Vi Bilägares forum

Citroën ë-C3 börjar säljas – räckvidd på 32 mil

Citroën ë-C3 börjar säljas – räckvidd på 32 mil

Med plåtfälgar och manuell luftkonditionering kostar Citroëns nya budgetelbil ë-C3 under 300 000 kronor. De flesta lär dock välja något av utrustningspaketen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-25 10:04

Kommentarer

Det är ju ett typiskt tecken på lågkonjunktur när de lite billigare versionerna kommer till Sverige. Noterade nyligen att nya Mini Countryman också saknar elvärme i stolarna i sin basversion. Men så är det ju också BMW:s budgetmärke.

Uppdaterat: 2024-03-25 10:14

Tillverkarna vet nog att sån bantning av utrustningen inte går hem i vårt land men det är ju trevligt för dom att kunna annonsera med en "billig" inropare - som sen knappt lär säljas.

Uppdaterat: 2024-03-25 10:55

Om e-C3 har Citroens fjädring och komfortstolar, ja då kan jag leva med fönstervevar bak, manuell luftkonditionering och plåtfälgar. Det är vad jag har nu...

Uppdaterat: 2024-03-25 11:05

Köparna får ett val. En värmedyna som man stoppar in i bilens eluttag är billigare än utrustningspaketet och kan köpas i en affär som säljer biltillbehör.

Uppdaterat: 2024-03-25 11:10
Raphael skrev:

Köparna får ett val. En värmedyna som man stoppar in i bilens eluttag är billigare än utrustningspaketet och kan köpas i en affär som säljer biltillbehör.

Ett enkelt sittunderlag duger också...

Uppdaterat: 2024-03-25 11:14

Ja du Raphael - på 70-talet var det en accepterad lösning men knappast idag. Där om inte annat går gränsen. Men egentligen också idag - 2024 - frånvaron av back-kamera.

Uppdaterat: 2024-03-25 11:15
40-talisten skrev:

Om e-C3 har Citroens fjädring och komfortstolar, ja då kan jag leva med fönstervevar bak, manuell luftkonditionering och plåtfälgar. Det är vad jag har nu...

Nya C3 har Citroëns fjädring med hydrauliska ”stopp” i ändlägena.

Uppdaterat: 2024-03-25 11:20
Pi skrev:

Ja du Raphael - på 70-talet var det en accepterad lösning men knappast idag. Där om inte annat går gränsen. Men egentligen också idag - 2024 - frånvaron av back-kamera.

Max-versionen har backkamera. Jag har nu min första bil med backkamera, inget väsentligt. Instegsversionen har parkeringssensorer bak.

Det klagas en del på priser på elbilar. Och finns ett önskemål om att ta in billigare versioner, och när man nu gör det klagas det på utrustningsnivån.

Ändå är inte C3 dåligt utrustad, inte ens i instegsnivån.
Den har A/C, visserligen manuell, men den har ändå A/C.
Den har elektriska fönsterhissar fram. Inte manuella vevar fram.
Den har centrallås.
Den har elektriskt styrda sidospeglar.
Den har blåtand.
Den har Hill Start assist.
Den har t.o.m LED strålkastare!
Det var inte länge sedan som detta ansågs som lyxutrustning.

Nu har man ett lågt instegspris som ger lågt förmånsvärde vid företagsleasing/förmånsbil. Och så ett välavägt utrustningspaket.

Men jag tror inte att C3 blir en storsäljare i Sverige. För att i Sverige gillas större bilar. Och i Sverige finns en idé om att stora batterier och 50+ räckvidd är ett absolut måste.

Uppdaterat: 2024-03-25 11:31

Vad är det för fel på fönstervevar? Har bilen en väl fungerande klimatanläggning så finns inget behov i att ständigt hissa fönster upp/ned och då kan det lika gärna vara vev istället för någon knapp.

Uppdaterat: 2024-03-25 11:40
LeifX skrev:

Vad är det för fel på fönstervevar? Har bilen en väl fungerande klimatanläggning så finns inget behov i att ständigt hissa fönster upp/ned och då kan det lika gärna vara vev istället för någon knapp.

Värmeanläggning var extrautrustning i bilarna på 50-talet, men idag säljs ingen bil utan AC, manuell eller automatisk. Så sidorutorna hissas inte upp/ned för ventilation, utan för att manövrera garageportar, betala vägtull och hamburgare etc. Gör man något av detta varje dag, så är det skönt att slippa veva sidorutan manuellt.

Uppdaterat: 2024-03-25 11:50
40-talisten skrev:

sidorutorna hissas inte upp/ned för ventilation, utan för att manövrera garageportar, betala vägtull och hamburgare etc. Gör man något av detta varje dag, så är det skönt att slippa veva sidorutan manuellt.

Från baksätet!?

Uppdaterat: 2024-03-25 12:00
40-talisten skrev:

. Så sidorutorna hissas inte upp/ned för ventilation, utan för att manövrera garageportar, betala vägtull och hamburgare etc. Gör man något av detta varje dag, så är det skönt att slippa veva sidorutan manuellt.

Nu har ju C3 elhissar fram. Det är bak den inte har det. Tycker denna diskussion är lika löjlig som kritiken mot Cactus för att den hade rutor som man öppnade bak i sidled. En utmärkt lösning. Min Peugeot 309 hade sådana rutor bak. Och min AX.
C3 hade kunnat haft sådana rutor också, hade sparat vikt. Tyvärr fegade Citroën ur och valde lyxiga nervevbara rutor istället.
Troligen pga. den massiva kritiken mot Cactus.

Uppdaterat: 2024-03-25 12:06

Jag gillar elhissar fram. Bara trycka på en knapp för att få ner rutan, och sen trycka in koden för automattvätten genom bilrutan.
I många länder, som Frankrike, har man även vägtullar. Då är det bra med rutor fram som enkelt kan köras ner med ett knapptryck. När man betalar och när man tar kvittot.
Men bak behövs det inte.
Om man inte har barn som kör ner dem i tid och otid.
I min bil har jag elhissar bak och jag kan låsa dem från förarsidan så de inte går att styra från baksätet. :)
Nu kör jag inte barn så ingen funktion jag använder.
C3 är dessutom nog för liten för att vara barnvagn. Men elhissar bak finns i den maxutrustade Max-versionen.
Fast nog vore det lite kul om versionerna hette Mini, Midi och Maxi - istället för You och Max.

Uppdaterat: 2024-03-25 12:13
Raphael skrev:

;
Nu har man ett lågt instegspris som ger lågt förmånsvärde vid företagsleasing/förmånsbil. Och så ett välavägt utrustningspaket.
Men jag tror inte att C3 blir en storsäljare i Sverige. För att i Sverige gillas större bilar. Och i Sverige finns en idé om att stora batterier och 50+ räckvidd är ett absolut måste.

Någon storsäljare blir det inte här, men jag tror ändå att den hittar en kundgrupp som söker ett vettigare alternativ till de flodhästar som de flesta egentligen inte behöver även om de tror det.
Men körsträckan kan vara en begränsning för vissa, kanske inte lika mycket i praktiken som mentalt.

Uppdaterat: 2024-03-25 12:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tja, både eluppvärmda säten och back-kamera lär inte tillföra speciellt mycket kostnader i tillverknings-ledet så en stor orsak att de saknas i den billigaste versionen är nog helt enkelt att man vill sälja bilen till högre pris via en högre utrustningsnivå. Konstigt att inte Euro-Ncap har krav på back-kamera för det är otvivelaktigt ett säkerhetshöjande tillbehör.

Uppdaterat: 2024-03-25 12:51
40-talisten skrev:

LeifX skrev:
Vad är det för fel på fönstervevar? Har bilen en väl fungerande klimatanläggning så finns inget behov i att ständigt hissa fönster upp/ned och då kan det lika gärna vara vev istället för någon knapp.

Värmeanläggning var extrautrustning i bilarna på 50-talet, men idag säljs ingen bil utan AC, manuell eller automatisk. Så sidorutorna hissas inte upp/ned för ventilation, utan för att manövrera garageportar, betala vägtull och hamburgare etc. Gör man något av detta varje dag, så är det skönt att slippa veva sidorutan manuellt.

"manövrera garageportar, betala vägtull och hamburgare" -i forntiden kanske, sånt sköter man trådlöst numera.

Uppdaterat: 2024-03-25 12:54
Pi skrev:

Tja, både eluppvärmda säten och back-kamera lär inte tillföra speciellt mycket kostnader i tillverknings-ledet så en stor orsak att de saknas i den billigaste versionen är nog helt enkelt att man vill sälja bilen till högre pris via en högre utrustningsnivå. Konstigt att inte Euro-Ncap har krav på back-kamera för det är otvivelaktigt ett säkerhetshöjande tillbehör.

Annars kan man köpa en digital trådlös backkamera på Biltema för en tusenlapp...

Uppdaterat: 2024-03-25 12:55

LeifX.
Trådlös hamburgare?
Javisst, inte vill jag ha trådar i burgaren, men visst blir det obekvämt om man inte kan få ner fönstret för att nå den?

Uppdaterat: 2024-03-25 13:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

40-talisten - fast betalar man +300.000 kr för sin nya lilla bil så känns det lite B att få åka till Biltema för att få värme i stolen när det behövs. Det kan man acceptera för en äldre billig bil men jag gör det inte för en ny, dyr småbil. Som jag redan skrivit - dessa prutningar av utrustning är bara för att få oss kunder att lägga ut ytterligare ett antal 10.000 kr för att få det som är standard i den minsta ICE-småbil.

Uppdaterat: 2024-03-25 13:09

LeifX kanske aldrig handlar hamburgare, parkerar på P-platser utan "trådlös" betalning eller tvättar bilen i en automat som kräver att man faktiskt interagerar med en bildskärm el likn...
Fast elhissar fram fanns ju faktiskt även i inroparen av denna bil.

Uppdaterat: 2024-03-25 13:14
Pi skrev:

LeifX kanske aldrig handlar hamburgare, parkerar på P-platser utan "trådlös" betalning eller tvättar bilen i en automat som kräver att man faktiskt interagerar med en bildskärm el likn...
Fast elhissar fram fanns ju faktiskt även i inroparen av denna bil.

Det fanns en tid när fönstret åkte upp & ned av alla möjliga orsaker, men tack & lov är dessa förbi nu. Teknikens under...

Uppdaterat: 2024-03-25 13:20
Pi skrev:

40-talisten - fast betalar man +300.000 kr för sin nya lilla bil så känns det lite B att få åka till Biltema för att få värme i stolen när det behövs. Det kan man acceptera för en äldre billig bil men jag gör det inte för en ny, dyr småbil. Som jag redan skrivit - dessa prutningar av utrustning är bara för att få oss kunder att lägga ut ytterligare ett antal 10.000 kr för att få det som är standard i den minsta ICE-småbil.

En basutrustad Mini Countryman för 529 000 kr saknar också elvärme i stolarna.

Uppdaterat: 2024-03-25 13:23

gmogmo - skulle det vara nån form av föredöme ? Nästan alla småbilar av ICE-typ har detta som standard och ofta också rattvärme. Så merkostnaden i produktionen är säkert minimal. Det är bara för att få sälja dyrare versioner med högre marginal.

Uppdaterat: 2024-03-25 13:30
Pi skrev:

gmogmo - skulle det vara nån form av föredöme ? Nästan alla småbilar av ICE-typ har detta som standard och ofta också rattvärme. Så merkostnaden i produktionen är säkert minimal. Det är bara för att få sälja dyrare versioner med högre marginal.

Man kan undra över hur smart det är i dagsläget. Att "skapa" dyrare versioner av bilen när folk inte har några pengar... Sedan årsskiftet ser det snarare ut som om nybilförsäljningen är på väg mot en kollaps, och tar det sig inte i April så får nog motorbranschen tänka om från scratch.

Nu i mars har det vänt till att det skrotas fler bilar än det säljs nya, vilket är rätt anmärkningsvärt och en signal till motorbranschen att fundera över vad de pysslar med.

Uppdaterat: 2024-03-25 13:42
Pi skrev:

gmogmo - skulle det vara nån form av föredöme ?

Nej, verkligen inte, tvärt om! Klanka inte på Citroën ë-C3 som är en budgetbil. Klanka på BMW för att de snålar på det i nu Countryman. Men Mini är ju iofs BMWs budgetmärke.

Uppdaterat: 2024-03-25 13:44

Tar hellre p-sensorer fram än kamera bak (sensorer bak fanns ju)
Åker aldrig i baksätet så fönsterhissar bak är en ickefråga.
Alla original alufäljar är så fula idag, så plåt funkar, man kan ju ha de till vinterdäcken och köpa några roliga fäljar till sommardäcken.
Värre är det med motorn, 113 kameler är inte min grej.

Uppdaterat: 2024-03-25 15:20

Jag klarade mig med p-sensorer bak i min Picasso. Och det var första bilen med p-sensor för mig. Ingen av mina bilar innan den hade p-sensor bak.
Backkamera är nödvändigt om bilen i praktiken saknar bakåtsikt. Men det ser inte ut som att nya C3 har usel bakåtsikt. Nu har jag inte provat den, men den verkar ju inte ha en pytteliten bakruta - som en del nya bilar har.

Jag har backkamera i min Captur, men jag skulle absolut klara mig utan.
Ser den inte som något absolut nödvändigt.

Och det är klart man tar in en instegsmodell, kanske det kommer vara några som köper den. Det är ju inget nytt med lågt utrustade instegsmodeller. Min Picasso var en instegsmodell som var extrautrustad med Comfort-paketet. Det innebar klimatanläggning (dual zone) och p-sensorer bak... Standard var manuell A/C. Jag ville gärna ha automatisk.
Men jag klagar inte på att Comfort-paketet var ett extra paket.

Utomlands är det inget ovanligt med instegsmodeller med sparsmakad utrustning. Det är i Sverige vi inte är vana vid dem, för här brukar efterfrågan vara låg.

Och det är väl bra ett ge köparna ett val.
Det finns ju elvärme i stolar för den som vill.
Det är klart det kostar pengar.

Gällande detta med att det inte kostar så mycket...
All utrustning kostar. Det är inte så många marknader som elvärme i stolar upplevs som viktigt. Det är ju bara i Skandinavien egentligen.
Och möjligen norra delarna av Storbritannien.
Om vi tittar på de marknader där Citroën säljs.
Det kan även vara aktuellt för de boende på Hokkaido i Japan, (som har vintrar motsvarande mellan-Sverige) men inte den japanska huvudön som är varmare och mildare (Ja, Citroën säljs i Japan... ).
Och ja, kalla delar av Kina och Indien. Men det är inte samma C3 som säljs där. Det är en annan C3. Andra underleverantörer.
(Citroën säljs inte i Kanada och inte i Nordamerika, så de kalla områdena där är inte aktuellt).
Detta gör att kostnaden för "vintergrejer" (elvärmda stolar, rattvärme, eluppvärmd vindruta) slås ut på rätt få marknader. Och då blir kostnaden högre.

Backkamera - komponenterna för backkamera kostar och det har varit brist på dem. Under pandemin var det flera bilar som såldes utan backkamera för det var brist på sensorer för kameror.
Det är en kostnad.

Uppdaterat: 2024-03-25 15:37
Rikard skrev:

Värre är det med motorn, 113 kameler är inte min grej.

Många hästkrafter innebär högre kostnader för kraftigare hjulupphängningar, bromsar och däck. Samt högre försäkringspremie.
Det är inte riktigt passande för en lågkostnadsbil.
113hk räcker till. Detta är en liten bil.
Jag förstår inte dem som behöver sportbilsprestanda.
Det sliter bara däck att utnyttja en massa hästkrafter.

Uppdaterat: 2024-03-25 15:39

Du kan fantisera bäst du vill om back-kameran Raphael men det är Bar en dålig undanflykt att den saknad. Låg kostnad men stor nytta för de flesta

Uppdaterat: 2024-03-25 16:26

113 hk kan räcka om bilen väger 400-450 kg.

Uppdaterat: 2024-03-25 18:53
Pi skrev:

Du kan fantisera bäst du vill om back-kameran Raphael men det är Bar en dålig undanflykt att den saknad. Låg kostnad men stor nytta för de flesta

Håller med. Även om de saknar lucka eller spolning så är den merparten av tiden så ren så man ser bilden från den.

Uppdaterat: 2024-03-25 18:57
Pi skrev:

Du kan fantisera bäst du vill om back-kameran Raphael men det är Bar en dålig undanflykt att den saknad. Låg kostnad men stor nytta för de flesta

Jag fantiserar inte. Jag har min första bil med backkamera nu. Min Picasso hade P-sensorer och ingen backkamera. Min Mégane kombi och min Laguna hade inga P-sensorer, och inte heller backkamera.
Jag tycker inte att backkamera är nödvändigt alls. Och ändå har jag en. C3 har ju p-sensorer.

Om man nu inte kan leva utan backkamera så är det ju bara att välja den utrustningsnivå som har det.

Då får man t.o.m elhissar bak och andra ”nödvändiga” funktioner.
Om man anser att instegsmodellen ska ha en massa funktioner, ja då finns det ju ingen poäng med olika utrustningsnivåer. Då räcker det med en utrustningsnivå.

Instegsmodellen av min Captur har inte backkamera. Och inte heller rattvärme. Jag har Intense-versionen. Det är steget upp, andra nivån.
Jag valde Intense för den hade mörktonade rutor och jag fick ett bra pris och det var en lagerbil. Och så hade den automat.
Jag hade givetvis kunnat köpa instegsversionen med manuell låda, manuell A/C och utan backkamera och rattvärme.
Men efter att ha kört manuellt i över 30 år tänkte jag det var dags för automat.
Manuell är för dem som är yngre än medelåldern. Jag kände mig för gammal för manuell.
Jag har kört den utan backkamera, som lånebil när min varit på service. Även haft en Clio som lånebil - utan backkamera, rattvärme osv. Gick hur bra som helst.
Jag ser inte riktigt problemet.
På min Picasso hade jag rattmuff.

Det är ju bara att välja den modellversion som har det som man anser som ”nödvändigt” istället för att klaga på att en instegsversion har den lägsta utrustningsnivån.

C3 är en småbil och backkameror känns ju särskilt meningslösa i småbilar som tack vare sin nätta storlek är lätta och smidiga att parkera.

Uppdaterat: 2024-03-26 05:31

Problemet med brist på backkamera brukar visa sig när någon kör över sina barn som rusat in bakom bilen när föräldern ska åka hemifrån. Rakt bakom bilen brukar det vara en sträcka på åtskilliga meter som är dolda för föraren.

Uppdaterat: 2024-03-26 09:52

Helt rätt Mäkinen - ingen utan back-kamera har riktig koll på läget direkt bakom bilen. Även om sensorer är bättre än inget all (jag har både och) så SER man med en kamera det verkliga läget. Har haft kamera under en massa år och skulle absolut inte pruta bort den funktionen. Och eftersom de flesta bilar idag har en display på panelen så måste merkostnaden för en kamera vara minimal - i alla fall en kamera utan rengöring vilket är det vanligaste, tyvärr.

Uppdaterat: 2024-03-26 10:33

Självklart vill man ha både backkamera och autobroms vid backning.

Uppdaterat: 2024-03-26 10:43

Ja man läste ju dagligen artiklar om hur folk backade över sina barn . Men det var så klart innan bilarna utrustades med backkamera 😂
Eller gick/går det inte ypperligt att backa och manövrera en liten bil, även utan dessa hjälpmedel.
Kanske får sälja I20:n som saknar alla former för sensorer och kameror. Kanske backar över grannens katt nån dag….

Uppdaterat: 2024-03-26 12:45

Tydligen inte ovanligt med barnolyckor i USA så där fanns ett förslag redan 2014 (har jag för mig) om att göra det till en obligatorisk utrustningsdetalj men som vanligt blev det säkert inte genomfört.
Dock tycker nog de flesta att det räcker om man undviker nån enstaka olycka för att det skall motivera denna billiga säkerhetsdetalj. Sen är det ju inte bara för att undvika olyckor med barn som kameran är bra.

Uppdaterat: 2024-03-26 12:47
Pi skrev:

Tydligen inte ovanligt med barnolyckor i USA så där fanns ett förslag redan 2014 (har jag för mig) om att göra det till en obligatorisk utrustningsdetalj men som vanligt blev det säkert inte genomfört.
Dock tycker nog de flesta att det räcker om man undviker nån enstaka olycka för att det skall motivera denna billiga säkerhetsdetalj. Sen är det ju inte bara för att undvika olyckor med barn som kameran är bra.

Backkamera är det lag på i USA.

Däremot fritt fram att bygga en stridsvagn av rostfri plåt med sylvassa kanter utan deformationszoner ;)

Uppdaterat: 2024-03-26 14:28

Snoid
Fast är det inte korkat att 2024 även på mindre bilar ha backkamera som standard? Eller åtminstone autobroms vid backning.

Uppdaterat: 2024-03-26 16:45

Ok, bra att det genomfördes i USA även om det blev lite försenat vs första förslaget.

Uppdaterat: 2024-03-26 18:11

Jag förstår inte detta krav på backkamera, jag tycker det räcker utmärkt med backsensorer och speglar, det har jag klarat mig bra med i tjugo år och tidigare med enbart speglar.
På Enyaqen är det givetvis backkamera, men den är ju fullutrustad och inte precis billig.
Skulle jag köpa en billig bil vill jag bestämma vad jag vill ha för utrustning, så som det var på 50-tals amerikanare och inte vara hänvisad till ett paket som innehåller sådant som jag kan vara utan och dit hör både backkamera och fönsterhissar i baksätet
Men jag vill ha värme i stolar och ratt, ACC, spolare både på lyktor och bakruta och adaptiv farthållare, men sedan räcker det nog.
Jo en sak till, bilen ska ha en klar färg, grön, blå, röd, bara inte smutsgrå som verkar vara svenskarnas favoritfärg.

Uppdaterat: 2024-03-26 18:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - för nåt enstaka år sen när en Kia Picasso kostade ca: 140.000 kr med manuell låda så hade den ändå eluppvärmda stolar, eluppvärmd ratt och back-kamera. Och som jag redan påpekat många gånger - de flesta bilar har idag en multimedia-skärm och att då komplettera med en enklare backkamera kan inte kosta många kronor i tillverkningsledet. Att ha saker som eluppvärmda säten och ratt samt backkamera borde kosta mera att hantera som tillval än att sätta in i alla bilar till Norden och kanske höja priset med en 1000-lapp. Det tror jag de flesta skulle acceptera för dessa tillval.
F ö var det en himla massa grejor i en modern bil som du klarade dig utan förr i tiden så det argumentet köper jag inte

Uppdaterat: 2024-03-26 19:14
Axa skrev:

Snoid
Fast är det inte korkat att 2024 även på mindre bilar ha backkamera som standard? Eller åtminstone autobroms vid backning.

Vad är korkat med att inte ha det.
Ena stunden gnälla det om OJ SÅ DYRA BILARNA BLIVIT, när nu Citroën tar in en instegsmodell, som prismässigt kanske till och med duger för LeifX, så är det tydligen korkat att inte lägga på massa utrustning som höjer prislappen.
Så nej jag tycker inte alls det är korkat och håller med Raphael, vill man ha dessa tillbehör så köper man en dyrare modellvariant.

Uppdaterat: 2024-03-26 19:31
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Snoid
Fast är det inte korkat att 2024 även på mindre bilar ha backkamera som standard? Eller åtminstone autobroms vid backning.

Vad är korkat med att inte ha det.
Ena stunden gnälla det om OJ SÅ DYRA BILARNA BLIVIT, när nu Citroën tar in en instegsmodell, som prismässigt kanske till och med duger för LeifX, så är det tydligen korkat att inte lägga på massa utrustning som höjer prislappen.
Så nej jag tycker inte alls det är korkat och håller med Raphael, vill man ha dessa tillbehör så köper man en dyrare modellvariant.

Att erbjuda två olika rattar med/utan värme kostar tillverkaren mer än om den bara sålts med en ratt som har värme. Att grundutförandet säljs utan värme görs enbart för att sälja utrustningspaket.

Tillverkaren har redan tagit betalt för nästan all extrautrustning i grundutförandet av bilen. Tillvalen som sedan säljs är nästan ren vinst.

Uppdaterat: 2024-03-26 19:44

Exakt, Apex!

Uppdaterat: 2024-03-26 19:58

Så både Apex och Pi jobbar tydligen hos bilfabrikanter?
Eller har ni annan insiderinformation om kostnaden för de två olika rattarna eller sätena ?
Nej låt mig gissa att ni troligen inte har en aning om hur en fabrikant som producerar billiga bilar med låg marginal tjänar sina pengar.
Hande det varit BMW så skulle jag hållit med, där kan du prenumerera på rattvärme 😉

Uppdaterat: 2024-03-26 20:03

Särbon har bara kamera, inga sensorer. Vist slår man en flukt om det är nått bakom...men sen då.
Jag klämmer in den 5,5 meter långa firmabilen i en ruta som är 6,20 lång med backspeglar och sensorer fram o bak.
Kameran använder jag när ett släp ska på kroken, det är den bra till.
I ämnet, så borde det till denna som är en billig bil finnas mer alternativ i utrustning än att behöva betala 50" extra för att få en viss funktion.

Uppdaterat: 2024-03-26 20:06
Mr Snoid skrev:

Så både Apex och Pi jobbar tydligen hos bilfabrikanter?
Eller har ni annan insiderinformation om kostnaden för de två olika rattarna eller sätena ?
Nej låt mig gissa att ni troligen inte har en aning om hur en fabrikant som producerar billiga bilar med låg marginal tjänar sina pengar.
Hande det varit BMW så skulle jag hållit med, där kan du prenumerera på rattvärme 😉

Jag har jobbat som konstruktör på Volvo Cars i 3 år, därefter 2 år på Volvo autonomous solutions. Innan dess 6 år som produktionstekniker hos en underleverantör till bilindustrin. Vad har du själv för erfarenhet från bilindustrin?

Vad gäller BMW så håller jag med dig, dom drar detta mycket längre än Citroën.

Alla biltillverkare strävar efter att så få komponenter som möjligt ska passa så många bilar som möjligt. Enda skillnaden mellan ett dörrlås tex och rattvärme är att dom inte kan ta mer betalt för ett bättre lås och därför konstrueras ett enda lås som passar 10 modeller oavsett prisklass.

Uppdaterat: 2024-03-26 21:29
Rikard skrev:

I ämnet, så borde det till denna som är en billig bil finnas mer alternativ i utrustning än att behöva betala 50" extra för att få en viss funktion.

Också ett gammalt trick. Baka in en funktion som alla vill ha i ett paket med massa skit nästan ingen hade betalat för.

Uppdaterat: 2024-03-26 21:40
Apex skrev:

Mr Snoid skrev:
Så både Apex och Pi jobbar tydligen hos bilfabrikanter?
Eller har ni annan insiderinformation om kostnaden för de två olika rattarna eller sätena ?
Nej låt mig gissa att ni troligen inte har en aning om hur en fabrikant som producerar billiga bilar med låg marginal tjänar sina pengar.
Hande det varit BMW så skulle jag hållit med, där kan du prenumerera på rattvärme 😉

Jag har jobbat som konstruktör på Volvo Cars i 3 år, därefter 2 år på Volvo autonomous solutions. Innan dess 6 år som produktionstekniker hos en underleverantör till bilindustrin. Vad har du själv för erfarenhet från bilindustrin?
Vad gäller BMW så håller jag med dig, dom drar detta mycket längre än Citroën.
Alla biltillverkare strävar efter att så få komponenter som möjligt ska passa så många bilar som möjligt. Enda skillnaden mellan ett dörrlås tex och rattvärme är att dom inte kan ta mer betalt för ett bättre lås och därför konstrueras ett enda lås som passar 10 modeller oavsett prisklass.

Ja men då har du ju erfarenhet från branschen.
Dock från en som säger sig vara en premiumfabrikant😉

Uppdaterat: 2024-03-27 08:14