Vi Bilägares forum

Renault: Kina ligger före oss på elbilsutveckling

Renault: Kina ligger före oss på elbilsutveckling

Orättvis konkurrens gör att Kina sprungit ifrån Europa när det gäller elbilar, skriver Renaultchefen Luca de Meo i ett öppet brev. Han efterlyser mer samarbete inom EU.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-25 09:00

Kommentarer

Varför är europeiska bilköpare så korkade att de ens köper asiatiska / kinesiska bilar och därmed skapar arbetslöshet här hemma vilket i förlängningen gör att hen tillslut inte ens kan köpa billiga kinesiska varor?

Lösningen: Köp dem inte!

Uppdaterat: 2024-03-25 09:24

Dom köper väl bilar de tycker ger en vettig kostnad-nytta.
Och nu är det lätt för europeiska tillverkarna att gråta krokodiltårar.

Uppdaterat: 2024-03-25 09:32

Kinesiska staten har höga strafftullar på bilimport från Europa, det är därför som de europeiska tillverkarna tvingats ha tillverkning i Kina för den kinesiska marknaden, där 50% ägs av kinesiska företag/kinesiska staten. Genom detta har Kina snabbt fått kompetens för biltillverkning.

Och innan gmogmo klagar - jag vet att Tesla fick ett undantag från reglerna tack vare Elon Musks goda relationer och vänskapsband till den kinesiska statsledningen. Men det var långt efter att de europeiska tillverkarna redan tvingats till biltillverkning i Kina.

Dessutom satte den kinesiska staten igång utveckling av elbilar 2008, en utveckling betalt av kinesiska staten och inte som lån och lånegarantier för grön omställning som europeiska regeringar har kört med. Detta är en utveckling betald av kinesiska staten som de kinesiska biltillverkarna inte behöver betala tillbaks för.

Flera kinesiska städer har även förbjudit taxibilar med förbränningsmotor och köpt in eldrivna taxibilar, upphandlingar som enbart riktat sig mot kinesiska biltillverkare.
Detta innebär att de kinesiska biltillverkarna har stora, stadiga kunder och det gynnar deras överlevnad på marknaden.

Dessutom har Kina gynnat elbilskunderna genom skatteavdrag för elbilsköpare samt subventioner på priserna. Plus att kinesiska staten har begränsat antalet registreringsskyltar för förbränningsbilar.
Elbilar har ingen sådan begränsning.

Detta gör att det är krångligare, svårare och dyrare att köpa och registrera en bil med förbränningsmotor i Kina. Kunderna väljer elbilar för de är enklare, billigare och lättare att köpa och registrera jämfört med förbränningsbilar.

Den kinesiska staten har varit väldigt aktiva för den gröna omställningen, med statlig styrning och kraftfulla statliga, tvingande initiativ.

På en betydligt mer långtgående nivå än europeiska regeringar har vågat eller mäktat med.
Och kineserna började med detta redan för 16 år sedan…

Nu är Kina en diktatur, och i diktaturer är det lättare att fatta beslut. Europeiska demokratier sitter i långbänkar och försöker navigera mellan olika intressen.
Europa har även blivit en kraftig måltavla för desinformation om klimatet, från fossilindustrin och ryska trollfabriker som vill hindra en grön omställning.
Det hämmar och försenar omställningen.

Det är dock intressant att för pandemin kunde man agera och reglera även i Europa, då borde man rimligen även kunna göra det för klimatet.
Men man vågar inte för fossilindustrin är stark.

Uppdaterat: 2024-03-25 10:17
Swenssons skrev:

Varför är europeiska bilköpare så korkade att de ens köper asiatiska / kinesiska bilar och därmed skapar arbetslöshet här hemma vilket i förlängningen gör att hen tillslut inte ens kan köpa billiga kinesiska varor?
Lösningen: Köp dem inte!

Jag håller med, men samtidigt är det svårt att undvika allt tillverkat i Kina eller av kinesiska företag och av alla företag som fortsätter att verka i Ryssland och därigenom sponsra den ryska invasionen av Ukraina. Som tur är finns det en rätt stor överlappning!

Uppdaterat: 2024-03-25 10:22

Det är ju intressant att Renault nu går ut och bekräftar det som några av oss har försökt förklara för ”vissa” fanatiker här i trådarna. Då förnekades det hela (kopplat till att de inte förstår sig på tekniken)

Kina ligger före och kommer att slå ut de europeiska bilproducenterna.

Vilken det först bli återstår att se. Opel är min gissning - fransmännen tillåter inte att plåtburkarna avvecklas.

Tycker det är bra att vi får in bättre produkter för transport och friställer ingenjörsmässig kompetens till andra saker.
Det gör oss alla rikare.

Däremot har det ingen effekt på klimatet.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-25 11:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Raphael skrev:

Kinesiska staten har höga strafftullar på bilimport från Europa, det är därför som de europeiska tillverkarna tvingats ha tillverkning i Kina för den kinesiska marknaden, där 50% ägs av kinesiska företag/kinesiska staten. Genom detta har Kina snabbt fått kompetens för biltillverkning.
Och innan gmogmo klagar

Jag har inte en tanke på att klaga.
Så länge Kina rörde sig någorlunda åt rätt håll så var investeringar i Kina försvarliga, men alla västliga investeringar i Kina borde ha frysts och dragits tillbaka när protesterna på Himmelska fridens torg slogs ned 1989, då skulle vi ha haft ett helt annat Kina idag.

Uppdaterat: 2024-03-25 11:29

Renault har ju med all tydlighet visat att de inte vill sälja elbilar, och med det beteendet förtjänar de inget statligt stöd alls.

Renault får helt enkelt städa upp i de egna leden först. Att säljbromsa sina elbilar skapar ingen framgång.

Uppdaterat: 2024-03-25 11:43
A.L skrev:

Det är ju intressant att Renault nu går ut och bekräftar det som några av oss har försökt förklara för ”vissa” fanatiker här i trådarna. Då förnekades det hela (kopplat till att de inte förstår sig på tekniken)
Kina ligger före och kommer att slå ut de europeiska bilproducenterna.
Vilken det först bli återstår att se. Opel är min gissning - fransmännen tillåter inte att plåtburkarna avvecklas.
Tycker det är bra att vi får in bättre produkter för transport och friställer ingenjörsmässig kompetens till andra saker.
Det gör oss alla rikare.
Däremot har det ingen effekt på klimatet.
MVH AL

Att Opel med kraft arbetar på att avveckla sig själva är ingen hemlighet, så varför inte gå dem till viljes och lägga ned skiten?

Under mycket lång tid har en bensindriven Opel Corsa kostat exakt lika mycket i Sverige som i Finland, medan det på eldrivna Corsa-e har legat ett "sverigepåslag" om ca 80-100.000 kr jämfört med finska priset -så gör man ju bara av en enda orsak och det är att man inte vill sälja sina bilar.

Uppdaterat: 2024-03-25 11:47

Nu är LeifX igång igen med sitt idisslande om att Renault, Opel m.fl inte vill sälja sina produkter, och sålunda aktivt arbetar för egen konkurs.

Hans tankegång är så dumt, att klockorna stannar och blommorna vissnar...

Uppdaterat: 2024-03-25 11:56

Ni missförstår helt varför PSA köpte Opel! Opel säljer bra på helt andra marknader än Peugeot och Citroën. Opel är i praktiken redan nedlagt, men genom att smacka på Opelemblem på Peugeot 208 så hade man vips Europas mest sålda bil (2023, Corsa + 203)!

Uppdaterat: 2024-03-25 11:57
A.L skrev:

Kina ligger före och kommer att slå ut de europeiska bilproducenterna.

Kina ligger inte före tekniskt. De ligger före kostnadsmässigt då de har statliga långtgående initiativ som skapat en stor elbilsmarknad.
Detaljer om hur detta har gått till har jag redan berättat.
Det är på grund av åtgärder från kinesiska staten som omställningen i Kina går snabbare.

Citat:

Tycker det är bra att vi får in bättre produkter för transport och friställer ingenjörsmässig kompetens till andra saker.
Det gör oss alla rikare.

Kineserna gör inte bättre produkter. Du anser att högre arbetslöshet i samhället gör samhället rikare. Det är inte bara ingenjörer som jobbar i bilbranschen. Det är informatörer, kundtjänstmedarbetare, ekonomer, controllers, designers, städare, servicepersonal, arbetare ute i fabrikerna, transport- och logistikpersonal.

Hög arbetslöshet gör inte samhället rikare. Tvärtom så kostar arbetslöshet pengar för samhället:

- Kostnaderna för arbetslöshetsersättning ökar.
- Kostnaderna för sjukvården ökar eftersom arbetslösa är mer sjuka än andra.
- Kostnaderna för psykvården ökar eftersom arbetslösa lider mer av psykisk ohälsa.
- Kostnaderna för utbildning ökar eftersom arbetslösa behöver omskolas.
- Kostnaderna för kriminalitet ökar eftersom arbetslöshet och socioekonomisk utsatthet är en riskfaktor för att begå brott.

Samtidigt minskat samhällets inkomster och tillväxten sjunker, för arbetslösa konsumerar mindre pga. minskade inkomster.

Citat:

Däremot har det ingen effekt på klimatet.

En övergång till en fossilfri transportsektor minskar utsläppen och därmed ger naturen och klimatet möjlighet att återhämta sig. AL förnekar klimatvetenskapen.

Uppdaterat: 2024-03-25 12:33
LeifX skrev:

A.L skrev:
Det är ju intressant att Renault nu går ut och bekräftar det som några av oss har försökt förklara för ”vissa” fanatiker här i trådarna. Då förnekades det hela (kopplat till att de inte förstår sig på tekniken)
Kina ligger före och kommer att slå ut de europeiska bilproducenterna.
Vilken det först bli återstår att se. Opel är min gissning - fransmännen tillåter inte att plåtburkarna avvecklas.
Tycker det är bra att vi får in bättre produkter för transport och friställer ingenjörsmässig kompetens till andra saker.
Det gör oss alla rikare.
Däremot har det ingen effekt på klimatet.
MVH AL

Att Opel med kraft arbetar på att avveckla sig själva är ingen hemlighet, så varför inte gå dem till viljes och lägga ned skiten?
Under mycket lång tid har en bensindriven Opel Corsa kostat exakt lika mycket i Sverige som i Finland, medan det på eldrivna Corsa-e har legat ett "sverigepåslag" om ca 80-100.000 kr jämfört med finska priset -så gör man ju bara av en enda orsak och det är att man inte vill sälja sina bilar.

Det där sverigepåslaget är KW Bruuns hittepå för att få ut bilarna på privatleasing och sedan sälja dom vidare i Europa. Dom hamnar aldrig på den svenska marknaden efter leasingperiodens slut. Dom gör exakt det samma med Peugeot.

Uppdaterat: 2024-03-25 12:45
Raphael skrev:

A.L skrev:
Kina ligger före och kommer att slå ut de europeiska bilproducenterna.

Kina ligger inte före tekniskt. De ligger före kostnadsmässigt då de har statliga långtgående initiativ som skapat en stor elbilsmarknad.
Detaljer om hur detta har gått till har jag redan berättat.
Det är på grund av åtgärder från kinesiska staten som omställningen i Kina går snabbare.
Citat:
Tycker det är bra att vi får in bättre produkter för transport och friställer ingenjörsmässig kompetens till andra saker.
Det gör oss alla rikare.

Kineserna gör inte bättre produkter. Du anser att högre arbetslöshet i samhället gör samhället rikare. Det är inte bara ingenjörer som jobbar i bilbranschen. Det är informatörer, kundtjänstmedarbetare, ekonomer, controllers, designers, städare, servicepersonal, arbetare ute i fabrikerna, transport- och logistikpersonal.
Hög arbetslöshet gör inte samhället rikare. Tvärtom så kostar arbetslöshet pengar för samhället:
- Kostnaderna för arbetslöshetsersättning ökar.
- Kostnaderna för sjukvården ökar eftersom arbetslösa är mer sjuka än andra.
- Kostnaderna för psykvården ökar eftersom arbetslösa lider mer av psykisk ohälsa.
- Kostnaderna för utbildning ökar eftersom arbetslösa behöver omskolas.
- Kostnaderna för kriminalitet ökar eftersom arbetslöshet och socioekonomisk utsatthet är en riskfaktor för att begå brott.
Samtidigt minskat samhällets inkomster och tillväxten sjunker, för arbetslösa konsumerar mindre pga. minskade inkomster.
Citat:
Däremot har det ingen effekt på klimatet.

En övergång till en fossilfri transportsektor minskar utsläppen och därmed ger naturen och klimatet möjlighet att återhämta sig. AL förnekar klimatvetenskapen.

Men Raphael, då måste Kina vara ett föredöme i dina ögon. Dels kommunister och samtidigt en rejäl och aktiv styrning mot minskar utsläpp från biltrafiken via statliga förbud och subventioner.
Låter precis som det du proklamerar i dina långa inlägg.

Uppdaterat: 2024-03-25 12:49
gmogmo skrev:

Så länge Kina rörde sig någorlunda åt rätt håll så var investeringar i Kina försvarliga, men alla västliga investeringar i Kina borde ha frysts och dragits tillbaka när protesterna på Himmelska fridens torg slogs ned 1989, då skulle vi ha haft ett helt annat Kina idag.

Planen var att ekonomiskt utbyte skulle hjälpa Kinas utveckling mot demokrati, den planen har inte fungerat. Men det kunde man ju inte veta innan man provat.

Uppdaterat: 2024-03-25 12:58
Raphael skrev:

gmogmo skrev:
Så länge Kina rörde sig någorlunda åt rätt håll så var investeringar i Kina försvarliga, men alla västliga investeringar i Kina borde ha frysts och dragits tillbaka när protesterna på Himmelska fridens torg slogs ned 1989, då skulle vi ha haft ett helt annat Kina idag.

Planen var att ekonomiskt utbyte skulle hjälpa Kinas utveckling mot demokrati, den planen har inte fungerat. Men det kunde man ju inte veta innan man provat.

Exakt, och 1989 visade det sig att det inte fungerade. Då hade man prövat i 6 år.

Uppdaterat: 2024-03-25 13:10
LeifX skrev:

Renault har ju med all tydlighet visat att de inte vill sälja elbilar, och med det beteendet förtjänar de inget statligt stöd alls.
Renault får helt enkelt städa upp i de egna leden först. Att säljbromsa sina elbilar skapar ingen framgång.

Nu erbjuder ju Renault prisvärda bilar på marknaden. Scenic 87 kWh ger 62 mil för 549 000 kr och det är lägst kostnad per räckvidd i sin klass. För att ta ett exempel. Även Scenic 60 (464 tkr) och Mégane (399 tkr) har bra pris. Dessutom är ju R5 på gång för 25 000 euro. R4 är på gång för liknande pris och även Twingo är på gång som blir ännu billigare. Så jag skulle inte säga att Renault på något vis säljbromsar.
Jag förstår inte varför du gör analysen att Renault utvecklar bilar för att inte sälja dem.

Vi behöver förstå att det Luca pratar om, inte är specifikt Renault. Han är inte orolig för märket Renault.
I Renault-gruppen ingår Dacia, och Dacia är ett märke som Renault tjänar mycket pengar på. Det är i praktiken idag Dacia som bekostar Renaults omställning till eldrift och Renaults utveckling av nya elbilar.

Men problemet för Dacia är att det kostar pengar att göra elbilar. Det går inte att göra en konkurrenskraftig elbil till Dacia-priser. Dacia har en väldigt priskänslig målgrupp. De har inte råd med elbilar idag.
Även om Dacia har försökt med Spring, som är Europas billigaste elbil (en bil som Leif anser att Dacia tog fram för att inte sälja den) så har den flera begränsningar och trots att den är väldigt prispressad så är det ändå en kostsam bil för Dacias målgrupp.

Det är detta som är Lucas oro, hur det ska gå för Dacia. Hamnar Dacia och Renault för nära i pris, så kommer kunderna köpa Renault. Elbilsutvecklingen kan innebära för Dacia att de förlorar kunder, Dacias målgrupp kommer köpa begagnade elbilar istället för en ny Dacia.

Eftersom det inte finns några ordentliga europeiska initiativ som är på Kinesiska statens nivå för att skapa marknad och efterfrågan för elbilar, så har Dacia ingen hemmamarknad att luta sig mot.
Det är det som är Lucas oro.

Uppdaterat: 2024-03-25 13:13

Är det bara i Sverige som Dacia genomfört dessa väldigt kraftiga prishöjningar de allra senaste åren eller gäller detta inom hela EU ?

Uppdaterat: 2024-03-25 13:18
LeifX skrev:

Att Opel med kraft arbetar på att avveckla sig själva är ingen hemlighet, så varför inte gå dem till viljes och lägga ned skiten?
Under mycket lång tid har en bensindriven Opel Corsa kostat exakt lika mycket i Sverige som i Finland, medan det på eldrivna Corsa-e har legat ett "sverigepåslag" om ca 80-100.000 kr jämfört med finska priset -så gör man ju bara av en enda orsak och det är att man inte vill sälja sina bilar.

Jag förstår att du anser att Stellantis köpte Opel och har satsat på utveckling av Opel för att inte sälja några Oplar. Nu har den svenska agenturen valt att ta in de dyraste modellversionerna. Dessutom har man i flera år haft subventionerade priser på elbilar i Finland. Nu är det inte Stellantis som sätter priserna i Sverige och Finland. Finland har en annan agentur/importör för Opel än Opel har i Sverige. Det är importören som sätter priset och väljer vilka modeller och modellversioner de vill sälja. Importören beställer bilen från Stellantis.

Uppdaterat: 2024-03-25 13:19
Mr Snoid skrev:

Det där sverigepåslaget är KW Bruuns hittepå för att få ut bilarna på privatleasing och sedan sälja dom vidare i Europa. Dom hamnar aldrig på den svenska marknaden efter leasingperiodens slut. Dom gör exakt det samma med Peugeot.

KW Bruun satsar på företagsleasing. Om du tittar i Skatteverkets prislista för nybilar så ser man att för KW Bruuns märken så finns det två versioner av deras modellversioner. Den andra versionen har tillägget "Business". T.ex. att det står Peugeot e-3008 GT som har ett pris, och sen står det e-3008 GT Business som har ett helt annat pris. Och det genomgående är att Business-versionerna har mycket lägre pris, på e-3008 skiljer det sig ca 50 000 kr mellan icke-business och business, där business har det lägre priset.
Business-bilarna finns inte i KW Bruuns vanliga prislista på sin hemsida, men de finns i Skatteverkets lista så det är specialerbjudanden till företag.
Så jag skulle säga att det som KW Bruun satsar på, är företagsmarknaden.
Och det är inte orimligt eftersom privatmarknaden sjunker.

Uppdaterat: 2024-03-25 13:25

Hur många företag har Peugeot som en leverantör av s k förmånsbilar ?

Uppdaterat: 2024-03-25 13:28
Pi skrev:

Hur många företag har Peugeot som en leverantör av s k förmånsbilar ?

Inte många, deras affärsidé är privatleasing och att sedan skeppa dom utomlands. Naturligtvis har jag fått informationen från säljare av Peugeot.
En helt bedrövlig generalagent, än en gång framröstad som den sämsta GA enligt handlarna själva.

Uppdaterat: 2024-03-25 13:43
Mr Snoid skrev:

Men Raphael, då måste Kina vara ett föredöme i dina ögon. Dels kommunister och samtidigt en rejäl och aktiv styrning mot minskar utsläpp från biltrafiken via statliga förbud och subventioner.
Låter precis som det du proklamerar i dina långa inlägg.

Jag ser faktiskt inte Kina och det kinesiska samhället som ett föredöme. Det finns mycket i Kina som jag är djupt kritisk emot.
Jag ser inte Kinas styrelseskick som ett föredöme. Kina är en enpartistat utan allmänna och fria val.
Jag har absolut inte försvarat ett enpartisystem och jag har absolut inte visat något motstånd mot ett fritt valsystem mellan olika partier och kandidater.
Rättsväsendet är under den kinesiska statsledningens kontroll, det är verkligen inget som jag försvarar eller har försvarat i mina inlägg.
Jag har heller inte försvarat Kinas AI-övervakning med kameror i varje gathörn och poängsystem över hur människor agerar socialt.
Sen har jag heller inte försvarat att Kina avrättar människor. Jag är emot dödsstraff.
Kina utövar även diskriminering mot olika etniska minoriteter, religiösa grupperingar, sexuella läggningar osv. Det är verkligen inte något jag heller ser som ett föredöme.
Sen så är jag faktiskt även djupt kritisk till att Kina har tvångsarbete.

Så nej Mr Snoid, jag ser faktiskt inte Kina som ett föredöme.
Och jag försvarar inte Kinas brott mot de mänskliga rättigheterna. Det har jag inte gjort i något av mina inlägg. Om anser att jag försvarar Kinas brott mot de mänskliga rättigheterna, så har du inte läst mina inlägg ordentligt.

Jag konstaterar att Kina ligger före i den gröna omställningen.
Jag anser att det kan man göra utan att det är att försvara Kinas brott mot mänskliga rättigheter.
Man kan göra detta konstaterande utan att det innebär ett försvar av Kinas avrättningar och dödsstraff.

Sverige och flera andra länder i Europa gjorde kraftiga åtgärder under pandemin, för att mota covid-19.
Det går alltså att göra, även i demokratier.
Det borde vara fullt möjligt göra det även när det gäller åtgärder för att rädda klimatet.
EU har tagit klimatkliv, men det är mjäkigt och för lite, för sent och för tunt. Det behövs mycket mer.

Uppdaterat: 2024-03-25 13:48
Mr Snoid skrev:

Pi skrev:
Hur många företag har Peugeot som en leverantör av s k förmånsbilar ?
Inte många, deras affärsidé är privatleasing och att sedan skeppa dom utomlands. Naturligtvis har jag fått informationen från säljare av Peugeot.
En helt bedrövlig generalagent, än en gång framröstad som den sämsta GA enligt handlarna själva.

Att KW Bruun satsar på företagsmarknaden bevisas av att de har särskilda priser för företag.
Skatteverkets prisuppgifter hämtas in från generalagenterna.
Skatteverkets prislista finns på Skatteverkets hemsida.
https://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/bilforman/listorovernybilspriser.4.d5e04db14b6fef2c8695f6.html

Så låt mig ta några exempel från den.
e-208 GT - 509900
e-208 GT Business - 479900
e-308 5d GT - 499900
e-308 5d GT Business - 459900
e-3008 GT - 529900
e-3008 GT Business - 479900
Corsa-e GS Business E155 - 449900
Corsa-e GS E155 - 489900

Går du in på prislistorna på Peugeot respektive Opels hemsidor, så finns det inga Business-versioner där och ingen prislista för Business-versionerna. De erbjuds inte till privatköpare. Det är modellversioner som erbjuds företag, för företagsleasing. Och som vi ser så är det betydligt lägre priser. Business-versionerna får därmed lägre förmånsvärden hos Skatteverket.

Det är inte orimligt att satsa på företagsleasing och förmånsbilar eftersom privatmarknaden sjunker. Det är företagen som har pengar. Så företagsmarknaden är en framtidsmarknad och en möjlighet för överlevnad.

När det gäller Mr Snoids påstående att KW Bruun inte har många företagskunder.
KW Bruun är stora inom transportbilar. Peugeot, Citroën, Opel - alla har ett brett utbud av transportbilar. Dessa märken är marknadsledande på "hantverkarbilar".
Mr Snoid tänker uppenbart att dessa bilar köps av privatkunder. Nu ser jag det vara lite svårt ha bilar utan baksäte som familjebilar, men Mr Snoid kanske förstår något här om deras användning som jag är alldeles för dum för att begripa.

Uppdaterat: 2024-03-25 14:01

Jag ser att motståndet mot statligt stöd är stort i detta forum, men svenska staten - precis som många länder i EU - gav pandemistöd till svenska företag och organisationer. EU hade även på EU-nivå extra pandemistöd som man kunde söka och få. Utan detta stöd hade många svenska företag och organisationer tvingats lägga ner sin verksamhet, även många företag och organisationer i andra EU-länder hade tvingats lägga ner.
Om man kan ge det för pandemin, så kan man göra så för den gröna omställningen också.
Det är inte orimligt.

Uppdaterat: 2024-03-25 14:09
Raphael skrev:

Mr Snoid skrev:
Pi skrev:
Hur många företag har Peugeot som en leverantör av s k förmånsbilar ?
Inte många, deras affärsidé är privatleasing och att sedan skeppa dom utomlands. Naturligtvis har jag fått informationen från säljare av Peugeot.
En helt bedrövlig generalagent, än en gång framröstad som den sämsta GA enligt handlarna själva.

Att KW Bruun satsar på företagsmarknaden bevisas av att de har särskilda priser för företag.
Skatteverkets prisuppgifter hämtas in från generalagenterna.
Skatteverkets prislista finns på Skatteverkets hemsida.
https://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/bilforman/listorovernybilspriser.4.d5e04db14b6fef2c8695f6.html
Så låt mig ta några exempel från den.
e-208 GT - 509900
e-208 GT Business - 479900
e-308 5d GT - 499900
e-308 5d GT Business - 459900
e-3008 GT - 529900
e-3008 GT Business - 479900
Corsa-e GS Business E155 - 449900
Corsa-e GS E155 - 489900
Går du in på prislistorna på Peugeot respektive Opels hemsidor, så finns det inga Business-versioner där och ingen prislista för Business-versionerna. De erbjuds inte till privatköpare. Det är modellversioner som erbjuds företag, för företagsleasing. Och som vi ser så är det betydligt lägre priser. Business-versionerna får därmed lägre förmånsvärden hos Skatteverket.
Det är inte orimligt att satsa på företagsleasing och förmånsbilar eftersom privatmarknaden sjunker. Det är företagen som har pengar. Så företagsmarknaden är en framtidsmarknad och en möjlighet för överlevnad.
När det gäller Mr Snoids påstående att KW Bruun inte har många företagskunder.
KW Bruun är stora inom transportbilar. Peugeot, Citroën, Opel - alla har ett brett utbud av transportbilar. Dessa märken är marknadsledande på "hantverkarbilar".
Mr Snoid tänker uppenbart att dessa bilar köps av privatkunder. Nu ser jag det vara lite svårt ha bilar utan baksäte som familjebilar, men Mr Snoid kanske förstår något här om deras användning som jag är alldeles för dum för att begripa.

Nu var det personbilar jag avsåg. Att sommar stora inom ”hantverksbilar” har jag aldrig sagt emot.
Dom är snarare riktigt stora där pga deras låga prisnivå.
Men den strategin ser man inget av på privatmarknaden.
Har förövrigt en son som varit bilsäljare av bla Peugeot, och nej företagsmarknaden är inte stor.
Men du får gärna dra dina egna slutsatser utifrån en prislista.

Uppdaterat: 2024-03-25 14:17

Så tror jag också det är, Guran.

Uppdaterat: 2024-03-25 16:22
Raphael skrev:

Jag konstaterar att Kina ligger före i den gröna omställningen.

Då har du tyvärr gått på propagandan. Det kinesiska ledarskapet har identifierat att det finns en global marknad för produkter för grön omställning. De skiter fullständigt i sin egna gröna omställning. Däremot vill de styra över bilflottan till elbilar för att minska de lokala utsläppen i städerna då luftkvaliteten är urusel på grund av den tilltagande koleldningen. På två år ökar Kina sina utsläpp mer än Sveriges totala utsläpp av CO2. Det pågår ingen grön omställning i Kina.

Uppdaterat: 2024-03-25 16:28
gmogmo skrev:

Raphael skrev:
Jag konstaterar att Kina ligger före i den gröna omställningen.

Då har du tyvärr gått på propagandan. Det kinesiska ledarskapet har identifierat att det finns en global marknad för produkter för grön omställning. De skiter fullständigt i sin egna gröna omställning. Däremot vill de styra över bilflottan till elbilar för att minska de lokala utsläppen i städerna då luftkvaliteten är urusel på grund av den tilltagande koleldningen. På två år ökar Kina sina utsläpp mer än Sveriges totala utsläpp av CO2. Det pågår ingen grön omställning i Kina.

Mellan 2022 och 2023 ökade Kinas utsläpp med ca 900m ton. Det är 20 gånger mer än Sveriges totala utsläpp.

Uppdaterat: 2024-03-25 16:55

Jag som privat leasar bilar , och följer ’hyran’ på VW och Seat/ Cupra . Har noterat höjda avgifter på ca 1500 kr i månaden efter avskaffandet av subventionera. För att sedan till förra sommaren falla med 600kr och nu vara ner på samma nivåer som innan subventionera. Kanske tillfälligt och på grund av sämre försäljning ?? . Men bättre att bättre att priserna sänks . Än hålls uppe med hjälp av subventioner . ID3 har blivit 1000 kr billigare men då ingår mer utrustning nu också.

Uppdaterat: 2024-04-01 22:51

Stammar visst

Uppdaterat: 2024-04-01 22:51

Samma nivåer Som med subventionerna

Uppdaterat: 2024-04-01 22:51

Varför tar inte den europeiska bilindustrin tag i sina problem istället för att skrika "vargen kommer" och gråta efter protektionistiska åtgärder. Problemet för den europeiska bilindustrin är att man inte påbörjat primärutvecklingen av hård o mjukvara i tid samt missförstått att produktionsanpassa dito. Det är otroligt dåligt och en i onödan försvårande faktorför framtida överlevnad. Den engelska bilindustrihistorien är på väg att upprepas. Dock vill undertecknad understryka vikten av konkurrens på lika villkor men det förtar inte ansvaret från bolagsledningarna att utveckla konkurrenskraftiga produkter som folk kan köpa.

Uppdaterat: 2024-03-25 20:22

Problemet för den klassiska bilindustrin är att alltför många chefer har så mycket bensin i blodet så att de tycker att den enda anledningen till att utveckla elbilar är för att uppfylla avgaskraven. De förstår inte varför någon köper en elbil eftersom de själva aldrig skulle kunna tänka sig en.

Uppdaterat: 2024-03-25 22:03
J.L skrev:

Varför tar inte den europeiska bilindustrin tag i sina problem istället för att skrika "vargen kommer" och gråta efter protektionistiska åtgärder. Problemet för den europeiska bilindustrin är att man inte påbörjat primärutvecklingen av hård o mjukvara i tid samt missförstått att produktionsanpassa dito. Det är otroligt dåligt och en i onödan försvårande faktorför framtida överlevnad. Den engelska bilindustrihistorien är på väg att upprepas. Dock vill undertecknad understryka vikten av konkurrens på lika villkor men det förtar inte ansvaret från bolagsledningarna att utveckla konkurrenskraftiga produkter som folk kan köpa.

Bra, medhåll!
De tillverkar för dåliga o dyra elbilar helt enkelt

Uppdaterat: 2024-03-26 06:18
Gillar kurvor och rondeller
gmogmo skrev:

Problemet för den klassiska bilindustrin är att alltför många chefer har så mycket bensin i blodet så att de tycker att den enda anledningen till att utveckla elbilar är för att uppfylla avgaskraven. De förstår inte varför någon köper en elbil eftersom de själva aldrig skulle kunna tänka sig en.

Ja, lite som Kodak, Fazit, Nokia…

Men det stora problemet beskskrev J.L. ovan!

Uppdaterat: 2024-03-26 06:24
Gillar kurvor och rondeller
gmogmo skrev:

Raphael skrev:
Jag konstaterar att Kina ligger före i den gröna omställningen.

Då har du tyvärr gått på propagandan. Det kinesiska ledarskapet har identifierat att det finns en global marknad för produkter för grön omställning. De skiter fullständigt i sin egna gröna omställning. Däremot vill de styra över bilflottan till elbilar för att minska de lokala utsläppen i städerna då luftkvaliteten är urusel på grund av den tilltagande koleldningen. På två år ökar Kina sina utsläpp mer än Sveriges totala utsläpp av CO2. Det pågår ingen grön omställning i Kina.

Exakt.
De skiter i miljö och människor.
Öpnnar väl 2st kolkraftverk i veckan.

Men det STORA skälet till att Kina satsar stenhårt på elbilar stavas BEROENDE.
- de vill minska sitt beroende till andra, då de importerar olja som kan enkelt stoppas vid konflikter (tex krig med Taiwan)
- de vill göra väst beroende av Kina genom att ta över fordonsbranschen (jämför ryssland och olja/gas som utnyttjades)

Uppdaterat: 2024-03-26 06:31
Gillar kurvor och rondeller
gmogmo skrev:

Problemet för den klassiska bilindustrin är att alltför många chefer har så mycket bensin i blodet så att de tycker att den enda anledningen till att utveckla elbilar är för att uppfylla avgaskraven. De förstår inte varför någon köper en elbil eftersom de själva aldrig skulle kunna tänka sig en.

I det perspektivet var det kanske klokt att Volvo Cars valde en dammsugarman som ny VD.

Uppdaterat: 2024-03-26 06:35

Raphael förstår inte riktigt det här med industriell produktion och relationen mellan teknisk utveckling, produktivitet och ekonomisk tillväxt.

Kina har (precis som Indien) under många år spottat ur sig ingenjörer. Man har dessutom god tillgång till kapital och billig arbetskraft. Dessa tre variabler möjliggör att man kan producera elbilar till en lägre kostnad än vad de franska plåtburkarna lyckas få ihop. Teknisk kompetens är nyckeln. Det är så man får ner slutpriset på bilarna. Något Kina inte är ensamma om.

Vilket för oss in på det som handlar om välstånd. Friställer vi ingenjörer i Europa så finns det gott om andra branscher som suger upp dem. Och när dessa branscher växer på grund av nya produktivitetsvinster (som är huvudförklaringen)- inte minst på grund av det kapital som vi idag använder för att gynna aktieägarna och bildirektörer istället går till alternativ konsumtion - så sjunker arbetslösheten. De kringliggande tjänster som Raphael tänker på kommer per automatik transfereras över till de alternativa sektorerna istället. En process som pågått allt sedan vi började flytta produktionen utomlands och förvandlade EU till en tjänsteekonomi. Välståndet ökar på så vis. Det är mycket grundläggande kunskap- jag gav Raphael lite intressanta lästips till erforderlig litteratur förra gången vi diskuterade frågan - men uppenbarligen har han inte läst den..

Angående utsläppen av växthusgaser så kommer de att öka i takt med elektrifieringen. Orsaken är att elbilen är såpass effektiv - särskilt om det inte är en producerad av plåtschabraken- att resurser sparas in som driver igång den alternativa konsumtionen (av kläder, livsmedel, mediciner osv). När ekonomin växer så ökar utsläppen av fossil energi. Det sambandet är nära på helt kausalt - inte minst i de producerande länderna. Afrika är nästa region som kommer suga upp både produktion och fossil energi för att komma igång ekonomiskt. Kina kommer så småningom övergå till en tjänsteekonomi.

Ett tips Raphael är att du läser IPCC och sätter dig in i deras beräkningar före att du slänger ur dig en massa politiska klyschor utan forskningsmässig grund. Då framstår du som mer nyanserad och mindre dogmatisk.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-26 10:07
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
motorcykelentusiasten skrev:

gmogmo skrev:
Problemet för den klassiska bilindustrin är att alltför många chefer har så mycket bensin i blodet så att de tycker att den enda anledningen till att utveckla elbilar är för att uppfylla avgaskraven. De förstår inte varför någon köper en elbil eftersom de själva aldrig skulle kunna tänka sig en.

Ja, lite som Kodak, Fazit, Nokia…
Men det stora problemet beskskrev J.L. ovan!

Det är tvärt om. Om man inte tror på en produkt så satsar man inte helhjärtat på den.

Jag beskriver alltså anledningen till att det blir som J.L skrev.

Uppdaterat: 2024-03-26 10:16
A.L skrev:

Raphael förstår inte riktigt det här med industriell produktion och relationen mellan teknisk utveckling, produktivitet och ekonomisk tillväxt.
Kina har (precis som Indien) under många år spottat ur sig ingenjörer. Man har dessutom god tillgång till kapital och billig arbetskraft. Dessa tre variabler möjliggör att man kan producera elbilar till en lägre kostnad än vad de franska plåtburkarna lyckas få ihop. Teknisk kompetens är nyckeln. Det är så man får ner slutpriset på bilarna. Något Kina inte är ensamma om.
Vilket för oss in på det som handlar om välstånd. Friställer vi ingenjörer i Europa så finns det gott om andra branscher som suger upp dem. Och när dessa branscher växer på grund av nya produktivitetsvinster (som är huvudförklaringen)- inte minst på grund av det kapital som vi idag använder för att gynna aktieägarna och bildirektörer istället går till alternativ konsumtion - så sjunker arbetslösheten. De kringliggande tjänster som Raphael tänker på kommer per automatik transfereras över till de alternativa sektorerna istället. En process som pågått allt sedan vi började flytta produktionen utomlands och förvandlade EU till en tjänsteekonomi. Välståndet ökar på så vis. Det är mycket grundläggande kunskap- jag gav Raphael lite intressanta lästips till erforderlig litteratur förra gången vi diskuterade frågan - men uppenbarligen har han inte läst den..
Angående utsläppen av växthusgaser så kommer de att öka i takt med elektrifieringen. Orsaken är att elbilen är såpass effektiv - särskilt om det inte är en producerad av plåtschabraken- att resurser sparas in som driver igång den alternativa konsumtionen (av kläder, livsmedel, mediciner osv). När ekonomin växer så ökar utsläppen av fossil energi. Det sambandet är nära på helt kausalt - inte minst i de producerande länderna. Afrika är nästa region som kommer suga upp både produktion och fossil energi för att komma igång ekonomiskt. Kina kommer så småningom övergå till en tjänsteekonomi.
Ett tips Raphael är att du läser IPCC och sätter dig in i deras beräkningar före att du slänger ur dig en massa politiska klyschor utan forskningsmässig grund. Då framstår du som mer nyanserad och mindre dogmatisk.
MVH AL

Uppdaterat: 2024-04-01 22:51

Eritrea först ut i världen med förbud av import av annat än Elbilar . Just för att minska sin olje import . Enligt motortidning om Elbilar .

Uppdaterat: 2024-04-01 22:51

Man blir lyckligare om man är nöjd och glad . Om Tesla och Kineserna pressar priserna , så finns det säkert problem med det . Men att kunna åka lyxigt bekvämt och billigt , i en Elbil gör mig glad 😊 . Roligare att njuta av billigt El bränsle , än att vara arg på höga bensinpriser . Bekvämt att gå ut till sin Elektrifierade förvärma bil, dra ur sladden kasta in jackan i baksätet ( omedelbar fortsatt värme ingen motor som behöver bli varm först) . Och smyga fram på villagatan , medan många grannar står i dom helt orenade avgaserna och skrapar rutorna . Dom flesta har ju inte ens vett att montera motorvärmare , trots att dom bor i villa med förutsättningarna. Och många går tyvärr ut och startar bilarna , och går in igen ! Medan Frugan med astma går morgon promenaden med hunden . Nä har man råd, och möjlighet till hemmaladdning så klart man vill ha en Elbil .

Uppdaterat: 2024-04-01 22:51

Ja det är ju utmärkt om Eritrea inför ett sådan sak, både för Kina (som köper upp Afrika) som övriga världen som behöver fossil energi för sitt välstånd.

Då kan vi förhoppningsvis tanka lite billigare framöver.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-26 14:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Trucker skrev:

Man blir lyckligare om man är nöjd och glad . Om Tesla och Kineserna pressar priserna , så finns det säkert problem med det . Men att kunna åka lyxigt bekvämt och billigt , i en Elbil gör mig glad 😊 . Roligare att njuta av billigt El bränsle , än att vara arg på höga bensinpriser . Bekvämt att gå ut till sin Elektrifierade förvärma bil, dra ur sladden kasta in jackan i baksätet ( omedelbar fortsatt värme ingen motor som behöver bli varm först) . Och smyga fram på villagatan , medan många grannar står i dom helt orenade avgaserna och skrapar rutorna . Dom flesta har ju inte ens vett att montera motorvärmare , trots att dom bor i villa med förutsättningarna. Och många går tyvärr ut och startar bilarna , och går in igen ! Medan Frugan med astma går morgon promenaden med hunden . Nä har man råd, och möjlighet till hemmaladdning så klart man vill ha en Elbil .

En bra skildring av miljöengagemanget hos gemene man.

Uppdaterat: 2024-03-27 06:17

Låt mig en gång för alla klargöra:

Elbilen är renare än en fossilbil i tätort. Men den ger fortfarande upphov till högre halter av slitagepartiklar som är ett fokusområde inom miljöområdet.

Elbilens vara eller icke vara har ingen betydelse för morgondagens klimat. Den snarare stjälper än hjälper då den gör transporterna billigare och effektivare. Risken för rekyleffekt är helt uppenbar.

Det som krävs för att ni skall uppnå det som ni tror att ni bidrar till via en elbil är att ni halverar er levnadsstandard - och detta på global nivå. Först då kommer ni i närheten.

Det är också därför som tokstollarna arbetar efter den devisen. Sverige måste göras fattigare - i den klimatreligionen heliga namn.

Vem är först ut att tacka nej till mediciner, vård, mat , skolutbildning och nya kläder?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-27 07:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”