Vi Bilägares forum

Så mycket energi kan elbilen återvinna i nedförsbacke

Så mycket energi kan elbilen återvinna i nedförsbacke

Nya elbilar får en rejäl ”minusförbrukning” i nedförsbackar, visar ett nytt test genomfört i tyska Alperna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-15 10:16

Kommentarer

Nu dröjer det nog inte länge innan ett visst parti kommer med ett förslag till riksdagen om att endast körning i nerförsbackar ska vara tillåtet och givetvis endast med elbilar.

Uppdaterat: 2024-03-15 10:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Detta är väl inget nytt???. En elbil drar väldigt mycket mindre el vid stadskörning för att alla rödljus bidrar till att man måste bromsa och då återfår man lite av energin som sedan kan användas för att göra accelerationen när det blir grönt. Sporten och fokus borde ligga på att göra elbilarna effektivare i farter över 70 km/h. På motorvägen är elbilen i många avseende kass, förbrukningen brakar iväg enormt och det är delvis därför jag är emot SUV:ar. En SUV är inte bra i stan (för tung) och inte bra på motorvägen (kass aerodynamik).. ett klassiskt dubbelfel. Så nu borde man göra allt för att minska vikten och göra bilarna lägre igen (stor skillnad på en bil som är 160 cm hög med 18 cm markfrigång och på en bil som är 150 cm hög och 14 cm markfrigång). Folk har egentligen inte behov av högre bilar eller med högre markfrigång, men SUV trenden som är lite galen gör att vi bygger idag otroligt ineffektiva elbilar som måste ha mycket större batterier. Delvis därför jag själv köpte en elbil med 60 kWh istället för 80 kWh, de där 20 kWh kommer bara öka räckvidden med ca 12%.. man eldar för kråkorna... hahaha...

Uppdaterat: 2024-03-15 11:15
hx30 skrev:

Sporten och fokus borde ligga på att göra elbilarna effektivare i farter över 70 km/h. På motorvägen är elbilen i många avseende kass, förbrukningen brakar iväg enormt ...

Fast det där är inte helt korrekt. Elbilar är alltid ungefär lika effektiva. Motorns verkningsgrad ligger alltid nånstans runt 90%, och det finns inte mycket mer förbättringspotential där. En elbil är på det sättet mycket ärligare än en bil med förbränningsmotor. Den drar precis så mycket el som det behövs enligt fysikens lagar. En förbränningsmotor är däremot fruktansvärt ineffektiv vid låga hastigheter och vid låg belastning. Den blir bättre när den får jobba hårdare. Det är därför förbrukningen inte ökar lika mycket när man kör fort eller drar släp, jämfört med en elbil.
Det som kan förbättras, och som du är inne på, är det som kräver mycket energi vid höga farter. Bilens aerodynamik spelar en avgörande roll. Men även superstora däck, öppna fälgar, hög vikt, osv. Elbil och SUV är ingen bra kombination. Eller snarare så är en SUV aldrig en bra idé från ett energibesparingsperspektiv. Det är bara så att det inte märks lika tydligt när motorn alltid eldar upp 75% av energin till kråkorna.

Uppdaterat: 2024-03-15 12:56
hx30 skrev:

Detta är väl inget nytt???. En elbil drar väldigt mycket mindre el vid stadskörning för att alla rödljus bidrar till att man måste bromsa och då återfår man lite av energin som sedan kan användas för att göra accelerationen när det blir grönt. Sporten och fokus borde ligga på att göra elbilarna effektivare i farter över 70 km/h. På motorvägen är elbilen i många avseende kass, förbrukningen brakar iväg enormt och det är delvis därför jag är emot SUV:ar. En SUV är inte bra i stan (för tung) och inte bra på motorvägen (kass aerodynamik).. ett klassiskt dubbelfel. Så nu borde man göra allt för att minska vikten och göra bilarna lägre igen (stor skillnad på en bil som är 160 cm hög med 18 cm markfrigång och på en bil som är 150 cm hög och 14 cm markfrigång). Folk har egentligen inte behov av högre bilar eller med högre markfrigång, men SUV trenden som är lite galen gör att vi bygger idag otroligt ineffektiva elbilar som måste ha mycket större batterier. Delvis därför jag själv köpte en elbil med 60 kWh istället för 80 kWh, de där 20 kWh kommer bara öka räckvidden med ca 12%.. man eldar för kråkorna... hahaha...

Men du som gnäller och ylar så fruktansvärt över alla SUV:ar. Varför köpte du inte en bakhjulsdriven Ioniq 6 med det lilla batteriet??

Uppdaterat: 2024-03-15 13:06

Jag killar inte Kia/Hyandai.. och jag har haft Skoda sedan innan. Generellt gillar jag inte VW koncernen, men Skoda känner jag extra för. Ylar? Jag tycker att vi tyvärr gått fel väg med elbilarna eftersom en bil med batterier måste vara snål för att hålla nere vikten och batteri storleken.

Uppdaterat: 2024-03-16 03:16
hx30 skrev:

Jag killar inte Kia/Hyandai.. och jag har haft Skoda sedan innan. Generellt gillar jag inte VW koncernen, men Skoda känner jag extra för. Ylar? Jag tycker att vi tyvärr gått fel väg med elbilarna eftersom en bil med batterier måste vara snål för att hålla nere vikten och batteri storleken.

Så klart är det tillåtet att inte gilla olika fabrikat. Men Hyundai har en av marknadens mest energieffektiva elbilar, så konstigt att du inte köpte en sådan utan en av de mer energikrävande modellerna. Men du lever så klart inte som du predikar😉

Uppdaterat: 2024-03-16 08:04

Bara en sport för alpinister, vi har inte så branta och långa backar på svenska vägar, luftmotståndet tar sin tribut.
I varje fall blir förbrukningen vid körning upp och sedan ner högre än vi körning på väg utan nivåskillnad! Dessutom måste man vid fulladdat batteri alltid starta i motlut för att ha någonstans att lagra regenererad el.

Uppdaterat: 2024-03-16 08:16

Till alla fossilbilskramare, hur mycket bränsle rinner tillbaka i tanken vid nedförsbackar ?

Uppdaterat: 2024-03-16 08:19

Man behöver inte vara "kramare" för att idag ändå föredra bilar med ICE-motor utan det är helt enkelt så att alternativen för i vart fall oss privatköpare fortfarande är avsevärt många flera inom det segmentet och till det pris vi är villiga att ge för vårt fortskaffningsmedel.

Uppdaterat: 2024-03-16 09:38
Pi skrev:

Man behöver inte vara "kramare" för att idag ändå föredra bilar med ICE-motor utan det är helt enkelt så att alternativen för i vart fall oss privatköpare fortfarande är avsevärt många flera inom det segmentet och till det pris vi är villiga att ge för vårt fortskaffningsmedel.

Ja för självklart får det inte kosta nåt att sluta tvinga i medmänniskor sina gifter....
Egotänk!

Uppdaterat: 2024-03-16 10:37

Gaston
Eller så är det ett faktum för många. Perspektivsvårigheter?

Uppdaterat: 2024-03-16 10:45
Gaston skrev:

Pi skrev:
Man behöver inte vara "kramare" för att idag ändå föredra bilar med ICE-motor utan det är helt enkelt så att alternativen för i vart fall oss privatköpare fortfarande är avsevärt många flera inom det segmentet och till det pris vi är villiga att ge för vårt fortskaffningsmedel.

Ja för självklart får det inte kosta nåt att sluta tvinga i medmänniskor sina gifter....
Egotänk!

Det var då väldigt vad du tar i.
Inte länge sedan du gladeligen gled runt i en dieselvolvo och talade dig varm för dess förträfflighet 😉
Vekligheten är helt klart nått annat för många som inte har förmånen att ha en förmånlig förmånsbil.

Uppdaterat: 2024-03-16 11:38

Ja, alltså den som anser sig ha råd med en helt ny bil och har förmånen bör ju verkligen överväga vilket drivmedel den ska ha. De flesta företagspolicys pekar ju på elbilar idag.
Att bidra till en bättre närmiljö med "nollutsläpp" får man ju värdera på ett personligt plan.

Uppdaterat: 2024-03-16 11:24
Power to the people

Ja du Henrik - lätt att döma andra när ditt företag står för det mesta av kostnaderna med din elbil. Och jag kör inte 6000 mil/år vilket du gör - även det är väl i så fall väldigt egoistiskt för det är nog inte bara "jobb-mil".

Uppdaterat: 2024-03-16 11:45
J.L skrev:

Till alla fossilbilskramare, hur mycket bränsle rinner tillbaka i tanken vid nedförsbackar ?

Grattis , det där måste kvala in i top 10 menlösa kommentarer i internets historia.

Uppdaterat: 2024-03-17 11:25
J.L skrev:

Till alla fossilbilskramare, hur mycket bränsle rinner tillbaka i tanken vid nedförsbackar ?

Kan bli uppemot en liter.

Uppdaterat: 2024-03-18 11:45
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Fossilbilsägare verkar vara ett lättkränkt släkte så med andra ord tog min kommentar på avsett sätt. Priset för elbilar är för högt, vilket Elon Musk till och med kommunicerat vid ett antal tillfällen. Vad gör övriga biltillverkare åt saken ? Lite. Man lanserar ännu dyrare "premium" prissatta bilar till en målgrupp som förvisso är stor men som inte räcker till i förhållande till utbudet. Genom intelligent konstruktions- och produktionsteknik kan priset sänkes, vilket Tesla leder utvecklingen av. Ska bli spännande att se om VW eller Tesla blir först med en rimligare prissatt elbil, som fungerar bra, till den breda massan. Med till alla fossilmotor kramare, öppna era sinnen och våga testa elbil !

Uppdaterat: 2024-03-19 06:21

Lättkränkt är fel ord. Det kan finnas många skäl varför man kör fossilbil. Samtidigt har många elbilsentusiaster en ganska jobbig och uppfostrande attityd. Jag förstår att det kan upplevas som provocerande av personer som inte vill ha en elbil eller som kanske vill men inte har möjlighet.
För mig är det i nu 8 år sedan jag bytte till elbil. Under en lång tidsperiod tid har det varit mer eller mindre otänkbart för mig att köra nånting annat. Men det var lätt att tänka så, eftersom jag har alltid haft förmåns(el)bilar.
Men jag inser nu alltmer att jag kanske någon gång kommer att byta tillbaka till en bil med förbränningsmotor. Av kostnadsskäl. Den dagen jag skaffar en bil privat igen blir det ingen mer elbil. Och då kommer jag också tillhöra de "lättkränkta" fossilbilisterna.

Uppdaterat: 2024-03-19 06:50
J.L skrev:

Fossilbilsägare verkar vara ett lättkränkt släkte så med andra ord tog min kommentar på avsett sätt. Priset för elbilar är för högt, vilket Elon Musk till och med kommunicerat vid ett antal tillfällen. Vad gör övriga biltillverkare åt saken ? Lite. Man lanserar ännu dyrare "premium" prissatta bilar till en målgrupp som förvisso är stor men som inte räcker till i förhållande till utbudet. Genom intelligent konstruktions- och produktionsteknik kan priset sänkes, vilket Tesla leder utvecklingen av. Ska bli spännande att se om VW eller Tesla blir först med en rimligare prissatt elbil, som fungerar bra, till den breda massan. Med till alla fossilmotor kramare, öppna era sinnen och våga testa elbil !

Men var det inte så att du i en annan tråd kallade Teslas prisökning med 20.000kr för marknadsprissättning.
Enligt det resonemang du för här borde som instället sänkt priset ytterligare 20.000kr.
Eller hur var det med den intelligenta produktionstekniken😉
Men verkar vara väldigt enkelt att hela tiden vända kappan efter vinden för att i varje möjlig tråd framhäva Teslas storhet 🤣

Uppdaterat: 2024-03-19 07:32

+1, mati !

Uppdaterat: 2024-03-19 08:51

Mati
Jag har inga problem att man (som privatköpare) väljer bort elbil av olika skäl. Problemet är väl att det är en hel del föreställningar kring elbilar som inte stämmer. Eller att vissa ”problem” blåses upp.

Uppdaterat: 2024-03-19 09:55
Axa skrev:

Mati
Jag har inga problem att man (som privatköpare) väljer bort elbil av olika skäl. Problemet är väl att det är en hel del föreställningar kring elbilar som inte stämmer. Eller att vissa ”problem” blåses upp.

Det är klart att det är så att det målas upp problem som man kanske inte upplever som så allvarliga när man kör elbil själv. Eller så ignorerar man problemen som faktiskt finns. Men det är naturligtvis helt sant att det pratas en massa skit om elbilar, inte minst i media. Men so what? Det är kanske snarare så att det är elbilisterna som är ännu mer lättkränkta, eftersom de uppenbarligen tar illa upp när det skrivs en massa BS om elbilar? Jag bryr mig inte om det. Jag vet min bils styrkor och brister, i nuläget överväger fördelarna för min del. En elbil fungerar bra för mig, men det beror till stor del på att jag har anpassat mitt liv och mina körvanor utifrån bilens möjligheter. Jag upplever det inte som en uppoffring, men det är samtidigt ingenting alla är beredda att göra.

Uppdaterat: 2024-03-19 10:30

Mati
Så kan det vara. Det räcker dock med uppståndelse kring tex utsläppsfusk, dåliga kamkedjor eller etanolsotade motorer för att lättkränkheten är åt andra hållet.

Uppdaterat: 2024-03-19 10:53

Mati har en sund inställning - allt har sina förtjänster och brister och det gäller såväl ICE-bilar som el-bilar.
Sen är det bara löjligt att tala om "lättkränkthet" när det gäller bilar - dessa är som A.L brukar säga bara nån form av plåtschabrak men stöpt i olika former.

Uppdaterat: 2024-03-19 11:13

Direktiven från myndigheter och Eu är väl en utsläppsfri trafik ? En pusselbit är att sluta elda för kråkorna genom låg verkningsgrad där elmotorn är överlägsen i verkningsgrad. Att elbilar är för dyra för många människor är sant men det viktiga är väl att det kommer ut elbilar på marknaden som den välbeställda delen tar smällen med värdeminskning och blir därigenom tillgängliga för fler.

Uppdaterat: 2024-03-19 16:47

Fast vad hjälper det när bl a den svenska regeringen motarbetar elbilar? Jag kan inte låta bli att känna att det numera inte längre är önskvärt att folk kör elbil. Sänkt reduktionsplikt, höjd elskatt, borttagna miljöbonusar, osv. Man gör ju verkligen allt för att Sverige inte kommer att uppnå sina klimatmål. Jag har hittills också haft inställningen att mina elbilar, som jag köpt de senaste åren, kommer att bidra till att "fattigare" familjer också så småningom kommer ha råd med elbil. Men jag vill ju inte liksom sponsra andras elbilsköp när politiken samtidigt saboterar elbilismen på alla tänkbara sätt. Jag kommer behålla mina två elbilar i bolaget så länge det går. Men vad som händer därefter kan jag inte svara på idag.

Uppdaterat: 2024-03-19 17:17