Vi Bilägares forum

Test av sommardäck 2024: Här är bästa valet

Test av sommardäck 2024: Här är bästa valet

Vilka sommardäck ska man välja? Dyra, billiga eller mittemellan? Kanske så kallade året runt-däck? Vårt test visar vilka däck som ger dig marginalerna på rätt sida.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-11 13:30

Kommentarer

Sentury (landsail) fick ju rätt bra betyg för några år sedan med sitt LS588, fick rent utav bättre betyg än michelin i flera tester. Jag begriper inte varför tillverkare måste experimentera bort framgången om de väl fått till ett fungerande koncept.

Uppdaterat: 2024-03-12 11:49

För de allra flesta är ju livslängden det viktiga. Jag köpte Continental ett år och de höll 11 mån med ombesikting som följd. Det for 1mm i månaden. Jag skickade ett mejl till importören och de svarade att vi körde med för lågt lufttryck. Hur de kan veta det. Billiga Koreaner brukar ju hålla ett par år åtminstone.

Uppdaterat: 2024-03-13 13:52
Rudolf Ampere

Utvecklingen går stadigt framåt. Enligt EUs däckmärkning så har LS588 betyget B för bromsning i vått. Det är ju inte så bra idag.
Men där kineserna framförallt fallerar, är slitage och livslängd. Det visar tyska tester. Kineserna slits snabbare än de flesta andra. Även om de är billiga så blir de dyra per mil för man måste byta dem oftare.
Men det finns även andra som har problem med slitage. Som Nokian. Nokians sommardäck brukar ha högt slitage i tyska tester. Även Pirelli har problem med högt slitage. Dessa två har lägre slitage än många kineser, men de har högre slitage än andra premiumdäck.

Att kombinera bra grepp med lång livslängd och slitstyrka - är en utmaning. Michelin (plus Michelins mellanklassmärken Klébér och BF Goodrich) är bra på det.

GoodYear har bättrat sig och har nu lågt slitage, och konkurrerar med Michelin där. Mina sommardäck är GoodYear.

Japanska Falken och även Bridgestone har godkänt slitage. Toyo har godkänt slitage för Proxes Comfort men högt slitage på Proxes Sport. Samma är det med Yokohama - komfortdäcken lägre slitage än sport-däcken.

Hankook och Kumho har Ok slitage för priset.

Istället för något av de kinesiska budgetdäcken hade jag gärna sett att ViB testar GT Champiro FE2 eller Giti Synergy H2 (i grunden samma däck, de skiljer sig lite åt i gummiblandning så de har inte identiska egenskaper).

Giti Tyre/GT Radial är en Indonesisk tillverkare. Deras däck som säljs i Europa är utvecklade i Tyskland där de har ett R&D center.
De är inte premiumdäck, utan tillhör övre budgetklassen/lägre mellanklass och har fått godkänt betyg i tyska tester.

Uppdaterat: 2024-03-23 09:26

En intressant nyhet för i år är Firestone Roadhawk 2, och nog ser mönstret ut som den utgående modellen Bridgestone Turanza 005 (har ersatts av Turanza 6). Firestone ägs av Bridgestone och är ett mellanklassdäck.

Uppdaterat: 2024-03-24 10:22

En kollega köpte en ny MB E200cdi 2009 som taxi. De originalmonterade GoodYear höll i över 10 000 mil!

Uppdaterat: 2024-03-24 15:29
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Originalmonterade däck säger ingenting. Biltillverkare specialbeställer däck från däcktillverkare, där de har vissa egenskaper. Det är andra gummiblandningar än på eftermarknaden.
Mercedes kan ju ha beställt med extra hög slitstyrka. Det sker då på bekostnad av andra egenskaper. Däck är alltid kompromisser.
Volvo brukade köpa in Gislaved med mjukare gummiblandning än eftermarknaden. Som gav bättre grepp tidig vår och höst, men som slets snabbt.

Uppdaterat: 2024-03-28 06:01

Men då bör man köpa däck som är markerade MO eller AO eftersom de är specificerade för märket.

Uppdaterat: 2024-03-28 21:21
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare
Axel61 skrev:

Men då bör man köpa däck som är markerade MO eller AO eftersom de är specificerade för märket.

Nej, det skulle jag faktiskt avråda helt ifrån. Det finns två skäl till min avrådan:
1) De är dyrare. Eftersom de har en annan gummiblandning än standarddäcken för eftermarknaden och görs i färre exemplar, så blir de dyrare till kunden.

2) De är mer specialiserade, för att biltillverkaren vill prioritera vissa egenskaper - och då går det ut över andra egenskaper. Det kan handla om - vilket är vanligt idag - en prioritering av lågt rullmotstånd, vilket ger sämre våtgrepp och att de vattenplanar lättare. Det kan handla om att de prioriterar styrgrepp på torr väg, inte ovanligt hos premium/sport tillverkare, vilket gör att däcken slits fortare.
Osv osv.

Standarddäcken, dvs de som inte är gjorda för en viss biltillverkare, har en bättre balans av egenskaper och är därför ett bättre val för de flesta förare. Och till ett bättre pris.

Uppdaterat: 2024-03-29 07:21