Vi Bilägares forum

Ny upptäckt om skadliga partikelutsläpp från bromsar

Ny upptäckt om skadliga partikelutsläpp från bromsar

Partikelutsläppen som uppstår när föraren bromsar har en elektrisk laddning, enligt en ny studie. Det är både bra och dåligt, enligt professorn Jim Smith.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-14 12:10

Kommentarer

Gnider man saker emot varandra så uppstår oftast en laddning, det är grundskolefysik.

Men om de nu är ganska kraftigt laddade dessutom så borde det gå att konstruera någon sorts partikelfälla.

Uppdaterat: 2024-03-14 13:12

Och eftersom elbilar är tyngre än "vanliga" bilar, skapas det också mer bromspartiklar. Och tro inget annat - trots några artiklar här och där som skulle visa på motsatsen - än att elbilar och tunga bilar sliter mer däck än vad mindre, lätta bilar gör.

Och tänk förr - ända in på 1980-talet - när bromsbeläggen innehöll asbest ...

Uppdaterat: 2024-03-14 13:17
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Dunderkommentatorn skrev:

Gnider man saker emot varandra så uppstår oftast en laddning, det är grundskolefysik.
Men om de nu är ganska kraftigt laddade dessutom så borde det gå att konstruera någon sorts partikelfälla.

Det skulle förmodligen räcka med ett par kraftiga, specialutformade magneter runt bromsoket.

Uppdaterat: 2024-03-14 13:18
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Någon borde fråga elallergikerna vad de tycker om att bilar bromsar i närheten där de vistas.

Uppdaterat: 2024-03-14 13:21
SnookerPro skrev:

Och eftersom elbilar är tyngre än "vanliga" bilar, skapas det också mer bromspartiklar. Och tro inget annat - trots några artiklar här och där som skulle visa på motsatsen - än att elbilar och tunga bilar sliter mer däck än vad mindre, lätta bilar gör.
Och tänk förr - ända in på 1980-talet - när bromsbeläggen innehöll asbest ...

Du har helt missat att 95% av all "bromsande" med elbilen gör genom regen?
Så nej, bara för att elbilar är tyngre, vilket förresten långt ifrån alla är, så betyder det inte mer bromsdamm.

Uppdaterat: 2024-03-14 13:37

Den som åkt tunnelbana och känt en viss doft när tåget kommer in på stationen, kan ta en funderare?

Samma när X2000 glider in en vindstilla dag..

Ren hälsoluft där....men är ju viktigare med CO2 gasens s.k. skador på klimatet.

Uppdaterat: 2024-03-14 13:59

Det är ju rätt stor skillnad på ett tåg och en bil.
Och ja, människans överutsläpp av Co2 är huvudorsaken till att jordens genomsnittstemperatur ökar varje år vilket innebär förändringar av jordens klimatsystem och stora samt kostsamma utmaningar som en följd av det.

Uppdaterat: 2024-03-14 14:04
Gaston skrev:

SnookerPro skrev:
Och eftersom elbilar är tyngre än "vanliga" bilar, skapas det också mer bromspartiklar. Och tro inget annat - trots några artiklar här och där som skulle visa på motsatsen - än att elbilar och tunga bilar sliter mer däck än vad mindre, lätta bilar gör.
Och tänk förr - ända in på 1980-talet - när bromsbeläggen innehöll asbest ...

Du har helt missat att 95% av all "bromsande" med elbilen gör genom regen?
Så nej, bara för att elbilar är tyngre, vilket förresten långt ifrån alla är, så betyder det inte mer bromsdamm.

Nä du, inte inne i stan. Ute på vischan har du hjälp av "elbromsen", men inte annars. När en fotgängare går över gatan, när det slår om till rött och så vidare är det du som får trampa hårt på bromsen - just precis där som människor befinner sig. Kom gärna ihåg att bilar med manuell låda också har en duglig motorbroms - väldigt duglig dessutom om föraren är aktiv med nerväxlingen.

Uppdaterat: 2024-03-14 14:21
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
FullBrew skrev:

Den som åkt tunnelbana och känt en viss doft när tåget kommer in på stationen, kan ta en funderare?
Samma när X2000 glider in en vindstilla dag..
Ren hälsoluft där....men är ju viktigare med CO2 gasens s.k. skador på klimatet.

Jag åker ofta tunnelbana i främst Stockholm, och luften där nere både luktar och känns ohälsosam. Lukten på en tågperrong ute i det fria är också skum, men där ventileras den snabbt bort. Men det klart, någonstans tar också den luften/lukten vägen.

Uppdaterat: 2024-03-14 14:19
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Raphael skrev:

Det är ju rätt stor skillnad på ett tåg och en bil.
Och ja, människans överutsläpp av Co2 är huvudorsaken till att jordens genomsnittstemperatur ökar varje år vilket innebär förändringar av jordens klimatsystem och stora samt kostsamma utmaningar som en följd av det.

Det är ju intressant att du helt bortser från IPCC:s andra orsak till temperaturförändringen, nämligen avskogningen.

Du vet den där idiotin som tokstollarna skall öka genom att driva igenom höjningar av reduktionsplikten.

Men det är ju inte alltid så lätt att vara religiös i Sverige - särskilt inte när målkonflikterna blir så uppenbara som i fallet reduktionsplikt.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-14 14:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det finns inga entydiga studier när det gäller däckslitage och elbilar.
De flesta elbilar är utrustade med däck som är anpassade för den högre vikten, och inte ska ge mer däckslitage.
De studier som gjorts är enkäter och där är förarnas olika körmönster en stor faktor.
Det finns indikatorer på att många med elbil roar sig med snabba accelerationer, för många elbilar kan accelera snabbare än en fossilbil. Och då tar däcken slut fort.
Om man istället kör lugnt och sansat, vilket även maximerar räckvidden, då blir det betydligt mindre däckslitage.
Så det beror mer på hur man kör än på bilen i sig.

Uppdaterat: 2024-03-14 14:26

AL vill prata religion, visst kan vi ha en diskussion om religion och livsåskådning, men det känns något märkligt att ha det på ett forum för bilar och närliggande ämnen.

Reduktionsplikten minskar utsläppen från förbränningsfordon och råvaran görs på restprodukter från skogsbruket, ett skogsbruk för t.ex. framställning av pappersmassa.

Men reduktionsplikten är en övergångslösning, och har inte haft ett annat syfte än att de som av olika skäl inte kan byta till elbil ska kunna minska utsläppen. Syftet med reduktionsplikten var aldrig att ersätta elfordon. Det var ett komplement till insatser för att öka andelen elfordon i fordonsflottan.
Reduktionspliktens syfte var aldrig att öka försäljningen av bilar med förbränningsmotor.
Målsättningen var fortfarande att kraftigt minska andelen förbränningsfordon i fordonsbeståndet.

Uppdaterat: 2024-03-14 14:36
SnookerPro skrev:

Gaston skrev:
SnookerPro skrev:
Och eftersom elbilar är tyngre än "vanliga" bilar, skapas det också mer bromspartiklar. Och tro inget annat - trots några artiklar här och där som skulle visa på motsatsen - än att elbilar och tunga bilar sliter mer däck än vad mindre, lätta bilar gör.
Och tänk förr - ända in på 1980-talet - när bromsbeläggen innehöll asbest ...
Du har helt missat att 95% av all "bromsande" med elbilen gör genom regen?
Så nej, bara för att elbilar är tyngre, vilket förresten långt ifrån alla är, så betyder det inte mer bromsdamm.

Nä du, inte inne i stan. Ute på vischan har du hjälp av "elbromsen", men inte annars. När en fotgängare går över gatan, när det slår om till rött och så vidare är det du som får trampa hårt på bromsen - just precis där som människor befinner sig. Kom gärna ihåg att bilar med manuell låda också har en duglig motorbroms - väldigt duglig dessutom om föraren är aktiv med nerväxlingen.

Tycker du ska ut och testa en elbil med välfungerande regen, jag vågar påstå att det är just i stadstrafik man verkligen inte behöver använda vanlig broms ett dugg om man kör normalt och med vettig framförhållning.
One pedal driving är helt underbart.

Uppdaterat: 2024-03-14 14:38
Raphael skrev:

De flesta elbilar är utrustade med däck som är anpassade för den högre vikten, och inte ska ge mer däckslitage.

Det är korrekt att däcken till elbilar har en annan konstruktion än däck för "vanliga" bilar, men det är bara för att de ska klara den högre vikten och det högre momentet. Men slits gör de för det!

Uppdaterat: 2024-03-14 15:45
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Gaston skrev:

SnookerPro skrev:
Gaston skrev:
SnookerPro skrev:
Och eftersom elbilar är tyngre än "vanliga" bilar, skapas det också mer bromspartiklar. Och tro inget annat - trots några artiklar här och där som skulle visa på motsatsen - än att elbilar och tunga bilar sliter mer däck än vad mindre, lätta bilar gör.
Och tänk förr - ända in på 1980-talet - när bromsbeläggen innehöll asbest ...
Du har helt missat att 95% av all "bromsande" med elbilen gör genom regen?
Så nej, bara för att elbilar är tyngre, vilket förresten långt ifrån alla är, så betyder det inte mer bromsdamm.
Nä du, inte inne i stan. Ute på vischan har du hjälp av "elbromsen", men inte annars. När en fotgängare går över gatan, när det slår om till rött och så vidare är det du som får trampa hårt på bromsen - just precis där som människor befinner sig. Kom gärna ihåg att bilar med manuell låda också har en duglig motorbroms - väldigt duglig dessutom om föraren är aktiv med nerväxlingen.

Tycker du ska ut och testa en elbil med välfungerande regen, jag vågar påstå att det är just i stadstrafik man verkligen inte behöver använda vanlig broms ett dugg om man kör normalt och med vettig framförhållning.
One pedal driving är helt underbart.

För din kännedom: Jag provkör nästan alla nya elbilar. Sedan får du vara försiktig med att skriva "köra normalt och med vettig framförhållning", för då blir du snart anklagad för att vara "grandios". Sedan förstår jag inte varför en elbil har en bromspedal. Så onödigt! =)

Uppdaterat: 2024-03-14 15:48
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

För en massa år sedan gjorde man mätningar nere i tunnelbanestationer och kunde konstatera att luften där innehöll mycket mer partiklar än på Hornsgatan i Stockholm som anses vara en partikelbesudlad gata där det numera är dubbdäcksförbud. Det har varit väldigt tyst om partiklar i tunnelbanan på senare tid. Den är ju elektrisk och måste alltså vara nyttig.

Uppdaterat: 2024-03-14 16:46

Jag använder inte bromsen i 999 fall av 1000 i min elbil. Regen funkar utmärkt, både på landsväg och i stan.

Uppdaterat: 2024-03-14 16:49
Raphael skrev:

AL vill prata religion, visst kan vi ha en diskussion om religion och livsåskådning, men det känns något märkligt att ha det på ett forum för bilar och närliggande ämnen.
Reduktionsplikten minskar utsläppen från förbränningsfordon och råvaran görs på restprodukter från skogsbruket, ett skogsbruk för t.ex. framställning av pappersmassa.
Men reduktionsplikten är en övergångslösning, och har inte haft ett annat syfte än att de som av olika skäl inte kan byta till elbil ska kunna minska utsläppen. Syftet med reduktionsplikten var aldrig att ersätta elfordon. Det var ett komplement till insatser för att öka andelen elfordon i fordonsflottan.
Reduktionspliktens syfte var aldrig att öka försäljningen av bilar med förbränningsmotor.
Målsättningen var fortfarande att kraftigt minska andelen förbränningsfordon i fordonsbeståndet.

Ja när man läser dina inlägg om klimatet så luktar det religion hela vägen. Politisk sådan.

Om man däremot läser IPCC underlag så får man en mer nyanserad bild. Testa gärna det.

Och läser man forskningen och dessutom kan räkna (Inte IPCC - de bedriver ingen enskild forskning) så vet vi att reduktionsplikten ökar avskogningen. Världens lungor skövlas för att vi skall köra bil. Det är nämligen därifrån som bränslet kommer (till 80%). Något som kritiserats av risksrevisionen).

Vilket för oss in på klimatet. I klimatreligionens heliga namn skövlar vi regnskogen för att köra bil. Om fler länder skulle följt den svenska nivån (allt det där grandiosa svamlet om föregångsland etc) så skulle all regnskog skövlas. Och ändå skulle de inte räcka till.

Enligt tokstollarna skall vi allts frigöra flera miljarder ton koldioxid och dessutom stoppa den halva miljard som regnskogen binder på årsbasis för att bränna upp det i en bilmotor.

Som Raphael förstår är det vansinnigt, eller rättare sagt - ett verk av inkompetens och tokstolleri.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-03-14 18:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Bromsa numera gör man väl bara för att det inte ska bli gravrost på skivorna. Men gamla trumbromsar bromsade man för att de inte skulle rosta fast . Det ger ju smidigare körning att hålla avstånd och att vara förutseende och växla ned eller paddla ned vid behov i god tid än att slösa energi på att bromsa.

Uppdaterat: 2024-03-14 19:24
bengt39
Ben39 skrev:

Bromsa numera gör man väl bara för att det inte ska bli gravrost på skivorna. Med trumbromsar bromsade man för att de inte skulle rosta fast . Det ger ju smidigare körning att hålla avstånd och att vara förutseende och växla ned eller paddla ned vid behov i god tid än att slösa energi på att bromsa.

Vadå trumbromsar rosta fast. Här på forumet har jag fått lära mig att trumbromsar är bromsarnas Rolls Royce och bara fungerar, nästan underhållsfritt.

Uppdaterat: 2024-03-14 17:53

Snooker
På totalen så frigörs betydligt mindre bromsdamm från en elbil. Men det kanske du borde förstå.

Uppdaterat: 2024-03-14 18:21

Tunnelbanan och andra tåg bromsas oxå med el, klossarna används bara sista metrarna för att få stopp och stå stilla.
Men bromsdamm blir det.

Uppdaterat: 2024-03-14 18:51

Snooker har väl inte helt fel. Hur mycket bromsarna på en elbil används är ju helt kopplat till hur mycket bilen klarar att regenerera.
Som exempel kan min 4wd elbil regenerera drygt 200kW effekt, men när man behöver ”tvärnita” så används bromsarna.
Andra fabrikanter har betydligt lägre regenerering så bromsarna måste så klart användas mer. Men oavsett blir det aldrig lika mycket som på en ICE bil.

Uppdaterat: 2024-03-14 20:12

Snoid
Men de med elbil åker ju inte runt och tvärnitar stup i kvarten, oavsett hur kraftfull regen är. Man använder ju regen så långt det går.

Uppdaterat: 2024-03-14 20:55

Försök inte tuta i mig att en förare av en elbil använder bromsen i bara 999 fall av 1 000. Skitsnack! I så fall behövs det en bromspedal i bara 1 av 1 000 bilar. Frågan är bara hur tillverkarna ska veta i vilken bil en bromspedal behövs ... =)

Elbilar bromsas nästan lika mycket som "vanliga" bilar. Punkt. Och så var det däcken: Ingen verkar tänka på att "regen" sliter mycket mer på däcken! Så: Någonstans måste det bromsas! =)

Uppdaterat: 2024-03-14 22:27
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Försök inte tuta i mig att en förare av en elbil använder bromsen i bara 999 fall av 1 000. Skitsnack! I så fall behövs det en bromspedal i bara 1 av 1 000 bilar. Frågan är bara hur tillverkarna ska veta i vilken bil en bromspedal behövs ... =)
Elbilar bromsas nästan lika mycket som "vanliga" bilar. Punkt. Och så var det däcken: Ingen verkar tänka på att "regen" sliter mycket mer på däcken! Så: Någonstans måste det bromsas! =)

Men seriöst? Är du verkligen så korkad eller gör du dig dum med flit?

Uppdaterat: 2024-03-14 22:33

Snooker
Lätt att fantisera om elbilar när man kör fossilbil…

Uppdaterat: 2024-03-14 23:42
Gaston skrev:

SnookerPro skrev:
Försök inte tuta i mig att en förare av en elbil använder bromsen i bara 999 fall av 1 000. Skitsnack! I så fall behövs det en bromspedal i bara 1 av 1 000 bilar. Frågan är bara hur tillverkarna ska veta i vilken bil en bromspedal behövs ... =)
Elbilar bromsas nästan lika mycket som "vanliga" bilar. Punkt. Och så var det däcken: Ingen verkar tänka på att "regen" sliter mycket mer på däcken! Så: Någonstans måste det bromsas! =)

Men seriöst? Är du verkligen så korkad eller gör du dig dum med flit?

Vilket är problemet? Att kraftig motorbroms sliter på de bromsande däcken? Lågstadiekunskap!

Uppdaterat: 2024-03-15 00:17
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Axa skrev:

Snooker
Lätt att fantisera om elbilar när man kör fossilbil…

Eller så kör man elbil lite då och då - i kombination med basala fysikkunskaper.

Uppdaterat: 2024-03-15 00:19
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Slitaget på däcken är ju egentligen en faktor över hur bilen körs. Skulle inte ha några problem att slita ut däcken på en fossilbil om ett offensivt körsätt tillämpas. Likaså kan jag spara på däcken på min elbil genom mjukare körning och med planering, undvika kraftiga accelerationer och hårda retardationer. Går att få ut 5000-6000 mil ur däcken ut några uppoffringar.

Uppdaterat: 2024-03-15 06:20
J.L skrev:

Slitaget på däcken är ju egentligen en faktor över hur bilen körs. Skulle inte ha några problem att slita ut däcken på en fossilbil om ett offensivt körsätt tillämpas. Likaså kan jag spara på däcken på min elbil genom mjukare körning och med planering, undvika kraftiga accelerationer och hårda retardationer. Går att få ut 5000-6000 mil ur däcken ut några uppoffringar.

+100 Helt enig med dig J.L

Uppdaterat: 2024-03-15 08:11

Ser man på däckslitage generellt oberoende av drivsätt på bilen så blir det större slitage ju tyngre bilen är , ju fler hästkrafter bilen har det kommer man inte ifrån . Eftersom elbilen ofta väger mer och har fler onödiga hästkrafter får man räkna med högre däckskostnader även om många månar lite mer om att köra lite lugnare. Men det gör andra i speciellt i hybridbilar och gammelmotorbilar också numera då bränslet är så dyrt.

Uppdaterat: 2024-03-15 09:51
bengt39
SnookerPro skrev:

Försök inte tuta i mig att en förare av en elbil använder bromsen i bara 999 fall av 1 000. Skitsnack! I så fall behövs det en bromspedal i bara 1 av 1 000 bilar. Frågan är bara hur tillverkarna ska veta i vilken bil en bromspedal behövs ... =)
Elbilar bromsas nästan lika mycket som "vanliga" bilar. Punkt. Och så var det däcken: Ingen verkar tänka på att "regen" sliter mycket mer på däcken! Så: Någonstans måste det bromsas! =)

Elbilar använder givetvis regenerering även när man trampar på bromspedalen. Vissa fabrikat är bättre än andra på att få övergången omärkbar.
Varför det skulle slita mer på däcken för att man använder en annan bromsande funktion internt i bilen?

Uppdaterat: 2024-03-15 09:21

Sedan är oftast däcken på elbil mjukare. Men att de slits har inget med regen att göra.

Uppdaterat: 2024-03-15 09:24
SnookerPro skrev:

Försök inte tuta i mig att en förare av en elbil använder bromsen i bara 999 fall av 1 000. Skitsnack! I så fall behövs det en bromspedal i bara 1 av 1 000 bilar. Frågan är bara hur tillverkarna ska veta i vilken bil en bromspedal behövs ... =)
Elbilar bromsas nästan lika mycket som "vanliga" bilar. Punkt. Och så var det däcken: Ingen verkar tänka på att "regen" sliter mycket mer på däcken! Så: Någonstans måste det bromsas! =)

Jag kör en Ioniq 5 RWD och använder bromspedalen mycket sällan.
Hastigheten reglerar jag med rattpaddlarna. Man bromsar till stillastående med vänster rattpaddel och man lär sig relativt snabbt hur bilen bromsar in med bilens olika nivår på regenereringen. Man måste dock använda bromsen då och då för att hålla bromsskivorna rena från rost.
Varför sliter regen mer på däcken än när man använder bromsen?
I en Ioniq 5 ställer man in hur mycket regen man vill ha. Det finns tre övergripande nivåer, 6 nivåer för hur rattpadlarna ska fungera och sedan en inställning där man reglerar genereringen med gaspedalen.
Att använda rattpaddlarna ger också en lungnare och mer planerad körstil, som längre avstånd till framförvarande bil och lägre elförbrukning.

Uppdaterat: 2024-03-15 12:27
P-I H

P-IH "Jag kör en Ioniq 5 RWD och använder bromspedalen mycket sällan"
Det verkar vara mycket vanligt körsätt att nästan aldrig använda bromsen när man kör elektrifierat i någon form och har ambitionen att vill köra snålt vare sig det är en elbil eller hybridbil -Men även så med körsätt "Åke Mjuk " i traditionella bilar - Många som skaffar elektrifierade bilar kanhända ändrar sin körtstil tror jag bestämt det syns på vägarna där tempot gått ner en del inte minst med "105klubben" vi som nästan aldrig behöver köra om långtradare och bussar på långkörning men ändå höjer upp hastigheten vid omkörningar för att inte hindra de som kör lagligt i påbjuden max hastighet.

Uppdaterat: 2024-03-15 17:58
bengt39

När jag hade en Model S fick tips av en bes tekniker att ställa in regenereringen på minimum för att bromsa behöver används i vårat klimat för att inte kärva ihop. Kostade tydligen 40 tusen att byta bromsok, skivor och belägg på Tesla.

Uppdaterat: 2024-03-15 18:16

Dana, jag tror precis som du .. att inte använda bromsarna på elbilen då och då skapar andra problem på sikt. När jag hade Toyota (ej elbil) brukade alltid bromsarna bak få smörjas för att de knappt användes. Nu kör jag elbil, och jag brukar ibland medvetet bromsa "aktivt" för att bromsarna inte skall förbli oanvända. Min nuvarande elbil har något automatiskt system för re-genering som jag upptäck, släpper man "gasen" och det inte är någon bil framför är den lågt ställd... bilen bromsar ganska lite. Har man bilar lite längre fram så lägger den på mer bromsverkan och bilen minskar farten fortare. (skall inte förväxlas med autobroms då bilen inte larmar vid inbromsningen (läs re-generingen)).

Uppdaterat: 2024-03-16 05:37