Vi Bilägares forum

Volkswagen Golf var en värdig arvtagare till Bubblan

Volkswagen Golf var en värdig arvtagare till Bubblan

Första generationen Volkswagen Golf var enkel och funktionell, precis som annonsen för den nya modellen. Samtidigt var den ett enormt kliv framåt jämfört med gamla Typ 1.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-24 06:30

Kommentarer

Har haft en Golf GLS, mycket rolig bil att köra, lätt att meka med.

Uppdaterat: 2024-03-24 06:55
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Min Golf -78 rostade kopiöst, men det gjorde väl de flesta 70-talsbilarna.

Uppdaterat: 2024-03-24 07:25

Ja, första generationen var väl i alla fall till en början rostbenägen liksom de flesta bilar på den tiden, tyvärr. Mina första egna erfarenheter av denna nya VW-plattform var en Jetta -82 som jag köpte -83 och under några år körde runt 25.000 mil med väldigt få problem - för den tiden ovanligt få måste jag säga. Den bil som gått allra mest med mig bakom ratten och till full belåtelse. Och inga rostproblem på den men jag har för mig att VW förbättrade rostskyddet under resans gång.

Uppdaterat: 2024-03-24 08:55

Jo då, en Röd 1980 års GLS har varit i min ägo.
Lätt modifierad blev den med lackade kofångare och spoiler i fronten. ”Feta” däck och fyra original frontlyktor.

Uppdaterat: 2024-03-24 09:06

ID.3 blev inget positivt, varför kunde de inte låta Golf få bli en elbil? Och då menar jag en Golf som har en bottenplatta som är utformad utifrån elbil så vi inte pratar om den första versionen av Golf elbilen som floppade.

Uppdaterat: 2024-03-24 09:31

E-Golf en flopp?
Vart har du fått det från Vargen.

Det blev ju en megasuccé.

”e-Golf har vært en eventyrlig suksess for Volkswagen i Norge.

Her var VW tidlig ute med elektrisk bil. Og i elbil-landet Norge ble e-Golf fort en ekte folkebil.

Den debuterte i 2014. Da var elbilandelen av salget fortsatt lav. Men det tok ikke lang tid før den elektriske utgaven sto for en stor del av Golf-salget her hjemme. Den var også helt avgjørende for å sikre Golf tittelen som Norges mest solgte bil i flere år.”

Uppdaterat: 2024-03-24 09:40

Det var alltså första Golfen som VW kopierat från Opel.
Enligt en skribent här på sidan så har ju VW snott allt från Opel.
Eller....få se nu.
Hmm...första Opeln med framhjulsdrift 1979?????
Men.
Det måste ju betyda att Opel har snott ideer från VW??
Hur är detta möjligt.
Enligt en viss skribent så har ju Opel varit först med allt.
Och speciellt VW har snott från Opel.

Stämmer alltså inte detta påstående.

Den Kadett som fanns 1974 hade motorn fram, bakhjulsdrift och stel bakaxel.
Det tog Opel fem år att fatta galoppen.

Uppdaterat: 2024-03-24 09:45

Över 145000 e-golf byggdes, drygt 40000 av dem hamnade i Norge.

Uppdaterat: 2024-03-24 09:49

Vad gäller Golf 7 som e-golfen byggdes på så fanns den ju med el, bensin, gas, diesel, bensin-el, så den var ju mer av en kompromiss för att funka till alla drivlinor.

Uppdaterat: 2024-03-24 09:58

Var väl så att VW elektrifierade redan befintliga modeller. UP och Golf.
Det var modeller utvecklade för och med ICE motorer.
Eldriften blev en efterkonstruktion.
Men e-Golf var och är faktiskt riktigt trevlig givet de förutsättningar den hade.

Uppdaterat: 2024-03-24 10:11

I mitt hushåll har de tre första generationerna av Golf funnits.
1. GTi som fick generalknas på elcentralen. Den nya hade mer än dubbelt så kraftiga ledare.
2. CL som inte hade nåtts av återkallning för att värmepaketet var klent så den fördelade glykol in i bilen.
3. Diesel. Tappade kraft för att bränsle sprutade in i fel tid. Löstes när en god vän missade att sakta in för en vägbula.
3. VR6 Syncro. Törstig och understyrd, men jag tror inte att den gick sönder.

Uppdaterat: 2024-03-24 11:12

Räckvidden för E-Golf är ca 20 mil, vilket är ett skämt för forumets hårdkörare. Men den kan vara ett alternativ för andra, t.ex seniorer som numera har slutat med långresor, och kanske kör max 1000 mil/år. Med hemmaladdning ser jag inga problem, givet ovanstående förutsättningar.

Denna elbil kostar med det större batteriet kring 200 000. Då är det ingen trång Zoe, utan en bil i C-segmentet. En vanlig bil helt enkelt, men med modern drivlina. Dessutom slipper man med E-Golf en mängd elektroniska förarhjälpmedel, t.ex Lane Assist som tydligen måste stängas vid varje start i nya elbilar.

Uppdaterat: 2024-03-24 11:42

Jag hade verkligen inte tänkt skriva ett... ord... här då jag inte tyckte jag hade något väsentligt att tillägga i ämnet, men om någon för sitt höga nöjes skull, sprider spottloskor omkring sig så...
Kan man ju känna ett visst behov av att bita tillbaka, att konsekvent och avsiktligt söka bråk, skapar bara dålig stämning i onödan och bör i allmänhet fördömas.

Teknikens Värld hade förr en tävling de kallade 24-timmars för 1000 kr bilar, och vilken bil var en av de mest framgångsrika som vann i genomsnitt oftast och som de flesta försökte få tag i till varje tävling?
VW Golf?

Nej gamla bakhjulsdrivna Opel Kadett...

Som förövrigt på 70-talet var byggd för rally med bensintanken bakom baksätet och batteriet vid torpedväggen för viktfördelningens skull.
Och dessutom mycket framgångsrik - och körs fortfarande i rallytävlingar.
De få Golf som provade rally hörde man väl aldrig av.

Att vara modern... är inte alltid det bästa om man ska göra något mekaniskt hållbart.

Och sedan på framhjulsdriften, så var det ju inte VW som hade en koppling som kunde bytas på en halvtimme, som man byter CD i en CD-spelare, så det är väl inte så mycket att skryta om där.

Uppdaterat: 2024-03-24 12:01
40-talisten skrev:

Räckvidden för E-Golf är ca 20 mil, vilket är ett skämt för forumets hårdkörare. Men den kan vara ett alternativ för andra, t.ex seniorer som numera har slutat med långresor, och kanske kör max 1000 mil/år. Med hemmaladdning ser jag inga problem, givet ovanstående förutsättningar.
Denna elbil kostar med det större batteriet kring 200 000. Då är det ingen trång Zoe, utan en bil i C-segmentet. En vanlig bil helt enkelt, men med modern drivlina. Dessutom slipper man med E-Golf en mängd elektroniska förarhjälpmedel, t.ex Lane Assist som tydligen måste stängas vid varje start i nya elbilar.

Tro faktiskt att e-Golf har detta plus massa annat. Har för mig dom var välutrustade .

Uppdaterat: 2024-03-24 12:29

Men oj, nu är Opels urmodiga konstruktioner tydligen något väldigt positivt.
Men visst Rally Kadetten var en riktigt rolig bil.
En kompis hade en sådan, rejält trimmad, som han framförde så som den skulle.
Har bestämt för mig att vi med råge passerade 200km/tim i den bilen fylld med ynglingar.

Uppdaterat: 2024-03-24 12:33

N-iklas - jag körde +25.000 mil med min Jetta -82 utan behov av att renovera kopplingen så för mig var det i alla fall ingen nackdel om det nu skulle vara besvärligare än i en Opel att byta koppling. Och Kadett -74 har jag också kört mycket där en svag punkt var topplocket eller ev packningen - fick i alla fall riva och plana toppen innan den fungerade bra igen. Och rosten var inte nådig... Och Kadetten krävde bättre dämpare innan den var hyfsat kontrollerbar..:) Bilstein gastrycksdämpare fixade detta.

Uppdaterat: 2024-03-24 12:50

En halvtimme för att byta cd....

Uppdaterat: 2024-03-24 12:53

Första Golf TDI jag köpte fabriksnytt modell år -94. Kört bara 1 år och halv då blev såld pga framfjädring gungning för att diesel tungt men bensin lite gungning sist cabriolet var helt gungfri. Jag ser spiralfjäder markering olika färg är inte samma färg på olika vikt som bensin, diesel och cabriolet. Journalist tester att diesel mer gungning och bensin mindre gungning. Senare modell år blivit bättre.

Uppdaterat: 2024-03-24 16:02
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Mins mest rost av Golf 1.
Verkmästaren på jobbet köpte en ny GTI av första årsmodellen, var det -77 ??
Då jag redan hade erfarenhet av att svetsa rostiga Oplar fick jag den äran att svetsa ihop Golfen där bakre hjulhusen saknades och bakvagnen höll på att lossna, då var bilen 6 år gammal.
Nästa bil var oxå en GTi, sista årsmodellen -82. Fick bilen gratis, fixade först insprutningen så motorn fungerade, efter några veckors svetsande av rost gav upp, och sålde bilen, tror jag fick en tusenlapp bara för att motorn fungerade.

Uppdaterat: 2024-03-24 17:10

Rikard - hade inga som helst rostproblem med min Jetta -82 och den hade jag rätt många år och körde +25.000 mil. Märkligt att din -82 var så rostbenägen.

Uppdaterat: 2024-03-24 19:00

Har haft en 75:a, 76:a, 80:a och en 2017. 75 var med automatlåda, det var som att ha en travhäst framför en plog, motorn var pigg och ville iväg, men inte lådan. 76:an var manuell och det var som att köra en raket jämfört med automaten. Tyvärr rostade båda årsmodellerna en hel del. 80:an var helt OK och barnsjukdomarna som rost var fixade. Drömmen i slutet på 70-talet var en röd GTI som gjorde 0-100 på 9sek. Denna dröm blev uppfylld mycket senare med en Golf kombi 2,0 TDI. Den var också röd och gjorde 0-100 på runt 8,5sek med automatlåda, så drömmen uppfylldes äntligen. En viss utveckling på 50 år kan noteras...

Uppdaterat: 2024-03-24 20:23

@N-iklas, jag läste många 1000 kr race i Teknikens Värld, men kan inte minnas att Opel vann någon gång. Dock minns jag att bakhjulsdrivna småbilar ofta vann, men även Audi 50 / första generationens Polo.

Uppdaterat: 2024-03-24 21:53
Pi skrev:

Rikard - hade inga som helst rostproblem med min Jetta -82 och den hade jag rätt många år och körde +25.000 mil. Märkligt att din -82 var så rostbenägen.

-82an var gammal när jag fick den, det var nog runt 95-97.
Senare modeller av MK1 och sen MK2 badade i rostskydd, PVC massa under hela bilen och doppad i varmvax, pysslade man om bilen och höll den tät (MK2 läckte in vatten på flera ställen) så höll de bra.
Men började det rosta under PVC massan som låg på ren plåt kunde rosten härja fritt utan att den syntes.

Uppdaterat: 2024-03-24 21:58
gmogmo skrev:

@N-iklas, jag läste många 1000 kr race i Teknikens Värld, men kan inte minnas att Opel vann någon gång. Dock minns jag att bakhjulsdrivna småbilar ofta vann, men även Audi 50 / första generationens Polo.

Då läste du nog inte alla, för en Kadett C vann 2 gånger, samma bil alltså.
Kadett C var en stenåldersbil i jämförelse med Golf, men mycket hållbar, den gamla 1,2 motorn var inte kul, men i klass med en Volvo B18 i hållbarhet (samma konstruktion) Bilen var oxå väldigt välbalanserad, hur kul som helst att sladda med på vintern. Opels fiffiga bakaxel med lång strut och kort kardan gjorde även drivlinan hållbar.
På de framhjulsdrivna bilarna gav ofta drivaxlarna upp i 1000 kronors tävlingarna.

Uppdaterat: 2024-03-24 22:26

Visst saknar jag 70-talets färgglädje. Blir ganska less på dagens vit/svart/silver -trend. Inredningen går numer helt i svart eller grått - t o m innertaken. Snacka om bristande fantasi! Man drar sig till minnes Henry Fords devis: -Du kan välja vilken färg du vill så länge du väljer svart.

Uppdaterat: 2024-03-24 22:48