Vi Bilägares forum

Problem med Volvos värmare: Ger upp efter 800 timmar?

Problem med Volvos värmare: Ger upp efter 800 timmar?

Bränslevärmaren i vissa Volvomodeller är programmerad att sluta fungera efter 800 timmar, enligt flera ägare. Men enligt Volvo finns ingen sådan gräns.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-12 10:36

Kommentarer

Ur artikeln,
"På nätet finns även förslag på en lösning: värmaren kan programmeras om och nollställas på tio minuter, men det är inget Webasto rekommenderar."
Nej, givetvis inte, det skulle ju kunna innebära att man mister möjligheten att utöka förtjänsten!
Man påstår naturligtvis alla faror det innebär att själv försöka utföra reparationer.
Men jag tror att det är en liten grupp som ger sig på dessa reparationer och de vet nog sina begränsningar.

Uppdaterat: 2024-03-12 11:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om det inte finns någon gräns, som Webasto påstår. Varför rekommenderar de att man inte tar bort den?
Det borde ju inte finnas något att ta bort?
Och finns det ingen bortre gräns så borde det vara riskfritt.

Uppdaterat: 2024-03-12 11:30

Vilken desinformation volvo kommer med. Alla som har webastos diagnosgrejor vet hur det egentligen ligger till. Ursprunget till denna tidsspärr tror jag beror på någon form av överbeskyddande säkerhetstänk från webastos sida, att efter denna tid ska brännarenheten inspekteras för att sedan återställas. Vilket nog bara är en omskrivning för att håva in mer pengar.

Uppdaterat: 2024-03-12 11:41

Det är helt uppenbart att Volvo och Webasto ljuger. Fortsätt att gräva i det här, ViBilägare. Det här kan bli ett riktigt scoop!

Och som McTar smart skrev: "Om det inte finns någon gräns, som Webasto påstår. Varför rekommenderar de att man inte tar bort den?"

Uppdaterat: 2024-03-12 12:35
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Haha, lika illa som när de sökte dispens för att köra dessa smutsiga dieselvärmare. Man är inte förvånad..

Uppdaterat: 2024-03-12 14:00

Något skumt är det. Mina två XC60 hade värmare som inte fungerade och min Volvomekaniker sa att det var ett vanligt problem som man inte visste hur det skulle åtgärdas. har inte kvar någon av bilarna.

Uppdaterat: 2024-03-12 16:02
Huddingebo

Jag har en XC60 årsm 2022 Recharge som har gått 6000mil har redan bytt värmaren på garanti efter ca 5000mil. Den ”sotar” igen enl mekanikern på Bilia. Den klarar inte av att kör så mkt på batteri då den använder värmaren ”korta” sträckor och hinner inte förbränna bensinen ordentligt. Det blir rester kvar som gör att den går sönder/sotar igen.

Uppdaterat: 2024-03-12 16:54

I min värld låter det ju otroligt men iofs fullt möjligt med en sådan spärr.

Jag har haft fabriks instalerade bränslevärmare sedan 2003 på en caravelle och sedan på varenda bil jag ägt sedan dess.
På 00 talet reparerades det några på bilar som gått 20-30t mil.
(Caravellen rullade 52000mil med samma värmare).
Oftast ett glödstifft eller en pump eller fläkt som bytts.

Senaste 14-15 åren helt problemfria och jag använder verkligen värmaren flera gånger om dagen varenda dag.
Och här pratar vi nya bilar med 10000 mil och andra med 20000 mil.
Dock klickar jag alltid bort autoläget vilket är det som förstör varenda värmare som omedvetna svenson aldrig förstår, tyvärr.
Daglig kortkörning till dagis, affären etc i autoläge är döden för livslängd och obegripligt att det inte styrs upp av verkstad med instruktioner till ägaren så hen begriper.

Uppdaterat: 2024-03-12 17:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 - nog har du väl haft nån/några bilar senaste åren som inte haft bränslevärmare ?

Uppdaterat: 2024-03-12 17:58
Pi skrev:

mso 1000 - nog har du väl haft nån/några bilar senaste åren som inte haft bränslevärmare ?

Jo det har du ju rätt i 😂 elbilen och lillebilen och t-crossen en kort tid. 😉

Uppdaterat: 2024-03-12 19:14
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Pi. Vad jag ville få fram är att en rätt körd bränslevärmare är jäkligt driftsäker.

Likna det med att du tänder vedspisen fyra ggr om dagen och släcker det efter en kvart varenda gång.
Då får man stora problem.

Uppdaterat: 2024-03-12 19:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Vad är det för vins med en bränslevärmare om man inte kan använda den varje dag det är kallt? Då fyller den ingen funktion och man får skaffa en elektisk motorvärmare om man kan, eller frysa trots att man har en bränslevärmare. Min Kuga från 2012 fungerade hela tiden utan problem.

Uppdaterat: 2024-03-12 19:25
Huddingebo
Huddingebo skrev:

Vad är det för vins med en bränslevärmare om man inte kan använda den varje dag det är kallt? Då fyller den ingen funktion och man får skaffa en elektisk motorvärmare om man kan, eller frysa trots att man har en bränslevärmare. Min Kuga från 2012 fungerade hela tiden utan problem.

Vem har sagt det.

Uppdaterat: 2024-03-12 19:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Du skriver om rätt skött. Hur gör man då för att slippa problem? Inget i manualen.

Uppdaterat: 2024-03-12 19:33
Huddingebo
Huddingebo skrev:

Du skriver om rätt skött. Hur gör man då för att slippa problem? Inget i manualen.

Om man har en värmare installerad från fabrik så kan man välja auto mode eller inte auto och då startar värmaren obemärkt varenda gång du startar motorn när ute temperaturen är under en viss utetemp (typ +5) vilket egentligen inte är fel.
MEN kör du dagligen en kort resa till dagis och sedan start igen och 4 km till jobbet etc och däremellan 1km till affären.

Värmaren har en uppstartsfas där alla funktioner kontrolleras och sedan börjar glödstifftet glöda, bränslepump, etc etc börjar gå och lågan tänds etc etc.
DVS första 3-4 minuterna levereras ingen värme så när du är vid dagis stängs värmaren iskall och nytänd och sedan samma uppstart till affären.
Sedan likadant till jobbet men då kanske den eventuellt hinner bli driftsvarm.

Det är det jag menar många inte tänker på eller inte ens vet.

Tar man bort autoläget och istället själv startar värmaren tex innan man går ut till bilen så hinner grejerna bli varm och driftsvarm och då mår både motor och värmare bra.

Det är det optimala för lång livslängd.

Uppdaterat: 2024-03-12 20:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Då Nu har jag aldrig använt autofunktionen och undrar varför ha en funktion som gör värmaren sämre på sikt.

Uppdaterat: 2024-03-12 21:02
Huddingebo
Huddingebo skrev:

Då Nu har jag aldrig använt autofunktionen och undrar varför ha en funktion som gör värmaren sämre på sikt.

Nja jag skulle säga att autoläget är ofta på i menyn utan att man vet om det när man köper bil.
Och det är ju en komfort höjande lösning med snabb värme efter start.
Och kör man 90% alltid en resa så motortempen nås är det nog inga problem med det.
Sedan har autoläget en annan funktion och det är ju när det är minus 20-30 grader och motorvärmen inte räcker till då startar värmaren automatiskt.
Så det får man hålla koll på om den inte är i auto mode och själv trycka påvraste knappen.

Men exemplet dagis, affären etc kort körning är utan förvärmning är inte bra.

Uppdaterat: 2024-03-12 21:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

En bekant som hade problemet med att värmaren la av efter 800h.. läste ut programkoden från den, granskade den och hittade problemet, uppdaterade 2bytes i koden, sen fungerade värmaren igen, detta var 3år sedan.
Allt står i tråden på länken nedan.
Volvo har inte haft någon spec på tidsgräns för värmaren.
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=145421&start=10#p1432284

Uppdaterat: 2024-03-13 09:10

Mycket intressant att läsa om programvaran på webasto värmare på Volvo.
Antar att detta isf kommer från webasto fabriken men kanske uppdagats av Volvo ägare.
Volvo och skoda/vw står väl för 99,9 % av alla värmare i Sverige.
Men det borde ju finnas något om detta 18000 timmar från webasto.
18000 driftstimmar för en värmare är ju en ansenlig massa år på en bil där det bara används på vintern.

På den tiden kring början 00 talet då jag skruvade lite värmare och då i huvudsak ebersprecher så vet jag att det rekommenderades efter ett visst antal höga driftstimmar så skulle brännkammaren bytas ut på grund av risken för den blir utbrännd och risk för materialutmatting och sprickor i den och byttes den inte blev det i förlängningen risk för läckage av kylarvätskan och akut driftstopp av bil och i värsta fall havererad motor.
Och då kan tanken slå mig om 18000 driftstimmar på webasto är en sådan spärr men då bör ju alla som håller på med detta veta det och felkoden i klartext stå någonstans för 18000 timmar.

Bara en tanke.

Uppdaterat: 2024-03-13 11:00
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

800 timmar, inte 18000.

Uppdaterat: 2024-03-13 13:35
L West skrev:

800 timmar, inte 18000.

Oki.
Det blir ju inte så jättemånga år isf.
5-7 år kanske om man bor där det är snö tänker jag.
Då skulle ju väldigt många bli drabbad av detta och så är det väl inte.
Eller.

Uppdaterat: 2024-03-13 13:57
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag har bara ägt två bilar med Webastobrännare, givetvis var ingen av dem Volvo, men värmarna fungerade bra, den ena bilen hade 12 år bakom sig med värmaren igång flera gånger om dagen.
Det enda som hände var att det brann under huven en dag när jag skulle hämta bilen något tidigare än vad som var inställt på tiduret som var det som gällde då.
Nåja, det slocknade efter några skopor snö och felet berodde på ett sprucket tändstift där hälften var borta och en jetlaggad stod rakt ut när värmaren var igång.
Några tior för ett nytt stift så var allt OK.
Men det var länge sedan, före all elektronik och före allt säkerhetstänk med hängslen och livremmar.

Uppdaterat: 2024-03-13 18:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

3 år höll värmaren i min Renault Trafic/Webasto.
Den var originalmonterad, en värmarspecialist kunde inte göra mer än att montera en ersättningsvärmare, men då skulle den inte vara integrerad med bilen.

Uppdaterat: 2024-03-13 19:56
Rikard skrev:

3 år höll värmaren i min Renault Trafic/Webasto.
Den var originalmonterad, en värmarspecialist kunde inte göra mer än att montera en ersättningsvärmare, men då skulle den inte vara integrerad med bilen.

Det är ju otroligt och det är ju otroligt att dom byter hela men det är väl brist på kompetens.
Pryl brytare och enklast med dyrt för kunden.
Varje enskild komponent k värmaren går att byta.

Värmaren på våran firma kangoo var konstant trasig men den tog stryk på grund av kortkörning med ett tiotal starter per dag.

Men Rikard då kör väl inte mycket kortkörning ?

Uppdaterat: 2024-03-13 21:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Rikard skrev:
3 år höll värmaren i min Renault Trafic/Webasto.
Den var originalmonterad, en värmarspecialist kunde inte göra mer än att montera en ersättningsvärmare, men då skulle den inte vara integrerad med bilen.

Det är ju otroligt och det är ju otroligt att dom byter hela men det är väl brist på kompetens.
Pryl brytare och enklast med dyrt för kunden.
Varje enskild komponent k värmaren går att byta.
Värmaren på våran firma kangoo var konstant trasig men den tog stryk på grund av kortkörning med ett tiotal starter per dag.
Men Rikard då kör väl inte mycket kortkörning ?

Värmaren var specifik för Renault, hälften av elektroniken satt i värmaren, hälften i bilen. Lämna in bilen på Renault (Som inte kunde nått om värmare, och oxå bara bytte hela värmaren) var dyrare än en ersättningsvärmare, som enligt värmarfirman var bättre än den som satt i original.
"Ersättningsvärmare är en storsäljare till många fabriksmonterade"
De kunde ta bort och renovera värmaren, men det var ett helvete, satt sjukt dåligt till, och de lämnade ingen garanti.
Ersättningsvärmaren satte de på ett bättre ställe.

Uppdaterat: 2024-03-13 22:11

Korta sträckor: Kör både och, händer att jag behöver flytta bilen inom samma område 10 gånger på en dag, men mätaren på Forden slog om till 11.000 mil idag, den fyller 3 år i maj. Jag väljer aktivt att sätta på och stänga av tillsatsvärmen, nu när det är plusgrader på dagarna behövs den inte, då går värmaren bara en halvtimme på morgonen.
Startar den med fjärrkontroll när väckarklockan ringer.

Uppdaterat: 2024-03-13 22:34

Dessa bensinvärmare har ingen som helst avgasrening. Det var en nyhet i media för nåt år sen, men i den här tråden är det tyst om det.

Uppdaterat: 2024-03-14 06:51
40-talisten skrev:

Dessa bensinvärmare har ingen som helst avgasrening. Det var en nyhet i media för nåt år sen, men i den här tråden är det tyst om det.

Visst släpper de ut orenade avgaser bränslevärmarna, men du måste ju också jämföra proportionerna mellan vad som kommer ur motorns avgasrör och vad som kommer ur värmarens avgasrör. Då skulle det ju ge mera verkan, att kräva avgasrening hos våra flygplan, militära och civila. För att inte tala om sjöfarten.

Uppdaterat: 2024-03-14 07:45
Christer skrev:

40-talisten skrev:
Dessa bensinvärmare har ingen som helst avgasrening. Det var en nyhet i media för nåt år sen, men i den här tråden är det tyst om det.

Visst släpper de ut orenade avgaser bränslevärmarna, men du måste ju också jämföra proportionerna mellan vad som kommer ur motorns avgasrör och vad som kommer ur värmarens avgasrör. Då skulle det ju ge mera verkan, att kräva avgasrening hos våra flygplan, militära och civila. För att inte tala om sjöfarten.

Det är bättre att köra motorn , som har avgasrening, än en bränsledriven värmare.

Det är en gammal nyhet.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20210312/sa-skadliga-ar-branslevarmare-for-miljo-och-halsa/

Så att köra bilens motor, som driver generatorn, och värma bilen med ett PTC element är betydligt bättre ur utsläppssaspekten än en orenad oljepanna.

Uppdaterat: 2024-03-14 08:13
Christer skrev:

40-talisten skrev:
Dessa bensinvärmare har ingen som helst avgasrening. Det var en nyhet i media för nåt år sen, men i den här tråden är det tyst om det.

Visst släpper de ut orenade avgaser bränslevärmarna, men du måste ju också jämföra proportionerna mellan vad som kommer ur motorns avgasrör och vad som kommer ur värmarens avgasrör. Då skulle det ju ge mera verkan, att kräva avgasrening hos våra flygplan, militära och civila. För att inte tala om sjöfarten.

Det är värre på andra håll! Whataboutism brukar det kallas...

Uppdaterat: 2024-03-14 11:06

Det betyder ju att det är nästan hälsosamt med en motor som är iskall och renar väldigt dåligt innan motortemperaturen nått driftvärme? Dom PTC element som jag provat är ju närmast ett skämt vad gäller värma upp en dieselbil. Jag påpekade bara proportionerna mellan bilens avgasrör och värmarens avgasrör, varav det senare går betydlig mindre tid. Avgaser kan aldrig bli hälsosamma, möjligtvis i en vätgasbil.
"Det är värre på andra håll! Whataboutism brukar det kallas..." skrev 40talisten. Eller sila mygg och svälja kameler är en annan sida av det hela, vad gäller avgaser.

Uppdaterat: 2024-03-14 11:20
Christer skrev:

Det betyder ju att det är nästan hälsosamt med en motor som är iskall och renar väldigt dåligt innan motortemperaturen nått driftvärme? Dom PTC element som jag provat är ju närmast ett skämt vad gäller värma upp en dieselbil. Jag påpekade bara proportionerna mellan bilens avgasrör och värmarens avgasrör, varav det senare går betydlig mindre tid. Avgaser kan aldrig bli hälsosamma, möjligtvis i en vätgasbil.
"Det är värre på andra håll! Whataboutism brukar det kallas..." skrev 40talisten. Eller sila mygg och svälja kameler är en annan sida av det hela, vad gäller avgaser.

Konstigt då att den undersökning matrikeln jag länkade kom fram till att bilmotorns renade avgaser är betydligt bättre än de från oljepannan.
Och det är ju kupén som primärt skall värmas med den. Min MB värmde inte ens motorn med oljepannan, det är samma på BMW.
Moderna motorer värmer själva upp katalysatorerna, på väldigt kort tid, så att avgaserna renas.
Vet du om oljepannan värmer motorn i din bil, eller enkom för kupéns komfort?
Och du kanske inte förstod att det var PTC element för att värma kupén jag avsåg, inte motorn.
I min bil är PTC elementet på 7kW, det klarar fint att värma kupén på väldigt kort tid.

Uppdaterat: 2024-03-15 08:51
Mr Snoid skrev:

Christer skrev:
Det betyder ju att det är nästan hälsosamt med en motor som är iskall och renar väldigt dåligt innan motortemperaturen nått driftvärme? Dom PTC element som jag provat är ju närmast ett skämt vad gäller värma upp en dieselbil. Jag påpekade bara proportionerna mellan bilens avgasrör och värmarens avgasrör, varav det senare går betydlig mindre tid. Avgaser kan aldrig bli hälsosamma, möjligtvis i en vätgasbil.
"Det är värre på andra håll! Whataboutism brukar det kallas..." skrev 40talisten. Eller sila mygg och svälja kameler är en annan sida av det hela, vad gäller avgaser.

Konstigt då att den undersökning matrikeln jag länkade kom fram till att bilmotorns renade avgaser är betydligt bättre än de från oljepannan.
Och det är ju kupén som primärt skall värmas med den. Min MB värmde inte ens motorn med oljepannan, det är samma på BMW.
Moderna motorer värmer själva upp katalysatorerna, på väldigt kort tid, så att avgaserna renas.
Vet du om oljepannan värmer motorn i din bil, eller enkom för kupéns komfort?
Och du kanske inte förstod att det var PTC element för att värma kupén jag avsåg, inte motorn.
I min bil är PTC elementet på 7kW, det klarar fint att värma kupén på väldigt kort tid.

Ja motorns avgaser är "bättre" (men hälsosamma?) än bränslevärmaren. Men fortfarande är det ju stor skillnad i driftstid, så på totalen är nog inte värmaren sämre vad gäller avgaser.
På mina bilar så har även motorn värmts så att driftstemperaturen uppnåtts snabbare, något annat vore ju direkt dumt, om reningen av avgaser skall komma igång snabbt.
Motorn värmer upp kupe och katalysatorer snabbt på en snåldiesel? Skojar du? Det finns väl en anledning att just dieslar har haft bränslevärmare, men kanske inte bensinare, lika ofta.
Hade PTC-element på min Opel Insignia för uppvärmning av kupen och det funkade ju blaha, blaha, alltså väldigt dåligt.
Det jag påpekat hela tiden är att skillnaden på proportionerna mellan bränslevärmarens avgasvolym mot dieselmotorns avgasvolym, är stor under normal drift, som i alla fall jag kör. Typ en timma varje gång.

Uppdaterat: 2024-03-15 16:00

Nej då Christer, du har lite dålig koll. Om du kollar så sitter katalysatorn nästan direkt efter turbon på avgassidan. Allt för att den så snabbt som möjligt skall värmas up av avgaserna.
Sedan så når förbränningsrummet i motorn snabbt drifttemperatur.
Om du inte har glömt det så hade Volvo ersatt oljepannan med PTC element för att få komfort i kupén. Men detta tog dom bort pga komponentbrist pga pandemin.
Och anledningen till att dom har bränslevärmare är för att få värme i kupén, deras verkningsgrad ger för lite spillvärme för att orka värma kupén då det är kallt.
Som jag skrev tidigare, varken BMW eller MB har bränslevärmare som värmer motorblocket.
Väljer man värmaren så utgår PTC elementet. Men det finns ingen oljepanna för att värma motorn, enkom till för att kunna värman kupén innan avfärd vid kall väderlek.

Uppdaterat: 2024-03-15 17:27

Men du kommenterar fortfarande inte förhållandet mellan avgasvolymen som bränslevärmaren ger typ 5 minuter, mot avgasvolymen på typ en timma, ur det ordinarie avgassystemet, vid normal körning vintertid som jag gör och många med mig. Jag tycker det är en kraftig överdrift när man påstår att bränslevärmarna är såå farliga, vad gäller avgaser. Sila mygg och svälja kameler, typ.
"Men det finns ingen oljepanna för att värma motorn, enkom till för att kunna värman kupén innan avfärd vid kall väderlek" : skrev MrSnoid. Vad gäller Volvo så har jag inte "grottat" ner mig hur värmaren värmer motorblocket, för det är så jävla trångt där under. Men på Insignian så gick vattnet in och ut ur värmaren till motorblocket och man fick därmed snabbt upp värmen till motorn och därmed kupen. Så jag fattar inte varför MB och BMW bara värmde upp vattnet till kupevärmeelementet och inte direkt på motorblocket, som måste vara smartare om man bor i ett vinterland som Sverige.

Uppdaterat: 2024-03-15 19:00
Christer skrev:

Men du kommenterar fortfarande inte förhållandet mellan avgasvolymen som bränslevärmaren ger typ 5 minuter, mot avgasvolymen på typ en timma, ur det ordinarie avgassystemet, vid normal körning vintertid som jag gör och många med mig. Jag tycker det är en kraftig överdrift när man påstår att bränslevärmarna är såå farliga, vad gäller avgaser. Sila mygg och svälja kameler, typ.
"Men det finns ingen oljepanna för att värma motorn, enkom till för att kunna värman kupén innan avfärd vid kall väderlek" : skrev MrSnoid. Vad gäller Volvo så har jag inte "grottat" ner mig hur värmaren värmer motorblocket, för det är så jävla trångt där under. Men på Insignian så gick vattnet in och ut ur värmaren till motorblocket och man fick därmed snabbt upp värmen till motorn och därmed kupen. Så jag fattar inte varför MB och BMW bara värmde upp vattnet till kupevärmeelementet och inte direkt på motorblocket, som måste vara smartare om man bor i ett vinterland som Sverige.

Det är för att oljepannan är en komfortattiralj, den värmer kupén på en kvart och behöver inte värma större vattenvolymer och motorblock.
Motorerna är konstruerade för att funka i kyla, även utan en extra oljepanna. Men kanske inte Volvo eller Opel har tänkt på det…..
Och om du lite längre så är Norden en ganska liten marknad för ”Stortyskarna’
Men även de BMW dieslar jag ägt, utan någon oljepanna, har snabbt fått upp oljetemperaturen (BMW visar det, inte kylvattnet) och tack vare ett bra PTC element snabbt blivit varma i kupén.

Uppdaterat: 2024-03-15 19:14

"Det är för att oljepannan är en komfortattiralj, den värmer kupén på en kvart och behöver inte värma större vattenvolymer och motorblock.
Motorerna är konstruerade för att funka i kyla, även utan en extra oljepanna. Men kanske inte Volvo eller Opel har tänkt på det….." : skrev MrSnoid.
Njaa det där stämmer nog på en bensinmotor men knappast på en snåldiesel.
Men du kommenterar fortfarande inte förhållandet mellan avgasvolymen som bränslevärmaren ger typ 5 minuter, mot avgasvolymen på typ en timma, ur det ordinarie avgassystemet, vid normal körning vintertid som jag gör och många med mig. Jag tycker det är en kraftig överdrift när man påstår att bränslevärmarna är såå farliga, vad gäller avgaser. Sila mygg och svälja kameler, typ.

Uppdaterat: 2024-03-16 02:52

Nej varför skall jag kommentera olika former av avgaser. Jag inledde med att det troligen är bättre att köra bilens motor och driva ett kraftfullt PTC-element i 5-10 minuter än att köra en helt orenad värmare.

Uppdaterat: 2024-03-16 08:13

Nu handlar förstås tråden om varför Volvos värmare ger upp efter 800 timmar.
Inte om värmaren är mer eller mindre miljövänlig!
Återgå till tråden, tack.

Uppdaterat: 2024-03-16 16:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Nu handlar förstås tråden om varför Volvos värmare ger upp efter 800 timmar.
Inte om värmaren är mer eller mindre miljövänlig!
Återgå till tråden, tack.

Den ger väl upp för att det är en miljöbov och har insett sitt eget bästa.

Uppdaterat: 2024-03-16 16:57

Glöm miljöaspekterna, det är ju en piss. I Mississippi jämfört med komforten den ger.
Det verkligt intressanta är ju konspirationsteorierna om att en tidsspärr skulle vara inlagd för att öka vinsten för tillverkaren.

Uppdaterat: 2024-03-16 17:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Glöm miljöaspekterna, det är ju en piss i Mississippi, jämfört med komforten den ger.
Det verkligt intressanta är ju konspirationsteorierna om att en tidsspärr skulle vara inlagd för att öka vinsten för tillverkaren.

+100 Ja den där pissen i Mississippi, har jag för döva öron, försökt förklara. Men det går inte in.

Uppdaterat: 2024-03-16 18:47

Tidsspärren på 800 timmar lär finnas inprogrammerad (av säkerhetsskäl?). En av mina jobbarkompisar har reparerat några Webasto och kan läsa av programkoden samt nolla timräknaren. Om man är beredd att köpa ny Webasto så tjänar ju tillverkaren mera förstås.

Uppdaterat: 2024-03-16 20:37
L West skrev:

Tidsspärren på 800 timmar lär finnas inprogrammerad (av säkerhetsskäl?). En av mina jobbarkompisar har reparerat några Webasto och kan läsa av programkoden samt nolla timräknaren. Om man är beredd att köpa ny Webasto så tjänar ju tillverkaren mera förstås.

Av säkerhets skäl.

Sagt det tidigare att förr rekommenderades det att man bytte brännkammaren vid vissa intervaller för att slippa stora haverier när den är sönderbränd.

Uppdaterat: 2024-03-16 21:35
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Om sex miljarder människor ställer sig och pissar i Mississippi så blir inte vattnet så fräscht längre...

Uppdaterat: 2024-03-17 22:05

Fånig liknelse.
Knappast sex miljarder människor som använder bränsledrivna bilvärmare.

Uppdaterat: 2024-03-18 09:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Mr Snoid skrev:

Den ger väl upp för att det är en miljöbov och har insett sitt eget bästa.

:-)

Uppdaterat: 2024-03-18 11:43
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
saabnisse skrev:

Fånig liknelse.
Knappast sex miljarder människor som använder bränsledrivna bilvärmare.

Inte just det, men definitivt sex miljarder människor som argumenterar för att just deras bidrag till miljöförstöringen är så litet att det inte spelar någon roll.

Uppdaterat: 2024-03-18 23:04