Vi Bilägares forum

Skoda Epiq officiell: Ny elbil för 25 000 euro

Skoda Epiq officiell: Ny elbil för 25 000 euro

Skoda ska lansera en ny instegsmodell med eldrift. Den ska locka med bra utrymmen och vettig prislapp.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-15 11:27

Kommentarer

Peter E skrev:

Sålt och registrerat är inte samma sak.

Reggad på privatperson innebär oftast att bilen sålts.

Uppdaterat: 2024-03-17 16:38
Axa skrev:

Leif
Kul att du tittar på en enskild månad. Men det kan ju finnas anledningar till att konkurrenterna har sålt bättre under en specifik månad. Tex Tesla har bra kampanj på sin ränta nu.
Sedan kan det vara så att folk som vill ha VW väntar in de leverans av de nya modellerna. Som sagt, kan finnas en hel del förklaringar till att försäljningen dippar under en månad.

Den främsta förklaringen är att VW helt tappat greppet och kört i diket - att januari och t o m februari dippade kan jag förstå, men VW har valt att fortsätta dippen även i mars...

Uppdaterat: 2024-03-17 16:41
LeifX skrev:

Mr Snoid skrev:
LeifX, är väl intressantare om du kollar hur många elektriska Hyundai som nyregistrerats i Jan-Feb 2024

Haha, ja t o m Hyundai spöar VW med 11 elbilar sålda till privatpersoner under mars, när VW lyckats få iväg hela 9 (nio) stycken =)

Nu skrev jag januari till februari. Där vill jag minnas det registrerats drygt 800 VW .
Du vet, statistiken är färdig först efter månadsskiftet, och där är vi inte ännu, bara drygt halvvägs genom mars.

Uppdaterat: 2024-03-17 16:41
Mr Snoid skrev:

LeifX skrev:
Mr Snoid skrev:
LeifX, är väl intressantare om du kollar hur många elektriska Hyundai som nyregistrerats i Jan-Feb 2024
Haha, ja t o m Hyundai spöar VW med 11 elbilar sålda till privatpersoner under mars, när VW lyckats få iväg hela 9 (nio) stycken =)

Nu skrev jag januari till februari. Där vill jag minnas det registrerats drygt 800 VW .
Du vet, statistiken är färdig först efter månadsskiftet, och där är vi inte ännu, bara drygt halvvägs genom mars.

Ja, VW får nog lägga in en rejäl slutspurt om de skall komma någon annan stans än "nedåt"... -en halva-priset-kampanj "VW-weekend" kanske kan göra susen?

Uppdaterat: 2024-03-17 17:02

Sen har jag för mig att jag läst nånstans att VAG även säljer bilar i andra länder än i Sverige...:)

Uppdaterat: 2024-03-17 18:19

Ja, det är ju enkelt för Leif att slå ner på försäljning om det handlar om antal sålda VW hos den lokala ÅF den senaste veckan.

För övrigt får jag fram att den tredje bäst sålda elbilen till privatperson sedan årskiftet är Born. Endast slagen av XC40 och Y.
ID3 ligger femma.

Uppdaterat: 2024-03-17 18:57
Pi skrev:

Sen har jag för mig att jag läst nånstans att VAG även säljer bilar i andra länder än i Sverige...:)

Ja, det ser ut som om VAG är i full färd att lämna den svenska marknaden.

Uppdaterat: 2024-03-17 19:34

Antalet registreringar en viss månad säger inte att så många såldes den månaden. De kan vara beställda sedan månader tillbaka, det kan bero på tilldelning till olika länder mm. Man får nog titta på årsbasis för att få en mer rättvisande bild. Utan hemmasnickrade agendor och "sanningar".

Uppdaterat: 2024-03-17 19:34
Axa skrev:

Ja, det är ju enkelt för Leif att slå ner på försäljning om det handlar om antal sålda VW hos den lokala ÅF den senaste veckan.
För övrigt får jag fram att den tredje bäst sålda elbilen till privatperson sedan årskiftet är Born. Endast slagen av XC40 och Y.
ID3 ligger femma.

Cupra Born imponerar inte... 20 st sålda till privatpersoner sedan årsskiftet. Tesla mdl Y har sålt 810 st på samma tid.

Uppdaterat: 2024-03-17 19:37
LeifX skrev:

Axa skrev:
Ja, det är ju enkelt för Leif att slå ner på försäljning om det handlar om antal sålda VW hos den lokala ÅF den senaste veckan.
För övrigt får jag fram att den tredje bäst sålda elbilen till privatperson sedan årskiftet är Born. Endast slagen av XC40 och Y.
ID3 ligger femma.

Cupra Born imponerar inte... 20 st sålda till privatpersoner sedan årsskiftet. Tesla mdl Y har sålt 810 st på samma tid.

Nej, det har inte sålts. Det har nyregistrerats.
Men du kanske har data p hur många kontrakt som signerats 😉

Uppdaterat: 2024-03-17 19:42
LeifX skrev:

Axa skrev:
Ja, det är ju enkelt för Leif att slå ner på försäljning om det handlar om antal sålda VW hos den lokala ÅF den senaste veckan.
För övrigt får jag fram att den tredje bäst sålda elbilen till privatperson sedan årskiftet är Born. Endast slagen av XC40 och Y.
ID3 ligger femma.

Cupra Born imponerar inte... 20 st sålda till privatpersoner sedan årsskiftet. Tesla mdl Y har sålt 810 st på samma tid.

Basnäring det som driver dig att hysa sådant agg mot VAG?
Det har nyregistrerats 0st Hyundai i Jan - Feb, borde ju vara betydligt sämre än VAG, eller 9 Oplar, 0 Polestar, 1 Mazda mm . Alla är betydligt sämre än VAG.

Uppdaterat: 2024-03-17 19:50

Leif
Vet inte var du får din statisk ifrån men gå in och kika på Mobility Sweden slipper du hitta på siffror. Sedan årskiftet (Jan-feb) har 165 Born sålts/registrerats till privatpersoner.

Uppdaterat: 2024-03-17 20:05

En intressant produkt! Kanske äntligen lite mer rimligt prisade elbilar på väg in.

Frågan är bara vem som köper en el-Skoda för över 300k när kineserna har en motsvarighet till 50 000 kr lägre pris?

Gissar spontant att den här modellen inte kommer leverera lika hög volym som de billigare alternativen från öst.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-17 20:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Nåja, det är ju en hel del som fortsätter köpa VW-produkter i högre prisklass trots kinesiska konkurrenter.
Tror många helt enkelt väljer något man känner igen framför det okända.

Uppdaterat: 2024-03-17 20:22
Axa skrev:

Leif
Vet inte var du får din statisk ifrån men gå in och kika på Mobility Sweden slipper du hitta på siffror. Sedan årskiftet (Jan-feb) har 165 Born sålts/registrerats till privatpersoner.

20 sålda till privatpersoner, 24 till företag och 264 på leasing.
Tesla mdl Y under samma period, jan-mars
810 sålda till privatpersoner, 713 till företag och 1226 på leasing

Cupra Born imponerar inte.

Uppdaterat: 2024-03-17 20:25
Axa skrev:

AL
Nåja, det är ju en hel del som fortsätter köpa VW-produkter i högre prisklass trots kinesiska konkurrenter.
Tror många helt enkelt väljer något man känner igen framför det okända.

Dessvärre känner ju många till vad VW-produkter levererar, vilket talar för att kinesiska konkurrenter får en fördel. Kanske är det också en delförklaring till VW's fallande försäljning och nu senast, den misslyckade lanseringen av ID.7?

Uppdaterat: 2024-03-17 20:34

Leif, På vilket vis anser du lanseringen av ID7 är misslyckad?
Är det för att det är en Folkvagn, som du tydligen har mer än ett horn i sidan på…..

Uppdaterat: 2024-03-17 21:05
Axa skrev:

AL
Nåja, det är ju en hel del som fortsätter köpa VW-produkter i högre prisklass trots kinesiska konkurrenter.
Tror många helt enkelt väljer något man känner igen framför det okända.

Ja absolut, de kommer leverera bilar också år 2025 och 2026.

Men de kommer att tappa i volym.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-17 21:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Mr Snoid skrev:

Leif, På vilket vis anser du lanseringen av ID7 är misslyckad?
Är det för att det är en Folkvagn, som du tydligen har mer än ett horn i sidan på…..

Har kunnat beställas sedan 25:e augusti... än så länge 2 st sålda till privatpersoner.

Uppdaterat: 2024-03-17 22:32
LeifX skrev:

Mr Snoid skrev:
Leif, På vilket vis anser du lanseringen av ID7 är misslyckad?
Är det för att det är en Folkvagn, som du tydligen har mer än ett horn i sidan på…..

Har kunnat beställas sedan 25:e augusti... än så länge 2 st sålda till privatpersoner.

Du vet väl inte hur många som är sålda till privatpersoner. Däremot att 2 st är registrerade på privatköpare.
Och att bilen var beställningarna 25. Augusti är ju inte det samma som att köparna fått sina bilar så dom blivit registrerade och en del av statistiken.

Uppdaterat: 2024-03-17 22:39

Märkligt att ingen biltillverkare kan göra helt vanliga elbilar som är normalt höga och har normala hjul. En sån elbil bör vara snålare på elektroner och tilltalar säkert många köpare som gillar att köra bil.🤔

Uppdaterat: 2024-03-17 22:57
Anders Egermo skrev:

Märkligt att ingen biltillverkare kan göra helt vanliga elbilar som är normalt höga och har normala hjul. En sån elbil bör vara snålare på elektroner och tilltalar säkert många köpare som gillar att köra bil.🤔

Finns väl flera.
VW ID3, Cupra Born
Peugeot e208, e308
Opel Corsa-e, Astra-e
Tesla S och 3
Nio ET5, ET5
Byd Seal, Han
MG 5 och 4
Behövet du fler att välja på?
Listan kan göras längre om du vill

Uppdaterat: 2024-03-18 06:23

Med en instrumentering med vanliga instrument skulle jag skrivit också...

Uppdaterat: 2024-03-18 06:34

Vore ju intressant att veta var Leif får sina siffror ifrån.
Vad gäller ID7 så tror jag att man i kombilandet Sverige helt enkelt väntat in kombin.

Uppdaterat: 2024-03-18 08:41

AL
Jo, så kan det mycket väl bli, angående volymtapp. Sedan är ju frågan om det blir på totalen eller på vissa marknader. Kina blir tuffare marknad helt klart. Tveksamt ifall volymtappet blir särskilt stort i Europa.

Uppdaterat: 2024-03-18 08:42
Anders Egermo skrev:

Med en instrumentering med vanliga instrument skulle jag skrivit också...

Vanliga instrumentalt väl i dag en skärm framför ratten?
Eller menar du gamla analoga mätare ? Dvs antika instrument?
Och vad skall du se i dom som är så viktigt?
Räcker väl med hastigheten?

Uppdaterat: 2024-03-18 10:08

Tillverkaren kan ju utan större bekymmer skapa vyer som ser ut som i fornstora dagar - och det finns ju också i en hel del bilar med s k digital instrumentering. Sen är det en annan sak att man tyvärr ibland "gömt" en del funktioner som man tidigare nått med en eller ett par knapptryckningar numera ligger lite för långt ner i nåt menyträd.

Uppdaterat: 2024-03-18 09:59

Det är ju inget större problem att i de bilar som har en skärm framför ratten, där den ju ska sitta, förse den med en mjukvara som ger bilföraren möjlighet att relativt enkelt utforma den efter sin egen önskan både när det gäller information och utseende.
Vill man ha ett utseende som är som äldre analoga visarinstrument med vita tavlor och svarta visare ska det gå att få utan större besvär.
Och givetvis ska man aldrig behöva leta i undermenyer för att hitta möjlighet till ändring av primära funktioner.

Men nu tycker jag vi har ramlat ur tråden igen.

Uppdaterat: 2024-03-18 10:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Axa skrev:

AL
Jo, så kan det mycket väl bli, angående volymtapp. Sedan är ju frågan om det blir på totalen eller på vissa marknader. Kina blir tuffare marknad helt klart. Tveksamt ifall volymtappet blir särskilt stort i Europa.

VW får nog gasa på en smula, förra mars sålde de 3614 bilar, nu när halva månaden passerat har man bara nått till 1098... -ser ut att bli ett tapp på +1000 bilar.

Uppdaterat: 2024-03-18 10:24

Jag har många möjigheter att anpassa instrumenten framför ratten och det gillar jag. Har ställt in den att visa de delar av info jag personligen vill ha. Har ingen som helst önskan att det skall se ut som gamla analoga instrument.

Uppdaterat: 2024-03-18 11:15
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Leif
Uppenbart att du är helt bortkopplad från verkligheten. Du har inte tänkt på att konsekvenserna av inflationen skiljer ett år emellan?
Fortsätt gärna med dina egna räkneteorier oavsett om det rör sig om försäljningstrender eller försäljningspriser.

Uppdaterat: 2024-03-18 11:44
Axa skrev:

Leif
Uppenbart att du är helt bortkopplad från verkligheten. Du har inte tänkt på att konsekvenserna av inflationen skiljer ett år emellan?
Fortsätt gärna med dina egna räkneteorier oavsett om det rör sig om försäljningstrender eller försäljningspriser.

Njae, det är nog VW som tappat verklighetsförankringen och kontakten med sin marknad. Tesla går ju som tåget, medan VW snarast står still. Vem vet, kanske VW en vacker dag också funderar över infltionens konsekvenser, och anpassar sitt utbud & prisflora efter gällande samtid?

Att som i fallet ID.7 ta +700.000 kr för en Usd 30.000 -bil tycks, med all rätt, fungera rätt dåligt när både folk & företag är mer rädda om pengarna än så (en konsekvens av inflationen)

ps. en annan Usd 30.000-bil är Smart #3 och den ligger på 429.000 kr här -kanske något för VW att ta sikte på med sin ID.7 nu när inflationen gjort sitt?

Uppdaterat: 2024-03-18 12:19

Leif
ID7 är det kampanj nu med hyggligt utrustad Edition Tourer för 660 kkr. Vad kostar konkurrenterna? I Sverige!

Uppdaterat: 2024-03-18 12:24

Att du bara orkar, Leif... Som många redan sagt - åk till Kina och köp din billiga bil och med Europeiska specifikationer. Sen kan du berätta för oss hur enkelt och billigt det blev.

Uppdaterat: 2024-03-18 12:25

Är ID7 och Smart#3 ens i samma storleksklass?

Uppdaterat: 2024-03-18 12:27
L West skrev:

Är ID7 och Smart#3 ens i samma storleksklass?

Uppenbarligen samma prisklass...

Uppdaterat: 2024-03-18 12:44
Pi skrev:

Att du bara orkar, Leif... Som många redan sagt - åk till Kina och köp din billiga bil och med Europeiska specifikationer. Sen kan du berätta för oss hur enkelt och billigt det blev.

Bättre VW fimpar sin ID.7 till sitt rätta pris istället. Som den säljer kan man nog misstänka att det kommer en rejäl prisdump strax. Den som ändå är intresserad gör nog bäst i att vänta en liten stund.

Uppdaterat: 2024-03-18 12:47

ID7 och Smart 3 är ju inte ens i närheten av samma pris.
Leif, tror du får börja använda Google istället för Altavista.

Uppdaterat: 2024-03-18 13:21
Axa skrev:

ID7 och Smart 3 är ju inte ens i närheten av samma pris.
Leif, tror du får börja använda Google istället för Altavista.

Näe, du har ju rätt. Det skiljer 300 dollar... 29.700 för Smart, 30.000 för ID.7:an. Tackar för tipset... -Google öppnade ju en helt ny värld för mig, spännande!

Uppdaterat: 2024-03-18 13:28

Leif
Va bra, då kan du ju köpa den där ID7:an billigt. Undrar bara vilket land du ska importera ifrån?

Uppdaterat: 2024-03-18 15:34

USA 7500 + 5000 dollar i Bonus och sedan moms på allt så är du nära svenska priset.

Uppdaterat: 2024-03-18 15:39

Skall vi kanske återgå till diskussioner om den nya, "billiga" Skodan.

Uppdaterat: 2024-03-18 17:48

Leif har en poäng!
VW säljer dåligt.
Reggade eller sålda är skit samma. De säljer dåligt o det medger de själva

Uppdaterat: 2024-03-18 19:18
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Nåja, de har sagt både och.

Uppdaterat: 2024-03-18 19:27
Axa skrev:

Mc
Nåja, de har sagt både och.

https://amp.cnn.com/cnn/2023/12/14/business/volkswagen-losing-electric-car-race

Uppdaterat: 2024-03-18 19:34

Snoid
Läs deras pressmeddelanden. Tex
https://pressrum.volkswagen.se/?page=0&releaseid=3405338&releasename=Volkswagen+%C3%B6kade+leveranserna+under+2023+%E2%80%93+elbilsleveranserna+upp+med+21+procent

Uppdaterat: 2024-03-18 19:53
Axa skrev:

Snoid
Läs deras pressmeddelanden. Tex
https://pressrum.volkswagen.se/?page=0&releaseid=3405338&releasename=Volkswagen+%C3%B6kade+leveranserna+under+2023+%E2%80%93+elbilsleveranserna+upp+med+21+procent

Är det inte bättre du läser om deras egna framtidsutsikter och orosmoln.
https://m.investing.com/news/stock-market-news/volkswagen-expects-order-growth-in-western-europe-thanks-to-new-vehicles-3335284?ampMode=1

Uppdaterat: 2024-03-18 20:17

Snoid
Ja, artikeln bekräftar väl det jag skrev ovan. Det är ju både och. Försäljningen går bra och de räknar med ökad försäljning men så är det deras chefer som går ut och pratar om ”orosmolnen”.

Uppdaterat: 2024-03-18 21:01
Axa skrev:

Snoid
Ja, artikeln bekräftar väl det jag skrev ovan. Det är ju både och. Försäljningen går bra och de räknar med ökad försäljning men så är det deras chefer som går ut och pratar om ”orosmolnen”.

Ja men den ökade försäljningen de räknar med är lägre än den generella ökningen.
Så inte alls obefogat att ledningen lyfter riskerna. Vilket förövrigt dom måste göra. Inga skönmålande pressmeddelanden som visar uppnådda resultat utan ganska bistra framtidsutsikter.
Men det kanske du förbiser.

Uppdaterat: 2024-03-18 21:29

Eller så kan ni besöka VW i Mölndal Göteborg där de hade 40-50 beggade ID3 och 4 till reapriser för 10d sedan.
Och trots en jätteanläggning förra söndagen…var det bara ca 5-7st besökare. De hade dubbelt så många säljare för jämförets skull.
Varit glest även hos MB senaste tiden men BMW däremot har haft dialoger med kunder som ska köpa.
En dialog såg jag på VW under den timmen jag var där (ID.7)
Två hos MB.
Syns även på p-platserna utanför.
Lågt tryck på helgerna överlag numera, inkl Volvo

Totalt icke vetenskapligt men dock…

Uppdaterat: 2024-03-18 22:05
Gillar kurvor och rondeller