Vi Bilägares forum

Extrem prissänkning för Fisker – 250 000 i rabatt

Extrem prissänkning för Fisker – 250 000 i rabatt

Nu är det rea hos konkurshotade företaget.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-27 16:28

Kommentarer

Inte konstigt att Fisker inte kan säljas till de fantasipriser man la ut med, men det gäller fö de fleste märken Att en liten el bil skall kosta en halv million är ju löjligt
För det kan du köpa en stor fin fossilbil , valget är lätt

Uppdaterat: 2024-03-27 16:54
Macintosh

Vem vill köpa en bil från ett konkursbo? Noll service, reservdelar och andrahandsvärde...

Uppdaterat: 2024-03-27 16:58

Och som vanligt så verkar inga rabatter gälla Sverige. Vare sig det gäller bilar, mobiler eller annat...

Uppdaterat: 2024-03-27 17:30
Macintosh skrev:

Inte konstigt att Fisker inte kan säljas till de fantasipriser man la ut med, men det gäller fö de fleste märken Att en liten el bil skall kosta en halv million är ju löjligt
För det kan du köpa en stor fin fossilbil , valget är lätt

Fisker Ocean är en 4.77 lång SUV är alltså en liten bil enligt dig?

Vilken ny fin fossilbil klart mycket större än en Fisker Ocean kan man köpa för en halv miljon?

Uppdaterat: 2024-03-27 17:47
Macintosh skrev:

Inte konstigt att Fisker inte kan säljas till de fantasipriser man la ut med, men det gäller fö de fleste märken Att en liten el bil skall kosta en halv million är ju löjligt
För det kan du köpa en stor fin fossilbil , valget är lätt

Det stämmer att elbilar är dyrare än fossilbilar, i inköpskostnad. Slår man ut det på flera år och tar med driftskostnader, som att elbilar som hemmaladdare har lägre kostnad för energin än fossilbilar, så blir det fördel för elbilar. Fisker hade konkurrenskraftiga priser innan rabatten, det är inte priset som gör att Fisker haft svårt att sälja dem. Det handlar snarare om 1) Direktförsäljning/internet istället för butiker (har inte fungerat i USA, som var en marknad man trodde skulle köpa många... ) och 2) Stora brister i mjukvaran/många buggar, som gör människor tveksamma, och så säkert även 3) Fisker är ett tämligen okänt märke och genom att flera välkända varumärken börjat göra elbilar så finns det egentligen ingen anledning att chansa på ett okänt märke. Marknadsutbudet är redan stort.

Vad vi ser nu är en mättning av marknaden. I Kina finns det många elbilsföretag och flera av dem kommer troligen läggas ner eller gå ihop med varandra, inom den nära framtiden. (t.ex. Aiways är illa ute, men finns även flera andra som är det - trots den kinesiska statens enorma investeringar).

Uppdaterat: 2024-03-27 18:00
gmogmo skrev:

Fisker Ocean är en 4.77 lång SUV är alltså en liten bil enligt dig?
Vilken ny fin fossilbil klart mycket större än en Fisker Ocean kan man köpa för en halv miljon?

Frågan är väl snarare varför man ska köpa en stor fossilbil?
Jag ser inga fördelar med stora bilar som går på fossila bränslen. Har man pengarna att köpa en stor fossilbil, då har man pengarna att köpa en elbil också.

Uppdaterat: 2024-03-27 18:02

Den släpptes innan den var färdig och det var väl sista droppen. Jag skulle inte vilja lägga pengar på en uddabil som antagligen inte går att sälja sen.

Uppdaterat: 2024-03-27 18:47

Du får väl visa oss TCO-kalkyler som bekräftar ditt påstående om att elbilar är billigare att äga, Raphael. En stor del av kostnadsposten för en bil är värdeminskning och en avsevärt dyrare bil får nästan undantagslöst en avsevärt större värdeminskning som skall slås ut på den körsträcka man kör under ägarskapet. Och de flesta räknar med ägarperioder på 2--5 år. Kör man väldigt långt så är det en annan sak men kör man mera normala. årliga körsträckor så blir det omedelbart svårare. Långa årliga körsträckor och hemmaladdning är nog den första förutsättningen.

Uppdaterat: 2024-03-27 18:53
Pi skrev:

Du får väl visa oss TCO-kalkyler som bekräftar ditt påstående om att elbilar är billigare att äga, Raphael. En stor del av kostnadsposten för en bil är värdeminskning och en avsevärt dyrare bil får nästan undantagslöst en avsevärt större värdeminskning som skall slås ut på den körsträcka man kör under ägarskapet. Och de flesta räknar med ägarperioder på 2--5 år. Kör man väldigt långt så är det en annan sak men kör man mera normala. årliga körsträckor så blir det omedelbart svårare. Långa årliga körsträckor och hemmaladdning är nog den första förutsättningen.

Forskning från KTH visar att det är billigare att äga en elbil jämfört med en bensin-, diesel- eller hybridbil i samma storlek. Genom att jämföra bilar som ägs i minst tre år och kör minst 1 500 mil om året visar forskningen att totalkostnaden för elbilar kan vara upp till 10 procent lägre. I totalkostnaden ingår allt från inköp och amortering till skatter, värdeminskning, drivmedel och service.
http://kth.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1458540&dswid=1516

Trots ett betydligt högre inköpspris är elbilen ofta billigare att äga i längden än motsvarande bensin- eller dieselbil – det har flera studier och granskningar slagit fast.Nu har tyska Fraunhofer ISI kommit fram till samma slutsats i en ny rapport. Institutet har räknat ut den totala ägandekostnaden för olika biltyper med utgångspunkt i siffror från bilistorganisationen Adac, på uppdrag av tyska konsultföretaget Now.
https://www.now-gmbh.de/wp-content/uploads/2023/03/NOW_Factsheet_Vergleich-Antriebsarten-Pkw.pdf

Peder Zandén Kjellén, doktorand i Miljövetenskap vid Högskolan i Gävle, har också räknat på detta. Och han har jämfört med när klimatbonusen fanns och när den togs bort. Intressant upptäckte han att när klimatbonusen togs bort så gjorde det de billigare (och mindre) elbilarna dyrare att äga i ett längre perspektiv jämfört med fossilbilar, men för dyrare (och större) elbilar så är fortfarande elbilar billigare att äga jämfört med förbränningsbilar.

Skillnaden i driftskostnader är större för större bilar, stora förbränningsbilar drar en hel del bränsle.
Större förbränningsbilar har även högre skatter. Malusskatten på fossilbilar drabbar mer ju större bil det är.

När det gäller värdeminskning så drabbas både en stor och dyr förbränningsbil och en elbil av värdeminskning.
Men de sammantagna driftskostnader för fossibilar är högre och ju större och tyngre fossilbilen är, desto högre driftskostnader och de går över en elbil.
Så talar vi stora bilar, finns det definitivt ekonomiska fördelar att köa en eldriven större bil än en fossildriven större bil. Talar vi småbilar så ligger den ekonomiska fördelen hos elbilen, brytpunkten, längre fram. För fossildrivna småbilar har mindre skillnad i driftskostnad jämfört med motsvarande elbil, för fossila småbilar har inte lika höga skatter som större.

Nu var det ju inte småbilar vi pratade om, utan större bilar. Fisker Ocean är en stor bil - 4,7 m som sagt - jag är europé så jag kallar det för stor bil. Även om det är en liten bil med amerikanska mått mätt. :) Och köper man en ny fossilbil i den klassen, så blir det höga driftskostnader, höga skatter och avgifter, inte bara höga bränslekostnader.

Lägger vi in ett framtidsperspektiv i detta så kommer dessutom bensinpriset gå upp, det har redan gått upp (pga. Ukraina-Ryssland kriget) och de fortsätter att gå upp, Opec har dragit ner produktionen och Ryssland har dragit ner på produktionen = högre priser. Vi har även EU:s nya utsläppsrätter som kommer mångfaldiga bensinpriset de närmaste åren.

Så framtiden innebär att det bara blir dyrare och dyrare att köra en fossilbil.
Men jag kan inte riktigt se att det blir så med elbilar...

Uppdaterat: 2024-03-27 19:58

Vår Camry årsmodell 2022 är 4,8 m lång. En tämligen stor bil med bra kraft och låg bränsleförbrukning. Vi har inte höga driftskostnader och inte speciellt höga skatter och avgifter. Å andra sidan är vi inte doktorander eller jobbar på KTH, utan ser mycket jordnära vad bilägandet kostar oss, från inköp till inbyte. Dessutom besitter vi inte den generella, svepande och kategoriska slutledningsförmågan som vissa skribenter i detta forum begåvats med.

Uppdaterat: 2024-03-27 23:31
Elake Måns
Elake Måns skrev:

Vår Camry årsmodell 2022 är 4,8 m lång. En tämligen stor bil med bra kraft och låg bränsleförbrukning. Vi har inte höga driftskostnader och inte speciellt höga skatter och avgifter. Å andra sidan är vi inte doktorander eller jobbar på KTH, utan ser mycket jordnära vad bilägandet kostar oss, från inköp till inbyte. Dessutom besitter vi inte den generella, svepande och kategoriska slutledningsförmågan som vissa skribenter i detta forum begåvats med.

Snygg kommentar!

Uppdaterat: 2024-03-28 02:43
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Att scrolla förbi vissa ordbajsande (och långa) inlägg är att rekommendera!

Den här elbilsgrejen har blivit till rena rama Vilda Västern. "Tillverkare" dyker upp från ingenstans, "tillverkare" kommer och går, märkliga ägarstrukturer, märkesnamn poppar upp lika lätt och lika fort som klädmärken. Och så vidare. Humbug, helt enkelt.

Uppdaterat: 2024-03-28 02:49
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Raphael - ibland är det så att kartan och verkligheten inte jämt stämmer. Och verkligheten kan förändras snabbare än vad kartbilden kan göra. jag talade inte heller specifikt om större bilar utan mera de bilar som privatköpare mera allmänt håller sig till numera i dessa dyrtider. Vi skall inte heller glömma att andrahandsvärdena på elbilar var ordentligt uppskruvade bara för typ 1 år sedan men numera faller rätt ordentligt vilket kan ha påverkat kalkyler gjorda för bara runt 1 år sedan. Och som vanligt är det extra svårt att sia om framtiden. Men en fordonstyp utsatt för stor utveckling är nog känsligare för snabba rörelser i värdeminskningen vilket är en mycket stor komponent i den totala ägarkostnaden.

Uppdaterat: 2024-03-28 08:02

Dagens elbilar kostar ofta över 500 000 kr, men vad har de för andrahandsvärde om 10 år? I vinterkyla har de kanske en räckvidd 20 mil, måste laddas ofta på långfärd. Men batteriutvecklingen går snabbt nu, och elbilarna kommer att kunna laddas på 10 minuter och få samma räckvidd som ICE-bilarna har. De första och andra generationens elbilar kommer anses vara dinosaurer, och samla damm längst in i bilhallarna.

En del byter bil efter 2-3 år, och då är det okej att vara "early adopter," men vi andra som måste hålla i slantarna, kör nog klokt att skjuta på elbilköpet ett tag till. De blir bättre och billigare, ungefär som utvecklingen av pc-datorer blev.

Uppdaterat: 2024-03-28 08:44

Många antaganden gör du 40-talisten.
Dels finns det många nya elbilar för under 500.000kkr och gott om lätt begagnade för betydligt lägre summor.
De flesta elbilar klarar galant att köra mer än 20 mil i vinterkyla.
Inte en chans att batteriutvecklingen går så snabbt och att elbilarna kommer kunna laddas på 10 minuter eller få samma räckvidd som en ICE bil.
Och du vet väl att det har funnits elbilar i över 10 års tid nu och tiden som ”early adopter” är sedan länge förbi.

Uppdaterat: 2024-03-28 09:01

OK Snoid, time will tell...

Uppdaterat: 2024-03-28 09:11
40-talisten skrev:

OK Snoid, time will tell...

Tja, du kan väl se på andrahandsvärdet på de tio år gamla elbilar som finns till salu.
Inte står dom å dammar osålda i nått hörn.
Du skulle kunna köpa dig en lätt begagnad e208 för drygt 200kkr. En trevlig lite elbil som man ryms i även som färdigväxt. Fullt tillräcklig räckvidd för ditt körande.

Uppdaterat: 2024-03-28 09:21

Fick just ett meddelande från vår BRF, att de sänkt priset på våra laddstolpar till 2,25 kr/kWH. Prisvärt? Kanske läge att byta ändå...

Uppdaterat: 2024-03-28 09:37
40-talisten skrev:

Fick just ett meddelande från vår BRF, att de sänkt priset på våra laddstolpar till 2,25 kr/kWH. Prisvärt? Kanske läge att byta ändå...

2,25 är prisvärt. Så klart skall du passa på att byta innan du blir för gammal

Uppdaterat: 2024-03-28 09:38

Ja, klarar man sig med en e-208 el motsvarande Corsa så går de nog att få tag i till hyggligt pris. Hellre en sån än en ny, "okänd" Kines.

Uppdaterat: 2024-03-28 12:55
Pi skrev:

Ja, klarar man sig med en e-208 el motsvarande Corsa så går de nog att få tag i till hyggligt pris. Hellre en sån än en ny, "okänd" Kines.

Absolut. Dom där två har blivit klart överkomliga prismässigt med bara några hundra mil på mätaren. Skulle gissa på billigare ägande än att köpa en ny motsvarande ICE-bil.

Uppdaterat: 2024-03-28 13:17

Där hållet jag med dig, Guran.

Uppdaterat: 2024-03-28 16:34