Volvos skärmlösning i nya EX30-modellen väcker känslor.
”Tycker säkerhetsmärket Volvo verkligen att det här är bra?”
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-19 15:46
Volvos skärmlösning i nya EX30-modellen väcker känslor.
Kommentarer
Interiören ser hemsk ut🤮
EX30 är konstruerad för att vara så billig som möjligt att tillverka, och ge mesta möjliga vinst åt Volvo. Då är det helt skärmbaserade instrumentklustret helt logisk, inga extra knappar m.m som kostar pengar. Tesla visade vägen för denna bilbyggarfilosofi, och Volvo med flera följer efter. Så länge köparna accepterar enbart skärmlösningar, så kommer vi att ser mer av det.
Ambitionen att vara nummer ett i säkerhet, det har Volvo lagt på hyllan. Nu gäller bara att få full pott i krocktesterna, allt övrigt spolas. Några anpassningar till svenska marknaden kommer vi inte heller att se. Det är bönräknarna hos ägarna Geely som bestämmer Volvos bilar i fortsättningen.
Daf 66 i repris. Tydligen har VolvoCars snålat in på datorkraften också, vilket gör att funktioner o displayen laggar.
Aldrig i livet skulle man köpa den därra Volvobilen utan hastighetsmätare i siktlinjen. Så j....la uselt!
"Kanske är sensmoralen att vissa saker inte behöver förändras utan funkar precis lika bra då som nu."
"nu som då" skulle det nog vara.
Tja den som kör med den filosofin brukar ju hånas som världens största idiot, inte många är självsäkra nog att våga sätta sig upp mot majoritetens åsikt.
Någon som vet om det rör sig om många kronor per bil, eller är det ägarnas plånböcker som drabbas om man behåller knapparna
Volvo EX30 är en kinesisk bil -vilket förklarar allt. Kulturella skillnader, helt enkelt.
Fast nu byggs förstås inte EX30 i fabriken i Göteborg utan i kinesiska Zhangjiakou samt från och med 2025 även i belgiska Gent. Och plattformen har utvecklats av Geely i Kina och finns redan i en mängd olika bilar, bland annat Zeekr och Smart.
Volvos motto, "billighet före säkerhet"
En knapp kostar att utveckla och sen att tillverka.
Mjukvara kostar att utveckla, sen kostar den ingenting.
Klart som korvspad att tillverkaren helst bara vill ha mjukvara och slippa tillverka knappar.
Det är så girigt av de biltillverkare som tillverkar ( dyra bilar ) utan instrumentering bakom ratten, skulle aldrig köpa en bil där du tvingas läsa självklar information i en skärm bredvid ratten.
En återgång till en del av 60-talets bilar a'la Hundkojan. Men kanske inte en positiv återgång...
Förr var instrumentering i mitten ett sätt att inte behöva ha två varianter för vänster- resp högerstyrning. Nu är den enda skärmen till för att slippa knappar och spakar. Men båda sätten handlar om att förbilliga produktionen.
Visst var det anledningen förr 40-talisten men ändå ett talande exempel tycker jag på att utvecklingen inte jämt tar steg framåt. Även blinkers-spaken kunde t ex sitta som ett vred på instrumentpanelen - för att ta ytterligare dåliga exempel från förr.
Den sämsta affär någonsin var att sälja Volvo till kineserna , nu är Volvo bara en i mängden av kineskärrar, vis framsta föremål är att raportera till centralkommiteen i Beijing via diversa kamerar och microfoner.
Tacka finansvärldens "klippare" för det. Skulle aldrig köpa en "Volving" med eller utan knappar!
Är en jätteskillnad såklart!!
Tänk att varje knapp/vred skall ”ritas, pressverktyg, gjutgods etz. sedan monteras såklart!
Sedan ligga på reservdelar på någon hylla…. (dyrt)
Istället slänger man in ALLT i en skärm/data som du kan konfigureras hur och närsomhelst!!
När sedan skärmen går sönder, tror ju konsumenter att den kostar multum, vilket företagen såklart nyttjar!!
(billig att tillverka för bilindustrin)
Aha! Den görs inte på Hisingen. Har inte hängt med.. :)
Naturligtvis inget Volvotänk i Zhangjiakou.
Bilen är baserad på Geely Geometry EX3 och volvos inblandning är bara att man tagit fram plattformen bilen är baserad på. Instrumentering, inredning etc är Geelys.
Geometry E måste det väl ändå vara i så fall?
https://en.wikipedia.org/wiki/Geometry_E
Säga vad man vill om EX30, men E3 och EX3 är tydligt helt andra bilar, på en helt annan plattform. EX30 är dock samma som Zeekr 00x (glömt bort siffran) och Smart brädgård ett.
Zeekr har ingen siffra. Den heter Zeekr X, eller möjligen en romersk tia.
Ah, fick för mig att de hade ett namngivningschema. Men sant efter Zeekr 001 kom X. 🤯
Det billigaste hade varit en mobiltelefonhållare och inget annat. Att kunna köra iväg utan telefonen uppkopplad mot bilen ska ju inte gå men i övrigt har man hastighetsmätare och allt annat via telefonens skärm. Nu hade det ju aldrig fungerat säkerhetsmässigt eftersom en telefon i detta sammanhanget är liten.
Själv har jag just en mobiltelefonhållare i min elbil för att det ansågs vara tillräckligt för vissa funktioner så som att lägga in avgångstider och ställa in laddningsnivå. Bilen har ingen skärm mer än en liten som endast agerar som backkamera. Jag behöver absolut inte koppla upp telefonen utan har alla andra funktioner i bilen analogt.
Jämför Volvon med Zeekr som är samma bil i grunden och man ser hur det kan göras annorlunda.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.