Vi Bilägares forum

Island inför kilometerskatt för elbilar och laddhybrider

Island inför kilometerskatt för elbilar och laddhybrider

Isländska bilägare som har en laddbar bil måste nu betala en särskild kilometerskatt.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-26 06:30

Kommentarer

Något som givetvis måste införas snarast även i vårt land som jag tjatat om många gånger tidigare.
Men skatten ska naturligtvis även baseras på fordonets tjänstevikt oavsett drivmedel.

Uppdaterat: 2024-03-26 08:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hade inte lastbilar kilometerskatt för några decennier sen? En färdskrivare som skulle avläsas eller skickas in. Men systemet var krångligt, inbjöd till fusk och försvann. Hur skulle det utformas nu?

Uppdaterat: 2024-03-26 08:23

Det gällde alla dieseldrivna fordon, jag hade en MB 240 som jag fick deklarera var tredje månad har jag för mig.
Då fanns en möjlighet att komma billigt undan med bränslet, jag hade en bekant som hade en tappkran på husets oljetank, många värmde sina hus med olja på den tiden och han tankade alltid sin bil inne i garaget med villaoljan.

Nu för tiden finns ju helt andra tekniska möjligheter att automatiskt deklarera antalet körda kilometer.

Uppdaterat: 2024-03-26 08:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om nu denna skatt verkligen skulle gå till vägunderhåll, och inget annat, så OK.
Men ha det som en skatt som går in i den totala stadsbudgeten, nej. Då går inte vägskatt till några vägar.

Uppdaterat: 2024-03-26 09:06

Om vi ska skatta hur bilar sliter på vägnätet isf borde vi lägga en punktskatt på dubbdäck.

Uppdaterat: 2024-03-26 09:44
LC4ever skrev:

Om nu denna skatt verkligen skulle gå till vägunderhåll, och inget annat, så OK.
Men ha det som en skatt som går in i den totala stadsbudgeten, nej. Då går inte vägskatt till några vägar.

Håller med, och sedan får man inte glömma att man öppnar upp för rejält fusk. Inte alls svårt att fuska med mätarställningar och likande idag. Hur skall de registeras? I realtid? Glöm att jag kommer installera någon övervakningsapparat kopplat till staten. Bättre att börja beskatta bilar som tidigare, kopplat till vikten och utsläppen, således kommer en EX90 blir hiskeligt dyr att köra, medans en Renault 5 blir billigare.
Inför man massa saker som skall installeras i bilar, kommer i alla fall jag kliva över och enbart köra veteranbil året om. Finns inget OBD eller annat in dem. Underbart oteknologiskt.

Integriteten blir åsidosatt rejält, och den fira rörligheten blir ju hotad, varpå den bryter mot EU-lag såsom grundlagar i Sverige. Att jag har en telefon som kan spåras är inte ett argument, kan ju lämna den hemma. Bilen däremot, som är köpt med skattade pengar och momsad och som jag betalar skatt för för varje meter den rullar, skall inte övervakas av storebror staten.

Uppdaterat: 2024-03-26 09:44

Helt plötsligt blev alltså Mercedes laddhybrider med lång räckvidd mycket intressanta på Island. 🤯

Uppdaterat: 2024-03-26 10:08

Hur vore det om vi sa nej till mer skatt.. hur tänker ni?
Skatten i Sverige är högst i världen men folket får sämre än många andra eu länder där skatten är lägre..
2024 alla borde veta nu att majoriteten av skatt i Sverige inte går till vad det ska gå till.. finns massor av bevis och till och med ai som visat det..

Uppdaterat: 2024-03-26 12:31

Det är nog närmast omöjligt att "pinpointa" en skatt till ett visst ändamål så det får vi nog acceptera. Skulle kanske fungera med väldigt specifika skatter men mera generellt så får vi nog acceptera att de landar i samma säck varifrån utdelningen sen sker till olika verksamheter.

Uppdaterat: 2024-03-26 12:42

Skatt är per definition in i det svarta hålet för att fördelas enligt rådande styres godtycke. Avgifter kan riktas specifikt.

Uppdaterat: 2024-03-26 13:04

Ha ha. Ja, man behövde sannerligen inte vara begåvad för att se denna komma.

Varför stanna vid 50 öre ?
Jorden skall ju gå under, kan ju lika gärna få kosta 50kr kilometern.

Det är detta alla Regeringar i världen gått och suktat efter. Biltullar utan tullar.

Uppdaterat: 2024-03-26 13:54
40-talisten skrev:

Hade inte lastbilar kilometerskatt för några decennier sen? En färdskrivare som skulle avläsas eller skickas in. Men systemet var krångligt, inbjöd till fusk och försvann. Hur skulle det utformas nu?

Har ingen elbil, men är inte dagens elbilar ständigt uppkopplade mot internet?
Någon har alltså koll på var elbilen befinner sig.
:)

Uppdaterat: 2024-03-26 14:00
Villevalle

Tänk så mycket enklare med bomavgifter instället.
Se på Norge, där går bompengarana till att finansiera nya vägar. När vägen är betald så tar man bort vägbommen.
Då går i alla fall avgiften oavkortat till rätt ändamål.

Uppdaterat: 2024-03-26 15:21
Mr Snoid skrev:

Tänk så mycket enklare med bomavgifter instället.
Se på Norge, där går bompengarana till att finansiera nya vägar. När vägen är betald så tar man bort vägbommen.
Då går i alla fall avgiften oavkortat till rätt ändamål.

Exakt, men nu är det ju inte rätt ändamål som man syftar till. Detta skall bli en ny skatt som kan ökas i evigheter.

Uppdaterat: 2024-03-26 15:23

Ja det är väl bara en tidsfråga 😊

Uppdaterat: 2024-03-26 16:41
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
brumbrumbil skrev:

Hur vore det om vi sa nej till mer skatt.. hur tänker ni?
Skatten i Sverige är högst i världen men folket får sämre än många andra eu länder där skatten är lägre..
2024 alla borde veta nu att majoriteten av skatt i Sverige inte går till vad det ska gå till.. finns massor av bevis och till och med ai som visat det..

Nej. Sverige ligger inte i topp med ”högst skatter”.

Uppdaterat: 2024-03-26 16:42
Axa skrev:

brumbrumbil skrev:
Hur vore det om vi sa nej till mer skatt.. hur tänker ni?
Skatten i Sverige är högst i världen men folket får sämre än många andra eu länder där skatten är lägre..
2024 alla borde veta nu att majoriteten av skatt i Sverige inte går till vad det ska gå till.. finns massor av bevis och till och med ai som visat det..

Nej. Sverige ligger inte i topp med ”högst skatter”.

Sverige ligger 8 av 38 OECD länder. Länder som ligger över Sverige har ofta kryphål som ger individen bättre skattesats i realiteten.

Fakta

1. Jo, vi har mycket höga skatter i Sverige.
2. Vi får allt mindre för pengarna.

Uppdaterat: 2024-03-26 16:49
Mercadoktorn skrev:

Axa skrev:
brumbrumbil skrev:
Hur vore det om vi sa nej till mer skatt.. hur tänker ni?
Skatten i Sverige är högst i världen men folket får sämre än många andra eu länder där skatten är lägre..
2024 alla borde veta nu att majoriteten av skatt i Sverige inte går till vad det ska gå till.. finns massor av bevis och till och med ai som visat det..
Nej. Sverige ligger inte i topp med ”högst skatter”.

Sverige ligger 8 av 38 OECD länder. Länder som ligger över Sverige har ofta kryphål som ger individen bättre skattesats i realiteten.
Fakta
1. Jo, vi har mycket höga skatter i Sverige.
2. Vi får allt mindre för pengarna.

Vi ligger också väldigt högt med tanke på hur glesbefolkat och stort landet är. Misstänker också att vi ligger i botten på listan vad gäller hur lite som återinvesteras av skatten som dras in på bilister.

Uppdaterat: 2024-03-26 17:05
raks skrev:

Om vi ska skatta hur bilar sliter på vägnätet isf borde vi lägga en punktskatt på dubbdäck.

Och framförallt borde i så fall långtradare beskattas brutalt mycket mer än idag. Allt det där snacket om att elbilar sliter så mycket på vägen eftersom de är något tyngre än fossilbilar (som inte heller är så lättviktiga längre, som en del verkar tro) är totalt irrelevant. Det är lastbilar som förstör vägarna, inte personbilar. En enda långtradare smular sönder vägarna lika mycket som alla personbilar i en genomsnittlig svensk kommun tillsammans. Men att beskatta lastbilar motsvarande sin påverkan på vägnätet är nog inte så populärt.

Uppdaterat: 2024-03-26 17:46

Mercadoktorn
Du menar att det är bra med skattemässiga kryphål? Det går säkert att finnas sådana kryphål i svensk skattelagstiftning också.

Uppdaterat: 2024-03-26 17:49
Axa skrev:

Mercadoktorn
Du menar att det är bra med skattemässiga kryphål? Det går säkert att finnas sådana kryphål i svensk skattelagstiftning också.

Givetvis ej, tycker man skall betala sin skatt och den skall vara under 50% totalt skattetryck. Vad jag menade var att listan där vi ligger 8 inte stämmer då vi ligger högre. Tar du länder som Frankrike är den verkliga skatten annan än den de jämförs med i listan. Där förhandlas skatten på ett helt annat sätt än i ex. Sverige. Vi ligger mycket högt, för högt om du ser på vad vi erhåller.

Uppdaterat: 2024-03-26 18:55
Mr Snoid skrev:

Tänk så mycket enklare med bomavgifter instället.
Se på Norge, där går bompengarana till att finansiera nya vägar. När vägen är betald så tar man bort vägbommen.
Då går i alla fall avgiften oavkortat till rätt ändamål.

Du menar som de svenska infrastrukturavgifterna på till exempel Sundsvallsbron.

Uppdaterat: 2024-03-26 20:06
Mercadoktorn skrev:

Axa skrev:
Mercadoktorn
Du menar att det är bra med skattemässiga kryphål? Det går säkert att finnas sådana kryphål i svensk skattelagstiftning också.

Givetvis ej, tycker man skall betala sin skatt och den skall vara under 50% totalt skattetryck. Vad jag menade var att listan där vi ligger 8 inte stämmer då vi ligger högre. Tar du länder som Frankrike är den verkliga skatten annan än den de jämförs med i listan. Där förhandlas skatten på ett helt annat sätt än i ex. Sverige. Vi ligger mycket högt, för högt om du ser på vad vi erhåller.

Sveriges skattekvot 2023 var 41 procent. Så du måste vara nöjd. 1990 var den 50 procent.
Kolla gärna Ekonomifakta.se. Det står säkert om vägskatter där också.
:)

Uppdaterat: 2024-03-26 20:30
Villevalle
Villevalle skrev:

Mercadoktorn skrev:
Axa skrev:
Mercadoktorn
Du menar att det är bra med skattemässiga kryphål? Det går säkert att finnas sådana kryphål i svensk skattelagstiftning också.
Givetvis ej, tycker man skall betala sin skatt och den skall vara under 50% totalt skattetryck. Vad jag menade var att listan där vi ligger 8 inte stämmer då vi ligger högre. Tar du länder som Frankrike är den verkliga skatten annan än den de jämförs med i listan. Där förhandlas skatten på ett helt annat sätt än i ex. Sverige. Vi ligger mycket högt, för högt om du ser på vad vi erhåller.

Sveriges skattekvot 2023 var 41 procent. Så du måste vara nöjd. 1990 var den 50 procent.
Kolla gärna Ekonomifakta.se. Det står säkert om vägskatter där också.
:)

Din kunskap kring skatter är på en infantil nivå hör jag.

Det du hänvisar till är skattetryck av BNP. Dvs allt som omsätts i landet. Titta nu på privatpersoner.

Uppdaterat: 2024-03-26 20:43

Tja, en elbilsägare betalar 360 kronor per år i vägskatt. Inte så hårt tryck på den personen.

Uppdaterat: 2024-03-26 21:02
Villevalle
Villevalle skrev:

Tja, en elbilsägare betalar 360 kronor per år i vägskatt. Inte så hårt tryck på den personen.

Dock betalar du jäkligt mycket skatt via momsen för den dyra bilen.
Men är väl bara förmånsbilstagare som smiter från skatten och kör elbil med stora subventioner 🤣

Uppdaterat: 2024-03-26 21:15

Mercasköterskan
Som Villevalle påpekar är ju skattekvoten det intressanta. Fundera ett varv till på vad innebär.

Uppdaterat: 2024-03-26 23:16
Mr Snoid skrev:

Villevalle skrev:
Tja, en elbilsägare betalar 360 kronor per år i vägskatt. Inte så hårt tryck på den personen.

Dock betalar du jäkligt mycket skatt via momsen för den dyra bilen.
Men är väl bara förmånsbilstagare som smiter från skatten och kör elbil med stora subventioner 🤣

Så är det, och just förmånsbilstagare är väl sista hålet att täppa igen, för som det ser ut nu, så är det sjukt snedfördelat. Nästan billigare att ha en Tesla model Y eller Polestar 2 som förmånsbil än att privatleasa en en VW T-Cross.

Uppdaterat: 2024-03-27 08:42

Klart vi måste höja alla skatter och lite till. Kilometerskatt på elbilar är en rättvisefråga då de inte betalar något vid "pumpen". Orättvisan med elbilsförare ökar ju bara ju mer vi höjer bränsleskatterna. Om S sidan hade vunnit förra valet så skulle vi redan idag betala 30 kr litern för bensin och diesel. Och hur ska staten ta in det den förlorar när bensin och dieselförsäljningen går ner och så småningom förbjuds. Det handlar ju om tiotals miljarder. Vi måste lägga om vår livsstil i grunden och sluta konsumera. Så måste det bli, fråga Greta.

Uppdaterat: 2024-03-28 13:09
Svenne60

Klimatkrisen är 100% scam, dom vill beröva dig din frihet och förslava dig och dina barn.

Se den fenomenala filmen:

Climate the movie. Bli upplyst!

https://twitter.com/robinmonotti/status/1770711396226838697

Uppdaterat: 2024-03-28 13:16

Innan man kollar på Climate the movie kan man läsa nedan först.
https://skepticalscience.com/climate-the-movie-a-hot-mess-of-cold-myths.html

Uppdaterat: 2024-03-28 13:34

Svenne60,
Är det rättvist att du använder större mängd energi för att flytta dig med bil än när andra gör det med elbil? Som lägst använder en avgasbil 3 gånger så mycket energi som motsvarande elbil.
Då bör skatten per sträckenhet vara minst tre gånger så hög.

Uppdaterat: 2024-03-28 20:24

Sen är det ju faktiskt så att vi betalar rätt ordentligt med skatt även på vår el så alla som förbrukar den resursen är också skattebetalare.

Uppdaterat: 2024-03-29 09:33

En elbil håller i snitt 12-15år
En bensinbil 30år

Elbilen kostar ca 4-5ggr energi att tillverka.

Vi halverar livslängden vilket är bra för biltillverkare och ökar energiförbrukningen vid tillverkning vilket gynnar energibolagen.

Allt med anledningen av en fullständig scam "klimatförändringar' som vi alltid haft och ej kan påverka.

Snacka om att vara grundlurade. Duktiga idioter är vad vi är.

Uppdaterat: 2024-03-29 10:45

Sjöfartsverket köper in fler isbrytare till Bottenviken
😂 Klimathotet= 100% scam

https://www.nyteknik.se/farkost/sjofartsverket-forstarker-flottan-koper-isbrytare/4247457

Uppdaterat: 2024-03-29 10:52

Mercadoktorn
Typisk nybörjaruppfattning där man tror att klimatförändringarna enbart betyder varmt väder.

Uppdaterat: 2024-03-29 10:59
Mercadoktorn skrev:

En elbil håller i snitt 12-15år
En bensinbil 30år
Elbilen kostar ca 4-5ggr energi att tillverka.
Vi halverar livslängden vilket är bra för biltillverkare och ökar energiförbrukningen vid tillverkning vilket gynnar energibolagen.
Allt med anledningen av en fullständig scam "klimatförändringar' som vi alltid haft och ej kan påverka.
Snacka om att vara grundlurade. Duktiga idioter är vad vi är.

Var har du fått det ifrån? Elbilar har ju knappt funnits mer än 12 år, hur kan du då veta att de inte håller längre än så? Jag har inte hört att folk har börjat skrota sina gamla elbilar, om inget annat så borde detta har uppmärksammats i Norge som rimligen borde ha en hel del gamla elbilar på vägarna nu.

Uppdaterat: 2024-03-29 14:37

mati
Det verkar som doktorn lever på en massa konspirationsteorier och hittepåteorier.

Uppdaterat: 2024-03-29 14:45
mati skrev:

Mercadoktorn skrev:
En elbil håller i snitt 12-15år
En bensinbil 30år
Elbilen kostar ca 4-5ggr energi att tillverka.
Vi halverar livslängden vilket är bra för biltillverkare och ökar energiförbrukningen vid tillverkning vilket gynnar energibolagen.
Allt med anledningen av en fullständig scam "klimatförändringar' som vi alltid haft och ej kan påverka.
Snacka om att vara grundlurade. Duktiga idioter är vad vi är.

Var har du fått det ifrån? Elbilar har ju knappt funnits mer än 12 år, hur kan du då veta att de inte håller längre än så? Jag har inte hört att folk har börjat skrota sina gamla elbilar, om inget annat så borde detta har uppmärksammats i Norge som rimligen borde ha en hel del gamla elbilar på vägarna nu.

Elbilar har börjat skrotas i stora mängder, billiga bilar som bara efter 4-5år blir ointressant att reparera man placerar dem på "kyrkogårdar" i de länder där man inte har råd att ta hand om dem, vi kommer väl skicka våra till samma stränder man ställer gamla fartyg vad vet jag. Många bilar som kasseras är långt under 12-15 år. Med denna korta livslängd skapas en kortare livslängd generellt för elbilar än ICE.

Mycket få företag kan återvinna batterier eller destruera dem, vi bygger en enorm ryggsäck miljöproblem, riktiga sådana.

Dessa kyrkogårdar blir nu faktum på alla marknader där elbilar boomat.
https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2023-08-25/where-unloved-electric-vehicles-go-to-die-next-china?embedded-checkout=true

Uppdaterat: 2024-03-29 15:45