Vi Bilägares forum

Nya regler ger högre bränslepriser: ”En kalldusch”

Nya regler ger högre bränslepriser: ”En kalldusch”

EU kan införa handel med utsläppsrätter för vägtrafiken. Det kan ge högre bränslepriser.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-03-13 11:50

Kommentarer

Är nog inte själva ”bilåkandet” man vill minska i EU, däremot ICE-drivna fordon som skall minska helt enkelt!
Statistiken visar att transporten till individens arbetsplats är relativ konstant genom åren. Däremot ökar ”nöjesåkning” bland privatpersoner.
Är nog där skon klämmer..

Uppdaterat: 2024-03-13 13:15
Flygaralex

Om vi kan ignorera EU's regler kring A-traktor, så kan vi väl ignorera detta också ;)

Uppdaterat: 2024-03-13 13:21

Problemet är väl att man låter EU diktera svenska lagar och regler. Suveräniteten är helt bortblåst, vilket måste anses allvarligt hota demokratin. Att EU i sig har ju slagit samman suveräniteten på områden "som skall ge mervärden". Kan inte komma på något alls där Sverige erhållit mervärden via sitt EU-medlemskap. Varken som nation eller som individ.

För alla er som undrar varför folk är negativa till EU så är detta den brinnande punkten. Svenska lagar och regler skall stiftas inom landets gränser, inte av rumäner, tyskar, holländare, spanjorer eller medborgare i ögruppen Malta.

Tyvärr har vi för svaga politiker i EU från Sverige, och sett till vad Sverige betalar till EU borde vi via våra EU-parlamentariker (som tjänar multum på detta) faktiskt värna Sverige och dess suveränitet mer.

Uppdaterat: 2024-03-13 14:30
lsoderlund skrev:

Problemet är väl att man låter EU diktera svenska lagar och regler. Suveräniteten är helt bortblåst, vilket måste anses allvarligt hota demokratin. Att EU i sig har ju slagit samman suveräniteten på områden "som skall ge mervärden". Kan inte komma på något alls där Sverige erhållit mervärden via sitt EU-medlemskap. Varken som nation eller som individ.
För alla er som undrar varför folk är negativa till EU så är detta den brinnande punkten. Svenska lagar och regler skall stiftas inom landets gränser, inte av rumäner, tyskar, holländare, spanjorer eller medborgare i ögruppen Malta.
Tyvärr har vi för svaga politiker i EU från Sverige, och sett till vad Sverige betalar till EU borde vi via våra EU-parlamentariker (som tjänar multum på detta) faktiskt värna Sverige och dess suveränitet mer.

+1

Uppdaterat: 2024-03-13 14:35
lsoderlund skrev:

Problemet är väl att man låter EU diktera svenska lagar och regler. Suveräniteten är helt bortblåst, vilket måste anses allvarligt hota demokratin. Att EU i sig har ju slagit samman suveräniteten på områden "som skall ge mervärden". Kan inte komma på något alls där Sverige erhållit mervärden via sitt EU-medlemskap. Varken som nation eller som individ.
För alla er som undrar varför folk är negativa till EU så är detta den brinnande punkten. Svenska lagar och regler skall stiftas inom landets gränser, inte av rumäner, tyskar, holländare, spanjorer eller medborgare i ögruppen Malta.
Tyvärr har vi för svaga politiker i EU från Sverige, och sett till vad Sverige betalar till EU borde vi via våra EU-parlamentariker (som tjänar multum på detta) faktiskt värna Sverige och dess suveränitet mer.

Nu är det ju så att luften vi alla andas och får i oss till vardags känner inte till några ”fysiska gränser!
Utan den kommer/passerar bl.a. från ” rumäner, tyskar, holländare, spanjorer eller medborgare i ögruppen Malta ” m.m.
Bra då med gemensamma mål!

Uppdaterat: 2024-03-13 15:00
Flygaralex

Till att börja med så lär det knappast vara rumäner och tyskar etc som höjer bränslekostnaderna. Skiljelinjerna går nog inom respektive land, d v s mellan politiska partier. Det lär nog finnas politiska partier även i Sverige som hejar på dyrare bensin. Sen säger nån här "Kan inte komma på något alls där Sverige erhållit mervärden via sitt EU-medlemskap". Det är den sortens närmast häpnadsväckande okunnighet som gjorde att t ex England röstade för att lämna, vilket man nu börjar ångra och fundera på återinträde.
Det blir så när folks ekonomi påverkas direkt av vissa åtgärder men där andra förhållanden och orsakssamband är svårare att se och förstå. (Googla gärna på England och återinträde!)

Uppdaterat: 2024-03-13 16:51

@tjabo44

👍

Uppdaterat: 2024-03-13 16:49
Flygaralex

Instämmer med ovanstående. Om man inte förstår sig på EUs mervärde kanske man bör läsa på mer.

Sedan är det ju fullständigt perspektivlöst när man å ena sidan röstar på partier nationellt som på ett eller annat sätt begränsar individens ”suveränitet” men man tycker det är chockerande när det sker på överstatlig nivå.

Uppdaterat: 2024-03-13 16:58

Ja det är skrämmande vad vissa är okunniga om EU och vad det står för. Skriva vad som helst gåt bra, men att ta reda på fakta är svårt för vissa. Om vi inte skall vara med i EU, så varför skall vi vara med i NATO? Svaret är som vanligt, att ensam är INTE stark.

Uppdaterat: 2024-03-13 17:54

En krona hit eller dit är knappast något som märks med tanke på hur priset fladdrar hela tiden.

Uppdaterat: 2024-03-13 19:15

Bilkörningen kan inte minska pga. högre bränslepriser, eftersom vi måste komma till arbete och affär, det enda det leder till är högre skatter och högre inflation. S.k. "nöjesåkning" förekommer extremt lite, knappt alls om inte körning till sommarstuga eller semesterresa räknas in. Eller får vi inte längre åka till sommarstuga eller hälsa på gamla föräldrar. Tydligen inte när de "gamla" partierna och EU får bestämma. Tänk på det när du röstar.

Uppdaterat: 2024-03-13 19:20
Svenne60

Svenne60, nöjeskörningen är tämligen utbredd. Planering av resor handelsmönster likaså.

Uppdaterat: 2024-03-13 19:49

Bilkörning för nöjet att köra bil, finns väl knappast längre, då bilen blivit ett vardagsföremål. På 50-talet fick vanliga arbetare råd att ha bil, och på söndagarna tankade man för 10 kr, och åkte en sväng på några mil. Man stannade vid vägkanten, slog upp medhavd campingbord och fällstolar, fikade och tittade på förbipasserande bilar.

Det kan man kalla nöjeskörning! Finns det nån som gör det numera?

Uppdaterat: 2024-03-13 20:58

Bilkörningen med fossilbil kanske inte minskar med högre bränslepriser. Däremot så är det ju en tydlig drivkraft för de flesta som bytt till elbil att få en lägre totalkostnad för bilägandet. Ju större skillnaden blir i rullkostnad desto färre mil per år behöver man köra för att det ska bli elbil nästa gång man byter bil.

Uppdaterat: 2024-03-13 22:15
Masterplanner skrev:

Bilkörningen med fossilbil kanske inte minskar med högre bränslepriser. Däremot så är det ju en tydlig drivkraft för de flesta som bytt till elbil att få en lägre totalkostnad för bilägandet. Ju större skillnaden blir i rullkostnad desto färre mil per år behöver man köra för att det ska bli elbil nästa gång man byter bil.

Problemet är att kapitalkostnad och värdeminskning för en likvärdig elbil snabbt äter upp den sparade drivmedelskostnaden.
I dag är det endast statens subventioner av förmånsbilar som håller elbilsförsäljningen under armarna.

Uppdaterat: 2024-03-13 23:31

Mänskligheten är tyvärr dödsdömd genom oförmågan att tänka på lång sikt framåt. De flesta förstår men när det kommer till handling ska någon annan göra förändringen, knappast ansvarsfullt.

Uppdaterat: 2024-03-14 06:18
J.L skrev:

Mänskligheten är tyvärr dödsdömd genom oförmågan att tänka på lång sikt framåt. De flesta förstår men när det kommer till handling ska någon annan göra förändringen, knappast ansvarsfullt.

Helt rätt J.L
Det är märkligt hur utbrett det beteendet är i Sverige!

Uppdaterat: 2024-03-14 08:19

Det är naturligtvis Nonsens att hävda att man måste vara med i EU, de positiva regler som EU tvingat på dumma svenska politiker är ju absolut ingen ursäkt eller orsak då ett utbyte av inkompetenta politiker mot kompetenta, hade gett samma resultat och därmed gjort EU helt överflödigt.

Nu finns EU för att hantera ledarskitets dårskap och inkompetens, inom "vissa... områden".
När det gäller krig har man dock inga sådana ambitioner och roar sig istället med regelbundna dekadenta orgier i dårskap.

Ta bort inkompetensen, i stället för att försöka minimera dess skadeverkningar, är en betydligt effektivare metod.

Uppdaterat: 2024-03-14 11:57

Tur att du finns N-iklas.

Uppdaterat: 2024-03-14 12:04

Trodde folk att företagen skulle låta priserna gå ner så mycket som 6-7 kr per liter, och bara se på? Klart de ser en potential här och höja priserna och det är väldigt lätt med dagens "karteller".

Uppdaterat: 2024-03-15 10:10

Det är väl ingen som på alvar tror att bensin och diesel kommer att bli billigare?

Uppdaterat: 2024-03-16 16:59

Just är över 18 kr billig bensin per liter men vet inte om år 2026 september om det blir vänster regering vinner kan hända upp 25 - 30 kr per liter bensin, man vet ju aldrig.

Uppdaterat: 2024-03-16 17:21
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Syftet med EUs regelverk är att göra elbilar mer lockande ekonomiskt, och det kommer även driva upp andrahandsvärdet på elbilar. Andrahandsvärdet på elbilar sjönk när regeringen sänkte reduktionsplikten.
Eftersom elbilars andrahandsvärde sjunker när priset på bensin/diesel sjunker, och ökar när priset på bensin/diesel ökar så är en elbil ändå en god investering sett på längre sikt eftersom det finns ingen indikation på att priserna på bensin/diesel kommer att sjunka i framtiden.

EU har gett stora fördelar för Sverige. Utan EU skulle tillväxten och den svenska ekonomin vara lägre och vi skulle haft högre arbetslöshet.

Genom EU fick Sverige pandemistöd som delades ut till svenska företag och organisationer. Svenskt jordbruk i glesbygd får del av EUs jordbruksstöd, det delas ut genom Jordbruksverket.
Myndigheten Vinnova ger EU stöd till innovationer.
Svenska ESF-rådet (ESF = Europeiska socialfonden) ger stora stöd till kommuner, regioner och civilsamhället med inriktning arbetsmarknadsinsatser och kompetensutveckling, med fokus på särskilt utsatta.
Civilsamhället i Sverige (idéburna/ideella organisationer och föreningar, t.ex. Rädda barnen, Stadsmissionen, RFSU m.fl. m.fl.) får EU stöd inom olika områden, och kompletterar de insatser som görs av svenska myndigheter, kommuner och regioner.

EU styrs av ett parlament, en motsvarighet till Sveriges Riksdag, och medborgarna i alla EU länder röstar fram varje lands representanter.
Det är ett demokratiskt system.

EU sätter ramar och inom dessa ramar finns det en viss möjlighet till självstyre. På samma sätt som Sverige sätter en ram och inom Sverige har varje kommun visst självstyre.

Jag förstår absolut att det finns kommuner i Sverige som önskar mer självstyre, och inte gillar att det finns en riksdag i Sverige som sätter ramarna, och som önskar att de politiska representanterna som varje län och kommun har i Riksdagen arbetar för deras egen kommuns bästa.
Jag kan hålla med om att det finns en viss logik i att skåningar ska sätta lagar och regler i Skåne och inte göteborgare eller värmlänningar. J
Men samtidigt finns det fördelar med gemensamma lagar och regler, att vara en union.
För vi har den här världen tillsammans.

Uppdaterat: 2024-03-16 17:27

Sverige är med EU som styr priset men beror på regering framtid i Sverige om bestämt hög pris än EU lägre pris, sånt är livet.

Uppdaterat: 2024-03-16 17:39
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Hur går det Raphael, har du gjort den där goda investeringen i elbil ännu?

Uppdaterat: 2024-03-16 18:36
Christer skrev:

Tur att du finns N-iklas.

👍
Nästa val röstar vi på N-iklas .. Hen vet och kan 🤓

Uppdaterat: 2024-03-17 21:57