Vi Bilägares forum

Zeekrs nyhet: Här är kompakta familjebussen Mix

Zeekrs nyhet: Här är kompakta familjebussen Mix

Zeekr ska lansera flera nya modeller. Först ut är en kompakt familjebil för den som inte vill köra suv.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-22 09:43

Kommentarer

"drivlinan består av en elmotor på 422 hk"

GROTESKT...

Uppdaterat: 2024-03-22 10:59

Om man nu skapar en utrymmeseffektiv fordonstyp - varför då inte krympa den lite samtidigt för att dra nytta av just utrymmeseffektiviteten ? Sen håller jag absolut med N-iklas. Alltså varför skall en utpräglad familjebil behöva utrustas med en så våldsamt kraftig motor ?

Uppdaterat: 2024-03-22 11:10

Samma visa varje gång. Motorn körs "baklänges" vid regenerering och ju tyngre bil, desto starkare motor krävs för tillräckligt kraftfull regenerering. Och nej, N-iklas, Stellantis elbilar har inte bra regenerering.

Uppdaterat: 2024-03-22 11:15
N-iklas skrev:

"drivlinan består av en elmotor på 422 hk"
GROTESKT...

Hade Opel sålt en elbil med 422hk hade du förklarat hur det är den perfekta effekten.

Uppdaterat: 2024-03-22 13:09
Pi skrev:

Om man nu skapar en utrymmeseffektiv fordonstyp - varför då inte krympa den lite samtidigt för att dra nytta av just utrymmeseffektiviteten ? Sen håller jag absolut med N-iklas. Alltså varför skall en utpräglad familjebil behöva utrustas med en så våldsamt kraftig motor ?

Varför inte? Kostar nästan inget för tillverkaren och kostar inget konsumenten i förbrukning eller service.

Uppdaterat: 2024-03-22 13:11

Apex - jodå, helt gratis är det inte för det finns mera än elmotorn som måste dimensioneras upp. Sen kan det påverka bl a försäkringspremier.

Uppdaterat: 2024-03-22 13:38

Skulle man inte använda sig av massa tullar och annat så skulle den kinesiska bilindustrin sopa mattan med de europeiska. Vi skulle se samma situation här som amerikanerna gjorde för några år sen, konkurser och en situation där stater får gå in med räddnings paket. Kineser gör bilar som är bra, teknisk avancerade och snygga.

Uppdaterat: 2024-03-24 10:35
Sorsorino

Sorsorino
Mm. Bara det att kineserna konkurrerar genom pris med hjälp av kinesiska staten. Men det tänkte du inte på?

Uppdaterat: 2024-03-24 11:24

Axa; har du något exempel på en stor tillverkare från väst som inte fått ekonomiskt stöd från staten?

Jag kommer egentligen bara på några få.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-24 11:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Kinesiska staten har strafftullar för bilimport från Europa. Dessutom började den kinesiska staten redan 2008 att finansiera utvecklingen av elbilar. I Kina har tillverkarna ett system där de får poäng för elbilar och poängavdrag om de gör bilar med förbränningsmotor.
Och tillverkare med för låg poäng riskerar att avvecklas av den kinesiska staten.

Dessutom får kinesiska köpare skatteavdrag när de köper elbil. De får dessutom elbilsbonus av provinserna. Plus att det är mycket lättare att köpa en elbil.

Kina har olika registreringsskyltar för elbilar och bilar med förbränningsmotor. För elbilar finns ingen begränsning i antal skyltar. För förbränningsbilar finns en begränsning.
För att få en registreringsskylt för förbränningsmotor så är lösningarna lite olika i olika delar av Kina. Vanliga former är lotterier, dvs du köper en lott och kan vinna en registreringsskylt, det förekommer även auktioner där man får ge ett bud på en registreringsskylt. Den som lämnar högsta bud vinner och får köpa registreringsskylten.

Sedan så har flera städer i Kina förbjudit taxibilar som har förbränningsmotor. Och de statsägda taxibolagen har därför bytt ut mot elbilar, givetvis bara från kinesiska tillverkare.

Detta sammantaget har gjort att Kina är världens största elbilsmarknad.

Det finns ingen europeisk regering som har bekostat utveckling av elbilar, dock har tillverkare haft möjlighet till att låna pengar för att delvis bekosta sådan utveckling. Pengar som ska betalas tillbaka. Inte som i Kina där staten själv gått in och betalat utan krav på återbetalning.

Ingen europeisk regering har begränsat registreringsmöjligheterna för bilar med förbränningsmotor, ingen europeisk regering har hotat med att lägga ner biltillverkare som tillverkar bilar med förbränningsmotor, och ingen europeisk regering har förbjudit fossildrivna taxibilar och köpt in eldrivna taxibilar från europeiska tillverkare.

Uppdaterat: 2024-03-24 13:15
Apex skrev:

Pi skrev:
Om man nu skapar en utrymmeseffektiv fordonstyp - varför då inte krympa den lite samtidigt för att dra nytta av just utrymmeseffektiviteten ? Sen håller jag absolut med N-iklas. Alltså varför skall en utpräglad familjebil behöva utrustas med en så våldsamt kraftig motor ?

Varför inte? Kostar nästan inget för tillverkaren och kostar inget konsumenten i förbrukning eller service.

En kraftfull motor innebär:
1. Kraftigare dimensionerade och därmed dyrare hjulupphängningar.
2. Kraftigare dimensionerade och därmed dyrare bromsar.
3. Däck för att klara högre hastigheter och belastning, som är dyrare än däck för lägre hastighet.
4. Högre försäkringspremier.

Enligt ADAC:s beräkningar räcker det med ett viktförhållande på 12,5 kg per hästkraft. Det betyder att en småbil på 1000 kg accelererar säkert med en motoreffekt på 80 hästkrafter, medan en tung elbil på 2500 kg skulle kunna klara sig på 200 hästkrafter. En normal personbil på 1750 kg skulle klara sig på 140 hästkrafter.
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/autotest/schnellste-beschleunigung-auto/

Uppdaterat: 2024-03-24 13:26

AL
Det är väl en spottstyver jämfört med kinesiska statens stöd. Om vi nu pratar nutid och elbilar.

Uppdaterat: 2024-03-24 13:40
Raphael skrev:

Apex skrev:
Pi skrev:
Om man nu skapar en utrymmeseffektiv fordonstyp - varför då inte krympa den lite samtidigt för att dra nytta av just utrymmeseffektiviteten ? Sen håller jag absolut med N-iklas. Alltså varför skall en utpräglad familjebil behöva utrustas med en så våldsamt kraftig motor ?
Varför inte? Kostar nästan inget för tillverkaren och kostar inget konsumenten i förbrukning eller service.

En kraftfull motor innebär:
1. Kraftigare dimensionerade och därmed dyrare hjulupphängningar.
2. Kraftigare dimensionerade och därmed dyrare bromsar.
3. Däck för att klara högre hastigheter och belastning, som är dyrare än däck för lägre hastighet.
4. Högre försäkringspremier.
Enligt ADAC:s beräkningar räcker det med ett viktförhållande på 12,5 kg per hästkraft. Det betyder att en småbil på 1000 kg accelererar säkert med en motoreffekt på 80 hästkrafter, medan en tung elbil på 2500 kg skulle kunna klara sig på 200 hästkrafter. En normal personbil på 1750 kg skulle klara sig på 140 hästkrafter.
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/autotest/schnellste-beschleunigung-auto/

1. Oftast identisk hjulupphängning om vi inte snackar om ett hopp från en BMW 520i till en BMW M5. Möjligtvis lite hårdare satt chassi.

2. Större bromsar kostar några hundralappar för tillverkaren.

3. Se 2.

4. Ingen naturlag att det blir högre försäkringspremier.

Sen är nästan allt i bilen sånt som man vill ha, inte behöver. Ser inte varför motoreffekt skulle vara annorlunda.

Uppdaterat: 2024-03-24 14:42