Vi Bilägares forum

Volvo om långa leveranstiderna: ”En bedrift för varumärket”

Volvo om långa leveranstiderna: ”En bedrift för varumärket”

Att bilköparna kan få vänta lika länge på en ny Volvo som för en Ferrari är en bedrift för varumärket, enligt chefen för Volvo Cars onlineförsäljning i Tyskland.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-19 08:57

Kommentarer

Den som väntar på något gott, osv... Men att långa leveranstider var statushöjande, det var något nytt. Så ni som beställer en ny Volvo, tänk på att den årslånga väntetiden på bilen är premium och ger er respekt!

Uppdaterat: 2024-03-19 09:25

Haha, låter som ett svepskäl. Något är galet. Tror dock långa leveranstiderna på V60 tex, beror på att man fokuserar stenhårt på EX30, och att korta ned ledtiderna på den, samma gäller väl EX90.
Kan Porsche leverera på 2-5 månader, borde Volvo kunna leverera en V60 på 3-4 kan man ju tycka.

Uppdaterat: 2024-03-19 09:46

När man tror att man är Ferrari…

Uppdaterat: 2024-03-19 09:49

Om det var så att Volvo hade någon typ av växtvärk så skulle det ju vara begripligt, men nu handlar det ju om att de inte kan skruva ihop ganska beskedliga volymer av modeller som sjunger på sista versen. Då kan det inte gärna vara något annat än att inköpschefen har gjort bort sig.

Uppdaterat: 2024-03-19 10:33

Att ha långa leveranstider kan aldrig vara positivt. Företaget kan så klart sälja mer om de får ner leveranstiderna.
Kunder som behöver en bil om 6 månader inte in måste ha en Volvo kommer ju då välja något annat märke och när de väl bytt så finns risken att de inte kommer tillbaka förutsatt att de är nöjd med det andra märket.

Uppdaterat: 2024-03-19 11:13
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag ska aldrig mer köpa en bil som jag inte kan se när jag har bestämt mig.

Uppdaterat: 2024-03-19 11:30

Ja, tänk vad länge tyskar stod i kö för att få köpa en Trabant. Det måste ha varit helt fantastika bilar.

Uppdaterat: 2024-03-19 12:41

Jag fick vänta 8! månader på min XC60 Recharge som jag beställde i mars som levererades i nov -23.

Lång väntan men en mycket trevlig och bekväm bil med en elräckvidd på som lägst 6,5 mil till nästan 9 mil som bäst.

För övrigt tror jag på kombimodellernas snara renässans.

Lång leveranstid kan också bero på hög efterfrågan, hoppas jag, vilket kan ha överraskat inköparna.

Tillika tror jag som andra att fokus ligger på produktionen på Volvos nya elbilsmodeller men jag vet att Volvo i Torslanda ligger på en dagsproduktion på ca 1 200 till 1400 bilar per dag avs modellerna V60, V90, XC60 samt XC90.

Uppdaterat: 2024-03-19 14:19

En och en halv vecka när jag beställde Teslan

Uppdaterat: 2024-03-19 16:26

Snarare ett tecken på en stel logistik där artiklarna kommer långväga ifrån med långa transporttider samt genomloppstider i Kinafabrikerna. Hög variation låg volym ska tillverkningen ligga nära, hög volym låg variation kan köpas långt bort.

Uppdaterat: 2024-03-19 16:40
SKF skrev:

Ja, tänk vad länge tyskar stod i kö för att få köpa en Trabant. Det måste ha varit helt fantastika bilar.

Leveranstiden på en ny Trabant var 10 år! Vid beställningen skulle bilen betalas, kontant. Men suget efter egen bil var så stort hos östtyskarna, att begagnade Trabant var dyrare än nya.

Uppdaterat: 2024-03-19 17:26

40:
Minns också när Saab 900 lanserades 1978 så var också en begagnad 900 dyrare än en ny. Samma då Saab 9000 kom 1984.

Uppdaterat: 2024-03-19 17:32
Swenssons skrev:

40:
Minns också när Saab 900 lanserades 1978 så var också en begagnad 900 dyrare än en ny. Samma då Saab 9000 kom 1984.

Men Volvo PV på 40-talet slår detta. Då kunde man sälja försäljningskontraktet på ännu ej levererad bil med god vinst.

Uppdaterat: 2024-03-19 17:42
40-talisten skrev:

Swenssons skrev:
40:
Minns också när Saab 900 lanserades 1978 så var också en begagnad 900 dyrare än en ny. Samma då Saab 9000 kom 1984.

Men Volvo PV på 40-talet slår detta. Då kunde man sälja försäljningskontraktet på ännu ej levererad bil med god vinst.

På den tiden gick allt att sälja.
En väl begagnad DKW från 1937 kostade alldeles för mycket och en A-Ford kunde kosta ett par tusen!
Allt som fungerade som bil gick att sälja även om de flesta inte hade råd med annat än cykel.

Uppdaterat: 2024-03-19 19:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ingen konst för Volvo att bli än mer exklusivt: Bara att anamma gamla tider i Sovjetunionen när folk fick vänta i tio år på en ny bil! Men då - i Sovjetunionen - gällde det att få vetskap om vilken dag om tio år som bilen skulle levereras - och framförallt vilken tid på dagen. Risken fanns ju att rörmokaren skulle komma samma dag ... =)

Direkt i början. Underbar vits av Ronald Reagan: https://www.youtube.com/watch?v=mN3z3eSVG7A

Uppdaterat: 2024-03-20 01:09
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Problemet med EX30s leveranstider beror dock på att transporterna från Kina tar längre tid pga oroligheter i mellanösternn

Uppdaterat: 2024-03-20 08:41

Problemet med EX30s leveranstider beror dock på att transporterna från Kina tar längre tid pga oroligheter i mellanösternn

Uppdaterat: 2024-03-20 08:41

Swenssons, kan du utveckla? "För övrigt tror jag på kombimodellernas snara renässans."

Uppdaterat: 2024-03-20 16:13
hx30 skrev:

Swenssons, kan du utveckla? "För övrigt tror jag på kombimodellernas snara renässans."

De är ju redan tillbaka, eller, kanske det är MPV:erna som är tillbaka? De eldrivna "SUV:arna" blir ju allt lägre. Ingen av Skoda Enyaq, Tesla Model X/Y eller BMW IX är ju några SUV:ar de är någon sorts mellanting mellan en MPV och kombi.

Uppdaterat: 2024-03-20 16:29