Vi Bilägares forum

Volvo ökar vinstmarginalen på elbilar – nu 13 procent

Volvo ökar vinstmarginalen på elbilar – nu 13 procent

Volvo har lyckats öka vinstmarginalen för elbilar. Men den är fortfarande mer än dubbelt så hög för avgasbilarna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-05 07:30

Kommentarer

Men jag har läst på detta forum att det bara är att sänka priserna med 100-150000 för övervinsterna på elbilar är såpass höga....

Uppdaterat: 2024-02-05 16:23

VolvoCars satsar vidare på fossilbilar i och med att volymen sjunker på elbilar. Dock kommer EX 30 väga upp till viss del men även VolvoCars elbilar har ett tak på prissättningen. Till och med premiummärken som Audi, BMW och Mercedes har svårt att ta ut extra för märket på elbilsmarknaden där svagare varumärken för kämpa hårdare. Några analytiker har på nytt fått något hårt i huvudet som nu börjar värdera upp VolvoCars aktien igen efter aviseringen om att kapa trossen till Polestar.

Uppdaterat: 2024-02-05 20:02

Jag funderar på hur vinstmarginalen kan vara lägre på elbilar än på bilar med förbränningsmotor. Bilar med förbränningsmotor är ju så mycket mer avancerade med sin motor och vx-låda. En elmotordrivlina är ju väldigt mycket enklare och måste vara billigare att tillverka. 🤔🙄

Uppdaterat: 2024-02-05 22:02

JL
Minns en artikel om BMW. Just ja, här är den.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bmws-lyckokast-rekordvinst-trots-farre-bilar

Verkar som BMW har koll på vad dem gör. Trots elbilar på delade plattformar.

Uppdaterat: 2024-02-05 23:12

Elbilar är nog inte riktigt så enkla som man kan frestas tro...

Uppdaterat: 2024-02-05 23:25
Axa skrev:

JL
Minns en artikel om BMW. Just ja, här är den.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bmws-lyckokast-rekordvinst-trots-farre-bilar
Verkar som BMW har koll på vad dem gör. Trots elbilar på delade plattformar.

BMWs ledning vacklar i sin elbilssatsning och sänker ambitionsnivån på grund av minskad efterfrågan. BMW borde ha köpkretsen som kan betala bra samt prioriterar kördynamik men den enkla slutsatsen är att bilarna är för dyra även för flera av dem. Med andra ord är dieslar o bensinare hetare alternativ.

Uppdaterat: 2024-02-06 06:07

Elbilar kostar mycket att utveckla. Fossilbilar har en lång historia av motorer där tillverkarna gör en liten uppdatering efter 10 år och fortsätter med i princip samma motor.
För elbil behöver man göra helt nya generationer av elmotorer. Dessutom går utvecklingen så fort att varje generation bara lever en kort tid innan den ersätts. Det gör att utvecklingskostnaderna behöver hämtas hem på kortare tid och det innebär att marginalerna behöver vara högre.

Sen gör man ju nya batterier hela tiden med ny kemi.

Några exempel:
Stellantis lanserade sina första elbilar i B-segmentet år 2018.
Redan 2023, dvs efter 5 år, så har man helt nya motorer och helt annan batterikemi.

Eller ta nya Scenic E-Tech som lanseras nu. Andra batterier med ny kemi och högre densitet än i Mégane E-Tech som kom 2022. Och annan kemi än i Nissan Ariya som också kom 2022.

Så snabbt går utvecklingen. Till skillnad från fossilbilar där de har en motor i 10 år, sen gör en enklare förändring av den så den lever i ytterligare 10 år. Det finns motorer som har haft i grunden samma block i över 30 år…

Utvecklingskostnaderna för en fossilmotor kan tas hem på 30 år innan man gör en helt ny motor, för elbilar ska det tas hem på 5 år innan man gör en helt ny motor.

Ett enkelt räkneexempel:
Säg att det kostar 50 miljoner att ta fram en helt ny motor. Utslaget på 30 år blir det 1,67 miljoner per år. Men utslaget på 5 år blir det 10 miljoner per år som ska hämtas in.

Men folk förstår uppenbart inte detta.

Uppdaterat: 2024-02-06 09:42

Sen är batterier dyra. Batterier är den enskilt största kostnaden i en elbil. Och de batterierna är ju en kostnad som inte fossilbilar har.

Vad batterierna kostar, varierar. Det skiljer sig åt i kemi och uppbyggnad.
Men ett par exempel:
Tesla Model S 100 kWh batteri - ca 130 000 kr.
VW ID.4 62 kWh batteri - ca 95 000 kr.
ID.4 Pure kostar ca 513 000 kr.
Batterikostnaden är i det fallet nästan 19% av bilens pris.

Uppdaterat: 2024-02-06 09:58

JL
Uppenbarligen funkar BMWs strategi. De säljer färre bilar, håller upp priserna och ner utvecklingskostnader med resultat att det ökar vinsterna. På totalen.
Vad gäller elbilsmodellerna så har BMW ökat försäljningen av dessa.

Uppdaterat: 2024-02-06 14:21

Sen kan man som vanligt fråga sig hur deras nuvarande strategi kommer att fungera i längden... Om jag fattat er rätt så bygger man ICE-bilar och elbilar på samma grundplattform men nån gång lär man tvingas ändra detta misstänker jag...

Uppdaterat: 2024-02-06 15:31

Konkurrensen hårdnar när kineserna vräker in märke efter märke på Europamarknaden, vilka i de flesta fall utför transportjobbet tillräckligt bra men med varierande brister i egenskaperna. Att som europeisk bilindustri lobba stenhårt för att behålla fossilmotorer och bromsa utvecklingen blir tyvärr dödsrunan för flera fabrikat. Nu när de "högerextrema" partierna ska göra frågan till valfråga, att riva upp förbudet om 2035 där arbetstillfällen ställs mot miljöfrågor ser det allt annat än ljust ut för bilindustrin. Gammelbilindustridirektörerna borde ta chansen att utveckla bättre och billigare elbilar för Europas konsumenter istället för prioritera sina feta bonusar samt avlöna lobbyister. Jobbslakten kommer att vara obarmhärtig speciellt om inte utveckling främjas.

Uppdaterat: 2024-02-07 06:21

Det där med "alla lika värde" -resonemanget verkar kunna omfamna biltillverkande diktaturer utan att PK-eliten ens behöver bära solbrillor eller öronplugg.Sen var det extra skönt att några slutade köpa Mmmmarabou-choklad..å Ryssen kunde fortsätta slakta Ukrainare.
Men var det inte Volvos ägare Geely som sålde flest bilar till Diktator Putin? Puhh..visst är det jobbigt med sanningar...
Någon redaktör som sa att visst är det fel med Kineserna,(som köper in sig i västvärlden) men vi köper ju snart allt därifrån..Undra om Adolfs Deutschland funkat lika bra under andra omständigheter?
Undra om även detta kan hamna på SDs problemkonto? Vad säger ni inom Diktatur-Pk?

Uppdaterat: 2024-03-14 19:47
Support Israel