Vi Bilägares forum

Så står sig nya elbilen Ford Explorer mot konkurrenterna

Så står sig nya elbilen Ford Explorer mot konkurrenterna

Fords nya elbil som bygger på VW-teknik ser ut att kunna utmana både Tesla och syskonmodellen Volkswagen – åtminstone på papperet.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-27 06:30

Kommentarer

539 tkr för 60 mil är 10 tkr billigare än Renault Scenic som ger 62 mil. Men Renault har värmepump som standard så i praktiken blir Renault billigare. Jag skulle säga att i Skandinavien är det bra med värmepump.

Ford Explorer har ett bagageutrymme om 470 liter. Renault Scenic har 545 liter, det är alltså rejält större.

Ford Explorer klarar en släpvagnsvikt på 1000 kg, Scenic klarar 1100 kg. I praktiken en försumbar skillnad.

Explorer för 489 tkr har ett batteri på 52 kWh men Ford vill inte ange räckvidden än. Scenic med 60 kWh kostar 464 tkr och har en räckvidd på 42 mil. Även den billigaste Scenic har värmepump.

Att Explorer har ett ”lönnfack” under skärmen tror jag inte uppväger avsaknaden av värmepump.

Explorer har visserligen även massagestolar i grundutförandet. Känns som ett märkligt val, nog hade de kunnat stryka det och valt värmepump istället.

Intressant är att varken Ford eller Renault har egenägda agenturer i Sverige längre. Det är Hedin som importerar både Ford och Renault.
Vi får väl se vilken de har mest intresse av att pusha.

Uppdaterat: 2024-03-27 06:56

Man noterar att stora skärmen sitter långt ner. Föraren måste vinkla blicken från vägen, för att kunna se och manövrera skärmen. Sämsta stället för god ergonomi...

Uppdaterat: 2024-03-27 07:43

Det är ju en förklädd ID.4:a, så priset borde ligga i samma härad. Troligen är denna dock trevligare än "originalet"

Uppdaterat: 2024-03-27 08:19
Raphael skrev:

539 tkr för 60 mil är 10 tkr billigare än Renault Scenic som ger 62 mil. Men Renault har värmepump som standard så i praktiken blir Renault billigare. Jag skulle säga att i Skandinavien är det bra med värmepump.
Ford Explorer har ett bagageutrymme om 470 liter. Renault Scenic har 545 liter, det är alltså rejält större.
Ford Explorer klarar en släpvagnsvikt på 1000 kg, Scenic klarar 1100 kg. I praktiken en försumbar skillnad.
Explorer för 489 tkr har ett batteri på 52 kWh men Ford vill inte ange räckvidden än. Scenic med 60 kWh kostar 464 tkr och har en räckvidd på 42 mil. Även den billigaste Scenic har värmepump.
Att Explorer har ett ”lönnfack” under skärmen tror jag inte uppväger avsaknaden av värmepump.
Explorer har visserligen även massagestolar i grundutförandet. Känns som ett märkligt val, nog hade de kunnat stryka det och valt värmepump istället.
Intressant är att varken Ford eller Renault har egenägda agenturer i Sverige längre. Det är Hedin som importerar både Ford och Renault.
Vi får väl se vilken de har mest intresse av att pusha.

Raphael, hur stor effekt har en värmepump i en elbil och vilken besparing i strömförbrukning ger detta?

Uppdaterat: 2024-03-27 08:22

Mr Snoid, tack för din fråga. Jag vet faktiskt inte effekten på värmepumpen i Scenic, jag har inte sett en siffra på vilken effekt den har så den frågan ber jag att få återkomma om när jag hittat hur mycket den är på.
Men man brukar räkna med att en värmepump drar 1,33 - 2,67 kW, att jämföra med ett värmeelement som drar 4 - 8 kW. Men den exakta siffran beror på bilens innervolym och specifikationer för värmepumpen.
Det finns några intressanta studier som har gjorts i ämnet.
Generellt kan man säga att värmeelement ger en räckviddsförlust om 28,3% - 53,8% att jämföra med värmepump som ger en räckviddsförlust om 12,8% - 1%.
Det finns flera studier om detta:

"Investigation on the performance and characteristics of a heat pump system for electric vehicles under extreme temperature conditions" ( Kang Li et al).
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2214157X21004718#bib7

"Total Thermal Management of Battery Electric Vehicles (BEVs)" (Chowdhury, S., Leitzel, L., Zima, M., Santacesaria, M. et al)
https://www.nrel.gov/docs/fy18osti/71288.pdf

"Experimental Investigation on Heating Performance of Newly Designed Air Source Heat Pump System for Electric Vehicles" ( Kang Li et al)
https://asmedigitalcollection.asme.org/thermalscienceapplication/article-abstract/13/2/021020/1085355/Experimental-Investigation-on-Heating-Performance

"Combined Fluid Loop Thermal Management for Electric Drive Vehicle Range Improvement" (Daniel Leighton)
https://www.nrel.gov/docs/fy15osti/63430.pdf

Det finns även ett test gjort av What Car år 2022, inte riktigt samma vetenskapliga dignitet som ovanstående men ändå. De testade 5 bilar med värmepump och 5 bilar utan värmepump. För bilarna med värmepump så minskade räckvidden på vintern jämfört med WLTP med i genomsnitt 25.4%, och bilarna utan värmepump hade en minskad räckvidd om 33,6%.

Det finns givetvis fler faktorer som ger minskad räckvidd på vintern, än värmesystemet.
Vinterdäck vs sommardäck. Batteriets temperatur och köldtålighet. Osv.
Men ändå.

Uppdaterat: 2024-03-27 09:02

Sen finns det nog rätt många bilköpare i vårt land som i valet mellan Renault och Ford ändå faktiskt väljer Ford. Har själv ägt ett antal Ford-bilar och har märkligt (!?) nog bara positiva erfarenheter.

Uppdaterat: 2024-03-27 08:55
Pi skrev:

Sen finns det nog rätt många bilköpare i vårt land som i valet mellan Renault och Ford ändå faktiskt väljer Ford. Har själv ägt ett antal Ford-bilar och har märkligt (!?) nog bara positiva erfarenheter.

Svenska bilköpare är ju lite udda jämfört med många andra.
Jag har haft flera Renault och har, trots vissas attacker mot Renault om att de faller ihop och att bitar lossas från dem, bara haft positiva erfarenheter. I min släkt har det förekommit flera Ford-bilar och kvaliteten har varit sisådär kan man ju absolut säga. Själv tycker jag Ford gör tråkiga bilar.

Tittar vi på helårsstatistiken för 2023 så registrerades det 7567 Ford och 6270 Renault. Så ingen större skillnad. De tre mest sålda Ford var Kuga, Focus och Puma. De tre mest sålda Renault var Clio, Mégane och Captur. Jag tror att Scenic kommer att göra en inbrytning i sitt marknadssegment. Och Volvo EX40 är ju väldigt dyr i jämförelse.

Men det beror på vilket märke - Ford eller Renault - som Hedin väljer att pusha. De är ju generalagent och säljare av båda de märkena... Sen Hedin tog över agenturen för Renault så har Renault tappat i försäljning, jag är inte helt nöjd med Hedin. Men det blir ju alltid en omställningsperiod med en ny agentur, och jag tror väl att Hedin börjar jobba upp sig.

Uppdaterat: 2024-03-27 09:22

Just Hedin Bil är väl det som avskräcker för alla märken de representerar.

Uppdaterat: 2024-03-27 09:52
Raphael skrev:

Mr Snoid, tack för din fråga. Jag vet faktiskt inte effekten på värmepumpen i Scenic, jag har inte sett en siffra på vilken effekt den har så den frågan ber jag att få återkomma om när jag hittat hur mycket den är på.
Men man brukar räkna med att en värmepump drar 1,33 - 2,67 kW, att jämföra med ett värmeelement som drar 4 - 8 kW. Men den exakta siffran beror på bilens innervolym och specifikationer för värmepumpen.
Det finns några intressanta studier som har gjorts i ämnet.
Generellt kan man säga att värmeelement ger en räckviddsförlust om 28,3% - 53,8% att jämföra med värmepump som ger en räckviddsförlust om 12,8% - 1%.
Det finns flera studier om detta:
"Investigation on the performance and characteristics of a heat pump system for electric vehicles under extreme temperature conditions" ( Kang Li et al).
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2214157X21004718#bib7
"Total Thermal Management of Battery Electric Vehicles (BEVs)" (Chowdhury, S., Leitzel, L., Zima, M., Santacesaria, M. et al)
https://www.nrel.gov/docs/fy18osti/71288.pdf
"Experimental Investigation on Heating Performance of Newly Designed Air Source Heat Pump System for Electric Vehicles" ( Kang Li et al)
https://asmedigitalcollection.asme.org/thermalscienceapplication/article-abstract/13/2/021020/1085355/Experimental-Investigation-on-Heating-Performance
"Combined Fluid Loop Thermal Management for Electric Drive Vehicle Range Improvement" (Daniel Leighton)
https://www.nrel.gov/docs/fy15osti/63430.pdf
Det finns även ett test gjort av What Car år 2022, inte riktigt samma vetenskapliga dignitet som ovanstående men ändå. De testade 5 bilar med värmepump och 5 bilar utan värmepump. För bilarna med värmepump så minskade räckvidden på vintern jämfört med WLTP med i genomsnitt 25.4%, och bilarna utan värmepump hade en minskad räckvidd om 33,6%.
Det finns givetvis fler faktorer som ger minskad räckvidd på vintern, än värmesystemet.
Vinterdäck vs sommardäck. Batteriets temperatur och köldtålighet. Osv.
Men ändå.

Ja skillnaden är ganska liten.
Jag har kört min bil i ett par månader med trasig AC-kompressor sp har noterat en högre förbrukning till att värma kupén.
Men inte någon nämnvärd försämrad räckvidd. Vid nuvarande temperatur runt nollan så har det krävts ca 500W mer effekt att värma kupén med bara PTC-elementet.
Vill minnas Max avgiven effekt från VP är 1,5kW, verkningsgraden sjunker naturligtvis rejält med sjunkande temperatur.
Så att bilen har VP är ibb nu te avgörande.
Är väl förövrigt bara lite växelventiler och extra pryttlar. Samma kompressor.

Uppdaterat: 2024-03-27 10:02

Bakdelen på Explorer och EX30 är väldigt lika varandra.
Prissättningen på Explorer är intressant, att de kan konkurrera med EX30 och Renault Scenic är inte så dåligt. Samt att de ligger en bit under priset för ID.4

Uppdaterat: 2024-03-27 10:19
Raphael skrev:

Pi skrev:
Sen finns det nog rätt många bilköpare i vårt land som i valet mellan Renault och Ford ändå faktiskt väljer Ford. Har själv ägt ett antal Ford-bilar och har märkligt (!?) nog bara positiva erfarenheter.

Svenska bilköpare är ju lite udda jämfört med många andra.
Jag har haft flera Renault och har, trots vissas attacker mot Renault om att de faller ihop och att bitar lossas från dem, bara haft positiva erfarenheter. I min släkt har det förekommit flera Ford-bilar och kvaliteten har varit sisådär kan man ju absolut säga. Själv tycker jag Ford gör tråkiga bilar.
Tittar vi på helårsstatistiken för 2023 så registrerades det 7567 Ford och 6270 Renault. Så ingen större skillnad. De tre mest sålda Ford var Kuga, Focus och Puma. De tre mest sålda Renault var Clio, Mégane och Captur. Jag tror att Scenic kommer att göra en inbrytning i sitt marknadssegment. Och Volvo EX40 är ju väldigt dyr i jämförelse.
Men det beror på vilket märke - Ford eller Renault - som Hedin väljer att pusha. De är ju generalagent och säljare av båda de märkena... Sen Hedin tog över agenturen för Renault så har Renault tappat i försäljning, jag är inte helt nöjd med Hedin. Men det blir ju alltid en omställningsperiod med en ny agentur, och jag tror väl att Hedin börjar jobba upp sig.

Ägare köper samma bilmärken igen klarar sig bättre med Renault femte plats och långt ifrån näst sämre med Ford artonde plats.

Uppdaterat: 2024-03-27 12:38
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ford? Finns de fortfarande?

Uppdaterat: 2024-03-27 15:49
Optimus skrev:

Bakdelen på Explorer och EX30 är väldigt lika varandra.
Prissättningen på Explorer är intressant, att de kan konkurrera med EX30 och Renault Scenic är inte så dåligt. Samt att de ligger en bit under priset för ID.4

EX30 är en avsevärt mindre bil!

Uppdaterat: 2024-03-27 16:54
V8-Power skrev:

Optimus skrev:
Bakdelen på Explorer och EX30 är väldigt lika varandra.
Prissättningen på Explorer är intressant, att de kan konkurrera med EX30 och Renault Scenic är inte så dåligt. Samt att de ligger en bit under priset för ID.4

EX30 är en avsevärt mindre bil!

Jaha, och!

Uppdaterat: 2024-03-27 16:59

Ett fall framåt för Ford, kan bli en "försäljningssucce" för Ford.

Uppdaterat: 2024-03-28 06:10

Skulle tro att Explorer har betydligt större förutsättningar att sälja än EX30, som jag inte förstår varför den tas in som jämförelse, det är ju en avsevärt mindre bil som jag tror är ett stolpskott för Volvo.
Explorer är ju ytterligare en variant av VW och det visar ju att blir ett allt tätare samarbete mellan den fria världens biltillverkare för att möta den centralstyrda anstormningen från öst.

Uppdaterat: 2024-03-28 09:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
L. Mäkinen skrev:

Ford? Finns de fortfarande?

Som transportbilar är de nog marknadsledande, men Annas är det nog dött för de i det här landet.
Kompis bytte nyligen sin andra Kuga mot en Kia "Det är skillnad på kvalite"
Han menade då känslan när man sitter i bilen och där allt i Kian känns bättre.

Uppdaterat: 2024-03-28 11:30

Det är EX40 som jämförs i artikeln, inte EX30 :)

Uppdaterat: 2024-03-28 11:45
Digital redaktör, Vi Bilägare
saabnisse skrev:

Skulle tro att Explorer har betydligt större förutsättningar att sälja än EX30, som jag inte förstår varför den tas in som jämförelse, det är ju en avsevärt mindre bil som jag tror är ett stolpskott för Volvo.
Explorer är ju ytterligare en variant av VW och det visar ju att blir ett allt tätare samarbete mellan den fria världens biltillverkare för att möta den centralstyrda anstormningen från öst.

EX30 long range och Ford Explorer har liknande pris. Men trots att EX30 är en liten bil som är dyr så säljer den bra.

Uppdaterat: 2024-03-28 12:59

Jag skulle säga att ju större bilen är desto viktigare är en värmepump. En stor bil innebär mer luft att värma än en liten bil. Och ju mer luft att värma, desto mer märks skillnaden mellan värmepump och elelement i effektivitet och påverkan på räckvidden.
I storleksklassen som Ford Explorer tillhör borde värmepump vara standard, den är det hos konkurrenterna.

Uppdaterat: 2024-03-28 13:05

Raphael, du har väl inte missat att en så stor bil som MB EQE inte har haft värmepump?
Och det är inte luften som kräver nån stor mängd energi för att värmas. Luft är ett fantastisk isoleringsmaterial av just den anledningen.
Så nu är du allt ute och cyklar.

Uppdaterat: 2024-03-28 13:11
Mr Snoid skrev:

Raphael, du har väl inte missat att en så stor bil som MB EQE inte har haft värmepump?
Och det är inte luften som kräver nån stor mängd energi för att värmas. Luft är ett fantastisk isoleringsmaterial av just den anledningen.
Så nu är du allt ute och cyklar.

+100 Luft värms fort, men resten tar längre tid.

Uppdaterat: 2024-03-28 17:54

Värmepumpens förträfflighet i en bil har blivit som ett självspelande piano. Är den standard så är den men ska man betala 17 000 extra så hade jag avstått. Två VW ID3 och det skilde 2,3 mil i räckvidd. Utan värmepump 26,4 mil och med värmepump 28,7 mil i -9 grader. Ett tidigare test vid 0 grader var skillnaden mindre. Man får köra väldigt många mil för att tjäna in 17 000 kr för en värmepump. Själv hade jag helt klart avstått. Ford Explorer väcker habegär hos mig.

https://youtu.be/pWMqLl3n5h0?si=HLid4p3whuPtXLbW&t=1369

Uppdaterat: 2024-04-01 18:19