Vi Bilägares forum

Hybridbilar ökar kraftigt – bensin fortfarande i topp

Hybridbilar ökar kraftigt – bensin fortfarande i topp

Hybridbilar ökar betydligt mer än elbilar på Europamarknaden. En av raketerna är Volvo Cars.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-21 09:27

Kommentarer

Intressant ändå att det är hybridbilarna som ökar mest. Jag skulle vilja påstå att det helt beror på att utbudet är rätt skralt på elbilsmarkanden, man är bunden till rejält dyrare bilar om man vill ha en bil större än golfklassen, Tesla Model Y är väl undantaget.
För många är inte elbilarna tillräckligt attraktiva sett till vad man får för pengarna. Dock verkar det komma intressanta bilar under 2024. Dock är priserna fortfarande för höga för den korta räckvidden och osäkerheten kring andrahandsvärden. Det är ju stora kapitalkostnader som kommer ta tid att köra ikapp, och det gör man inte idag, i alla fall inte som privatperson, ens på andrahandsmarknaden.

Uppdaterat: 2024-03-21 10:05

Inte alls konstigt att hybrider ökar. Man får till exempel en ny Toyota Yaris Cross Hybrid för 286 900 kr eller 313 900 om man går upp en nivå i utrustning (355 900 som allra dyrast). Det är faktiskt billigt, och man klarar sig med bara lite smart körning på 0,4 liter milen. På köpet slipper man räckviddsångesten samt får marknadens absolut bäst beprövade hybridsystem. Man får till och med en ny och betydligt större Toyota Corolla Cross Hybrid för överkomliga 352 900 med en förbrukning som lätt går att kapa till 0,45 liter milen - och då är den bilen ändå relativt stor. Hos oss landar det antingen i just en Yaris Cross Hybrid till i första hand frugan, eller en Corolla Cross Hybrid som blir vår enda och gemensamma bil. Det händer inte att vi lägger vi typ 569 900 kronor på en elbil med på papperet 50 mils räckvidd som under ogynnsamma förhållanden kan bli så låg som typ bara 27 mil.

Uppdaterat: 2024-03-21 14:01
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Inte alls konstigt att hybrider ökar. Man får till exempel en ny Toyota Yaris Cross Hybrid för 286 900 kr eller 313 900 om man går upp en nivå i utrustning (355 900 som allra dyrast). Det är faktiskt billigt, och man klarar sig med bara lite smart körning på 0,4 liter milen. På köpet slipper man räckviddsångesten samt får marknadens absolut bäst beprövade hybridsystem. Man får till och med en ny och betydligt större Toyota Corolla Cross Hybrid för överkomliga 352 900 med en förbrukning som lätt går att kapa till 0,45 liter milen - och då är den bilen ändå relativt stor. Hos oss landar det antingen i just en Yaris Cross Hybrid till i första hand frugan, eller en Corolla Cross Hybrid som blir vår enda och gemensamma bil.

Jag rekommenderar att ni provkör Lexus LBX. Attans trevlig liten bil, bygger på Yaris Cross. Men är nått helt annat i fråga om komfort och riktigt snygg. Inte heller vansinnigt mycket dyrare.
Jag har provkört den, men enda nackdelen var att jag inte kunde få stolen nog långt bak. Men i övrigt en supertrevlig och bränslesnål bil.

Uppdaterat: 2024-03-21 13:56

Den drar iväg lite onödigt mycket i pris. Man får just den betydligt större Corolla Cross Hybrid för samma pengar, men absolut att vi ska titta på den!

Uppdaterat: 2024-03-21 14:01
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Den drar iväg lite onödigt mycket i pris. Man får just den betydligt större Corolla Cross Hybrid för samma pengar, men absolut att vi ska titta på den!

Ja men komforten och kvalitén på interiör och utseendet får du inte i en Toyota. Även drivlinan är mer raffinerad på Lexusen med mer avancerat hybridsystem och kraftigare elmotor samt batteri. Den var riktigt trevlig att köra, bra med kraft utan att bensinmotorn förde nått stort väsen.

Uppdaterat: 2024-03-21 14:16

Har Toyota kommit med ljudisolering ännu?

Uppdaterat: 2024-03-21 14:18

Snoid: "Jag rekommenderar att ni provkör Lexus LBX. Attans trevlig liten bil, bygger på Yaris Cross. Men är nått helt annat i fråga om komfort och riktigt snygg. Inte heller vansinnigt mycket dyrare.
Jag har provkört den, men enda nackdelen var att jag inte kunde få stolen nog långt bak. Men i övrigt en supertrevlig och bränslesnål bil."

Jag har inte provkört LBX, men dock Yaris Cross. Noterade då förarstolen begränsade skjutmån, och tydligen har LBX "ärvt" detta. Jag är 189 cm lång, så att hitta tillräckligt plats för benen i B-segmentets bilar är inte enkelt.

Uppdaterat: 2024-03-21 14:28
L. Mäkinen skrev:

Har Toyota kommit med ljudisolering ännu?

Jepp, flera av deras modeller är nu mer helt ok.

Uppdaterat: 2024-03-21 14:38
40-talisten skrev:

Snoid: "Jag rekommenderar att ni provkör Lexus LBX. Attans trevlig liten bil, bygger på Yaris Cross. Men är nått helt annat i fråga om komfort och riktigt snygg. Inte heller vansinnigt mycket dyrare.
Jag har provkört den, men enda nackdelen var att jag inte kunde få stolen nog långt bak. Men i övrigt en supertrevlig och bränslesnål bil."
Jag har inte provkört LBX, men dock Yaris Cross. Noterade då förarstolen begränsade skjutmån, och tydligen har LBX "ärvt" detta. Jag är 189 cm lång, så att hitta tillräckligt plats för benen i B-segmentets bilar är inte enkelt.

I frugans I20 går det att skjuta stolen tillräckligt långt bak.
Du har väl testat Bayon? Nya I20 ryms jag riktigt bra i.
Tror det är ”lansering” för LBX nu, jag fick testa en som stod parkerad på baksidan hos handlaren men inte var ”förbjudet” att provköra.

Uppdaterat: 2024-03-21 14:41

Finns flera modeller i storleken ovanför ID.3 om man tycker den är för liten. Och till överkomliga priser. Renault Scenic E-Tech för 464 tkr t.ex. Men vi ska inte haka upp oss för mycket på inköpspriset.
El är billigt idag, framförallt för hemmaladdare, och tittar vi i ett längre framtidsperspektiv så kommer priserna för bensin/diesel stiga kraftigt. Koldioxidskatter, utsläppshandel, EU-direktiv osv.
Räckvidden är inte för kort. Jag ser ingen anledning för folk att leta efter elbilar som har längre räckvidd än runt 40 mil. Vem åker 40 mil i ett sträck utan en toapaus?
Men folk är ju vana vid en bensinbils räckvidd och tänker inte på att när man gör paus på resan så kan man passa på att lada samtidigt. En vanesak.
Behövs ett förändrat tänkande helt enkelt, något som uppenbart kan vara svårt för en del bilister.

Hybrider löser inte problemet med fossilbilar, det är ju fortfarande klimat- och miljöförstörande utsläpp.
Dessutom har hybrider högre service- och underållskostnader än elbilar, ja även högre än förbränningsbilar utan hybriddrift. Detta därför att en hybrid har ju dubbla drivsystem som ska underhållas och servas. Mer komplicerad konstruktion, mer som kan gå sönder. Mer som måste kollas, servas och underhållas. Det kostar mer.
ViB har haft artiklar om detta förut, om höga servicekostnader för hybrider.
Men många tänker inte på servicekostnaden när de köper ny bil.
Sen har ju hybrider mindre utrymmen. Hybridsystemen tar plats.

Att hybrider är populära skulle jag säga beror på att det finns en oro för tillgången på laddstationer i Europa.

Uppdaterat: 2024-03-21 14:59

Raphael - konstigt att du inte redan hoppat på elbils-tåget så entusiastisk som du verkar vara... Och det är klart att inköpspriset har en stor påverkan på totalkostnaden. Förr i dessa spalter tjatades det oavbrutet om TCO-kalkyler men numera är den diskussionerna inte lika populära längre.

Uppdaterat: 2024-03-21 15:48
Pi skrev:

Raphael - konstigt att du inte redan hoppat på elbils-tåget så entusiastisk som du verkar vara... Och det är klart att inköpspriset har en stor påverkan på totalkostnaden. Förr i dessa spalter tjatades det oavbrutet om TCO-kalkyler men numera är den diskussionerna inte lika populära längre.

+100 Pi
Men visst gör det att ”räkna hem” en elbil av det billigare slaget.

Uppdaterat: 2024-03-21 15:56

Guran - tveksam även till detta men i så fall får man nog försaka en hel del av olika former av egenskaper. Sen kommer det säkert att förändra sig med tiden men just nu är det svårt att hitta men givetvis beroende på våra enskilda krav.

Uppdaterat: 2024-03-21 16:01
Mr Snoid skrev:

SnookerPro skrev:
Ja men komforten och kvalitén på interiör och utseendet får du inte i en Toyota. Även drivlinan är mer raffinerad på Lexusen med mer avancerat hybridsystem och kraftigare elmotor samt batteri. Den var riktigt trevlig att köra, bra med kraft utan att bensinmotorn förde nått stort väsen.

Ingen skillnad alls på drivlinorna mellan Toyota och Lexus man använder samma 3 eCVT transmissioner ( P610, P710 & P810) enda som skiljer sig åt lite grann är effekt uttaget från bensinmotorn (t.ex. RAV 4: 177hk vs Lexus NX 190hk) samt lite på effekten i elmotorn fram på bilarna, så det "raffinerade" ligger mer i det övriga med ljuddämpning och materialval för "känslan"...

Sen är Raphael ute och cyklar fullständigt vad gäller "dubbla drivsystem" på hybrider (iaf Toyota/Lexus); Elmotorerna /generatorerna är integrerade i eCVTn och då dessa bilar nyttjar dessa som både startmotor för förbränningsmotorn liksom generator för såväl låg som högspännings batterierna är det faktiskt FÄRRE delar i Toyota/Lexus hybriderna än en "vanlig" bil... ( sen vill ju alla som vanligt ta våra pengar så 15000 km/12 månader service intervall...)

Uppdaterat: 2024-03-21 16:15

Har Lexus/Toyota upptäckt parkeringsvärmaren än?

Uppdaterat: 2024-03-21 16:37
Pi skrev:

Guran - tveksam även till detta men i så fall får man nog försaka en hel del av olika former av egenskaper. Sen kommer det säkert att förändra sig med tiden men just nu är det svårt att hitta men givetvis beroende på våra enskilda krav.

Så klart får du anpassa dina krav. Men vad behöver du försaka?
Inte svårare än att sätta upp en kalkyl i Excel.
Kapitalkostnad, värdeminskning, skatt, försäkring, drivmedel och körsträcka.
Ser jag för egen del så kan jag inte ”räkna hem” en likvärdig ersättare till nuvarande elbil då jag räknar med att köra 1200 - 1500 mil/år kortare.

Uppdaterat: 2024-03-21 16:44
Apex skrev:

Har Lexus/Toyota upptäckt parkeringsvärmaren än?

Du får väl fråga dom, kanske finns i laddhybriderna.

Uppdaterat: 2024-03-21 16:44

Pi, jag har redan sagt flera gånger om att jag tittar på olika elbilar och det kommer ut flera alternativ i år som är intressanta för mig. Detta har vi redan diskuterat utförligt tidigare. Det verkar som att minnet är kort.

Uppdaterat: 2024-03-21 17:58

Antonius har tydligen missat ViB:s sammanställning där laddhybrider/hybrider var dyrast att serva.

ViB har ju testat många olika bilar genom åren. Toyota har på 3 år en genomsnittlig servicekostnad på 14 355 kr. Jämför med t.ex. Renault som har 7 310 kr.
Förklaringen till att det är dubbelt så dyrt att serva en Toyota jämfört med Renault, är att Toyota haft fler hybridbilar i ViBs tester.

Som ViB själva skriver:
” En förklaring till Toyotas höga prislapp är att märket fokuserat på hybridbilar som i princip har ”två drivlinor i en”. När båda två ska servas och underhållas blir kostnaden högre.”

Antonius får gärna hävda att ViB är ”ute och cyklar” och att de har fel.

Uppdaterat: 2024-03-21 18:05

Låt mig fortsätta citera ViB:

” Olika typer av hybrider sticker dock ut i vår granskning. ”Vanliga” hybrider som inte går att ladda kostar i genomsnitt 40 procent mer att serva än en vanlig bensinbil. I riktiga pengar handlar det om nästan 4 000 kronor.

Även om hybriden drar mindre bensin kostar den alltså mer att köpa och serva. Många hybrider som testats är Toyotabilar som vi tidigare avslöjat har höga servicekostnader, och även Kia sticker ut med höga servicekostnader.”

Uppdaterat: 2024-03-21 18:10

Raphael
Studera hur Toyotas hybriddrivlina är konstruerad så ser du att ViB:s slutsats är fullständigt fel.

Uppdaterat: 2024-03-21 18:10

Raphael
Studera hur Toyotas hybriddrivlina är konstruerad så ser du att ViB:s slutsats är fullständigt fel.

Uppdaterat: 2024-03-21 18:10
Mr Snoid skrev:

Raphael
Studera hur Toyotas hybriddrivlina är konstruerad så ser du att ViB:s slutsats är fullständigt fel.

Den är genialisk.

Uppdaterat: 2024-03-21 18:12

Ja det är inte lätt att förklara för de som inte förstår sig på tekniken.

Visst är Toyotas lösning suverän.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-21 18:34
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Guran - jodå, TCO-kalkyler och Excel var mina arbetsverktyg under en herrans massa år när jag jobbade så dessa är jag väl förtrogna med. Men precis som du så kan jag inte räkna hem en elbil med den utrustning/de egenskaper jag vill ha vs min årliga körsträcka.

Uppdaterat: 2024-03-21 19:14

Jag har sagt det förut, men säger det igen. Jag tycker det är galet att köpa en hybrid. Då har man två drivsystem som kan krångla var för sig eller i sitt samarbete. Dessutom innebär hybrid dyrare service. Ska man ha något med el inblandat så är det bättre att satsa fullt ut på el!

Uppdaterat: 2024-03-21 19:17

Finns typ inget mer driftsäkert man kan köpa än en Toyota/Lexus fullhybrid.

Uppdaterat: 2024-03-21 19:30

Fast det är ju svårt att förneka att Toyotas hybridsystem är rätt genialt och dessutom verkar mycket tillförlitligt. Förvisso är service-kostnaderna för Toyota höga men det var de även när de sålde konventionella ICE-bilar.

Uppdaterat: 2024-03-21 19:31
A.L skrev:

Ja det är inte lätt att förklara för de som inte förstår sig på tekniken.
Visst är Toyotas lösning suverän.
MVH AL

Ja enda hybriddrivlinan jag skulle kunna tänka mig. Både som laddhybrid eller hybrid.

Uppdaterat: 2024-03-21 20:02
Anders Egermo skrev:

Jag har sagt det förut, men säger det igen. Jag tycker det är galet att köpa en hybrid. Då har man två drivsystem som kan krångla var för sig eller i sitt samarbete. Dessutom innebär hybrid dyrare service. Ska man ha något med el inblandat så är det bättre att satsa fullt ut på el!

Men visst är väl du SAAB nörd och har ganska dålig koll på Toyota?

Uppdaterat: 2024-03-21 20:04

Är driftsäkerhet ett problem med bilar nuförtiden? Nu är det ganska länge sen jag var på väg någonstans och inte kom fram till målet på grund av att bilen gått sönder. Även då var det sällan något som tillverkaren kunde lastas för.

Uppdaterat: 2024-03-21 20:25
L. Mäkinen skrev:

Är driftsäkerhet ett problem med bilar nuförtiden? Nu är det ganska länge sen jag var på väg någonstans och inte kom fram till målet på grund av att bilen gått sönder. Även då var det sällan något som tillverkaren kunde lastas för.

Kan inte minnas att jag på 43 års bilkörande någonsin blivit fast pga bilens dåliga driftsäkerhet. Däremot att bilen blivit stulen, var en röd Golf 1 nån gång på tidigt 80-tal, samt att jag lyckades fylla E85 i den nyligen anskaffade dieselbilen, vilket uppdagades på Macken då några tiotal liter E85 fyllt i dieseltanken.
Men inte bilens fel.

Uppdaterat: 2024-03-21 20:34
Mr Snoid skrev:

Men visst är väl du SAAB nörd och har ganska dålig koll på Toyota?

Jag har jobbat yrkesmässigt med bilar i 33,5 år, bl.a. med VW, Audi, SAAB, Opel, Daewoo/Chevrolet och Subaru. Det jag har lärt mig är att SAAB var de mest påkostade och smarta bilarna, äldre Daewoo/Chevrolet var rent skräp, de nyare Chevorna var helt okej, äldre Oplar var inget vidare, men från -00 talet o framåt är de riktigt bra, Subaru har oförtjänt bra rykte, de är inte bättre än något annat.
Jag kan iallafall säga med all säkerhet att det blir fel på ALLA bilar, även Toyota!

Uppdaterat: 2024-03-21 22:05

Som jag skrev i mitt första inlägg ovan: Toyota har marknadens absolut bästa och mest välbeprövade hybridsystem. Det var genom min fru som jag upptäckte fördelarna med Toyota. Och nu när man är lite äldre och inte vare sig vill eller orkar trassla med dyra statusmärken med taskig kundpolicy, har Toyota blivit också mitt val.

Uppdaterat: 2024-03-21 23:44
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Synd att elbilarna inte ökar i den takt de skulle behöva göra, fossilbilarnas vara understöds av oljelobbyn och lobbyister inom fordonsindustrin, bonusstinna bildirektörer, fackföreningsbossar som exempel. Förnuftet säger hög verkningsgrad och minskat slöseri med energi = elbil.

Uppdaterat: 2024-03-22 06:14
Raphael skrev:

Finns flera modeller i storleken ovanför ID.3 om man tycker den är för liten. Och till överkomliga priser. Renault Scenic E-Tech för 464 tkr t.ex. Men vi ska inte haka upp oss för mycket på inköpspriset.
El är billigt idag, framförallt för hemmaladdare, och tittar vi i ett längre framtidsperspektiv så kommer priserna för bensin/diesel stiga kraftigt. Koldioxidskatter, utsläppshandel, EU-direktiv osv.
Räckvidden är inte för kort. Jag ser ingen anledning för folk att leta efter elbilar som har längre räckvidd än runt 40 mil. Vem åker 40 mil i ett sträck utan en toapaus?
Men folk är ju vana vid en bensinbils räckvidd och tänker inte på att när man gör paus på resan så kan man passa på att lada samtidigt. En vanesak.
Behövs ett förändrat tänkande helt enkelt, något som uppenbart kan vara svårt för en del bilister.
Hybrider löser inte problemet med fossilbilar, det är ju fortfarande klimat- och miljöförstörande utsläpp.
Dessutom har hybrider högre service- och underållskostnader än elbilar, ja även högre än förbränningsbilar utan hybriddrift. Detta därför att en hybrid har ju dubbla drivsystem som ska underhållas och servas. Mer komplicerad konstruktion, mer som kan gå sönder. Mer som måste kollas, servas och underhållas. Det kostar mer.
ViB har haft artiklar om detta förut, om höga servicekostnader för hybrider.
Men många tänker inte på servicekostnaden när de köper ny bil.
Sen har ju hybrider mindre utrymmen. Hybridsystemen tar plats.
Att hybrider är populära skulle jag säga beror på att det finns en oro för tillgången på laddstationer i Europa.

Uppdaterat: 2024-04-01 22:51

Härligt att läsa att det finns kloka människor. Mina första 400 mil i nya Elbilen. ger känslan av att det är billigt smidigt och bekvämt , jämfört med tidigare laddhybrid.

Uppdaterat: 2024-04-01 22:51
Trucker skrev:

Härligt att läsa att det finns kloka människor. Mina första 400 mil i nya Elbilen. ger känslan av att det är billigt smidigt och bekvämt , jämfört med tidigare laddhybrid.

Bra där!

Uppdaterat: 2024-03-22 13:21
Power to the people

Raphael: Räckvidden är inte för kort. Jag ser ingen anledning för folk att leta efter elbilar som har längre räckvidd än runt 40 mil.

För oss är räckvidden hos batteribilar väldigt mycket för kort, speciellt vintertid.

Raphael: Vem åker 40 mil i ett sträck utan en toapaus?

Vi kör lätt 40 mil utan toapaus. Skulle det bli behov, finns stortoa överallt längs med vägarna.

Raphael: Sen har ju hybrider mindre utrymmen. Hybridsystemen tar plats.

Märks inte i vår Camry.

Tack och lov har vi fortfarande friheten att välja det/de fordon och transportsätt som passar oss bäst utifrån alla de olika förutsättningar som finns till hands för Sveriges befolkning. D v s infrastruktur, geografi, resvanor, arbete, fritid, barn och inte minst ekonomi.

Uppdaterat: 2024-03-22 13:36
Elake Måns

Jag är numera inte helt oäven men att välja hybrid som nästa bil även om det skulle ta emot. Beror på hur det ser ut med ekonomin när det är dags att byta. En ren fossilbil lär det inte bli.

Uppdaterat: 2024-03-22 14:52
J.L skrev:

Synd att elbilarna inte ökar i den takt de skulle behöva göra, fossilbilarnas vara understöds av oljelobbyn och lobbyister inom fordonsindustrin, bonusstinna bildirektörer, fackföreningsbossar som exempel. Förnuftet säger hög verkningsgrad och minskat slöseri med energi = elbil.

Du får väl köpa dig en varje år och byta tätt, så du bidrar med ditt strå till stacken.
Finns inget mer än hycklare som gnäller på ett att jorden går under om 3 månader om inte alla köper elbil, själv borde i lägenhet, åker 10 år gammal dieselkärra och "tycker" andra skall ändra och anpassa sig efter deras visa.

Nu vet jag inte hur du bor, eller vad du kör. Men att köpa en ny bil, får vi väl ändå hålla med varandra, att det är den sämsta affären både för plånboken och miljön. Bättre satsa på en begagand.

Uppdaterat: 2024-03-22 15:17

Många känner osäkerhet , om det lönar sig ekonomiskt att välja Elbil vid nybilsköp . Och det beror nog på bilmärke och vad man vill ha för typ av bil . Och hur mycket man kör framförallt. Men ett tips kan ju vara att googla tex Cupra privatleasing och välj modell . För finns det några som vet VW Konsernens bilars restvärde så , så är det ju dom. Och tänk då också på årsskatten och vad som ingår . Som tex förvärmning. inget dyrt serviceavtal om man kör mycket mil osv . Körbarhet ! Förstår den som provkört .

Uppdaterat: 2024-04-01 22:51

Koncernens

Uppdaterat: 2024-04-01 22:51

För er som inte orkar eller vill veta ? Så kan jag meddela att i det fallet så är leasing kostnaden ungefär den samma . För Elbilen eller motorsvagare bensinare . Och ingen tror väl att VW Finans vill förlora pengar ?

Uppdaterat: 2024-04-01 22:51
Trucker skrev:

För er som inte orkar eller vill veta ? Så kan jag meddela att i det fallet så är leasing kostnaden ungefär den samma . För Elbilen eller motorsvagare bensinare . Och ingen tror väl att VW Finans vill förlora pengar ?

Dvs 49kr/mil om man ”kör upp” alla 3000milen på tre år. + ström
Så dryga 50kr/mil.
Inte alls billigt.

Uppdaterat: 2024-03-22 16:55
Mr Snoid skrev:

Trucker skrev:
För er som inte orkar eller vill veta ? Så kan jag meddela att i det fallet så är leasing kostnaden ungefär den samma . För Elbilen eller motorsvagare bensinare . Och ingen tror väl att VW Finans vill förlora pengar ?

Dvs 49kr/mil om man ”kör upp” alla 3000milen på tre år. + ström
Så dryga 50kr/mil.
Inte alls billigt.

Uppdaterat: 2024-04-01 22:51

Jämförelsen gällde jämfört med bensin bilarna . Och då blir ju dom naturligtvis ännu dyrare med skatt och bränsle . Eftersom Leasing avgiften är den samma . Men så självklara saker trodde jag inte att man behövde förklara . Den som väljer begagnad bil kan ju i det fallet åka billigare . Men då är den begagnad också . Själv kör jag 35000 mil om året med 100 % hemmaladdning . Och betalar 6280 kr i månaden inkl försäkring och service . Och då ingår Cupra paketet med Elstolar mm . Lätt matematik ger 3500/12= 291 mil i månaden . 6280 / 291 = 21,5 kr milen plus EL 4 kr milen plus egen köpta vinterhjul 1kr milen Totalt 26,5 kr milen . Så vi åka långt som händer kanske 4 gånger per år . Så tar vi Gummans V50 Diesel . Därför skrev jag framförallt beroende på hur mycket man kör . Det finns inte bara en sanning som gäller för alla . Men hoppas att du är nöjd med ditt bilval som säkert passar dig. Ps, När jag var ung en gång för väldigt länge sen , och hade gamla bilar som hela tiden gick sönder . Vilket jag då gillade eftersom jag tyckte det var roligt att skruva . Så Sa en kompis pappa som bytte bil var tredje år, att det är bara att välja pojkar Reparera eller Amortera. Kanske tänkvärt ?

Uppdaterat: 2024-04-01 22:51

35000 mil om året, då får du ligga i rejält.
Men oavsett så är det dom många milen som ger fördel elbil.
Har en själv, men den har jag köpt och kört 7000mil med på 27 månader.
Värdeminskning, om jag skulle sälja i dag, ca 10kr/mil
Kapitalkostnad ca 6kr/mil
Ström knappt 5kr/mil
Service 1,5kr/mil
Försäkring 1kr/mil
Blir 23,5 kr/mil.
Säg 25kr/mil för enkelhetens skull.

Men sedan årsskiftet kör jag 1200 mil mindre per år och helt plötsligt blir kalkylen annorlunda.
Hade jag fortsatt köra så mycket så hade valet varit enkelt.

Uppdaterat: 2024-03-22 18:00
Mr Snoid skrev:

35000 mil om året, då får du ligga i rejält.
Men oavsett så är det dom många milen som ger fördel elbil.
Har en själv, men den har jag köpt och kört 7000mil med på 27 månader.
Värdeminskning, om jag skulle sälja i dag, ca 10kr/mil
Kapitalkostnad ca 6kr/mil
Ström knappt 5kr/mil
Service 1,5kr/mil
Försäkring 1kr/mil
Blir 23,5 kr/mil.
Säg 25kr/mil för enkelhetens skull.
Men sedan årsskiftet kör jag 1200 mil mindre per år och helt plötsligt blir kalkylen annorlunda.
Hade jag fortsatt köra så mycket så hade valet varit enkelt.

Uppdaterat: 2024-04-01 22:51

Jo jag pendlar 12 mil om dagen . Och har dom flesta nära och kära. Inom räckvidd tur och retur . Men hade jag haft en mil till jobbet och sommarställe 40 mil bort . Så hade jag nog valt Laddhybrid eller vanlig hybrid .

Uppdaterat: 2024-04-01 22:51