Vi Bilägares forum

Tesla Model 3: Rostig efter fyra år – och ingen garanti

Tesla Model 3: Rostig efter fyra år – och ingen garanti

Att låta rostproblemen på vår blott fyra år gamla Tesla Model 3 vara är inget alternativ – då det lär sprida sig och riskera att förstöra bilens värde.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-26 13:30

Kommentarer

Härligt. Hur har ratten stått sig? Trendade ett tag på X med söndertrasade rattar på relativt nya Teslor, gäller både yoke och den vanliga.

Uppdaterat: 2024-03-26 13:34

Apex
Ja, jag har oxå sett de där rattbilderna på X. Helt bedrövligt. Har aldrig varit med om det på de långmilare jag kört.

Uppdaterat: 2024-03-26 16:47

Rost kommer ju på alla bilar idag även på min om man kör på vintern i allt salt så man bör ha en sommar o en vinterbil så slipper man ju rost på en bil

Uppdaterat: 2024-03-26 17:02
SAABnörd
SAAB TTid skrev:

Rost kommer ju på alla bilar idag även på min om man kör på vintern i allt salt så man bör ha en sommar o en vinterbil så slipper man ju rost på en bil

Ja när bilen är 20 år gammal. Skandalöst att den börjar rosta efter 4.

Uppdaterat: 2024-03-26 17:07
Axa skrev:

Apex
Ja, jag har oxå sett de där rattbilderna på X. Helt bedrövligt. Har aldrig varit med om det på de långmilare jag kört.

Man undrar ju vem som levererar rattarna. Temu?

Uppdaterat: 2024-03-26 17:09

Tesla har en del dubbelplåtar i skärmar har jag sett, därtill inget rostskydd - barr tunn-tunn lack.
Konsekvenser borde bli liknande som Mercedes hade i början på 2000-talet.
Man kan undra om de tysktillverkade bilarna är bättre skyddade än Kina och USA-bilarna.

Uppdaterat: 2024-03-26 18:25

KinaTeslorna är bättre än de från USA. Den ViB har är en USA-Tesla och de är sämre än Kina och Tysklandsbyggda. Tidiga Model 3 hade tunn lack och sämre rostskydd, jag råder de som letar beggad Model 3 att kika på 2021 och nyare.

Uppdaterat: 2024-03-26 18:29

Beror nog på ägaren om ratten på 3/Y blir ful. Håller med Gaston om att 2021 och framåt är en helt annan klass på bilarna. Blir kul för Teslahatarna att frottera sig i en stund. Men undrar om Enyaq, C40 Pole2 blir uppdaterade till matrixljus vid nästa OTA, gratis ?

Uppdaterat: 2024-03-26 18:51

Ska vi vara petiga J.L så har Teslorna haft matrix från fabrik, men först nu mjukvaran släpps här.
Håller med om rattarna, tror det beror på kemikalier eller liknande.
Mina tre teslor har inte uppvisat rattproblem men jag använder enbart bra handkräm.

Uppdaterat: 2024-03-26 18:56

Har sett rost på Kia6 (repa på dörren som rostade grovt) och MG elbil (rost rann ned från mitten av bakluckan, från en list)
Att aseater och jänkare rostar är ingen överraskning.
Generellt är tyska o svenska bilar bäst. (undantag finns, äldre E-klass huvva!)
Man ser sällan rostiga Volvo V70 från ca 1998 och framåt. Även nyare E-klass 2010+ klarar sig bra.

Uppdaterat: 2024-03-26 18:57
Gillar kurvor och rondeller

JL
Jag har Matrix på min Enyaq som inte behöver mjukvaruuppdatering. Är väl numera standard på Enyaq. Funkar hur bra som helst och blända inte till skillnad från Tesla.

Uppdaterat: 2024-03-26 19:12
J.L skrev:

Men undrar om Enyaq, C40 Pole2 blir uppdaterade till matrixljus vid nästa OTA, gratis ?

Vad har detta med ViB:s Tesla som rostar att göra? Du om någon är en hatare. Nämner Volvo, Polestar och Skoda i tid och otid.

Uppdaterat: 2024-03-26 19:14
Axa skrev:

JL
Jag har Matrix på min Enyaq som inte behöver mjukvaruuppdatering. Är väl numera standard på Enyaq. Funkar hur bra som helst och blända inte till skillnad från Tesla.

JL får det att framstå som något positivt att han fick vänta flera år på utrustning han redan betalat för 😂

Uppdaterat: 2024-03-26 19:17
motorcykelentusiasten skrev:

Har sett rost på Kia6 (repa på dörren som rostade grovt) och MG elbil (rost rann ned från mitten av bakluckan, från en list)
Att aseater och jänkare rostar är ingen överraskning.
Generellt är tyska o svenska bilar bäst. (undantag finns, äldre E-klass huvva!)
Man ser sällan rostiga Volvo V70 från ca 1998 och framåt. Även nyare E-klass 2010+ klarar sig bra.

Tycker nog att man ser en hel del rost på V70 I och N numera, men de är ju gamla nu. S40/V40 och V50 ser man också många rostiga. Har en granne som driver sitt egna lilla Volvomuseum och han har varit tvungen att rostlaga sin S40 i 20 år och sin V70N -07a de senast 2-3 åren.

Sen ser man ju mycket rost på VW Golf V, ser ofta värre ut än de Golf IV man ser.

Du glömde att Ford är tyska, i alla fall en stund tills de återgår till att vara jord.

Uppdaterat: 2024-03-26 19:23
Gaston skrev:

Ska vi vara petiga J.L så har Teslorna haft matrix från fabrik, men först nu mjukvaran släpps här.
Håller med om rattarna, tror det beror på kemikalier eller liknande.
Mina tre teslor har inte uppvisat rattproblem men jag använder enbart bra handkräm.

Ja självklart har aldrig någon av dina Teslor uppvisat något som helst problem 😂
Somliga verkar ha en ofantlig tur.
Till och med min Hyundai fick ett Teslatypiskt problem, havererad AC kompressor 😉

Uppdaterat: 2024-03-26 19:27

Tesla är ofelbar. Den behöver ingen service och den går aldrig sönder.

De som påstår något annat är antingen lejda av fossillobbyn eller utskickade av svenska fackföreningsrörelsen och för att skydda Volvo från konkurrens.

😆😄

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-26 20:07
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Precis som jag förutspådde, haha ! Men bilarna rostar mindre efter 2021 och så länge det är plåt finns rostrisk. Ja för att få matrixljus måste hårdvaran var på plats, vilket snåla Tesla skickat med alla bilar i sin besparingsiver. Även om man hatar Tesla går det inte att ta ifrån dem att bilarna hela tiden förbättras från hur krockkuddar ska lösa ut till underhållnings features. Ett nytt grep i branschen att förbättra även levererade produkter.

Uppdaterat: 2024-03-26 22:19
A.L skrev:

Tesla är ofelbar. Den behöver ingen service och den går aldrig sönder.
De som påstår något annat är antingen lejda av fossillobbyn eller utskickade av svenska fackföreningsrörelsen och för att skydda Volvo från konkurrens.
😆😄
MVH AL

Den var rolig! Metall/Lo mupparna klampar på med sin blockad, vilket leder till arbetslöshet och bromsad utbyggnad av laddstationer, det är ju bra för alla elbilsägare.

Uppdaterat: 2024-03-26 22:22
A.L skrev:

Tesla är ofelbar. Den behöver ingen service och den går aldrig sönder.
De som påstår något annat är antingen lejda av fossillobbyn eller utskickade av svenska fackföreningsrörelsen och för att skydda Volvo från konkurrens.
😆😄
MVH AL

Så är det. Det kan inte vara fel på en Tesla, har vi fått lära oss här i trådarna av en som "gastar". Och Tesla bekräftar återigen bilden av att man helt skiter i kunderna. Till och med märken som Audi och Mercedes har en alldeles lysande kundpolicy jämfört med Tesla.

Uppdaterat: 2024-03-26 22:37
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

JL
Ett problem med Teslas tänk är att allt kan lösas med hjälp av mjukvaruuppdatering. Det funkar i många fall men ibland är det helt enkelt dålig hårdvara från början. Rosten kommer man knappast kunna fixa OTA. Och jag är ganska säker på att den utlovade Matrix kommer bli dålig.

Uppdaterat: 2024-03-26 23:03

Kommunicerar man med Teslas verkstad bara genom en app? ViB tycks ha dryftat sina rostproblem via appen..
:)

Uppdaterat: 2024-03-26 23:04
Villevalle

Snooker Pro, Audi och Mercedes har missnöjda kunder också. För övrigt är det rätt trevligt att vara gast på en segelbåt en fin sommarseglingsdag :-)

Uppdaterat: 2024-03-27 06:15
Axa skrev:

JL
Ett problem med Teslas tänk är att allt kan lösas med hjälp av mjukvaruuppdatering. Det funkar i många fall men ibland är det helt enkelt dålig hårdvara från början. Rosten kommer man knappast kunna fixa OTA. Och jag är ganska säker på att den utlovade Matrix kommer bli dålig.

Nu har Motor testat en M3 med Matrixljus, och nej dom var inte dåliga.
Så det verkar som dit hopp om en ljusflopp slog helt fel ut😉

” Noe som derimot fungerer, er de nye automatiske LED-matrix-lyktene, som gjør kjøring i mørket til en opplyst opplevelse.”

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-model-3-bakhjulsdrift-bilen-for-gjerrigknarken/268358

Uppdaterat: 2024-03-27 08:48

Snoid, Axa:s Teslahat kommer du aldrig rå på.....

Vad gäller min ratt så hade jag gärna skickat bild som bevis på att den ser ut som ny, men ViB har ju fortfarande tyvärr inte gjort det möjligt att dela bilder igen här.

Men som jag var inne på, jag tror att de som vår konstig yta på ratten använder nåt medel som ratten är känslig för. Sen kanske just Teslas rattar är känsligare, det må så vara, men tror inte att de blir dåliga utan nån påverkan. Jag kör Rituals handkräm som det enda jag använder, och min ratt är lika fin som det varit på andra bilmärken jag haft.
Enda bilen jag ägt där ratten "smulat" sig var en Volvo V70 jag köpte begagnad, så vet inte om det berodde på bilens kvalitet eller tidigare ägaren kemikalievanor...

Uppdaterat: 2024-03-27 09:17

Jag har fått mjukvaruuppdateringen för Matrix men inte haft tillfälle att testa den ordentligt än. Men jag har läst detsama som Snoid skriver, att den ska fungera bra.

Uppdaterat: 2024-03-27 09:18

Snoid
Men har de testat hur övriga trafikanter ”drabbas” av Teslas Matrix? För den som sitter i Teslan upplevs det säkert som fungerande men det är ju vida känt att Teslas lyktor bländar något djävulusiskt, har de fått bukt på det iom uppdateringen? Tveksamt för det är ett hårdvaruproblem.

Uppdaterat: 2024-03-27 10:20

Nu överdriver du ju ganska hårt hur bländande de är...
Jag kör väldigt mycket och möter de flesta olika bilar men känner inte att jag bländas mycket värre av Teslor än andra märken vad jag tänkt på.
Kanske dags att inse att åldern tar ut sin rätt på dina ögon Axa? ;)
Jag tycker nog en del Audi och en del Mercor är de som bländar mest.

Uppdaterat: 2024-03-27 10:32

Gaston
Bara att läsa i trådarna här i forumet. Jag är ju inte den ende som upplever att Tesla bländar mest i jämförelse med övriga.

Uppdaterat: 2024-03-27 12:32
Gaston skrev:

Snoid, Axa:s Teslahat kommer du aldrig rå på.....
Vad gäller min ratt så hade jag gärna skickat bild som bevis på att den ser ut som ny, men ViB har ju fortfarande tyvärr inte gjort det möjligt att dela bilder igen här.
Men som jag var inne på, jag tror att de som vår konstig yta på ratten använder nåt medel som ratten är känslig för. Sen kanske just Teslas rattar är känsligare, det må så vara, men tror inte att de blir dåliga utan nån påverkan. Jag kör Rituals handkräm som det enda jag använder, och min ratt är lika fin som det varit på andra bilmärken jag haft.
Enda bilen jag ägt där ratten "smulat" sig var en Volvo V70 jag köpte begagnad, så vet inte om det berodde på bilens kvalitet eller tidigare ägaren kemikalievanor...

Jag hade en Mazda där ratten ”flagnade” efter ett par tusen mil. Fick så klart en ny på garantin då det var dålig kvalitet på skinnet i batch med rattar.
Men Tesla har väl nått veganskt skinn?

Uppdaterat: 2024-03-27 12:39
Axa skrev:

Snoid
Men har de testat hur övriga trafikanter ”drabbas” av Teslas Matrix? För den som sitter i Teslan upplevs det säkert som fungerande men det är ju vida känt att Teslas lyktor bländar något djävulusiskt, har de fått bukt på det iom uppdateringen? Tveksamt för det är ett hårdvaruproblem.

Ja men då kanske det blir jättebra när Matrixen funkar. Brukar vara höger halvljus som bländar på Tesla, som förövrigt brukar vara 9 av 10 som man blir bländad av.

Uppdaterat: 2024-03-27 12:41
Gaston skrev:

Nu överdriver du ju ganska hårt hur bländande de är...
Jag kör väldigt mycket och möter de flesta olika bilar men känner inte att jag bländas mycket värre av Teslor än andra märken vad jag tänkt på.
Kanske dags att inse att åldern tar ut sin rätt på dina ögon Axa? ;)
Jag tycker nog en del Audi och en del Mercor är de som bländar mest.

Det är du det Gaston, men för det mesta när man bländas av höger halvljus så är det en Tesla M3.
De där premiumbilarna brukar det vara matrixlysena som inte funkar 100% på.
Och du glömde Volvo bland bländarna. Men oavsett har Tesla en särställning i felinställd ljus, vilket även ADAC:s statistik påvisar
Men det kan gott vara de gamla Teslorna utan matrixlysen som är bovarna i dramat.

Uppdaterat: 2024-03-27 12:45

Om vi ska återgå till tråden, rost på Tesla? ViB pratar om noll garanti, men rostskyddsgaranti är väl bara ett hittepå, det ju väl känt...

Uppdaterat: 2024-03-27 12:53

40
Tänker att det hänger ihop med rostproblemen. Tesla må vara duktiga på mjukvara och eldriften men de verkar ju ha problem med hårdvarukvalitet. Mer än hos många andra tillverkare.

Uppdaterat: 2024-03-27 14:39
J.L skrev:

Metall/Lo mupparna klampar på med sin blockad, vilket leder till arbetslöshet och bromsad utbyggnad av laddstationer, det är ju bra för alla elbilsägare.

Det är inte en bromsad utbyggnad av laddstationer. Byggs nya laddstationer hela tiden. Finns ju andra laddnätverk än Tesla.

Uppdaterat: 2024-03-28 14:56

Man ska köra handkräm på händerna, inte på ratten.

Uppdaterat: 2024-03-28 14:58
Raphael skrev:

Man ska köra handkräm på händerna, inte på ratten.

🤣 den var bra

Uppdaterat: 2024-03-28 15:30

Min farfar var väldigt överförtjust i Borgward - även ifall de rostade sönder illa kvickt så hade han fyra-fem stycken på raken under 60-talet och hade han levt idag hade han nog fortfarande hävdat detta vara världens bästa bil. Påminner lite om vissa bilägares idag helt okritiska vurm för sina bilmärken oavsett problem. Rost efter fyra år, helt otroligt!

Uppdaterat: 2024-03-29 08:27
Lite oljeläckage är fullt normalt.

Ja så pratar de miljöbilar man är ju mycket mer miljövänligt om man vårdar och behåller finbilarna jag kör på HVO100 på dieselen och E85 på på sommarbilden

Uppdaterat: 2024-03-29 13:30
SAABnörd
Raphael skrev:

J.L skrev:
Metall/Lo mupparna klampar på med sin blockad, vilket leder till arbetslöshet och bromsad utbyggnad av laddstationer, det är ju bra för alla elbilsägare.

Det är inte en bromsad utbyggnad av laddstationer. Byggs nya laddstationer hela tiden. Finns ju andra laddnätverk än Tesla.

Nu kan du inte vara allvarlig, Superchargerna är ju fler per station och på fler platser. De övriga snåla laddnätverken ligger inte i närheten i antal och täckning.

Uppdaterat: 2024-03-29 17:04

JL
Nåja. Circle K har fler stationer. Vattenfall har lite mer än 5 gånger fler laddplatser än Tesla. Men då räknas väl även långsamma laddningen in.

Hur som helst så bidrar konkurrenterna helt klart till att man inte alls är lika beroende av Teslas laddstationer längre.

Tillägg. Om man kikar på snabbladdare 150+ kW så finns nästan 4500 sådan laddplatser. Tesla uppbringar drygt 1000 totalt. Så ja, det är uppenbart att det finns mängder av andra snabbladdare.

Uppdaterat: 2024-03-29 17:40

Kan man få gissa att konkurrenterna finns lite mera spridda än SC-laddarna ? T ex längs lite mindre trafikerade vägar ?

Uppdaterat: 2024-03-29 18:35

Tesla Supercharger har flest snabbladdningsuttag, ca 1100 st, "öppna för alla" i Sverige. Sen är det ett relativt stort glapp ner till Circle K (445), Eviny (409), OKQ8 (340), Recharge (503) och Vattenfall (317) med flera.

Dock är det flera av ovan nämnda som har laddpunkter på FLER platser än Tesla, ledande är faktiskt OKQ8 med 89 mackar med HPC-snabbladdare.

Uppdaterat: 2024-03-29 21:12
Power to the people

Numera ser man ju betydligt många flera aktörer än de "stora" och dessa bidrar ju till att ladd-möjligheterna ökat avsevärt utanför de stora trafiklederna.

Uppdaterat: 2024-03-30 07:59

Nu är det ju åter långt från vad artikeln handlar om.
Vi återgår dit och diskuterar rostproblemet i stället.

Jag tycker det ser ut som ett lacksläpp som resulterat i rostangrepp, men sådan rost brukar ligga på ytan och det är inte så svårt att hantera.
Vilken seriös billackerare som helst kan åtgärda problemet och samma sak när det gäller kulören, det spelar väl ingen roll att Tesla inte säljer bättringsfärg i Sverige.

Sedan när det gäller garantin, den var ju fyra år, men vad gäller den?
Är det en lackgaranti eller den rostskyddsgaranti som de flesta bilar säljs med och som konstaterats är värdelös?
Men det spelar ingen roll eftersom garantitiden gått ut.

Sedan kan man ju tycka att det är bra dumt att inte ta på sig en sådan här liten reparation som Goodwill istället för att bli uthängd i en motortidning.
Men ViB kommer ju att redovisa en uppföljning.

Uppdaterat: 2024-03-30 09:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Numera ser man ju betydligt många flera aktörer än de "stora" och dessa bidrar ju till att ladd-möjligheterna ökat avsevärt utanför de stora trafiklederna.

Exakt!

(Men nu följer vi Saabnisses förmaning.. ursäkta OT.)

Uppdaterat: 2024-03-30 10:00
Power to the people

https://www.swerust.se/nyheter/larmet-redan-rost-pa-nya-tesla-model-3/

Uppdaterat: 2024-03-30 12:08
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

https://www.swerust.se/nyheter/larmet-redan-rost-pa-nya-tesla-model-3/

Snart fem år gamla nyheter om en finländare.
Du kan säkert finna nån larmande nyhet om nån Skodaägare som fått rost på sin bil om du googlar lite.

Uppdaterat: 2024-03-30 14:42
Mr Snoid skrev:

GF skrev:
https://www.swerust.se/nyheter/larmet-redan-rost-pa-nya-tesla-model-3/

Snart fem år gamla nyheter om en finländare.
Du kan säkert finna nån larmande nyhet om nån Skodaägare som fått rost på sin bil om du googlar lite.

Jag har sett allt om rost problem om du handlar om Skoda Fabia...
Ja, det ser jag 7 år gammal rullat 15000 mil händelse deras Fabia. Men det är ju 4 år gammal Tesla är ju inte gammal.

Uppdaterat: 2024-03-30 15:07
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Bimmerbengt skrev:

.Rost efter fyra år, helt otroligt!

Du läser in Vi Bilägares långtidstester va?
De flesta bilarna börjar rosta vid 4 års ålder. Dock lite olika var.

Uppdaterat: 2024-03-30 20:56
saabnisse skrev:

Nu är det ju åter långt från vad artikeln handlar om.
Vi återgår dit och diskuterar rostproblemet i stället.
Jag tycker det ser ut som ett lacksläpp som resulterat i rostangrepp, men sådan rost brukar ligga på ytan och det är inte så svårt att hantera.
Vilken seriös billackerare som helst kan åtgärda problemet och samma sak när det gäller kulören, det spelar väl ingen roll att Tesla inte säljer bättringsfärg i Sverige.
Sedan när det gäller garantin, den var ju fyra år, men vad gäller den?
Är det en lackgaranti eller den rostskyddsgaranti som de flesta bilar säljs med och som konstaterats är värdelös?
Men det spelar ingen roll eftersom garantitiden gått ut.
Sedan kan man ju tycka att det är bra dumt att inte ta på sig en sådan här liten reparation som Goodwill istället för att bli uthängd i en motortidning.
Men ViB kommer ju att redovisa en uppföljning.

Rätt fokus vore den överlag dåliga konstruktionen avseende rostmotstånd.
De har bara ett fokus, effektiv produktion.

Uppdaterat: 2024-03-31 09:27
Gillar kurvor och rondeller