Vi Bilägares forum

Elbilsrabatten är kvar – men bara för förmånsbilister

Elbilsrabatten är kvar – men bara för förmånsbilister

Privatpersoner får inte längre någon elbilsbonus – men den som har en laddbar förmånsbil får fortfarande kraftig skatterabatt. Samma bil kan bli mer än tre gånger dyrare för privatbilisten än för grannen med förmånsbil.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-12 19:20

Kommentarer

Ja jag som inte får någon förmånsbil tycker så klart det är orättvist. Antingen bör alla få samma låga pris eller alla samma höga pris.

Det som nämns i artikeln, att ingen skulle skaffa elbil som förmånsbil om det blev dyrare stämmer ju i så fall bra med vad som hänt med privatleasing av elbilar som blivit stendött.

Sen säger regeringen och hela forumet här att subventioner inte behövs. Uppenbarligen behövs det.

Men visst ta bort all bonus för förmånsbilar också i så fall så får vi se vad som händer. Skulle vara spännande att se.

Uppdaterat: 2024-03-12 20:58
- Peugeot e-208 GT 2022

Här tycker jag VIB jämför äpplen och päron genom att räkna på bruttolönevadrag på hela förmånsvärdet för en person som tjänar mer än ca 51 000:-/mån efter avdraget. Så detta gäller ju endast personer som tjänar över ca 60 000:- Teoretiskt sett så skulle man ju kunna göra bruttolöneavdrag även för privatleasing på samma sätt och betala endast ”hälften” av privatleasingkostnaden. Tänk också på att tjänstepension inte räknas med i förmånsvärdet, så tjänstebilsförarna förlorar stora summor i utebliven tjänstepension.

Har själv eget AB och betalar förmånsvärdet netto för elbilen. Visst blir det lite billigare eftersom förmånsvärdet är nedsatt för elbilar, men absolut inte så billigt som VIB försöker påvisa!

Uppdaterat: 2024-03-12 21:52

Beachman
Och du menar att privatpersoner som köper elbil inte drabbas av kapitalförluster som kan påverka pension eller ekonomin efter pension?

Uppdaterat: 2024-03-12 23:58

Tja, förlorar stora summor i tjänstepension?
Den klassiska undanflykten.
Man kan spara skattade pengar av det man spara i bilkostnaden genom att ha förmånsbil om man nu är så orolig för sin tjänstepension.
Eller varför inte avstå förmånsbilar om det nu är så oförmånligt pga den förlorade inbetalningen av tjänstepensionen.
Nej ett väldigt skevt system är vad det blivit av detta.

Uppdaterat: 2024-03-13 07:02

Jag valde bort förmånsbil och har nu kört privat bil ett tag. En hyffsat fräsch Volvo V50 diesel. Har förmånen att kunna serva min bil själv, låg skatt och försäkring - under 2023 körde jag ca 4000 mil i tjänsten vilket resulterade i 100.000 spänn skattefritt in på mitt konto från arbetsgivaren. Av dem räknar jag med hälften i bränslekostnad, ca 5000 i försäkring och 5000 i reserv- och servicedelar. Lägg därtill ett par tusenlappar för skatt, tvätt m.m. Värdeminskningen är försumbar i mitt fall då jag köpte den för 45.000 och planerar att behålla den några år till. Kan man få ihop en bättre kalkyl med en förmånsbil, oavsett el/hybrid/diesel?

Smolket i bägaren är ju dock att jag kör en "smutsig" euro 5-diesel istället för en "utsläppsfri" elbil.

Uppdaterat: 2024-03-13 12:40
Lite oljeläckage är fullt normalt.

Bimmerbengt - och helt avsaknad av status på garageuppfarten i form av en ny och dyr elbil...:)

Uppdaterat: 2024-03-13 12:52
Pi skrev:

Bimmerbengt - och helt avsaknad av status på garageuppfarten i form av en ny och dyr elbil...:)

Det där med ”statusmarkör” tror jag är något som din generation, och äldre, framförallt har ”problem” med.
Sällan man läser kommentarer av det slaget från ”yngre” personer.

Uppdaterat: 2024-03-13 13:42

Det kostar mycket med förmånsbil numera. Jag har det men kommer troligen köpa privat istället nästa gång. Många verkar glömma att man ofta får löneavdrag när man har förmånsbil som är direkt kostnad utöver förmånsvärdet och det sänker även pensionen.

Uppdaterat: 2024-03-13 14:26

Njae Pi, jag har väl aldrig riktigt sett bilar som någon statuspryl. Hushållets andra bil kan du ju gissa märket på - men det är bara för att jag uppskattar att köra en riktigt trevlig milslukare som faktiskt också har varit billigare att äga än de otalet V70 jag ägt innan. Det som får kalkylen att gå ihop är service och reparationer på hemmaplan och att det låga andrahandsvärdet är fördelaktigt då jag allt som oftast köper en nyare begagnad bil.

Uppdaterat: 2024-03-13 14:45
Lite oljeläckage är fullt normalt.

Nåja Guran - även du är ju tydligen snart pensionär... 😀

Uppdaterat: 2024-03-13 17:47
Pi skrev:

Nåja Guran - även du är ju tydligen snart pensionär... 😀

Tydligen? Du behöver inte fundera på vad jag håller på med för något på jobbet om jag skriver kommentarer mitt på dagen på torsdagar och fredagar. Har förmånen att kunnat pensionera mig på deltid. Så nu är jag ledig fler dagar än jag jobbar 😃
Tror traineetjänstgöringen är fem år innan jag är fullärd pensionär😉

Uppdaterat: 2024-03-13 21:27

Tjänstebilskonsulten säger att "Det här är en otroligt komplicerad fråga och det blir alltid krångligt när politikerna strular till det. Men det är ett politiskt beslut helt enkelt."

Det som är otroligt och komplicerat är ju att politikerna ännu inte avskaffat förmånsrabatten för när arbetsgivaren tillhandahåller bil för privat användning, ett system som är så komplext att det sysselsätter många heltidstjänster hos arbetsgivare, Skatteverket och konsulter. I stort sett allt annat som arbetsgivaren tillhandahåller, förutom några tusenlappar om året i friskvårdsbidrag, beskattas ju fullt ut som lön.

Uppdaterat: 2024-03-17 22:13