lättare för transmissionen att växla.

3. Förbättrad kopplingskylning: På grund av ovanstående två faktorer kommer kopplingskylningen att förbättras och även leda till bättre värmehantering.

4. VW har också arbetat med att optimera svaren med hjälp av mjukvarumodulering i olika körlägen och viloläge.

Källa Friskrivningsklausul: Från en vän som arbetar på VW transmissions- och drivlinans utvecklingsteam

Uppdaterat: 2024-03-30 17:50
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Det viktigaste kanske är att man inte märker av dessa hypotetiska problem. Förstår fortfarande inte varför man skall fördjupa sig i nåt "problem" som man inte upplever. Tror att det beror på hur man hanterar gaspedalen men också detta med elektriska handbromsen med Autohold - använder man den funktionen så "rycker" det en aning när handbromsen släpper. Men använder man inte detta så går det mjukt och fint...:)
40-talisten - är du så intresserad och oroad av nåt som vi som ägare inte upplever så ta dig till en VAG-handlare och provkör några mil. Det kanske var ett problem tidigare men förbättringar sker hela tiden.

Uppdaterat: 2024-03-30 19:32
Axa skrev:

Då kanske Kias DSG är sämre än hos Skoda där det varken märks av några ryckigheten och nämns inte i instruktionsboken.

Tips; kolla vem som är leverantören 😜

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-30 21:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

Det viktigaste kanske är att man inte märker av dessa hypotetiska problem. Förstår fortfarande inte varför man skall fördjupa sig i nåt "problem" som man inte upplever. Tror att det beror på hur man hanterar gaspedalen men också detta med elektriska handbromsen med Autohold - använder man den funktionen så "rycker" det en aning när handbromsen släpper. Men använder man inte detta så går det mjukt och fint...:)
40-talisten - är du så intresserad och oroad av nåt som vi som ägare inte upplever så ta dig till en VAG-handlare och provkör några mil. Det kanske var ett problem tidigare men förbättringar sker hela tiden.

Det klart att Volkswagens egen utvecklingspersonal också har fel. 😅. Och även Kia:s ingenjörer har missförstått lådans konstruktion och funktion..😅

De kan helt enkelt inte köra bil lika förträffligt som den store Pi, vår allés stjärnförare och allmänt perfekta och omdömesgilla trafikant som inte bara kör DSG ryckfritt, han följer dessutom alla regler till punkt och pricka minsann.😜

Nej du Pi, det du hittills kommunicerat i denna tråd visar tyvärr att du tillhör den förargrupp som står för 90% av trafikdödligheten.

Jag hoppas det dock är frågan om ren märkesfanatism snarare än de rent fatala trafikpsykologiska komponenter som förekommer i dina inlägg.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-30 23:31
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL Märklig kommentar som inte hör hemma här. Jag tror som Pi att det är brister i bilkörningen som orsakar en del av problemen . Det handlar ju om att anpassa sitt eget körsätt lite efter det man kör och inte vara stelbent är min erfarenhet som kört många hyrbilar av olika biltyper i alla väder på olika kontinenter.

Uppdaterat: 2024-03-31 08:13
bengt39

Ja, där kom åter ett personligt påhopp ifrån A.L när argumenten tryter... Vad i mina inlägg om att DSG-lådan fungerar mjukt och fint i min bil antyder att jag är en av de allra farligaste trafikanterna ? Är det för att jag kört bil under +55 års tid och mängder av mil utan att ha varit inblandad i nån trafikolycka ? Visst - det kommer väl närmare för var dag men ändå...
Det är nog som Ben påpekar att köra med känsla för vad man kör.

Uppdaterat: 2024-03-31 08:48
Ben39 skrev:

AL Märklig kommentar som inte hör hemma här. Jag tror som Pi att det är brister i bilkörningen som orsakar en del av problemen . Det handlar ju om att anpassa sitt eget körsätt lite efter det man kör och inte vara stelbent är min erfarenhet som kört många hyrbilar av olika biltyper i alla väder på olika kontinenter.

Vad är det som är märkligt med att Kia själva beskriver att dubbelkopplingslådor rycker, vibrerar och växlar på ett annat sätt än en konventionell automatlåda med momentomvandlare?

Om nu Kia beskriver det som så - vad är det då Ben har upptäckt som Kia:s ingenjörer missförstår?

Sedan har jag själv kört en Ceed med dubbelkopplingslåda - om än med bensin - och den rycker och vibrerar precis på så sätt som Kia beskriver. Och det har ingen betydelse hur man agerar som förare (annat än att den slirar mer om man trycker ner gasen).

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-31 09:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

Ja, där kom åter ett personligt påhopp ifrån A.L när argumenten tryter... Vad i mina inlägg om att DSG-lådan fungerar mjukt och fint i min bil antyder att jag är en av de allra farligaste trafikanterna ? Är det för att jag kört bil under +55 års tid och mängder av mil utan att ha varit inblandad i nån trafikolycka ? Visst - det kommer väl närmare för var dag men ändå...
Det är nog som Ben påpekar att köra med känsla för vad man kör.

Nu har vi ju redan rett ut det här med att tillverkarna själva också konstaterar att dubbelkopplingslådor vibrerar, rycker och stundtals växlar mer bryskt än konventionella automatlådor. Pi vill förneka även det - och fortsätter att hänvisa till körstilen. Det är om något ett obefintligt argument..😅

Resterande resonemang handlar om trafikpsykologiska komponenter.

Där vet vi att förare som anser sig köra bättre än andra också överskattar sin egen förmåga, tonar ner risker och motiverar sitt risktagande med att de följer regler och har rätt fordon och bättre körteknik. Rent grandiosa faktorer som är en huvudfaktor bakom mer än 80-90% av dödsolyckorna.

Jag hoppas som sagt att Pi inte tillhör denna grupp - vilket jag tydliggjorde i mitt tidigare inlägg - utan snarare påstår saker i strid med ingenjörsgrundad fakta på rent märkesfundamentalistiska grunder.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-31 09:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
bejje skrev:

Masterplanner skrev:
Laddhybriden är verkligen den sämsta kompromissen av två världar. Den ger bara låg förbrukning till den som oftast kör kortare än batteriets begränsade räckvidd, men då kommer man istället få problem med bensinmotorn eftersom den används för lite, som andra påpekat.
Den hade sin marknad för flera år sedan när de rena elbilarna hade kortare räckvidd och laddnätverket inte var utbyggt som idag.

Ja absolut. jag förstår inte varför man läser foruminlägg här och där hela tiden om alla dessa elbilshatare som än idag med dagens elbilar inte kan medge att man kan ha elbil och klara sig alldeles utmärkt.
Visst finns de extremt få som kör mycket lång och ofta, men för de allra flesta personer så funkar elbilar även som första eller enda bil. Ja jag kan hålla med om att bor man i lägenhet och inte lyckas få BRFen eller hyresvärden att erbjuda laddningsmöjlighet, ja då ska man nog avstå elbil tills vidare, men för alla andra så bör elbilar funka när de går så långt som de gör.
Men vissa tjatar fortfarande om den där resan ner till Europa och att det förstör allt eftersom de måste ladda X antal gånger, men hur ofta gör dom den resan? Om det är typ en gång per år. Ska de då skaffa bensinbil för att de inte orkar ladda på just den resan när all annan tid funkar perfekt?

Att personer är olika, har olika preferenser och lever olika…kan inte förstås uppenbarligen.
Alla måste tycka lika, blir ju jobbigt annars.
Eller?

Uppdaterat: 2024-03-31 10:15
Gillar kurvor och rondeller

Ja du A.L - alla här vet att du alltid anser dig ha "rätt" oavsett andras erfarenheter och kunskaper så det lär vi inte kunna ta oss förbi. Men jag har redan berättat mina erfarenheter avseende moderna DSG-lådor och det är helt ärliga erfarenheter. Och jag har redan påpekat flera gånger att de som tvekar avseende DSG bör provköra innan de förkastar den typen av låda. Det är nog det bästa rådet oavsett vad man tycker. Trots allt så finns det ibland lägen när kartan inte riktigt överensstämmer med verkligheten och det är väl trevligt om man skulle upptäcka att det kan vara så i detta fall.

Uppdaterat: 2024-03-31 11:06

Mycket handlar om vad man har som jämförelse, tidigare erfarenheter.
Jag har ju åkt BMW automat några år, en låda som växlade väldigt fint tex i jämförelse med lådan i firmabilen, som i sin tur inte är dålig jämfört med äldre automater jag haft.
Men, i jämförelse med nuvarande Lexus kan man nog kalla BMW lådan ryckig.
Det sämsta jag kört när det gäller automat är Peugeot 508, men det finns folk som hävdar att den är bra oxå.

Uppdaterat: 2024-03-31 11:28

Pi; som jag skrev tidigare så har jag själv bred erfarenhet av dubbelkopplingslådor. Har haft ett antal sådana och kört många mil med dem. Och precis som tillverkarna själva bekräftar så både rycker och vibrerar en sådan låda eftersom den saknar momentomvandlare och då den kalibrerar sig vid start. Dessutom slirar kopplingen rejält om man trycker ner gasen. Då rycker den dock inte ( vilket Pi byggt sin argumentation på).

Men det är fantastiskt att Pi kör sin DSG i motsats till tillverkarens och övriga ägares uppgifter. 😜

Måhända att Pi kan ta en kontakt med BorgWarner och berätta hur man skall komma runt problemet?

Det tror jag de skulle uppskatta och dessutom kan ju Pi tjäna en bra slant på affären ifråga😅. Kan väl komma väl till pass på ålderns höst?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-31 12:35
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L
https://www.vibilagare.se/nyheter/nu-ryker-dubbelkopplingsladan-i-bmws-modeller

Äldre ZF 8 stegade momentomvandlare sitter med BMW.
Vad ska du säga om BMW fabrik har ersättare redan nya DCT?

Uppdaterat: 2024-03-31 12:52
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF, det där är växellådan som suttit i M-bilarna.
Den skall växla blixtsnabbt och rycker nog väldigt mycket mer än de som sitter i standardbilar.

Uppdaterat: 2024-03-31 13:12
Mr Snoid skrev:

GF, det där är växellådan som suttit i M-bilarna.
Den skall växla blixtsnabbt och rycker nog väldigt mycket mer än de som sitter i standardbilar.

Ja, det stämmer endast M version som sport.
Nya årsmodell 2024 finns inte enbart bensin utan finns som välja är.
Laddhybrid, Elbilar, BMW M och BMW i.
Finns inte årsmodell 2024 med vanlig BMW utan M och inte ZF momentomvandlare.
Det är slutat produkter nya ZF men gäller äldre modellen. Finns att köpa nya ZF lådan när den gamla bilar är trasig lådan som utbyte lådan.

Uppdaterat: 2024-03-31 14:11
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

AL
Bara för att du upprepar något sida efter sida betyder inte att du har mer rätt. Varför du upplever ryckighet får du själv analysera. Om det sitter i huvudet eller gasfoten. Jag och Pi upplever ingen ryckighet. Och i det här fallet finns det säkert två läger. De som upplever ryckighet och de som inte gör det.

Uppdaterat: 2024-03-31 15:53

Alla bilar rycker nog om man "misshandlar" gaspedalen.

Uppdaterat: 2024-03-31 16:29

Jag har ägt två VW med dsg och både de var med ryckiga i småmanövrar.
Och det är känt och vedertaget. Nu var detta dock några år sen, så är de nyare bättre så kanske de fått bukt med det. Har inte haft anledning prova nåt nyare fossildrivet från VW efter de två bilarna.

Uppdaterat: 2024-03-31 16:34
Axa skrev:

AL
Bara för att du upprepar något sida efter sida betyder inte att du har mer rätt. Varför du upplever ryckighet får du själv analysera. Om det sitter i huvudet eller gasfoten. Jag och Pi upplever ingen ryckighet. Och i det här fallet finns det säkert två läger. De som upplever ryckighet och de som inte gör det.

Det finns ju inte så mycket att tillägga. Lådornas konstruktion medför att de vibrerar och rycker. Det står uttryckligen i texten jag refererar till ovan och det framgår av mängder av ägarerfarenheter samt från tillverkarens eget underlag.

Att Axa sedan är av en annan uppfattning via sin egen bil är inte några uppgifter som stämmer överens med konstruktionsdata, ägarerfarenheter eller med biltillverkarnas specifikationer.

Därav att jag bokför Axa;s påståenden på kontot för förnekelse.

Annars skall nog även han ta kontakt med Borgwarner och förklara sina revolutionerande upptäckter för dem. Då kan även han tjäna en slant😅

https://www.borgwarner.com/technologies/transmission-technologies

Case closed.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-01 11:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Din hjärnas konstruktion verkar inte kunna greppa det faktum att det finns en grupp som kör DSG utan att det medför ryckningar. Case closed.

Uppdaterat: 2024-04-01 12:39

Men frågan är hur mycket den där ”ryckomaten” påverkar den verkliga förbrukningen av drivmedel?
Det var väl hela upprinnelsen till denna oändliga historia.

Uppdaterat: 2024-04-01 12:52