Vi Bilägares forum

Här är nya Volkswagen ID.3 GTX och ID.7 GTX

Här är nya Volkswagen ID.3 GTX och ID.7 GTX

Volkswagen släpper två nya GTX-versioner av elbilarna ID.3 och ID.7. Det innebär att familjebilen ID.7 för första gången erbjuds med fyrhjulsdrift.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-14 08:58

Kommentarer

Varför är id3 hela tiden VW:s snålheten bedrar visheten alternativ? Fortfarande ingen fyrhjuldrift, ingen möjlighet till taklast och ingen möjlighet att dra släp och det trots att plattformen stödjer allt detta.

Uppdaterat: 2024-03-14 09:30

Jag har aldrig efter snart 40 års bilkörande haft något på taket.

Uppdaterat: 2024-03-14 09:57
Peter E skrev:

Jag har aldrig efter snart 40 års bilkörande haft något på taket.

Samma här, 29 år med körkort nu och aldrig haft behovet av att lasta på taket så jag tror det inte är nån dealbreaker egentligen. Behöver man köra med taklast, då väljer man en annan bil helt enkelt.

Uppdaterat: 2024-03-14 10:25

Håller med, men en vettig dragkrok skulle inte sitta fel. Då hade en ID:3 varit ett bra alternativ. Men att bara kunna hänga på en cykel känns fel.

Uppdaterat: 2024-03-14 10:31

Har varken lastat tak eller dragit släp på 38 års bilägande

Uppdaterat: 2024-03-14 10:32
Optimus skrev:

Håller med, men en vettig dragkrok skulle inte sitta fel. Då hade en ID:3 varit ett bra alternativ. Men att bara kunna hänga på en cykel känns fel.

Helt klart, att fått dra om så bara ett 750-släp hade vart betydligt bättre.

Uppdaterat: 2024-03-14 10:33

Jag vill säga att det absolut inte hade varit fel med möjlighet till både taklast o släpvagn. Men behoven skiljer.

Uppdaterat: 2024-03-14 11:16

ID.7 GTX ska däremot helt klart testas av mig innan förmodat bilbyte i höst/vinter.
Verkar som faceliften av Model Y dröjer, annars är den intressant med.

Uppdaterat: 2024-03-14 11:34
Peter E skrev:

Jag vill säga att det absolut inte hade varit fel med möjlighet till både taklast o släpvagn. Men behoven skiljer.

Självklart har folk olika behov, men om man har en bil som inte kan dra släp, inte kan fås med fyrhjulsdrift, inte kan lasta på taket och inte kan frakta 5 med stora batteriet, då kommer ju alla de som behöver något av ovan att välja en annan bil och just det är ju problemet för VW - att folk väljer en annan bil än "folkbilen" id3.

Uppdaterat: 2024-03-14 14:02

Fast om man nu har behovet av att åka 5 personer och lasta mycket kanske det inte är denna storleksklassen man kikar runt i....

Uppdaterat: 2024-03-14 14:04
Gaston skrev:

Fast om man nu har behovet av att åka 5 personer och lasta mycket kanske det inte är denna storleksklassen man kikar runt i....

Det räcker ju med eller.
Att man har behovet att åka 5 personer eller lasta mycket. Id3 är rymlig inuti, men behöver man någon köra en planka från brädgården så måste man hyra en annan bil. Behöver man åka 5 personer till stan så måste man åka två gånger. Den passar varken för det ena eller det andra. Måste inte vara samtidigt eller ens samma potentiella ägare.

Uppdaterat: 2024-03-14 15:11

Väljer man bil för att man nån gång frakta 5 personer samtidigt och köra en stor planka nån gång, ja då kör man omkring med för stor bil 99% av tiden...

Uppdaterat: 2024-03-14 15:18
40-talisten skrev:

Väljer man bil för att man nån gång frakta 5 personer samtidigt och köra en stor planka nån gång, ja då kör man omkring med för stor bil 99% av tiden...

Vad har du själv för bil? En Smart fortwo?

Uppdaterat: 2024-03-14 15:43

Fast som jag fattat detta så är de flesta Id.3:or 5-sitsiga men ingen enda får ha taklast eller släpkärra, tyvärr. En "lagom" bilstorlek för många men dessa tillkortakommanden diskvalificerar tyvärr den modellen för många köpare. Som redan nämnts - hade den fått dra i vart fall 750 kg så hade den presumtiva köparskaran säkert ökat avsevärt.

Uppdaterat: 2024-03-15 09:27

Det är väl bara att köpa en annan bil om specen på ID3 inte passar? Det finns väl något femtital fabrikat på marknaden att välja på. Inte sjutton går jag till Alpine och gnäller på att bagageutrymmet är för litet?
Förut hade Toyota släpvagnsvikter ämnade för cykelkärror och då kunde man köpa andra bilar om behovet att släpa saker fanns.

Ibland låter det som att man inte kan köpa en bil för att ID3 inte får ha dragkrok.

Uppdaterat: 2024-03-15 09:39
L. Mäkinen skrev:

Det är väl bara att köpa en annan bil om specen på ID3 inte passar? Det finns väl något femtital fabrikat på marknaden att välja på. Inte sjutton går jag till Alpine och gnäller på att bagageutrymmet är för litet?
Förut hade Toyota släpvagnsvikter ämnade för cykelkärror och då kunde man köpa andra bilar om behovet att släpa saker fanns.
Ibland låter det som att man inte kan köpa en bil för att ID3 inte får ha dragkrok.

+100
Men för vissa kretsar hela bilägandet runt VAG:s Produkter och speciellt VW😉
Vill man ha en elbil i ID3 storlek som får släpa saker så kan man köpa en KinaVolvo och släpa 1600kg efter den

Uppdaterat: 2024-03-15 09:42
L. Mäkinen skrev:

Det är väl bara att köpa en annan bil om specen på ID3 inte passar?

Ja, och då säljs få id3:or.

VSB, Vilket Skulle Bevisas, som man skrev på proven en gång i tiden. Det var ju det som diskussionen handlade om - att få köper id3:an.

Uppdaterat: 2024-03-15 11:05

Exakt, gmogmo. Men det tycks svårt att förstå för en del. Man skulle helt enkelt nå en större presumtiv kundgrupp utan dessa begränsningar.

Uppdaterat: 2024-03-15 11:08

Kanske det skulle säljas fler id3:or här, om dragkrok funnits. I övriga bilvärlden är det dock mest ett icke-problem...

Uppdaterat: 2024-03-15 11:14

Jag tror du har fel. 40-talisten. "Efterfordon" i olika former förekommer nog i väldigt många andra länder än i Sverige.

Uppdaterat: 2024-03-15 11:29

Tveksamt ifall det är handlar om bristen på dragkapacitet eller förmåga till taklast om vi pratar om Europa eller globala marknaden.

Uppdaterat: 2024-03-15 11:42
Axa skrev:

Tveksamt ifall det är handlar om bristen på dragkapacitet eller förmåga till taklast om vi pratar om Europa eller globala marknaden.

Håller med, snarare en allt för spartansk och problemdrabbade modell när den introducerades. Det ryktet lever så klart kvar, och till det interna kanibalismen där Cupra Born framstår som en betydligt trevligare bil. Bättre stolar och klart mycket trevligare design till ett lägre pris.

Uppdaterat: 2024-03-15 13:10

Snoid
Och jag tänker bland annat även att ID4 inte var särskilt långt ifrån prismässigt.

Uppdaterat: 2024-03-15 15:26
Axa skrev:

Snoid
Och jag tänker bland annat även att ID4 inte var särskilt långt ifrån prismässigt.

Men om man vill ha en elbil i Golfklassen så köper man väl inte en stor ID4?

Uppdaterat: 2024-03-15 15:38

Snoid
Nja, jag vet inte. Jag killgissar lite. Det har ju inte varit så stor prisskillnad mellan modellerna. Invändigt är det ungefär lika storlek för förare och passagerare. Det är väl främst bagageutrymmet som skiljer. Med liten prisskillnad kanske folk tänker att man tar den större.

Uppdaterat: 2024-03-15 15:50

Fast om man är nöjd med en lite kompaktare bil så håller jag med Guran - då väljer man inte en Id.4.

Uppdaterat: 2024-03-15 17:08

Pi
Jag tänker att det kanske förklarar de klenare försäljningssiffrorna för ID3 sedan ID4 släpptes och som har sålt bra.

Uppdaterat: 2024-03-15 18:55

Jag har själv funderat på att köpa en ID3, men eftersom alla andra vill ha ett klumpverk till bil har jag tänkt även på ID4 för att tredjehandsvärdet kanske är bättre.
Jag tycker annars att ID3 är onödigtvis hög och känns klossig.

Uppdaterat: 2024-03-15 19:27

De gånger jag behöver frakta något större eller lasta många saker så hyr jag en skåpbil.

Uppdaterat: 2024-03-16 08:23
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

De gånger jag behöver frakta något större eller lasta många saker så hyr jag en skåpbil.

Svensken vill vara oberoende av hyrbolag, och vill sköta sina transportbehov med egen bil, helst med dragkrok också. Därför har vi större bilar än andra marknader, där man har en liten bil, och anlitar andra de få gånger större transportbehov föreligger. Tror inte att våra stora bilar som nästan alltid går "i tomme," är bästa lösningen.

Uppdaterat: 2024-03-16 09:22

40-talisten - men en något mindre bil utrustad med dragkrok har tjänat mig och vår familj väl under alla år. Typ en C-segments kombi under många är även om vi "fladdrat" lite inte minst under senare år.

Uppdaterat: 2024-03-16 09:55