Regeringen subventionerar fortfarande elbilar – men inte till privatpersoner, utan bara till förmånsbilister. Så här svarar Klimat- och näringslivsdepartementet på kritiken.
Regeringens svar: Därför subventioneras eldrivna förmånsbilar
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-12 19:20
Kommentarer
Vad en förmånsbil kostar för den anställde skiljer sig åt från företag till företag. Det beror ju på hur mycket nettoavdrag på lönen arbetsgivaren gör för att täcka arbetsgivarens kostnad för bilen. Och därmed varierar det för den anställde hur förmånligt det är.
Raphael. Nettoavdrag brukar göras om du har en sk. ”personalbil”
Bruttolöneavdrag är det vanliga vid förmånsbilar.
Om minskade intäkter från full beskattning, inte påverkar stadsbudgeten för tjänstebilar . Så skulle man väl kunna tänka sig att , Moms rabatt eller moms fritt som Norge hade . Inte heller skulle påverka stadsbudgeten . Minskade intäkter det också . Siffer trixande för att gynna vissa grupper.
Att bli av med pensionen är väl egentligen ingen direkt förmån. Men vad vet jag…
Att subventionera elbilar är däremot uttalad idioti oavsett det sker mot förmånsbilister eller mot privatköparna.
Ingen tjänar på sådana subventioner (förutom bilproducenterna).
MVH AL
Exakt A.L. Då kan man så klart tacka nej till förmånsbilen. Men tydligen är det så mycket mer förmånligt än en eventuell framtida pensionsutbetalning så många väljer den pensionsslukande förmånsbilen, med eller utan bruttolöneavdrag 😉
Ja eller så är folk inte medvetna om att den där förmånen påverkar framtida pensionen med rätt många tusenlappar.
Hade folk satt sig in i det tror jag många skulle avstå från förmånsbilen - bortsett från dem som behöver den för sitt yrkesutövande.
MVH AL
AL
Men även att köpa bil privat påverkar ekonomin totalt och därmed även ett ”pensionssparande”.
Ja med skillnaden att hela din lön är pensionsgrundande.
Hos förmånsbilen tappar du lön (den delen som utgörs av din bil) som inte heller ger dig någon pension.
Utslaget på ett helt arbetsliv blir det rätt mycket pengar (mer än en halv miljon till och med)
MVH AL
Förutsatt att man har förmånsbil ett helt arbetsliv ja.
Men tveksam till att någon har det….
Men jag är säker på att det med råge vägs upp av det man sparar på att slippa bekosta ett eget nybilsförvärv vart tredje år eller tätare.
Själv har jag haft förmånsbil i en herrans massa år.
Räknar man med ett förmånsvärde om 7000 kr/mån -utslaget på 25 år och en avsättning till pension om 30% så blir det;7000x0,3x(25x12) 625 000 kr.
Om vi därtill inkluderar avkastning om 7% per år har vi; 1650000 kr.
Det är 5500 kr per månad som skall läggas ovanpå det förmånsvärde man betalar.
Man kan väl egentligen tänka så här. Förmånsbilen är en statusmarkör. Den är ny och fräsch och modern. Men det kostar också, särskilt om man inte kör mycket i tjänsten.
MVH AL
Men A.L, har inte du haft eget och styrt din lön helt själv?
Det där kapitalet du utlovat i belöning till Raphael lär inte ha uppstått i utebliven pensionsinbetalning
Tänk att nån annan än mig nu nämnt "statusmarkör" i samband med förmånsbilar..:)
Till A.L kan jag bara säga att försök att hlla dig med mindre än 3 år gamla bilar av relativt stor storlek under 25 år för den "uteblivna" pension som du redovisat.
Jag gjorde ett räkneexempel baserat på att man har en lön på över 42 000 kr/månad och erhåller en tjänstepension. Då blir det de summorna.
Hur Raphael eller John skall få sina pengar är förknippat med att de kan visa upp hur deras revolutionerande rön skall genomföras. Då är deras ”hittelön” småpotatis i sammanhanget 😜
MVH AL
A.L det är väl om du har ett anställningsavtal med maximal inbetalning till tjänstepensionen. Det är inte alls helt säkert.
Du menar givet att jag istället köper en bil för den lön jag får ut istället för tjänstebilen?
Ja det blir givetvis inte gratis men inte heller fullt så förmånligt om man räknar i än pensionsförlusten.
En förmånsbil kostar företaget pengar som man då får i lön istället + förmånsvärdet +pensionen.
Ja det får vara en bra fin bil det;-).
Ja en statusmarkör är det så länge bilen inte används för tjänsteutövning. Om den däremot används för produktivt arbete blir kalkylen annorlunda då det finns en nedsättning av förmånsvärdet vid tillräckligt många tjänstemil.
MVH AL
Nej det kan förstås variera beroende på hur ens avtal ser ut. Jag gjorde en generell kalkyl baserat på hur många avtal är utformade.
30% är därtill ganska lågt i vissa sektorer. Min fru hade exempelvis 45% när hon jobbade som hyrläkare.
MVH AL
Jag tog ut förmånsbil under några år för att jag inte ville lägga så stor bunt pengar i start på en egen bil att köra i tjänsten. Jag hade haft elbil privat några år, men den hade för klen räckvidd för att duga i tjänsten. Elbilen jag har just nu funkar inte heller i tjänsten, men jag har lite annorlunda arbete och kan låna hustruns SUV om det krävs.
Jag valde bort att ha bil via jobbet för att slippa ha samma bil i åratal och för att inte behöva ta hänsyn till andras åsikter när jag ska byta.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.