Vi Bilägares forum

Nya siffror: Så mycket mer drar bilen i verklig trafik

Nya siffror: Så mycket mer drar bilen i verklig trafik

Bensin- och dieselbilar har omkring 20 procent högre förbrukning i verkligheten än i testlabbet. För laddhybrider är läget betydligt värre.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-26 08:40

Kommentarer

Så klart ser det annorlunda ut beroende på hur man kan ladda, men min 3-tons laddhybrid har dragit 0.17 l/mil bensin senaste året.

Om jag inte kunde ladda hemma eller på jobbet hade det så klart sett annorlunda ut

Uppdaterat: 2024-03-26 08:43

Själv snittar jag 0,31 senaste 1500 milen, med några vändor till fjällen och till någon längre resa, med destinationsladdning.

Allt beror på hur långt man kör dagligen och hur ofta man laddar. Man blir ibland lite besviken på hur kort räckvidden faktiskt är. Nya generationen pluginhybrider verkar ju ha längre elektrisk räckvidd, vilket troligen kommer få ner differensen som finns idag.

Uppdaterat: 2024-03-26 09:36
lsoderlund skrev:

Själv snittar jag 0,31 senaste 1500 milen, med några vändor till fjällen och till någon längre resa, med destinationsladdning.
Allt beror på hur långt man kör dagligen och hur ofta man laddar. Man blir ibland lite besviken på hur kort räckvidden faktiskt är. Nya generationen pluginhybrider verkar ju ha längre elektrisk räckvidd, vilket troligen kommer få ner differensen som finns idag.

Ja, jag byter till en ny bil senare i år, och den har ungefär 70% längre räckvidd på batteri, så då blir det ännu mindre bensin gissar jag

Uppdaterat: 2024-03-26 10:37

Det är ju egentligen inte bilarna eller tillverkarna som är problemet, det är ju testcykeln som är helt skev.

Uppdaterat: 2024-03-26 13:28

Min XC60 60 Recharge som jag laddar nästan varje dag har dragit 0,33 liter bensin per mil sedan i november. Jag kör 11 mil per dag.

Uppdaterat: 2024-03-26 15:08
walle_x skrev:

Det är ju egentligen inte bilarna eller tillverkarna som är problemet, det är ju testcykeln som är helt skev.

Skev vet jag inte. Svårt att mäta något som kan vara helt olika från person till person.
Vissa kanske aldrig någonsin laddar batteriet och kör bara på bensin eller diesel. Andra kanske laddar någon enstaka gång om de ändå har tid och befinner sig där det går att ladda. Andra laddar dagligen hemma osv.

Troligen mäts det hela baserat på att man kan ladda varje dag för det är väl så det är tänkt att man ska använda bilen, men när så många köper dessa bilar utan att kunna ladda hemma så blir det skrevt.

Uppdaterat: 2024-03-26 16:19
- Peugeot e-208 GT 2022

För en laddhybrid blir alltid WLTP missvisande då den egna körprofilen under året styr. Den som kör mycket landsväg och laddar mer sällan får högre förbrukning än den som kör mindre på landsväg och mer i stan. Jag vet min ungefärliga fördelning av årsmilen på dag när genom automatisk loggning av mil varje dag i volvobila i ett antal år.Kunde därför ganska precist bedöma vad laddhybriden skulle dra som årsgenomsnitt när jag köpte den. Med min erfarenhet av vad bensinmotorn i hybriden drog och årsmilen brukar vara fördelade räknade jag med att ca 45% av milen skulle köras på ren el. Det motsvara car 0,28 som årsförbrukning bensin dvs 2 gr WLTP (0,14 Niro laddhybrid) som är helt logiskt. För de flesta är det 2-3 ggr WLTPvärdet som gäller och ett vanligt värde för medelförbrukningen under året i en laddhybrid om man kör 1000-2000 mil/år med en del landsväg men det mesta i närområdet. Kör man mycket landsväg drar laddhybriden ner årsförbrukningen något därför har större bilar ofta laddhybridmöjlighet tex Volvos koncept twin engine med sina törstiga bensinmotorer. För Volvo ett sätt att elktriera sin törstiga bilflotta. Kör man mycket i stan drar man ner bensinförbrukningen närmare WLTP värdet för bilen. Man ska defenitivt inte köra en laddhybrid bara som en elbil i stan då får man garanterat problem med bensinmotorn med tiden, Minst 20-30% av årsmilen med bensin att rekommendera annars är en elbil ett bättre drifttekniskt val . Vet man vad bensinmotorn i laddhybriden drar ensam kan man räkna ut vad WLTP kräver i årsmil av el för att WLTP ska stämma. För Niron gäller WLTP 0,5 för hybriden 0,14 för laddhybriden och båda har samma motor Då får man inte köra mer än 0,14/0.50 =28% av milen på bensin eller minst 72% av milen på el för att nå laddybridens WLTP-värde 0,14 räknat på MY 2022 ska nämnas.

Uppdaterat: 2024-03-26 19:30
bengt39

Bilindustrin har blivit fuskindustrin... -inget att eftersträva, eller ens ha. I skroten med skiten!

Uppdaterat: 2024-03-26 17:59

Laddhybriden är verkligen den sämsta kompromissen av två världar. Den ger bara låg förbrukning till den som oftast kör kortare än batteriets begränsade räckvidd, men då kommer man istället få problem med bensinmotorn eftersom den används för lite, som andra påpekat.
Den hade sin marknad för flera år sedan när de rena elbilarna hade kortare räckvidd och laddnätverket inte var utbyggt som idag.

Uppdaterat: 2024-03-26 22:12

0,79 !! Hur kör folk ??
Min antika V6a med automat klarar nästan det, bilens snittförbrukning över sin livstid är 0,82, det går att läsa av med mitt instrument. Jag har själv haft 0,81 som lägst och 0,85 som högst mellan tankningarna.
Eller är det SUVandet som drar upp förbrukningen ?? En modern Octavia drar ju typ ingenting.

Uppdaterat: 2024-03-26 23:17
Masterplanner skrev:

Laddhybriden är verkligen den sämsta kompromissen av två världar. Den ger bara låg förbrukning till den som oftast kör kortare än batteriets begränsade räckvidd, men då kommer man istället få problem med bensinmotorn eftersom den används för lite, som andra påpekat.
Den hade sin marknad för flera år sedan när de rena elbilarna hade kortare räckvidd och laddnätverket inte var utbyggt som idag.

Ja absolut. jag förstår inte varför man läser foruminlägg här och där hela tiden om alla dessa elbilshatare som än idag med dagens elbilar inte kan medge att man kan ha elbil och klara sig alldeles utmärkt.

Visst finns de extremt få som kör mycket lång och ofta, men för de allra flesta personer så funkar elbilar även som första eller enda bil. Ja jag kan hålla med om att bor man i lägenhet och inte lyckas få BRFen eller hyresvärden att erbjuda laddningsmöjlighet, ja då ska man nog avstå elbil tills vidare, men för alla andra så bör elbilar funka när de går så långt som de gör.

Men vissa tjatar fortfarande om den där resan ner till Europa och att det förstör allt eftersom de måste ladda X antal gånger, men hur ofta gör dom den resan? Om det är typ en gång per år. Ska de då skaffa bensinbil för att de inte orkar ladda på just den resan när all annan tid funkar perfekt?

Uppdaterat: 2024-03-26 23:44
- Peugeot e-208 GT 2022
Masterplanner skrev:

Laddhybriden är verkligen den sämsta kompromissen av två världar. Den ger bara låg förbrukning till den som oftast kör kortare än batteriets begränsade räckvidd, men då kommer man istället få problem med bensinmotorn eftersom den används för lite, som andra påpekat.
Den hade sin marknad för flera år sedan när de rena elbilarna hade kortare räckvidd och laddnätverket inte var utbyggt som idag.

Bra kommentar !

Uppdaterat: 2024-03-27 06:12
LeifX skrev:

Bilindustrin har blivit fuskindustrin... -inget att eftersträva, eller ens ha. I skroten med skiten!

WLTP är en standard och inget fusk. Jag har en förbrukning som ligger under WLTP. Inga problem.
Att många får högre snitt än WLTP beror på att de kör på ett sätt och har en körprofil som avviker från WLTP. Inte WLTPs fel. Är ju omöjligt täcka in alla individers olika sätt att köra bil.

WLTP testet pågår under 30 minuter och består av fyra test/körsituationer och den totala sträckan är 23,25 km.

De fyra testerna är stadskörning, stadsnära körning, landsväg och 120 km/h motorväg. I körcykeln ingår även ett antal accelerationer.
Utifrån de fyra testerna räknas sedan ett genomsnitt ut, detta blir blandad körning.

Gällande laddhybrider så körs de i testet med halvladdat batteri.
När batteriet är tomt så stiger förbrukningen självfallet rejält. Och en plug-in hybrid med tomt batteri drar ofta mer än samma bil med vanlig bensinmotor.
Anledningen är att plug-in hybrider har högre vikt (det extra batteriet m.m gör att plug-in hybrider är tyngre). Tyngre bilar drar mer bränsle än lättare bilar.

Och många med plug-in hybrider kör med tomt batteri och laddar inte. Då blir det rejält högre förbrukning.

Dessutom har hybrider högre servicekostnader, de har dyrare service än andra drivlinor vilket ViB har skrivit om i flera artiklar.

Uppdaterat: 2024-03-27 06:33

Det är lite som när jag fick hyrbil för några år sedan i ett försäkringsärende. Fick en Mercedes CLA shooting brake har jag för mig, som laddhybrid. Tänkte testa ladda den, men insåg att det fanns inte ens med någon laddkabel i hyrbilen och den hade bara stöd för AC laddning.

Att ha sådana bilar som hyrbilar känns ju som sånt slöseri. Ingen kund kan ladda dom eftersom ingen kabel finns med. Själva laddar dom den inte heller på Leasingföretaget, för batteriet var närmast tomt när jag hämtade den.

Uppdaterat: 2024-03-27 07:06
- Peugeot e-208 GT 2022

Raphael Det där med att laddhybrider drar betydligt mer än hybrider beroende på vikt är inte sant. Ditt resonemang är teoretiskt . Jag har jämfört på lika villkor en Niro Hybrid och Niropluginhybrid och kört båda bilarna många mil .När pluginhybriden bara går som hybrid har jag inte mätt upp nån signifikant skillnad i förbrukning mot hybriden och jag mäter regelbundet förbrukningen i olika väglag. Däremot har hästkrafter och SUV kaross dramatisk påverkan. Jag jämförde innan köp en Niro pluginhybrid med XC40laddhybrid och Volvons WLTP var 50% högre (1,4 resp 2,1) och Niron blev därför ett perfekt val med hög teknologi och driftsäkerhet om man vill åka snålt och bilstorleken passar. Har ägt och kört massor av mil i stort sett allt vad Volvo producerat mellan Amazonen och XC60 men deras bilar har prisat ut sig,

Uppdaterat: 2024-03-27 07:40
bengt39

Ben, Raphaels resonemang stämmer på dåliga laddhybrider. Men de som är bra konstruerade, som exempel Niro fungerar som en seriell hybrid och får en förbrukning som en sådan.

Uppdaterat: 2024-03-27 08:28

Snoid Tack för upplysningen

Uppdaterat: 2024-03-27 08:39
bengt39
bejje skrev:

walle_x skrev:
Det är ju egentligen inte bilarna eller tillverkarna som är problemet, det är ju testcykeln som är helt skev.

Skev vet jag inte. Svårt att mäta något som kan vara helt olika från person till person.
Vissa kanske aldrig någonsin laddar batteriet och kör bara på bensin eller diesel. Andra kanske laddar någon enstaka gång om de ändå har tid och befinner sig där det går att ladda. Andra laddar dagligen hemma osv.
Troligen mäts det hela baserat på att man kan ladda varje dag för det är väl så det är tänkt att man ska använda bilen, men när så många köper dessa bilar utan att kunna ladda hemma så blir det skrevt.

Även diesel- och bensinbilars förbrukning är ju helt fel i WLTP. Alla bilar testas lika så visst går det att jämföra men testerna görs ju i 23 graders värme med AC avstängd, hur ofta kör man så i normala fall...
Testerna måste bli mer verklighetstrogna för att visa verklig förbrukning.

Uppdaterat: 2024-03-27 09:27
Ben39 skrev:

Raphael Det där med att laddhybrider drar betydligt mer än hybrider beroende på vikt är inte sant. Ditt resonemang är teoretiskt . Jag har jämfört på lika villkor en Niro Hybrid och Niropluginhybrid och kört båda bilarna många mil ,

Ben, det vore tacksamt om du läste vad jag skrev innan du kommenterar.
Det jag skrev var: "Och en plug-in hybrid med tomt batteri drar ofta mer än samma bil med vanlig bensinmotor."

Jag jämför alltså inte en plug-in hybrid med en vanlig hybrid. Så jag har inte fällt ett påstående om plug-in hybrider vs vanlig hybrid. Och eftersom jag inte fällt ett sådant påstående som du hävdar att jag gjort, så kan du inte heller hävda att det jag skrev inte var sant. Det är du som inte läst ordentligt om vad jag faktiskt skrev.

Uppdaterat: 2024-03-27 10:33
walle_x skrev:

Även diesel- och bensinbilars förbrukning är ju helt fel i WLTP. Alla bilar testas lika så visst går det att jämföra men testerna görs ju i 23 graders värme med AC avstängd, hur ofta kör man så i normala fall...
Testerna måste bli mer verklighetstrogna för att visa verklig förbrukning.

Jag kör min bensinbil på lägre än WLTP-siffran. Det är inte svårt alls. Så jag upplever inte att WLTP-siffrorna är missvisande. Det beror ju helt på vilket körmönster man har. Jag har absolut inga problem med att komma under WLTP-siffran.

Uppdaterat: 2024-03-27 10:35

Fast en Plugin-hybrid som övergått till förbränningsmotorn fungerar väl i princip som en vanlig s k full-hybrid - alltså borde den vara lite snålare än en icke hybridiserad bensinare. Så jag tror att Raphael är lite fel ute.

Uppdaterat: 2024-03-27 12:12
Pi skrev:

Fast en Plugin-hybrid som övergått till förbränningsmotorn fungerar väl i princip som en vanlig s k full-hybrid - alltså borde den vara lite snålare än en icke hybridiserad bensinare. Så jag tror att Raphael är lite fel ute.

Här används beteckningar som plugginhybrid och laddhybrid som är samma sak om jag förstått rätt Nu lanserar du Pi begreppet fullhybrid, vad fan det nu är. Snacka om begreppsförvirring, sa han som lanserade begreppet låtsaselbil.

Uppdaterat: 2024-03-27 12:18

Christer - fullhybrid är det som Toyota var först (?) med - alltså steget över s k mildhybrider.

Uppdaterat: 2024-03-27 12:33

Jag tror det mest är du som är förvirrad över begreppen Christer.
”Plugin Hybrid Electric Vehicle. På svenska brukar man kalla den här typen av elektrifierade bilar för plug-in hybrid eller laddhybrid.”
Dom kan så klart vara fullgoda elbilar med plan B som Volvo kallar dom.

HEV förkortas hybriderna.
Dvs ingen möjlighet att koppla dom till strömnätet.

Mildhybrid och annat hittepå med 48V system och en kraftigare ”startmotor”
Är väl det mest värdelösa att kalla för något med Hybrid då den lösningen knappt för något åt förbrukningen.

Men de två andra hybridlösningarna sänker faktiskt förbrukningen.

Uppdaterat: 2024-03-27 12:34

Enligt ViB så tar VAGs mildhybrid bort DSG-lådans tendens till ryckighet i låg hastighet.

Uppdaterat: 2024-03-27 12:56

Raphael Sorry Jag noterade Snoids kommentar! För mig är större motorer med många hästar utan hybridverkan inget jag längtar efter gammal teknologi. Jag jämförde hybridmotorer HEV och PHEV .Jämför man en hästkraft stinn XC60AWD T8 laddhybrid har den 2,4 WLTP för hela ekipaget och 8,4 för bensinmotorn för MY2022 som jag känner till .På långresa när batteriet tagit slut är det minst 8,4 som gäller. Som med många laddhybrider tjänar man några dl/mil som genomsnitt under året Man bör därför räkna med minst dubbelt så hög förbrukning jämfört med WLTP för alla laddhybrider och ännu högre för större bilar med mer landsväg under året . Det finns mycket användarstatistik på det hos flera motortidningar.Då först blir WLTP för laddhybriden med den egna körprofilen mer verklighetsanpassat.

Uppdaterat: 2024-03-27 13:48
bengt39
40-talisten skrev:

Enligt ViB så tar VAGs mildhybrid bort DSG-lådans tendens till ryckighet i låg hastighet.

Ja så var det inte hos Skoda Superb med Laddhybrid. Där tyckte lådan både mycket och ofta (så länge man körde med bensinmotorn påkopplad)

Angående förbrukning håller jag med föregående talare. En laddhybrid är bar effektiv på sträckor under 50 km och så länge man kan starta sina resor med fulladdat batteri

För övriga resor är den ineffektiv.

Men det kan inte vara många som väljer en laddhybrid framför elbilen, i alla fall inte om de verkligen har testat båda.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-27 14:11
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

40-talisten - har du egen erfarenhet av denna påstådda "ryckighet" i dagens DSG-lådor ? Min erfarenhet är definitivt inte att dessa numera har nån "ryckighet" oavsett mildhybrid eller ej. Men jag kanske har haft en fantastisk tur..:)

Uppdaterat: 2024-03-27 16:07
Pi skrev:

40-talisten - har du egen erfarenhet av denna påstådda "ryckighet" i dagens DSG-lådor ? Min erfarenhet är definitivt inte att dessa numera har nån "ryckighet" oavsett mildhybrid eller ej. Men jag kanske har haft en fantastisk tur..:)

Det är ViB som i återkommande tester säger att DSG har tendenser att rycka vid lågfart och parkeringsmanövrar. Tidningen lovordar dock i en test av Golf med lilla 3-pipsmotorn mildhybridens utslätande av DSG-lådans påstådda ryckighet.

Jag har ingen erfarenhet av DSG, och har aldrig sagt det. Men ViB nämner som sagt ofta denna påstådda egenskap hos denna automatlåda. Men andra avfärdar detta, så här går åsikterna isär.

Uppdaterat: 2024-03-27 16:45

Instämmer med Pi. Har heller ej upplevt ryckigheten med de DSG-bilar jag ägt eller kört.

Uppdaterat: 2024-03-27 16:53

Jag kan heller inte upplevt denna ryckigheten. Men det beror väl på att jag inte provkört nån….
Men att Pi och Axa inte upplevt nått problem är inte konstigt, det är ju en prima VAG-produkt 🤣

Uppdaterat: 2024-03-27 17:17

Har man kört DSG och ägt någon sådan produkt så har man märkt av hickan och ryck i krypfart.

Missar man det är man diskvalificerad från att ens prata bilar då man helt uppenbart är blind, döv och stum på en och samma gång😄. Eller så lever man efter den sedvanliga märkesfanatismens förnekade.😜

DSG rycker, både hos Kia:s motsvarighet som Volkswagen. Det står till och med uttryckligen i instruktionsboken att det är en produktegenskap som man som köpare får stå ut med.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-27 17:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nu fantiserar du ordentligt, A.L ! Men kör man som en bil-tjuv så kan man säkert provocera fram detta beteende men vid mera normal körning med moderna varianter av DSG så vill jag påstå att det inte förekommer - i alla fall inte i kombination med 1,0 och 1,5 bensinmotorerna vilka är de jag har mest erfarenhet av.

Uppdaterat: 2024-03-27 18:46

Då har du nog missat att köra i en kö, eller att krypa uppför en backe eller försöka smyga dig ur en rondell Pi

Eller så är du inte så känslig för avvikelser hos bilen som vi andra - och fordonets konstruktörer.

Hos Kia står det om problemet i instruktionsboken. Hos VAG minns jag inte. Hos Skoda däremot var det också uttryckt.

Men jag antar att även producenten själv fantiserar….😜

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-27 19:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

MrSnoid skrev : "Jag tror det mest är du som är förvirrad över begreppen Christer."
Nu fick du till en liten spydighet igen, men du har fel, för det är flera som blir förvirrade av alla olika begrepp på elbilar. Pratar man med vanligt folk som inte är forumfantaster som du, så tror många att hybriddrivlinor är någon slags perpetuum mobile och att de tankar sig själva och åtminstone kan laddas med sladd. Själv visste jag vad mildhybrid, hybrid, (plugghybrid) laddhybrid och elbil är, vilket framgick om du hade läst vad jag skrev till Pi. Däremot har jag aldrig hört och läst fullhybrid. Därav min fråga till Pi.

Uppdaterat: 2024-03-27 19:22

A. L - kör bl a in och ut ur ett trångt garage dagligen så nog har jag smygkört. Men du kanske körde diesel och då kan det ju vara annorlunda Eller att just ditt exemplar var mindre bra.
Och Ja Christer och Guran - jag kör en VAG-bil med bensinmotor..., 😀

Uppdaterat: 2024-03-27 19:42
Pi skrev:

A. L - kör bl a in och ut ur ett trångt garage dagligen så nog har jag smygkört. Men du kanske körde diesel och då kan det ju vara annorlunda Eller att just ditt exemplar var mindre bra.
Och Ja Christer och Guran - jag kör en VAG-bil med bensinmotor..., 😀

….. och DSG-låda. Jo då, det har vi vetat en god stund nu 😉
Och då det är en sedan och du är ekonomisk så kan det bara vara en Passat.

Uppdaterat: 2024-03-27 20:00
Pi skrev:

A. L - kör bl a in och ut ur ett trångt garage dagligen så nog har jag smygkört. Men du kanske körde diesel och då kan det ju vara annorlunda Eller att just ditt exemplar var mindre bra.
Och Ja Christer och Guran - jag kör en VAG-bil med bensinmotor..., 😀

Nej, samtliga har faktiskt varit bensin och laddhybriden hos Superb.

Årsmodeller 2017, 2019 och 2022.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-27 20:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Mr Snoid skrev:

Pi skrev:
A. L - kör bl a in och ut ur ett trångt garage dagligen så nog har jag smygkört. Men du kanske körde diesel och då kan det ju vara annorlunda Eller att just ditt exemplar var mindre bra.
Och Ja Christer och Guran - jag kör en VAG-bil med bensinmotor..., 😀

….. och DSG-låda. Jo då, det har vi vetat en god stund nu 😉
Och då det är en sedan och du är ekonomisk så kan det bara vara en Passat.

Ovissheten har tärt länge på dig Snoid, men nu har du äntligen fått visshet, och kan andas ut... :)

Uppdaterat: 2024-03-27 20:07

Jag skulle nog snarare påstå att det är en kollektiv vanföreställning delvis skapad av ViB om att DSG är ryckigt. Vet inte hur många gånger jag försökt frammana denna påstådda ”ryckighet” utan att lyckas. Så nej. Ryckigheten verkar mest vara i huvudet.

Uppdaterat: 2024-03-27 20:11
40-talisten skrev:

Mr Snoid skrev:
Pi skrev:
A. L - kör bl a in och ut ur ett trångt garage dagligen så nog har jag smygkört. Men du kanske körde diesel och då kan det ju vara annorlunda Eller att just ditt exemplar var mindre bra.
Och Ja Christer och Guran - jag kör en VAG-bil med bensinmotor..., 😀
….. och DSG-låda. Jo då, det har vi vetat en god stund nu 😉
Och då det är en sedan och du är ekonomisk så kan det bara vara en Passat.

Ovissheten har tärt länge på dig Snoid, men nu har du äntligen fått visshet, och kan andas ut... :)

Nej då, inte bekräftat ännu. Men ganska logiskt.

Uppdaterat: 2024-03-27 20:15
Axa skrev:

Jag skulle nog snarare påstå att det är en kollektiv vanföreställning delvis skapad av ViB om att DSG är ryckigt. Vet inte hur många gånger jag försökt frammana denna påstådda ”ryckighet” utan att lyckas. Så nej. Ryckigheten verkar mest vara i huvudet.

Du kan knappast ha särskilt mycket körvana om du missat den....

Sedan är det inte bara Volkswagen som har dubbelkopplingslådor. Och även hos alternativen råder samma ryckiga gång vid krypfart.

Värst är det alltid när man startar och skall rulla igång de första metrarna. Men det är en del av växellådans funktion.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-27 20:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nej, det är klart. AL kan ju naturligtvis uttala sig om andras körvana. Jag skulle nog snarare påstå att om man upplever ryckighet så saknar man helt enkelt förmågan att köra med DSG.

Uppdaterat: 2024-03-27 21:03

Jag körde både vit Fabia 5 dörrar 1.0 TSI årsmodell 2019 med DSG lika ryckningar vid krypkörning också ryser gaspadrag vid rondellen. Sedan annan VW Golf Sportsvan silver årsmodell 2019 med DSG är silkeslen utan ryckningar men jag glömde vad är för motor 1.0 eller 1.5 TSI.

Uppdaterat: 2024-03-27 21:09
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Axa skrev:

Nej, det är klart. AL kan ju naturligtvis uttala sig om andras körvana. Jag skulle nog snarare påstå att om man upplever ryckighet så saknar man helt enkelt förmågan att köra med DSG.

Jag kan enbart konstatera att jag och de som konstruerar bilarna ifråga märker av ryck och hack i samband med krypkörning.

Axa gör tydligen inte det, han är kanske inte van vid att känna efter hur bilen rör sig och hur saker och ting fungerar, vad vet jag?

Men öppna instruktionsboken och läs. Där står samma sak.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-27 21:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja du A. L - jag har personligen kört bil under +55 år och aldrig under 2000 mil/år och många år runt 4000-5000 mil. Borde räcka för att kunna konstatera om dessa VAG-bilar jag kört skulle rycka så förskräckligt som dom tydligen gör för dig. Kanske dig det hänger på trots allt..

Uppdaterat: 2024-03-27 23:07

Ja tydligen har Pi fått väldigt unika exemplar för varje gång han kör just en VAG. Han kan inte bekräfta vare sig motortidningarnas , ägarnas eller den information som framgår i bilens dokumentation.

Tydligen har Pi hittat en metod som ingen annan, vilken han borde kommunicera till både tillverkare som andra köpare av samma produkt…😜

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-28 05:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - eller så är det snarare du som råkat ut för detta - om du nu verkligen har nån reell erfarenhet. Det är inte bara jag i detta forum som de senaste åren hävdat att detta med ryckigheten för VAGs DSG-lådor inte gäller fortfarande. Jag har kört rätt mycket med egna bilar med DSG och haft lånebilar i samband med servicebesök och ingen har uppvisat det du påstår. Kanske dags att du lär dig köra bil mjukt...
Men det är väl som vanligt - den som motsäger dig har alltid fel så jag säger på detta sätt istället:
Ni som funderar på en bil med DSG-låda. Tro inte på allt som journalister säger utan prova själv hur ni upplever lådan. Kör ni lugnt som de flesta så tror jag inte att ni kommer att uppleva den som ryckig. Men är ni en hetsig bilförare så kanske det fungerar annorlunda - det har jag ingen aning om.

Uppdaterat: 2024-03-28 08:36

Ja om Pi vet bättre än den dokumentation som finns hos bilproducenterna själva får var och en själva bedöma.

Jag finner det som osannolikt.

Den sista bilen från VW-koncernen jag körde och jaden med DSG - Skoda - Superb ryckte. Det skedde i låg hastighet.

Hos Kia är det samma sak.

Och hos tidigare Volkswagen likaså.

Men Pi har uppenbarligen en helt unik bil och lösning som inte bara strider mot andras erfarenheter utan också mot tillverkarens egna uppgifter.

Påståenden som får bokföras på fanatikerkontot.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-28 08:35
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Som sagt A.L - den som är intresserad av en bil med DSG-låda rekommenderas att provköra en. Kör man som de flesta så tror jag inte man upplever nån ryckighet. Men är man en hetsig förare så kanske - jag har ingen erfarenhet av den körstilen. Men jag tror inte heller att t ex VW själva trycker på att deras automatlåda är ryckig...
Du är nog lika mycket fanatiker A.L - du har i alla fall en fanatisk tro på dina egna åsikter. Vi kommer nog inte längre på detta sidospår så jag får väl konstatera att mina erfarenheter av 1000-tals mil är helt felaktiga.

Uppdaterat: 2024-03-28 08:42