Vi Bilägares forum

Provkörning: BYD Seal U (2024)

Provkörning: BYD Seal U (2024)

BYD Seal U är en elektisk suv från kinesiska BYD som utmanar med utrymmen, utrustning och ett så kallat bladbatteri. Dess framgång hänger på priset.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-20 19:50

Kommentarer

Byd seal var ju inte kul på långfärd i AMS test. Den här lär knappast bättre...

Uppdaterat: 2024-03-20 20:41

Atto 3 har en knasig laddkurva som - på klar svenska - är helt erbarmlig. Kolla på NAF:s test.
Jag köper inte riktigt idén med låg laddeffekt på papperet och en laddkurva som ändå ska ge högre effekt.
För BYD har inte lyckats med det för Atto 3. Kanske de lyckats med det för nya Seal U. Det återstår att se.
Så jag håller min rätt vara tveksam.

50 mils räckvidd med 87 kWh batteri. Det var ju inte särskilt bra. Renault Scenic, som ViB listar som konkurrent, gör 62 mil med 87 kWh batteri. Peugeot e-3008 med 77 kWh batteri klarar 52 mil.

Blad-batteriet är som ett mellanting eller kombination av LFP och litium-jon batteri. Jag är inte övertygad om dess påstådda förträfflighet än.

Uppdaterat: 2024-03-21 15:08

Nej Raphael, Scenic kommer inte att komma några 62 mil på 87 kWh batteri....

Uppdaterat: 2024-03-21 15:19

I den frågan tror jag att Henrik har helt rätt !

Uppdaterat: 2024-03-21 15:56

Det utan motstycke fånigaste med BYD är att de skriver ut namnet på bakluckan.

Uppdaterat: 2024-03-21 18:43
Gaston skrev:

Nej Raphael, Scenic kommer inte att komma några 62 mil på 87 kWh batteri....

Exakt, lär komma drygt 50 mil sommartid och 45 på vintern, dvs samma som BYD.
Det är min gissning. Enda som kan sämka förbrukningen på en elbil är aerodunamiken, och där är dom lika.
Men Raphael kan väl få fortsätta glädja sig över Renults och Peugeots, på pappret, fantastiska räckvidd.
Inget dom visat prov på i Motors årliga tester i alla fall.

Uppdaterat: 2024-03-21 19:15

+1, Axa !

Uppdaterat: 2024-03-21 19:15
Axa skrev:

Det utan motstycke fånigaste med BYD är att de skriver ut namnet på bakluckan.

Vad är fånigt med det? Dom heter ju så.
Då är det väl lika fånigt att det står Volvo bak på Volvobilar eller Skoda på Skodabilarna. Jag skrattar och slår mig på knäna varje gång jag ligger bakom en Enyaq och läser hela namnet där bak.
LG hette ju en gång Lucky Goldstar. var heller inte så fånigt.

Uppdaterat: 2024-03-21 19:19

Snoid
Det låter som ett klistermärke med Jesusbudskap. Det hade räckt med BYD.

Uppdaterat: 2024-03-21 19:48

Build Your Dreams kommer efterhand att glömmas, och BYD blir allenarådande. Är det någon som minns att Saab betydde Svenska Aeroplan AktieBolaget?

Uppdaterat: 2024-03-21 20:11

40- talisten,
Det gör det fortfarande.

Uppdaterat: 2024-03-21 20:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Axa skrev:

Snoid
Det låter som ett klistermärke med Jesusbudskap. Det hade räckt med BYD.

Varför retar du dig på det?
Skoda, kunde väl stått Skada eller Skida.
Nu har kineserna kommit på ett namn.
Förresten finns varken Jesus eller Gud. Bara hittepå.
Men kul att du kan hissa upp dig över en så trivial sak.
Men så klart kunde det stått Jag Rullar bak på Volvobilarna 🤣
Rullan går på Bomans vind…. 😉

Uppdaterat: 2024-03-21 20:29

Snoid
Kör du även med Carpe Diem på väggarna hemma? Eller kanske som klistermärke på bilen?

Uppdaterat: 2024-03-21 22:29
Axa skrev:

Snoid
Kör du även med Carpe Diem på väggarna hemma? Eller kanske som klistermärke på bilen?

Nope 😉

Uppdaterat: 2024-03-22 08:32

Snoid
Bra! Då är vi överens. 😉

Uppdaterat: 2024-03-22 08:53
Gaston skrev:

Nej Raphael, Scenic kommer inte att komma några 62 mil på 87 kWh batteri....

Siffran 62 mil är WLTP blandad körning. Om man har en blandad körning som följer WLTPs mönster så kommer man 62 mil.

Uppdaterat: 2024-03-24 12:06
Mr Snoid skrev:

Gaston skrev:
Nej Raphael, Scenic kommer inte att komma några 62 mil på 87 kWh batteri....

Exakt, lär komma drygt 50 mil sommartid och 45 på vintern, dvs samma som BYD.
Det är min gissning. Enda som kan sämka förbrukningen på en elbil är aerodunamiken, och där är dom lika.
Men Raphael kan väl få fortsätta glädja sig över Renults och Peugeots, på pappret, fantastiska räckvidd.
Inget dom visat prov på i Motors årliga tester i alla fall.

Du får tro att BYD och Scenic kommer lika långt om du så vill. Jag visste inte att tidningen Motor redan hade testat nya Scenic. Har du länken till deras räckviddstest för nya Scenic?

Nej Mr Snoid, det handlar inte bara om aerodynamik. Det handlar även om hur man konstruerar motorer. Olika elmotorer är olika snåla.
Och så handlar det även om vikt.
Det kostar mer energi att flytta en bil som är tyngre jämfört med en bil som är lättare.
Du känner uppenbart inte till att tyngre bilar drar mer energi än lättare.

BYD Seal U väger nästan 2200 kg. Scenic E-Tech med 87 batteri väger runt 1800 kg. Så BYD är drygt 400 kg tyngre än Scenic.

Du är alltså övertygad om att BYD med 400 kg större tyngd har samma räckvidd som Scenic.

Sen hävdar du att de är lika på luftmotstånd. Vilka källor har du på att Seal U och Scenic har samma cw värde?

Jag kör min Captur II idag med en blandad körning som är lägre än WLTP-siffran. Och min Picasso körde jag på NEDC-siffran.

Gällande Peugeot så anger de räckvidden WLTP för stadskörning, inte blandad körning.

Huruvida BYD anger blandad körning eller stadskörning för sin WLTP vet jag inte, för det framkommer inte av artikeln. Men oavsett är det ingen imponerande siffra för ett 87 kWh batteri.

Olika tillverkare gör inte olika WLTP-tester. Det är ett standardtest och måste utföras på samma sätt. Det är därför vi kan jämföra WLTP-siffror.

Men det är ju roligt att du tror att BYD Seal kommer ha noll avvikelse mot WLTP i ett kommande test av Motor. Nu kör Motor inte sina tester under samma förutsättningar som WLTP. Vilken räckvidd man får beror helt på hur man kör.

Men om vi jämför BYD Atto 3 med Renault Mégane så har båda en räckvidd på 42 mil och ingen av dem kom upp till det under Motors förhållande.

Att BYD Seal i ett test av Motor skulle nå 50 mil, och därmed 0% avvikelse mot WLTP, det skulle vara en sensation.

Men det är faktiskt fullt möjligt att uppnå WLTP, det beror på hur man kör. Mitt körmönster passar elbilar då jag väldigt sällan kör motorvägar. De flesta vägar jag kör på är 70-80 vägar, det är vad vi har där jag bor. Det är bara undantagsvis när jag åker till fritidsstugan som det blir en del 100 väg. Och ett par kortare sträckor 110. Jag håller alltid hastighetsbegränsningen.

Tror faktiskt jag ska köpa en Scenic bara för njutningen det blir att visa för mr Snoid att jag kan köra den på 62 mil. Det är en njutning som vore värd 549 000 kr, att få se honom bli sur.
Fast jag är egentligen mer intresserad av 60 kWh varianten.

Uppdaterat: 2024-03-24 12:51

Ja det är väl på tiden att du köper dig elbil.
Du babblar på om Renaults förträfflighet.
Men återkom gärna när du kör 60mil på vintern i Scenicen.
Och ja jag kan utan problem köra under WLTP med min Ioniq 5, är bara att inte köra fortare än 70km/timmen fin sommardag.
Så ingen raketforskning i det.
Därav påstår jag fortfarande att Renaulten kommer ha en ”normal” räckvidd på drygt 50mil vid landsvägskörning, dvs en tur till din sommarstuga enligt skyltad hastighet.

Men du kanske har stor erfarenhet av elbilslivet så du vet.
Och vart fick du BYD Seal ifrån?
Mig veterligen har jag inte skrivit en endaste mening om den bilen.
Men kan så klart ha glömt det 🤣

Uppdaterat: 2024-03-24 13:40
Mr Snoid skrev:

LG hette ju en gång Lucky Goldstar. var heller inte så fånigt.

Ehm... Jo, det var det.

Uppdaterat: 2024-03-24 13:46
gmogmo skrev:

Mr Snoid skrev:
LG hette ju en gång Lucky Goldstar. var heller inte så fånigt.

Ehm... Jo, det var det.

Ja det var det faktiskt 🤣

Uppdaterat: 2024-03-24 14:07

Raphael.
Från provkörning av spillrans nya scenic.

”Renault oppgir et offisielt strømforbruk på 16,9 kWt/100 kilometer. I vår testrute rundt Malaga ender vi på et snittforbruk på 18 kWt/100 kilometer. Da i en god blanding av motorvei, landevei - og svingete fjellveier. Det er ganske mye trafikk og også ganske moderate fartsgrenser, så snittfarten blir ikke kjempehøy. Det er rundt 20 grader, vi snakker altså norske sommertemperaturer her.”

Dvs som förväntat, runt 50 mil. 48 mil med denna testens förbrukning i moderata farter i förmånlig temperatur
Så nej, Renault har inte kommit på något revolutionerande nytt. Utan vad som kan förväntas av en bil med den formen.

Men säger inget om bilen i övrigt som verkar vara helt ok. Men den där enormt långa räckvidden däremot..,,,
Förvisso skulle jag nog komma närmare 10mil längre med den än min nuvarande elbil, såväl sommar som vinter.

Uppdaterat: 2024-03-24 14:38