Vi Bilägares forum

Sex bromsbyten på tre år i Volvo XC40

Sex bromsbyten på tre år i Volvo XC40

Christian Erikssons Volvo XC40 har gått 9 300 mil och redan fått byta bromsar sex gånger. ”Verkstaden vill bara byta bromsar i stället för att leta efter vad som kan vara ett bakomliggande problem”, säger han.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-18 15:20

Kommentarer

Han kanske bromsar för mycket och det tål tydligen inte volvobilen. Jag använder i stort sett aldrig bromsen bara underhållsbromsar ibland för att slipp gravrost. För övrigt visar Volvos kommentarer att det är lite smäckig konstruktion .Jag har inte brytt mig om vridmoment vid däckbyte under 40 år och aldrig haft såna problem på Volvobilar som jag kört massor av modeller av. Har bytt hjulen själv själv till för 10 år sen . PÅ senare år är det kanhända momentnyckel på däckbytesverkstan- men ändå lite "skylla från sig kommentar" av Volvo. Undvik modellen är mitt erfarna råd med massor av erfarenhet av riktigt bra Volvobilar mest förra seklet dock nu dyrare och betydligt sämre tydligen.

Uppdaterat: 2024-03-18 16:31
bengt39

Har aldrig sett en bilverkstad stå å drar hjulmuttrar med momentnyckel. Inte ens på Volvo. Så det är bara svepskäl för man har ett underliggande problem som man inte kan lösa.

Uppdaterat: 2024-03-18 17:37

Två möjliga orsaker!
* Inte ovanligt att tillverkare omsätter behandlat/härdat gods alldeles för nära inpå själva behandlingen.
Behandlat god bör ”ligga till sig”, enligt branschfolk.

*Rostangrepp mellan själva bromsskiva och hjulnavet, A & O att det är absolut rent mellan/på dessa ytor vid montage, annars risk för rost! Det ger obalans i maskineriet!
Hjulmuttrar, högst osannolikt efter 3x byten …

Uppdaterat: 2024-03-18 20:37
Flygaralex

Det jag ser på bilden med hjulet är en skiva av dålig kvalité.
Riktiga lågprisskivor brukar vara så där poriga i ytan trots att de är välanvända, tillverkade av återvunnet skrot.
En bra skiva som används är helt blank som en spegel.

En annan anledning till att skivor slår sig är glapp i hjulupphängningen, det som håller hjulet i längdled, en klassiker är ju Ford Sierra där bakåtriktade bärarmens bussning var för klen. Biltema hade tex krav på byte till förstärkta bussningar för att garantin skulle gälla på skivorna.
Volvo skulle kanske titta på hur hjulet rör sig när man bromsar, kanske är nån bussning för mjuk ??

Uppdaterat: 2024-03-18 21:59

Mycket märkligt och Volvo måste väl ha klass A skivor och klossar som dom sätter på som ny och i garanti ärenden.
Kia har väl lite av samma problem med hybrider/elbilar där det byts skivor och belägg på vissa bilar i samma omfattning på låga mil fast där är det slitage del som kunden får betala.

Mina nya Skoda med orginal prylar har rullat 8-10000 mil med min gubbkörning innan första belägg bytet och skivor än längre.
Körmönster har ju en stor påverkan av hur bromsskivorna mår och beläggens livslängd.
Kraftigare inbromsningar med jämna mellanrum i samband med gubbkörning eller Eco körning är positivt för livslängd.

Men när man ser pris spannet som reservdel på tex Trodo/ autodoc / biltema där en skiva till en viss specifik bil kan finnas i 6-8 fabrikat och ett pris spann från 350:- till 1200:- så är det nog så att man får vad man betalar för.

Uppdaterat: 2024-03-19 06:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Mycket märkligt och Volvo måste väl ha klass A skivor och klossar som dom sätter på som ny och i garanti ärenden.
Kia har väl lite av samma problem med hybrider/elbilar där det byts skivor och belägg på vissa bilar i samma omfattning på låga mil fast där är det slitage del som kunden får betala.
Mina nya Skoda med orginal prylar har rullat 8-10000 mil med min gubbkörning innan första belägg bytet och skivor än längre.
Körmönster har ju en stor påverkan av hur bromsskivorna mår och beläggens livslängd.
Kraftigare inbromsningar med jämna mellanrum i samband med gubbkörning eller Eco körning är positivt för livslängd.
Men när man ser pris spannet som reservdel på tex Trodo/ autodoc / biltema där en skiva till en viss specifik bil kan finnas i 6-8 fabrikat och ett pris spann från 350:- till 1200:- så är det nog så att man får vad man betalar för.

Min Fabia jag körd över 5 år och gått 10600 mil och aldrigt byt bromsskivor och aldrigt byt bromsklossar visar ca 25% kvar nära slut men det fortsätter rulla nån tusen mil eller nästa år ev byta bromsklossar beror på vad service ser slitage.

Uppdaterat: 2024-03-19 08:55
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag har haft bilar som har körts hårt utan att få problem med bromsar. Sist jag hade problem med bromsar på någon av de tidigare bilarna var på 90-talet, en gamma slutkörd Escort.
Det här är helt enkelt kass kvalitet eller kass installation av Volvo.

Uppdaterat: 2024-03-19 09:48

Har inte heller haft några bromsrelaterade problem på mina bilar under lång tid - senast var nog Toyotan jag köpte ny 2003 som krävde "renovering" av frambromsarna efter typ 7500 mil + givetvis den obligatoriska "upp-smörjningen" av bakbromsarna typ 1 gång/år. Men övriga bilat - mest VAG - har klarat sig helt under de 4--5 år och 8000--10.000 mil dom brukat rulla före bilbyte.
Det kan dock inte sägas om vår Lill-Kia som kräver en hel del tillsyn (byte) av bromsdetaljer trots att den ändå rullar runt 1000 mil/år och varje dag. Bilen har f ö fungerat utmärkt men kräver bromsrenoveringar med jämna mellanrum, tyvärr. Tydligen inte ovanligt för Kia/Hyundai enligt en verkstad vi anlitar.

Uppdaterat: 2024-03-19 10:59

Så jäkla dåligt av volvoverkstaden att bara byta i stället för ta reda på det verkliga problemet.

Uppdaterat: 2024-03-19 11:14

Chililli2006 Bästa kommentaren hittills ! Egentligen skandalöst.

Uppdaterat: 2024-03-19 13:33
bengt39
Pi skrev:

Har inte heller haft några bromsrelaterade problem på mina bilar under lång tid - senast var nog Toyotan jag köpte ny 2003 som krävde "renovering" av frambromsarna efter typ 7500 mil + givetvis den obligatoriska "upp-smörjningen" av bakbromsarna typ 1 gång/år. Men övriga bilat - mest VAG - har klarat sig helt under de 4--5 år och 8000--10.000 mil dom brukat rulla före bilbyte.
Det kan dock inte sägas om vår Lill-Kia som kräver en hel del tillsyn (byte) av bromsdetaljer trots att den ändå rullar runt 1000 mil/år och varje dag. Bilen har f ö fungerat utmärkt men kräver bromsrenoveringar med jämna mellanrum, tyvärr. Tydligen inte ovanligt för Kia/Hyundai enligt en verkstad vi anlitar.

Jo, Toyota hade en period där på 00 talet med dåliga bromsar, de började med bromsar från Bosch på Europeiska bilar, och det blev inte lika bra som tidigare när de hade sitt eget fabrikat.
VW hade oxå en period med riktigt dåliga bromsar bak, men idag verkar de ha ATE som är bra.

Uppdaterat: 2024-03-19 23:00

Körde bakom en Volvo en gång där föraren bromsade till ca varje 200 meter. Orkade inte med detta så jag körde om Volvon.
Inte undra på att en del måste byta bromsar ofta.

Uppdaterat: 2024-03-20 06:38
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Körde bakom en Volvo en gång där föraren bromsade till ca varje 200 meter. Orkade inte med detta så jag körde om Volvon.
Inte undra på att en del måste byta bromsar ofta.

Ja så är det hela tiden nuförtiden när man ligger efter landsvägarna.

Hela tiden pumpas det bromsljus och det är dom adaptiva farthållarnas förtjänst och ofta en ryckig körning framme i kön av nån som inte fattar hur bra det är med farthållare utan envisas med att jag vill ”köra” bil🥺😂

En annan anledning är dåliga farthållare lösningar i vissa bilar med för liten hysteres som orsakar detta och även hur den är implementerad i användarvänligheten.

Uppdaterat: 2024-03-20 06:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Ja så är det hela tiden nuförtiden när man ligger efter landsvägarna.
Hela tiden pumpas det bromsljus och det är dom adaptiva farthållarnas förtjänst och ofta en ryckig körning framme i kön av nån som inte fattar hur bra det är med farthållare utan envisas med att jag vill ”köra” bil🥺😂
En annan anledning är dåliga farthållare lösningar i vissa bilar med för liten hysteres som orsakar detta och även hur den är implementerad i användarvänligheten.

De som vill "köra själv" pendlar ofta mellan 70-80 på 80-väg och det är störande.
Sedan saktar de ned till 60 vid en fartkamera.

Uppdaterat: 2024-03-20 07:57
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Körde bakom en Volvo en gång där föraren bromsade till ca varje 200 meter. Orkade inte med detta så jag körde om Volvon.
Inte undra på att en del måste byta bromsar ofta.

Instämmer. Oftast är det Volvo man ser småbromsandes hela tiden. Verkar vara dåligt programmerade adaptiv farthållare. Kan även vara att regen på deras hybrider är alldeles för kraftfull, vilket jag har upplevt.

Uppdaterat: 2024-03-20 10:36
Axa skrev:

Hackenbush skrev:
Körde bakom en Volvo en gång där föraren bromsade till ca varje 200 meter. Orkade inte med detta så jag körde om Volvon.
Inte undra på att en del måste byta bromsar ofta.

Instämmer. Oftast är det Volvo man ser småbromsandes hela tiden. Verkar vara dåligt programmerade adaptiv farthållare. Kan även vara att regen på deras hybrider är alldeles för kraftfull, vilket jag har upplevt.

Är väl alla bilar som kör med adaptiv farthållare som småbromsar. Men lätt att haka upp sig på någon speciell. Jag reflekterade fört på detta på alla e-Golf som körde på motorvägen i Norge och ideligen ”bromsade” även i uppförsbackar…

Uppdaterat: 2024-03-20 10:54

Den adaptiva farthållaren bromsar bara bilen när någon framför kör saktare. Alltså inte hela tiden,
Volvon jag såg som bromsade ofta hade ingen bil framför sig.

Uppdaterat: 2024-03-20 11:13
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nja Hacken - farthållaren strävar ju efter att hålla konstant fart om den inte har en bil framför och det kan ju också innebära att den bromsar lite till och från - beroende på hur terrängen ser ut. Det hade varit intressant att veta hur ofta ens egen bil bromsar så att bromsljusen tänds när man kör på farthållaren.

Uppdaterat: 2024-03-20 11:17
Pi skrev:

Nja Hacken - farthållaren strävar ju efter att hålla konstant fart om den inte har en bil framför och det kan ju också innebära att den bromsar lite till och från - beroende på hur terrängen ser ut. Det hade varit intressant att veta hur ofta ens egen bil bromsar så att bromsljusen tänds när man kör på farthållaren.

Den tänder bromsljusen betydligt oftare än du tror. Syns i innerbackspegeln om man har skitig bakruta eller vid dimma

Uppdaterat: 2024-03-20 11:21

Har aldrig skitig bakruta, Guran. För jag åker inte i likadan bil som du...:)

Uppdaterat: 2024-03-20 11:29

Här håller jag med Hacken. Volvo är utan undantag den som oftast tänder bromsljusen. Även när det är plan väg och utan någon annan framför. Ibland flimrar det väldigt frekvent.

Uppdaterat: 2024-03-20 11:48

När någon framför saktar in ganska mycket så visst märks det att min bil bromsar och är det skymning kan man se ljuset i backspegeln.

Uppdaterat: 2024-03-20 12:04
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

På min bil syns det på bilen i displayen när bromsljusen tänds. Var likadant på Mercan har jag för mig...

Uppdaterat: 2024-03-20 12:23

Tack Ben 39 , vi tänker lika.

Uppdaterat: 2024-03-20 12:25

Intressant diskussion om bromsljusen. I Öresundsregionen med influens av Öresundsbron och Köpenhamn och den stora lastbilstrafiken på E6an från Trelleborg märker jag litet av det som skrivs trots att vi bor i Nordens största storstadsregion. Inte en susning vad självkörningssystemen visar på egna bil Förmodligen litet då jag sällan behöver bromsa och håller avstånd även om det går undan och sällan ser onödiga bromsljus hos andra. Kan väl inte vara så att skåningarna är bättre bilförare? Förmodligen kanhända att jag sällan behöver köra i rusningstrafiken

Uppdaterat: 2024-03-20 12:45
bengt39
Pi skrev:

Har aldrig skitig bakruta, Guran. För jag åker inte i likadan bil som du...:)

Är väl ingen som vet 🤣

Uppdaterat: 2024-03-20 12:45
Mr Snoid skrev:

Pi skrev:
Har aldrig skitig bakruta, Guran. För jag åker inte i likadan bil som du...:)

Är väl ingen som vet 🤣

Den var bra, hahaha!

Uppdaterat: 2024-03-20 16:24