Vi Bilägares forum

Omkörningsförbud införs på E4:an i påskhelgen

Omkörningsförbud införs på E4:an i påskhelgen

På sträckan mellan Gävle och Tönnebro längs E4 blir det omkörningsförbud även i år, för att minska risken för olyckor.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-25 09:06

Kommentarer

Den sträckan skulle verkligen behöva byggas ut till motorväg!

Uppdaterat: 2024-03-25 10:15

Man kan inte lägga miljarder för att det är köer några få dagar om året.
Ett år består av 8760 timmar. Minst 75% av dem så är det bara att knappa in hastigheten i adaptiva farthållaren, och när man kommer ikapp någon så kör man om efter någon minut vid nästa tvåfiliga avsnitt. 20 % av dem så får man acceptera att tempot är lite lugnare. 5 % av dem så räcker vägens kapacitet inte till.

Uppdaterat: 2024-03-25 15:46

Men man kan lägga miljarder på badhus?

Uppdaterat: 2024-03-25 15:49

Räcker väl med alla milliarder som läggs på dyra projekt i Stockholm redan. Varför skall man då även förbättra E4 för att de skall kunna åka norrut lite snabbare ett par gånger per år.

Uppdaterat: 2024-03-25 19:04

Är ju ok att trafiken flyter på men förbjud då alla epatraktorer körde där när en EPA körde i 30km några vågade inte kör om den vid dubbelfiliga sträckan de va fullständigt kaos där
Tror inte man får köra om hellor ellor?

Uppdaterat: 2024-03-25 21:26
SAABnörd
Masterplanner skrev:

Man kan inte lägga miljarder för att det är köer några få dagar om året.
Ett år består av 8760 timmar. Minst 75% av dem så är det bara att knappa in hastigheten i adaptiva farthållaren, och när man kommer ikapp någon så kör man om efter någon minut vid nästa tvåfiliga avsnitt. 20 % av dem så får man acceptera att tempot är lite lugnare. 5 % av dem så räcker vägens kapacitet inte till.

Nu är detta en vägsträcka som har kapacitetsproblem mer än någon gång då och då även om det är värst vid stora ledigheter. Trafikverket skriver (fritt saxat):

"Trafikverket har granskat sträckan E4 Gävle–Söderhamn, med ett extra fokus på sträckan Gävle–Tönnebro, för att lösa de problem med framkomlighet som finns där. Trafikverket har även tittat på hur trafiksäkerheten kan bli bättre. Med utgångspunkt i en utredning som blev klar våren 2022 har Trafikverket tagit fram åtgärder på kort och lång sikt.

Trafikverkets plan för åtgärder följer det som kallas fyrstegsprincipen. Det innebär att vi analyserar alla åtgärder i fyra steg och undersöker hur vi kan använda transportsystemet bättre innan vi föreslår att bygga om och bygga nytt.

Följande åtgärder planeras:

På kort sikt (inom 2–4 år):
* MCS-Light-system, inklusive utvärdering av åtgärden
* Byten av vajerräcken
På medellång sikt (inom 4–12 år):
* Trafiksäkerhetsåtgärder – förbättringar vid korsningar och sidoområden
* Utvärdering av MCS-light
På lång sikt (åtgärder som kräver regeringsbeslut och längre planering, 12 år och framåt)
* Etappvis utbyggnad till fyra körfält på delsträckor
* Accelerationsfält och retardationsfält, förbättrad trafikplats
"

Uppdaterat: 2024-03-25 22:29

Trafikverket påstår som vanligt att de följer fyrstegsprincipen, men kan inte heller denna gång redovisa att de uttömt alla möjligheter i första steget innan de går vidare med nästa.

Uppdaterat: 2024-03-25 23:28

Men hur f..n kan man tillåta bilar köra i 30km på dessa vägar skulle va förbjudet och köra på vägar som har 80km och mer med 30km fordon när ska de börja o tänka på trafiksäkerheten och framkomligheten samtidigt

Uppdaterat: 2024-03-25 23:35
SAABnörd

Men hur f..n kan man tillåta bilar köra i 30km på dessa vägar skulle va förbjudet och köra på vägar som har 80km och mer med 30km fordon när ska de börja o tänka på trafiksäkerheten och framkomligheten samtidigt

Uppdaterat: 2024-03-25 23:35
SAABnörd