Hybridbilar ökar betydligt mer än elbilar på Europamarknaden. En av raketerna är Volvo Cars.
Hybridbilar ökar kraftigt – bensin fortfarande i topp
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-21 09:27
Hybridbilar ökar betydligt mer än elbilar på Europamarknaden. En av raketerna är Volvo Cars.
Kommentarer
Då är inte värdeminskning som räknas när det nästa gång byter ny bil.
Jag betalar naturligtvis värdeminskning plus ränta . För den tiden jag har bilen . Men det var inte det som var poängen . Vw finans vet ju naturligtvis vad restvärdena är på både bensinbilarna och Elbilarna , som ägare av bilarna . Dom ska ju sälja dom sen . Och kan dom leasa ut Elbilar och mildhybrider till samma pris . Trots att Elbilen är dyrare att köpa . Så kan ju inte dom räkna med så dåligt restvärde på Elbilar . Och då borde det ju bli samma sak för den som köper bilen . Så vida dom inte säljer Elbilarna väldigt billigt till finansbolaget . För att få ut Elbilar , så dom slipper EU böter ? . Mixen på alla bilar dom säljer måste understiga 95 gr koldioxid per kilometer, för att slippa million böter . Och det kan dom ju lösa på flera sätt . Ta extra betalt för dom bilarna som släpper ut för att få pengar att betala böter , eller köpa utsläppsrätter från tex Tesla som en del gör . Eller sälja Elbilar billigt med liten vinst på just dom . För att få ut många . Eller hålla uppe priserna , och ha Kampanjpriser på privatleasing . Olika biltillverkare löser problemet på olika sätt verkar det som .
KW.Bruun som bland annat säljer Peugeot, har en tydlig affärsidé att privatleasa ut bilar i Sverige och sedan skeppa dom ner till Europa.
Bilhandlarna tror jag inte bryr sig det minsta om eventuella EU-böter.
Nä det är ju biltillverkaren som bryr sig naturligtvis. Och från toppen av näringskedjan. Så styr dom väl priserna hos återförsäljarna med vad dom får betala. under olika förutsättningar . Skulle jag tro ? . Men jag kan mycket väl ha fel ?
Hur det går till om återförsäljare verkligen köper in bilarna ? Eller bara förmedlar köpet mot ersättning ? Verkar väl vara olika för olika bilmärken? .
Peugeot är endast ”agenter” KW Bruun är generalagent och äger och säljer bilarna via agenter (bilhandlarna).
KW Bruun sätter priserna på den marknad dom är generalagenter för. i Sverige skithöga, för att tjäna pengar på privatleasing och sedan sälja bilarna i Europa.
Du kan kolla med din lokala handlare hur bra som tycker detta är….
Nä det låter ju inte så bra för dom som vill köpa deras märken . Hur det går till i Cupras fall vet jag inte ? . Men om det är en klar fördel ekonomiskt för Elbilen , vid privatleasing bland deras bilar . Så borde det ju vara det även vid köp ! . Annars är det ju något som inte stämmer ! . Därav spekulationen om det har med EU böterna att göra . BYD hade ju tex Atto 3 på privatleasing för 3000kr i månaden förra sommaren ! På en bil som kostar över 500000 kr att köpa . Det går ju inte ihop . Fast i det fallet hade det nog inte med Böter att göra . Ta sig in på marknaden kanske ? .
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.