Vi Bilägares forum

Vad gäller egentligen kring service av Skoda?

Vad gäller egentligen kring service av Skoda?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-15 05:00

Kommentarer

Det är klart att det handlar om "big business" genom att suga ur maximalt med pengar över hela bilens livscykel.

Uppdaterat: 2024-03-15 06:06

Det är kund som inte vad om rätt intervall.
Bra information är rätt från Viktor Asplund, presschef på Skoda Sverige.
Kund får känna trygg.

Uppdaterat: 2024-03-15 08:47
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

"Inspektion: enligt indikering, första gången efter 2 år eller efter 30 000 km. Därefter sker inspektionen varje år eller efter 30 000 km, det som infaller först."

Jo tackar, det är den dyraste promenad runt en bil som förekommer och har ungefär samma värde som när bilskojare förr i tiden fastställde bilens värde genom att sparka på däcken.

Uppdaterat: 2024-03-15 08:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har kört min Skoda i över 4000 mil och snart två år. Ännu ingen inspektion. :-)

Uppdaterat: 2024-03-15 09:18
Axa skrev:

Har kört min Skoda i över 4000 mil och snart två år. Ännu ingen inspektion. :-)

Givetvis, man kan ju promenera runt bilen själv, det är ju gratis, men följer inte servicekravet och ger ingen stämpel.

Uppdaterat: 2024-03-15 10:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, dessa "inspektioner" som VAG numera ägnar sig åt är tyvärr rena bondfångeriet men tyvärr obligatoriskt om serviceboken skall vara komplett - vilket ofta krävs vid inbyte av en hyfsat ny bil idag.

Uppdaterat: 2024-03-15 11:21

Saabnisse
Med elbil krävs inspektioner/service desto mer sällan enligt tillverkaren.

Uppdaterat: 2024-03-15 11:45

Har kört en E300 i 39000 mil,alltid bästa oljan,Mahle filter.Byter själv varje år och spolar lådan var 6000:de mil.
Noll driftstopp eller motorlampor.Det bästa är att bilen är riktigt eftertraktad för MB-kännare.Tco blir oslagbart billig när man servar själv å har bra diagnos prylar.

Uppdaterat: 2024-03-15 14:47
Support Israel
Julius Cesar2 skrev:

Har kört en E300 i 39000 mil,alltid bästa oljan,Mahle filter.Byter själv varje år och spolar lådan var 6000:de mil.
Noll driftstopp eller motorlampor.Det bästa är att bilen är riktigt eftertraktad för MB-kännare.Tco blir oslagbart billig när man servar själv å har bra diagnos prylar.

Ja, det är skillnad mellan riktig och påhittad service.

Uppdaterat: 2024-03-15 16:43

Fast nu handlade ju artikeln om service på Skoda och inte "egen-service" av bilar av andra märken.

Uppdaterat: 2024-03-15 17:11
Pi skrev:

Fast nu handlade ju artikeln om service på Skoda och inte "egen-service" av bilar av andra märken.

Bra förtydligande Pi.

Uppdaterat: 2024-03-15 17:34

Jo, men även motorn på en Skoda skulle hålla längre om den servades ordentligt, bromsarna hålla längre med en årlig isärtagning och smörjning etc.

Uppdaterat: 2024-03-16 20:59
Rikard skrev:

Jo, men även motorn på en Skoda skulle hålla längre om den servades ordentligt, bromsarna hålla längre med en årlig isärtagning och smörjning etc.

Givetvis är det så det bör vara vid en service, men då det istället ersätts av en inspektion som består av en promenad runt bilen med lite bockar i ett förtryckt protokoll blir det bara ett sätt att få in extrapengar.
Ungefär som den ”förbesiktning” som vissa märkesverkstäder erbjuder där många hittepåfel kommer att kosta pengar i onödan.

Uppdaterat: 2024-03-17 08:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Fast riktigt så är det väl inte. De inspektioner mina Skoda har varit på så har de alltid haft större arbetsinsats än så.

Uppdaterat: 2024-03-17 11:56

Inte alltid, men det händer!

Uppdaterat: 2024-03-17 17:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre